Життя у машині та remote work. Чи є у кого досвід? Можливі плюси/мінуси?

Якщо пошукати «living in a car» на youtube, то можна побачити декілька блогерів що працюють remote з ноутбуком, і при цьому живуть машині.

Зазвичай набір приблизно такий: ноутбук + портативна сонячна батарея + зарядна станція. Сон у машині або у наметі на природі чи в кемпінгу. Як з інтернетом не знаю.

Чи є в когось з українців такий досвід? Може хтось робив допис або блог.

👍ПодобаєтьсяСподобалось3
До обраногоВ обраному1
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

А чи є в когось досвід життя в справді великому авто — автобус, трак, всюдихід як на полюсі? І як воно? Ну і ще питання по законах: так є юрисдикції де без проблем можна? чи скрізь не вітають (саме жити, туризм то таке)

В машині не жили, але вже 4+ роки працюю ремоут, тому була можливість проїхати 30+ країн з сімєю. Ночували завжди в готелях. Після 1-2 місяців таких мандрівок завжди хочеться в своє ліжко і на швидкий домашній інтернет.
З часом виробився підхід — не їдемо більше 4х годин на день, і не їдемо більше двох днів підряд. В ідеалі — день в дорозі, два-три дні робота і знайомство з новим містом.
З мінусів, які постійно траплялися:

  1. Навіть кілька годин в дорозі — це мінус цілий робочий день
  2. При тому, що дружина вміє їхати, працювати на пасажирському сидінні не зручно, тому що для мітингів інтернет не стабільний, на автостраді інтернет не завжди є, а на гірських дорогах стільки поворотів, що краще в монітор не дивитись
  3. Не у всіх готелях є інтернет. А там де він є, він може бути лише на ресепшені, бо до номера не добиває
  4. Є країни, де з інтернетом зовсім печаль, наприклад в Єгипті і Греції навіть 2 мбіт це вже шик.
  5. В деяких номерах або немає стола, або зручних стільців
  6. Працювати за ноутом лежачи більше 2-3 годин важко
  7. Їжа то окрема тема, бо самим готувати не завжди є бажання і можливість, а щодня їсти картоплю фрі, яка здається є в більшості закладів Європи — таке собі задоволення.
  8. Без дитини мабуть можна один день витратити на прогулярнки, а інший повністю на роботу. А так доводилось підлаштовуватись

Подивився відео від різних людей з досвідом. Зробив наступні висновки:
1) Має сенс тільки там, де не буває зими.
Бо зимою усередині усе одно не достатньо тепло, а головне — накопичується вуглекислий газ! Якщо провітрювати — холодно, якщо ні — навіть дві людини швидко надишуть. Якщо ще й готувати на газу — то постійно буде боліти голова. До того ж: якщо фургон стоїть взимку на вулиці — вода проникає, замерзає, і шкодить усі стики. На морозі замерзають труби, пластик стає крихким ... показували що одна морозна зима на вулиці (без опалення) — і авто-будинок вже потребує капітального ремонту.
2) Причеп краще за авто-будинок.
Якщо стояти на природі — то щонайменше раз на тиждень треба їздити купувати продукти, набирати воду, заправляти газ, заряджати акумулятори. Це зручно робити на окремому авто, а ніж возити увесь авто-дом. Також і причеп і авто-дом можуть легко перекинутись на дорозі (вітер, фура проїхала, груз нерівномірно лежить і т.і.) — при цьому фанерний кузов просто розсипається. Якщо причеп порожній, а люди у машині — вони вціліють.
3) Причеп має бути оснащений саме у розрахунку на автономність.
Тобто якщо мета просто їхати кудись і ночувати в різних місцях — то авто-дом взагалі не потрібен. Краще просто машина і отелі чи палатка. Авто-дом це «мобільна база»: приїхав — поставив на тиждень — ходиш / їздиш навкруги, купаєшся, гуляєш лісом, рибалиш і т.і. Потім знявся — поїхав у місто зарядився, заправився усім — і на наступну стоянку. Відповідно треба брати усе для стаціонарного перебування: намет для причепа, маскувальну сітку (також від сонця), розкладні меблі, надувні матраци, а також запасній баки для води, туалету, акумулятори, розкладні сонячні панелі.
4) Найкраща безпека — подалі від людей.
Зрозуміло шо повинна бути сигналізація, камери, детектори руху — це зараз не складно. Але головне — сейф, у який можна покласти усе цінне. Ну і особиста зброя на усяк випадок. У лісі можна і ведмедя зустріти — а от він усе розтрощить, і без зброї не відженеш.
Але головна загроза — від людей. Тому далі від людей — безпечніше. Крадії звичайно працюють на заправках, у кемпінгах де є багато цілей і люди не знають один одного. Якщо стояти подалі і пощастить з сусідами (не п’яна молодь, а родина) — то можна домовитися приглядати за табором по черзі.

1. Про вуглекислий газ: і погоджусь і не погоджусь. На даху автодому є форточки які можна відкривати щілиною на провітрювання, також є маленькі вентотвори аля приточки (як в металопластикових вікнах). Також в тому автодомі, який я орендував, в панелі керування кліматом (якась з truma combi) була фіча просто крутити кулери для постійної вентиляції.

Про замерзші труби ітд: бак сірою/білою водою та самі комунікації заховані всередині будинку, якщо в ньому жити і відповідно мати весь час опалення (газом/електрикою/автономкою), то проблема відпадає. Якщо «консервувати» кемпер на зиму, то відповідно треба зливати рідини/заливати антифріз. Але тут ще питання в тому, наскільки холодна зима. Цього року я для прикладу в Польщі холодніше ніж −6 (і то лише одної ночі) не бачив, в Україні сильно холодно (-15) було ближче до Сумщини і недовго. Про теплі країни погоджусь, нема сенсу без специфічних обставин форсити себе зимувати в Норвегії/Фінляндії ітд, навіть якщо кемпер утеплений і є всі умови для обігріву.

Також і причеп і авто-дом можуть легко перекинутись на дорозі (вітер, фура проїхала, груз нерівномірно лежить і т.і.) — при цьому фанерний кузов просто розсипається.

2. Про перекинутись — правда, якщо не притримуватись ПДР, інструкції експлуатації (а там прописані адекватні макс. швидкості) та здорового глузду. Мені менеджер прокатної контори в Норвегії розповідав, що в них хтось брав кемпер, поїхав на саму північ, там десь був сильний вітер і відкрита місцевість, автодом тупо вітром положило на бік)))

В мене теж був кейс, коли в одну з ночей був сильний вітер (як потім мені сказали, самий сильний за останні роки в тих краях), всю ніч не могли спати бо кемпер сильно хитало. Я спочатку пепаркувався не боком, а «лицем» до вітру, щоб зменшити коливання, але зрештою все одно вирішив перепроїхатись в більшу закриту місцевість. Поки їхав, виходив з машини і розсував купу дерев, бо вони попадали і заблокували проїзд.
Фотка місцевості, де кемпер був припаркований для наглядності яка там відкрита місцевість: bit.ly/3HHKYeu
Але навіть при цьому я не можу сказати, що він би міг перекинутись. Просто центр маси там зверху, і коли ти лежиш в ліжку (воно високе, матрац на рівні того бокового вікна позаду), а кемпер шатає — тобі здається, що розкачка сильна, хоча насправді ти просто на довгому кінці «важеля».

Якщо причеп порожній, а люди у машині — вони вціліють.

Мені зараз лінь шукати конкретний пункт в ПДРах різних країн, але хіба не заборонено возити в причепі людей? Це з законної точки зору.
З точки зору фізики — там є купа нюансів, як треба розміщати вантажі в самому причепі, щоб він правильно вертикально нагрузив тобі фаркоп (і відповідно задню вісь авто-тягача). Якщо всередині будуть знаходитись, або (що взагалі недопустимо) ходити люди — це може призвести до втрати контролю повністю всього «потягу». Є класний відос про це: www.youtube.com/watch?v=6mW_gzdh6to

3. Тут зі всім погоджуюсь. Я завтикав в прокатній конторі взяти складний столик зі стільчиками та маркізу, чого мені дуже не вистачало на зупинках, щоб трохи розкластись і поїсти чи просто посидіти на вулиці. За автономність — бак води раджу мінімум 100л на двох людей, якщо привчитись, то думаю що мінімум на 3 дня цього вистачить, якщо не 5 (мені постійно траплялись станції заправки, тому я не зміг побачити на скільки мені тих 100л вистачило б). Ще класний хак — можна прямо на станції заправки по максимуму не економлячи прийняти душ/помити посуд, і тоді залити-злити повні баки))
Для стоянок більше 1-2 дня — блуетті/екофлоу і хоча б якась базова сонячна панель тупо мастхев. Заводити двигун для зарядки аккумів дуже нераціонально, хоч він і бере 0.6-0.8л солярки в годину, це лишні мотогодини які наближають наступне ТО з заміною масла (хоча в мене є ваккуумна помпа і я масло міняю сам прямо через щуп).

4. Тут погоджусь, якщо говорити за південні країни (Португалія, Іспанія, Балкани). Саме в Норвегії ітак дуже безлюдно, а де люди були — це були доволі милі та чемні пенсіонери з Німеччини/БеНіЛюксу, які і комаху не образять. Або молоді хіппі (чи хіпстери ;D) на недорогих венах типу Т4. На стоянках ще прикольно, що венлайфери зазвичай доволі відкриті та завжди готові познайомитись (особливо якщо є стартова тема для смоллтолку, наприклад песик якого хочеш погладити або просто поговорити в кого який кемпер, звідки приїхав ітд). Також не скажу за інші країни, але саме в Норвегії прикольно те, що коли прямо на ходу назустріч їде інший кемпер — всі здороваються жестом руки, як мотоциклісти, це створює відчуття якогось комьюніті. Також прикольно було ночувати (кілька разів) на парковках супермаркету, коли ти приїхав перший, сумніваєшся чи тут це легально (існують знаки, які забороняють night stay для кемперів), потім прокидаєшся посеред ночі, а тебе оточило 3-5 таких самих кемперів ;D, і це теж створює більше відчуття безпеки, типу «тут є ще свої, ми в группі, значить нас не пограбують чи образять» (мб це ілюзія захищеності, енівей).

Дуже раджу апку park4night, там є карта парковок, станцій заправки, кемпінгів, спотів де можна (хоч і не завжди легально) закемпитись на дикій природі без лишніх очей, все це контріб’ютиться юзерами, є відгуки/рейтинги ітд. Платна підписка сильно розширяє ф-ціонал і окупає себе за 1 халявну заправку бака води)

З цього відео виходить що за мінусової температури назовні — дуже некомфортно:
www.youtube.com/watch?v=YHC5BG61Tv0
Мені навіть цікаво — багато хто їде на кемпері у Норвегію. Який сенс? Хіба там проблеми знайти житло? Я розумію влітку на море — там реально щоб отримати трошки приватності треба кемпер на дальньому пляжі. Та і що робити тиждень десь у Норвегії, де не буває тепло? Рибалити? Чи це їдуть спеціально заради лиж?
Доречи, ось тут кажуть що у США нема проблем де поставити кемпер — навіть величезний автобус як тут:
www.youtube.com/watch?v=JSnVCPUfvLk
Не уявляю як на такому заїхати десь на пляж у Криму чи десь на природу біля річки. Здається він тільки для асфальту — але я бачу у них в США біля пляжів як раз парковки.
Вони казали що такий монстр коштує 100К баксів — якщо порахувати метри і «начинку» то за ціною вийде як квартира у Києві також розміру.

Чому не буває тепло? Там цілком норм клімат якщо їхати не взимку, а в проміжку травень-жовтень.

Мені навіть цікаво — багато хто їде на кемпері у Норвегію. Який сенс? Хіба там проблеми знайти житло? Я розумію влітку на море — там реально щоб отримати трошки приватності треба кемпер на дальньому пляжі. Та і що робити тиждень десь у Норвегії, де не буває тепло? Рибалити? Чи це їдуть спеціально заради лиж?

Там є дуже розвинена та доступна (навіть безкоштовна) інфраструктура, щоб зупинятись та ночувати на кемпері де завгодно. Мало того, що де завгодно, так там куди не плюнь — всюди космічно гарна природа (і фотки нажаль того масштабу не передадуть). Також там всюди трапляються облаштовані хайкінгові маршрути, біля яких окрім кабінок (краще погуглити що таке «norway cabin») нічого типу класичних готелів немає, кемпер тут теж доволі зручний засіб.

На тему житла не погоджусь, бо чим північніше, тим рідше трапляються населені пункти (хоча інфраструктура є!), менше аірбнбшок, готелів ітд. На кемпері ти собі їдеш-їдеш, захотів десь поспати — зупинився, захотів поїсти — приготував/поїв, захотів заякоритись на пару днів — та без проблем. Можна робити 100500 зупинок і не переживати, що ти не встигнеш на чекін в готель/аірбнб, бо твій дім вже з тобою)

А коли в тебе є графік зупинок де ти мусиш ночувати кожну ніч, ти обов’язково маєш туди встигнути (не всюди є self checkin), немає часу для лишніх зупинок чи спонтанних змін маршрутів.

Я звик до звичайних роадтріпів своєю/орендованою машиною з аірбнбшками/готелями, десь 90-100 тис. км. так вже накатав, а кемпер це як глоток свіжого повітря, з ним ти зовсім з інших ракурсів експлориш конкретні місця або природу. Специфічний досвід, словом. Не думаю, чи зміг би так прямо пожити, але взяти умовну відпустку чи саббатікал, або навіть ремоут і так покататись — вай нот. А в інший час (якщо у своїй власності є причіп) його можна здавати в оренду через спеціальні платформи (говорю за локацію, де я живу, як з цим в Україні — не знаю).

Кемпери за $100+ тис, імхо, це вже щось для багатих американських пенсіонерів)) Там можна навіть переобладнані лухурі автобуси купити, де буде і пралка, і джакузі, і корпус який розсувається в ширину, і все що хочеш. Поки що не доріс і навряд чи доросту до цього, мені достатньо простого причіпа чи кемпера в якому будуть базові комфортні штуки типу холодильника/кухні/туалета/ванної/обігрівачів та теплої води, а це і відносно компактні габарити, і бюджет умовних $15-50k, і потім легка ліквідність/можливість його здавати в оренду.

Два роки тому іздили тиждень арендованим кемпером по Укр.
Ноут був для фана — в принципі якщо нормальний кемпер — то це досить реально, покодити в карпатах в лісі у говерли — вух...
фоточки im.ge/i/aQC94X
im.ge/i/aQCmq8
але такий кемпер це 40к+ евро =(

Зараз і старлінки є і норм батареї.
Тому в кемпері це реально і майже співставне по зручностям квартири (імхо на голову краще ніж в мене був славетний гуртожиток НАУ =) ).

Стосовно життя в авто...
На тому ж ютюбі живуть якось в бусах мінівенах/універсалах — але то вже чуток екстрім ІМХО.
все таки встати в повний зріст — лягти нормально і туалет/душ — в «квартирі на колесах» мае бути

До 2014 мій колега так в крим на літо поїхав працювати, робити свій стартапчик — судячи по фідбеку відпочили гарно! але продуктивність була під великим питанням )
тому і з мікро авто може так вийти

Дякую. Гарна ідея з орендою щоб короткий час помандрувати.

Щоб гарно жити в авто то треба перетворити на будинок на колесах, щоб безпечно — зібратись докупи, це буде місто на ходу....десь я таке вже бачив...

Думаю, це не на доу треба питати, а на форумі далекобійників:)

Van life на ютубі, там просто море таких відео. Переваги очевидні, а от недоліки як я зрозумів такі:
1. Якісна конвертація машини для житла це досить дорого (кілька десятків тисяч долларів, не рахуючи саму машину), або треба дуже прямі руки, багато вільного часу і помірна сума. Бо всілякі батареї, інвертори, обігрівачі, сонячні панелі та інше все одно самостійно не виготовити.
2. Легально жити в припаркованій машині можна далеко не всюди. Захід і центр США найкраще, а в інших місцях досить складно, в деяких місцях лише самі ніч можно стояти і треба о шостій змиватись, а інколи просто заборонено. І може завітати поліція чи ще якісь патрулі якщо це заповідник. Не знаю які закони в Україні, але можна очікувати все що завгодно в такому рідкісному кейсі, як прогресивні так і ще совкові :) .
3. Якщо це саме вен, типу Мерседес Спринтер або менший, то вдвох у ній жити досить напряжно, але звісно залежить від характеру та психотипу. Одному вже більш менш.
4. Душ і туалет. В принципі можна встановити і те і те, але по факту не всі це роблять (з тих хто відео знімає), бо мало місця і мейнтенанс задовбає. Тому такі кочівники ходять в душ в різних спорткомплексах, а в туалет там же або по всяким магазинам, заправкам і т.п. А туалет в самій машині лише для аварійних випадків.
5. Безпека. Треба добру сигналізацію і все таке, і ще бажано вибирати безпечні місця щоб лишати машину, а в поганих місцях не палитись що машина жила (бо злодії зразу зрозуміють що там щось коштовне може бути).
6. Адреса. Потрібна якась адреса для всіляких комунікацій, квитанцій, доставок та інше. Або своє житло десь, або треба РО скриньку орендувати.
7. Зберігання не сезонного хламу. Або в своєму житлі, або треба орендувати бокс для речей.
8. Інтернет якщо треба 8/5 годин працювати, а не лише інколи. Зараз наче Старлінк це рішає.

ПС: і ще таке спостереження з відео декількох людей що роками так живуть — якщо ти не бог самодисципліни, то у випадках всяких супер оптимізованих layouts інтер’єру, коли ліжко перетворюється на диван, а потім у робоче місце і навпаки, то складати цей конструктор задовбає вже за декілька місяців і люди пишуть що просто працюють в ліжку :) . Краще по можливості одразу закладатись на окреме спальне місце і окреме робоче, і відповідно росте площа яку потрібно вмістити в машину. Якщо вас двоє, то на два робочих місця.

1) Я так розумію що краще купити причеп — кемпер за 10-20К із усім фаршем. Самому усе збирати — то на любителя. Усе одно дешевше, ніж квартира (у Європі так точно).
2) В усіх відео розповідають що в США жодних проблем — Волмарт дозволяє паркуватися безкоштовно + усюди багато кемпінгів, парковок біля моря, і іншої інфраструктури. Але у Европі усе щільно — можна і не знайти де стати. Тому причеп краще — можна стати де можна, а потім поїхати на авто дивитись місто. В Україні поки що не багато приватних лісів полів та рік — але треба доїхати і не застрягти.
3+4) Якщо в авто-будинку немає туалета — то не «будинок»! Спати удвох можна і в наметі, і в машині. А от туалет літом — справжня проблема. Ховатися по засраних кущах чи натягувати якісь «ширми» — таке собі задоволення. Особливо якщо навкруги багато таких саме палаточників. А ще може бути дощ, чи темно, чи комарів хмари.
5) Краща безпека — подалі від людей. Або навпаки — щоб були добрі сусіди — кепмери. Ну і зброя, звичайно.
6) А оце цікаво. Навіть якщо їхати до Європи і жити у причепі — мабуть усе одно потрібно бути знімати якесь житло задля постійної адреси? Але ж можна зняти і десь у глухому селі за невеличкі гроші — аби тільки був офіційний папірець. Доречи там і податки може будуть менші, ніж у місті.
7) Орендувати «сарай» у селі — буде і адреса і де зайві речі покласти. Хоча зайві речі краще продати тікаючи з України.
8) Ну якщо працювати 8 годин — то навіщо автобудинок? Це — кабала, нічого крім робота — поїсти — спати майже не встигаєш. А от заощаджувати на житлі аби працювати 10 — 20 годин на тиждень — а інший час подорожувати — оце свобода!

люди пишуть що просто працюють в ліжку

Що в цьому поганого? Роботи має бути тільки необхідний мінімум — галери це зло.
Я у відпустці де б не поселився — у будинку тільки сплю. Увесь інший час чи у морі, чи кудись іду, чи просто на пляжі. Я ж не для того приїхав на волю аби сидіти вдома. Отже виходить з усіх зручностей потрібно лише ліжко! Ну і розетка, звичайно (для мультиварки у тому числі). Якщо є холодильник — це добре, але насправді він не дуже потрібен якщо живеш десь у пішої доступності магазину.

задля постійної адреси
офіційний папірець

Досі циркулює цей міф що комусь в Європі все ще потрібен офіційний папірець з адресою. Для прикладу, в Польщі для відкриття аналогу ФОП, влаштування дітей в школу і в садок, відкриття банківського рахунку (та всіх решта менш формалізованих дій) було достатньо «ошьвядчення» — тобто моєї власної письмової декларації від руки на листку А4, що я проживаю «ось там».

Скажімо, від місцевого аналогу пенсійного фонду і банку прийшли фізичні листи за вказаною мною адресою. Тобто адреса повинна бути справжньою, але з таким же успіхом це могла б бути віртуальна адреса (так і ґуґлити — virtual business office). Якщо ж йдеться про фізичну доставку з усіляких OLX і т.д., то це можливо зробити у поштомат, біля якого ви плануєте перебувати наступні декілька днів.

Або ж підкажіть, кому саме це потрібно більш формалізовано і для чого саме.

На думку спадає хіба що подача документів на продовження права перебування в країні. Для цього я скачав і роздрукував довідку з місцевого аналогу пенсійного фонду (але ця довідка сформована на підставі форми яку я перед тим подав самостійно і міг вказати буквально будь-яку адресу на території країни). Але ж мої неповнолітні діти все одно не мають акаунту в місцевому аналозі пенсійного фонду, тобто все одно будуть подаватися на підставі «ошьвядчення» (див. вище).

А хіба усіляким банкам не треба офіційної адреси проживання? У нас якщо міняєш адресу — ще й повинен банку дати нову.
Сумніваюся що «живу в авто-будинку» прокатить для європейських бюрократів.

хіба усіляким банкам не треба офіційної адреси проживання?

Читати ще раз уважно:

в Польщі для відкриття аналогу ФОП, влаштування дітей в школу і в садок, відкриття банківського рахунку (та всіх решта менш формалізованих дій) було достатньо «ошьвядчення» — тобто моєї власної письмової декларації від руки на листку А4, що я проживаю «ось там».

Для відкриття аналогу ФОП потрібно було поставити галочку в письмовій формі «я маю легальне право використовувати цю адресу». Я вказав адресу своїх знайомих, працівник що займався відкриттям мого ФОП запитав чи власник житла дав на це згоду. Так як я не мав на руках угоди про оренду, то спитав чи достатньо усної згоди, взяв паузу на годину, поїхав запитав згоду (не хотів таке важливе питання вирішувати по телефону), повернувся зі згодою і завершив це питання.

А в банку навіть не питали чи я маю усну згоду власника житла.

Відповідно єдиний нюанс — в мене повинен бути доступ щоб отримати фізичний лист, який потенційно може надіслати мені будь-яка установа. Тобто це мають бути друзі або ж платна віртуальна адреса з правом прийому кореспонденції.

водіння причіпа і буса досить різне.
причіп підходить коли стоїш тижнями — і повільно переїзжаеш — якщо хочется кожень день нова точка то він не підходить
хоча і дешевше і мае свої +

1. Причіп це добре, але у моно авто є плюс в тому що легше водити, значно легше паркувати (особливо якщо це регулярно робити), краща прохідність. Також у вені можна виходити через водійські двері ніби це не дім на колеса, а просто фургон вантажний, це для пункту 5 плюс.
2. У деяких відео про США люди казали що у Каліфорніі наприклад жити у машині не можна, або дуже великі обмеження, на відміну від всіх навколишніх штатів. Також там є якась хитра класифікація земель, і на деяких довго стояти не можна. Вони це називали BLM land (не той BLM, що люблять на ДОУ, а Bureau of Land Management). Я так зрозумів що це майже всі заповідники і ще більше.
5. Проблема не в збройному нападі, а у крадіях якщо ти десь по справах пішов чи гуляєш. А в домі в тебе ноутбуки, камери, дрони і всяке таке.
8. Пишуть дорого жити, паливо особливо якщо багато переїжджати. Тому потрібна якась досіть прийтойна ремоутна робота щоб собі дозволити вен лайф. Ну або заощадження, але це не у всіх є.

Можна в офісі жити. Все ж комфортніше буде )

Коли про ремот ще не знали — так і думав. Навіщо кожен день туди-сюди їздити, ходити по ожеледиці, коли дома тільки спиш?
Тепер коли розумію що можна було б працювати з відкритими вікнами чи взагалі на вулиці під деревом — здається що 15 років за гратами провів — світу білого не бачив (в офісі вікна завжди закриті).

Брав в оренду кемпер в Норвегії. Dethleffs Trend T 7057 DBM, там був душ/тепла вода/туалет/кухня/6 спальних місць. Холодильник, тепла вода та газова плита були на газу, також холодильник та бойлер + обігрів могли переключатись на роботу від електрики (коли авто заведене або підключений в кемпінгу до розетки). Баку 100л води вистачало на 2х людей на 2 доби, хоча можливо вистачило б набільше — просто кожні 2 дня попадались станції, де можна було безкоштовно залити воду. За платний кемпінг ні разу не платив, бо там законом дозволено зупинятись всюди, головне тримати дистанцію від прайвет проперті + не залишати сміття (і, здається, не розводити багаття), а станції де безкоштовно можна залити/злити воду є кожні кількасот км.

Після цього захотілось купити собі свій RV і зараз на шляху до цього. Дізнався, що в Європі можна купити б/в вен зі всім комфортом за 30-40к баксів. Якщо вже є в наявності не дуже маленька (бажано від 1400 кг) та потужна (хоча би від 250-300 Нм крутного моменту) дизельна або турбобензинова машина, то можна за $10-15 купити новий (або за 5-8) б/в причіп-кемпер. Там теж буде душ/туалет/кухня+газовий балон і 2 аккумулятори, опціонально можна доставити сонячні панелі (можна доплатити і купити вже з ними). Є класний польський виробник таких недорогих та легких причепів Newiadow, на їх сайті є конфігуратор де можна прикинути ціни.

В Україні зараз можна купити відносно старенький б/в причіп за $5-8, трохи пофіксити його власноруч, кинути на якусь ділянку в селі де буде хоча б розетка і криниця, додати старлінк і маєш відносно комфортне житло, з душом та туалетом (не всі сільські хати таке запропонують).

UPD: побачив тут коменти людей про «клімат не той». Окей, є утеплені моделі причепів та кемперів, також там є мінімум 2 види обігрівачів. На ютубі є блоги людей, хто живе в такому чуді навіть в −30 в Фінляндії/Норвегії/Канаді і ніяких проблем, просто частіше треба балони з газом заправляти (це можна зробити на любій заправці де є газ). 1 газовий балон на 15л мені вистачило рівно на 7 днів, це обігрів води, холодильник, приготування їжі на плиті кожен день і обігріви (погода типу +6).

кинути на якусь ділянку в селі д

Питання може бути до безпеки.
Треба ружжо і вовкодав.
І огорожа

Як вважаєш що краще: RV чи авто + причіп-кемпер?
З одного боку RV ніби компактніше, але мені здається що може легко застрягти у піску чи багнюці. Заїдеш кудись — дощ пройде і не виїдеш. Також якщо машина окрема — можна з’їздити за припасами, чи щось подивитись. Але мабуть машина + причіп жере більше палива.
Колись була мрія купити УРАЛ-КУНГ військовий з конверсії. У 90х за смішні гроші (як на тепер) продавали. Такий точно не застрягне — але боюся що палива він зжере стільки, що дешевше тур придбати.
usedauto.com.ua/...​рал_4320_кунг_154585.html
www.youtube.com/watch?v=1hUbcDQITa0

З одного боку RV ніби компактніше, але мені здається що може легко застрягти у піску чи багнюці.

Бачив на базі Iveco Turbo Daily 4×4, треба ще зусиль прикласти, щоб таку засадити. Але ціна була від 40К за машину 2010 року...
Ще як варіант — здоровий пікап типу F-350 з будинком у кузові, то взагалі вогонь, але коштувати буде не менше)

Ще як варіант — здоровий пікап типу F-350 з будинком у кузові, то взагалі вогонь, але коштувати буде не менше)

До речі, я і забув, ще існують пікапи з кунгами типу F150 або Ranger/Navara з кунгом. Воно буде трішки компактніше від причіпа, але умови типу кухні/душу/туалету там теж будуть.

З мінусів:
— високий центр маси, треба бути дуже обережним, щоб не перевернути
— менш просторний, ніж причіп або просто кемпер, от прямо дуже тісний, особливо якщо 2 або більше людей чи навіть діти
— висота може бути більше 2.2м, а це блочить можливість їздити в деякі мости, тонелі, паркінги
З плюсів:
— велика проходимість, для когось це головна задача
— може бути бюджетніше кемпера або навіть причепа, недавно бачив на авторіа Ranger з кунгом за 20к, там правда з нюансів були сліди прильоту (посічений осколками кунг, що легко переклеїться скловолокном), але загалом повністю справний

Я поки що особисто для себе розглядаю варіант взяти новий не юзаний причіп за 15к (в конструкторі зібрана конфігурація зі всіма санвузлами, кухнею, підігрівами, бойлером, додатковим акумом і панелькою), бо вже маю машину яка зможе це все тягати. Це бюджетно і зручно, ну і як ти пишеш, відчепитись від машини і поїхати по справам як звичайна людина. :)

Але якби мав вільні 40 (а краще ще більше, щоб взяти максимально свіжий і не зношений) тис. доларів, то брав би щось аналогічне Dethleffs Trend T 7057 DBM який вже орендував, хіба розглядав би 4-містну більш коротку версію, бо той, що я брав, мав 7.5 метрів довжини і дуже довгий задній звіс (десь до 2х метрів), місцями було важко розвертатись і легко задом щось зачіпити + на тому самому «оффроаді» довгі звіси це завжди зменшена проходимість, будеш на рельєфі просто зависати і все.

Ще один з мінусів причіпу — з ним не рекомендовано їхати більше 100 км/год, можна зловити маятник і розложитись. І ще чим легшу маєш машину (моя 1.6 тон з повним баком і 2 пасажирами), тим ймовірніше воно буде нестабільне. На автодомі я спокійно ставив на трасі круіз 120 і майже не підрулював, а чисто з цікавості в самому довшому тонелі в світі розганявся 160, хоча шум і тряска від неаеродинамічного кузову були жахливі. З причіпом так не вийде, тобто про подолання дальняків типу 700+км в день можна тупо забути, хоча зазвичай людям з vanlife стилем життя потреби кудись спішити немає. :)

Щодо витрати палива: 3.5 тонний автодом на 180-сильному 2.3 дизелі з 9-ступчастою АКПП брав в дуже спокійному режимі (весь час круіз 50-70) 8-8.5л, коли більше траси 100-120 км/год, то 10-12л. Умовний дизельний 2л пассат або мондео з 1т причіпом буде жерти в районі 8л, максимум 10 в перехідних режимах, якщо вірити форумам та ютубу. Тобто по витраті не критична різниця.

Щодо оффроад-можливостей суто кемпера: на тому автодомі, який я брав, була спеціальна резина для кемперів, вона по малюнку нагадувала щось середнє між зимовим протектором та АТшкою. Я катався на ній по вологому ґрунту, піску, суміші піску та дрібних каменців і ніде натяків на встрягання не було (а в Норвегії рельєфів та вологості вистачає, щоб застрягти), хоча я старався проходити все ходами та не зупинятись, бо якщо зупинишся — потім не факт чи виїдеш)
Якщо бюджет великий і хочеться реально лазити в багнюку, то бачив в продажі кемпери на базі повнопривідних ліфтанутих мерседесів спрінтерів та транзитів, там тобі і атешка, і кліренс, і самоблоки. Хоча там де я бував, а це як окультурені кемпінги та паркінги, так і дика природа/гори/ліса (і 60% часу дощі) — я ніде не застрягав, щоб прямо з’явилась потреба в більш оффроадному бусі.

Дякую за цікавий коментар. Бажаю вам позитивного досвіду у майбутньому і шоб все вийшло найкращим чином.

Возив сина на тренування та годину чекав в машині і продовжував працювати. Власні спостереження:
1. Навіть у Львові відносно центр 4Г залежить від того де запаркувався
2. При +1 на вулиці в машині буде +10 за 20хв після зупинки двигуна, це має бути шось типу вебасто в машині.
3. Швидко закінчується свіже повітря та зростає вологість, можна відкрити віконце, але п.2
4. В тігуані доволі просторо та зручно з ноутом, але крісло в офісі в рази краще
5. Ну і зараз час такий, що чувак під інфрастуктурним об’єктом в машині з ноутом виглядає дуже підозріло

Дякую. Як нижче в коментарях вже обговорили, річ скоріше не про бомжування в маленькій машині, а про облаштовану машину по типу що можна побачити в американських фільмах. Або паркуватися і спати в хостелі чи наметі. Подорожування різними країнами. І про час: не зараз, а після війни.

Там нижче лінк на гарну статтю залишили.

Идеально купить микроавтобус и прифигачить на крышу старлинк стационарно. А там уже выбирать — есть дешевые отели берешь отель, если нет — спишь в машине. Некоторые микроавтобусы стандартно переделывают под офис, но тогда деньги с квартиры как раз на этот транспорт уйдут

А чого не можна у наметі, біля машини?

Парковка такого вена з хукапом в кемпінгу вартує як отель

Так це ж «Nomadland», черговий «оскар» Френсіс Мандорманд. Вона там живе в бусику і він то все її життя www.imdb.com/title/tt9770150

Дякую. Не дивився фільм. Зважаючи на цікавий сюжет і акторів подивлюсь фільм після війни.

Я ще в мирний час починав і не пішло. Потім не додивився.

Навіть годину-дві в звичайній машині попрацювати таке собі задоволення якщо це не мітинги, може в RV таке реально, або коли зовсім нема де жити

Із того що читав навіть життя у більш менш комфортабельному трейлері це виживання, а не життя.
Круто так покататися раз на рік на сезон. Але постійно жити ні, дякую.

Про це вже є стаття на dou — dou.ua/...​ev-about-travel-and-work

Також гуглиться як “van life”.

Дякую. В принципі, те що в статті і є тим про що я думаю. Тому було цікаво почитати.

Не бачу в цьому смислу.
В машині нормально не виспишся (бо вона на то не розрахована).
ХЗ як нормально після такого сну кілька днів підряд працювати чи їхати машиною.
Якщо є гроші на машину і бензин то заплатити за дешеву кімнату/мотель не має бути проблемою.

Ну і зі свого досвіду, робота + відпочинок це не буде нормально ні того ні іншого.

А навіщо?
Якщо бажання жити на природі — кожне друге село підійде.
Бажання економити — знову ж таки села й невеликі провінційні міста.
Бажання подорожувати просто по місцевосці — подобова оренда квартир або готелі або дічь типу каучсьорфингу.

Жити ± комфортно можна хіба в трейлері, але це не для кожного, а в звичайній легковушці ночувати постійно, маючи змогу це не робити, це якийсь сюрреалізм.

Я прекраснь усвідомлюю что моя думка дуже важлива для всіх вас тому слухайте ))
Для мене жити в машині, наметі, на природі під відкритим небом це повне пекло ні ПЕКЛО. Дуже люблю комфорт, душ і білі простирадла у нумерах ))
Для мене ті хто може жити в подібних умовах просто справжні рембо

Дякую за вашу думку. Так, мабуть все залежить від звичок та досвіду людини. Для мене пожити декілька днів на природі в наметі завжди було легко (звичайно це не життя в наметі тижнями / місяцями).

Тема цікава, досвіду не маю, але це в основному популярне в США ( не через бідність, бомжування і тд), бо людям таке подобається і більше можливостей через транспортну систему🤷‍♂️ Я думаю треба шукати приклади в Америці і там вже брати до уваги. Враховуючи наявність Старлінків із опцією встановлення на рухомому транспорті, то можно невеликий фургон адаптувати і подорожувати😊

Обычно ещё за KFC или Маком можно еды халявной найти, только замок вскрыть. Можно нехило экономить

Клімат в Україні не той. Зимою навіть бомжі ховаються по вокзалам і теплотрасам.

Після нашої перемоги я пожертвую нерухоме майно (якщо доживу) і подамся з мінімум речей подорожувати. Тобто клімат буде менш екстремальний. Подивіться біографію en.wikipedia.org/wiki/Chris_McCandless

біографію en.wikipedia.org/wiki/Chris_McCandless

Це хлопчина погано закінчив, та й взагалі в нього, як на мене, дах протікав конкретно)

проблему з морозами можна вирішити за $$$
пічка автономка бере приблизно 300г дизелю в годину для звичайного авто...
а ось все інше — важко чілити в мороз на природі :)

Идешь в армию и получаешь все вышеозначенное по полной программе.

Дякую. Цікавить перспектива після нашої перемоги. Тобто після війни.

до далекого сходу далеко
можна до персіїї партизанити маючи старлінк

Підписатись на коментарі