Як ІТ виглядатиме за 50 років
Від динозаврів до покемонів
Першим програмістом вважають Аду Лавлейс, онучку поета Джорджа Гордона Байрона, яка описала принципи роботи обчислювальної машини в 1842 році. Протягом наступного століття програмування розвивалось у тісних стосунках з конкретною машиною, якій людина давала задачу, сформовану зрозумілою для машини мовою.
У
Наступним великим проривом стали компілятори і асемблери, а вже у
Ще за 20 років, у гарячі
Ще одним великим потрясінням в історії програмування став, звісно, інтернет. Він миттєво перетворив клуб бородатих розумників, схиблених на машинах, на ринок послуг. Ринок ріс і розвивався наступні 30 років, а всі подальші зміни в логіці програмування були пов’язані з попитом і пропозицією.
Епоха аватарок
Нові мови програмування з’являлись на вимогу популярних технологій, мірялись зручністю, надійністю і простотою. Так, ринок намагався залишити біля годівнички тільки ті технічні засоби, які масштабують комерційне програмування. Тобто щось:
- достатньо просте, щоб багато людей могли це опанувати і змагатись у професійності;
- достатньо функціональне, аби можна було отримати бажаний продукт з конкурентними унікальними властивостями;
- достатньо перевірене, щоб не впало і не зламало все через людську помилку.
Десятиліття тому помер Flash, не встигнувши за ринком. 1С тримається в сідлі тільки допоки її програмні продукти не будуть витіснені, як російський військовий софт конкурентами типу Bjet. У 2024 році Microsoft припинить підтримку Xamarin.
Зміна моди на мови пришвидшується, і тепер потрібно оновлювати свій стек кожні півтора-два роки, щоб залишатись затребуваним спеціалістом і претендувати на збільшення компенсації.
Буквально вчора
У 2019 році обсяги мобільного інтернет-трафіку перевищили обсяги з вебу, і з того часу мобільна розробка знаходиться під найяскравішим прожектором.
Паралельно розвивається продуктовий ринок, і гіганти мобільних девайсів ділять світ між собою. Донедавна серед мобільних розробників розрізняли айосників і андроїд-девелоперів, що вимагало від бізнесу наймати двох, а то і трьох людей для генерації апки, якщо частина цільової аудиторії користувалась чимось хіпстерським типу Nokia. Тепер ця проблема ресурсів вирішена Flutter і його друзями, кросплатформенними мовами (ну і корпорації-монополісти трохи попрацювали).
Тим часом, вебові середовища остаточно переїхали в клауди, які так само розподілились між монополістами, і ринок нарешті перетворився на зрілий тоталітарно-диктаторський ярмарок. Тут корпорації вирішують, які саме дослідження фінансувати, а , отже, і які технології будуть на коні.
Нічого не тямлячи у красі циклічного алгоритму, устричні багатії зайшли в програмування, нав’язали свої правила і зробили IT брендом.
До чого тут медицина?
Зміни на ринку комп’ютерного програмування є стрімкими, але назвати їх нетиповими складно. Це вже не перша у світі інноваційна галузь, яка зрештою комерціалізувалась і обросла мас-маркетом. Хороший приклад попередника — медицина.
На прикладі медицини можна спрогнозувати зміни в ІТ. Чому? На початках розвитку медицини діяла невелика група людей з дослідницьким характером. Вони вивчали людське тіло і його процеси, і знаходили способи впливати на його функціонування, звертаючись до кожного процесу зрозумілою для нього мовою хімії, фізики, а то і психології. Традиції відмирали і приживались. В якийсь момент відбувались революції, наприклад, дослідження початку 20 століття довели, що немовлята відчувають біль так само, як дорослі, і варто було все-таки останні 50 років робити їм операції, попередньо присипляючи пацієнтів.
Зрештою сформувались дослідницькі установи, які підкорились великим корпораціям, що задають моду на лікування. IT десь у цій точці, а медицина пішла трохи далі.
ІТ за 50 років
Цілком імовірно, корпорації, які визначають напрямок руху IT, будуть створювати умови для того, щоб їх клієнти купували нові і нові програмні продукти. Вони можуть робити це, обмежуючи функціонал популярних платформ. Наприклад, Facebook став впливовим інструментом для пошуку клієнтів і придумав, як брати з бізнесів гроші за можливість рекламуватись на більш привабливих місцях. Або клауди — вони працюють на передплатній моделі і витісняють з ринку всі інші рішення. Корпораціям, які володіють клаудом, вигідно створювати програми, що ламають інші типи сховищ.
Навколо гігантів наростають інфраструктурні гравці, які беруть свою частину грошей за спрощення використання гігантів. Наприклад, платформи, які налаштовують автоматизовані розсилки в різних соціальних мережах.
Дрібні гравці вже зараз можуть втриматись на ринку, тільки якщо занесуть на нього принципово нову ідею. Оновлення є надзвичайно важливими для еволюції, і для цього сформувалась ціла система бізнес-ангелів і венчурних фондів, краудфандингу і грантів на розробку, на чому теж роблять гроші.
Ринок досі трясе, але до 2030 років він розподілиться, а в кожної компанії на ньому буде своя ніша, яка складатиметься з наступних параметрів:
- у якій ланці бізнес-ланцюжка я працюю (монополіст, його сервіс, сервіс його сервісу, новатор, який змагається з попередніми варіантами);
- у якій бізнес-ніші я працюю (наприклад, workforce management чи renewable energy);
- з якою аудиторією я працюю (наприклад, кінцеві споживачі-люди, або бізнеси середньої ланки).
Щодо аутсорсингу, то він так само поділиться між гігантами, здатними втримати декілька бізнес-напрямків одразу. Окремі компанії будуть вимушені піти в ніші і конкурувати в них, тому що з усім світом конкурувати напрочуд складно.
Нішева експертиза стане дійсно експертизою. Бізнеси врешті скоротять витрати на занурення програмістів у проєкти і захочуть стафити тих, хто вже розуміє їх бізнес-потреби. Корпорації зі свого боку, зможуть організувати роботу так, щоб швидко знаходити потрібних людей.
У наступні 20 років ринок буде скорочуватись за рахунок машин. Залишаться висококваліфіковані виконавці, які зуміють налаштовувати машини і виправляти їх помилки. Вхідний рівень програміста на ринок буде значно вищим, ніж зараз. Трейні можна буде знайти хіба у верхній третині логотипа WinRAR.
Навчання для програмістів покращиться, програми підготовки триватимуть довше, їх формуватиме бізнес. Інвестиції в навчання людини будуть повертати контрактами типу «ми даємо тобі фах, а ти працюєш у нас 10 років без права піти».
Зросте булінг програмістів із зіпсованою репутацією. Компанії захочуть працювати тільки з елітними, ідеальними і незаплямованими спеціалістами, які навіть уві сні зберігають лояльність до свого бізнесу.
Мови програмування стануть ще більше абстрактними, щоб знизити кількість помилок. Компілятори і асемблери будуть замінені високоінтелектуальним роботом, який зможе складати програму з маленьких шматочків окремого коду.
Талановиті програмісти, що відчувають суть кодингу, виокремляться в радикальну меншину та виступлять проти корпорацій, які будуть лімітувати розробку на свій смак і потреби. Наприклад, корпорації будуть мінімізувати ризики нових програмних продуктів, які спрощують роботу в IT і в такий спосіб негативно впливають на доходи монополістів.
За сорок років програмування стане скілом, а не основним напрямком діяльності. Софт скіли, навпаки, перейдуть на верхній рівень конкуренції. Впродовж наступних років мінімальні знання у програмуванні набудуть більшість мешканців планети. Це буде потрібно для того, щоб адаптувати під себе сируваті програмні продукти корпорацій, які скорочуватимуть витрати за рахунок відмови від персоналізації.
Людям доведеться розумнішати, щоб не втрапити у наростаючу прірву між багатими і бідними, адже цінність людини на світовому ринку життя буде визначати те, наскільки вона відрізняється від машини у кращу сторону.
Схоже, усе рухається саме так. А ви як гадаєте? Коментуйте зараз і в 2072 році відкрийте цю статтю знову, щоб написати другий коментар про те, справдилось твердження, чи ні.
19 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів