Форма № 20-ОПП. Чи потрібно її подавати IT спеціалісту?

Що таке форма № 20-ОПП?

Це спеціальне обов’язкове повідомлення про об’єкти, які є джерелом доходу платника податку, або такі, що пов’язані з оподаткуванням (наприклад: земельні ділянки, легкові автомобілі, кіоски, магазини та інші торговельні точки).

Коли її подавати, кому треба подавати та про наслідки неподання розповідає головний юрист сервісу Таксер — Юрій Крюков.

Інформуємо, що в наш сервіс додано документ F1312004 «Повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність», тобто форма № 20-ОПП.

Кому потрібно подавати форму № 20-ОПП

Форма подається усіма суб’єктами господарювання — як юрособами, так і ФОП, незалежно від системи оподаткування. Взагалі, ФОПи не дуже поспішали подавати цю форму, але, з січня 2022 року ситуація дещо змінилася, коли для спрощенців стали обов’язковими касові апарати (ПРРО/РРО) при проведенні розрахункових операцій (приймання готівки/використання еквайрингу). Адже, без поданої форми № 20-ОПП з інформацією про об’єкт оподаткування зареєструвати касовий апарат не вийде.

Щодо необхідності подавати цю форму IT ФОП, які працюють дома на комп’ютері або навіть просто на ноутбуці де завгодно — податкова вважає, що форму № 20-ОПП усе одно потрібно. Якщо конкретну адресу встановити неможливо (наприклад, ФОП працює на ноутбуці у різних коворкінгах, кафе, на вулиці, загалом, там де зручно), можна просто вказувати адресу реєстрації. Але, якщо у формі вказати адресу реєстрації ФОП втрачається право на пільгу з оплати податку на нерухомість. Зараз податок потрібно сплачувати за «зайві» метри нерухомості (для квартири з площі понад 60 кв.м. та понад 120 кв.м. для будинків).

Що потрібно включати у форму № 20-ОПП

У цій формі потрібно вказувати усі майнові об’єкти, з якими пов’язана господарська діяльність ФОП. Тобто, фактично ті об’єкти, які пов’язані з оподаткуванням (це може бути інформація про приміщення, де проводиться діяльність, станок, комп’ютер тощо). Вказуються як власні об’єкти, так і орендовані (це вказується у графі «Вид права на об’єкт»).

Про те, що вказувати у графі «Тип об’єкта» можна дізнатися у Довіднику типів об’єктів оподаткування.

Термін подання

Форма 20-ОПП подається впродовж:

  • 10 робочих днів після реєстрації, створення чи відкриття ФОП;
  • 10 робочих днів після змін, що відбулися (наприклад, у разі зміни відомостей про місцезнаходження, найменування, стану чи його вибуття). Відлік строку починається з дати укладення документів (наприклад, з дати оформлення договору купівлі-продажу або договору оренди);
  • 10 робочих днів після зняття з реєстрації ФОП.

Чи потрібно оновлювати форму 20-ОПП через заміну коду території з КОАТУУ на КАТОТТГ?

У 2022 форму було змінено. Зміни пов’язані з заміною коду території реєстрації з КОАТУУ на код КАТОТТГ (графа 6). Але, тим хто подавав форму № 20-ОПП вказуючи ще КОАТУУ переподавати форму у зв’язку з запровадженням КАТОТТГ та якщо не було інших змін про об’єкт — не потрібно.

Як і куди подається форма 20-ОПП

Форма № 20-ОПП подається до податкової за основним місцем обліку платника податків. ЇЇ можна подати:

  1. у паперовій формі;
  2. в електронній формі — через сервіс Таксер або електронний кабінет платника податків.

Форма № 20-ОПП штрафи

Незважаючи на те, що форма № 20-ОПП не є формою звітності — податкова вважає, що неподання цієї форми, подання із запізненням або якщо до неї не включені всі об’єкти, то це буде порушенням обов’язку платника податків щодо подання заяв або документів для взяття на облік у відповідному органі ДПС (подання інформації про внесення змін до облікових даних).

За таке порушення у податковому кодексі передбачений штраф у розмірі 340 грн. за перше порушення та 680 грн, якщо не усунути порушення або протягом року повторити порушення.

Але, під час дії карантину, пов’язаного з COVID-19 штрафні санкції, передбачені Податковим кодексом застосовуватися не повинні (Кабінет міністрів України продовжив карантин в Україні до 30 квітня 2023 року). При цьому, податкова доволі часто на це не зважає та намагається накласти штрафні санкції.

Висновки:

Форму № 20-ОПП потрібно подавати у разі появи об’єкта, пов’язаного з оподаткуванням або зміни відомостей про такий об’єкт (наприклад, при зміні: типу, найменування, місцезнаходження тощо).

Обов’язок повідомляти про всі об’єкти оподаткування та об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, встановлений як для юридичних, так і для фізичних осіб.

Звертаємо увагу!

Під час першого подання форми 20-ОПП зазначають всі об’єкти оподаткування, а у разі наступного її подання треба вказати лише новий об’єкт оподаткування або об’єкт оподаткування, щодо якого відбувається хоча б одна зміна.

👍ПодобаєтьсяСподобалось4
До обраногоВ обраному3
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Цікаво і який Типи об’єктів оподаткування у мого стола, стільця, ноута?

P.S. F1312005 напевно, а не F1312004, бо F1312004 в Таксере немає

Так, ця форма з лютого була оновлена, тому зараз це форма F1312005 (до цього була F1312004). Типи об’єктів оподаткування є на сайті податкової: tax.gov.ua/...​ik/dovidniki-/127294.html. Наприклад, стіл це № 679, а ось стільця та ноутбука взагалі не має.

Я — ФОП на 3-й групі, без ПДВ. Займаюся комп’ютерним програмуванням. Відкрила ФОП у 2022 році. Завжди думала, що при відкритті ФОП достатньо зазначити у ЗАЯВІ адресу здійснення діяльності (у моємо випадку — це моя адреса прописки).
Сьогодні зателефонували з податкової і сказали, що я маю подати 20-ОПП.
Тобто, коли відкриваємо ФОП, упродовж 10 календарних днів маємо подати 20-ОПП. І немає значення, що ми писали у заяві при відкритті. Якщо закриваємо ФОП — також подаємо 20-ОПП.
Для ІТ-шників у податковій сказали зазначити об’єкт оподаткування СТІЛ. Я так вважаю, що таким чином можна запобігти ліквідації пільги на житло.

Фігня якась. Я і дружина декілька разів відкривали/закривали ФОП, уперше про таке чую.

Ви сьогодні тут зареєструвались щоб написати про податок на стіл?

Я давно читаю різні рубрики на даному сайті. Просто вирішила поділитися своєю ситуацією у даному питанні.

форма 20-ОПП існує вже давно. Податкова дійсно вимагає, щоб ФОП подавав цю форму по всім об’єктам, які пов’язані з отриманням доходу. Є перелік Типів об’єктів оподаткування й там дійсно є просто «Стіл» (619). Ще у цьому переліку є такі позиції, наприклад, як «Овочі», «Бочка», пивная кега«, «Бакалія» тощо. Те, що не дзвонили з податкової з вимогою подати 20-ОПП ще не відміняє обов’язок цю форму подавати. Просто місцеві податкові по різному виконують свої обов’язки (одна податкова нагадує про 20-ОПП, а інша надсилає листи після припинення ФОП з вимогою надати документи для перевірки. Тут залежить від наказів місцевого керівництва. Важко сказати чи допоможе уникнути втрати пільги на нерухомість вказання об’єкту оподаткування «Стіл»

що таке

уникнути втрати пільги на нерухомість

про яку тут всі говорять?

формально, якщо квартира більше ніж 60кв.м. або дім більше 120кв.м. (kyiv.tax.gov.ua/...​-ark/news-ark/612145.html) з кожного метра перевищення потрібно сплачувати податок. Нарахування та реквізити повинна надсилати податкова. Якщо нерухомість використовується у господарської діяльності — право на пільгу скасовується та податкова може нарахувати податок починаючи с першого метра

Несподіваний кейс.
Строго по фактам:
— за неподачу або невчасну подачу — штраф 340 грн;
— якщо у формі подати адресу реєстрації — по факту все готово для сплати податку на нерухомість без жодної пільги;

Тобто, подавати цю форму треба тільки тоді, коли вона потрібна для діяльності (реєстрація РРО наприклад), або якщо попали на карандаш — то дешевше сплачувати штраф, ніж оплачувати повний податок на нерухомість.

І точно не варто цю форму подавати самому в надії, що нічого за це не буде :)

Навздогін: а оформити штраф можна лише при безпосередній взаємодії з інспектором. Що для ІТ-вця можливо в якихось досить екстремальних випадках. Заочні ж варіанти штрафу за пару кліків оскаржуються в суді, бо постанова, винесена без особи, яка притягається до відповідальності, є повністю незаконною.

пільги на житло.

Про яку «пільгу на житло» йде мова?

А що якщо я проживаю у квартирі бабусі дружини? Що тоді? я просто прописаний там.. Що тепер бабі податок на квартиру платить доведеться чи як? І яку форму власності вказувати у формі? То ж я там і не орендую і не власник..

Уточнюю я дрібний IT-вець працюю вдома, на квартирі в якій проживаю. Яка належить бабусі дружини.

В даній статті йдеться саме про адресу місця здійснення діяльності. Якщо ви вказали адресу (квартиру бабусі дружини) як адресу місця здійснення діяльності — так, може виникнути ситуація що нарахують податок на нерухомість.
Адреса реєстрації ФОП і адреса місця здійснення діяльності для ФОП — різні поняття.

Доречі, реальний приклад спілкування з податківцем: на практиці «закривали» ФОП для клієнта з перевіркою в податковій. Під час перевірки інспектор повідомила, що нам потрібно сплатити штраф за неподачу форми 20 ОПП (ту, про яку йдеться в статті), але цей ФОП немав якогось офісу, він надавав послуги у сфері архітектури, ми вказали про це інспектору, що його місцем здійснення діяльності було «територія України», адже конкретного місця не було. Штраф платити не довелося, 20 ОПП в такому випадку сказали можна не подавати.

