Сучасна диджитал-освіта для дітей — безоплатне заняття в GoITeens ×
Mazda CX 30
×

Як під час війни та масових скороченнях в IT-компаніях не вилетіти з роботи?

Усі статті, обговорення, новини для початківців — в одному місці. Підписуйтеся на телеграм-канал!

IT-галузь в Україні в останні роки показує неймовірні показники зростання. Експорт IT-послуг приніс до української економіки за підсумками 2021 року понад $6,8 млрд. Проте війна внесла свої корективи. Багато компаній зіткнулися з викликами, які необхідно вирішувати у стислий термін.

У перші тижні війни нових вакансій стало набагато менше, компанії призупинили рекрутинг та намагалися зберегти свою команду. Вдалося це, звичайно, не всім. Не можна вкладатися в нові найми, якщо продукт не може функціонувати та виплачувати зарплатню своїм працівникам.

Як же зберегти за собою місце в компанії? Якими навичками потрібно володіти, щоб ваш менеджер був задоволений? У статті ви знайдете 7 дієвих порад, які допоможуть втриматися на плаву.

Як не вилетіти з роботи

Посібник для Junior з гнучких навичок

Скорочення в ІТ-компаніях стало трендом. Напевно, всі вже бачили як Ілон Маск звільнив досвідченого співробітника через публічні суперечки. А як бути початківцем — адже вони перші кандидати на виліт? Звичайно — використовувати гнучкі навички. Це допоможе знизити ризик, якщо дотримуватися певних правил.

Насамперед — застосовувати гнучкі навички потрібно починати не тоді, коли ваш менеджер вами незадоволений. А набагато раніше, з перших днів роботи, бо на початку кар’єри роботодавець розглядає ваші особисті якості уважніше, ніж уміння.

М’які навички не піддаються кількісному виміру. Здається, що не так важливо те, чи ви вмієте планувати час, як ваш рівень китайського. Це помилка. За дослідженням LinkedIn, 57% роботодавців цінують гнучкі навички більше, ніж професійні.

Гнучкі навички багато хто вважає компетенціями майбутнього. Так, без hard skills працювати не вийде. Не можна стати водієм, не вміючи керувати автомобілем. Але з двох фізиків-ядерників, швидше за все, більш успішну кар’єру побудує той, у кого добре розвинені саме гнучкі навички.

І ось вам сім порад про те, як застосовувати ті самі навички на практиці:

1. Будьте надійним та передбачуваним

Не давайте приводів для невдоволення. Жодні навички вас не врятують, якщо через вас компанія втрачає дохід чи імідж. А особливо — і те, й інше, в особі її замовника!

Абсолютно неприпустимі будь-які грубі висловлювання у соцмережах, зустрічах із клієнтом чи спілкуванні з колегами. Не можна запізнюватися на сінки чи дейліки, приходити на них непідготовленим. Порушувати естімейти на таски. Розкривати конфіденційні дані друзям та незнайомцям із соцмереж. Зливати чи псувати бази даних, код, інтелектуальну власність.

Це може здатися надто банальним, але тут важливо синхронізувати своє розуміння з тим, як це виглядає зі сторони. Наприклад:

  • Участь початківців у мітингах із замовниками можна вважати дурістю, часто так і є. Однак єдиний зухвалий самітник, який їх ігнорує — ймовірно, матиме проблеми зі збереженням його робочого місця.
  • Можливо, від вас не випадково вимагають спілкуватись через корпоративні канали зв’язку. Ну, раптом. Так що, напевно, не варто писати замовнику з особистого gmail.
  • Коли менеджер висловлює несхвалення і каже, що хотів би дізнаватися про баги не за 5 хвилин до демонстрації фічі замовнику — поставтеся з розумінням і постарайтеся віддавати ваші фічі на QA не в останній день перед показом.

Взагалі, вся суть цих гнучких навичок зводитися до одного: треба завжди дивитися на ситуацію з іншого боку. Очима менеджера, колеги, замовника. А вони ж поспішають, зір так собі, а увага ще гірша. Головне — впевнено проходити перший фільтр перевірок: бути відповідальним. Взявся — зроби. Не зміг — попередь менеджера та попроси колег прикрити. Далі набагато простіше. Настільки, що зазвичай можна видихнути та розслабитися.

Наприклад, діловий етикет спілкування та правила англійської мови можна безпечно забути одразу після завершення мітингу із замовником. Давати апдейти по таскам — можна взагалі займатися лише по годині на день, зате регулярно. Про загрозу багів і зривів взагалі попереджати голосно, емоційно і на весь голос, щиро жалкуючи. З вами нічого не станеться, а враження інше. Та й колеги зможуть допомогти, якщо це звичайно не увійде до системи!

2. Будьте проактивними

Найкращий захист — це напад. Тільки недосвідчені розробники мовчки та без обговорень беруть з беклогу найсумніші таски, виконання яких мало на що впливає. Рівняйтеся на Senior — вони завжди на очах, на слуху і ніколи не мовчать!

Вони не беруть завдання мовчки. Задають багато незручних питань. Виявляють цікавість, що опосередковано підтверджує компетентність. Є багато способів симулювати глибоке занурення в проєкт, ось кілька прикладів:

  • А як раніше вирішувалися такі завдання, може, є документація, приклади використання в наших репозиторіях?
  • Можливо, замовник очікує отримати результати у якомусь певному вигляді? Будь ласка, дайте посилання на узгоджений формат чи шаблон.
  • З ким мені варто обговорити це, щоб краще зрозуміти вимоги та врахувати технічні вимоги, терміни, побажання?

Ваш менеджер і замовник компанії будуть щиро раді, що нарешті знайшли небайдужу людину, яка дійсно готова вкластися і постарається зробити краще. Хоча по суті він просто шукав, де зкопіпастить готове рішення, щоб не лізти в стековерфло. Ну і випендрився заодно. Що окремо важливе.

3. Презентуйте

У кожній ІТ-компанії є «рятівники проєктів». Вони тихо займаються швидким закриттям завдань. Роблять, переробляють. Тягнуть лямку. Намагаються зробити все, щоб можна було хоч щось показати замовнику вчасно.

А є промовці. Люди, котрі поспішають розповісти, поділитися. Презентувати. Не лише успіхи, а що завгодно. Наприклад — чому для замовника буде класно, якщо ми затягнемо здачу чергової фічі. Якщо сказати немає чого — то є три актуальні кроки, які все одно можуть вам допомогти.

  • Презентуйте статуси за датами та числами у вигляді гарних графіків. Графіки люблять усі, а колонки з нудними цифрами викликають тугу.
  • Презентуйте завершення спринту, фічі або закриття бага, щоб це викликало овації. Підготуйтеся заздалегідь!
  • Просто збирайте висловлювання на щоденних зустрічах, щоб на початку наступного підсумувати підсумки попереднього тижня.

Таким чином, легко підвищити свій фактичний статус шляхом гнучких навичок. Junior Developer має вигляд Middle Developer. Інтерн по Sales починає виглядати як Account Manager. Ну а те, що ви менше встигнете за своїми основними завданнями — так це через те, що для команди, компанії та замовника даєте набагато більшу цінність.

4. Думайте креативно

Менеджерам подобаються фахівці-початківці, які поводяться ніби співвласники або частина сім’ї. Їм крім невеликої зарплати більше не належить, але, судячи з усіх видимих ​​ознак, вони націлені на довгострокову співпрацю та кар’єрне зростання.

Тому що такий Junior запитує не про підвищення зарплати чи соціальний пакет. О ні. Він цікавиться пріоритетом завдань, цілями замовника та планами компанії. Горить за ідею!

Ще важливіше так поводитися при спілкуванні з рекрутером, особливо якщо ви шукаєте першу роботу без досвіду. Усі звикли до шкурної торгівлі. А тут, схоже, гроші взагалі не в пріоритеті, просто людині цікаво.

Вищий пілотаж у тому, щоб створити дискурс для рекрутера за приємними для нього темами та питаннями настільки, що він сам вигукне:

— Скільки? Скільки ви бажаєте, рятівник ви наш?

І тільки тоді, під натиском, виключно заради економії цінного часу, слідує скупий виклад умов. Але вони не важливі загалом, головне — наш загальний результат.

5. Вчіться командній роботі

Ще один важливий момент для тих, від кого залежать ваші прибутки. Як би випадково, ненароком перейти — тільки не на «ти», а на «ми».

У жодному разі не з перших слів, що девальвує велич моменту. І не під час дедлайну, проблем, коли стрес та фокус уваги явно на іншому. Ідеально підходять прохідні ситуації із безтурботною рутиною, коли виконавець «випадково» обмовляється:

  • Зробімо так, щоб про наш продукт став стабільнішим.
  • Думаю, наш дизайн має бути адаптивним.
  • Чому маркетинг не демонструє наші портфоліо у рекламі?

Тут корисно вийти за межі банальностей на кшталт «наша компанія» чи «наша команда». Такі висловлювання вже стали загальними, їх ніхто не помітить.

Зате якщо долучитися через «ми» до того, що явно виходить за межі особистої відповідальності, передбачуваних інтересів — це рве шаблон.

Кожному менеджеру очевидно, людина прикипіла, дбає за компанію. Такого треба берегти!

6. Станьте незамінним

В ідеалі треба стати унікальним фахівцем, рекордсменом та чемпіоном. Тільки, як і решта, це не обов’язково оцінюється за фактичним станом справ. Достатньо зробити собі правильну репутацію.

Спеціалісти-початківці уникають складних і особливо проблемних завдань. Сеньйори хапаються за них!

Чим вища планка, тим менший ризик ураження. Не вдалося збільшити швидкість відгуку в 4 рази за спринт, як хотів ваш менеджер? Ну, то мета була амбітна! Ах, реальний відгук навіть просів? Гаразд, зате ми заклали фундамент для зростання на наступний спринт!

Неприємні переговори, лячні публічні виступи, нудні звіти — без проблем, з радістю!

Так вам швидко надокучить і ви станете «містером Вульфом». Пам’ятаєте, у «Кримінальному чтиві» був такий персонаж? Він ніби особисто пальцем об палець не вдарив — зате все розрулив і вирішив. Неможливо уявити оцінку його ролі на зарплаті. Робочий час — взагалі ефемерна матерія.

7. Будьте доступні

Чим відрізняється справжня відповідальність? Навіть якщо судити з брендів — цілодобова підтримка, робота 7 днів на тиждень, у свята, завжди. Якщо щось знадобилося — ви знаєте, до кого звертатися.

Так само на особистому рівні, для вашого менеджера. У будь-якому разі строгий графік із вільними вечорами вихідними мало кому зараз світить.

Є сенс діяти запобіжно. Не чекайте, поки вас припруть на черговий дедлайн. Будьте у безперервному понаднормовому режимі діяльності. Можна відповідати на будь-які повідомлення миттєво, щоб показати, що ви кращий.

Ключовий нюанс у тому, що робити одразу все це не обов’язково. Правило трьох цвяхів ніхто не скасовував, воно діє бездоганно.

Правило трьох цвяхів. Коли отримуєте завдання, не дивлячись розміщуєте в конверт і вішаєте на перший цвях. Запитують про готовність? На другий цвях. Терміни горять, крики, лайка? На третій цвях. Вже натовп зі смолоскипами під вікнами? Гаразд, час глянути, чого там хотіли.

Іронія в тому, що багато чого не доходить навіть до другого цвяха. Є багато аранжувань цієї мудрості. Один із них про равлика — співробітник місяця, який не встиг зрозуміти чого від нього вимагається і зекономив компанії купу грошей. Тому що все скасовувалося, а ресурси не витрачені.

Парадокс гнучких навичок у тому, що вони невловимі, але сильно впливають на успіх у роботі. Їх не покладеш на стіл керівнику як портфоліо чи престижний диплом. Але щодо них оцінюють, чи варто з вами мати справу вже в перший місяць роботи.

Розглянемо кейс на засвоєння матеріалу. Припустимо, вам написали у суботу і попросили до понеділка закінчити важливий дашборд. А ви за сюжетом — Junior Frontend:

Реакція без гнучких навичок:

Ви знаєте, це всього два дні? А роботи на тиждень, мабуть. І взагалі, чому б не перенести завдання на наступний тиждень?

Реакція з гнучкими навичками:

Привіт, радий чути! Цікава тема, із задоволенням займусь. До речі, де можна запросити дані API для дашборду? Я б ще дані з маркетингу підтягнув — для наскрізної аналітики. І скажіть, будь ласка, кого з бекенда смикнути, щоб отримати семпл даних для тесту? Тож ми вийдемо на QA ще до понеділка. Якщо багів не буде — можемо встигнути замержити у прод! Якщо будуть, то розкидаємо по завданнях. Так, звичайно, можу все це зробити. Тільки боюся самому не встигнути — багато хто відключив повідомлення у каналі на вихідні, крім нас із вами.

Відчуваєте різницю? Перший варіант викликає роздратування та ненависть, другий — розчулення та захоплення. Вони перебільшені, звичайно. Проте за однакових умов можна діяти дуже по-різному.

Розвиток гнучких навичок не можна розглядати атомарно та окремо, тому що вони чіпляються одна за одну. Виходячи з цього, якщо, розвиваючи одну навичку, ми побічно розвиваємо інші, логічно скласти якусь піраміду розвитку навичок і подивитися, як ми можемо йти по ній знизу вгору.

Крім того, Fake it till you Make it. Якщо довго та уміло зображати з себе відповідального і потрібного фахівця — можна ненароком і справді стати таким. Зрештою, всім начхати, граєте ви в супермена або правда ним є — якщо всі поставлені завдання ви виконуєте без нарікань!

Пам’ятайте, що від вас чекають ініціатив та нових рішень. Знати, чого ви варті як професіонал — правильна стратегія. А ось розвивати при цьому нові та покращувати вже набуті навички — мудре рішення. Оскільки особистісні навички допоможуть швидко зорієнтуватися в умовах невизначеності, досягти будь-якої мети і навіть на найвищій посаді завжди залишатися людиною.

Ви хочете розвинути свої навички м’якого спілкування? Тоді онлайн-стажування IT-Паросток ідеально підходить для вас!

Ми пропонуємо безкоштовні заняття, які допоможуть тобі знаходити інших програмістів, створювати нові знайомства, а також розуміти, як спілкуватися із колегами та досягати більш високих результатів

Що ще дає онлайн-стажування IT-Sprout?

Це онлайн-програма стажування для Trainee та Junior, які хочуть вдосконалити свої hard і soft skills, покращити навички командної роботи, взяти участь у різноманітних конкурсах і хакатонах. Програма розроблена командою професіоналів галузі, та партнерами з провідних компаній, таких як Google, Microsoft і Amazon.

Чому проходження інтернатури для новачків дає більші шанси знайти першу роботу у сфері IT?

Стажування — чудовий спосіб отримати цінний реальний досвід перед виходом на ринок праці. Ментори дозволяють студентам вивчити свої інтереси та покращити своє резюме, отримуючи при цьому унікальний досвід, якого немає на звичайних курсах. IT-Паросток — це стажування для початківців, яке розроблено, щоб допомогти розвинути нових ІТ-фахівців із реальним досвідом. Ця програма відкрита для всіх бажаючих безкоштовно. Залежно від галузі навчання та кар’єрних цілей, інтерни проводять два-три місяці, беручи участь у практичному проектному навчанні кейс-методом та наставництві з різними галузями ІТ. Потім ми їм допомагаємо у пошуку першої роботи та підтримки перші 1-2 місяці. Маємо вже понад 20 випускників із золотими дипломами!

Що потрібно для участі в IT-Паросток?

1. Вам повинно бути не менше 18 років

2. Необхідно мати доступ до Інтернету та комп’ютер

3. Ви повинні мати бажання і можливість присвятити 2-3 місяці свого часу

Заходьте на інтернатуру it-sprout.org.ua — підвищуйте досвід, навички та шанси знайти першу роботу!

👍ПодобаєтьсяСподобалось0
До обраногоВ обраному1
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
вам написали у суботу і попросили до понеділка закінчити важливий дашборд
Реакція з гнучкими навичками
«багато хто відключив повідомлення у каналі на вихідні, крім нас із вами»

Підкажу ідеальну реакцію в цій ситуації — так само, як і «багато хто», ігнорити повідомлення до понеділка. Скорочення чи не скорочення — треба себе поважати.

Підписатись на коментарі