Як приймати складні рішення за допомогою квадрата Декарта (на прикладі переходу з програміста в менеджери)
Мене звати Наталія Баленко, я співпрацюю з ЕРАМ у ролі Delivery Manager. Два роки тому я починала будувати з нуля свою дев’яту команду в ролі Team Lead. За спиною було 9 років Enterprise development у .NET stack. На цьому етапі я чітко бачила всі наступні стадії розвитку команди, проблеми та шляхи їхнього вирішення і зрозуміла, що знову робити це мені вже нецікаво. Перший раз — експеримент. Другий — закріплення вивченого. Третій — уже рух по накатаній. Я хотіла розвитку. І він виглядав як перехід із напівменеджменту (саме такою, на мою думку, є роль Team Lead) у чистий менеджмент.
Перш ніж ухвалити рішення про зміну напрямку, я використала інструмент, яким і хочу з вами поділитись. Він підходить не лише для описаного в заголовку випадку, а й для будь-якого складного рішення, наприклад:
- Міняти місце роботи чи лишатись на теперішньому.
- Купувати квартиру чи ні.
- Лишатись в Україні чи релокуватись.
Про квадрат Декарта і те, як ним користуватись
Квадрат Декарта — досить популярна техніка у сфері прийняття рішень. Така вправа потребує як мінімум 30 хвилин вашого часу. Можна робити її самому, а можна з допомогою коуча/ментора/друга.
Прийняття рішень має два основних аспекти:
- Надбання (на чому людина зазвичай і фокусується) і втрати (які завжди є, при будь-якому рішенні, і які теж треба враховувати).
- Робити чи не робити — що буде, якщо рішення буде прийняте, і що буде, якщо нічого не змінювати.
Таким чином отримуємо наступні 4 групи запитів у квадраті:
Крок 1. Опрацювання квадратів
Працюємо в кожній групі запитів і заповнюємо клітинку квадрата хоча б
Зазвичай цього вже достатньо, щоб приймати рішення. Але якщо все ж таки якійсь із варіантів так і не став очевидним фаворитом — починаємо їх ранжувати.
Крок 2. Ранжування
Порівняння спершу робимо в рамках однієї групи. Всі пункти упорядковуємо за важливістю для нас особисто. Перше місце займає найважливіше серед усього іншого.
Крок 3. Порівняння втрат і надбань
Після ранжування списку можете рахувати й підсумовувати результати, як вам зручніше. Найпростіший спосіб — подивитись, де найбільше позитивних пунктів.
Інший варіант — порівняти однаково важливі речі. Наприклад, для мене в другому і четвертому квадраті порівняння проводилось між:
- нова мета VS витрачені нерви;
- розвиток VS вільний час.
Хто перемагає, той і лишається у квадраті. І таким чином із нього викреслюється все, що є менш значущим. Наприкінці такої вправи залишається лише пару пунктів саме там, де і є рішення.
Зачекайте ще трохи, далі буде приклад і стане зрозуміліше. Але спершу...
Терміни
Project Manager or Scrum Master — це, як я говорю, людина в команді, якій «більше за всіх треба». Треба, щоб відбулись Scrum-церемонії. Треба, щоб закрились всі цілі спринта. Треба, щоб реліз відбувся вчасно. Треба, щоб баг пофіксився швидко. Треба, щоб у команди був план роботи на декілька ітерацій наперед. Треба, щоб члени команди сходили у відпустку, отримали бонус, розвивались тощо.
При цьому Project Manager має розбиратись саме в управлінні проєктом і людьми, а не специфіці проєкту чи його реалізації. У мене в житті було багато класних PM, які були максимально далекі від коду і це не заважало їм чудово керувати.
Delivery Manager (тут я використовуватиму визначення, характерне для EPAM, і відразу зауважу, що в інших компаніях у цієї позиції може бути зовсім інше наповнення) or Engineering manager. Уявіть собі Project Manager + Solution Architect в одній людині. Оце воно. Коли одна людина може побудувати архітектуру майбутнього застосунку, зібрати команду, створити backlog, high level estimate & roadmap.
Мій приклад використання квадрата Декарта
Цей приклад і пункти далі будуть актуальними для:
- Senior+ розробників.
- Тих, кого цікавить кар’єрний розвиток.
- Тих, хто пробував працювати на лідерських посадах протягом 3+ місяців (Team Lead, Feature Lead, Mentor, Team lead Deputy), і досвід в цілому сподобався.
- Тих, хто хоче зберегти й використовувати свій технічний досвід.
1 квадрант. Що я отримаю, якщо нічого не змінюватиму
Робота, в якій я вже добре розбираюсь і є експерткою
Не знаю як ви, а я значну кількість часу та зусиль витратила на те, щоб заслужити звання Senior Developer. Знадобилось дуже-дуже багато всього:
- Профільна освіта.
- Самоосвіта — книги, курси, відео, конференції.
- Роки практики.
І мені подобається це відчуття: яка б задача тобі не прилетіла — а щось подібне ти вже бачив або навіть робив. І галузь програмування досить динамічна, щоб ці задачі не були завжди однаковими, тому нудно не буває. Я чітко розумію, що ця впевненість у своїх силах з’явилась далеко не в перші роки практики. І якщо порівняти, коли мені було комфортніше і приємніше працювати, то це вже на рівні Senior, а не Junior.
Не буду напружуватися
Статистично перші
І ці періоди для мене завжди є дуже напруженими, адже часто доводиться засиджуватись по вечорах, аби все встигнути.
Простий приклад: перші
Більше вільного часу
Якщо не змінювати професію, то весь особистий час, інвестований в опанування нового, можна витратити на безліч набагато приємніших речей.
Замість читання PMBok можна подивитись красивий фільм.
Замість годинних тренінгів по Fixed Price Project можна провести час з родиною.
Як би це не звучало, але якщо перестати інвестувати особистий час в професійний розвиток, то він звільниться для чогось іноді не менш важливого.
Легше релокуватись
Неочевидний пункт. Як ви думаєте, з якої позиції легше релокуватись — Senior Developer чи Junior Project Manager?
Це статистика з Glassdoor з Senior .NET, United States, червень 2022, яка натякає на те, що в 10 разів легше таки переїхати як Senior .NET developer.
2 квадрант. Що я отримаю, якщо зміню професію на менеджмент
- Нова мета для розвитку, яка мотивує і драйвить.
- Нові можливості для кар’єрного розвитку, адже як інженерка я досягла свого максимуму.
- Перевірка своїх Soft Skills & abilities.
- Часом більше грошей, адже як інженерка я вже мала компенсацію, близьку до максимального значення.
- Гарантія результату — Green Delivery.
- Масштабування свого впливу — з 8 людей до 30+.
- Цікавість.
3 квадрант. Що я втрачу, якщо не зміню професію
- Вже озвучені прагнення рухатись вперед.
- Незрозуміло, яка наступна мета і куди рухатись.
- Нецікаво бути Team Lead-ом.
- Уже інвестовано кошти й час в Management (проходила освітні програми як в EPAM, так і курси за межами компанії).
4 квадрант. Що я втрачаю, якщо зміню професію на менеджмент
Фінанси
Перше, до чого треба бути гарантовано готовим — це фінансове питання. Яка б сіньйорність і досвідченість у вас не була, менеджмент — то інша професія, де ви починаєте із рівня Junior. А тепер робимо вправу. Відкриваємо зарплатну статистику для Junior Project Manager на DOU.
А потім відкриваємо кількість вакансій на позицію на той же період (червень 2022).
Зверніть увагу, що Project Manager/Scrum Master — якраз у непростій ситуації. Там дуже багато кандидатів, небагато позицій, нижчі зарплатні.
Звісно, ця статистика не мала на меті агітувати вас за перехід у C / C++ / Embedded.
Це про конкуренцію саме у сфері Project Manager, до якої треба бути готовим.
Що робити, якщо не хочеться переходити на позицію Junior Manager
- Поступовий перехід. Один із найкращих варіантів. Це коли підходите до свого проєктного керівника й озвучуєте бажання поступового переходу в менеджмент. Якщо така перспектива всіх влаштовує (керівник розуміє, що саме ця позиція згодом з’явиться), то вам будуть делегувати багато нових задач і ви, крок за кроком, в контрольованих умовах перейдете на нову позицію, вже маючи досвід (proven experience, artifacts) і претендуючи на вищі посади (не Junior Project Manager, a Middle).
- Пройти співбесіду на Middle Project Manager + Technical background (мій випадок). Це можливо у випадку, коли на проєкті шукають саме вас. Людину, яка добре розбирається в технічній складовій і вміє керувати командою. Загалом в індустрії зараз все більше компаній, які шукають саме таких керівників — TPO (Technical Product Owner), Engineering Manager. І якраз тут конкуренція не висока, але і позицій небагато.
Експертність, або Знову в початківці
До цього моменту ви уже маєте за плечима багато років розробки. Ви дійсно розбираєтесь в тому, що робите і що пропонуєте.
А тепер згадайте, як воно було на початку?
Менеджмент — це повноцінна вища освіта з великою кількістю hard skills і знань. Більшість задач, які треба буде робити на менеджерській посаді, ви будете робити вперше в житті, і логічно, що буде багато помилок. Пам’ятаєте свій перший код? Приблизно так само «якісно» будуть виглядати перші документи — DoR & DoD (Definition of Ready and Definition of Done), SOW (Statement of Work) або Weekly Report. Або перша презентація результатів роботи за квартал. Більшість попереднього досвіду розробника ну дуже мало допомагає в задачах такого типу.
Це про «починати все з самого початку» і про автоматичну втрату статусу експерта.
Цей пункт — дзеркальне відображення для «Робота, в якій я вже дуже добре розбираюсь і є експерткою».
Час на опанування нової професії
Це дійсно буде коштувати багато часу. Часу особистого, який ви проведете не з друзями й не з родиною.
А ще знадобляться десятки книг з менеджменту, які потрібно прочитати. Курси, які тривають десятки годин і які вчать нового. І все це — в позаробочий час.
Це теж дзеркальне відображення іншого пункту — «Більше вільного часу».
Можу напартачити, або Дорогі помилки
А чому ви думаєте, що будете хорошим менеджером?
Я особисто бачила дуже багато як хороших, так і поганих керівників. Напевно, тому, що бачила деяких поганих, хотіла вберегти команду від цього і взялась за керування сама.
Тобто я йшла від протилежного: знала, як робити НЕ треба. І знала, як погане керівництво негативно впливає на команду і на проєкт.
Саме тому у мене і був цей пункт. Помилка в позиції керівника коштує команді й проєкту значно дорожче, аніж помилка розробника. Наприклад:
- Взяти в команду невдалого кандидата — марно інвестувати у його onboarding, отримати low performance і необхідність ротації.
- Помилки в оцінці Roadmap можуть призвести до збільшення вартості проєкту.
Більше відповідальності — більше нервів
Момент, який я чітко відчула після переходу з інженерів у менеджери — відповідати ЛИШЕ за свою роботу набагато простіше, аніж за роботу команди. Команда партачить, хворіє, робить помилки й що більше людей, то більший цей ефект. А замовник чекає на високоякісний результат і вимагає його від команди в цілому і від керівника як представника команди. Для прикладу — декілька пунктів з того, за що я несу відповідальність:
- Склад команди.
- Планування бюджету на команду на рік + фінансові звіти.
- Roadmap на рік.
- Виконання Contractual KPIs — якщо команда не дотримається прописаних стандартів, буде накладено штраф.
- Звітність — щотижнева, за ітерацію, за місяць і за квартал.
І це все на додачу до всіх щоденних викликів, які несе в собі сучасне життя.
Фінал
У момент написання цієї статті всі українці знаходяться в одній із найскладніших ситуацій для прийняття рішень. Рівень стресу, який накриває мало не щодня з моменту повномасштабного вторгнення, має дуже серйозний вплив на нашу здатність мислити спокійно, розважливо й аналітично.
Нейробіологи кажуть, що рішення, прийняті під дією сильного стресу — одні із найменш продуманих. І саме тому в багатьох випадках це ще й одні із найгірших рішень.
У цій ситуації ухвалити рішення допоможе запропонований вище спосіб. Це набір простих кроків, які навіть в момент сильного стресу допоможуть запустити ту частину мозку, яка відповідає за зважені й обдумані рішення.
13 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів