Сучасна диджитал-освіта для дітей — безоплатне заняття в GoITeens ×
Mazda CX 30
×

Міняємось ролями: що запитати у роботодавця на співбесіді

Всім привіт, з вами Артур. Я працюю на позиції Head of Quality Department в компанії Yalantis а також автор телеграм-блогу про тестування, розробку та менеджмент і ютуб-каналу де є декілька курсів, записів виступів і оглядів книжок.

За останні 4 роки провів вже близько 300 співбесід і сьогодні я би хотів поговорити про те, що можна запитати зі сторони кандидата на співбесіді. Адже часто люди забувають, що співбесіда — це не допит кандидата, а бесіда двох людей. І дуже часто у кінці співбесіди люди або не ставлять питань взагалі, або ставлять якісь такі питання, які не допоможуть їм зрозуміти, чи підходить компанія їм, чи ні.

Із загальними питаннями зрозуміло, думаю. Зазвичай їх вам розкаже рекрутер під час інтервʼю — це про бенефіти компанії, відпустки, комфортні офіси і все таке. Про проєкт (його загальний опис) розкаже, скоріше за все, ПМ або технічний спеціаліст, котрий проводитиме з вами співбесіду. Але є ряд питань, доволі важливих, котрі забувають уточнити кандидати.

Далі про них і поговоримо.

1. Чому поточна вакансія відкрита?

Може бути декілька причин для цього:

  • поточний співробітник перейшов на іншу посаду;
  • поточний співробітник був звільнений через продуктивність, і тепер компанії потрібно усунути прогалину;
  • компанія росте, формуються нові відділи/ ринки/ напрями і для них потрібні люди.

Маючи цю інформацію, ви можете зрозуміти темпи зростання компанії, її бажання інвестувати в нові сфери та готовність розширювати бізнес. Звичайно, однієї розмови недостатньо, але це вже краще, ніж нічого. Корисною інформацією буде також знання про те, як довго компанія шукає на цю вакансію людину.

Також не забудьте запитати, як довго працюють у компанії люди, чи багато таких співробітників, які працюють понад 5 років; чи багато людей, хто працює менше ніж 1 рік.

2. Які очікування на місяць/ пів року/ рік?

Для чого це питання:

  • щоб зрозуміти, чи поставлені завдання відповідають вашому рівню і чи мають адекватні терміни. Якщо здається, що опис завдання незрозумілий, це ваш шанс поставити запитання та пояснити, що очікується;
  • щоб зрозуміти, чи збігаються очікування та реальність. Що станеться, якщо ви не запитаєте про це? Очікування не відповідатимуть реальності, в якій ви працюєте. Це призводить до демотивації та вигорання.

3. Які у вас робочі процеси?

Це найважливіше питання, оскільки ви збираєтеся працювати в цій організації щодня. Краще було б знати:

  • хто ваш керівник (якщо він у вас буде) і чи буде у вас він взагалі? Та як ви будете з ним комунікувати;
  • які ваші обов’язки. Деякі люди вважають за краще мати чіткі обов’язки, а інші люблять мати свободу та отримувати завдання, які вони хочуть виконувати, навіть якщо ці завдання не входять до сфери їхньої ролі;
  • якими будуть взаємодії: вам треба йти в інший відділ, щоб уточнити вимоги, чи просто запитати цю інформацію у свого начальника? Який підхід вам подобається більше?
  • які ваші KPI. Іноді KPI збивають людей з пантелику. Це можуть бути командні KPI, коли ви особисто віддаєте перевагу індивідуальним, або й взагалі такі, що не пов’язані з вашою роботою. Ключовим моментом тут є дізнатися, які KPI у вас будуть (командні чи індивідуальні), щоб дізнатися, як ви можете вплинути на ці KPI.

4. Скільки у вас розробників/ QA/ бізнес-аналітиків?

Тут варто звернути увагу на три моменти:

  • організації можуть мати різні структури: розробники, QA, аналітики можуть працювати окремо і спілкуватися один з одним через спеціальних людей у відділі; або їх можна розділити на групи «повного стеку» (коли у нас багато команд і кожна складається з розробників, QA, аналітиків тощо). У кожного підходу є плюси та мінуси, але ключовим моментом тут є вибір того формату, який вам підходить. Хтось любить працювати в окремих відділах, хтось — у повних командах;
  • співвідношення ролей може дати вам інформацію про процеси та проблеми в організації. Наприклад, якщо на одного розробника припадає 8 тестувальників, це може створювати проблеми зі взаємодією всередині команди або ми можемо сказати, що програма, що розробляється, дуже складна. Тож це питання є початком для подальшого обговорення з роботодавцем. Або навпаки, якщо на 8 розробників є лише один тестувальник. Може бути проблема з часом у тестувальника на те щоб встигати виконувати свою роботу;
  • розмір команди. Існують люди, які не люблять працювати у великих корпораціях, таких як Microsoft або Google, тому що багато співробітників означає зазвичай = великі проблеми з комунікаціями, і тому ви можете віддати перевагу невеликим командам (стартапам).

5. Який досвід вашого керівника?

Дізнаємось про наступне:

  • як довго він працює на позиції керівника;
  • які сильні навички як лідера ваш керівник має чи виділяє в собі;
  • які найскладніші конфлікти всередині команди він вирішував;
  • яку стратегію при делегуванні задач він обирає;
  • як він підходить до звільнення людей; бажано описати декілька прикладів, через що відбувались звільнення;
  • чи може він навести приклади критики його як менеджера і як він це сприймав та корегував;
  • ким зі своїх колег керівник пишається; що цінує у своїх колегах;
  • що він робить для ефективнішої роботи команди.

6. Як відбуватиметься мій карʼєрний зріст?

На основі наданої інформації ви можете думати про наступне:

  • який ваш шлях професійного зростання;
  • зрілість компанії. Деякі компанії тривалий час працюють на ринку і мають внутрішні стандарти або матрицю навичок. Вони вирішують, коли і як переглядати вашу зарплату та посаду на основі цієї матриці. Зазвичай вони мають спеціальні процедури перевірки працівників. А це означає, що вони можуть допомогти вам скласти план саморозвитку та досягти поставлених цілей. У результаті у вас будуть складніші завдання, більше творчої роботи тощо. Інший сценарій тут полягає в тому, що ви будете мати менеджера, який відповідає за ваш розвиток, і ви залежите від його думки;
  • хто може підготувати план розвитку; як отримати складніші завдання та більше відповідальності; хто буде вашим ментором;
  • яка політика компанії щодо компенсації книг/ конференцій/ курсів;
  • чи є загальна база знань в компанії;
  • що компанія робить коли бачить, що співробітник вигорає або вже вигорів.

7. Які у вас позаробочі види діяльності?

Це запитання може показати вам атмосферу у команді та її стан. Важко уявити неробочу діяльність з колегами в токсичних командах. Тож ми можемо зробити висновок, що тимбілдінг — це хороший знак. Навіть якщо ви не збираєтеся відвідувати подібні заходи, це буде корисним знанням.

З іншого боку, відсутність такої діяльності не є чимось поганим. Ви можете знайти команду з достатнім рівнем взаємоповаги, яка не має спільної позаробочої діяльності.

Дякую за увагу. Також я веду блог про тестування, управління командою та взагалі про айтішку. Там багато цікавого тому підписуйтесь, впевнений, щось корисне для себе знайдете.
Всім вдалих співбесід!

👍ПодобаєтьсяСподобалось72
До обраногоВ обраному51
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Дякую. Збережу собі, як шпаргалку на наступний пошук )

чи багато таких співробітників, які працюють понад 5 років

взагалі найс запитання.

Скільки у вас розробників/ QA/ бізнес-аналітиків?

теж гарно

Який досвід вашого керівника?

тут не впевнений. Ви так робили? Тут треба окрему співбесіду призначати, запитань багато ) Вони цікаві, але з праутичної точки зору є сумніви

1. Чому ви думаєте що я повинен працювати саме в вашій компанії?
2. Де ваша компанія баче себе через пять років?
3. Які недоліки у вашій компанії?

Постійно забуваю, що питати у компанії. Дякую.

Попросити подивитись код

Класна стаття, дякую вам 👍

На Джинни есть поле где можно указать вопросы рекрутеру, который вам пишет. Очень удобно отфильтровывать таким образом сразу по самым важным вопросам, включая и приведенные выше. Например если мы куа то сколько дев/куа мануал/куа авто в команде, какой процент мануала по вакансии, есть ли овертаймы. И сразу красные флажки если ответ нас не устроил. Остальное уже в разговоре .
А если пишем первые отвечая на вакансию, можно начинать беседу с просьбы ответить на список ваших вопросов чтоб сэкономить общее время.
Но пожалуй это больше релевантно для позиций мидл и выше.

— Зачем вы ищете человека на проект
— сколько времени компания ведет этот проект (только схватили проект и побыстрей собрать команду или есть команда, давно им занимающийся)
— какие ожидания от нового лица в команде
На кучу вопросов из списка большинство интеревьюверов не ответит, идет куча ответов — типа я не знаю, это под НДА, особенно финансовое положение компании, «меня всего лишь заставили собеседовать» и тд
Обычно в конце интервью есть 5-10 мин поспрашивать у технарей за детали, но собесить могут технари вообще с другого куска проекта и наврядли вы получите всю интересующую инфу
А что касательно галер — там вообще смысла нет спрашивать, там несколько рандомных интервьверов с галеры, которых заставили гонять по матрице знаний и может быть удастся вытащить с проекта реального чела, который раскажет что все на проекте збс, а по настоящему там жирный монолит с говнокодом, а кусок проекта пилят индусы, которым вообще невозможно предъявить багу — сэр, у нас все работает мы ничего не смогли воспроизвести.

ну ви ж розумієте якшо підход такий шо «мопед не мій я просто обʼяву скинув» то там і всі процеси компанії такі. якшо ви цікавитесь проєктом, командою та компанією а вам не відповідають на це — то це ВЕЛИЧЕЗНИЙ червоний флажок. в адекватних компаніях тобі про це завжди розкажуть, а якшо так виявилось що той то тебе співбесідує не може відповісти то зроблять додаткове інтервєю з проджект менеджером того проєкта куди тебе співбесідують. виключення з питаннь про проєкт може бути тільки коли тееб беруть не під проєкт конкретний а взагалі в штаб. тоді 2-3 питання відпаюать. а решта все ще актуальна завжди.

Оформлення Дія/Фоп з контрактом ТОВ/Фоп з контрактом LLC. Це важливо з точки зору отримання USD або UAH.
Питання духу часу: Чи є бронювання, старлінк, генератор в офісі. Вимоги до BCP. Обов’язкова доступність (слоти).
Оффтоп: вектор розвитку від компанії — то всюди, де я працював, була якась профанація, щоб порізати рейз за можливості.

крута підбірка! дякую!

У мене таке враження, що це питання типу що хоче почути HR, та як вплинути на нього.

Особисто я задаю більше технічних запитань щодо технологій, ... після цього стає зрозуміліша загальний стан.

Чому поточна вакансія відкрита?

Ну... зазвичай компанія трохи розповідає про себе, тому ти маєш певну інформацію щодо цього, тому контрольно перепитувати не має великого сенсу.

Які очікування на місяць/ пів року/ рік?

Ну.. як на мене це не мої турботи, не кажучи про те, що якщо робота не спинномозкова, то очікування можуть сильно змінюватися. Взагалі крізь аджайл, більше спринту мало хто планує, а тут с планами на рік лізти... :-)

Скільки у вас розробників/ QA/ бізнес-аналітиків?

Ну... по-перше інколи дуже важко провести межу. Кількість розробників цікаво, але це більше технічні питання: що за продукт, які команди, ... А от QA, бізнес-аналітики, ... Я у цьому не розуміюся та мені чесно кажучи байдуже.

Який досвід вашого керівника?

Ну... мені байдуже, не моя компетенція. Зазвичай керівник проймає участь у співбесіді, таким чином я кому скласти певний образ, зазвичай цього досить щоб з’ясувати, хочеш ти з ним працювати або ні. А усе інше... Нагадує якісь курси індивідуального зростання...

Як відбуватиметься мій карʼєрний зріст?

Навіщо мені перекладати відповідальність за це на фірму? Це суто моє питання... Інколи я можу піти працювати щоб як раз отримати більше знання у тій чи іншій галузі. Інколи просто використовувати мої знання.

який ваш шлях професійного зростання

Запитувати у фірми який мій шлях? У мене свій шлях, який не залежить від фірми.

А це означає, що вони можуть допомогти вам скласти план саморозвитку та досягти поставлених цілей.

Виглядає як лохотрон, я сам маю план саморозвитку.

Інший сценарій тут полягає в тому, що ви будете мати менеджера

Навіщо мені менеджер у цьому? Хочеш саморозвиватися — саморозвивайся. Тут більше питання часу.

хто буде вашим ментором

Навіщо мені ментор? Ніколи його не було, та це ніяк не завадило. Так, є професійне спілкування, але ментор... Якесь не дуже зрозуміле слово, яке лише напускає туману...

яка політика компанії щодо компенсації книг/ конференцій/ курсів;

Курси для лохів, компенсація книг... Ну... навряд чи я за місяць прочитаю більше однієї книги. Навіть якщо це $100, то це не ті кошти. До того ж я працюю над книгою. Це означає, що я роблю позначки, і т. п. Коли це моя особиста книга, я можу робити усе, що я забажаю. Якщо це книга фірми, то... обмеження, ... Конференції знову ж не бачу великої потреби.

чи є загальна база знань в компанії

І що це дасть? Ніколи не зустрічав чогось суперкорисного.

що компанія робить коли бачить, що співробітник вигорає або вже вигорів

Ну... Якщо я вигораю, то скоріше за усе щось не те коїться у компанії, не думаю, що тут можна якось допомогти.

Які у вас позаробочі види діяльності?

Мені пофігу, чесно.

Взагалі, на мою думку я часто знаходив досить цікаву роботу, але таких дурниць ніколи не запитував.

Також не забудьте запитати, як довго працюють у компанії люди, чи багато таких співробітників, які працюють понад 5 років; чи багато людей, хто працює менше ніж 1 рік.

Це є в LinkedIn Premium. А відповідь рекрутера буде прикрашена.

як раз можна перевірити чи не обманює вас рекрутер :)

Воно взагалі не релевантно. Існує безліч компаній які малюють собі неіснуючих людей. Тобі будуть розповідати що штат 50-100, потім прийдеш в офіс і побачиш 5 людей. Будуть розповідати, що частина команди віддаленно працює і тому подібну фігню.

1. Куда дели человека с данной позиции?
2. Есть ли овертаймы/дежурства/прочая нездоровая штука?
3. Что за проект и за счет чего он будет финансироваться?
4. Сколько времени дается на онбординг/через сколько закрывать таски?
5. Задачи описаны в виде TBD или просто состоят из одного названия а за деталями надо искать информацию у кучи стейкхолдеров?

які ваші обов’язки

Постійно це питав і жодного разу ніхто з рекрутерів (включаючи продуктові) не міг конкретно на нього відповісти. В кращому випадку у них була якась завчена фраза, шо не виходила за рамки загальних фраз.

Ніхто ніколи не може сказати шось в стилі «мігруємо проект з react на vue, уже є ядро, шукаємо людину, яка допомагатиме далі» або «шукаємо людину, яка буде займатися в переважній більшості інтеграціями зі сторонніми сервісами».

Щоб дізнатися це доводиться чекати технічної співбесіди, і то — в кінці, бо чогось всі інтерʼюери люблять закінчувати співбесіди фразом «Може, в тебе ще є які питання?».

А навіть якби і починали з цього, то однаково треба якийсь час, шоб все це нормально осмислити.

Підписатись на коментарі