Менторство лише з роком досвіду в ІТ: як прокачувати себе та допомагати початківцям

Всім привіт, мене звати Роман Повзик. Як аналітик даних я співпрацюю з геймдев-компанією Bini Games, з них останні дев’ять місяців — як продуктовий аналітик.

За минулі пів року я провів понад 90 консультацій з початківцями, які хотіли б розпочати шлях в ІТ. Переважна більшість з них — саме в аналітиці даних. Але траплялися і люди інших спеціальностей. У матеріалі поділюся підходами, які використовую у роботі з початківцями. Буду радий, якщо фахівці, що мають хоча б рік досвіду в ІТ, скористаються цими ідеями і спробують себе у наставництві.

Ця стаття — розширена версія внутрішньої лекції для Bini Games, яку нещодавно прочитав для колег. Тому ілюстрації взяті зі слайдів презентації.

Як все почалося

У серпні минулого року виповнювався рік як, я світчнувся з проєктного менеджменту в digital-агенції до аналітики даних в геймдеві (детальніше про це тут).

Рік досвіду — не так багато, щоб роздавати поради. Але принаймні я пройшов шлях від самонавчання до оферу в бажаній сфері. І вже мав уявлення про роботу аналітика, міг би поділитися принаймні цим.

Коли переходив в ІТ, то не мав знайомих, які б працювали з даними і могли розповісти про цю роботу. Щоб побачити «живих» аналітиків, довелося їхати на день з Полтави до Києва, де проходив одноденний інтенсив з математики для Data Science. Тому я вирішив стати таким знайомим для початківців.

Як виявилося, ця ідея отримала відгук. Початківці періодично пишуть в LinkedIn з питаннями, які у них виникають. Але щоб це було максимально ефективно і вимагало небагато зусиль від мене, потрібно було підготуватися.

Зрозуміти для себе ціль менторства

Чим довше менторю, тим більше причин знаходжу це робити. Але найголовніші шість причин такі:

1. Це форма волонтерства. Якщо зможу допомогти порадами і людина (більшою мірою завдяки своїй наполегливості) отримає офер, — українська економіка стане трішки сильнішою. Початківець або отримає роботу, або ж змінить на ту, що дозволяє заробляти більше. Як наслідок — більше витрачатиме, сплачуватиме податки, донатитиме на волонтерські збори.

Працюючи у компанії з міжнародним продуктом, ця людина допомагатиме перетоку грошей від користувачів за кордоном до середовища довкола себе: до улюбленого продуктового магазину, аптеки поруч, перукарні і так далі.

2. Зростання спільноти. Чим більше якісних аналітиків буде в українському комм’юніті — тим вищий рівень середнього його учасника. Що змушуватиме всіх покращувати свої навички, щоб не залишитися без роботи.

3. Мотивація працювати над власною медійністю. Як потенційним менті знайти ментора, якщо вони не знають про нього? Виникає потреба створювати відповідний контент: писати статті на DOU, брати участь у подкастах чи YouTube-проєктах, розповідати про свій досвід в LinkedIn.

4. Мотивація постійно навчатися. Відповідаючи на питання менті, інколи не маєш достатньо хороших відповідей. Тому опісля розмови детальніше розглядаю проблему, щоб зрозуміти її.

5. Краще засвоєння знань. Нобелівський лауреат з фізики Річард Фейнман ввів у масову культуру цікаву ідею: пояснюючи концепт іншій людині, краще його засвоюєш.

6. Покращення розмовної англійської. Якщо менторство буде не з українцями, то швидше за все для цього доведеться використовувати англійську. Таким чином, і людині допоможеш, і знання мови підкачаєш.

Визначитися зі сферою допомоги

Перед стартом менторства варто визначитися, як будеш допомагати і в якій сфері. Хоч попередній мій досвід стосувався проєктного менеджменту, в ІТ працюю як аналітик даних. Тому вирішив, що допомагатиму лише з нею. Все ж часом були і продакт-менеджери, і фронтендери, і тестувальники. Попереджаю їх, що не маю компетенції у галузі, та знаходжу можливість допомагати порадами поза технічним стеком.

Далі варто визначитися з форматом: або разові консультації з питань, які цікавлять початківця, або ж ведення людини від старту і до отримання оферу.

Для себе визначив певний мікс з цих двох підходів: людина на першій зустрічі отримує відповіді на всі питання, що цікавили її щодо старту в аналітиці даних. Далі в залежності від потреби вона призначає наступні зустрічі.

Такий формат переносить відповідальність саме на менті. І я не маю контролювати подальші кроки.

Також варто зрозуміти, як саме ви будете допомагати. З можливостей:

  • переглядати супровідний лист, резюме, портфоліо і давати поради щодо них;
  • поради для покращення сторінки в LinkedIn;
  • пошук слабких місць у менті для розуміння, над чим варто працювати;
  • проведення імітаційних співбесід;
  • відповіді на питання щодо підготовки до співбесід;
  • відповіді на питання по роботі, що турбують менті.

Коли розуміння і готовність до менторства є, наступний етап — пошук.

Де шукати менті

Готовність допомагати іншим не означає, що початківці відразу почнуть звертатися до тебе. Потрібно донести це до них.

Єдиного каналу для цього немає. У моєму випадку початківці приходять з різних джерел. А те, що працювало раніше, поступово зменшує свою ефективність.

1. Telegram-канали з менторами. Для мене на старті це був найефективніший інструмент. Я побачив у каналі OnlyDevMeet оголошення-форму для менторів і у серпні заповнив її. З одного посту прийшло 12 людей. Подальші періодичні постинги були вже менш ефективні. А останнього разу, здається, прийшла одна людина.

Ще є MentorBot від КПІ, де теж є багато менторів з різних дисциплін. За останні пів року звідти було чотири звернення, оскільки цей канал уже не такий активний (стаття про нього була ще 4 роки тому).

2. Соціальні проєкти. Протягом осені це джерело давало мені кілька десятків початківців, які хотіли стартувати в аналітиці. Мова йде про два проєкти від Happy Monday: «Твоя кар’єрна перемога» та «Women For The Future». З соціальними проєктами зручно, оскільки там уже є цільова аудиторія, яка націлена на пошук нової роботи. А якщо серед експертів немає нікого за твоєю спеціальністю, то бажаючі дізнатися про цю сферу йтимуть до тебе.

3. Статті у ІТ-медіа. Після початку менторства майже всі статті, які писав для DOU та GameDev DOU закінчувалися пропозицією щодо менторства та моїм LinkedIn. З цього джерела приходять доволі вмотивовані люди — адже вони дочитали статтю про аналітику даних до кінця.

Також на DOU є старий тред, де бажаючі спробувати себе у менторстві пишуть про компетенції та можливості.

4. Пости у LinkedIn про менторство. Це один з найпростіших каналів. Періодично розповідав, що працюю з новачками і показував, скільком людям уже надав консультацію.

5. Сарафанне радіо. Знайомі можуть порадити тебе як ментора друзям. Або ж попередні менті стають промоутерами у своєму оточенні. Поки що рекорд з одного початківця — четверо нових.

6. Ще один канал для початківців, який відкрив цьогоріч — ADPList. Це безкоштовна платформа для менторингу, такий собі маркетплейс наставників. З плюсів — звідти приходять іноземні початківці, з якими можна практикувати англійську. З мінусів — деякі менті можуть просто не прийти на зустріч без попередження.

До речі, станом на лютий-2023 на ADPlist я знайшов лише 21 людину з України, з понад 13 000 менторів і менторок по всьому світу. Хотілося б, щоб ця частка зростала.

Українські ментори та менторки на ADPList

На вибір звернутися саме до тебе може грати соціальний вплив. Детальніше про нього розповідав у лекції трирічної давнини. Якщо коротко: виконуй свою роботу так, щоб про тебе позитивно відгукувалися. І показуй ці відгуки, де це можливо: LinkedIn, коментарі в соцмережах від менті тощо.

Є думка, що у менті не варто брати своїх друзів, родичів чи близьких знайомих. Я не бачу у цьому якоїсь проблеми. Навіть навпаки: така людина вже від початку має довіру до ментора, оскільки була свідком, як він чи вона переходили в ІТ. Наразі я маю друга, який теж хоче перейти в аналітику, і не відчуваю жодних відмінностей у спілкуванні, у порівнянні з попередньо незнайомими менті.

Про що варто подумати до зустрічі

Коли початківець все написав тобі щодо бажання зустрітися і поговорити, варто продумати три речі:

1. Зрозуміти запит людини. Може бути ситуація, коли ти — не зовсім той, хто може допомогти.

Інколи мені пишуть початківці, які вивчають бізнес-аналітику. Але аналітика даних та бізнес-аналітика — дуже різні сфери. І братися за допомогу у цьому напрямі для мене буде нечесно щодо менті. Тому у такому випадку відсилаю до колеги, якщо він попередньо не проти.

2. Час і дата зустрічі. Адже це має бути зручно для вас обох. Крім того, від рішення про сесію і самою сесією має пройти трохи часу, щоб людина проробила «домашню роботу».

Раніше використовував безкоштовну версію сервісу Calendly. Попередньо виставляв дні і години, коли зможу проводити зустрічі (19:15 у будні та 16:00 у вихідні). Зараз використовую подібний функціонал у ADPList. Принаймні там людина бачить статистику ментора та позитивні відгуки, що додаткового мотивує.

3. Додаткові ресурси для ознайомлення. Швидше за все на певні питання, які цікавлять новачка, уже є хороші відповіді. Тому радив би сформувати кілька посилань на матеріали, які добре пояснюють основи професії.

Я виписую питання, які найчастіше ставлять початківці. Далі як відповідь на запит, який лунає найчастіше, — пишу статтю на DOU, де детально пояснюю, що знаю з цієї теми. Наприклад, що потрібно вчити новачку в аналітиці даних або ж як виглядає робочий день аналітика.

Витративши зусилля один раз і зафіксувавши бачення, вже не треба буде знову і знову повторювати його різним менті. А системно пишучи статті на DOU, через певний час матимеш набір корисних матеріалів.

Періодично трапляються випадки, коли у цих текстах чи відео менті знаходить відповіді на питання, які цікавили. І тоді зустріч не потрібна. Так можна з мінімальною кількістю зусиль допомогти більшій кількості початківців.

Зустріч з менті

Тут у мене алгоритм простий. Попередньо вивчаю LinkedIn-профіль людини, щоб розуміти її досвід та професію. Якщо є Github чи якісь проєкти, то оглядаю і їх. Це допомагає сформувати початкове враження і виписати певні поради.

Але все одно питаю людину, ким вона є зараз, куди хоче рухатися і що для цього робить. Бо часто така невеличка самопрезентація допомагає дізнатися деталі, яких не знайдеш на LinkedIn.

Потім триває основна частина «запитання-відповідь». Наперед прошу людину записувати всі питання, які виникають у неї під час прочитання-перегляду мого контенту. Інколи люди підходять до цього дуже сумлінно і питання розбиті за блоками з посиланнями на статті, інколи питання виникають по ходу розмови.

Моя задача — щоб принаймні на сьогодні у людини не залишилося жодних запитань стосовно старту в аналітиці даних. Звісно, завтра можуть з’явитися нові. Але для цього є наступні зустрічі.

Якщо у людини вже є що показати, то також даю поради щодо резюме чи портфоліо, оформлення LinkedIn. Попереджаю, що не рекрутер, і весь мій досвід заснований на роботі в одній ІТ-компанії. Але все ж бачу потім втілені зміни і покращення на їхніх сторінках.

Одне з відкриттів — що не на всі питання варто давати відповідь. Адже інколи саме менті має зробити вибір. Наприклад, яку сферу варто вибрати для розвитку аналітика. Тут я мало чим можу допомогти, хіба що розповісти, як потрапив у геймдев і чому на найближчі кілька років хотів би працювати саме у компаніях такого спрямування.

Деякі питання виривають з ІТ-бульбашки, до принципів якої дуже звик. Наприклад, менті може спитати, чи правда, що оплата послуг прив’язана до долара, що на це не впливає інфляція. Або чи дійсно в ІТ можна працювати віддалено.

Закінчення сесії

Зазвичай, подібна сесія триває від пів години до години. Бувають і винятки. Одна з початківиць розпитувала майже дві години, настільки цікаво їй було зрозуміти, як працює аналітична частина команди.

Я не визначаюся з наступною датою. Зазвичай, менті розуміє, що попереду чекає багато навчання та роботи з проєктом. Тому ми домовляємося, що я готовий відповісти на нові питання у приватних повідомленнях. Або ж зустрітися онлайн знову, якщо цих питань буде більш як одне-два.

Подальша ініціатива лежить саме на менті. Хтось повертається після невдалих співбесід чи зі зробленими пет-проєктами. Є кейси отриманих в аналітиці оферів. Дехто розуміє, що не готовий рухатися до нової сфери і лишається на попередній роботі. Але принаймні людина отримала відповідь на питання.

Зараз з деякими менті пробуємо наприкінці зустрічі відразу запланувати наступну. Не готовий сказати, наскільки це допоможе підвищити ефективність та мотивацію до навчання.

Чи можу я гарантувати, що менті здобуде роботу

Моя задача як ментора — дати необхідні відповіді для підвищення шансу менті отримати офер. Але я не можу дати гарантію, що ці люди обов’язково отримають роботу в аналітиці.

Більшість їхнього успіху залежить від наполегливості, системності навчання та віри в себе. Швидше за все, ті, хто отримають офер, зробили б це і без мене. Але приємно розуміти, що зміг докластися до омріяної ними роботи.

Для себе встановив, що не роблю тестові за менті. Але можу зорієнтувати у якихось загальних питаннях стосовно його виконання.

Що би радив ментору-новачку

Якщо у тебе є хоча б рік досвіду в ІТ, то радив би спробувати себе ментором. Бодай з однією людиною. Так ти зрозумієш, наскільки подобається ця діяльність і чи хочеш продовжувати.

Знайти одного новачка за своєю спеціальністю буде неважко. Підготуй певні матеріали, які б варто було прочитати до зустрічі. Але не перестарайся — ознайомлення з ними не повинне зайняти понад дві години вільного часу менті.

Якщо все ж таки ще не відчуваєш себе готовим до менторства, але при цьому маєш знайомого або знайому, що хоче стати аналітиком даних, — напиши мені. Дуже хочеться, щоб ця спеціалізація залучала більше людей.

Якісна робота аналітика — одна зі складових успіху продукту. А треба, щоб Україна створювала і виводила на міжнародний ринок все більше крутих сервісів, які підкорюватимуть серця користувачів у всьому світі.

👍ПодобаєтьсяСподобалось5
До обраногоВ обраному4
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Ось, щойно придумав каптчу для чат-ботів: "якщо не ставиш конкретного питання, або не даєш конкретної відповіді на чиєсь питання ( Питання — це коли після речення ось такий підшифтовий невільник ---> ? ) то ти мабуть чат бот

А хто небудь навчав власного конспекта? Берете зошит, пишете там тему заняття і далі намагаєтеся зрозуміти,чого не знає ваш конспект. (На самому початку він, звісно, не знає нічого )

Цікавий підхід. Прямо покращена версія техніки Фейнмана)

То візьміть на роботу тестувальником інтерфейсів?
P.S.
Я дуже вправно помічаю/відстежую суперечності, протиріччя та розбіжності.
P.P.S.
У якому завгодно коді.
Іноді навіть інтуїтивно передбачаю можливий розвиток.
До того ж трохи викладав у минулому і знову почав викладати зараз, бо chatGPT :)

На жаль, зараз немає такої вакансії у компанії, з якою я співпрацюю. Але можете надіслати мені резюме (www.linkedin.com/in/romanpovzyk). Коли така вакансія з’явиться, то маякну відразу.

Та я пошуткував. Я так не працюю — я скоріш, консультую. «А позолоті ручку, яхонтовий...»
Якось так. Ви ж в курсі, що вузелкові листи то спочатку були чиїсь вузлики на пам’ять?

Чесно кажучи, взагалі про вузелкові листи ніколи не чув раніше.

Це такий прадавній інтерфейс передавання даних. Я зараз вивчаю більш модерновий — картковий — у грі MGT Arena. Не хвалюся, але вже поміняв декілька колод і собрав дві власні. (одну наче й успішну) Ось тільки там, у грі, час, який я витрачаю на демонстрацію свого містецтва, мені ніяк не відшкодовується. Я хочу чогось більшого — для людей, які мене поважатимуть. Таким я багато чого цікавого можу розповісти. Що до мене самого — мені багато не треба, візьму 1 процент. Для мого мозку дуже легко даються всілякі комбінації, переставлення символів, знаків, блоків. Ось і хотілося б це монетизувати якось.
Що до іншого — у мене є твітер, у мене є ютюб. Я там всілякі безумства твОрю — то мої резюме.

Романе, надихає як ви систематизуєте отриманий досвід та транслюєте його, допомагаючи іншим. Мені дуже імпонує такий світогляд. Обов’язково прийду до вас на консультацію.

Дякую за позитивний відгук) Сподіваюся, цей досвід стане у нагоді іншим.
Чекатиму на твій запит тут: adplist.org/mentors/roman-povzyk, коли надумаєш прийти.

Підписатись на коментарі