Готуємось до технічних виступів. Частина 2, практична

Привіт! Мене звати Олександр Леущенко, я — SSE у Tide, а ще GDE у Flutter та Dart. З 2012 року я активно виступаю на локальних мітапах і міжнародних конференціях. Декілька компаній запрошували мене провести воркшопи для своїх співробітників на тему того, де шукати теми для виступів, як готувати доклади, та поділитися кількома лайфгаками про те, як саме виступати.

У цій серії статей я хочу поділитися з вами самарі того, про що я говорю на таких воркшопах. Сьогодні ви дізнаєтесь, як застосувати на практиці теоретичні знання з попередньої частини.

Зазначу, що немає універсальної поради чи однозначно правильного методу для підготовки. У цьому розділі я поділюсь своїм досвідом та опишу, що працює особисто для мене.

Список тем 📝

Я веду список потенційних тем для презентацій з описом, про що саме я збираюсь розповідати. Цей опис буде використано, коли я подаватиму її на розгляд комітету з конференції. Підготовка до презентації потребує багато часу, отже я не пропрацьовую тему допоки не пересвідчусь, що вона того вартує.

Тут у пригоді стане чекліст з попередньої частини. Особливо важливою я вважаю метрику «а це цікаво!» — тобто кількість людей, які сказали мені цю фразу. На пропрацювання однієї теми зазвичай я витрачаю не більше 30 хвилин.

Список тем корисно регулярно переглядати. Можливо, колись ви додали тему, яка вас більше взагалі не хвилює — просто викресліть її. Якщо виявиться, що вона все ж таки варта уваги, вона обовʼязково повернеться до вас.

На цьому етапі мій робочий інструмент — Notion.

Mind Map 🗺

Я намагаюсь якомога довше не сідати за презентацію, бо вона матиме багато відволікаючих деталей (стиль презентації, картинки, шрифти, анімації тощо), якими мені дуже хотітиметься перейматися. Через це я завжди починаю з mind map.

Ось так виглядає типова Mind Map для презентації:

Нескладно побачити, що це — повалена набік піраміда з попереднього розділу! Вона і є каркасом презентації.

Під час створення mind map я постійно повертаюсь до практик, описаних вище та перевіряю, чи не «попливла» моя думка, чи все ще повʼязані мої ствердження, чи може я вже розповідаю про все й відразу.

На одну mind map я витрачаю від 2-3 днів до 2-3 тижнів. Впродовж дня я відкриваю свою майбутню презентацію, думаю над новими питаннями, які я потенційно можу отримати від аудиторії, та найголовніше (і найскладніше) — шукаю факти, що будуть обґрунтовувати мої ствердження. Все починається з ідеї, але буває й так, що ідея презентації трансформується через якісь цікаві факти, що мені пощастило знайти під час роботи. Бувало й таке, що я взагалі відмовлявся від доповіді під час роботи над мапою, якщо я розумів, що мені бракує фактів, щоб довести свою позицію.

Важливо періодично читати мапу вголос. Інколи те, що звучить у голові логічно і послідовно, перестає бути таким, як тільки починаєш це промовляти. Тут дуже допомагає метод каченяти, — воно не тільки код допомагає писати, а ще й помилки у презентаціях непогано шукає.

Мій інструмент на цьому етапі — мобільний додаток SimpleMind, але підійде будь-який додаток для створення mind map, вони всі більш-менш однакові. Чому мобільний? Бо я повертаюсь до мапи кілька разів на день, часто у дорозі.

Код 👨‍💻

Якщо ви робитимете технічну доповідь, є висока ймовірність, що він міститиме код. Для того, щоб потім було звідки цей код копіпастити і щоб пересвідчитись у валідності цього коду, я завжди створюю працюючий прототип того, про що розповідатиму.

Зазвичай на це я витрачаю 1-2 вечори.

Інструмент цього етапу — IDE.

Слайди 📽

І ось коли я можу провести виступ, використовуючи mind map як план, IDE для демокоду та, можливо, white board для поміток, тоді я загадуюсь над питанням: а чи потрібні взагалі слайди? Кілька разів я проводив презентацію прямо в IDE. Для деяких презентацій мені потрібна була тільки white board. Так було навіть цікавіше!

Презентація — найменш важливий елемент вашої доповіді. Ви не хочете, щоб люди дивились на презентацію, бо інакше нащо там ви? Презентація, яка не потребує спікера — це не презентація. Але доповідач без слайдів — це все одно цікаво. Згадайте виступи з TED і подумайте, скільки спікерів ставили презентацію на перше місце. А скільки обійшлися без слайдів взагалі.

Якщо презентація все ж потрібна, то ви зможете її швидко накидати, адже структура презентації у вас вже готова — це ваша mind map. Просто перенесіть її на слайди та додайте трохи тексту й картинок там, де це необхідно. Памʼятайте, що менше — краще.

Якщо ви вже робите слайди, головна порада — не залишайте аудиторії вибору, куди дивитись. Ви завжди маєте контролювати увагу аудиторії. Хочете щось показати на слайді? Покажіть та помовчте, дайте людям змогу переключитись на слайд, а потім — поверніть їхню увагу назад до себе. Аудиторія завжди має знати, куди дивитись, і більшість часу, саме ви маєте бути у фокусі їхньої уваги.

Звідси виходить рекомендація стосовно анімацій. Ніколи не залишайте анімацію на слайді, вона буде відволікати та гіпнотизувати аудиторію. Будьте певні, половина слухачів перестануть слухати, що ви там кажете, та повністю залипнуть на анімації. Втім, анімація може бути корисна, коли ви переходите від одного слайда до іншого, якщо треба показати, як обʼєкти з одного слайда повʼязані з обʼєктами з іншого. Якщо сумніваєтеся, чи потрібна анімація — не робіть її.

Моя порада стосовно вибору кольорів: робіть темний текст на світлому фоні. Це завжди працює добре. Якщо ви знаєте, що під час виступу ваші слайди будуть показуватись на телевізорі, а не на проєкторі — можете замислитись над чорним фоном та білим текстом. Інший фон може бути використаний тільки на окремих слайдах як індикатор того, що ви перейшли до наступного розділу.

Візьміть стандартний шаблон із Keynote, Google Slides, чи PowerPoint та використовуйте його. Презентація має доповнювати вашу доповідь, а не бути її центральною частиною. Презентація не така важлива, як здається!

На презентацію я зазвичай витрачаю 2-3 вечори, тому я ніколи не працюю над презентацією заздалегідь!

Головний інструмент — Keynote або Google Slides.

Презентація — найпростіша та найменш важлива частина підготовки. Я раджу вам починати подавати тему на розгляд комісії тоді, коли вам сподобається mind map теми.

Як подавати тему і підготовка до подачі 🏋️‍♂️

Перед тим як подавати тему, ви маєте написати два варіанти своєї біографії: компактну та повну. Напишіть її від третьої особи, наприклад:

  • Микола — токар із 15-річним стажем. Останні 10 років він працює на заводі «Сонечко», де допомагає робити шпінгалети.
  • Микола був вебдевелопером 20 років перед тим, як його інтереси змінилися на токарство. За свій 15-річний досвід він встиг попрацювати на такі всесвітньо відомі бренди як «ОБЛЖЛВ», «Токайота», «Фейсбрусок». Наразі Микола працює сеньйор токарем на заводі «Сонечко». Він є засновником токарського клубу у місті Малі Кози та є постійним ментором на «Діти у токарстві». У свій вільний час Микола пише картини та розробляє сервери на Ruby.

Дуже важливо завжди мати її під рукою, за хвилину скажу, навіщо.

Ще знадобиться ваша фотографія. Вона має бути принаймні 1024×1024 за розміром, PNG, без прозорого тла, та на ній має бути видно ваше обличчя. Це фото є частиною вашого персонального бренду, тож не варто подавати фото з улюбленою машиною, або те, де ви їсте шашлик, або фото, де ви у компанії своїх найкращих друзів. Фото має бути трошки цікавішим, ніж фото у паспорті, але не перебільшуйте.

Підготуйте 2-3 теми на стадії Mind Map. Бажано, щоб ці теми були різного рівня складності — принаймні одна для загальної аудиторії та одна для вузкоспеціалізована. НЕ пишіть код демопроєкту й тим паче не готуйте презентацію відразу!

Згідно з законом Паркінсона робота займе увесь час, який був на неї виділений. Якщо ви відразу почнете робити купу презентацій, вірогідно, жодна з них не буде допрацьована ніколи, бо вам постійно буде хотітися щось змінити у слайдах чи в демопроєкті. Ви втомитесь та демотивуєтесь, що витрачаєте купу зусиль безглуздо, та нікуди ніколи ці теми не надішлете.

З мого досвіду рівень mind map достатній для того, щоб презентувати ідею. Зміни на цьому рівні робляться за секунди, на відміну від змін у презентації. До того ж із мапою ви бачите всю доповідь з висоти, та ще й ієрархічно впорядкованою. Це сильно спрощує зміни. Маючи такий план виступу, сам виступ можна допрацювати за 1-2 тижні.

Куди подавати тему 🤔

Більшість конференцій мають місця для спікерів-початківців, тож не бійтеся подаватись відразу на великі та відомі конференції. Єдина перепона тут — це ви самі, а не відсутність досвіду, брак експертизи тощо. Втім, якщо вам комфортніше спочатку виступити на меншу аудиторію — запропонуйте колегам послухати ваш виступ (це може позитивно вплинути і на вашу карʼєру всередині компанії). Посередній варіант — невеличкі локальні мітапи, на кшталт тих, що постійно влаштовують GDG.

Підпишіться на сторінки цікавих для вас конференцій у соц.мережах та чекайте на відкриття заявок на доповіді, тобто CFP. Не бійтеся подавати свої теми на конференції, для яких ви вважаєте себе недостатньо кваліфікованими. Якщо ви отримаєте 7 відмов із 8, то це все одно — перемога!

Будьте спонтанними! Ви маєте діяти за завітами «правила 5 секунд» — не дайте собі часу замислитись! Ось чому важливо мати готову біографію, готові фото та готові описи тем. Тільки побачили CFP — подавайтесь, не дайте собі часу замислитись. Скиглити «ой, та про що ж я думав(-ла)?», «я такого не вивезу», «ніколи більше не виступатиму» ви будете потім. Це все страх невдачі, але памʼятайте — якщо ви боїтесь, значить ви за крок до того, щоб зробити щось крутезне.

Остання порада — не ігноруйте міжнародні конференції. Звичайно, буде краще, якщо ви вільно володієте мовою вашої аудиторії, але якщо ваші знання мови посередні, і ви можете розмовляти тільки зі словником, цього вже достатньо. Просто вам треба закласти у 4 рази більше часу на підготовку та завчити свою промову. Не бійтеся, під час виступу перед вами будуть speakers notes, ви випишете туди усі незнайомі слова.

Якщо вже надто нервуєтесь — напишіть абсолютно весь свій скрипт у speakers notes, швидесенько прочитайте одне речення, підійміть очі в аудиторію та повторіть його. Потім знову читайте. Гадаєте, спікери так не роблять? Передивіться доклади з великих конференцій.

Виступ. За 5 хвилин до початку 🕚

Адреналін — ваш союзник, а не ворог. Він зробить вас креативнішим і цікавішим. Водночас він фізично готує ваше тіло до того, що зараз треба буде кудись бігти. Тікати з конференції, до якої ви стільки готувались, у наші плани не входило, але треба кудись подіти адреналін з мʼязів. Як і куди?

За 5 хвилин до виступу, підіть у вбиральню та поприсідайте! Не треба здавати залік із присідання, не спітнійте. Кілька разів буде достатньо. Ви вдома і готуєтесь до виступу онлайн? Тремтять руки? Відтискайтесь!

Через хвилювання вам може бути складно навіть просто вимовляти слова. Щоб звучати краще — підготуйте щелепу та губи. Для цього, кілька разів висуньте вперед підборіддя (обережно, не робіть це аж занадто завзято, ми ж не хочемо, щоб ви травмувались). Щоб підготувати губи — наберіть повні легені повітря, щільно стуліть губи, та видихайте, дозвольте губам робити цей кумедний «пр-р-р-р-р» звук.

Безпосередньо перед виступом станьте у позу супергероя. Спину рівно, погляд уперед, ноги ширше плечей, руки на стегнах, лікті вбік. Це дуже важливо! Така поза дасть сигнал вашому тілу, що все під контролем.

Хвилюватись — це нормально. Всі вищезгадані вправи заспокоюють ваше тіло, воно заспокоїть розум, але якщо потрібно, переключіться зі страху просто зараз — скажіть собі, що ви не боїтеся, ви просто збуджені. Боятись — страшно, бути збудженим — хвилююче. Проста підміна понять може допомогти. Памʼятайте, страх зникне вже після перших ваших слів. Тож, сміливіше — виходьте на сцену!

Під час виступу 🎤

Ми ходимо на конференції, щоб дізнатись щось нове та цікаво провести час. Жодна людина з аудиторії не думає «ох, хоч би цей спікер виявився незграбою, а з його теми я нічого не навчився». Аудиторія хоче вашого успіху! Ви завжди починаєте в умовах, коли аудиторія зацікавлена вашим виступом, інакше вони б пішли пити каву замість того, щоб сидіти і слухати вас. Аудиторія висловила вам свою прихильність, будьте дружніми у відповідь. Говоріть з аудиторією, як зі старим другом.

Встановіть контакт з аудиторією. Неважливо, виступаєте ви перед 20 людьми чи перед 500, цей алгоритм спрацює:

  1. Поділіть аудиторію умовно на три частини: ті, що сидять ближче до вас, що сидять посередині, що сидять далеко;
  2. Вже після перших ваших слів, помітите людей, які слухають вас дуже уважно, а також тих, хто менше зацікавлений. Це відразу помітно по очах. Оберіть 5 людей з тих, що сидять ближче до вас та 3 людей, що сидять посередині, та встановіть з ними візуальний контакт. Бажано це зробити так, щоб ваші обрані глядачі були рівномірно розповсюджені по аудиторії.
  3. Проводьте презентацію персонально для них. Це не означає, що ви маєте ігнорувати решту аудиторії, але:
  • маючи обмежену кількість людей, на яких ви сфокусувались, ви будете менш розгублені під час доповіді, знатимете, куди дивитись, та відразу бачитимете реакцію на свої слова. Вісім людей — це достатня вибірка, щоб зрозуміти чи варто прискоритись, чи навпаки, розповісти щось детальніше;
  • зацікавленість (як і нудьга) поширюється. Більшість людей, яких ви обрали, будуть сидіти попереду, тож якщо люди позаду будуть бачити, що ті, хто сидять перед ними, уважно вас слухають — вони також почнуть слухати уважніше;
  • якщо ви оберете острівки зацікавленості, то увага почне розпливатися з них, так ви захопите увагу всієї аудиторії.

Деякі загальні поради щодо презентацій:

  1. Як би глибоко ви не копали під час підготовки, завжди знайдеться хтось, хто розуміється на предметі краще за вас. Добре, якщо ця людина буде конструктивна, але на жаль інколи буває, що такі люди можуть просто так засипати вас питаннями, на які ви не знатимете відповідей. Моя порада — так про це і сказати. Це не зробить вас менш авторитетним. А от відверта маячня, яку ви можете згенерити під час спроби відповісти на каверзне питання, може змусити вас виглядати дивно.
  2. Не намагайтесь гуморити. Я люблю жарти, але їх треба додавати у презентацію дуже делікатно. Потрібен великий досвід, щоб зробити презентацію, яка водночас корисна й вдало кумедна. Найгірша презентація, яку я відвідував, була сповнена котиками, оголеними торсами та сексистськими жартами. Скоріш за все автор думав, що так буде прикольніше. Не робіть так.
  3. Не бійтеся імпровізувати, але памʼятайте, що імпровізація потребує підготовки. Не думайте, що зможете розповісти тему, взагалі не готуючись. Водночас не вчить свою презентація напамʼять, якщо тільки ви не виступаєте мовою, якою погано володієте.
  4. Щось обовʼязково піде не так. Це нормально.

Після виступу 😌

Після виступу хтось обовʼязково підійде до вас із додатковими питаннями. Це ідеальний час для того, щоб збирати відгуки. Запитайте, що конкретно людині сподобалось у вашій презентації, а що треба було б покращити. Ті люди, які слухали вас неуважно, не підійдуть, а ті, хто слухав, завжди зможуть дати вам пораду чи дві. Вчиться, вдосконалюйтесь та розвивайтесь.

Вдалих виступів!

Замість післямови 💙💛

Наша країна потребує допомоги кожного з нас. Будь ласка, якщо вам сподобалась ця стаття — задонатьте трошки грошей на армію ЗСУ. Хочу порекомендувати своїх друзів волонтерів — «Жовтий скотч», ви можете бути на 100% певні, що гроші підуть на нашу перемогу. Дякую заздалегідь усім, хто долучився.

Слава Україні!

👍ПодобаєтьсяСподобалось14
До обраногоВ обраному11
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Дякую. Так живо написано наче з вами говорю, а не статтю прочитав. Поради класні.

Можу від себе додати що головне це відповісти на питання
— Яку проблему людей я хочу вирішити своєю доповіддю
— Як я хочу її вирішити
— Для чого це мені

Все інше вторинне.

Я згоден щодо деяких фізичних вправ. Але гарний рівень це вже коли не нервуєш як новачок. А спокійно проводиш доповідь та не витрачаєш зайвих сил.Зайва емоція з’являється лише там де ми невпевнені та звикли до такої внутрішньої компенсації. Гарна ситуація коли увага публіки тебе заряджає, а ні розряджає.

При підготовці мітапа необхідньо гарно знати тількі рамки своєї теми.Якщо не знаєш відповідді на питання — скажи що не знаєш або що це виходить за рамки доповіді.Якщо ти себе не осудиш то ніхто тебе не осудить.
Думкі людей про тебе — це зовсім незначний фактор, головне що ти думаєш, тому що вони прийшли тебе слухати а не ти їх.

Дякую, дуже круто розписано!

Підписатись на коментарі