Прокачай свій підхід до промоушна. Чек-лист навичок і кроків до підвищення
Промоушн на роботі для кожного важливий через щось своє: для одних — це вищий дохід, для інших — наступний етап кар’єри, для третіх — висока оцінка їхнього професіоналізму й досвіду, четверті очікують усього відразу, плюс чогось ще.
На зв’язку знов Андрій Сильчук, голова одеського центру розробки DataArt, Delivery Director і автор Telegram-каналу «Уютная Галера» (на цьому моменті запрошую підписатися, там і справді затишно, а ще й корисно). За 12 років в IT я й сам встиг отримати пару десятків промоушенів, і неодноразово брав участь у промоції колег.
У своїй новій статті (старі читайте тут) хочу розібратися та обговорити з вами в коментарях, що ж таке промоушн насправді, як швидше його отримати, що він змінює та чи варто так його прагнути.
Що таке промоушн
Як відомо усім, і менеджерам, і інженерам, промоушн — це просування. А далі, як я вже зазначив, це може бути або career promotion — просування кар’єрними сходами, або salary promotion — зростання зарплати, або ще щось інше.
Я хочу більше зупинитися саме на кар’єрному зростанні, отриманні нового рівня кваліфікації, тому що воно зазвичай спричиняє й усі інші вигоди, зокрема підвищення зарплати. У разі промоушну IT-фахівців ми говоримо про рух від рівня Junior у бік Senior і Expert.
Кому й навіщо потрібний промоушн
У кар’єрному зростанні участь беруть двоє — компанія та колега (місце для постера «Бійцівського клубу»). На перший погляд, може здатися (увага, гаряча тема для суперечки у коментарях), що просування в кар’єрі вигідне лише колезі, але це — помилкова думка. Насправді компанія так само, якщо не більше, зацікавлена у кваліфікованих і досвідчених інженерах — хороша команда дає більше можливостей для зростання і масштабованості. Наприклад, досвідчені колеги можуть навчати новачків, підхоплювати нові продажі тощо.
Хороший роботодавець розуміє, що професійне зростання колег для нього є так само вигідним. У таких компаніях співробітникам надається підтримка й інструменти для зростання: курси підвищення кваліфікації та розвитку скілів, матриці скілів, карти кар’єрного зростання тощо.
Що потрібно для промоушна
Іноді серед вимог для промоушна називають кількість років досвіду. Не треба так. Реальний професіоналізм не можна виміряти роками роботи. Звісно, в одного колеги, який працює з проєктом рік, та в іншого, який працює з ним три роки, найімовірніше, будуть різні рівні професійних навичок.
А якщо взяти людину, яка встигла за рік попрацювати з трьома різними проєктами на різних технологіях, і цього нашого колегу, що три роки працює з одним? Тут я вже не зміг би надати однозначної відповіді.
Насправді для отримання промоушну потрібні:
1. Відповідність технічним вимогам (hard skills)
У більшості компаній є вимоги до технічних скілів — скіл-сети для різних рівнів кожної кваліфікації. Хочеш зростати з Junior Java до Middle — ось матриця скілів, хочеш з Middle QA до Senior QA — будь ласка. Перший і головний крок до промоушну — відповідність технічним вимогам до наступної сходинки.
2. Готовність до більшої відповідальності та складніших завдань
Як казав дядечко Бен: «Що більше сила, то більша й відповідальність, Пітер». Промоушн завжди пов’язаний з вищим рівнем очікувань від колеги та його відповідальності. Що вища кар’єрна сходинка, то вищі й ширші очікування і відповідальність. Колись настає момент, коли колега вже має відповідати не за виконання пари тикетів, а за роботу цілого напряму в проєкті або цілої команди.
Другий важливий крок для промоушну — більша зона відповідальності та складніші завдання. Найчастіше це працює так: спочатку колега бере на себе цю відповідальність і завдання, показує, що може з ними впоратись, і вже після цього починається розмова про промоушн. Хочеш зростання — відповідай.
3. Soft skills, зокрема англійська
Третій, але не менш важливий крок — софт-скіли, які часто незаслужено не включають до скіл-сетів. Тут я виділив би два важливі аспекти:
- рівень англійської — що вище колега йде кар’єрними сходами, то частіше йому доведеться особисто стикатися з питанням комунікації з клієнтом;
- вміння навчати людей, вводити їх у команду, менторити та всіма доступними способами підтримувати працездатність менш досвідчених колег.
Чек-лист: ще на 3 кроки ближче до промоушну
Три пункти вище — це необхідний мінімум. Коли переконаєтесь, що вже маєте його, отримання промоушна можна спробувати прискорити. Ось що для цього знадобиться.
1. Проактивність і сміливість заявити про себе
Що більше ви вболіваєте за проєкт і проявляєте ініціативу, що сильніше ви залучені до роботи, то помітніші ви та ваші досягнення. Будь ласка, не соромтеся своїх успіхів! Виконали складне завдання? Напишіть про це у проєктний чат: що це була задача, в чому полягає її нетривіальність, які знання ви набули в роботі над нею — це може бути комусь корисно плюс покаже ваші заслуги.
Впорались із завданням удвічі швидше — теж привід для гордості. Не забувайте бути активними, мотивованими та не бійтеся розповідати про свої успіхи. Важливо, щоб вашу роботу бачили і знали про неї. Немає нічого ганебного в тому, щоб повідомляти про свої досягнення.
