Які soft skills роботодавці цінують найбільше та як їх розвинути
Привіт! Я Юрій Добрянський, засновник платформи для матчингу проєктів зі скіловими розробниками зі Східної Європи Devler.io. Одразу попереджу, що у цій статті ми звернемо увагу на такий акцент — скілованість розробника. І мова піде не про технічні навички.
Роки моєї діяльності як СЕО та участь у співбесідах для розробників показали, що софт-скіли не тільки не менш важливі за хард-скіли, а іноді і суттєвіші. Тому, хочу поділитися своїм досвідом на що треба звернути увагу українським програмістам при проходженні інтерв’ю, щоб найм був успішним, та які софт-скіли для клієнтів з усього світу є надважливими для сучасного розробника. Також, кілька рекомендацій для їх покращення. Почнімо!
Чому Soft Skills важливі
Певно, ви неодноразово чули відповідь на це питання, але нагадування буде не зайвим. Ресурс Social у своєму дослідженні статистичних даних зазначив, що 53% роботодавців вважають володіння софт-скілами критичними при прийнятті рішення про прийом на роботу. Те ж саме дослідження вказує, що 57% компаній важко оцінити навички спілкування своїх кандидатів, що в результаті зменшує їх шанси на працевлаштування.
Я провів чимало співбесід і можу сказати, що не кожен третій навіть відмінно володіє софт-скілами. Так, розробникам здається, що якщо вони опанували складні технології, то софт-скіли — це вже справа не така й важка. Проте, насправді, вдосконалення своїх софт-навичок — це задачка також не на один день. Свій досвід та важливість я виклав в списку топових та найважливіших для опанування софт-скілів нижче.
1. Проактивність
Або ж іншими словами — зацікавленість. Чому це перший пункт в моєму списку? На жаль, я досить багато зіштовхувався та, подекуди, продовжую зустрічатися з цією проблемою, і це відразу впадає в очі.
Ось і приклад: розробник добре знає той же стек, необхідний за вакансією, Ruby on Rails, має доволі широкий бекграунд робіт, чудово володіє англійською мовою, але на питання «Чому відгукнулися на вакансію від нашої компанії?» так і не зміг відповісти більш-менш чітко. Ще гірше, коли чую «Я думав(-ла), ви мені розповісте про компанію».
Таку ситуацію можна розтлумачити, як абсолютну незацікавленість в компанії, в яку розробник намагається працевлаштуватися, і це відразу, умовно кажучи, перекреслює все те чудове володіння фреймворком та участю в багатьох проєктах. Чому? Тому, що ця незацікавленість далі пошириться на спілкування з командою в ІТ-компанії та з клієнтом на проєкті.
Як сформувати в собі проактивність як софт-скіл? Цьому можуть допомогти такі онлайн курси:
- How to Demonstrate a ’Can Do’ Attitude від Edapp;
- Adaptability and Resiliency від Coursera;
- Personal and Team Resilience також від Edapp.
Якщо ти, як розробник, точно зіштовхувався з цією проблемою та в тебе вже скоро буде співбесіда, то тут від мене є головна порада: погугли компанію, з якою в тебе інтерв’ю.
Всього 10 хвилин часу дадуть тобі достатнє розуміння діяльності наймаючої компанії, напрямку її проєктів та про команду в цілому. Також, відповідно до знайденої інформації, можна скласти свій список питань до компанії на співбесіді.
Коли розробник ставить логічні питання після аналізу компанії, це підкреслює його проактивність та зацікавленість. Це універсальна порада, тому що вона стосується взагалі проходження співбесід в будь-якій сфері. Наймаюча сторона, своєю чергою, буде приємно здивована твоєю проактивністю і відразу відмітить цю схильність до небайдужості.
2. Комунікація
Відкритий діалог між інтерв’юером та розробником завжди залишає приємне враження та формулює сприйняття про майбутнє людини в компанії. Особливо, коли цей діалог не перевантажений надлишком деталей з технічного боку.
Тобто, мені імпонує, коли розробник на співбесіді пояснює те чи інше рішення проблеми, що була у нього на проєкті, досить простими словами — адже це говорить про найвищий ступінь розуміння тематики і спроможність доносити зміст до інших.
А ось приклад, коли людина перевантажує свою відповідь технічними термінами, може показувати її нерозуміння тієї чи іншої застосованої технології.
У мене за плечима робота Ruby on Rails розробником, тому при співбесіді я розумію все, що мені говорять. Проте, тут я вже думаю наперед: ОК, візьмемо цього девелопера в команду, і що далі? Як він пояснить своє бачення проблеми та її вирішення не технічному клієнтові?
З мого досвіду, західні клієнти особливо цінують, коли розробник може пояснити все максимально простою мовою, навіть якщо самі вони технічно підковані.
Які курси можуть допомогти підвищити ефективність комунікації:
- The Complete Presentation and Public Speaking/Speech Course від Udemy;
- Improving Communication Skills від Coursera;
- Leading With Effective Communication (Inclusive Leadership Training) від UDX.
Мої ж поради тобі, як розробнику, у якого скоро співбесіда, будуть такі:
- питай, що не зрозуміло та що цікавить; Це не тільки відкриває бік проактивності, але й показує хороший рівень комунікативних скілів, що так важливі для компанії та для клієнта;
- відповідай розгорнуто; так, з одного боку, не треба перезавантажувати інформацією, але і сухого Так/Ні буде недостатньо. Тим паче зараз існують безліч аналізаторів мови, які підкажуть, коли треба сповільнити свою мову, а коли треба далі продовжити говорити, тому що питання потребує розгорнутішого пояснення (спробуй InterviewWarmUp від Google).
3. Володіння англійською мовою
Мені досі зустрічаються приклади, як ось такий: розробник має широкий спектр застосування хард скілів, але рівень володіння англійською мовою занадто низький. Я почув таку відповідь: «Я не знаю англійської мови на рівні спілкування з клієнтом та командою напряму». Це неприємно вразило, адже девеловер проходив співбесіду на позицію Senior.
Тут у мене головне зауваження: чи планує він розвивати свій левел англійської?
Клієнти прагнуть залучати у свої команди не тільки технічно скілового розробника, а й з відмінним володінням англійської мови. Тому високий рівень англійської мови — це маст-хев для сучасного розробника, який планує бути конкурентним на ринку праці.
Зверни увагу на курси для освоєння та підвищення англійської мови від тієї ж платформи Coursera, можна додатково користуватися мобільними додатками, як-от Duolingo тощо.
Моя головна порада тут — не «забивати», а почати хоч якусь активність в плані прокачки своєї англійської мови, наразі є безліч варіантів, головне — бажання. Також, потрібно завжди підтримувати той рівень що є, адже можна відкотитися назад 😉
4. Тайм-менеджмент
Про тайм-менеджмент досить багато вже говорять і пишуть, тому тут я згадаю лише про те, як цей скіл стосується співбесіди. Ось приклад: є час співбесіди, та розробник взагалі не з’явився, і тільки згодом написав, що у нього змінилися обставини, з проханням перенести дату зустрічі.
Так, всі ми люди, у нас може багато чого трапитися незапланованого, тим паче в цей непростий час. Але всього лише один рядок повідомлення до HR компанії заздалегідь, тобто, до умовленого часу співбесіди, про зміну дня/ години цього ж інтерв’ю підкреслить твою повагу до іншої людини.
Якщо ти засумнівався, чи підходите ви з компанією одне одному, та плануєш просто мовчки пропустити співбесіду — це теж не дуже вдала ідея. Треба розуміти, що працівники мають досить щільний графік і планують робочий день, тому заздалегідь проінформувавши про скасування співбесіди, ти покажеш себе тільки з хорошого боку.
5. Самоорганізованість
Це також можна віднести до тайм-менеджменту, але я виділив це окремим пунктом тому, що тут мається на увазі дещо інше.
Самоорганізованість розробника — це вже те, що з’ясовується на початку дистанційної роботи з командою на проєкті. Так, дійсно, розробнику (особливо, якщо працюєш віддалено) важливо вміти організовувати свій час роботи таким чином, щоб це було зручно і команді, з якою працюєш, і клієнтові. Також, потрібно враховувати, наприклад, що про відпустку чи інші зміни в твоєму робочому часі треба повідомляти заздалегідь.
Організувати робочий час допомагає Trello, ClickUp, Google Calendar тощо. Вчасний трекінг часу та прогресу за задачами дуже цінується клієнтом та іншими членами команди — це допомагає спланувати подальшу роботу.
Від себе можу порадити такі курси від Udemy:
6. Problem solving
Вирішення проблем — це саме той скіл, володіння яким я вже можу помітити у процесі співбесіди.
Важливо вміти чітко аргументувати свої рішення і при цьому не спричиняти конфлікт. Так, ти не один член в команді, у кожного є те чи інше бачення, як варто вирішувати проблему.
Якщо ти впевнений, що саме твоє рішення є оптимальним варіантом — донеси його, не підвищуючи тону голосу, не сперечаючись. Коли колеги почнуть спростовувати твоє рішення, важливо не втратити контроль над своїми емоціями та спокійно, аргументовано, привести всі необхідні докази свого бачення вирішення проблеми та дати час іншим на роздуми та прийняття фінального рішення.
Можу порадити декілька курсів, які допоможуть напрацювати навичку problem solving, як розробника:
- Consulting Approach to Problem Solving від Udemy;
- Effective Problem-Solving and Decision-Making від Coursera;
- Solving Problems with Creative and Critical Thinking також від Coursera.
Висновки
Підсумовуючи вищесказане, я хочу ще раз наголосити на моїй ідеї, що базується на роках досвіду роботи в ІТ: саме перераховані тут навички — проактивність, комунікативність, самоорганізованість, володіння англійською мовою та вміння вирішувати проблеми є тими важливими софт-скілами, якими розробнику обов’язково треба володіти.
Цікаво почути твої думки з цього приводу. З якими проблемами і нестачею софт-скілів ти стикався на співбесіді або в роботі з командою?
26 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів