Мої враження та поради після навчального курсу на оператора FPV БПЛА
Вітаю, ком‘юніті. Мене звати Віктор. Я працюю розробником в американській продуктовій компанії. Також я служу в Києві військовим капеланом з 27 лютого 2022 року. Сьогодні розповім вам про те, як я навчався керувати FPV (First Person View) БПЛА.
Я вирішив навчитись керувати дроном тому, що вважав і вважаю — кожен має робити на фронті те, що він вміє найкраще. А моя фіча, як і більшості розробників, — це швидко опановувати нові для себе речі. Це є маст хев, якщо ти хочеш бути ефективним в керуванні коптером.
Тому, якщо прийде час мені бути мобілізованим, я піду служити пілотом дрона в аеророзвідку. Це доволі цікава робота. Ти можеш кидати воги на окупантів, можеш робити розвідку, можеш коригувати артилерію та навіть знімати відосики з побратимами. Такій собі фулстек воїн. Кажуть, що доволі часто пілота дрона супроводжує два піхотинці та іноді сапер, роблячи його роботу ще ефективнішою, та тому, що вбити пілота дрона — це серйозна ціль для ворога.
Можу одразу сказати, що навчитись управляти FPV дроном це набагато складніше ніж керування седаном. Якщо в автошколі інструктор дозволив мені керувати автівкою в трафіку вже на третю годину занять, то з дроном ти літаєш, літаєш вже годин десять та думаєш про себе: о, я вже майстер, пізнав дзен.
І тут тобі включають режим PRO, де відсутня стабілізація — і ти розумієш, що взагалі ще не вмієш керувати.
Про Академію, в якій я навчався
Наша школа називається Aero-combat. До речі, вони зайняли перше місце зі своїм дроном-розмінувальником на останньому хакатоні.
Сюди влітку мене запросив мій приятель Віталік, c котрим ми потім купували пікап на фронт.
Навчання складалося з декількох тижнів теорії та мінімум 20 годин практики на симуляторі. Складність практичних завдань збільшувалась наростально. Головна мета — навчити тебе реагувати на зміну обставин під час польоту, а також зависання та приземлення.
Якщо першим двом пунктам ти навчишся досить швидко, то зависання — це мрак. Фішка FPV дрону, що в нього немає програмної стабілізації, і тільки від пілота залежить, як він себе буде поводити «на завданні». Ти нон-стоп рухаєш джойстики буквально на долі міліметрів.
З побажань до академії дронів на майбутнє: було б круто, якби інструктор більше часу приділяв кожному студенту біля симулятора, як в автошколі, коли ти керуєш автівкою. Навчання було б набагато ефективнішим. Я думаю, 3 години з інструктором замінить 10 годин керування дроном, коли ти один.
Після симулятора ми вийшли на полігон і почали літати на А-85. Це навчальний маленький FPV дрон. Мені дуже сподобалось.
На вулиці в цілому за весь час у мене вийшло
Я знаю, що досить велика кількість випускників академії досить давно успішно знешкоджує ворогів на фронті. І їх відоси ви можете побачити на сторінках багатьох наших відомих експертів та в популярних пабліках.
Про обладнання на навчанні
Варіантів FPV дронів дуже багато. Це можуть бути перегонові дрони, котрі розвивають швидкість до 150 км; це можуть бути дрони з високою вантажністю, і далі за переліком різновидів БПЛА.
Є цікава фішка комерційних дронів типу DJI та Autel. У них є свій принцип — не завдай шкоди людині. Він вбудований в них програмно. Ти не можеш з ним пролетіти в декількох сантиметрах від людини. А з FPV ти можеш зробити коптер-камікадзе та вклепати орків прямо в окопі.
Так може виглядати дрон-бомбардувальник
Якщо в тебе «прямі руки» і є деякі навички, то ти просто купляєш каркас та компоненти — і паяєш собі термінатора. Якщо не пощастило з мануальними талантами, як в моєму випадку, — знаходиш хлопців, котрі вміють це робити, і вони побудують тобі коптер під твої потреби. За гроші, звичайно.
Такий коптер може бути, за бажанням, з цифровим та аналоговим керуванням (зв’язок налаштовано через аналогову антену). Можеш замовити поставити туди більш моцні контролери, і він буде в тебе розганятись до 200 км на годину. Навіть звичайний дрон буде летіти швидше, ніж Mavic. Я керував дроном, котрий розганяється до 140 км на годину. Можна поставити модулі камер будь-якої якості. Навіть можеш свою GoPro туди вкрутити.
Пульти керування та окуляри для FPV дронів універсальні, тобто ти можеш під‘єднати ту саму апаратуру до безліч дронів. Найпопулярнішими пультами є TBS Tango 2 Pro та Radiomaster TX16s.
Фото пультів керування
Висновки
Так виглядає мій сертифікат
Чи є кар’єрний шлях у пілота квадрокоптера? Так, є. Під час війни завдяки своє досвіду ти можеш вирости до кермувальника більш серйозною технікою чи навіть Байрактаром, хто зна.
Чи пораджу я йти в школу дронів? Так, звичайно. Це дуже цікавий час. Буде важко, але це щось геть нове. Коли ти після симулятора злітаєш перший раз — це супер відчуття. Розумієш, що не просто так витратив стільки сил та часу. Після нашої перемоги можна залишити це собі як хобі або стати відеооператором. Вони, здається, заробляють дуже і дуже непогано.
Ти не народжуєшся з думкою, що треба навчитись вбивати чи допомагати вбивати людей. Звичайно, я хотів би навчитись керувати дроном в інших обставинах, але ми маємо те, що маємо. Наші вороги — рашисти, нам потрібно будь-яким можливим способом знищити усіх, хто окупував нашу землю. Вони воюють за совковими стандартами, а ми — за сучасними. Ви мали змогу побачити самі, наскільки ефективні БПЛА, такі як Байрактари та інші.
Всі ми зараз страждаємо від «шахідів» з Ірану. Буде круто, якщо з’явиться програма швидкого реагування, типу: наші дрони проти їхніх навколо великих міст України та інфраструктурних об’єктів. Ми змогли б зносити їхні дрони ще на підльоті. Це відносно дешево, та може довести свою ефективність.
Я із задоволенням приєднаюсь до такої програми. Звичайні consumer квадрокоптери типу DJI чи Autel, той Шахід-136 не наздоженуть, а FPV дрон — зможе.
Якщо цікаво, можете почитати ще про плюси та мінуси комерційних дронів в цій статті.
Якщо у вас є питання щодо процесу навчання (або будь-чого іншого стосовно мого досвіду), пишіть у коментарях чи мені в особисті повідомлення в Telegram-каналі.
Нижче цикл моїх статей про полон та участь у війні з росією:
- Стаття про те як, я став капеланом в лютому 2022 року.
- Стаття про героїзм людей під час війни.
- Стаття про мій полон у 2014.
- Стаття про евакуацію. Від 23 лютого 2022 року.
- Стаття про Схід моїми очима.
- Стаття про Нашу допомогу Азову та думки про те, що нас чекає далі.
- Стаття про Шлях в Слов‘янськ і трагедію підрозділу аеророзвідки.
- Стаття як ми пікап купляли, та що я почув від жителя ЛНР.
28 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів