40 людей за 3,5 роки: як менеджити джунів так, щоб не передумали працювати в ІТ

💡 Усі статті, обговорення, новини для початківців — в одному місці. Приєднуйтесь до Junior спільноти!

Усім привіт, мене звати Костя та останні 3,5 роки я багато працюю з джунами на одному з проєктів SD Solutions. Спочатку я був тимлідом, потім став головою департаменту, і за цей час на моєму менторському рахунку назбиралось аж 40 початківців. Мої факапи за роки роботи допомогли розібратись, як стати ефективним ментором.

Але про факапи цього разу розповідати не буду, а хочу поділитися своїми висновками про те, як скерувати новачків так, аби в найближчому майбутньому вони перетворились на професіоналів і захотіли надовго залишитися в айтішці.

Як найняти початківця і не пошкодувати про це

Для того, аби джуни були ефективними, найголовніше — правильно вибрати їх серед багатьох охочих. Всі хочуть в ІТ, але той факт, що ця сфера підходить не кожному, розуміють не всі. Хоч ми й даємо джунам змогу зрозуміти, чого вони насправді хочуть і що можуть, все ж для компанії та команди що менше людей звільниться в результаті, то краще.

Опиратись на внутрішній голос, який підказує, чи сподобалась тобі людина, чи ні — це початок провалу. Ми обираємо тих, хто з самого початку налаштовані працювати протягом року чи двох, не менше. У відповідь на це очікування ми забезпечуємо їх усім необхідним для розвитку і кар’єрного зростання.

Red Flags

  • На першому місці навчання, а не робота. Я не засуджую таких людей, навпаки, вважаю, що відмінники — це дуже працьовиті люди. Проте на фултаймі вони або не затримуються, або не зможуть проводити достатньо часу за роботою. У мене було два випадки, коли джуни казали, що зможуть поєднувати навчання з роботою, а через декілька місяців звільнялись.
  • Ухиляння від питань та пошук виправдань під час співбесіди. Людина може говорити багато корисного, але не відповідати конкретно на питання або поставлені задачі. Якщо кандидат шукає відмазки на кшталт «я думав, що інтерв’ю буде не таке, я готувався до іншого» — це вказує або на відсутність зазначених у резюме знань. Або ж ця людина не вміє визнавати, що помилилася чи не знає чогось, і працювати з нею буде важко не лише ліду, але й всій команді.
  • Багато компаній змінено за дуже короткий проміжок часу. Це такий собі «шукач», який не знає, чого хоче та пробує все підряд. Найменші сумніви — і людина кидає справу, не розібравшись.
  • У хард-скілах зазначено знання Microsoft Word, OS Windows. Таке собі визначення хард-скілів для людини, яка писатиме код.
  • Працював у стартапах, але конкретного досвіду не має. Є ті, хто зі стартапів виходить з величезним досвідом, а є такі, які спробували всього потроху і цінного досвіду чи базових знань в одному напрямку не мають. Тому якщо в резюме стоїть досвід у стартапі — це, безумовно, плюс, але ліпше перевірити та «прогнати» кандидата через декілька технічних задачок.
  • Має сертифікат від школи програмування з рівнем знань у відсотках. Якось мені показали сертифікат, де сказано «опанував Java Script на 80%». Добре, а хто тоді знає на 100% і за якою шкалою цей відсоток обчислюється? Такі школи дають поверхневі знання, терміни, але не навчають думати самостійно, технічно й аналітично.
  • Джун робив тестове не сам. Щоб не повестись на такий обман, треба просто розбирати тестове на технічній співбесіді. Були кейси, коли кандидат або робив тестове з ментором, або, у гіршому випадку, ментор зробив його сам. Навіть якщо читер попався, але має уявлення про тестове, у більшості випадків ви однаково пошкодуєте, що взяли його в команду. Якщо людина звикла покладатися на інших, сильним командним гравцем вона не буде.
  • «Взагалі, я не технар». Така відповідь на технічне питання на співбесіді є дуже дивною, як на мене. Це дзвіночок, що людина вмотивована лише грошима. Такий працівник не буде отримувати насолоду від роботи, тому не вчитиметься для годиться і не зможе якісно виконувати завдання.

Green flags

  • Ті, хто навчились усього самі. Самоучки — це неоціненні знахідки. Легко піти на курси, де тобі все розжують і принесуть на тарілочці, а ось спробуйте сісти й самотужки вивчити все через книжки та інтернет.
  • Має теоретичні знання на високому рівні. Практика підкріплюється теорією, тому краще вибирати кандидатів з технічною освітою, яка вже говорить про математичний хід мислення. Але, звісно, завжди є винятки.
  • Люди, які вчились в ІТ-школах з оплатою після працевлаштування. Це школи, де спочатку безплатно навчають, а потім, після працевлаштування, потрібно сплатити 10-20% від заробітної плати протягом року чи двох. До таких шкіл потрібно пройти дуже жорсткий відбір, а потім там дають реально корисні та практичні знання.
  • Людина, у якої на першому місці саморозвиток і цінність досвіду. Вона — стабільна і надійна, адже керується бажанням вдосконалюватися. Такі джуни, зазвичай, швидко вчаться і ростуть професійно.
  • Ті, що готові працювати «за їжу». Відразу відповім на гнівні коментарі. Звичайно, не можна нахабно користуватися джунами з високою мотивацією. Їм потрібно давати все, на що вони заслуговують, навіть якщо їх очікування занижені. В іншому випадку людина рано чи пізно піде, а за нею і результати, які вона давала і час, який ми витратили на навчання.

Особливості менеджменту

Правильне розподілення навантаження

Початківцю не можна стояти на місці, вивчив одне — молодець, вчи наступне. Потрібно постійно підвищувати вимоги — комусь швидше, комусь повільніше. У команді джунів не повинно бути такого, що один тоне під тонною задач, а інший сидить і нічого не робить.

Треба змушувати джунів думати самотужки, вмикати голову, аналізувати, а завдання ліда — допомогти їм, наприклад, підказками та прямими питаннями. Щоб це працювало, я ніколи не даю складні задачі або ті, які людина не подужає (лише у тому випадку, коли він вважає, що все вміє).

Всю роботу, яку може зробити хтось інший, я віддаю. Тоді в усіх є розуміння, що вони роблять важливі речі і їх працю цінують. При цьому якщо є якась дурна робота, і я не хочу, аби джуни витрачали на неї 3 дні, якщо в мене на це піде 4 години, то я не боюсь «забруднити руки».

Тривале навчання

Один з моїх підопічних вчився пів року. Йому треба було все детально показувати на практиці, але він цінував витрачений час і був вдячний за вкладені сили, тому дуже старався. Тепер я маю ідеального працівника.

Перед лідом ще й стоїть завдання розпізнати, чи варта людина таких сил, чи буде вона старатися. Це приходить прямо-таки з досвідом і через відсіювання «ред флегів».

Визначення мотивації та бажань

Умовний Рома міг швидко впоратися з тасками, але йому набридали однакові завдання, тому я навантажував його ще важчими і важчими задачами, у яких він сам із задоволенням копирсався. А умовний Вася цінував найбільше гнучкість і нетоксичну атмосферу у роботі, тобто коли тебе не б’ють палками, не заганяють на роботу о 7 ранку. Якби моя стратегія була однакова для обох, можливо, когось з них я б втратив.

Гроші як мотивація мають стояти на другому місці після досвіду і саморозвитку для джуна. Матеріальні заохочення я бачу скоріше як базовий принцип: працівник (навіть якщо він є початківцем) має дати результат для бізнесу та отримати за це винагороду. Для тих, хто хоче, існують оплачувані овертайми, регулярні перегляди заробітної плати, різні види заохочень (від додаткових днів відпустки до медичного страхування). Але, звісно ж, навіть початкова зарплата повинна задовольняти потреби кандидата, це ж робота, а не благодійність.

Челенджі на початку роботи

Синхронізація команди

Моя мета — команда, що не просто спрацювалась, а діє як один мозок. Колись у нас був Project Manager, який погано описував завдання, і була Service Partner, яка погано знала англійську, проте вона розуміла його, як ніхто інший.

Це високий рівень синхронізації мінікоманди. Тоді навіть найбільші інтроверти розслабляються, допомагають іншим і працюють злагоджено.

Внутрішня комунікація

Я постійно на зв’язку з командою, але не відповідаю одразу на дурні питання (визнаймо, що дурні питання трапляються). Потрібно дати початківцю час подумати, погуглити рішення. Потім він напише «а, все я розібрався» і піде далі копирсатись у задачі.

Або можна написати «подумай сам» , «я зайнятий, спробуй розібратись поки без мене», щоб у нього не з’явилась думка, ніби до нього немає діла.

Офіс

Демократія — це зло. Жартую, вибір має бути, але не у всьому. Це стосується й офісу. До 24 лютого я наполягав на відвідуванні офісу. Звісно, не щодня, але і не з’являтися там взагалі теж не ок. Саме в офісі відбувається найсильніший брейншторм, адже поки ти в чаті або на дзвінку роз’ясниш усе, то в офісі це можна було б зробити вже двічі.

Команда в офісі — це створення спільної бази знань, підтримка внутрішньої комунікації та довіри між усіма учасниками. Щоб бути на одній хвилі, ми можемо пограти в карти під час обіду, а після цього продовжити працювати.

Страх

Неважливо, вашому джуну 40 чи 18 років, страх може бути у всіх і з різних приводів. Якщо не помітити сумніви вчасно і не прокомунікувати їх, то людина може звільнитися сама, бо думає, що не справляється з поставленими завданнями.

Аби такого не трапилося, не потрібно порівнювати або вказувати на чужі досягнення. Менеджмент джунів полягає у тому, щоб навчати і скеровувати їх, а не заганяти в рамки і знижувати самооцінку. Краще показати важливість зробленої роботи за допомогою якісних фідбеків. Якщо є помилки, то розбирати їх разом і робити one2one.

Головний спосіб боротись зі страхом — підтримка. Стояти стіною за своїх підопічних — мета хороших лідів. Захищати та підтримувати джунів — основне завдання хороших лідів. Це будує довіру, прибирає перешкоди у спілкуванні й додає впевненості.

Популярні скарги і що з ними робити

Перш за все, якщо жаліються — потрібно шукати причину в менеджменті. Можливо, є прогалини у комунікації. Може, занадто мало уваги було приділено навчанню. Може бути навіть таке, що недостатньо оцінили старання. Однак є і такі скарги, які потрібно обрубувати одразу.

«Коли я почну писати код?», а потім мучиться і не знає, як його робити. Потрібно одразу показати, що якщо ти не даєш якусь таску, значить, вважаєш, що людина ще не готова.

«Мені нудно». Нудні завдання є у всіх сферах. Тут важливу роль відграє підбір задач. Якщо підібрали задачі за рівнем правильно, але з’являється така скарга, то треба дати іншу задачу, аби джун розважився.

«Мені важко». Тут є дві гілки, перша — це коли реально джун захлинається від роботи, тоді його стовідсотково потрібно розвантажити, аби він не вигорів. Але якщо така скарга з’являється постійно і навіть тоді, коли завдання дуже легкі — це поганий дзвіночок.

Я роблю все, щоб новачки були задоволені, не вигорали і кайфували від своєї роботи. Тоді звільняються тільки ті, хто не вчаться на своїх помилках або кому в цілому не підходить ІТ.

Узагальнюючи: менеджити джунів — це відповідальна, але цікава справа. Тобі ніколи не нудно з ними, адже постійно щось трапляється. Часом це важко, часом потрібно вичавити з себе максимум зусиль, але воно того варте. Найголовніше — хотіти вчити, а не вчити, тому що треба.

👍ПодобаєтьсяСподобалось21
До обраногоВ обраному13
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Люди, які вчились в ІТ-школах з оплатою після працевлаштування.

Реклама детектед. Чи їм не дають сертифікати?

Всі хочуть в ІТ, але той факт, що ця сфера підходить не кожному, розуміють не всі.

— А реклама безлічі курсів для входу в ІТ каже зворотнє. Кажуть що це для кожного, та й ще й швидко!

Можу тільки поспівчувати автору: судячі з його ред і грін флагів, на співбесідах йому доводиться мати справу не з джунами, а з вайтішниками. І якщо після всьго цього треба з ними не навчальні таски робити, а якісь реальні клієнтські проекти — то клієнтам я не заздрю взагалі :(

Гроші як мотивація мають стояти на другому місці після досвіду і саморозвитку для джуна.

а як же купа історій про недооцінку працівника компанією і свіч в компанію через дорогу на +100/+500? а як же зеро історій про свіч в компанію через дорогу через брак досвіду і саморозвитку в компанії? Чи написане релевантно лише для джунів, а для сеньйорів мотиваційний ланцюг може мати іншу послідовність?

як менеджити джунів так, щоб не передумали працювати в ІТ

Троха дивна посилка: заставити джуна передумати працювати в ІТ (якщо я правильно зрозумів). Я займаюсь в т.ч. менторкою, а також підготовкою студентів і трейнішок вже з півтора десятки років. Мушу сказати що просто не пам’ятаю (або не знаю) випадків коли студенти передумували йти в ІТ (хоча звичайно було що деви міняли специалізацію або подавались в бізнес-аналіз чи менеджмент); навпаки, було з десяток вайтішніків з самих різних галузей. В мене, особливо останні роки, мотивація зазвичай виглядає так: зробити все можливе аби після нашої практики чи Академії талановиті студенти обрали саме нашу компанію; власне IT особливої реклами наразі не потребує, ІМХО.

«Люди, які вчились в ІТ-школах з оплатою після працевлаштування» — ну куди ж без реклами))

Усім привіт, мене звати Костя та останні 3,5 роки я багато працюю з джунами на одному з проєктів SD Solutions.

А чи правда що в SD Solutions проекти переважно від замовників із Ізраїлю та в керівництві компанії люди з ізраїльським корінням?

Привіт! Мене звати Катя, я представляю SD Solutions на DOU.
Дійсно, засновки компанії мають ізраїльське та українське походження. Історія SD Solutions почалась зі співпраці ізраїльських айті-компаній та українських розробників, а зараз ми маємо партнерів також із США, Канади, Великої Британії, а наймаємо тепер і в Польщі, Грузії, Молдові, Туреччині та багатьох інших країнах Східної Європи.
Якщо Вам цікаво дізнатися більше деталей, ось поштова скринька, тут я можу відповісти на всі питання, які цікавлять — [email protected].

Red Flags
На першому місці навчання, а не робота.
Green Flags
Людина, у якої на першому місці саморозвиток і цінність досвіду

Розсмішило )

Це дзвіночок, що людина вмотивована лише грошима.

Що ж тут поганого?

Багато компаній змінено за дуже короткий проміжок часу. Це такий собі «шукач», який не знає, чого хоче та пробує все підряд.

Що ж тут поганого змінювати компанії? І чому шукати краще погано?

Багато подібних протиріч чи bias у статті

початкова зарплата повинна задовольняти потреби кандидата, це ж робота, а не благодійність

О!

Гроші як мотивація мають стояти на другому місці після досвіду і саморозвитку для джуна

На мою думку, це популярний помилковий підхід. Гроші не на першому і не на другому місці в мотиваціях. Вони просто важливий пріорітет, поки не стають проблемою. Якщо людина відчуває (чи дізнається) що їй недоплачують, це зразу стає в неї на перше місце. Або коли стараються більше за сусіда, який заробляє виявляється стільки ж або й більше. Моркву треба давати вчасно в таких випадках або менеджити високі очікування конкретними об’єктивними аргументами. Бо мотивація піде в нуль

Людина має мати задоволений експектейшн по грошам в першу чергу, щоб творити чудеса акробатики © Пан Маслов

В іншому разі ви просто оплатите їх ріст і досвід, а вони підуть шукати краще

Загалом цікава стаття, і досвід, дякую, багато знайомого, мені сподобалось, і є різні люди й обставини.

Звісно всім подобаються палаючі очі, які готові розгрібати задарма і попросять ще добавки навечір і вихідні.

Мені здається варто перестати сприймати людей як дітей. А прийняти що більшість з них підуть кудись іще так чи інак. Всі міняють роботу. Якщо не хочете щоб хороший джун повчився і пішов — підвищуйте, але я розумію що це не завжди можливо. По-друге будь-який новенький — це початковий баласт і мінус для команди. А новенький джун це з досвіду десь мінус 0.75-1 людини в команді. Це людина яка має щось іще крім роботи. Це людина в пошуку в новій для себе області часто. Це треба свідомо розуміти. Якщо мінус не вдається перетворити на плюс за рік — треба розбиратись або прощатись. Але ображатись чи осуджувати людей не варто — ризики тут бере компанія в бажанні зекономити. Хто хоче без ризиків — бере сінйорів

Це дзвіночок, що людина вмотивована лише грошима.
Що ж тут поганого?

Є величезна різниця між тим, хто вмотивований лише грошима, і тим, кому цікава професія. А для новачків це ще важливіше. Я не кажу, що вмотивовані тільки грошима нікуди не годяться, але різниця дуже відчутна.

Багато компаній змінено за дуже короткий проміжок часу. Це такий собі «шукач», який не знає, чого хоче та пробує все підряд.
Що ж тут поганого змінювати компанії? І чому шукати краще погано?

Ви міркуєте з точки зору шукача, а автор з точки зору компанії. Якщо вам постійно хочеться чогось кращого, то що вас затримає тут? Компанія в вас вкладе, а ви підете через пів року. Тому це і мінус
Знаю людину, яка довго була джуном на малу зарплатню заради знань і досвіду. А потім з джуна одразу пішла на синіора і на хорошу синіорну зарплатню.

Частково ви праві, і автор правий, але тільки частково

Всякі фаанги вам в контраргумент. І армії сінйорів які туди пруть

Гроші нічим не погана мотивація, ні морально ні етично. Принаймні не в якості стереотипу за замовчуванням. Хотіти заробити більше грошей нормально. Для мене це скоріше показник, що переді мною доросла раціональна людина. Це вже ставить кандидата в окремий бакет серед квіточок які скажуть що завгодно аби підлестити. Такий собі показник чесності людини з собою. І зі мною.

Звісно ріст і навчання теж має бути пріорітет і це має бути теж продемонстровано. Тут без питань

Згода ) Я ціную людей, яких мотивує цікавість до професії, розвиток, зростання. Але не кажу, що грошової мотивації не має бути. Вона має бути одною з, але не єдиною. Ну і знову ж таки, люди, в яких єдиною мотивацією є гроші теж потрібні під певні задачі.

спробуйте сісти й самотужки вивчити все через книжки та інтернет

Хiба в книжках та iнтернетi не так само розжовують?
Можливо рокiв 15 назад так було, на сьогоднi в iнтернетi майже будь-яка тема джун рiвня розжована i пережована

Ні, не так.
Полюбому щось не дойде. І на курсах людина може бігати за ментором з самими тупими питаннями, і не по технологіях в загальному, а по своєму часному випадку по типу : дає свій шматок коду і каже «а чому воно не працює?»))).
З книжкою чи відео в інтернеті так не вийде. Та і з грамотним ментором також. Щоб споживати оті відео то треба уже мати якісь навички до навчання.

Як на мене це теж корисно, бо якраз цим і займаються досвічені коли чогось не знають і не розуміють — шукають відповіді й розбираються самі, самі експериментують ітд. Просто це вже соромно називати тупими запитаннями :)

А привчати себе питати будьякий пчех у когось іншого — формує якраз шкідливий навик

А привчати себе питати будьякий пчех у когось іншого — формує якраз шкідливий навик

Так я ж якраз про це і мав на увазі!

І на курсах людина може бігати за ментором з самими тупими питаннями, і не по технологіях в загальному, а по своєму часному випадку по типу : дає свій шматок коду і каже «а чому воно не працює?»))).

Досвідчені — гуглять і розбираються в цьому, адекватний початківець також має уміти це робити самостійно, будь яке питання воно адекватне для того щоб його загуглити та розібратись, але якщо чувак кожне дрібне питання питає у колеги — то це тупі запитання, якраз через те що він мав би розібратися в них сам. Саме тому і цінуються ти хто сам навчався а не на курсах, хоча і є виключення.

я не сперечався, сорі ))

це теж корисно

= Корисно погуглити порозбиратись самому/ій, а не бігти задовбувати інших :)

Скажiмо так — для джунових потреб матерiалу бiльш нiж достатньо на мою думку

В разі вивчити якийсь пітон чи базову теорію я тут абсолютно згоден — валом безкоштовного зараз якісного. Програмування теж не настільки складне по входу, як було років 20 тому

Я тому й не розумію всі ці курси платні до чи платні після. В сенсі масового навчання армії фьодорова ок. Але якби я був входив з нуля, то незрозуміло навіщо платити більше за щось що можна задарма й швидше

Ахаха, тут в тебе принцип детермінізму. Ти вже це знаєш, і вже знаєш, шо можеш це вивчити, наскільки це складно/нескладно; скільки займе часу, як саме краще вчитись ітд. Не усі такі впевнені в собі — є сумніви: чи осилиш, чи зможеш, чи зайде (особливо якщо нетехнічний бекграунд). А курси просто допомагають організуватись, дають якусь початкову впевненість. Вчитись додатково потрібно полюбому, і багато.

Не скажи, от раніше ж якось без курсів канало все :P за книжками по C, перлу чи юнікс треба було їхати в єбєня, часом в сусіднє місто, і якось це нікого не зупиняло. І ще ж за тими дисками з юніксами чи cофтом. І так по кілька раз на місяць. І комп навіть не в кожного в дома ще ж був

Зараз раз в мільйон все простіше й доступніше. Є навіть курси безкоштовні де ну так дотошно, занудно й на пальцях, що можна заснути. І нести комусь за те саме це просто стид як на мене. Є редіт, діскорд і стековерфлоу. Тільки бажання і ті самі кілька місяців з компом.

може за детермінізм ти прав частково, але я думаю просто люди не розуміють НАСКІЛЬКИ все простіше зараз. Програмування чи девопс зараз доступніше ніж багато інших на перший погляд здавалося б набагато простіших і малооплачуваних професій. QA от я не в курсі, може бігдата чи бд все таки без університетської теорбази на курсах якихось нормально не піднімеш хоча хз, не буду категоричним, можна й без глибоких знань реляційки жити зараз

Хороший наставник це корисно звісно, але для мене це наче платити за повітря. Всі перепони в голові.

Можу знижку дати на незнання англійської, от це може бути бар’єром до самонавчання 100%. Може саме тому курси так цвітуть

Але й це ж у нас є — от прометеус з купою курсів CS переведений, там же безкоштовно. Чому масово не беруть і не вчаться — для мене загадка

Підписатись на коментарі