Це не означає, що 20 ОПП можна нікому не подавати. Потрібно аналізувати ситуацію, ризики пов’язані з поданням, та правильно аргументувати свою позицію податківцям (хоча б намагатися), якщо вважаєте що у вашому випадку 20 ООП не потрібна.

Якби спокійно ти не спав, і не мав ілюзії того що все робиш по закону, українське законодавство завжди знайде спосіб неочікуванно від***ти тебе.

на жаль, іноді є такий момент((

Іноді? Як я бачу — майже завжди. Купа протиріч, неточності. Та навіть у 2 податкових одного міста (різних районів) кілька років тому у мене вимигали документи у різній формі! І кожна казала, що єдина вірна — саме як кажуть вони.

І це не тільки ФОП стосується.

Причому, найгірше те, що у більшості випадків вони самі не знають — я, коли більше 10 років тому починав діяльність ФОП, намагався отримати питання «приватним порядком» (просив пояснити мені співробітницю податкової, яка була подругою сусіда, як саме слід мені трактувати закон і як краще сформулювати у контракті пару моментів) — вона мені відповіла, що вони самі не знають. Але (це вже не з її відповіді, звісно) — це аж ніяк не заважає трактувати зроблене на користь державних органів і виписувати штрафи, причому, одночасно за обидва можливих варіанти дій різним особам. І ніякої відповідальності за це держслужбовці у 99.9999% не несуть. Нажаль.

;(

А чого тоді хвилюватись? Що так ви*буть що так.

Вітаю!

Скажіть будь ласка, якщо квартира, яка вказана як місце проведення господарської діяльності, більше 60м2, але податок на неї податковою ще ніколи не нараховувався чи потрібно в цьому випадку подавати форму 20-ОПП?

Добрий день! Подання 20опп не залежить від площі квартири. Податкова вважає, що подавати потрібно по кожному об’єкту з яким пов’язане оподаткування

Дякую. А ще питання, якщо квартира — у власності однієї людини, але вона вказана як місце діяльності ФОП декількох людей: її, мене, сина, то 20опп мають подавати всі троє, чи тільки власник?

Має подавати лише ФОП, який використовує приміщення у своїй діяльності (тобто, якщо приміщення використовує декілька ФОП — усі вони повинні подавати 20-ОПП з цим приміщенням (але, кожен за свій ФОП окремо)

Проапгрейдив комп чи купив новий ноут — треба подавати нову?

Якщо ніколи не подавав цю форму, працюю з дому та останні 2 роки нічого не змінювалося — треба її подати? вказати будинок та ноут? Зовнішні мишку, клаву, роутер, смартфон та навушники перераховувати? (от я не знаю, це сарказм чи ні) Стіл, стілець?

Більше схоже на сарказм) ні, достатньо вказати квартира або офіс. Якщо було здійснено апгрейд нічого додатково подавати не потрібно. Доречі, у довіднику типу об’єктів є, наприклад, такі типи, як овочі або стіл, але, там не має комп’ютер або ноутбук. Податковий кодекс вимагає, а вже ФОП сам для себе вирішує

Тобто якщо я раніше не подавав нічого, то зараз повинен подати цю форму на будинок, який мені належить?

Просто тому, що я там сиджу та пишу код? Чи це треба тільки якщо мені потрібен касовий апарат? Наскільки я розумію, якщо я просто отримую плату за контрактом у безготівковій формі, то не потрібен...

А якщо я працюю у парку чи просто на вулиці з ноутом, то я нічого не повинен подавати?

Як це перевіряється?

Якщо я працюю в кафе — я повинен як фоп офіційно арендувати там місце? (З коворкінгом зрозуміло — там це можливо) Чи я не маю права там працювати як ФОП? А лавочку в парку я повинен арендувати? Ось серьйозно? Ну, наприклад, ті, хто торгує, арендують якось місце і сплачують там щось за встановлений МАФ чи що там...

Це виглядає як сарказм, так, але з іншого боку питання серьозні — чи може податкова виставляти претензії чи блокувати рахунки з цього приводу? Чи я хочу — подаю, не хочу — не подаю.

податкова не блокує рахунки з цього приводу. Якщо Ви отримуєте дохід лише у безготівковому вигляді — касовий апарат не потрібен. З питання коворкінга та кафе — податкова нічого толком не каже. Якщо потрібен касовий апарат, тоді 20ОПП обов’язково потрібно буде подати. Якщо ні — можете вирішати самостійно, за неподання є штраф, який вказаний у статті (інших наслідків не буде). Податкова вимагає подавати

Немає жодних записів у реєстрах що в тебе є ноутбук, тому офіційно ти його вперше бачиш і нічого не знаєш)))
Все інше буде трактоване як автоматичне визнання твоєї провини.

Підписатись на коментарі