Пошук першої роботи в ІТ. План дій від світчера

💡 Усі статті, обговорення, новини для початківців — в одному місці. Приєднуйтесь до Junior спільноти!

Усім привіт! Мене звати Ярослав, я — Partnership Manager у продуктовій ІТ-компанії Quarks. Протягом останніх чотирьох років я працюю у сфері маркетингу (профіль — «робота з партнерами»), два з яких — в ІТ-компанії. На цій позиції я відповідаю за розвиток, монетизацію й масштабування співпраці з партнерами, а також за пошук нових способів монетизації разом з командами аналітики, продукту та Data Science.

Мій перехід в ІТ супроводжувався численними невдачами, а також постійною боротьбою з внутрішнім блоком, що мені не місце в ІТ-компанії. Перш ніж отримати офер, я зробив шість спроб (мова про одну компанію. 6, Карл!), а також припустився усіх можливих помилок світчера. У цій статті аналізую, що саме я робив не так, а також пропоную поетапний план дій.

Зараз часто зустрічаю людей з наступними типами проблем при переході в ІТ:

  • «Щоби потрапити в ІТ, навмання пройшов курси QA, але так і не знайшов роботу. Я невдаха»;
  • «В ІТ працюють лише програмісти» (так, подібні переконання досі трапляються);
  • «Відчуваю, що моя теперішня робота — не моє. ІТ виглядає цікаво, але я не можу визначитися, чи варто мені рухатися в цьому напрямку».

Думаю, мій текст буде корисним студентам, які ще не визначились із вектором розвитку, тим, хто думає про світчинг в ІТ з іншої сфери, а також тим, хто вже певний час рухається в цьому напрямку, але хоче зробити процес ефективнішим. Сподіваюсь, це допоможе комусь подолати страх невизначеності перед пошуком першої роботи в ІТ. Тож, почнімо!

Нижче ми розглянемо план дій у двох ситуаціях. А в кінці розповім історію про свої шість спроб, та як перетворити відмови на профіт.

Ситуація № 1. Взагалі не маю досвіду роботи (студент, випускник школи або університету)

Крок № 1. Дослідження ринку

Завдання цього етапу — визначитися, які позиції вам підходять. Проведіть власне дослідження, аби зрозуміти:

  • які ІТ-компанії працюють на ринку;
  • основні ланки департаментів (розробка, тестування, DevOps, маркетинг, продукт, аналітика, фінанси тощо);
  • які позиції найбільше представлені в кожному з департаментів, і чим саме займаються ці люди;
  • які базові навички необхідні, щоби подаватися на ці вакансії.

Зробивши дослідження, ви зможете дізнатися більше про роботу різних фахівців в ІТ і зрозуміти, як виглядатиме ваша довгострокова кар’єра, якщо почати з тієї чи іншої позиції. Раджу аналізувати не лише з погляду хард-скілів, а й чи резонує спеціальність з вашими особистими якостями. Так ви усвідомленіше підійдете до своєї потенційної ролі в ІТ-компанії та зменшите ризик марно витрачених зусиль.

Цю інформацію можна знайти в YouTube, блогах, на форумах. Від себе раджу:

  • DOU (Усе про IT, робота, блоги, стажування, новини тощо);
  • AIN (корисні новини про бізнес, IT);
  • Телеграм канал «Don’t Panic Junior IT» (корисний канал для тих, хто шукає першу роботу в ІТ).

Йти цим планом можна як послідовно, так і паралельно. Головне — щоби врешті було сформоване приблизне розуміння, у якій компанії ви хочете працювати (аутсорсингова, продуктова, B2B/B2С), її специфіку та які позиції для вас найцікавіші.

Невеликий спойлер: скоріш за все, ви не зможете відповісти на ці питання зі 100% впевненістю. Але у вас буде первинне розуміння ІТ-сфери для наступного кроку.

Крок № 2. Нетворкінг

Визначте, хто з ваших знайомих, друзів, одногрупників уже працює в ІТ (в ідеалі — на актуальних для вас позиціях), і запросіть на каву, щоби дізнатися про роботу в цій сфері зсередини. Не применшуйте важливість цього кроку, адже саме так руйнується більшість міфів про роботу в ІТ й дізнаються тонкощі, про які зрідка пишуть на публічних ресурсах.

Беріть участь у відкритих заходах, хакатонах, лекціях від ІТ-компаній: вливайтеся й запитуйте все, що вас цікавить. Головне, пам’ятайте: не буває дурних запитань, бувають ті, на які легко відповісти.

Крок № 3. Підготовка

Попередні кроки вже допомогли вам виділити вектор розвитку. Далі проведіть невеликий брейншторм і складіть список з двох стовпчиків:

  • навички, якими володієте на певному рівні;
  • навички, які треба опанувати, щоб отримати офер.

Порівнявши ці два стовпчики, ви зрозумієте, що робити далі. Можна обрати платні курси чи пошукати інформацію у відкритому доступі. Не оминайте безкоштовні курси від ІТ-компаній — зазвичай, відбір на них складніший, однак після навчання ви будете більш підготовленими до роботи в реальних «польових» умовах. Після закінчення таких курсів іноді пропонують пройти співбесіду до компанії за спрощеною процедурою.

Якщо ж вам не пропонують вакансію в компанії, ви все одно матимете, що забрати з собою. Ретельне виконання домашніх завдань та випускного проєкту — те, що ви згодом зможете додати в резюме чи портфоліо.

Крок № 4. Пошук роботи

У мережі є безліч статей та порад, як успішно пройти співбесіду. Пам’ятайте, що кандидатів дуже багато. Для отримання оферу спробуйте зробити більше за інших.

Якісно заповніть свій профіль в LinkeidIn та Djinni (заповніть інформацію про освіту, детально розпишіть попередній досвід роботи, додайте інформацію про скіли та рекомендації). Стежте за появою вакансій на популярних платформах з пошуку роботи (Djinni, DOU, Work.ua, LinkedIn), а також в соцмережах IT-компаній, і подавайтеся на них.

Щоразу приділяйте достатньо часу на підготовку мотиваційного листа. Ознайомтеся з компанією, щоби зрозуміти, чим саме вона займається, у чому специфіка, яку людину вони шукають. Це допоможе правильно аргументувати, чому ви — найкращий кандидат.

Що може зробити резюме привабливішим для роботодавця, попри відсутність досвіду в ІТ:

  • участь/призові місця у профільних чемпіонатах (актуально для студентів);
  • проходження курсів (Mate Academy, Coursera, GoIT, Prometheus тощо);
  • проходження безкоштовних курсів від IT-компаній;
  • участь у волонтерських та некомерційних проєктах.

Спілкуючись на співбесідах, не соромтеся розповісти про шлях, який ви пройшли для отримання цієї роботи. Ви справите враження мотивованої людини, яка відповідально підійшла до вибору вектора розвитку.

Не здавайтеся у разі невдачі, а спробуйте перетворити відмову на користь. Наприклад, після кожної невдалої співбесіди я запитував в інтерв’юера, що сподобалось, а які скіли варто вдосконалити. Мені давали розгорнутий фідбек, і я продовжував працювати над собою.

Отже, ловіть інсайти, відстежуйте та ліквідовуйте слабкі сторони, й офер буде вашим.

Ситуація № 2. Працюю в традиційному бізнесі, але хочу свічнутися в ІТ

Якщо ви працюєте в компанії з іншої галузі й маєте певний комерційний досвід, але не в ІТ, у вашому плані має бути «нульовий крок». Перш за все треба визначитися, який шлях обрати:

  • ви хочете повністю змінити сферу діяльності та почати з нуля. Наприклад, «я — рієлтор, хочу стати веброзробником»;
  • ви хочете працювати в ІТ на схожій позиції. Наприклад: «я — маркетолог, хочу стати маркетологом в ІТ» чи «я — фінансовий аналітик, хочу стати аналітиком в ІТ».

Якщо перший варіант про вас — повертайтеся до кроку № 1 в першій ситуації, описаній тут, й можете проходити його від початку. Якщо вам більше підходить другий кейс — можете починати з кроку № 3 (в рідкісних випадках потрібно зрозуміти для себе, що таке ІТ загалом). Усе, що вам потрібно, — розвинути додаткові навички.

Не здаватися, або мої 6 спроб отримати офер

Перш ніж ухвалити рішення про зміну вектора, я провів ретельне дослідження, як описано вище — спілкувався з друзями та знайомими, вивчав тренди ринку праці (які індустрії є прогресивними, а які — занепадаючими, де скільки платять тощо), передивився весь YouTube за тематикою «робота в IT». В результаті я зробив SWOT-аналіз та прийшов до таких висновків:

  • ця сфера активно зростає (є відчуття, що це — саме ті «колії, на яких можна далеко доїхати»);
  • високі темпи професійного розвитку (зростання від позиції джуніор-маркетолог до СМО проходить значно швидше, ніж в традиційному бізнесі);
  • можливості горизонтального розвитку (IT-компанії лояльні до переходу працівника з маркетингу в продукт чи навпаки);
  • молоді команди, переповнені драйвом та енергією (в такому оточенні важко втратити запал);
  • корпоративне навчання та багато «плюшок» (гнучкий графік, харчування, страхування, тимбілдинги. Поїздки та івенти до повномасштабної війни тощо).

Враховуючи мій попередній досвід (BizDev Manager у стартапі), я розумів, що моя точка перетину з ІТ — маркетинг. Тому я почав подаватися на усе, що було пов’язано з маркетингом. І це було моєю помилкою. НЕ раджу так робити, через такий підхід мій шлях розтягнувся на 6 спроб.

Спроба #1. Подався на позицію Media Buyer.

Результат: відмова на першому етапі.
Фідбек: низький рівень володіння англійською.
Рішення: піти на курси англійської мови, зокрема розмовної. Адже під час інтервʼю перевірка володіння мови відбувається, як правило, в усній формі, а не через граматичні тести. Взагалі у будь-якій незрозумілій ситуації — вивчайте англійську. Рівень Upper Intermediate і вище завжди робить вас більш конкурентним на ринку праці.

Спроба #2. Подався на позицію Marketing Analyst.

Результат: відмова на етапі спілкування з менеджером відділу.
Фідбек: невідповідність скілів вимогам позиції. Саме тут підхід «подаватися на усі позиції, повʼязані з маркетингом» зіграв зі мною злий жарт. Під час співбесіди з менеджером я й сам зловив себе на думці, що це не те, що я шукав.
Рішення: більш якісно оцінити свої скіли, а також ретельно вивчати вимоги вакансій.
У результаті я відкрив для себе Partnership Marketing — ця позиція найкраще підходила мені за навичками та завданнями.

Спроба #3. Подався на позицію Partnership Manager.

Результат: відмова на етапі співбесіди з менеджером.
Фідбек: недостатній рівень знань диджитал-маркетингу (основні аспекти й метрики, за якими відстежується його ефективність).
Рішення: підтягнути знання (лекції, статті, експертні колонки, курси Coursera та Prometheus).

Спроба #4. Позиція Partnership Manager.

Результат: відмова на етапі співбесіди з менеджером.
Фідбек: недостатній рівень знань про роботу Partnership Manager. Іншими словами, у компанії склалося враження, що я не до кінця розумію, куди подаюсь. Мушу зізнатися, що частково це було правдою.
Рішення: поглибити знання в Partnership Marketing через нетворкінг.

Також я вирішив спробувати стажування або безкоштові курси від компанії, щоб спробувати проявити себе там.

Спроба #5. ІТ-школа та її партнерські компанії

Результат: невдача під час відбору. Мій студентський ноутбук не вивіз ексель-таблицю на тисячу рядків під час виконання тестового завдання в офісі компанії (а на виконання давалося всього 1,5 години). Досі згадую цю історію з фейспалмом.
Рішення: спочатку я був впевнений, що причина фіаско — у ноутбуці. Але згодом детально вивчив тестове завдання та виявив деякі прогалини у знаннях. Тож це було корисним досвідом.

Спроба #6. Позиція Partnership Manager

Результат: офер. Mission completed:)

Бажаю усім успіху! І пам’ятайте: не вдається лиш тому, хто нічого не робить.

👍ПодобаєтьсяСподобалось45
До обраногоВ обраному17
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Підписатись на коментарі