5 причин, чому айтівцям варто йти викладати
За 8 років роботи близько 250 українських ІТ-фахівців викладали у Beetroot Academy.
Усі — досвідчені спеціалісти галузі й, окрім викладання, мають постійну фултайм-роботу. Навчання у фахівця-практика, який щодня працює з актуальними проєктами, інструментами та технологіями, цінне для кожного, хто прагне розпочати кар’єру в ІТ.
Попри наше переконання, що викладання в онлайн-школі — це повноцінна робота, основна мотивація викладачів геть не фінансова. Зазвичай до викладання приходять фахівці рівня middle та senior, заробіток яких значно вищий за зарплату вчителя на парттайм.
Ми проаналізували мотивацію наших викладачів і виокремили 5 основних причин, чому айтівці хочуть вчити студентів в ІТ-школи й що з цього отримують самі. І на додаток розповімо, як Академія працює над тим, щоб допомогти їм отримати бажане. Ось, чого вони досягають завдяки викладанню:
1. Структурують та підсилюють власні знання, оновлюють базу
Фахівці middle та senior рівня часто застряють в рутині на великих і довготривалих проєктах. Виконують один і той самий набір задач, ризикуючи при цьому з часом стати спеціалістом вузького профілю. Натомість студентам необхідно давати найбільш актуальну інформацію, а викладачу — розібратися в нових технологіях, програмах, інструментах. Той, хто оновлює власну базу і розширює компетенції, має більше шансів не відставати від вимог та трендів ринку, відповідно — залишатись затребуваним кандидатом.
2. Розвивають власну кар`єру
Вміння доступно та якісно передати свої знання новачкам, допомогти їм увійти в галузь — це найвищий рівень професіоналізму. Для потенційних роботодавців, особливо іноземних компаній, викладання додатковий плюс на користь кандидата, його софт-скілів, комунікативних та лідерських навичок.
3. Навчають майбутнє ІТ-покоління
Коли джуніор-спеціалісти потрапляють до команди, на плечі більш досвідчених фахівців лягає задача підтягнути їх. І це в той час, коли проєкт вже в роботі, а дедлайни обмежені. Тому часто викладати приходять із бажанням дбати про свою галузь, передати релевантні знання та поліпшити якість молодих талантів в українському ІТ.
4. Реалізують бажання допомогти іншим
Чимало людей, які нині досягли senior-рівня в ІТ, були самоучками і пам’ятають, який тернистий цей шлях. Коли такі фахівці вже достатньо вклалися у власні знання та кар’єру, вони відчувають бажання «віддавати»: допомогти іншим увійти в професію, оминувши перепони самонавчання.
5. Поліпшують софт-скіли
Це, до речі, досить частий запит нових викладачів. Переважно йдеться про тайм-менеджмент, вміння говорити на публіку та презентаційні скіли — здатність пояснити сутність та специфіку своєї роботи простою й доступною мовою.
Ми помітили, що основна мета викладачів — розвинути власні хард та софт скіли.
Водночас викладання — не найпростіший метод, якому також треба навчитися. А це вже завдання самої школи. За 8 років роботи ми протестували чимало способів залучення викладачів та роботи з ними, і от які працюють найкраще:
- Демо-урок на етапі відбору викладача
На такому уроці присутній технічний спеціаліст, який перевіряє релевантність знань, а також менеджер з викладацьким досвідом, який надалі працюватиме з викладачем. Демо-урок дозволяє одразу перевірити здатність фахівця структуровано та доступно розкрити тему, визначити рівень його комунікаційних навичок та інших характеристик, необхідних викладачеві. А також дати повноцінний фідбек та зрозуміти, над чим потрібно попрацювати.
- Якісний онбординг
Під час нього викладачеві варто пояснити, як користуватися внутрішніми інструментами та в яке навчальне середовище він потрапив, дати чіткі гайдлайни. Наприклад, ми в Beetroot Academy надаємо всі матеріали та структуру курсу, а ще пояснюємо, що працюємо за методикою «перевернутого класу», де студенти самостійно вивчають теорію вдома, а на заняттях концентруються на практиці. На цьому ж етапі розповідаємо, як викладати дорослим людям —тут є багато нюансів, без знання яких викладачеві-новачку буде складно досягти бажаного результату.
- Доступ до бази корисних матеріалів
Серед них — методичні рекомендації, записи уроків інших викладачів, а також спеціальний курс — Teacher development course — з 8 темами та навчальними відео, записаними експертами.
- Періодичний аналіз уроків та рефлексія з менеджером школи
Цей підхід дозволяє поступово поліпшувати якість навчання та надавати викладачеві поради щодо його дій, манери викладання, інтерактивів, а ще — фіксувати результати та досягнення викладача. Коли викладання відбувається після повного робочого дня, дуже важливо давати позитивний фідбек та підкреслювати успіхи. Це допомагає відчути, що така робота важлива, позбутися синдрому самозванця й додати мотивації.
- Ретроспектива після випуску групи
Це аналіз вже здобутого досвіду, під час якого ми ділимося відгуками студентів, аналізуємо їх, доходимо висновків, фіксуємо успіхи та моменти, над якими ще потрібно попрацювати в майбутньому.
- Воршкопи для вчителів із запрошеними експертами
Це сильний інструмент тімбілдінгу, обміну досвідом та нетворкінгу. А ще — можливість обговорити теми комунікації, work-life balance, потренуватися в публічних виступах та інших навичках, необхідних викладачеві. Війна обмежила можливості воркшопів, але ми не виключаємо цей інструмент в майбутньому, адже він справді працює.
- Telegram-чати з викладачами
У нас є загальний чат й окремі, по кожному курсу. Тут всі діляться досвідом, методологією, інтерактивами та обговорюють всі нагальні питання з колегами.
Наостанок хочу додати, що я сама довгий час викладала і завдяки набутим навичкам та досвіду опинилася у Beetroot Academy на позиції, яка мені ідеально підходить. Я допомагаю тим, хто тільки-но починає свій викладацький шлях, розкрити свій потенціал і досягти поставлених цілей. Ніколи не знаєш, куди тебе може привести бажання передавати знання чи розвинути лідерські навички. Якщо відчуваєш потяг до викладання, то я б радила принаймні спробувати й подивитися, що з цього вийде.
26 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів