Як приймати складні рішення за допомогою квадрата Декарта (на прикладі переходу з програміста в менеджери)

Мене звати Наталія Баленко, я співпрацюю з ЕРАМ у ролі Delivery Manager. Два роки тому я починала будувати з нуля свою дев’яту команду в ролі Team Lead. За спиною було 9 років Enterprise development у .NET stack. На цьому етапі я чітко бачила всі наступні стадії розвитку команди, проблеми та шляхи їхнього вирішення і зрозуміла, що знову робити це мені вже нецікаво. Перший раз — експеримент. Другий — закріплення вивченого. Третій — уже рух по накатаній. Я хотіла розвитку. І він виглядав як перехід із напівменеджменту (саме такою, на мою думку, є роль Team Lead) у чистий менеджмент.

Перш ніж ухвалити рішення про зміну напрямку, я використала інструмент, яким і хочу з вами поділитись. Він підходить не лише для описаного в заголовку випадку, а й для будь-якого складного рішення, наприклад:

  • Міняти місце роботи чи лишатись на теперішньому.
  • Купувати квартиру чи ні.
  • Лишатись в Україні чи релокуватись.

Про квадрат Декарта і те, як ним користуватись

Квадрат Декарта — досить популярна техніка у сфері прийняття рішень. Така вправа потребує як мінімум 30 хвилин вашого часу. Можна робити її самому, а можна з допомогою коуча/ментора/друга.

Прийняття рішень має два основних аспекти:

  1. Надбання (на чому людина зазвичай і фокусується) і втрати (які завжди є, при будь-якому рішенні, і які теж треба враховувати).
  2. Робити чи не робити — що буде, якщо рішення буде прийняте, і що буде, якщо нічого не змінювати.

Таким чином отримуємо наступні 4 групи запитів у квадраті:

Крок 1. Опрацювання квадратів

Працюємо в кожній групі запитів і заповнюємо клітинку квадрата хоча б 3-4 пунктами. Я зазвичай це роблю в наступному порядку — 2 — 4 — 1 — 3, бо мені простіше вдається роздум над діями й позитивним ефектом від них.

Зазвичай цього вже достатньо, щоб приймати рішення. Але якщо все ж таки якійсь із варіантів так і не став очевидним фаворитом — починаємо їх ранжувати.

Крок 2. Ранжування

Порівняння спершу робимо в рамках однієї групи. Всі пункти упорядковуємо за важливістю для нас особисто. Перше місце займає найважливіше серед усього іншого.

Крок 3. Порівняння втрат і надбань

Після ранжування списку можете рахувати й підсумовувати результати, як вам зручніше. Найпростіший спосіб — подивитись, де найбільше позитивних пунктів.

Інший варіант — порівняти однаково важливі речі. Наприклад, для мене в другому і четвертому квадраті порівняння проводилось між:

  • нова мета VS витрачені нерви;
  • розвиток VS вільний час.

Хто перемагає, той і лишається у квадраті. І таким чином із нього викреслюється все, що є менш значущим. Наприкінці такої вправи залишається лише пару пунктів саме там, де і є рішення.

Зачекайте ще трохи, далі буде приклад і стане зрозуміліше. Але спершу...

Терміни

Project Manager or Scrum Master — це, як я говорю, людина в команді, якій «більше за всіх треба». Треба, щоб відбулись Scrum-церемонії. Треба, щоб закрились всі цілі спринта. Треба, щоб реліз відбувся вчасно. Треба, щоб баг пофіксився швидко. Треба, щоб у команди був план роботи на декілька ітерацій наперед. Треба, щоб члени команди сходили у відпустку, отримали бонус, розвивались тощо.

При цьому Project Manager має розбиратись саме в управлінні проєктом і людьми, а не специфіці проєкту чи його реалізації. У мене в житті було багато класних PM, які були максимально далекі від коду і це не заважало їм чудово керувати.

Delivery Manager (тут я використовуватиму визначення, характерне для EPAM, і відразу зауважу, що в інших компаніях у цієї позиції може бути зовсім інше наповнення) or Engineering manager. Уявіть собі Project Manager + Solution Architect в одній людині. Оце воно. Коли одна людина може побудувати архітектуру майбутнього застосунку, зібрати команду, створити backlog, high level estimate & roadmap.

Мій приклад використання квадрата Декарта

Цей приклад і пункти далі будуть актуальними для:

  • Senior+ розробників.
  • Тих, кого цікавить кар’єрний розвиток.
  • Тих, хто пробував працювати на лідерських посадах протягом 3+ місяців (Team Lead, Feature Lead, Mentor, Team lead Deputy), і досвід в цілому сподобався.
  • Тих, хто хоче зберегти й використовувати свій технічний досвід.

1 квадрант. Що я отримаю, якщо нічого не змінюватиму

Робота, в якій я вже добре розбираюсь і є експерткою

Не знаю як ви, а я значну кількість часу та зусиль витратила на те, щоб заслужити звання Senior Developer. Знадобилось дуже-дуже багато всього:

  • Профільна освіта.
  • Самоосвіта — книги, курси, відео, конференції.
  • Роки практики.

І мені подобається це відчуття: яка б задача тобі не прилетіла — а щось подібне ти вже бачив або навіть робив. І галузь програмування досить динамічна, щоб ці задачі не були завжди однаковими, тому нудно не буває. Я чітко розумію, що ця впевненість у своїх силах з’явилась далеко не в перші роки практики. І якщо порівняти, коли мені було комфортніше і приємніше працювати, то це вже на рівні Senior, а не Junior.

Не буду напружуватися

Статистично перші 3-6 місяців на новому місці роботи або на новій посаді — найскладніші. Треба опанувати нові процеси, хоча наче у всіх і Scrum. Звикнути до нових людей навколо. Опанувати підходи чи технології, специфічні саме до цього проєкту. Розібратись в них.

І ці періоди для мене завжди є дуже напруженими, адже часто доводиться засиджуватись по вечорах, аби все встигнути.

Простий приклад: перші 3-6 місяців на новому проєкті я зазвичай працюю по 10 годин на день. І добре, якщо результат буде достатньо продуктивним для одного робочого дня. Після 6 місяців я можу працювати 4-6 годин на день, але виглядатиме, що результатів — на всі 10. І це так цінно! Отримані знання дають можливість робити більше і швидше. Не напружуватись для досягнення результату, а робити це просто і з задоволенням.

Більше вільного часу

Якщо не змінювати професію, то весь особистий час, інвестований в опанування нового, можна витратити на безліч набагато приємніших речей.

Замість читання PMBok можна подивитись красивий фільм.

Замість годинних тренінгів по Fixed Price Project можна провести час з родиною.

Як би це не звучало, але якщо перестати інвестувати особистий час в професійний розвиток, то він звільниться для чогось іноді не менш важливого.

Легше релокуватись

Неочевидний пункт. Як ви думаєте, з якої позиції легше релокуватись — Senior Developer чи Junior Project Manager?

Це статистика з Glassdoor з Senior .NET, United States, червень 2022, яка натякає на те, що в 10 разів легше таки переїхати як Senior .NET developer.

2 квадрант. Що я отримаю, якщо зміню професію на менеджмент

  • Нова мета для розвитку, яка мотивує і драйвить.
  • Нові можливості для кар’єрного розвитку, адже як інженерка я досягла свого максимуму.
  • Перевірка своїх Soft Skills & abilities.
  • Часом більше грошей, адже як інженерка я вже мала компенсацію, близьку до максимального значення.
  • Гарантія результату — Green Delivery.
  • Масштабування свого впливу — з 8 людей до 30+.
  • Цікавість.

3 квадрант. Що я втрачу, якщо не зміню професію

  • Вже озвучені прагнення рухатись вперед.
  • Незрозуміло, яка наступна мета і куди рухатись.
  • Нецікаво бути Team Lead-ом.
  • Уже інвестовано кошти й час в Management (проходила освітні програми як в EPAM, так і курси за межами компанії).

4 квадрант. Що я втрачаю, якщо зміню професію на менеджмент

Фінанси

Перше, до чого треба бути гарантовано готовим — це фінансове питання. Яка б сіньйорність і досвідченість у вас не була, менеджмент — то інша професія, де ви починаєте із рівня Junior. А тепер робимо вправу. Відкриваємо зарплатну статистику для Junior Project Manager на DOU.

А потім відкриваємо кількість вакансій на позицію на той же період (червень 2022).

Зверніть увагу, що Project Manager/Scrum Master — якраз у непростій ситуації. Там дуже багато кандидатів, небагато позицій, нижчі зарплатні.

Звісно, ця статистика не мала на меті агітувати вас за перехід у C / C++ / Embedded.

Це про конкуренцію саме у сфері Project Manager, до якої треба бути готовим.

Що робити, якщо не хочеться переходити на позицію Junior Manager

  • Поступовий перехід. Один із найкращих варіантів. Це коли підходите до свого проєктного керівника й озвучуєте бажання поступового переходу в менеджмент. Якщо така перспектива всіх влаштовує (керівник розуміє, що саме ця позиція згодом з’явиться), то вам будуть делегувати багато нових задач і ви, крок за кроком, в контрольованих умовах перейдете на нову позицію, вже маючи досвід (proven experience, artifacts) і претендуючи на вищі посади (не Junior Project Manager, a Middle).
  • Пройти співбесіду на Middle Project Manager + Technical background (мій випадок). Це можливо у випадку, коли на проєкті шукають саме вас. Людину, яка добре розбирається в технічній складовій і вміє керувати командою. Загалом в індустрії зараз все більше компаній, які шукають саме таких керівників — TPO (Technical Product Owner), Engineering Manager. І якраз тут конкуренція не висока, але і позицій небагато.

Експертність, або Знову в початківці

До цього моменту ви уже маєте за плечима багато років розробки. Ви дійсно розбираєтесь в тому, що робите і що пропонуєте.

А тепер згадайте, як воно було на початку?

Менеджмент — це повноцінна вища освіта з великою кількістю hard skills і знань. Більшість задач, які треба буде робити на менеджерській посаді, ви будете робити вперше в житті, і логічно, що буде багато помилок. Пам’ятаєте свій перший код? Приблизно так само «якісно» будуть виглядати перші документи — DoR & DoD (Definition of Ready and Definition of Done), SOW (Statement of Work) або Weekly Report. Або перша презентація результатів роботи за квартал. Більшість попереднього досвіду розробника ну дуже мало допомагає в задачах такого типу.

Це про «починати все з самого початку» і про автоматичну втрату статусу експерта.

Цей пункт — дзеркальне відображення для «Робота, в якій я вже дуже добре розбираюсь і є експерткою».

Час на опанування нової професії

Це дійсно буде коштувати багато часу. Часу особистого, який ви проведете не з друзями й не з родиною.

А ще знадобляться десятки книг з менеджменту, які потрібно прочитати. Курси, які тривають десятки годин і які вчать нового. І все це — в позаробочий час.

Це теж дзеркальне відображення іншого пункту — «Більше вільного часу».

Можу напартачити, або Дорогі помилки

А чому ви думаєте, що будете хорошим менеджером?

Я особисто бачила дуже багато як хороших, так і поганих керівників. Напевно, тому, що бачила деяких поганих, хотіла вберегти команду від цього і взялась за керування сама.

Тобто я йшла від протилежного: знала, як робити НЕ треба. І знала, як погане керівництво негативно впливає на команду і на проєкт.

Саме тому у мене і був цей пункт. Помилка в позиції керівника коштує команді й проєкту значно дорожче, аніж помилка розробника. Наприклад:

  • Взяти в команду невдалого кандидата — марно інвестувати у його onboarding, отримати low performance і необхідність ротації.
  • Помилки в оцінці Roadmap можуть призвести до збільшення вартості проєкту.

Більше відповідальності — більше нервів

Момент, який я чітко відчула після переходу з інженерів у менеджери — відповідати ЛИШЕ за свою роботу набагато простіше, аніж за роботу команди. Команда партачить, хворіє, робить помилки й що більше людей, то більший цей ефект. А замовник чекає на високоякісний результат і вимагає його від команди в цілому і від керівника як представника команди. Для прикладу — декілька пунктів з того, за що я несу відповідальність:

  • Склад команди.
  • Планування бюджету на команду на рік + фінансові звіти.
  • Roadmap на рік.
  • Виконання Contractual KPIs — якщо команда не дотримається прописаних стандартів, буде накладено штраф.
  • Звітність — щотижнева, за ітерацію, за місяць і за квартал.

І це все на додачу до всіх щоденних викликів, які несе в собі сучасне життя.

Фінал

У момент написання цієї статті всі українці знаходяться в одній із найскладніших ситуацій для прийняття рішень. Рівень стресу, який накриває мало не щодня з моменту повномасштабного вторгнення, має дуже серйозний вплив на нашу здатність мислити спокійно, розважливо й аналітично.

Нейробіологи кажуть, що рішення, прийняті під дією сильного стресу — одні із найменш продуманих. І саме тому в багатьох випадках це ще й одні із найгірших рішень.

У цій ситуації ухвалити рішення допоможе запропонований вище спосіб. Це набір простих кроків, які навіть в момент сильного стресу допоможуть запустити ту частину мозку, яка відповідає за зважені й обдумані рішення.

👍ПодобаєтьсяСподобалось34
До обраногоВ обраному19
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Дякую за статтю! І особливо за розписаний приклад. Бо такі речі здаються очевидними поки не спробуєш використати на практиці.

Підскажіть чи поавильно я зрозумів що Delivery Manager -це людина з досвідом Team Lead / Senior Developer? Так виглядає з Вашого опису.
І цікаво як PM і DM взаємодіють на проектах? Може знаєте де почитати

Поки що ДМів-архітекторів не зустрічав

* 3514 Senior .net Jobs in United States
* 377 junior project manager Jobs in United States

Це статистика з Glassdoor з Senior .NET, United States, червень 2022, яка натякає на те, що в 10 разів легше таки переїхати як Senior .NET developer.

В цьому висновку зроблено дві логічних помилки. По-перше невідомо скільки є кандидатів на ці позиції. Якщо на 377 вакансій молодших ПМ є лише 500 кандидатів, а на 3514 вакансій старших .net є 35000 кандидатів, то ясно, що на посаду молодшого ПМ легше потрапити, ніж на посаду Senior .NET. По-друге самі компанії, які відкривають у себе ці вакансії, нерівнозначні. Наприклад, на посаду Senior .NET в Майкрософті можуть претендувати 1000 кандидатів, а на таку саму посаду в компанії Горнс енд Гуфс Лімітед взагалі 3 роки не можуть знайти кандидата...

Можливо ви знаєте, де запропонувану вами статистику можна знайти? С нею дійсно аналіз стане грунтовнішим.

Як описаний SWOT аналіз складно зробити , можна додати карту ризиків — оцінку усіх можливих сценаріїв. А для того щоб зрозуміти, що буде краще а — що гірше метод Парето 80/20% для розуміння реалізації цілей. Тобто зроблю або не зроблю це — отримаю такий сценарій і максимальний профіт — для досягнення цілі, зроблю або не зроблю це — тоді сценарій другий і максимальне віддалені від цілі. Перед тим авжеш треба знати ціль, яку теж треба ставити якимось методом, наприклад SMART. Скажімо ціль вже поставлена — наприклад купити котедж за три роки. Що треба — збільшити прибутки скажімо до $7000 на місяць. Сценарії — підти в менеджмент, ризики — не факт що більша зарплата, велика конкуренція на посаду при імовірному звільнені доведеться повернутись до TL або Senior .NET — Час втрачено тобто ризик максимум. Варіант нічого не робити — велика вірогідність, що нічого не зміниться по ЗП — максимальна віддаленість від цілі. Варіант третій — підти в солюшн архітекти чи СТО тощо, де оплата вища — а конкуренція значно менша за ПМ — ціль стає ближча, ризик теж велика конкуренція серед таких як і ти тобто треба працювати. Варіант четвертий — зайчизм чи ліві проекти, якщо контора забороняє як конфлікт інтересів — можуть вигнати, заробити можно швидше за усе тобто найближче до цілі та одночасно рівень ризиків як і у випадку з нічого не робити.
Що робити — далі по SWOT, малюєш квадрат і вписуеш за рангами. Звісно як ціль буде іньша — наприклад отримати не просто гроші, а скажімо work-life balance то і ранжування буде іньше.

Те, що я вибрала в той момент, я б не обрала зараз. Тому що різні цілі, бажання і ситуація в цілому.

А наведіть приклад факторів, які вам важко ранжувати? Бо для мене ця частина завжди була очевидна.

Дякую за статтю. А як вибрати рішення коли є два рівнозначні варіанти? Наприклад 2 офери?

Познайомитись з командами і піти до тих, хто більше співпадає за духом.

Я б не рекомендувала використовувати матрицю Декарта для обиранням між двома оферами.
При цьому, я її використувала для аналізу схожої ситуації — згодитись на офер чи лишитись в компаніії, де я працювала.

дійсно класичний метод,про який всі чули,але одиниці використовують на практиці
дякую за цікаий приклад використання цієї техніки

Підписатись на коментарі