Секрети успішного проходження співбесіди: поради рекрутерів

Мій шлях в ІТ-рекрутингу почався 7 років тому, я працювала з ринками ЄС, Україною та навіть Китаєм. Зараз відповідаю за рекрутинг в продуктовій компанії OpenTag і паралельно веду кар’єрне консультування та беру участь у розвитку нашого рекрутингового ком’юніті в рамках проєкту The One. Я та мої колеги в компаніях з високим рівнем найму працюємо над розвитком експертизи в рекрутингу. З початком війни я досить багато часу інвестую в консультування — безкоштовне для початківців, та за донати на платформі «Ментори в тилу».

Нещодавно на DOU вийшла стаття від нашої спільноти на тему підготовки резюме. Я подумала, що логічним продовженням рекомендацій щодо пошуку роботи після резюме, був би матеріал про співбесіди.

На мою думку, ця стаття буде корисною не лише для початківців, але й для досвідчених людей, адже у своїй практиці я часто зустрічала класних спеціалістів, які невпевнено почувалися під час переговорів з компаніями.

Насправді якогось еліксиру для успішного проходження співбесіди нема, важливі тільки ви, ваші знання та те, чи підходите одне одному з компанією. Проте, можливо створити сприятливі передумови для того, щоб спілкування з компанією пройшло саме так, як ви плануєте.

Ми з колегами в The One зібрались на черговий брейншторм, і ось що в нас вийшло.

Чеклист з підготовки до співбесіди

До кожної робочої зустрічі важлива належна підготовка і співбесіда не є винятком. Тому варто обмежити кількість співбесід на тиждень, щоб уникнути перевантаження та мати можливість підготуватися і структурувати інформацію про компанію, з якою ведете перемовини. Найпершим кроком є ознайомлення з матеріалами:

Вивчити опис вакансії. В ньому можна знайти відповіді на більшість запитань, які ставить кандидат на співбесіді або в чаті з рекрутером. Мені подобається тенденція компаній з високим рівнем найму до підходу в описі деталей вакансій. Там можна прочитати про продукт, технологічний стек, етапи процесу, задачі на онбординг та після, місію, цілі та інше. Звісно, ще не всі компанії підлаштуватися під цей тренд, проте якщо кандидати будуть використовувати підготовлені для них матеріали, це буде мотивувати компанії продовжувати рухатися в правильному напрямку.

Ознайомитися з продуктами компанії, її засновниками, коренями, те як вона створювалась, її командою. Класно вже до співбесіди приблизно розуміти, чи буде цікаво вам працювати з людьми в цій компанії, чи ментальність та цінності будуть співвідноситися з вашими, та чи буде в кого повчитися і куди рости. Якщо ознайомитись з командою перед співбесідою, це допоможе налагодити потрібний контакт та додасть вам додаткові бали.

Ознайомитися з соцмережами, сайтом, статтями, відгуками на українських та міжнародних ресурсах. З одного боку, це допоможе скласти цілісну картину про спільні цінності, а також прочинить завісу ставлення до людей всередині компанії. Адже найкраще та найгірше про компанію розкаже саме колишній співробітник.

Підготувати адженду та структурувати й описати свій досвід. Підготувати цифри. Зазвичай роботодавець просить на початку розмови коротко описати свій досвід. Підготовлена заздалегідь структурна розповідь про себе дасть можливість презентувати себе з найбільш вигідного боку. До речі, використовуйте інформацію про компанію так, щоб «натягнути» свій досвід на те, яку людину вони шукають на цю позицію.

Вміти використовувати дані в аналітиці своєї продуктивності є важливою складовою вас як спеціаліста. Це не про те, щоб рахувати рядки з кодом, а про намагання оцінити свій вплив на показники бізнесу.

Перевірити свій слід в інтернеті. Коли ви востаннє вводили своє в Ім’я_Прізвище в Google? Роботодавці часто перевіряють кандидатів на відсутність провокативних матеріалів, hate speech, violent content та іншого. Тому якщо ви знайшли небажану інформацію про себе, є можливість видалити з допомогою підтримки Google.

Продумати та підготувати питання, які хотіли б задати інтерв’юверам. Гарні питання не тільки допоможуть дізнатися більше про компанію, але й дадуть можливість почати дискусію, де ви можете продемонструвати свою експертизу в комфортному вам полі.

Правила поведінки на співбесіді

Дрескод та зовнішній вигляд:

  • Стриманий макіяж (для тих, кому це релевантно), охайна зачіска. Офіційний, або smart-casual дрескод для обох форматів зустрічі (онлайн та офлайн).
  • Комфортна, проте етична форма сидіння.

Організація простору:

  • Подбати про тихе, спокійне місце та створити атмосферу офісу. Комунікація з шумних кафе або автомобілю — недопустима.
  • Мати доступ до комп’ютера (для live-coding сесій або для вирішення практичних завдань).
  • Налаштувати нейтральний бекграунд (офісний стиль без надто строкатих кольорів).
  • При наявності можливих перешкод обов’язково про це попередити.
  • Налаштувати фронтальну камеру.
  • Не палити під час інтерв’ю.

Хороший рекрутер — це акаунт-менеджер кандидата, який проведе по всіх етапах, даватиме своєчасні фідбеки, розказуватиме про те, на що чекати та до чого готуватися. Проте ця комунікація повинна бути взаємною. Вдала та своєчасна комунікація про будь-які затримки, зміни планів, відкритість та чесність — все це буде запорукою успішного проходження процесу переговорів з компанією.

Ефективні методи самопрезентації на співбесіді

Перші хвилини вашої самопрезентації після інтро компанії роботодавця — це пітчинг. Той самий пітчинг, або подання — термін, що використовується в продажах. Це коротке, проте вичерпне узагальнення вашого досвіду та експертизи, котре обов’язково має бути адаптоване під потреби компанії. Таким чином питання про уявлення компанії щодо ідеального кандидата допоможе вам побудувати правильну розповідь про себе.

Взагалі є два підходи до розповіді про себе: хронологічний та функціональний. В першу чергу вони стосуються резюме, проте на мою думку, в самопрезентації це також досить актуально.

Хронологічний підхід — це про розповідь, як ви почали свою кар’єру в 1994-у, програмуючи на паскалі й до сьогодні. Цей підхід не дуже вдалий для досвідчених спеціалістів, проте гарно підходить початківцям.

Функціональний підхід полягає в розповіді ключових моментів з вашої кар’єри (використані технології, найважливіші проєкти та функції).

Мабуть, усі кар’єрні консультанти на своїх зустрічах радять використовувати метод STAR для розповідей про свій досвід. Цей акронім розшифровується як S — situation, T — task, A — action, R — result.

S — situation. Почніть свою розповідь з ситуації, в якій ви опинились, або задачі, яку довелось вирішити, і дайте необхідні деталі цього кейсу

T — task. Які цілі перед вами стояли?

A — action. Розкажіть, які кроки ви зробили для розв’язання задачі та досягнення цілі. Ваша відповідь має включати достатню кількість деталей і говорити саме про ваш внесок в цьому процесі.

Важливо: проходячи співбесіду, особливо за методом STAR, потрібно говорити винятково про свій досвід та внесок. Уникайте розповіді з використанням таких слів як «ми зробили». Для прикладу, щоб успішно пройти співбесіду в FAANG-компанії, фокус на «Я зробив» є обов’язковим.

🚫 Ми вирішили цю проблему за допомогою таких-то інструментів

✔️ Моя роль в вирішенні цього інциденту була в тому, що...

R — result. Розкажіть про те, яким чином вирішилась ситуація. Яких цілей досягнуто, як це вплинуло на показники та бізнес.

Якщо піти трохи далі, то найкраще відповідати на поведінкові питання за STAR®, де остання R означає Reflection, тобто які висновки ви зробили з цієї ситуації, яким чином це повпливало на вас і ваш досвід та можливо, що б ви зробили по-іншому, озираючись на минулі дії.

Цей метод є аналогічним SOARA, який розробив професор Мюнхенського Університету Hagymas Laszlo, та Dr. Alexander Botos (situation, objective, action, results, aftermath).

Особливо важливим в розмові з менеджером з найму, послухавши проблематику продукту, розповісти про те, що ви можете привнести зі своїм приходом та які речі покращити в компанії.

Також прикольно, вирішуючи кейси на співбесіді, поділитися порадою або підказкою «for free».

Особливості проходження співбесід в залежності від країни роботодавця

Перша співбесіда в компаніях із Західної Європи та США — це розмова на збіг у цінностях. Рекрутери ставлять багато запитань про компанію кандидата, про те, які підходи використовували, якою були корпоративна етика та наскільки цінності кандидата збігаються з їхніми.

На відміну від нашого ринку, там рекрутери менше «продають компанію» та дають не так багато деталей в розповіді на співбесіді, очікуючи, що необхідну інформацію проаналізують з відкритих джерел. Тому важливо заздалегідь ознайомитися з продуктом, сайтами, додатком, цінностями, місією та продемонструвати зацікавленість в них.

Наші інженери та кандидати інших спеціальностей вирізняються високими знаннями та глибокою експертизою, цікавими та складними проєктами, проте часто програють західним кандидатам в умінні презентувати себе та свої сильні сторони. Тому важливо інколи відпускати надлишкову скромність та вміти впевнено заявити про свої досягнення та успіхи.

Великою частиною співбесіди в західних компаніях може бути обговорення extracurricular activities. Це освіта, курси, участь в конференціях, мітапах, волонтерських організаціях тощо. Про це можна і варто говорити.

Natural curiosity — це те, що високо оцінюють в цих компаніях і шукають таланти з активною життєвою позицією.

Яких запитань/відповідей краще уникати на співбесідах

Зазвичай я кажу, що важливе завдання на співбесіді через необережні відповіді, або недоречні питання не посіяти в інтерв’юера сумніви або ж red flags. Тому є кілька запитань, яких краще уникнути, або ж впевнитися, що вони будуть вдалими в тій чи іншій ситуації.

Гроші. Звісно, ніхто не йде працювати на ентузіазмі або за ідею, а тема мотивації грошима стара як світ. Проте я не знаю ні однієї успішної компанії з високим рівнем найму, яка б дала офер кандидату, який каже, що його цікавлять тільки гроші.

Хейт попереднього роботодавця. Навіть якщо в компанії був хаос, менеджер був довбнем, останню зарплатню не виплатили, а код на проєкті був неідеальним, постарайтесь стримати свої емоції та обговорювати такі речі дипломатично та стримано. Важливо під час кожної розмови контролювати, щоб фокус був на позитивні моменти, а не навпаки.

Особисте. Згадати в кінці розмови про свої хобі та захоплення — круто. Розповідати, як нещодавно закінчили співзалежні стосунки — не круто.

Інколи в розмові, де кандидат почуває себе досить комфортно, він може почати видавати недоречні деталі зі свого особистого життя. Така інформація не викликає довіру у співрозмовника, а навпаки, змушує почувати себе ніяково, тому варто цього уникати.

(Не)основна робота. Кожен роботодавець хотів би щоб його співробітник був зосереджений максимально на його продукті й не розсіював ресурси на додаткову зайнятість. Якщо у вас є пет-проєкти, часткова зайнятість або додатковий дохід, оберіть вдалий час для обговорення цієї теми. Найкраще — це порадитися з рекрутером, чи може це бути проблемою, перш ніж порушувати це питання на співбесіді з хайринг-менеджером.

Загалом, двофакторна теорія мотивації Герцберга каже, що є дві основні категорії факторів оцінки ступеня задоволеності від виконаної роботи: фактори, що утримують на роботі, та фактори, що мотивують до роботи.

Перші фактори, що утримують на роботі — це гігієнічні (адміністративна політика компанії, бенефіти, зарплата, офіс, умови роботи, вплив роботи на особисте життя, міжособистісні відносини на роботі, невпевненість в стабільності та інше).

Другі фактори, котрі мотивують в роботі — це так звані мотиватори. До них відносяться інтерес до роботи, визнання успіху, можливість зростання, відповідальність.

Якщо коротко, то хороші компанії майже завжди забезпечують гігієнічні фактори. Їх краще обговорювати на початку перемовин саме з рекрутером, і надалі зосереджуватися саме на мотиваторах.

Отже, співбесіда — це взаємний процес, і в ідеалі він має бути цікавим та корисним для обох сторін. Навіть якщо під час розмови ви зрозуміли, що наразі співпраця не є можливою, постарайтесь не видати зниклий інтерес і доведіть розмову до логічного завершення на позитивній ноті, адже в майбутньому, за більш вдалих обставин, ваші стежки можуть знову перетнутися.

Сподобалась стаття? Натискай «Подобається» внизу. Це допоможе автору виграти подарунок у програмі #ПишуНаDOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось28
До обраногоВ обраному14
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Ну йоли-пали! Ми вже 100500 разів читали, як треба розкорячитися, щоб вдати із себе того, ким ти не являєшся перед тим, з ким і срать то на одному гектарі не варто сідать. Напишіть вже хтось нарешті, будь ласка, порхуа це треба? От реально: шоби шо?! Хто мсье рекрутерам, коучам і ко. сказав, що ІТ-фахівці мають самоусвідомлювати себе шматком залежалої ковбаси, яку в будь що треба кудись-комусь якнайшвидше сплавити?

Сбился по счету, какая уже одинаковая по сути статья

Проте я не знаю ні однієї успішної компанії з високим рівнем найму, яка б дала офер кандидату, який каже, що його цікавлять тільки гроші.

Обожнюю це сране лицемірство. Ціль будь якої компанії в капіталізмі — це ГРОШІ. Заробіток грошей. А вже потім соціальні місії, намагання зробити світ краще і бла бла бла.
Чому від людей вимагають бути лицемірами?

Зараз інколи сложно підготувати тихо місце для проведення співбесіди.
Головне бути терплячим до цього, коли є відключення світла, повітрянни тривоги чи навіть просто за 10 хвилин до співбесіди сусіди починают робити ремонт. Інколи тільки кафе підходить для проведення співбесід, а там обставини теж бувают різні.

В цілому за всі співбесіди які саме я проводив ставився повністью лояльно, те що є якісь шум на стороні зовсім нічого не показує про кандидата.

Дійсно, стаття написана для випадків поза часом, звісно що в умовах сьогодення ми адаптуємося та йдемо назустріч одне одному.
До речі, залишу тут хорошу програму Krisp (krisp.ai), мене виручало раніше коли під час співбесіди сусіди вмикали дриль:)

Если хотите на нормальное место работы:
1. Посмотреть описание вакансии и если хотя бы 50% делал — подходит
2. Посмотреть, чем занимается компания, если тебе норм — подходит
3. Освежить знания или бегло ознакомться со всеми терминами из вакансии
4. На интервью вести себя как нормальный человек
5. На интервью задать вопросы о «бумажной волоките»
Если вам нужна хоть какая-то работа, то скорей всего да, вот эта вся статья для вас.

Якщо команда українська, а не з представниками західної цивілізації, то варто запитати про рівень токсичності в команді та на код рев’ю.

Та кто ж на интервью ответит, что все лапушки и всё по делу :-)

Можна на інтерв’ю задавати ті ж поведінкові запитання для компанії. Поставити їх в певні ситуації і послухати, як команда виходить з проблемних моментів, як взаємодіє з командою РМ, як часто і в якому форматі надається фідбек, і так далі.
Якщо в команді відбувається токсичний треш, то його навряд чи сховаєш в відповідь на чіткі ситуативні запитання :)

Еще хорошо помогает продумать ответы а базовые вопросы. Что-то из серии: Ваши плохие стороны/ кем вы видите себя в будущем и тд. На таких вопросах часто зависают

Ну про неосновну роботу не погоджусь. Є ж великі стартапери з гаражу. Наприклад Цукерберг з його фейсбуком. І вони в основному західні. Або гітхаб на якому теж творяться «великие дела». У мужика має бути «гараж».

Звісно, погоджуюсь. Я писала про те, щоб подати правильний меседж: «мені подобається те, що я роблю і мої проекти мене розвивають», замість «через додаткову роботу в мене може буде менше часу на вашу».
Звернула увагу на формулювання:)

Секрет успешного собеседования:
Быть востребованным специалистом с 5+ годами опыта и хорошим английским.
Тогда можете быть на интервью в рваных джинсах — и получать оффер.

Як бонусом можна ще й не читати статі від всіляких коучів, «консультантів по кар’єрі» і «спеціалістів по кар’єрному зростанню»

А если нет опыта, то тебя даже не пригласят на интервью, несмотря на адекватность и английский... Получается, что в советах вообще нет смысла )

Если с английским все супер (C1), то голодным не будешь — инфа соточка.

Змінилась ситуація, раніше ринок дозволял кандидатам багато чого, тому що на одного кандидата було 10 відкритих позицій. А зараз все навпаки, ми бачемо останню статистику джині 20000 вакансій на 70000 кандидатів. Тепер у рекрутерів є можливість обирати кандидатів і обирати найкращих, враховуючи і софт скіли.

Цiкаво, як рекрутери наймають рекрутерiв. А то ж рекрутинг теж рiжуть

... і чи існують рекрутери, які наймають рекрутерів, які наймають рекрутерів?

Підписатись на коментарі