Короткий опис про будні воєнно-аматорського дронобудування
Вітаю!
На початку війни, ми як і багато інших людей шукали свою волонтерську нішу. Душа до всього літаючого лежала давно, але відверто кажучи досвід у нас був дуже мінімальний. Тому про це я швидко забув і зайнявся пайкою 12v -> 5v перетворювачів. На початку війни мені здавалося що оточення Києва це питання часу і такі штуки будуть потрібні. А пайка 300 комплектів і запах каніфолі гарно заспокоювали нерви.
Але за кілька днів стало зрозуміло що міць московитської армії трохи перебільшена. І з’явився азарт. І так, ми з друзями і співробітниками TEMY, все ж таки вирішили влізти в тематику дронів.
Етап перший: пошук легких шляхів і щоб обов’язково були вибухи
Хотілося чогось такого вже і зараз, і щоб при тому багато не думати. Перебирали ми і дрони камікадзе коптерного типу і літаки, але хотілося чогось ще простішого і прямо зараз.. (війна ж ненадовго
І в кінці лютого прийшла геніальна, як тоді здавалося, ідея: «а давай ми накупимо б.у. DJI дронів і навішаємо на них скидів». Придбали кілька Air 2 і скидів до них. Літали, кидались банками консервованої кукурудзи. Виглядало гарно. Здавалось — ось ще трохи і ми будемо сіяти паніку в рядах окупантів.
Етап другий: розчарування і пошуки складних шляхів.
Літали ми коптерами, літали. Кидались консервацією. І тут прийшла в голову думка: «а давай но я поспілкуюсь з військовими». Знайшли таких. І нам сказали щось на зразок «Хлопці то все класно. Але ви віддайте то все діло в розвідку, ніхто цими малими коптерами один ВОГ возити не буде. А от якщо б ви змогли робити літачки, які передають відео на >
Етап третій: «О, а ми можемо збілдити щось, що літає!»
Після перегляду сотні відео і статтей — те що виглядало дуже складно, здалось тепер просто конструктором. Покопав інформацію ще два тижні і після десятка консультацій — в Польщі були куплені планер і вся необхідна електроніка. Так почалась робота над тестовим літачком на простому планері. За одно визначили собі дедлайн — Червень! Це виглядало прямо таки супер реалістично. В кращих традиціях ефективного менеджменту!
Склали ми його ще за два-три тижні. При чому повністю завершену модель. У нас навіть камера пафосно вилазила з корпусу і крутилась на всі боки. Ми урочисто виїхали на перший тест, перед тим не так урочисто вибиваючи дозвіл на політ :) Всі ІТшники знають що код рідко працює зі старту як треба. Але при чому тут код подумав я ?! У нас літак, а не код, він ідеально протестований на землі. Зрештою у мене в CV QA написано! І взагалі ми тут експерти з місяцем практичного досвіду, а це — ого-го-го! Словом політ був класний. Швидкоплинні 10 секунд і незабутня посадка. Гравітація перемогла з розгромним рахунком!
Етап четвертий: При чому тут коптер ?
Поки ми чекали деталі на літак (у зв’язку з поганим впливом гравітації на попередній), виникла така собі ідея план Б. Раз ми зайнялись цим всерйоз і витрачаюмо на це власні кошти, які б можна було задонатити кудись — значить від цього має бути хоч якийсь вихлоп. Так було прийнято рішення зібрати недорогий коптер з вантажопідйомністю кілька кг, хорошим часом польоту і кількома незалежними скидами. Знайомі військові цю ідею заапрувили. І так почалась робота над коптером.
PS: Не вірте фейкам про гусей і комарів, ті самі біолабораторії випускають ось таких котиків.
Етап п’ятий: Hateful speech — не вірте китайським продавцям. І виробникам теж.
Нам приїхали всі деталі на коптер. Була вибрана система зв’язку, яка давала хорошу дистанцію і кращу (в теорії) стійкість до радіозавад. Але мала нюанс — специфічний протокол для камер. А комплектна камера була не дуже. Виробник запевнив що конвертер для інших камер «Out of Stock» але це не надовго — почекайте ще тиждень. Ми добрі люди — повірили. А потім виявилось, що його нема і ніколи уже не буде. Довго промучившись з камерою прийняли рішення віддати як є, і продовжувати роботу над літаками. Віддали при цьому на Донецький напрямок, де дуже зубастий РЕБ і не тільки. Дуже хотілося відеофіксацію хороших рузьких, але через камеру особливих надій на коптер не покладали.
Етап шостий: Літаки і «хочу щоб так як у сусіднього підрозділу»
Закінчувалось літо. Робота над літаками кипіла. Ми мали дві зібрані пташки, літали ними і хвалилися красивими відео заходів сонця з сотень метрів. Статус «Я у мами інженер» здавався заслуженим як ніколи. Були навіть охочі задонатити і глядачі з ГУР. Але прийняли рішення робити виключено на свої, поки немає позитивних фідбеків.
Почали спілкуватись з людьми в пікселі і думати кому віддати. І тут почалося. «У вас FULL HD трансляція без 30X зуму ? Ні нам таке не треба. У сусіднього підрозділу крута птаха ми хочемо таке ж!» І це була не одиночка думка. Це вже потім нам стало зрозуміло що у всіх свої потреби і треба брати більше охоплення. Але... але віра в авторитети заставила нас розкурочити існуючу систему для відео і почати думати-робити «ось той от XX супер-зум» (знімати документалку про життя орків з кілометра чи типу того)
Етап сім: Коптер повертається.
І ось одного ранку приходить мені повідомлення — «Відгуки по коптеру». В стилі «все дуже круто, тільки імпрувніть камеру якщо можливо. Можете зробити ще кілька?»
На момент повідомлення проблема з камерою вже мала рішення. І ми вирішили збирати ще
До речі ось сторіночка, яку ми зробили для іноземних донатерів, там ви знайдете трохи характеристик: drone-for-ukrainian-marines.webflow.io
Кхе кхе... а тепер про гроші...
Ви ж не думали, що я писав цю статтю щоб похвалитись ? Ось і правильно. Усе заради донатів. Для чого нам донати:
- Ми уже зібрали на один коптер, плюс залучимо свої ресурси (так називаються зарплати за листопад) на ще один.
- Але нам бракуватиме на нічну оптику, запасні батареї (ох! знали б ви скільки бюджету з’їдають батареї для великих коптерів!)
- Та й три коптери краще ніж два. А чотири краже ніж 3. А п’ять... ну словом.
- При цьому хочеться закінчити роботу максимально швидко і не чекати на ще ресурси (зарплату словом). У військовій справі все треба на вчора.
Реквізити:
Посилання на банку
https://send.monobank.ua/jar/rHt5ukzmn
Номер картки банки
5375 4112 0464 9912
Геймифікація
Що ми можемо запропонувати вам натомість ? Нажаль лутати шмот з орків коптер не вміє. Тому пропоную таке:
- Найбільший донатер назве другу пташку. І навіть наклеїмо назву на неї! І навіть пофоткаємо! І навіть можна приїхати в гості на полігон!
- В особисті можу відповісти по деталях — що і як працює, які компоненти і т.д. Після
5-ти секундного «паляниця» тесту звичайно :) - Якщо буде кілька зацікавлених — можемо зробити, щось типу колу. Розкажу що як працює.
- Фото / Відео / Звіти роботи (з того що дозволять військові) теж викладу сюди. Заодно і оголошу новий збір :)
Що у нас відбувається зараз:
Як і всі нормальні люди працюємо на основних роботах, а от після 18.00 і в вихідні відбувається таїнство. А саме:
- Для літаків ми таки знайшли потрібні зум камери. Зараз чекаємо їх. Буде не як у «сусіднього підрозділу» , але галочку «у нас є зум» можна поставити.
- Найближчий місяць фокусуємось на коптерах — оскільки на них є позитивний фідбек.
Давайте додам до нашої історію чогось корисного. Спостереження про поширені помилки з військового-аматорського дронобудування (новий термін вигадав)
- Багато людей закидають. Для прикладу ми стартували паралельно ще з кількома командами. По темі літаків. При чому у нас досвіду було найменше. Але тут зіграло заїжджене «ніколи не здавайся». Здалася більшість. Хтось дозволи на польоти не отримав, хтось стикнувся з тех проблемами, а в когось банально закінчився запал і рутина стала не цікава (нажаль в тилу буває і таке)
- Дуже амбітні цілі. Загалом це ок. Потрібно думати в довгу і робити не тільки речі «з гімна і палок». Але багато людей маючи можливість заделіверити щось корисне уже і зараз, а потім покращувати, починають робити проекти з горизонтом в роки. Як приклад один дуже толковий чувак має кілька норм літаків, з хорошими камерами. Але не віддає їх бо робить систему автоматичного визначення типу цілей.
- Будування велосипедів. Приклад — знаю людину, яка робить свій політний контроллер. Толковий електронщик і програмер. Для чого він це робить — не зрозуміло. І ні — там немає хитрої логіки польотів під радіозавадами і т.д. Просто «так дешевше» за 100$ Matek.
- Немає або поганий зворотній зв’язок — люди не спілкуються з військовими, іншими командами і так далі. Або навпаки не сприймають усе як 100% істину (це був якраз кейс). Загалом спілкуватися доводиться дуже-дуже багато.
- Немає розуміння концепції { (характеристики / ціна) * тактика використання }. Багато людей міркують концепціями обсолютних характеристик не вносячи фактор ціни, а також місця і призначення де буде застосовуватись дрон. Це породжує купу проблем — коли люди відкидають ті чи інші апарати бо вони поступаються характеристиками. Або «виглядають як саморобні». Забуваючи про фактор ціни і як цей апарат будуть використовувати.
- Проблема протилежна до попередньої. Наші літаки коштують біля 3-4k за дві штуки, але це не означає що 10 наших апаратів замінять умовну Лелеку 100. Кожен дрон має свою нішу. Але на жаль є розробники (і меценати) які думають в таких категоріях.
- Ергономіка і безпека. Багато розробників-аматорів не дуже задумуються про всілякі практичні дрібниці. На зразок — критичні речі мають бути написані прямо на апараті, а не в електронній інструкції (цікаво, скільки трансмітерів полягло смертю хоробрих через не прикручені антени). Потрібно постаратися щоб була можливість роботи з окопу (антени на довгих кабелях і т.д). Все має монтуватись швидко. І т.д
- Недооціна РЕБ. Зараз уже пройдений етап. Але ми, як і багато команд доволі скептично ставились до цього на початку. Як результат потім довелось робити багато незапланованих змін і навіть діставати «глушилки» для тестів.
- Збирання донатів на неіснуючі або не випробувані речі. Можливо я ідеаліст — але це не ок. Люди горять ідеєю, залучають чужі кошти, а потім стикаються з дійсністю і закидають. А це міг бути коптер, бронік, тепловізор і т.д. Краще це зробити на особисті гроші команди. Так усім буде спокійніше. А якщо буде позитивний відгук — тоді можна сміливо гуглити «основи фандрайзингу».
А для тих хто проскролив статтю в кінець, ще раз наші реквізити під збір на коптери-бомбардувальники.
Посилання на банку
https://send.monobank.ua/jar/rHt5ukzmn
Номер картки банки
5375 4112 0464 9912
UPD станом на лютий: 3 машини в роботі. Мали серйозну затримку на митниці (федекс в Польщі 21 день тримав посилку), але зараз все ок. Два коптери незабаром віддаємо. Один з тепловізором! Так що дуже дякую спільноті DOU!
У нас майстерня фактично в серпентарії тому ось ще таке фото :) Жодна змія в процесі не постраждала :)
74 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів