×

Product Manager в IT: хто такий, що робить та як ним стати

Привіт! Мене звати Дмитро, я Product Manager в українській продуктовій IT-компанії Brainstack_. Усі знають Google, Uber, Tinder та Airbnb. Завдяки product-менеджерам цими продуктами користуються мільйони людей. Вони виявили потребу цільової аудиторії, сформулювали позиціювання, протестували сотні гіпотез та прорахували unit-економіку.

У статті я детальніше розповів про те, у чому специфіка цієї позиції в IT, які hard/soft skills потрібні для роботи продакт-менеджером і чому фахівці нашої спеціалізації часто переходять на роль CEO.

Хто такий Product Manager і навіщо він компаніям

Продакт-менеджер — найкращий знавець продукту. Обов’язки продакт-менеджера полягають в тому, щоб зрозуміти, як працює продукт за всіма параметрами: від першого рядка коду до повернення грошей клієнту. Product-менеджеру потрібно розуміти, для кого продукт, яку користь він несе, де в продукту слабкі місця, що треба зробити, щоб він зростав і приносив прибуток.

Продуктові менеджери контролюють майбутній розвиток. Вони формують стратегію розвитку, тобто що з продуктом буде через рік, два, п’ять. А ще цей менеджер виконує такі завдання:

  • досліджує ринок та аналізує дані про тренди та очікування, виявляє потреби, складає портрет користувача та визначає, як розв’язати проблему та чи варто взагалі рухатися в задуманому напрямку;
  • аналізує конкурентів, зокрема нові продукти та можливості, попит на них;
  • складає дорожню карту продукту, щоб його розвиток відповідав бізнес-планам, а зацікавлені особи були в курсі справ;
  • планує випуск нових версій і те, які можливості будуть у них реалізовані;
  • збирає фідбек, аналізує ключові показники ефективності, вдосконалює продукт та досвід його використання (UX).

Раніше компанії реалізовували свій продукт у замкненому середовищі: співробітники вигадували ідею, створювали продукт та виводили його на ринок. Простіше кажучи,

зробили — показали ринку.

Зараз потрібно випускати продукт значно швидше. Сучасна компанія розраховує попит, виходить на ринок з мінімально життєздатним продуктом (MVP, minimal viable product), і «докручує» його. Тобто цикл виглядає так:

зробили — показали — побачили реакцію — виправили, доповнили, удосконалили — знову показали — знову побачили реакцію тощо.

Щоб швидко запустити продукт та мінімізувати витрати на його реалізацію й удосконалення, як раз і потрібні продакт-менеджери.

Product Management — позиція загально бізнесова. І такі спеціалісти потрібні не лише в IT. Можна піти в нафтогазовий сектор і бути там продактом. Наприклад, зараз є вакансії продакт-менеджера у фармацевтичну компанію «Дарниця», де задача — створювати нові фармацевтичні продукти для того, щоб продавати їх гуртом, і це теж продакт-менеджмент.

Які hard та soft skills потрібні продакт-менеджеру

Hard-скіли дуже залежать від ніші бізнесу. Наприклад, якщо це аналітичний Data-сервіс, продакту потрібно вміти робити аналітику принаймні на middle-рівні: збирати, аналізувати дані та володіти SQL. А є окрема категорія Technical Product Manager — фахівці, які пішли в продакт-менеджмент з розробки. Це люди, які круто розбираються в технічних питаннях продуктів.

Особисто я перейшов у Product Management з Customer Care. Для мене хард-скілом став мій софт-скіл — комунікація з клієнтом, навички ділового листування та знання англійської на високому рівні.

Точно потрібні аналітичні навички — для створення репортів, збору даних та їхньої візуалізації.

Важливе розуміння продуктових бізнес-метрик, які потрібні, щоб знати, як функціонує продукт.

Також корисною буде бізнесова жилка, яка дозволяє бачити можливості для розвитку продукту та способи їхньої реалізації.

Володіння англійською мовою є критично важливим — і для продакта оптимальним рівнем буде не B1/B2. Це повинен бути рівень, коли ви можете вийти на Zoom-call з людиною з іншої сфери, обговорити все необхідне, зрозуміти одне одного й зафіксувати важливу інформацію на папері.

Софт-скіли, як на мене, — це 80% успіху в продакт-менеджменті. Які точно потрібні на цій позиції:

  1. Комунікативність — вміти слухати та передавати інформацію, щоб це було чітко, доступно та структуровано.
  2. Лідерські якості — казати команді, що робити, в якому напрямку рухатися.
  3. Адаптивність та адекватність.

Крім перелічених вище навичок знадобляться й спеціальні знання з кількох напрямів:

  • Маркетинг — на дослідження ринку й просування товару.
  • Фінанси — для ціноутворення, обчислення окупності.
  • Agile Development — для прискорення отримання результатів від розробки продукту та зменшення витрат часу й грошей вже на перших етапах роботи над продуктом.
  • UX/UI — розуміння проблем користувача, пов’язаних з використанням продукту.
  • Робота з документацією.
  • Тайм-менеджмент тощо.

Кому підійде професія Product Manager

Не можна бути на 100% впевненим, що вам сподобається позиція продакт-менеджера, поки ви не спробуєте себе на цій ролі. Але можна поставити собі питання, які допоможуть зрозуміти, чи варто пробувати:

  1. Чи подобається мені спілкуватися з людьми? Якщо ви швидко втомлюєтесь від дзвінків і робочих чатів, не любите командну роботу й не вмієте порозумітися з різними людьми — кар’єра продакта не для вас. Продакт-менеджер часто взаємодіє з колегами, проводить брейншторми й розв’язує конфлікти.
  2. Чи я хочу постійно тестувати гіпотези? Якщо ви важко переносите невдачі та боїтеся робити помилки, подумайте кілька разів, перш ніж йти в продакт-менеджмент. Робота продакта пов’язана з генеруванням, пріоритезацією й тестуванням гіпотез. Він постійно експериментує з ціною підписки, call-to-action на сайті чи онбордингом у додатку.
  3. Чи вмію я мислити стратегічно? Якщо ви не любите планувати все наперед та не вмієте бачити глобальну картину, краще відмовитись від роботи продактом. Product-менеджер відповідає за розробку стратегії розвитку, складає roadmap та ставить OKR. Від його рішень залежить успішність продукту та прибуток компанії.

НЕ підійде позиція й тим, хто хоче, щоб завжди було безпечно й стабільно: це коли спеціаліст приходить на роботу та завжди знає, чим він сьогодні займатиметься. Продакт-менеджмент — це про постійні зміни й експерименти.

Не підійде робота product-менеджером також тим, хто не вміє розставляти особисті кордони та відпочивати — у протилежному випадку можна дуже швидко вигоріти. Наприклад, я зараз я чітко ставлю дедлайни, після роботи закриваю ноутбук і не читаю листи на пошті, не перевіряю апдейти тощо. Це моя система самозахисту для збереження власних сил.

Потрібно свою команду привчати до того, що вони спочатку мають пробувати закривати свої питання самостійно. Тільки якщо самостійно не вдається, варто звернутися до команди. І лише в останню чергу потрібно просити приєднатися product-менеджеру та іншим управлінцям.

Що в роботі продакт-менеджера найскладніше, а що — найцікавіше

Найскладніше в професії — зсередини зрозуміти кожну частину бізнесу, з яким має справу продакт-менеджмент: зануритися в аналітику, у вебдизайн, розібратися, як все працює і чому саме так. Також складність у тому, щоб придумати, як продукту «вижити»: витримати конкуренцію й принести value на ринок. Зробити продукт, який буде цінуватися.

Найцікавіше — це усвідомлювати свій вплив на продукт. Це коли менеджер розуміє, що в продукті можна було б покращити, приходить до команди та вони разом реалізують це. Потім на метриках продакт бачить, що змінилося.

Як стати продакт-менеджером

За даними Glassdoor, професія продакта займає 10 місце в рейтингу 50 найкращих робіт у США у 2022 році. Для Product Manager на Indeed є понад 22,4 тис. пропозицій. У пошуку кандидатів на позицію PM перебувають Atlassian, PayPal, Google, TikTok, Netflix, Tesla, Cisco та Pinterest. Pinterest пропонує $155 300—$232 900 на рік на цій посаді.

В Україні медіанна компенсація продуктового менеджера з досвідом від року та рівнем володіння англійською Intermediate+ в червні 2022 року дорівнювала $3050 на місяць ($36,6 тис. на рік).

В управління продуктом люди приходять із project-менеджерів, тимлідів, аналітиків, маркетологів, дизайнерів та customer care. Отже, оптимальним рішенням буде перехід з іншої професії на позицію Product Manager всередині своєї компанії.

Якщо ви не в IT і далекі від створення продуктів, спробуйте спочатку потрапити до продуктової компанії, яка вам подобається, а потім крок за кроком, «обростаючи» новими компетенціями, очолити розвиток продукту. Іноді можна знайти вакансії для Junior продуктових менеджерів, яких наймають асистентами до Senior продакт-менеджерів.

Нижче наведено деякі поради щодо того, що Trainee Product Manager потрібно вивчити:

  1. Почитайте статті про продакт-менеджмент, інтерв’ю з продакт-менеджерами, їхні блоги, підпишіться на їх канали в Telegram.
  2. Навчіться проводити SWOT-аналіз: визначати сильні, слабкі сторони, можливості та загрози, розставляти пріоритети, розподіляти час.
  3. Отримайте уявлення про UX/UI.
  4. Засвойте продуктові методології — вони допоможуть економити час та впорядковувати інформацію у голові.
  5. Ознайомтеся з гнучкою розробкою софта (Agile-методологія).
  6. Ознайомтеся з Customer Development (тестування прототипу на потенційних клієнтах), щоб якнайшвидше та без зайвих витрат отримувати нових клієнтів.

Важливо також навчитися створювати дорожні карти розробки продукту (Product Development Roadmap) — високорівневі плани з робочим потоком та ключовими моментами. Відповідно до них будуватиметься вся робота над продуктом.

Кар’єрні можливості product-менеджера

Продакт-менеджер може піти одним з двох шляхів кар’єрного зростання. За цією спеціальністю можна розвиватись як на індивідуальному рівні, роблячи все вагоміший внесок у продукт, так і на рівні менеджменту, розвиваючи управлінські навички.

У будь-якому з випадків ви проходите шлях від стажиста та молодшого (Junior) продакт-менеджера до старшого (Senior). Далі шлях лежить до посади Leading Product Manager. У корпораціях ієрархія складніша:

  • CPO — відповідає за весь продуктовий напрямок.
  • Head of Product — відповідає за окремий продукт, наприклад, за соцмережу.
  • Product Manager — відповідає за частину продукту, наприклад, за стрічку новин або коментарі.

А ще згідно зі статистикою AIN, зростання до позиції CEO зазвичай походить з посади Product (25%). Наприклад, Сундар Пічаї, CEO Google та Alphabet, починав свою кар’єру в Google як Product Manager. Усе тому, що спосіб мислення продуктових менеджерів дуже схожий на мислення підприємця. Крім того, обов’язки продакт-менеджера нерідко схожі на обов’язки СЕО: комунікація зі стейкхолдерами, координація команд/ відділів, бачення та стратегія майбутнього продукту. Недарма продактів часто називають «міні-СЕО».

І наостанок: по-справжньому визначні продакт-менеджери зустрічаються раз на мільйон. Це унікальні люди: далекоглядні, впливові, які вміють навести розумне пояснення та переконати інших, навіть не маючи даних. На думку спадають такі люди, як Стів Джобс, Скотт Бельскі та Кен Нортон.

Ми вважаємо їх авторитетами частково тому, що приємно згадувати людину, яка досягла таких вершин. Однак варто пам’ятати, що в 99% випадків геніальні продукти створені не одним великим мислителем — над ними працювали команди кваліфікованих фахівців. Завдання менеджера з продукту полягає в розробці унікального способу керівництва такою роботою.

👍ПодобаєтьсяСподобалось21
До обраногоВ обраному7
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Ця стаття надала мені можливість зрозуміти що це не моє.

Чітко впорядкована і корисна стаття, дякую!

Стаття по фактам.

До речі, в нашому подкасті і телеграмі можна послухати про продакт менеджерів в різних компаніях, щоб зрозуміти де буде комфортніше, як приклад, попрацювати www.youtube.com/@productmarketfat

Смішно трохи бачити англійську у вимогах в ІТ. Це в принципі має бути по дефолту, маст хев і не тільки для іт 🙂

Дякую за статтю!
Від себе додам що зараз для продактів критично важливо залишатись на зв’язку і відвідувати всі заплановані мітинги. Порівнюючи себе влітку, коли не було відключень, і зараз, скажу що іноді після пропущеного дня багато часу уходить на те, щоб зрозуміти всі зміни які були за попередній день. Припускаю, що це не так критично для технічних спеціалістів.
Ти не можеш бути «CEO продукту» коли не маєш перед собою останні актуальні дані і інформацію.
Можливо це актуально лише для маленьких компаній, просто хочу поділитись думками.

Однозначно так. Як ще можна приймати рішення, коли не в курсі справ. Дякую за доповнення

Підписатись на коментарі