5 причин, чому айтівцям варто йти викладати

За 8 років роботи близько 250 українських ІТ-фахівців викладали у Beetroot Academy.

Усі — досвідчені спеціалісти галузі й, окрім викладання, мають постійну фултайм-роботу. Навчання у фахівця-практика, який щодня працює з актуальними проєктами, інструментами та технологіями, цінне для кожного, хто прагне розпочати кар’єру в ІТ.

Попри наше переконання, що викладання в онлайн-школі — це повноцінна робота, основна мотивація викладачів геть не фінансова. Зазвичай до викладання приходять фахівці рівня middle та senior, заробіток яких значно вищий за зарплату вчителя на парттайм.

Ми проаналізували мотивацію наших викладачів і виокремили 5 основних причин, чому айтівці хочуть вчити студентів в ІТ-школи й що з цього отримують самі. І на додаток розповімо, як Академія працює над тим, щоб допомогти їм отримати бажане. Ось, чого вони досягають завдяки викладанню:

1. Структурують та підсилюють власні знання, оновлюють базу

Фахівці middle та senior рівня часто застряють в рутині на великих і довготривалих проєктах. Виконують один і той самий набір задач, ризикуючи при цьому з часом стати спеціалістом вузького профілю. Натомість студентам необхідно давати найбільш актуальну інформацію, а викладачу — розібратися в нових технологіях, програмах, інструментах. Той, хто оновлює власну базу і розширює компетенції, має більше шансів не відставати від вимог та трендів ринку, відповідно — залишатись затребуваним кандидатом.

2. Розвивають власну кар`єру

Вміння доступно та якісно передати свої знання новачкам, допомогти їм увійти в галузь — це найвищий рівень професіоналізму. Для потенційних роботодавців, особливо іноземних компаній, викладання додатковий плюс на користь кандидата, його софт-скілів, комунікативних та лідерських навичок.

3. Навчають майбутнє ІТ-покоління

Коли джуніор-спеціалісти потрапляють до команди, на плечі більш досвідчених фахівців лягає задача підтягнути їх. І це в той час, коли проєкт вже в роботі, а дедлайни обмежені. Тому часто викладати приходять із бажанням дбати про свою галузь, передати релевантні знання та поліпшити якість молодих талантів в українському ІТ.

4. Реалізують бажання допомогти іншим

Чимало людей, які нині досягли senior-рівня в ІТ, були самоучками і пам’ятають, який тернистий цей шлях. Коли такі фахівці вже достатньо вклалися у власні знання та кар’єру, вони відчувають бажання «віддавати»: допомогти іншим увійти в професію, оминувши перепони самонавчання.

5. Поліпшують софт-скіли

Це, до речі, досить частий запит нових викладачів. Переважно йдеться про тайм-менеджмент, вміння говорити на публіку та презентаційні скіли — здатність пояснити сутність та специфіку своєї роботи простою й доступною мовою.

Ми помітили, що основна мета викладачів — розвинути власні хард та софт скіли.

Водночас викладання — не найпростіший метод, якому також треба навчитися. А це вже завдання самої школи. За 8 років роботи ми протестували чимало способів залучення викладачів та роботи з ними, і от які працюють найкраще:

  • Демо-урок на етапі відбору викладача

На такому уроці присутній технічний спеціаліст, який перевіряє релевантність знань, а також менеджер з викладацьким досвідом, який надалі працюватиме з викладачем. Демо-урок дозволяє одразу перевірити здатність фахівця структуровано та доступно розкрити тему, визначити рівень його комунікаційних навичок та інших характеристик, необхідних викладачеві. А також дати повноцінний фідбек та зрозуміти, над чим потрібно попрацювати.

  • Якісний онбординг

Під час нього викладачеві варто пояснити, як користуватися внутрішніми інструментами та в яке навчальне середовище він потрапив, дати чіткі гайдлайни. Наприклад, ми в Beetroot Academy надаємо всі матеріали та структуру курсу, а ще пояснюємо, що працюємо за методикою «перевернутого класу», де студенти самостійно вивчають теорію вдома, а на заняттях концентруються на практиці. На цьому ж етапі розповідаємо, як викладати дорослим людям —тут є багато нюансів, без знання яких викладачеві-новачку буде складно досягти бажаного результату.

  • Доступ до бази корисних матеріалів

Серед них — методичні рекомендації, записи уроків інших викладачів, а також спеціальний курс — Teacher development course — з 8 темами та навчальними відео, записаними експертами.

  • Періодичний аналіз уроків та рефлексія з менеджером школи

Цей підхід дозволяє поступово поліпшувати якість навчання та надавати викладачеві поради щодо його дій, манери викладання, інтерактивів, а ще — фіксувати результати та досягнення викладача. Коли викладання відбувається після повного робочого дня, дуже важливо давати позитивний фідбек та підкреслювати успіхи. Це допомагає відчути, що така робота важлива, позбутися синдрому самозванця й додати мотивації.

  • Ретроспектива після випуску групи

Це аналіз вже здобутого досвіду, під час якого ми ділимося відгуками студентів, аналізуємо їх, доходимо висновків, фіксуємо успіхи та моменти, над якими ще потрібно попрацювати в майбутньому.

  • Воршкопи для вчителів із запрошеними експертами

Це сильний інструмент тімбілдінгу, обміну досвідом та нетворкінгу. А ще — можливість обговорити теми комунікації, work-life balance, потренуватися в публічних виступах та інших навичках, необхідних викладачеві. Війна обмежила можливості воркшопів, але ми не виключаємо цей інструмент в майбутньому, адже він справді працює.

  • Telegram-чати з викладачами

У нас є загальний чат й окремі, по кожному курсу. Тут всі діляться досвідом, методологією, інтерактивами та обговорюють всі нагальні питання з колегами.

Наостанок хочу додати, що я сама довгий час викладала і завдяки набутим навичкам та досвіду опинилася у Beetroot Academy на позиції, яка мені ідеально підходить. Я допомагаю тим, хто тільки-но починає свій викладацький шлях, розкрити свій потенціал і досягти поставлених цілей. Ніколи не знаєш, куди тебе може привести бажання передавати знання чи розвинути лідерські навички. Якщо відчуваєш потяг до викладання, то я б радила принаймні спробувати й подивитися, що з цього вийде.

👍ПодобаєтьсяСподобалось10
До обраногоВ обраному6
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Три роки викладав.
Це крутий досвід. Но дуже неврова робота.
Важка праця

Якщо коротко підсумувати, то, як казала одна знайома вчителька, цитую дослівно: «Я так їм то пояснювала, шо аж сама зрозуміла».

преподавать надо еще уметь, то есть иметь хоть какие то педагогические задатки. Если вы не можете доходчиво обьяснить (а большинство айтишников не умеют), знание айтишной фени и англоязычного сленга мало поможет.

Потрібно йти викладати бруківку — покращує хард скіли)

+ трохи фітнесу ніколи не завадить, нє? :)

Кстати компания Sony выдает гранты профессорам за определенные достижения в науке.
Вот тут я понимаю мотивация преподавать.

Учителей не призывают

Ну я в 1 очередь подразумеваю преподавание в университете, мне кажется это основное место, нет?

В топіку про викладання в універах ні слова. Є тілька реклама якихось мутних курсів.

Это да, но то я вцелом говорю, не привязываюсь. Думаю в такое время могут появиться желающие преподавать в университете. Отсрочку получат, да и знаниями поделятся с молодёжью

Куча слов и ни одного про деньги

100500. Какие там романтические стосунки через Microsoft Teams?)

Так погромисты же работают за идею. Если им дать интересную задачу, то будут педалить за так. Они такие, видимо))

КГАМ

. Структурують та підсилюють власні знання, оновлюють базу

Ось це найближче до правди. Але проблема в тому, що воно працює для викладання в універі, де є задача дати __принципи__, а не технології. Для викладання на курсах треба дати студентам «мінімальні практичні навички» для старту. Є варіант, що потрібен глибокий курс для сеньйор+ спеціалістів, але в реальності такі не будуть шукати менторів через форум.

2. Розвивають власну кар`єру

Це непогана опція, але для внутрішньої академії контори де працюєш і допомагає вона за рахунок візібіліті для менеджменту, а не так як ви описали. Знову ж навіть близько не найефективніший спосіб кар’єрного розвитку.

3. Навчають майбутнє ІТ-покоління

Реальне формування «майбутнього покоління» починається вже на проекті і потребує багато часу. Умовно 1 день на тиждень для 1 студента (не для групи з 10+). У мене з урахуванням часу на відповіді кожен день + кодрев’ю було десь 6-10 годин на групу з 5-6 чоловік і це лише допомогло тим хто був заряджений, тобто мова йшла не про формування покоління, а просто про допомогу.

4. Реалізують бажання допомогти іншим

Скиньте гроші на ЗСУ :) Зараз є набагато кращі способи реалізувати цю потреба, а вона є далеко не у всіх.

5. Поліпшують софт-скіли

Дуже низьке ККД. Хоча б тому що зараз скоріше за все заняття будуть мінімум у ремоутному режимі, а скоріше за все ще й в асинхронному. Окрім того студенти дуже рідко (10-20% відкриті для діалогу), ви будете витрачати купу часу на те щоб витягати з них питання, фідбек по вашим лекціям ви теж навряд чи отримаєте вчасно і тд.

---

А ще треба розуміти, скільки часу на тиждень займає підготовка лекції:
— якщо у вас купа матеріалу і чітке розуміння того що ви будете розповідати, то це десь 2-4 години
— якщо ви будете «Структурують та підсилюють власні знання, оновлюють базу», то це 1 робочий день мінімум (овертайм 8 годин, вам не заплатять по овертацм рейту такий час за 2 академічних години == 1.5 години)
— а ще є робота зі студентами (докидайте це в овертайми)

5 причин, чому айтівцям варто йти викладати

Эммм, причина может быть только одна — это желание преподавать, любая другая мотивация очень быстро закончится

Структурують та підсилюють власні знання, оновлюють базу

Не дуже згоден, курси там ширпотребні, тому не думаю, що вони можуть якось повпливати.

Гарна спроба, але ні.

Ефективніше знайти додатковий проєкт на парт-тайм, а якщо хочеться повчити то це можна реалізувати знайшовши одного-двох учнів, перевірено.

Це теж ефективний підхід, якщо стоять цілі «підтягнути» скіли і поділитися знаннями. Але коли цілі ще пов’язані із софт-скілами, роботою з групою, лідерством і публічними виступами, то цей підхід втратить ефективність.
Тому, залежить від контексту і потреб ;)

знайти додатковий проєкт на парт-тайм

...або створити свій

Напишіть коли запустите свій, а я вам напишу коли свій буду запускати.

так а для чого ефективніше? для підробітки? можливо, але ж тут так і написано, що основна мотивація — не фінансова)

так а для чого ефективніше? для підробітки?

не обов’язково. на чужому проекті не завжди можливо тестити цікаві тобі технології.

ну а також свій проект це:

1. Структурують та підсилюють власні знання, оновлюють базу
2. Розвивають власну кар`єру
5. Поліпшують софт-скіли

згодна, є різні шляхи. Свій проєкт — це ще й цілодобова відповідальність, і збір команди, і менеджерські задачі. Таке не кожному підходить, особисто маю знайомого сеніора, який продав успішний бізнес, бо втомився морочитись 24/7 і не пошкодував) З іншого боку, і викладання далеко не всім ок, тож це вже справа вибору кожного.

Підписатись на коментарі