Як нас злив Український Фонд Стартапів
Тиждень тому деражвний Український Фонд Стартапів проводив конкурс на поїзку на «Consumer Electronic Show 2023».
Так ось, на виставку з «консьюмреськоі» «електроніки» були відибрані проекти:
— Не консьюмерські
— Без електроніки
— Без початкових продажів
— Зі штатом в 30+ людей, кому не важко було б організувати стенд власним коштом
— З продуктом що стартував
В той час як наш консьюмерський! гаджет!, що вже має продажі! на заході!, що виробляється в Україні, що стартував цього року!, де засновники з досвідом! минулого хардвар бізнеса — не відібрали.
При тому що конкурс був зовсім не великий. 20 команд на 12 місць.
Де в цьому справедливість, або якась логіка? Чи є хтось, хто взагалі слідкує як ці конкурси проходять?
Спробуємо розібратися
Наш продукт «ShinyClub»
ШайніКлаб — це настільний гаджет поєднаний з веб сервісом, що допомогає покращити продуктивність в роботі, та уберегти від зайвих відволікань. Ми вже виробляємо та продаємо його.
Продукт комбінує перевірені наукою та досвідом техніки продуктивності. Функція таймеру дає змогу використовувати «помодоро» метод, або «таймбоксінг». Кольорове сяяння з боків показує оточуючим чи можна вас турбувати.
Софтварна частина це веб-панель, де люди обʼєднуються в групи для спільної роботи. Бо робота в присутності інших допомогає не прокрастинувати. Крім того софт блокує відволікаючі сайти на час сфокусованоі роботи.
Переважно наші клієнти це віддалені працівники та люди з ADHD, кому важко зусередитись.
Ось невелике відео, яке показує як це працює.www.youtube.com/watch?v=ethX7ThVWYk
Увага! Далі буде розповідь про продукт, якщо не цікаво — можете одразу переходити до розділу «То чого вас не взяли? Критеріі та вимоги»
Як виникла ідея?
Чи знаєте ви який додаток знаходиться на 1 місці в AppStore в категорії «Продуктивність»? Це красиво оформлений таймер для сфокусованої роботи під назвою «Форест».
Він допомогало сконцентруватися і мені, але телефон — це джерело відволікань само по собі. Коли береш його до рук — неминуче хочеться прочитати нотіфікаціі та перевірити соц. мережі.
Тоді я намалював концепт окремого гаджета, розробленого специально для допомоги в фокусуванні. Уявляв його маленьким брелком, на кшталт перших айподів.
Позичання від конкурентів
Але такі мініатюрні девайси створювати важко. Тож став питати занайомих як вони це бачать. І один з них — показав проект на Indiegogo, під назвою TimeChi від австралійскої команди.
Це фізичний зʼєднуваний фокус-таймер у вигляді кнопки з екраном. Поєднаний з ним сервіс блокує відволікаючі сайти та нотіфікаціі.
Цей проект зібрав 250К з Краудфандінгу, та продемонстрував що гаджет буде корисним і в такому розмірі, а не тільки як брелок. Такий девайс значно доступніший для створення.
Але, як відомо, hardware is hard. Тому не дивлячись на зібрані кошти, та грант від Австралійскогу уряду вони збанкрутували, не відправивши жодного продукту.
З урахуванням їх банкрутства можна було повністю скопіювати цю перевіврену ідею без будьяких зазрінь совісті. Але вдалося ще розвинути цю ідею.
Хардварна частина
Не дивлячись на великий розмір корпуса, в середині все щільно запаковано.
1) Сяючий обідок
На відміну від TimeChi, де індікацію на екрані видно лише зверху, ми додали сяячу стрічку, що видно з усіх боків. За відгуками покупців це найбільш улюблена фіча з усього гаджету. А також вона додала слово «Shiny» у назву.
2) Плоский дизайн
Також наш гаджет плоский, тому портативний. З портативністю додався і вібро-режим для комфорта при роботі у публічних місцях.
3) Батарейки
Ми використовуємо заряджаємі ААА батарейки, що продаються у звичайних магазинах. Тому термін придатності девайса не обмежується строком життя батарейок. Надихали нас японські тамагочі, яким 30 років, а вони все ще прекрасно працюють.
4) Зарядка
Зарядку для ААА, NiMH батарейок важче настроїти ніж для літій-іонну тому вбудовують їх не часто. Але звісно так зручніше. Тому знайшли місце і для неї, та для розʼєму USB-C.
5. Екран
Використовуємо дісплей з гарним обзором з усіх сторін та натуральним чорним, розміром 1.8«, 128×160. А коли фізично закрили усі витоки світла — вийшло круте світіння наче з пустоти.
Фото поганого і гарного дісплеїв
6. Головна кнопка
Кнопка — це випукле «скло» майже на всю верхню поверхню. Її зручно натискати, а клік дає приємне відчуття взаємодіі з девайсом.Тут довелося використати інженерну хитрість, адже 3д печаттю таке не зробиш. Ми просто купляли інший девайс, забирали звідти це скло, та ще пару деталей, а решту — викидали. Адекватна маржа дозволяє робити такий фінт.
7. Інше
Ну і ще в нас там уміщається блютус, потужний вібромотор, динамік, лєнта з 32 світлодіодами та розсіювачем, кнопка для программного вимикання, магніти для кріплення, різні перевірки стану живлення та заряда. Це вилилось в те що з 20 доступніх портів Ардуіно ми викорастали 19. А на той що залишився на справді вже є плани.
Обрали Ардуіно, для швидкості розробки, а також щоб у клієнтів була можливість прошивку під себе. Але коли коду стало більше 4000 строк, памʼяті стало прямо впритул. Потім мабудь перейдемо на esp32.
Софтварна частина
По софту, ми спочатку скопіювали TimeChi, та зробили екстеншен для Хрома, що блокує відволікаючі сайти.
Але далі, роблячи дзвінки по зуму з замовниками виявили цікаву закономірність: більщість з них працює з дома, але найпродуктивніший період їхнього життя був коли вони працювали в оточені людей.
Дослідивши це питання виявилось, що збільшення мотиваціі при роботі серед людей — це научно підтверджений феномен, що має назву «Соціальна фасілітація»
en.wikipedia.org/wiki/Social_facilitation
- Саме тому найпопулярніша мережа коворкінгів WeWork рекламує себе не як «тихе місце для роботи», а як «круте комьюніті».
- Саме тому у найпопулярнішому велотренажері «Peloton», є великий екран де ви бачите онлайн як тренуються інщі люди.
- Та саме тому в іграх людей обʼєднують в клани-гільдії.
Тож ще одна ціль нашого софта — створювати відчуття роботи в оточені людей. І від цього в назву додалось слово «Club».
Механічно це зараз працює так
- Користувачі діляться на группі пл по
10-30 людей по інтересам, як в іграх. - У вас є панель, де ви бачите статус сфокусованості інших людей та над чим вони працюють.
- Для більшого ефекту кілька разів на день усі пишуть короткий чекін хто що зробив за останній час.
Прототип зробили на Vue.js та firebase.
Ця механіка ще обкатується, але допомогає в розробці те, що я процював гейм-дизайнером над ігрою з мільонами користувачів, де у нас як раз були клани. Робота гейм-дизайнера — це ж керування увагою користувача. Тільки тут це керування на користь споживача.
То чого вас не взяли? Критеріі та вимоги
Після презентації почався якийсь детектив.Я попросив про розшифрофку балів, щоб отримати хоч якійсь фідбек, але мені сказали що ця інформація закрита. А на прохання показати хочаби крітерії, відписали дивитися розділ «іноваційні ваучери» на сайті.
Якщо ви у тому розділі знайдете хоч якійсь критерії — з нас безкоштовний гаджет. (їх там немає).
Чисто раптово я побачив пост про минулорічний конкурс і там була фраза: «Основними критеріями оцінки проектів були: команда, продукт, ринок, інноваційний потенціал впливу на ринок і актуальність для споживачів.» Ну хоч якась зачепка!
Ще є прописані вимоги, що проект повинен бути консьюмерським а також повинен бути новим.
Критеріі
Вимоги
1) Консьюмер категорія та свіжість стартапа.
Ці вимоги були просто проігноровані. Відібрали b2b продукти, відібрали продукти яким
(З повагою до інших команд, але оскільки це був конкурс — треба робити порівняння щоб аргументи були наочними)
2) Актуальність для споживачів (попит)
Коли прототип був готов, ґ зробив звичайний пост у фейсбук групі, де обговорювали аналог, та посипались замовлення. Так ми отримали перші 30 замовлень на близько $3000. З одного посту, на західному ринку, без платної реклами.
Один з покупців був власник англомовного ютуб каналу на 7+ млн підписників, що спеціалізується за гаджетах.
Для підтвердження попиту в нас ще є приклади зборів конкурентів на Краудфандінгу.
А далі набирати замовлення немає сенсу, адже 30 девайсів ми спаяємо власноруч (хоч це не просто, та не швидко), а потім треба налагоджувати нормальне серійне виробництво.
Проект що за 4 роки продав десяток девайсів на 1000$ переважно по Україні — пройшов відбір, ми не пройшли. Не кажучи вже що змагатися в кількості продажів з проектами яким по 5 років, коли нам пів року, — не справедливо.
3) Іноваційність
Ми перщі поєднали фізичний девайс та софт спільної роботи щоб допомогати з продуктивністю.
Продуктивність — це зараз горяча тема для іновацій вцілому, тому:
- Наш конкурент «TimeChi» (фізичний таймер з блокуванням сайтів та нотіфікацій), був на обкладинці журнала Тайм, як один з топ 100 винаходів 2021 року.
- Марк Андрісен, найвідоміший інвестор у світі, нещодавно сказав що віддалена робота може бути більш значущєю ніж інтернет.
4) Команда
Як відомо засновники цінні в першу чергу реальним досвідом бізнесу. Ми з партнером працюємо разом вже 6 років. Маємо хардвар стартап за плечима.
З минулим продуктом (креативний освітлювач для фотографів) представляли Україну на найбільщій віставці фото-обладнання у світі «Photokina». Що проходить у Кельні в Німеччині. Були там єдиним проектом з України. Самі все організували та оплатили.
З цим минулим проектом в нас є ще й досвід Кікстартеру, де ми зібрали 100к. І не просто зібрали та зафейлили, а виконуємо забовʼязання.
5) Продукт
Вірогідно мається на увазі прогрес у розробці продукта. То ми вже зробили не тільки прототип. В нас вже є готовий до виробництва девайс продажноі якості.
Зробили його за власні кошти, за пів року, в умовах війни та ускладнених поставок компонентів з-за кордону.
І ця перша версія вже виявилася до дущі вибагливим американським замовникам:
6) Ринок
Ми боримося з відволіканнями. За данними Atlassian, кожень день середнього робітника відволікають 56 разів на день, 80% з цих відволікань — не важливі. Згідно з дослідженням HRGrapevine, щороку в тільки в США бізнес втрачає 300Bn через відволікання.
Для непідготовленої людини не із стартап середовища це може звучати як те що ми збираємося заробляти 300 мільярдів на рік. Зазделегіть дуже важко передбачити скільки стартап зможе заробити. Тому від стартапу потребується знайти реальні підтвердження що на ринку на який він заходить рухаються великі кошти.
Тож це не наші думки, це дослідження, які ми цитуємо. І ці дослідження показують що ринок великий.
Висновки
Хочу вірити у хороше, тому вважаю що сталася якась помилка та непорозуміння.
Моя гіпотеза що проблема у форматі. Велика кількість команд що пройшла — вже отримувала гранти, або їх знають по іншим конкурсам. Нас же бачили в перший раз, та в нас було лише 3 хвилини на представлення всіх аспектів стартапа. Можна зрозуміти, що в такому форматі важко зробити адекватну оцінку, які б цифри та факти я не наводив у своїй презентаціі. Тут короткі описи інших продуктів для порівняння: usf.com.ua/...lectronics-show-2023-ces
Коли я спитав, чому так вийшло — мені сказали — спробувати наступного разу. Але якщо зараз при всіх ввідних нас не відибрали, то що змотивує їх обрати нас наступного разу, коли ми вже будемо не з таким свіжим продуктом? Я підтримую їхнє прописане правило що допомогати потрібно саме новачкам, тому й нам самим не буде дуже приємно займати чиєсь місце.
Можна було б спробувати розвивати відносини з жюрі та, почати брати гранти щоб отримувати інщі гранти. Але на мій погляд жити на грантах — не здоровий шлях. Якщо продукт корисниий то ринок та інвестори зможуть за нього платити. Висіти на шеї у державі не охота.
А ще після цього поста нас мабуть запишуть у скандалісти і взагалі ніде не допустять.
Для стартапу найголовніше це швидкість руху. Особливо для хардвару, тому що нам доводиться конкурувати з Китаєм, що копіює все дуже швидко, ябо з якимось новим проектом з західної країни. Швидкість, та допомога у правильний час — це питання виживання. Тому цей несправедливий злив від Українського Фонду Стартапів — це суттєва втрачена можливість для нас як для старатпу. І це сильно демотивує.
Як ви вважаєте, що можна зробити щоб в таких умовах розвиватися хоч якось швидко?
UPD: зʼявилися коментарі щодо наявності проводів усередені та розводки плат. Пояснюю:
Розробка для ринку — це не те саме що розробка для себе. Це щоденні ітераціі та зміни. Це коли зробив, потестив на зручність — змінив, отримав фідбек від клієнта — змінив, зʼявилась нова ідея як покращити — змінив, знайшов більш прийнятні компонетни — змінив, і так покругу. В нас було кілька ітерацій розводки плат, але всеодно довелося робити купу речей проводами через такі зміни.
Розумний інвестор це оцінить позитивно, адже головна якість статрапу це швидкість та гнучкість, що тут наочно видно.
До цього в нас був минулий проект, де використовувався більш хардкорний та оптимальний контроллер STM8, продукт був відполірован, та там не було жодного провода. Там була інша стадія та це було доречно.
Якщо ви подивитесь на відгук клієнта що я показував, то вона цінить зручність підключення та настройки, якість екрана та те що зображення проступає з темряви, приємний клік, умісність звуків та сигналів і т.п. Продукт ззовні вже відчувається як готовий. Це вже прогрес більше середнього як для першої версіі девайса і це був наш пріорітет.
Пропоную не відхилятися від головного меседжа про оцінку суддями. Бо якщо ви розбираєтесь в харді, то ви також можете захотіти зробити стартап. І вас також можуть злити просто так, незважаючи на ваші досягнення.
60 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів