×

Як ми відкривали офіс у Польщі

Вітаю! Мене звати Андрій Шевчик, я керуючий партнер ІТ компанії Vakoms. Нещодавно ми отримали новий досвід — відкрили Development офіс у Польщі.

Чому? Як? І для чого? З якими успішними та не дуже моментами зіткнулися на цьому етапі розвитку нашої компанії — саме цим і хочу поділитись.

Звідки ідея?

Про те, щоб відкрити центр розробки в одній із країн ЄС, ми думали кілька років. Зараз, саме через війну — це стало особливо актуальним.

Справа в тому, що хоч жоден клієнт і не закрив проєкт, запускати нові також не поспішали. Схожа ситуація була, та й є, у всій індустрії з очевидних причин. Мало хто хоче заводити бізнес у країну, де ведуться бойові дії. Деякі з наших давніх партнерів навіть сказали прямим текстом, що мають намір стартувати додаткові проекти, але обов’язкова умова, щоб розробники знаходилися за межами України.

І хоча, після початку війни, ми зробили усе для того, аби забезпечити безперебійну роботу:

  1. Подбали про наших співробітників, які жили на небезпечних територіях, допомогли їм з релокейтом.
  2. Придбали генератори на випадок вимкнення електроенергії.
  3. Створили безперервну роботу інтернет-мережі.
  4. В офісі ми маємо надійне укриття з можливістю працювати й там. Проте, звісно багато Vakoms-івців працює віддалено і це також з метою безпеки.

Я особисто спілкувався з усіма нашими клієнтами і розповідав їм про усі наші заходи, про можливі небезпеки і наскільки ми готові до них.

Це допомагало зберегти усіх наших клієнтів. Однак, не допомогло привести нових. Відкриття офісу за кордоном мало б вирішити цю проблему. Я розумів, що це:

  1. Збільшить потік нових клієнтів.
  2. Дасть можливість співробітникам, які виїхали за кордон, працювати з нашого офісу.
  3. Розширить масштаби компанії та сприятиме подальшому розвитку.

Пошук локації

Ми почали досліджувати, у яких країнах можна було б відкрити офіс. Розглядали Болгарію, Румунію та Польщу. Й, проаналізувавши ринок, послухавши досвід інших, вирішили зупинитися на Польщі. Чому? Причини бачимо такі:

  • це близько до України, зокрема до Львова, де знаходиться наш головний офіс. Локація особливо важлива зараз: коли відсутнє авіасполучення;
  • невисокий мовний бар’єр, оскільки у Vakoms працює багато людей, які знають польську;
  • схожість у менталітетах, що допомагає легше домовлятися і розуміти один одного;
  • беззаперечна підтримка України Польщею.

Розглядали кілька міст, зокрема Варшаву, Краків, Катовіце, Лодзь і Вроцлав. Зрештою, переміг останній завдяки продуманій інфраструктурі та хорошій пропозиції офісів. Місцева влада дуже відкрита до запуску нових бізнесів, а ще тут багато технічних університетів, що теж важливо у перспективі (у цих вишах навчаються також українці — майбутні програмісти).

Як відкрити офіс у Польщі?

Оренда звичайного офісу мінімум на 2-3 роки. Це не дуже зручно, коли бізнес лише стартує. Відтак, ми зупинилися на flex-офісі. Це простір, у якому дуже легко збільшити приміщення і робочі місця за потреби. Співробітники там не мають своїх закріплених столів, можуть працювати де їм найбільш комфортно. У таких офісах уже все є: меблевий та кухонний інвентар, солодощі, кава. Вважаю, що це на початок — ідеальний варіант, тому що на відстані тяжко організовувати усі ці моменти і контролювати їх. Також зовсім інше сприйняття у потенційних кандидатів, які приходили сюди на співбесіду. Бо у такому офісі вони не відчувають запах фарби, клею і нещодавно зробленого ремонту. Натомість бачать тут життя і це викликає довіру.

Такий варіант офісу легше розширити чи переїхати в більше приміщення у тому ж самому бізнес-центрі. Адже зазвичай контракти на оренду тут короткотривалі. Ми, до прикладу, підписали договір на пів року. Ціна за оренду такого офісу у Польщі — $2000 на місяць.

Ми вибрали офіс у новенькому бізнес-центрі, який тільки-но відкрився у Вроцлаві.Це неподалік центру міста зі зручним транспортним сполученням та готелями бізнес-класу поруч. Було відчуття, що тут створено усе для того, аби відкривати та вести власний бізнес. Менеджери дуже привітні, відкриті та готові допомогти з усім.

Що здивувало? Це бюрократія у Польщі, як і у будь-якій європейській країні. Відкрити бізнес тут важче через велику кількість паперової та документальної роботи. Податкові правила теж непрості, до того ж постійно змінюються і потрібно за цим стежити. Ти не можеш зареєструвати тут компанію, якщо спершу не укладеш договір про співпрацю з бухгалтером. Доволі складна банківська система.

Проте, нам вдалося все це організувати й офіс почав працювати. Потрібно було шукати співробітників.

Найм: як це працює у Польщі

Новому бізнесу в чужій країні зовсім нелегко знайти першого працівника. Ускладнювало завдання ще й те, що нам потрібні були лише розробники рівня Senior. Проте кандидати були, при чому, як серед українців, так і серед поляків. Ми для себе вирішили, що будемо залишатися максимально нейтральними, й розглядатимемо передусім професійний досвід та навички.

Особливості найму у Польщі:

  1. Дуже довгий термін відпрацювання (notice period), якщо ти змінюєш роботу. Зазвичай тут працюють ще два-три місяці й це обумовлено контрактом.
  2. Грошова винагорода тут вища, ніж в Україні, особливо з урахуванням податків, які у Польщі також значно вищі.
  3. Дещо інше розуміння загальних понять, як от визначення термінів «нетто» та «брутто», все залежить від умов праці, тому тут потрібно бути уважним.
  4. Звичка і вимога працювати виключно ремоут. Однією з вимог клієнта була обов’язкова робота команди в офісі. Проте ми зрозуміли, що за таких умов ми не наберемо команду. Перейшли на гібридну систему, дуже поширену зараз у Європі, коли ти кілька разів на тиждень працюєш з офісу. Для поляків працювати двічі на тиждень з нашого open space було прийнятно. Ці умови значно полегшили пошук девелоперів.
  5. Для Senior-позицій краще оформляти B2B контракт, Тоді, як для Junior-ів підійдуть UoP ( трудовий договір).
  6. Переписка лише через mail, писати через месенджері чи соцмережі вважається неввічливим.

З плюсів:

  • ми зверталися у місцеві рекрутингові агенції, вони готові були консультувати навіть безкоштовно. Їхні поради були цінними та корисними;
  • кандидати були, їх було чимало, серед них багато досвідчених;
  • зараз у Польщі багато українців і наші двері для них відкриті. У команді уже є декілька українців і ми раді їм;
  • немає відчутної різниці у підході до роботи, хороше порозуміння;
  • немає мовного бар’єру.

Як зараз? І що далі?

Першим працівником у польському офісі — став тімлід, поляк Мартін. Я раджу обов’язково бути відкритими до наших співвітчизників, які виїхали за кордон. Роботою ми можемо неабияк їм допомогти. Й звісно, з ними значно легше комунікувати.

Проте, починати набирати команду варто все ж з нейтівів. Оскільки, це полегшить подальший пошук співробітників.

Як тільки у нас з’явився Мартін, одразу дуже швидко почали з’являтися й інші кандидати серед поляків.

Зараз ми набираємо команду під один проєкт, проте у планах розширятися, Офіс у Польщі дасть змогу привести нам нових клієнтів.

У разі загострення ситуації ми маємо безпечне місце для релокейту наших співробітників.

Ми також плануємо залучати фахівців, які знаходяться в Україні на проєкти, які приходитимуть в Польщу.

У планах — розширюватися й відкривати офіси в інших країнах. Зараз аналізуємо та обдумуємо таку несподівану для нас самих країну, як Філіппіни.

Підсумки:

Польща, попри певні внутрішні особливості, відкрита для ведення бізнесу, тому організувати тут все не так складно.

Потрібно врахувати вищі податки й вищу грошову винагороду для майбутніх співробітників.

Польща, як і більшість країн ЄС, доволі бюрократична — будьте готові до паперової роботи та тяганини.

Шукайте міста у Польщі, де є вибір з офісами та перспективи у розвитку ІТ.

Флекс-офіс — хороший варіант для початку, коли головний офіс в іншій країні.

Пошук співпрацівників нескладний, вони доволі схожі з нами. Тому не хвилюйтеся, що буде важко організувати команду.

Якщо ви також маєте досвід у відкритті офісу в інших країнах. Діліться своїми думками, враженнями та успіхами з цього приводу.

👍ПодобаєтьсяСподобалось8
До обраногоВ обраному1
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Досить несуттєвих деталей, розкажіть вже про найголовніше, чому це винагорода від клієнта польській галері 17 тис. євро на місяць (з’ясував випадково, через помилку hr-агента, котрий відправив мені документ який насправді не повинен був відправляти), а гребцю лише до 7 і то в найкращому випадку, якщо не лише хард і софт скіли, а навіть хобі гребця співпадає із хобі ПіеМа.

Якщо що, володію польською на рівні «друга рідна», однак через цей треш із винагородою давно і твердо прийняв рішення оминати десятою дорогою пропозиції, якщо приходять польською, або ж приходять від рекрутера з польським іменем, або ж якщо в компанії є офіс в Польщі, або ж якщо в описі згадується «оплата в PLN»...

Дякую що продовжили платити податки рідній країні під час війни і не повідкривали фопи польські співробітникам, яких перевезли, стоп, точно....

Компанія Vakoms не перевозила співробітників за кордон. Усіх теперішніх девелоперів польського офісу ми наймали на місці. Це люди, які там живуть. Серед них, є українці. Але вони перебували у Польщі до відкриття нашого офісу. У той же час наш головний, найбільший офіс продовжує функціонувати в Україні, у ньому працює понад 120 людей (як і працювало до повномасштабного вторгнення), ми сплачуємо податки за них, зберігаємо виплату компенсацій мобілізованим Vakoms-івцям і продовжуємо допомагати ЗСУ!

чому Вроцлав а не Познань?

Серед інших польських міст, ми також розглядали й Познань. Але зупинилися на Вроцлаві, тому що нам потрібні були Java-девелопери. Вроцлав виявився, у нашому розумінні, найкращим, найдоступнішим ринком, якщо йдеться саме про цих ІT-фахівців. Інші переваги цього міста перечисляли у статті. А саме:
— експертиза у тих технологіях, які нам були потрібні;
— багато технічних університетів;
— одна з найбільших українських діаспор;
— відкритість місцевої влади до ведення українського бізнесу.

Локацю впізнав не читаючи! Там неподалік трц Вроцлавія, багато гуляв там, гарне місце.

Так, локація направду дуже хороша і саме місто також.

Відкрити бізнес тут важче через велику кількість паперової та документальної роботи... Ти не можеш зареєструвати тут компанію, якщо спершу не укладеш договір про співпрацю з бухгалтером. Доволі складна банківська система.

Заволав чаєчкою. Ризикну припустити, що компанію ви реєстрували через консалтерів, які здерли з вас за це пару тисяч євро під соусом «тут все ну дууууууже складно»...

В першу чергу дякуємо нашим колегам з ІТ сфери, які безкоштовно надавали нам консультації та рекомендації. Звісно, з нами працювала команда юристів та бухгалтерів. Не безкоштовно, але за адекватну винагороду. І це аж ніяк не кілька тисяч євро.. По-іншому навіть і не вийшло б, тому що у Польщі ти не відкриєш бізнес, поки не укладеш договору з бухгалтером!,

По-іншому навіть і не вийшло б, тому що у Польщі ти не відкриєш бізнес, поки не укладеш договору з бухгалтером!

Це не відповідає дійсності. Так, в одній із форм які подаються в податкову (NIP-8, додаткові дані до реєстрації платника податків) повинна бути між інишм зазначена особа, відповідна за ведення обліку та звітність, але 1) на це є 21 день від моменту реєстрації компанії, 2) немає ніяких обмежень хто це має бути, 3) це можна відкоригувати подавши актуалізацію у будь-який час. Отже, відкрити бізнес в Польщі не маючи укладеної умови з бухгалтером цілком можливо. Це можливо не має практичного сенсу (обліком повинні займатись профі щоб потім не розгрібати «хвости», отже бухгалтер все одно знадобиться так чи інакше), але принаймні бюрократичних перешкод немає. Якщо вам розповіли інакше — вас дезінформували.

Дякую, що поділилися власним досвідом та знаннями. Думаю, ця інформація дійсно може бути корисною!

Зараз ми набираємо команду під один проєкт, проте у планах розширятися, Офіс у Польщі дасть змогу привести нам нових клієнтів.

Щось не знайшов ні на DOU и ні на вашу сайті у вас взагалі жодних вакансій, крім Lead Generation /Sales Assistant Specialist

За останні 4 місяці ми закрили 5 вакансій у Польщі. Останні з яких — на початку січня. Зі сайту ми забираємо усі неактуальні вакансії. Найближчим часом ми очікуємо розширення команди поточного проєкту (відповідно будуть нові вакансії), тому слідкуйте за нами на сайті vakoms.com/career

Підписатись на коментарі