Короткий опис про будні воєнно-аматорського дронобудування

Вітаю!

На початку війни, ми як і багато інших людей шукали свою волонтерську нішу. Душа до всього літаючого лежала давно, але відверто кажучи досвід у нас був дуже мінімальний. Тому про це я швидко забув і зайнявся пайкою 12v -> 5v перетворювачів. На початку війни мені здавалося що оточення Києва це питання часу і такі штуки будуть потрібні. А пайка 300 комплектів і запах каніфолі гарно заспокоювали нерви.

Але за кілька днів стало зрозуміло що міць московитської армії трохи перебільшена. І з’явився азарт. І так, ми з друзями і співробітниками TEMY, все ж таки вирішили влізти в тематику дронів.

Етап перший: пошук легких шляхів і щоб обов’язково були вибухи

Хотілося чогось такого вже і зараз, і щоб при тому багато не думати. Перебирали ми і дрони камікадзе коптерного типу і літаки, але хотілося чогось ще простішого і прямо зараз.. (війна ж ненадовго 1-2 тижні, максимум 3)

І в кінці лютого прийшла геніальна, як тоді здавалося, ідея: «а давай ми накупимо б.у. DJI дронів і навішаємо на них скидів». Придбали кілька Air 2 і скидів до них. Літали, кидались банками консервованої кукурудзи. Виглядало гарно. Здавалось — ось ще трохи і ми будемо сіяти паніку в рядах окупантів.

Етап другий: розчарування і пошуки складних шляхів.

Літали ми коптерами, літали. Кидались консервацією. І тут прийшла в голову думка: «а давай но я поспілкуюсь з військовими». Знайшли таких. І нам сказали щось на зразок «Хлопці то все класно. Але ви віддайте то все діло в розвідку, ніхто цими малими коптерами один ВОГ возити не буде. А от якщо б ви змогли робити літачки, які передають відео на > 15-20 км — ціни б вам не було». Інші військові сказали теж саме. Коптери ми віддали і стали думати що далі. Ідея з літаками виглядала дуже не під силу. Та й консервовану кукурудзу вони не возять. Але раз кажуть треба літаки, значить треба робити як правильно, а як не правильно не робити.

Етап третій: «О, а ми можемо збілдити щось, що літає!»

Після перегляду сотні відео і статтей — те що виглядало дуже складно, здалось тепер просто конструктором. Покопав інформацію ще два тижні і після десятка консультацій — в Польщі були куплені планер і вся необхідна електроніка. Так почалась робота над тестовим літачком на простому планері. За одно визначили собі дедлайн — Червень! Це виглядало прямо таки супер реалістично. В кращих традиціях ефективного менеджменту!

Склали ми його ще за два-три тижні. При чому повністю завершену модель. У нас навіть камера пафосно вилазила з корпусу і крутилась на всі боки. Ми урочисто виїхали на перший тест, перед тим не так урочисто вибиваючи дозвіл на політ :) Всі ІТшники знають що код рідко працює зі старту як треба. Але при чому тут код подумав я ?! У нас літак, а не код, він ідеально протестований на землі. Зрештою у мене в CV QA написано! І взагалі ми тут експерти з місяцем практичного досвіду, а це — ого-го-го! Словом політ був класний. Швидкоплинні 10 секунд і незабутня посадка. Гравітація перемогла з розгромним рахунком!

Етап четвертий: При чому тут коптер ?

Поки ми чекали деталі на літак (у зв’язку з поганим впливом гравітації на попередній), виникла така собі ідея план Б. Раз ми зайнялись цим всерйоз і витрачаюмо на це власні кошти, які б можна було задонатити кудись — значить від цього має бути хоч якийсь вихлоп. Так було прийнято рішення зібрати недорогий коптер з вантажопідйомністю кілька кг, хорошим часом польоту і кількома незалежними скидами. Знайомі військові цю ідею заапрувили. І так почалась робота над коптером.

PS: Не вірте фейкам про гусей і комарів, ті самі біолабораторії випускають ось таких котиків.

Етап п’ятий: Hateful speech — не вірте китайським продавцям. І виробникам теж.

Нам приїхали всі деталі на коптер. Була вибрана система зв’язку, яка давала хорошу дистанцію і кращу (в теорії) стійкість до радіозавад. Але мала нюанс — специфічний протокол для камер. А комплектна камера була не дуже. Виробник запевнив що конвертер для інших камер «Out of Stock» але це не надовго — почекайте ще тиждень. Ми добрі люди — повірили. А потім виявилось, що його нема і ніколи уже не буде. Довго промучившись з камерою прийняли рішення віддати як є, і продовжувати роботу над літаками. Віддали при цьому на Донецький напрямок, де дуже зубастий РЕБ і не тільки. Дуже хотілося відеофіксацію хороших рузьких, але через камеру особливих надій на коптер не покладали.

Етап шостий: Літаки і «хочу щоб так як у сусіднього підрозділу»

Закінчувалось літо. Робота над літаками кипіла. Ми мали дві зібрані пташки, літали ними і хвалилися красивими відео заходів сонця з сотень метрів. Статус «Я у мами інженер» здавався заслуженим як ніколи. Були навіть охочі задонатити і глядачі з ГУР. Але прийняли рішення робити виключено на свої, поки немає позитивних фідбеків.

Почали спілкуватись з людьми в пікселі і думати кому віддати. І тут почалося. «У вас FULL HD трансляція без 30X зуму ? Ні нам таке не треба. У сусіднього підрозділу крута птаха ми хочемо таке ж!» І це була не одиночка думка. Це вже потім нам стало зрозуміло що у всіх свої потреби і треба брати більше охоплення. Але... але віра в авторитети заставила нас розкурочити існуючу систему для відео і почати думати-робити «ось той от XX супер-зум» (знімати документалку про життя орків з кілометра чи типу того)

Етап сім: Коптер повертається.

І ось одного ранку приходить мені повідомлення — «Відгуки по коптеру». В стилі «все дуже круто, тільки імпрувніть камеру якщо можливо. Можете зробити ще кілька?»

На момент повідомлення проблема з камерою вже мала рішення. І ми вирішили збирати ще 2-3 пташки, при чому одну з тепловізійною камерою. Цього разу з залученням донатів.

До речі ось сторіночка, яку ми зробили для іноземних донатерів, там ви знайдете трохи характеристик: drone-for-ukrainian-marines.webflow.io

Кхе кхе... а тепер про гроші...

Ви ж не думали, що я писав цю статтю щоб похвалитись ? Ось і правильно. Усе заради донатів. Для чого нам донати:

  • Ми уже зібрали на один коптер, плюс залучимо свої ресурси (так називаються зарплати за листопад) на ще один.
  • Але нам бракуватиме на нічну оптику, запасні батареї (ох! знали б ви скільки бюджету з’їдають батареї для великих коптерів!)
  • Та й три коптери краще ніж два. А чотири краже ніж 3. А п’ять... ну словом.
  • При цьому хочеться закінчити роботу максимально швидко і не чекати на ще ресурси (зарплату словом). У військовій справі все треба на вчора.

Реквізити:

Посилання на банку

https://send.monobank.ua/jar/rHt5ukzmn

Номер картки банки

5375 4112 0464 9912

Геймифікація

Що ми можемо запропонувати вам натомість ? Нажаль лутати шмот з орків коптер не вміє. Тому пропоную таке:

  • Найбільший донатер назве другу пташку. І навіть наклеїмо назву на неї! І навіть пофоткаємо! І навіть можна приїхати в гості на полігон!
  • В особисті можу відповісти по деталях — що і як працює, які компоненти і т.д. Після 5-ти секундного «паляниця» тесту звичайно :)
  • Якщо буде кілька зацікавлених — можемо зробити, щось типу колу. Розкажу що як працює.
  • Фото / Відео / Звіти роботи (з того що дозволять військові) теж викладу сюди. Заодно і оголошу новий збір :)

Що у нас відбувається зараз:

Як і всі нормальні люди працюємо на основних роботах, а от після 18.00 і в вихідні відбувається таїнство. А саме:

  • Для літаків ми таки знайшли потрібні зум камери. Зараз чекаємо їх. Буде не як у «сусіднього підрозділу» , але галочку «у нас є зум» можна поставити.
  • Найближчий місяць фокусуємось на коптерах — оскільки на них є позитивний фідбек.

Давайте додам до нашої історію чогось корисного. Спостереження про поширені помилки з військового-аматорського дронобудування (новий термін вигадав)

  • Багато людей закидають. Для прикладу ми стартували паралельно ще з кількома командами. По темі літаків. При чому у нас досвіду було найменше. Але тут зіграло заїжджене «ніколи не здавайся». Здалася більшість. Хтось дозволи на польоти не отримав, хтось стикнувся з тех проблемами, а в когось банально закінчився запал і рутина стала не цікава (нажаль в тилу буває і таке)
  • Дуже амбітні цілі. Загалом це ок. Потрібно думати в довгу і робити не тільки речі «з гімна і палок». Але багато людей маючи можливість заделіверити щось корисне уже і зараз, а потім покращувати, починають робити проекти з горизонтом в роки. Як приклад один дуже толковий чувак має кілька норм літаків, з хорошими камерами. Але не віддає їх бо робить систему автоматичного визначення типу цілей.
  • Будування велосипедів. Приклад — знаю людину, яка робить свій політний контроллер. Толковий електронщик і програмер. Для чого він це робить — не зрозуміло. І ні — там немає хитрої логіки польотів під радіозавадами і т.д. Просто «так дешевше» за 100$ Matek.
  • Немає або поганий зворотній зв’язок — люди не спілкуються з військовими, іншими командами і так далі. Або навпаки не сприймають усе як 100% істину (це був якраз кейс). Загалом спілкуватися доводиться дуже-дуже багато.
  • Немає розуміння концепції { (характеристики / ціна) * тактика використання }. Багато людей міркують концепціями обсолютних характеристик не вносячи фактор ціни, а також місця і призначення де буде застосовуватись дрон. Це породжує купу проблем — коли люди відкидають ті чи інші апарати бо вони поступаються характеристиками. Або «виглядають як саморобні». Забуваючи про фактор ціни і як цей апарат будуть використовувати.
  • Проблема протилежна до попередньої. Наші літаки коштують біля 3-4k за дві штуки, але це не означає що 10 наших апаратів замінять умовну Лелеку 100. Кожен дрон має свою нішу. Але на жаль є розробники (і меценати) які думають в таких категоріях.
  • Ергономіка і безпека. Багато розробників-аматорів не дуже задумуються про всілякі практичні дрібниці. На зразок — критичні речі мають бути написані прямо на апараті, а не в електронній інструкції (цікаво, скільки трансмітерів полягло смертю хоробрих через не прикручені антени). Потрібно постаратися щоб була можливість роботи з окопу (антени на довгих кабелях і т.д). Все має монтуватись швидко. І т.д
  • Недооціна РЕБ. Зараз уже пройдений етап. Але ми, як і багато команд доволі скептично ставились до цього на початку. Як результат потім довелось робити багато незапланованих змін і навіть діставати «глушилки» для тестів.
  • Збирання донатів на неіснуючі або не випробувані речі. Можливо я ідеаліст — але це не ок. Люди горять ідеєю, залучають чужі кошти, а потім стикаються з дійсністю і закидають. А це міг бути коптер, бронік, тепловізор і т.д. Краще це зробити на особисті гроші команди. Так усім буде спокійніше. А якщо буде позитивний відгук — тоді можна сміливо гуглити «основи фандрайзингу».



А для тих хто проскролив статтю в кінець, ще раз наші реквізити під збір на коптери-бомбардувальники.

Посилання на банку

https://send.monobank.ua/jar/rHt5ukzmn

Номер картки банки

5375 4112 0464 9912

👍ПодобаєтьсяСподобалось39
До обраногоВ обраному14
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Я вам писав в через повідомлення доу, але доу вони ліниві, і не бажають розвиватись, чи є можливість поспілкуватись з вами наживо у Львові?

Так, я вам відписував через приватні в DOU. А тепер взагалі не бачу такої опиції. Знайдіть мене на FB www.facebook.com/...​le.php?id=100007007855054

Здається, приватні повідомлення працюють лише з зареєстрованими користувачами.

Моє волонтерство розпочалося влітку. Влітку 2014 року.
Тому коли я чую «на початку війни» в контексті весни 2022 року, мене «муляє». А так — дуже дякую за роботу і всім хто допомагає ЗСУ.

Є таке, розумію. Ми теж з 2014 року пробували в «щось інженерне». А конкретно систему для стрільби з укриттів (камера на автомат + екранчик на око). Але наші уявлення про війну і технічні проблеми заставили здатися. Та й відсутність «айтішної зарплати», буду чесний теж сильно зіграла проти нас. Все таки це дає свободу, можна купити ту чи іншу електроніку і особливо не переживати. Ну і в свою чергу не бути залежним від донатів на 100%.

Ви багато велосипедів винайшли. І попереду теж багато велосипедів. Вам би може поспілкуватись з іншими виробниками, які вже свої «гулі» напрацювали. Аеророзвідка, виробники Мар, Лелек, Валькірій ітд. Можливо, краще поспівпрацювати, об‘єднати зусилля. Але то вам вирішувати.

Спілкуємось. Мара, Лелека — це вже трохи інший клас, інша ніша. Мару навіть тримав в руках :) Щодо співпраці — так, вона є між різними командами, там де щось перетинається. В основному в інформаційному полі. В виробництві трохи складніше — бо у всіх свої проекти, своя ніша, своя специфіка.

Чим погані Dji для таких цілей ? Багато відео з них

По перше всякі Mavic 3 банально шкода. Це хороший дрон під розвідку. І у них є дефіцит. А один — два вога які на ньому понесуть сильно збільшують ймовірність його втрати. По друге коптер типу нашого знаходиться в тій ще ціновій категорії, але несе більше, довше, дальше і загалом важчі снаряди. А в нічному варіанті спробуємо прицільну роботу по техніці.

Цікаво, а якби міні дерижабль камікадзе створити. Дальність, якщо вітер буде в потрібну сторону практично не обмежена. Вночі його видно не буде. Вантаж залежить від розміру, приблизно 1 куб водню = 1 кг підемної здатності.

Ага так, 1 кг рівно якщо 200 грам оболонка (це я вимахуюсь що теж знаю скільки важить 1 моль повітря :) ) . Тут суб’єктивно бачу кілька проблем. Перша — щоб він міг хоч трохи корегувати себе, потрібні батареї і двигун. Парусність в такої штуки буде велика. Вітру строго постійного напряму не буває. Друге — передбачити вітер. Поки він пролетить умовних 100 км, вітер може сильно змінитися, ну а там пункт один. Третє — пірнути він не зможе, тобто вантаж треба скидати, тобто потрібна точність, а з нею ті ж таки меневрові двигуни і батареї (і вага яка приходить з ними) . Четверте — туку штуку дуже важко порахувати, щоб вона висіла на одній висоті. Через зміни тиску і температури повітря. Мені здається літак який падає по координатах технічно простіша річ, і більш точна. Можливо роль дирижаблів цікавіша як потенційного ретранслятора.

Так, батареї і двигун потрібні, але якщо летіти за вітром то вони тільки коригувати будуть, звісно що не вийде вгадати точку до кілометра. Парусність звичайно більша ніж у літака, але менша ніж у шара завдяки витягнутій формі. Навіть в 60ті роки швидкість могла доходити щось біля 200 км/час і дерижаблі запросто ходили проти вітру. Це ще оболонку робили з хлопкової тканини і зв’язували кишками. Зараз же тканину для держабля можна замовити на заводі у Франції. Вверх/вниз можна підійматися за рахунок двигунів, а щоб змінити взагалі висоту, можна скинути баласт то буде підійматися, або спустити водень, буде опускатися.
Ян на мою думку міг би бути такий камікадзе, він би полетів на висоті близько 10 км тільки по gps. Знизився б над ціллю і скинув свої 200 кг тротилу. Може він і коштував би дешевше ніж шахід, йому навіть ніякого зв’язку не потрібно, тільки gps. Вітри мають різний напрямок на різних висотах, то можна було б підбирати на якій висоті краще всього його відправити і в нас частіше бувають східні вітри

У нас є компанія яка робить тканини і самі дерижаблі. В Дніпрі. Не пригадую як називається. Щодо швидкостей в 200 км / год. Думаю тут секрет в розмірі. Умовно кажучи 1000 м кубічних будуть мати площу поверхні не в тисячу раз більшу за один метр кубічний (як в нашому прикладі). Цікаво було б порахувати якийсь мінільно можливий розмір (на якесь максимальне значення вітру). Щодо ціни — тут дуже спірне питання. Планер не така дорога штука, як і двигун. Не здивуюсь якщо вийде на одне.

А ви не розглядали варіанти використання реактивних двигунів для дронів. Їх можна купити, наприклад www.jetcat.de/en/products
Для дальніх польотів напевне не варіант, але щоб використовувати для боротьби з іншими дронами. Там швидкість 500 км на годину може бути навіть у невеликого, що дозволило би здогнати будь-якого шахіда чи орлана

Так, в курсі про такі двигуни звичайно. Але вони не вписують в нашу концепцію — розвідник, несклданий в керуванні, не вимогливий, літає далі ніж умовний Mavic 3, а головне дешевий. Такі двигуни дуже цікаві під щось типу камікадзе чи перехоплювача. По дальності, в таких розмірах він помітною програє ДВЗ з пропеллером. Все таки ДВЗ економніший. Тобто якби ми робили розвідник на пальному — це був би двигун внутрішного згорання. Ну але робимо на електриці в силу потреб, знань і фінансів.

Згадав — компанія spartaero

А ви не розглядали кейс запуск ваша дрона який би тримався за великий шар, надутий воднем, а коли підлетів би поближче до цілі зміг би відєднатися і виконати задачу. Можна було б віднести велику вагу на далеку відстань а потім пустим вернутися. Але підозрюю що на фронті не захоче ніхто таким займатися ...

Розглядали. Але від ідеї відмовилися. Конкретно у нашому (та й мабуть у більшості проектів) випадку лімітуючим фактором є зв’язок. Полетіти далеко не проблема, проблема передати данні і контролювати апарат. Для прикладу наш літачок (який доробляємо) літає кілометрів на 80, але зв’язок (і це без РЕБ!) кілометрів 20-30. А є у нас і такий який пролетить і всі 200. І це електрика! Крім того з великою часткої ймовірності в точці висадки взагалі не буде зв’язку через РЕБ. І GPS. Апарат просто не зможе повернутися. Для прикладу літак може повертатися без GPS, хоч і з жахливою точністю але зможе. Але це при умові що він сам до точки і летів. Якщо його «доставили» — додому повернутися без GPS без шансів.

А цікаво, наскільки зможе глушити РЕБ GPS якщо висота буде вище 10 км? Шахіди якось літають, цікаво, чому ми не можемо їм заглушити GPS. Ну там в них не тільки GPS, але РЕБ напевне всі навігаційні системи подавить, а на ІНС він нікуди не влучить

На скільки чув на великих висотах РЕБ працює менше. Але це на рівні чуток. В Шахідів завадостійкий GPS модуль (це десь 5-7k usd за найдешевший). Цікаво але трохи не про ту нішу в якій ми волонтеремо. Плюс інерційка мусить бути.

Як вважаєте, наскільки ретранслятор зміг би збільшити дальність зв’язку?

Ну якщо з землі сигнал то це явно будуть перешкоди на 20-30, плюс сама земля глушить сигнал. Ну і сама форма землі вже дає про себе знати на такій відстані

Сильно грає роль об’яктів попереду. Тому запуски з полів якщо говорити про дальнобійні дрони. У нас робоча висота 300-500 метрів. Там форма землі ще не має багато значення. Якщо пам’ять не зраджує на сто метрів висоти можна тримати апарат на лінії на 40 км. Це про круглу землю. Більший ефект від рельєфу і дерев чи інших об’єктів попереду. Навіть якщо рослинність на відстані сотень метрів, це вже буде мати ефект.

При умові що може тримати напрям антен, на стільки на скільки і зв’язок. Грубо кажучи 20 + 20 в нашому випадку. Але ще якось би його вертати назад. Чи ви про те щоб підняти його просто над головою ? Якщо так — в нашому випадку, дальності це не додасть (при умові що запуск з хорошого місця). Але (і це дуже важливо) — сильно зменшить залежність від місця запуску (потрбність чистого поля, нема дерев попереду і т.д). Скажімо можна запускати літак з краю лісу, а наземну станцію розташувати вже «зеленці»

Ну я мав на увазі над головою, бо повернути дерижабль якщо він не дуже великий складно, але можна заховатися. Якщо ж він підніметься на декілька сот метрів над головою то вам більше не заважатиме рельєф і ви можете спустити літак значно нижче при необхідності

До речі, якби то був дерижабль то він теж міг би мати направлену антену і повертати в вашу сторону, знаючи ваші координати. Дві направлені антени на висоті, то напевне можна говорити про зв’язок і за сто км

за сто км

— якщо сам передавач/приймач дозволить. У нас це 40 км в ідеальних умовах. 20-30 в реальних

Цікаво, а чому так мало використовуються ретранслятори? Це складно для невеликого коптера бути ретранслятором, щоб оператор взагалі не вилазив з окопу? Розумію, для мавіка таке складно зробити бо закрите ПО.
А для кастомного дрона? З різними частотами, наприклад з пульту 2.4, — з ретранслятора 900 на керування, і на відео 1.2 і 5.8 відповідно. Щоб частоти не глушили одна одну

Чому мало ? :) Для камікадзе який летить на кілометри по відео — без ретранслятора нікуди. Тут ще часто є ось така проблема (опишу наш кейс): 1) для літаків коптерний ретранслятор не виходить, бо літає він суттєво менше ніж літак. 2) У нас масивна наземна станція яка має приймач, підсилювачі, кількасотграм батарею і основне напрямлену антену. Тобто і коптер має бути не малий це підняти і ще й має доволі гарно тримати позицію напрямленої антени (яка ще й парусить через розмір). Це не те щоб складно. Просто в умовах браку ресурсів (і грошей і часу) доводить відкидати такі ідеї. Ну а по камікадзе я таке бачив в живу. І не раз чув. Тому думаю це плюс-мінус масова річ для всяких коптерів-камікадзе.

Тоді так, у вашому випадку може б навіть шар, який тримався би на якорі мав би сенс. Ну і двигуни які б тримали напрямок направленної антени. Це зовсім не те, що тримати всю конструкцію двигунами. Пару сот метрів і зв’язок покращився б драматично. Ну і орки засікти могли хіба б ретранслятор

Тут ще може мати негативний контекст час розгортання / згортання. Коптер як ретранслятор думаю сильно виграє по швидкості ніж дерижабль. Можливо це більш доцільне для делекобійних систем які не працюють прямо на кулі.

Так, з іншого боку дерижабль міг би висіти там декілька днів. І при необхідності можна подавати на нього напругу через кабелі котрі його тримають. Ну і ретранслятором можна було користуватися багатьм дронам

Вибачте за набридливість, але як думаєте чи є сенс обмотувати шари фольгою і запускати за вітром до русні? Може так можна буде утилізувати їх ппо? Хай працюють по шарам. Може ще якесь тліюче вугілля підвішувати для імітації двигуна. А якщо не будуть реагувати то на одному з шарів відправляти дрона камікадзе.

Та ні чому. Корисна дискусія. Дуже хороше питання про яке думав. Нажаль відповіді не маю. Потрібна консультація в хлопців з ППО. 1) Чи такі повільні цілі будуть збивати, чи швидко зрозуміють що це фейкові. 2) Чи додає шар фольги достатньо видимості. 3) Чи це не надурить наше ж ППО. Вугілля мабуть згорить швидше ніж він кудись долетить. Але можна повісити який небуть передавач, щоб дурити РЕР. Як варіант WI-FI на esp8266. Від 100 грам батареї (дві 18650) пропрацює мабуть кілька днів. Якраз до Москви долетить :)

Скоріш за все вони зрозуміють що то фейки. Але якщо серед них буде один з двигунами, батареєю і вибухівкою, який саме вони не знають, то мені здається вони не зможуть собі дозволити їх не збивати. Тим паче коли вони летять над містом або якимось стратегічним обектом. От вони летять і раптом один ожив і щось зруйнував. Звісно це треба ноччу запускати щоб вони не змогли збивати за допомогою авіації

Можливо якщо верхню частину шара/дережабля покрити радіопоглинаючим матеріалом хочаб частково, або фольгою, а по середині поставити GPS сенсор, то можливо РЕБ не зможе його заглушити.

Так. Будемо тестувати таку ідею на коптері. GPS приймач схований в чаші з мідно-нікелевої тканини.

Будем надіятися спрацює, але вона маленька ж буде, радіохвиля можливо її зможе огинать. Ну з нею в любому випадку повинно бути краще

Саме так. Це її проблема. Вона має мати розміри > 20 см в діаметрі. Для коптера відносно не критично. Для літака (принаймі наших) , це вже суттєво. Ну це все в теорії. Побачимо як воно насправді.

Просто для цікавості — якщо таку штуку робити на літаках (ми розглядали таке заняття) і при цьому купуючи готовий планер розмахом 2.4 метри, то бюджет дуже приблизно 350 дол. Дальність 100 — 150 км.

Ну це теж не погано, але дальність малувата.
Тут до речі можна подивитися швидкість і напрямок вітру по висотах earth.nullschool.net

На скільки вигідніше самому збирати дрони ніж купувати комерційні? І чи є дрони типу літак у вільному продажі?

Можна знайти готовий або майже готовий коптер з невеликою націнкою (порівняно з вартістю деталей). Я про коптери які тягають кілька кг. Іноді це вигідно — переплачуєте умовних 200 доларів, але не тратите зайвий час (що часто критично). Більше того — можливо ми теж так будемо робити. Але все рівно вам треба туди поставити камери і зв’язок під ваші вимоги. Рідко коли можна знайти готовий коптер під вагу, який при тому має зв’язок і камеру якраз таку як вам треба. Виготовити, налаштувати і змонтувати системи скидання. Багато-багато тестувати це все щоб знати точні безпечні ліміти. Підтюнити налаштування автопілота (для прикладу щоб він тупо не сідав коли втрачається GPS і зв’язок). Словом багато дрібних деталей. Короче кажути — так це можливо, але треба добре пошукати щоб знайти те що вам підійде на фронт, плюс потім все рівно треба заморочитись по вищеперечеслених пунктах. Нічого складного насправді, головне мати час і впертість :)

Щодо літаків. По моїх суб’єктивних спостерженнях ніцінка (на фоні вартості деталей) там суттєво більша. Вибір суттєво менший. Ну і та ж проблема яка і з коптером — потрібно камеру, зв’язок під себе. Тут ще питання що називати літаком :) Купити штуку яка має планер, двигуни і може літати — тут без проблем, вибір дуже великий. Але все рівно туди ще треба політний контроллер, камери , зв’язок і т.д.
Це все я про комерційно доступні деталі і бюджетний клас.

Команду не плануєте розширювати?

Взагалі було б непогано, якби хтось з досвідом приєднався. Ключове словом з досвідом. Бо вчити когось нажаль немає часу вже.

Дуже цікава стаття, бажаю успіхів. Дякую за вашу працю!

Дякую, цікавий допис і дуже потрібна справа! Успіхів!

Молодці , вам би в масовий продакшн

Тут потрібне постійне фінансування. Держ. замовлення і т.д. Ну і кидати основну роботу. Нажаль це не прийнятний ризик зараз, бо фінансування може і не бути, а зарплати команди попри всю допомогу донатами, поки що залишається основним ресурсом. З іншого боку є багато дуже достойних команд, яким думаю це вдастся. Так що як не ми — хтось інший. У нас ще є літаки, думаю це буде більш затребувана птаха ніж коптер (банально тому що літаки більш дефіцитні зараз, ну за ціну коптера ми робимо їх 2). Можливо там кількості уже будуть близькі до дрібносерійного. Як тільки отримаю позитивні відгуки з фронту — напишу нову статтю :)

Цікаво, чи команди якось комунікують між собою, можливо діляться досвідом, взагалі було б круто якщо б об’єднували свої сили

Крутяк, молодці!

Крутяк:) Гордий з того, що ми знайомі

Це мега круто!

Назвав би так літаки. У нас якраз пара. Але назва уже зайнята :D

Тут право найбільшого донату :) Той що купиво за свої — закотимо знатний холівар :)

Величезна важлива праця, молодці!

Є чатики ембедерів — раптом будете людей шукати, чи якісь дуже специфічні питання
t.me/itkpi_embedded
t.me/embeddedkyiv

Вам дякую, що змогли зробити те, за що ніхто в чатику не взявся, наскільки знаю.

Відверто кажучи, займається подібним доволі багато людей. Я тільки в своєму місті знаю з десяток команд. Тому тут нічого унікального. Але в будь-якому випадку дякую.

Гарно, молодці що працюєте!
То в результаті вийшло Вам, все ж, що те що швидко зібрати і «щоб бахкало», отримало таки позитивний відгук першим? ;)

Те що було першим. Це беушні польські Air 2. Їх віддали в розвідку. Ну а коптер так, ми від нього дуже багато не чекали через камеру. Але виявлось це не так критично для таких коптерів. Зате все решту (політний час, зв’язок) — добре.

Пишаюся вами. Най не буде спокою русні від ваших пташок

Це суто для скидання чи і для розвідки також?

Ні тільки скидання. Тобто в теорії можна. Але співвідношення ціна / характеристики робить з нього не найкращого розвідника. Для розвідки, по грошах краще зразу купити Mavic 3 і прошити його (щоб не бачив Aeroscope)

А, ну і розмір. Це далеко не великий коптер на фоні ударних коптерів які є на фронті (R18, Кажан). Але все таки його видно і чуто сильно далі ніж Мавік.

Плюсую. Щось таке малював в голові. Але не знав з якого боку підійти.

Раджу просто сидіти, читати, дивитися відео — пазл складеться. І починати зразу з Ardupilot.

Дякую за цікаву статтю і колосальну роботу,яку ви робите

Підписатись на коментарі