Сучасна диджитал-освіта для дітей — безоплатне заняття в GoITeens ×
Mazda CX 5
×

Підказувати напрям, а не готове рішення, або Важливі принципи ефективного менторства від DevOps

Усі статті, обговорення, новини про DevOps — в одному місці. Підписуйтеся на DOU | DevOps!

Привіт! Мене звати Ігор Канівець. Я працюю на позиції Advanced DevOps в Innovecs. Моя кар’єра почалася з посади системного адміністратора в університеті, а потім — в продуктовій компанії. Пізніше впродовж трьох років працював Helpdesk спеціалістом в одній з відомих компаній. Потім влаштувався молодшим системним адміністратором у величезній ІТ-компанії.

Значною мірою мій ріст відбувся завдяки менторству. У мене був ментор, від якого я переймав найкращі практики, і я також був ментором для молодих спеціалістів. Побувавши по обидві сторони процесу, хочу поділитися кількома порадами для тих, хто шукає професійного наставництва.

Ця стаття у першу чергу для початківців в ІТ, які хочуть розвиватися і не знають, з чого почати та як обрати ментора. Стаття буде корисною і для тих, хто хоче стати наставником і допомагати зростати іншим. Також матеріал буде цікавим і для світчерів, які вирішили змінити свою професійну стежку й обрати інший напрям. Менторство — це один з методів, який значно прискорить ваш професійний і особистісний ріст.

Треба давати вудку, а не рибу

У менторстві важливо спрямовувати, а не давати готове рішення. Інакше mentee нічого не навчиться. Так, трапляється, що початківець приходить за допомогою до досвідченішого колеги із запитанням про структуру коду, а той буквально дає відповідь, мовляв, усе запрацює, якщо цей код буде містити крапку з комою укінці й дві галочки. Рішення готове, але як mentee ви не отримуєте від виконаного завдання такого задоволення, яке б могли отримати, самостійно дійшовши до рішення.

Іноді можна годинами сидіти над певним завданням, буквально застрягнути, поки, зрештою, самостійно знайти відповідь. Це типовий процес навчання. Поки ви з’ясовуєте, які помилки допустили у синтаксисі, то одночасно дізнаєтеся багато нового із суміжних сфер, вивчаєте щось нове як у DevOps, так і в Data Base тощо.

Кожна помилка, яку допускаєте, стає додатковим приводом поглибити знання. Здається, що втрачаєте час на рішення, але насправді, шукаючи відповідь, ви інвестуєте цей час у майбутнє. Без цього просто не вийде здобути досвід.

На мій погляд, ні теорія, ні документація не зробить вас настільки досвідченими, як практика. Сьогодні ви сидите по 3 години в пошуках рішення, але завтра подібне завдання вирішите за 5 хвилин. Ментор завжди поряд, щоб підказати напрям. Згодом mentee вивчає усе необхідне.

Ментор допомагає mentee, а не субординує

Найкраще, якщо ментор комунікує з mentee як друг, а не як керівник. Звичайно, не варто переходити на особистості, але співпраця точно не повинна відбуватися за моделлю «начальник-підлеглий». Натомість це має бути дружній симбіоз. Не соромтеся йти до ментора з питаннями, які виглядають примітивними.

Але все ж перш ніж шукати сторонню підказку, спробуйте таки погуглити самостійно і почитати документацію. І лише якщо після цього все одно не можете розв’язувати проблеми й не знаходите відповіді на запитання, звертайтеся до ментора. Приходьте до нього вже з проробленою роботою. Ментор помічає, що ви попрацювали, дізналися щось нове, але все ж є ще bottlenecks і ви не розумієте, чому технологія саме так працює.

І саме в такі моменти ви можете обговорити усі нюанси, з’ясувати причини, уточнити додаткові умови разом з ментором. Під час таких консультацій mentee професійно зростає, переймає найкращі практики, розширює базу знань й напрацьовує корисні ресурси, щоб на майбутнє знати, де шукати. Знаходити релевантні джерела інформації для вирішення завдань — це також важлива навичка.

Що ефективнішою є комунікація між ментором і mentee, то продуктивнішим є навчальний процес. Якщо ж mentee соромиться, боїться запитати, а ментор ігнорує, дорікає чи деструктивно критикує — тоді результату не буде. Усе має відбуватися у дружній, невимушеній атмосфері. Це відповідальність обох — як ментора, так і mentee. Найкраще співпрацювати з тими, з ким добре ладнаєш, хто є для тебе авторитетом і вам легко комунікувати.

Ментор сприяє розвитку сильних сторін і вказує на зони росту

Він завжди має підтримувати свого mentee, помічати його сильні сторони та вказувати сфери, де можна покращувати свої навички. З деякими складними задачами mentee ще не може справитися самостійно в силу недостатнього досвіду, але через кілька років зможе швидко виконати подібне і навіть складніше завдання.

Дуже важливо наголошувати на досягненнях mentee, умовно поділивши навчальний процес на кілька секторів. Для кожного з них виділити необхідні навички й методики навчання, а також визначити, що буде ідентифікатором прогресу (з якими завданнями mentee повинен справитися після освоєння цього сектору). Окрім завдань і методик, ментор ще й морально підтримує, заохочує, мотивує, ділиться персональною історією росту. Мабуть, особисті історії найкраще мотивують.

Це абсолютно нормально не знати всього на початковому етапі. Ненормально, якщо ви не хочете знати більше. Звичайно, бути всезнайкою неможливо, але ви повинні прагнути до більшого, ніж маєте на цей момент. Якщо хочете зрівняти себе з кимось, то порівняйте себе з тими, ким ви були учора. Якщо є прогрес — це прекрасно, а якщо прогресу немає — щось йде не так. Треба прогресувати.

Якщо ментор вас спрямовує, і ви знаходите рішення самостійно, інвестуєте у це час, то отримуєте задоволення від роботи, з’являється відчуття продуктивності — час не витрачений даремно. І все завдяки тому, що вам підказали напрям, а не вирішили завдання замість вас.

Час від часу важливо робити self-review

Будь-яке завдання чи план досягнення цілі повинен мати чіткий термін виконання. Інакше кажучи, треба встановлювати дедлайни. Зі своїм mentee я зідзвонювався щоп’ятниці впродовж години, щоб моніторити прогрес — ми кудись рухаємося чи стоїмо на місці. Якщо завдання без часових рамок — прогресу не буде. Дедлайни дисциплінують і допомагають спланувати свій час та роботу.

Тож ментору і mentee варто домовитися про окремі дні тижня, коли вони зустрічаються й обговорюють успіхи в навчанні. Є мітинги щотижневі, а є і піврічні, на яких mentee презентує свої досягнення за виділений проміжок часу, ділиться складнощами, розповідає, що його не влаштовує у менторстві, а що навпаки — дуже подобається.

Важливо бути відкритим і чесним. Цілком нормально, якщо mentee поділиться фідбеком про ментора — наскільки зрозуміло він пояснює, як довго відповідає на запитання, наскільки ефективною є комунікація і як, на його думку, можна її покращити або що можна змінити в навчальному процесі, аби зробити його ефективнішим. Комусь може не подобатися постійна завантаженість ментора, а хтось хотів би зустрічатися частіше.

Перед початком менторства варто відразу проговорити очікування, поставити цілі й визначити показники, за якими будуть вимірюватися результати. Уникайте недомовленостей, адже маленькі непорозуміння згодом виливаються у проблеми. Фідбек має бути двостороннім — як від mentee, так і від ментора. Останній підсумовує прогрес mentee і дає рекомендації, куди варто спрямовувати зусилля, у яких сферах розвиватися.

У навчанні є такий підхід: «Люби, як душу, і труси, як грушу». Він дієвий. Від mentee треба вимагати високого рівня виконання роботи. Сьогодні ви ще навчаєтеся і маєте право на помилку, але коли ви її зробите, вже працюючи в компанії, то там зауваження висловлюватимуть не у формі рекомендацій, а жорсткіше і з можливими фінансовими втратами. Якраз на етапі менторства ви маєте змогу навчитися не наступати на одні й ті ж граблі, аби у майбутньому застрахувати себе від повторюваних помилок.

Спочатку офіційна документація, а тоді — ментор

Якщо зіштовхнулися з новою невідомою темою — читайте офіційну документацію, яка є першоджерелом інформації. Там досить багато пояснень і описів процесу. Так, усі інженери знають про пошук рішень на StackOverflow. Є навіть такий жарт, коли Team Lead запитує у свого розробника: «Де ти знайшов це рішення?», а той відповідає: «На StackOverflow». Тоді Team Lead уточнює: «А ти його взяв з питання чи з відповіді?».

Це якраз той випадок, який демонструє важливість розуміння коду, розуміння кожного рядка. Інакше можна пропустити якийсь backdoor, через який зловмисники зможуть отримати доступ до даних компанії й злити інформацію. Якщо офіційна документація або поради на форумах (у яких ви впевнені і результат яких розумієте до кінця) не допомагають знайти відповідь, тоді йдіть до ментора. Можливо, він вже подолав подібний професійний шлях і допоможе усе з’ясувати, але трапляється й так, що й ментору не доводилося раніше зустрічатися з таким питанням. У такому випадку ментор може підказати, які є можливі шляхи рішення.

Менторство — не панацея для саморозвитку, але досить важливий інструмент, який активно використовують найвідоміші компанії. Майже кожен професіонал може назвати імена людей, від яких переймав досвід. Бути ментором — це відповідальне завдання. Часто mentee успадковують підходи від своїх менторів і не змінюють їх впродовж життя. Хоча прогрес передбачає, що учень зможе досягнути більше, аніж його вчитель. Тому тут важлива гнучкість розуму, вміння адаптуватися до умов і мати інноваційне мислення та критичний розум.

Шукайте найкращих у своїй сфері, переймайте їхній досвід, але будьте відкриті до нового, формуйтеся як професіонал, порівнюючи кілька підходів, і випрацьовуйте свою власну формулу успішності.

👍ПодобаєтьсяСподобалось10
До обраногоВ обраному3
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Можу впевнено сказати, що в DevOps практиці досвід, як НЕ треба робити, більш цінний, ніж знання як треба (звісно, якщо з кожного факапу зроблені висновки і проаналізовано root causes), а як треба нам розкажуть доки, трейнінги і т.п. але, як завжди, все буде присипано маркетинговою мішурою і неозвучені нюанси. Тому треба дозволити mentee пройтись по граблях і набити гулі — це невідємний крок на шляху становлення спеціаліста.

Треба давати вудку, а не рибу

Неа. Еще надо указать водоем, тип наживки, и многое другое :)

Підписатись на коментарі