2. Набір унікальних знань
Спробуйте опанувати унікальні навички та знання, стати незамінним співробітником. Такі завжди виділяються серед інших, про них згадують, коли йдеться про унікальні технології чи нетривіальні завдання. Що унікальнішим фахівцем ви є, то складніше знайти вам заміну, а отже, то вище вас цінують.
3. Фідбек та рев’ю
Не бійтеся запитувати фідбек і проміжні рев’ю ваших навичок. Вони допоможуть вам зібрати список орієнтирів, яких потрібно прагнути для досягнення наступної кар’єрної сходинки. Періодично запитуйте фідбек у менеджерів, технічні рев’ю з лідами. Компанія надає такі інструменти саме для цього.
Насправді все не дуже і складно: розвивайте свої навички, беріть на себе більше відповідальності і складніші завдання, регулярно повідомляйте про свої успіхи та запитуйте фідбек, не забуваючи звірятися з ним і скіл-сетом наступного рівня, щоб відстежувати свій прогрес та приділяти увагу унікальним знанням.
Скляна стеля
Добре, скажете ви, а якщо я вже Senior? Про який промоушн може йтися та навіщо я все це читав?
Не забувайте, що окрім вертикального зростання завжди є й горизонтальне. Можливо, на додаток до технічної складової вам буде цікаво зрости в менеджерському напрямі або, наприклад, стати Full Stack розробником.
Крім того, Senior — це не межа навіть для технічної складової. Можна поміркувати про розвиток у бік архітектора, наприклад. А якщо вже всі ці можливості вичерпані, я рекомендував би розвиватись у доменній сфері з усіма її специфіками. Технічні фахівці стають значно ціннішими, якщо мають ще й експертизу в бізнесі клієнта, з яким працюють.
Що може піти не так
Промоушна не вийде у двох основних випадках. Перший — колега не зацікавлений у зростанні чи не здатний на нього, тоді й компанія не зможе насильно сприяти розвитку. Але це — нормально, всі не мають будь-що прагнути розвитку, і компанії не варто насильно тягнути людей із зони комфорту, якщо вони цього не хочуть.
Другий випадок — якщо вам не пощастило з менеджментом у компанії, не здатним розвивати ані саму компанію, ані вас, тоді у співробітників може просто не бути можливостей для зростання. Тут, можливо, варто спробувати або самому просувати тему розвитку в компанії й заразом проявити себе, або перейти в іншу компанію, яка зможе задовольнити ваші амбіції.
Як робити не потрібно (і де не варто працювати)
А зараз невеликий дисклеймер: дуже важливо розуміти, що в деяких випадках кар’єрне зростання != професійному зростанню.
Можливо, вам уже доводилося чути щось на кшталт «сеньйор одного проєкту», «вислуга років». Іноді інженеру дуже важливо відчути свою значущість, але водночас на великі гроші він не претендує, розвиватися поза межами своєї зони відповідальності та проєкту не хоче, і загалом, його все влаштовує. Засмучує лише те, що він уже 5 років сидить у мідлах. Тоді не дуже сумлінний роботодавець може піти на невелику хитрість — підвищить колезі кваліфікацію і навіть (символічно) зарплату, та дасть йому спокій на наступні 5 років.
Що тут не так? Колега отримав «промоушн», компанія зберегла співробітника, начебто, всі задоволені. Але далі такий інженер, перейшовши в інший проєкт, буде показувати себе значно гірше за свою кваліфікацію, може підвести тих, хто на нього розраховує, та у підсумку втратити і репутацію в очах нового проєкту, і свою сеньйорність. Тобто насправді подібне «просте» рішення несе більше ризиків, ніж користі.
Іншого не дуже сумлінного роботодавця може цікавити лише професійне зростання колег, без кар’єрного. Адже в такому разі можна затягувати перегляд зарплати, апелюючи до того, що колега як був мідлом, так і залишається.
Це приклади не дуже відповідальних і не дуже чесних компаній. Я сподіваюся, що ви в таких не працюєте.
Підсумуємо
Як завжди, наприкінці статті короткий чек-лист для тих, хто віддає перевагу самій суті.
- Професійне та кар’єрне зростання — не завжди одне й те саме.
- І компанія, і інженер однаково зацікавлені у кар’єрному зростанні.
- Якщо серед критеріїв для промоушну компанія називає досвід у роках (і це суворе правило, а не орієнтир) — будь ласка, біжіть!
- Мінімум для промоушну:
- відповідність технічним вимогам;
- розширення зони відповідальності;
- участь у складніших завданнях;
- прокачування англійської та софт-скілів.
5. Лайфхаки для швидшого кар’єрного зростання:
- будьте активними та ініціативними;
- покажіть, що вам не байдуже те, що ви робите; покажіть зацікавленість;
- станьте носієм унікальних знань;
- не бійтеся говорити про свої досягнення;
- Запитуйте фідбек і рев’ю своїх скілів;
- звіряйтеся з отриманим фідбеком і трекайте свій прогрес;
- не бійтеся братися за щось нове.
6. Скляна стеля — не привід для смутку, завжди є горизонтальне зростання або прокачування своїх знань у доменній сфері.
І насамкінець — дисклеймер для компаній та менеджерів. Якщо у вас у компанії немає інструментів для зростання й розвитку колег, якщо ви не цікавитеся цим і не намагаєтеся сприяти, ваша компанія не буде конкурентоспроможною на ринку праці в ІТ (і не лише). IT — це розвиток і зростання. Упустивши ці можливості сьогодні, завтра ви можете бути вже не актуальними.
53 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів