Як продакт-менеджерам шукати роботу в Німеччині

Вітаю, ком‘юніті. Мене звати Ліна. Я вже більш як 5 років працюю продакт-менеджеркою. Основний мій досвід був зі стартапами, і це допомогло швидко прокачати всі навички. Після повномасштабного вторгнення я втратила роботу і опинилась в Берліні. Місто вибрала інтуїтивно, не мала жодних знайомих тут чи розуміння IT-ринку. Тому довелось розбиратись з усім вже по факту і на ходу.

У цій статті я поділюсь тими інсайтами та знаннями, які здобула в процесі. Яку зарплату може отримати продакт? Де шукати вакансії? Чи обов’язково знати німецьку мову? Що питають на співбесідах? Скільки етапів інтерв’ю зазвичай в німецьких компаніях? Та інше, що може стати в пригоді українським шукачам роботи.

Якщо тема буде цікава, можу розкрити кожен пункт окремо. Також питання можна поставити мені особисто тут в коментарях або в Facebook чи LinkedIn.

Далі стисло про головні аспекти пошуку роботи.

Інтро

Пошук зайняв 3 місяці, за цей час я поговорила з 30 компаніями та отримала 2 офери. Звісно, кожен продакт-менеджер має свій шлях і досвід, і для вас усі ці цифри можуть відрізнятися. Але ваш сценарій може бути іншим, в середньому на пошуки роботи йде від 2 до 8 місяців. Все залежить від вашого досвіду і навичок.

Зарплата

Почну одразу з найцікавішого. Скільки я можу отримати, якщо працюю продакт-менеджером в Берліні, столиці Німеччині? З тих ренжів, які зустрічала у вакансіях і які мені озвучували на інтерв’ю, роблю висновок, що можна розраховувати на 60-90K євро грос.

Але не поспішайте радіти, адже «чистими» в місяць буде від 3000 до 4000 євро. Ось тут є доступний калькулятор, де можете порахувати податки, які враховують ваш сімейний стан, регіон проживання, дохід.

Враховуючи вартість проживання в Берліні, в результаті вільних грошей у вас може залишатись менше, ніж в Україні.

Де шукати вакансії

Я використовувала: LinkedIn, Xing, Glassdoor, Berlin Startup Jobs, StepStone, Indeed. Але насправді найбільша користь була саме від LinkedIn, бо на інших сайтах більшість вакансій публікується німецькою, і знання мови вимагається.

Звісно, пряме звернення до представників компаній і нетворкінг через LinkedIn теж працює, я так домовилась про декілька інтерв’ю.

Мова

За моїми спостереженнями, німецьку вимагають десь 30% всіх вакансій. Тобто, так, щоб збільшити свої шанси на успішний пошук роботи мову краще знати, але і без неї будуть варіанти, особливо в міжнародних компаніях.

Щодо англійської — треба її знати. Тут ніхто не питає рівень знання мови, є 2 варіанти, або ти можеш спілкуватись на достатньому рівні, щоб виконувати свої задачі, або ні. У Берліні є багато іноземців, для яких англійська не рідна і вони теж говорять не ідеально, але звісно знадобиться як мінімум upper intermediate.

Кількість вакансій

Якщо глянути LinkedIn, зараз в Німеччині відкрито 2500 вакансій для продакта. Звісно, не всі вам підійдуть за скілами чи побажаннями, з обох сторін. Але щодня з’являється як мінімум 1-2 нові цікаві позиції, на які можна податись.

Швидкість

Чомусь існує міф, що на заявки довго відповідають. З мого досвіду відповідають по-різному, все залежить від компанії.

Бувало, що мені писали й через пару годин після подачі, але було і так, що відповіді приходили через 2 місяці. Проблема в тому, що ти не знаєш, як працює саме ця компанія.

Тому я раджу подаватись на все, що більш менш підходить саме вам, і вже починати розглядати їх серйозно після першої відповіді. До речі, все спілкування відбувається електронною поштою.

Оформлення

Більшість людей в Німеччині працюють за звичайним робочим контрактом. Тут є можливість оформлювати підприємця і підписувати b2b-контакт, але це зустрічається не часто, і це доволі складно з бюрократичної сторони.

Раджу все ж таки розраховувати на звичайний контракт, так буде простіше розібратись з податками та отримати робочу візу або blue card.

Резюме

Використовуйте звичайні поради з оформлення резюме. Пишіть про досягнення, гарно структуруйте. З незвичного для нас: варто додати підпис до резюме, бо це вважається офіційним документом.

Фото теж радять додавати, якщо компанія європейська, але якщо американська, то краще без фото.

Інтерв’ю

Зазвичай процес складається з 6 етапів:

  • інтерв’ю з рекрутером,
  • технічне інтерв’ю з майбутнім лідом,
  • кейс-стаді + дзвінок для його презентації,
  • дзвінок знайомство з командою (може бути декілька з різними членами команди),
  • інтерв’ю з CPO,
  • дзвінок для презентації оферу.

Питання на інтерв’ю

Питання стосуються: вміння стратегічно мислити, пріоритезації роботи, взаємодії зі стейкхолдерами, роботи з метриками, вивчення і роботи з користувачами, співпраці з інженерами, в цілому підходу кандидата до роботи.

Питання дуже відрізняються в залежності від ролі і позиції, звісно що на growth product manager будуть питати про досвід проведення експериментів, а на product owner — про підхід кандидата до пріоритезації беклогу.

Якщо ви читали книжку «Cracking PM Interview», то половина типових питань там описана. Якщо ще не читали, то рекомендую.

Відповіді на питання

При відповіді на питання рекомендую використовувати техніку STAR.

STAR method:

  • Situation: set the stage by explaining the problem and the complexities impacting the business and customers.
  • Task: Highlight what your workstream/role was specifically in solving the problem.
  • Action: explain how you executed in order to push the project forward. Share details on who you partnered with, steps you took, hurdles you overcome, etc.
  • Result: share the impact and results of the assignment. Ideally share metrics, but it’s okay to share soft numbers if the project is confidential.

В Україні мені часто ставили тільки технічні питання, і співбесіда була схожа на іспит. Європейський підхід відрізняється: тут не так важливо дізнатись, чи ти знаєш визначення термінів, а більше зрозуміти, який ти продакт і яка людина.

Питання «які характеристики ти вважаєш важливим у продакт-менеджера» мені задавали десятки раз. Але відповіддю має бути не щось банальне і нагуглене, а те, що ти вважаєш важливим в собі.

Відповідь треба адаптувати під кожну вакансію. Наприклад, якщо продукт зараз тільки шукає свій продакт маркет фіт, то треба відповідати, що продакту важливо добре розуміти ринок і користувачів, приймати рішення на основі цих знань. А якщо продукту вже 40 років і там купа фіч і стейкхолдерів, які самі не знають, чого хочуть, то потрібно відповідати, що навичка менеджменту стейхолдерів найважливіша для продакт-менеджера.

Case Study

Всі тестові, які мені давали, були дуже різні, тому важко сказати, до чого конкретно готуватись. Тільки в одній компанії я відмовилась виконувати тестове, бо там було дуже багато завдань і це б зайняло декілька днів, а компанія мені не настільки подобалась. Інші були нормальні за обсягом, з одним завданням і декількома питаннями до нього.

Приклад: «Є ситуація Х, опишіть, як би ви вирішили її та дайте відповіді на наступні питання». Я готувала невеликі презентації на 5-7 слайдів, де описувала свій підхід. Всі етапи з тестовим пройшла успішно, не сказала б, що було дуже складно. В Україні мені давали набагато складніші тестові, де і 30 слайдів було недостатньо щоб описати все рішення.

Загальні рекомендації

Загалом ринок Німеччини для продакт-менеджера дуже цікавий. Тут набагато більше продуктів і компаній. Є агенції, які називаються IT Consulting, і вони роблять щось схоже до нашого аутсорсу, але там майже немає вакансій продактів.

Тому важливо зрозуміти, які сфери, продукти, типи компаній вам цікаві та відповідають досвіду і подаватись до них. Хай щастить!

Сподобалась стаття? Натискай «Подобається» внизу. Це допоможе автору виграти подарунок у програмі #ПишуНаDOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось12
До обраногоВ обраному1
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Дякую за статтю, структуровано і корисно

Дякую! Якщо є додаткові питання обов’язково задавайте.

Гарна стаття. Дуже лаконічно і чітко усе описано.

Дякую! Насправді по кожному пункту є купа інших нюансів. Але в цілому пошук роботи в Німеччині не сильно відрізняється від інших країн. Все сильно залежить не від країни, а від типу компанії і продукту.

Підписатись на коментарі