Підготовка до співбесіди у закордонну компанію. Поради, як відповідати англійською мовою

Привіт, я Маріанна Садівник, кар’єрна тренерка і технічна рекрутерка (ринок США та Канади) у минулому. Я 9+ років пишу резюме та готую до інтерв’ю фахівців ІТ та фінансової сфер з усього світу.

Сподіваюсь, моя стаття з порадами і прикладами щодо використання іноземної мови буде корисною всім, хто планує проходити співбесіду у компаніях Європи, США і Канади.

Я готую до інтерв’ю як українців, так і англомовних native speakers. В різний час я готувала до інтерв’ю і менеджера з Deutsche Bank, і Sr. Embedded Engineer з Bosch, і Quantum Engineer з Accenture. У всіх співбесід є один спільний знаменник: How can we benefit from you if we hire you? Це єдине, що цікавить роботодавця. І яке б питання ви не почули, це єдине, про що вас насправді запитують.

Якщо вам вдасться подати свій досвід і навички під соусом, який смакуватиме саме вашому інтерв’юеру — це і є секретний інгредієнт успішного проходження співбесіди. І якщо ви читаєте цю статтю, то вам буде трохи складніше, ніж моїм клієнтам з Bosch, Accenture, чи Deutsche Bank, бо вони — нейтів спікери, а ви — українці. (Хоча, можливо, це й наш основний козир ;))

Алгоритм підготовки до співбесіди англійською aka Рецепт соусу

1. Research

Вивчіть Job Description (далі JD) та інформацію про компанію зі всіх можливих перевірених (!) джерел.

Ви точно знатимете, які вони очікують від вас технічні та софт-скіли, в яких робочих ситуаціях вони хочуть від вас досвіду та експертизи, які їхні основні цінності, культура та як вони себе позиціонують.

2. Networking

Подумайте, чи знаєте ви когось з цієї компанії, (чи когось, хто знає когось), і розпитайте у цієї людини про:

  • справжню культуру компанії;
  • команду, у яку ви будете інтерв’юватися;
  • все, що не сказано у JD чи на сайті;
  • те, кого насправді вони шукають;

Бонусом буде, якщо ця працівниця або працівник вас ще й порекомендує.

3. Scripting

Власне, продумування сценаріїв відповідей. На старе-добре Tell me about yourself, краще написати скрипт.

Чули про elevator pitch? Оце він і має бути. Відповідаємо, пам’ятаючи насправді, про що питають. (e.i., How can we benefit from you, if we hire you?), і хто питає (бо відповідь HR-у і технічному інтерв’юеру буде різнитись).

Далі розгляну приклади і дам поради як відповідати на деякі найпоширеніші запитання.

Приблизна структура відповіді на Tell me about yourself

1. Посада та роки досвіду.
2. Галузі у порядку актуальності до JD. Тобто, якщо 3 проєкти назад ви працювали в e-commerce, а ваш потенційний роботодавець саме з e-commerce, то згадуємо цю галузь першою.
3. Основні навички.
3.1. Tech skills (programming languages, frameworks, libraries, tools, databases, microservices).
3.2. Soft skills (analytical, communication, organisational, creative). Наприклад, creative troubleshooting, teamwork and communication, analytical thinking, owning up to errors, resilience.
4. Ваші основні релевантні здобутки. Недостатньо просто перелічити свої навички, потрібно вказати, що саме ці навички допомогли вам досягнути у вашій роботі. Бажано з цифрами або відсотками. Наприклад, Implemented Ad Campaign algorithm that led to 3 time revenue increase; Increased API test coverage by 25% based on Traceability Matrix.

5. Ваш фокус або чому ви хочете працювати саме з ними (проєкт, технології, продукт, команда, компанія, культура). Так, відповідь про себе треба закінчити, говорячи саме про них. Ви ж пам’ятаєте, про що вас насправді запитують ;)

Структура відповіді на Tell me about your last / current project

Далі вас можуть запитати про ваш останній проєкт. Знову ж таки, якщо маєте актуальніший, то скажіть, що краще розкажете про позаминулий, бо він is more relevant.

  1. Коротко опишіть проєкт.
  2. Розкажіть, за яку саме частину відповідали ви.
  3. Наголосіть на своїх досягненнях на цьому проєкті (бажано з цифрами).
  4. Назвіть навички (soft & hard), які вам найбільше знадобилися.
  5. Що ви навчилися, які навички відточили.

What are your strength and weaknesses?

Про сильні сторони і так зрозуміло. А от щодо слабких... Тільки не кажіть, що ви перфекціоніст, якщо ви ним не є, або якщо не вважаєте це своєю слабкою стороною. Це дешевий трюк, який не справляє враження.

Будьте чесні з собою та інтерв’юером. Гляньте на JD, може у вас немає якихось навичок чи потрібного досвіду з пункту nice to have. Якщо позиція в іншій країні, ви точно не знаєте ринку зсередини. А якщо ж ви ідеальний, все у вас є і все ви знаєте, доведеться добре поритися в собі. Для роботодавця важливо знати, що ви зріла, самосвідома людина, яка готова визнати свої недоліки.Тому:

  • крок перший: знайти у собі мінуси, актуальні для посади;
  • крок другий: сказати, що ви з ними робите.

Бо якщо ви знаєте свої слабкості і робите з цим рівно нічого, то гріш вам ціна. Мало сказати: оце мої мінуси, я такий, і люби мене такою, як є. Потрібно показати, що ви працюєте над собою. Ба більше, — вже досягнули результатів, і точно знаєте, що робити, коли ваша слабка сторона може зашкодити якості роботи.

Немає досвіду з якимось інструментом — I’ve already researched this tool and understand the theory, або I have worked with a very similar tool. It will take me 1 week / 2 hours / 1 month to catch up.

Не знаю ринку зсередини — but I’ve had a client from (country name) and have already done a research. Було погано з тайм-менеджментом — I have already learned to prioritize and always make a plan for a week ahead.

От тепер ви молодець. Себе добре знаєте, і раду своїм майже подоланим недолікам давати вмієте.

Behavioral / Situational Questions

Куди ж без них. Вони саме і покажуть, чи все, що ви до цього розказали правда, і ще допоможуть поставити галочки або прочерки у таблиці навичок, які відмічає про вас інтерв’юер.

Behavioral / Situational Questions — це всі питання, що починають з:

Tell me about the time ...
Tell me about your last ...
Describe a situation ...

Запитання можуть бути про всі можливі робочі ситуації, і старий-добрий метод S(T)AR допоможе вам надати вдалу відповідь: S-situation, T-task A-action R-result.

Чому Т в дужках? Бо іноді завдання зрозуміле з опису ситуації, тож його можна пропустити. Більшість моїх клієнтів прекрасно справляються з STA, і часто забувають R — result. А це найголовніше. Саме результатів від вас очікує роботодавець, і не якихось там, а позитивних і прекрасних. Про такі ситуації і розказуйте.

Що саме вас запитають дізнатися неможливо, проте більшість питань будуть крутитися навколо навичок із JD та цих 8 тем:

  1. Challenges.
  2. Adaptability.
  3. Culture Add.
  4. Collaboration and Teamwork.
  5. Leadership.
  6. Mistakes and Failures.
  7. Growth Potential.
  8. Organisational skills and Prioritization.

Озбройтеся методом S(T)AR і продумайте по 2-3 ситуації на кожну з них. «Як бути з фейлами?» — Скажете ви. — «Теж прекрасний результат подавати?» Майже. Тут підхід схожий до відповіді про слабкі сторони.

Tell me about your failures

  1. Спочатку визнаємо, що таки колись налажали.
  2. Розповідаємо все за STAR. Результат буде поганим, це очікувано.
  3. Але це ще не кінець. Не ставте крапки після того, як показали себе у негативі. Скажіть, які висновки ви з цього зробили, які уроки вивчили. Наголосіть, що більше таких помилок не повторювали і дайте STAR приклад подібної ситуації, де ви вже були на висоті. Ось це — той результат, яким варто закінчувати.

Як відповідати на дивні питання

What can make you kick a dog?
How tall is the highest building in Toronto?

Ступор, ага?! Життя до такого не готувало? А тепер замість того, щоб розказувати, які ви стресостійкі, покажіть це. Ніхто від вас правильної відповіді не чекає. А от адекватності — навпаки! За подібний треш на інтерв’ю можете подякувати Джобсу, його вважають поціновувачем та промоутером цього роду питань.

Основне завдання: загнати вас у стрес і побачити, як вирулите. А ви тепер точно вирулите. Потрібно просто гарно віджартуватися:

What can make you kick a dog? — I’d only kick it if the dog applied bad code migration strategies.
How tall is the highest building in Toronto? — Well, I haven’t seen the city project documentation yet. So I’m not sure. The rough estimate is 500 m.

Галочка у графі resilience. Хоча нам її автоматично мали б ставити.

Role play

Role play буває відкритий: коли вам описують ситуацію і просять зіграти (Продай мені ручку), або прихований: коли з вами грають, а ви про це й не здогадуєтесь (інтерв’юер — CEO, сходу зайнятий, обриває ваші відповіді й нагадує, що годинник тікає). Ваше завдання: зрозуміти, що це role play, зберігати спокій і показати себе як найкращого професіонала.

Питання до інтерв’юера

Все залежить від того, з ким ви говорите. Рекрутер та HR — ваші найкращі друзі. Запитайте у них інсайдерську інформацію, те чого нема у JD, який стиль технічного інтерв’юера, справжня культура команди, кого вони шукають, що для них головне. Рекрутеру потрібен placement, а вам — робота. От ви й зійшлись ;)

На технічному інтерв’ю питайте про технічні речі, процеси, що саме від вас очікує команда.

Якщо співбесіда з СEO, PM чи Lead, дієвим буде питання про KPI:

Imagine, you’re looking back on this hiring decision in a year. The person you hired has exceeded the expectations. What did he or she do that impressed you the most? / What do you want the ideal hire for this job to accomplish in 6 months or a year after hiring? / In half a year when we’re on assessment meeting. What would the ideal person for this role do?

Обговорення зарплати

Впевніться, чи ви говорите про net salary. В Штатах, наприклад, зазвичай обговорюють gross. Вивчіть не лише медіану зарплат на ринку та соціальний пакет, який пропонує компанія, а й вартість проживання у країні та місті, якщо заплановано переїзд. Визначіть для себе оптимальні цифри, і називайте діапазон, де нижня цифра — те, на що ви згодні, а верхня — те, що було б приємно.

Розберіться, чи погодились ви б і на нижчу суму та за яких умов (технології, країна, соціальний пакет, акції, престиж і т.д.). Якщо потрібно, візьміть час на подумати. Якщо поки не готові обговорювати зп, то скажіть, що ще не мали часу зробити thorough research and can’t say any numbers as for now. Можете навіть запитати, який у них бюджет, деякі HR-и відкрито говорять цифри.

4. Speak Their Language

Просто англійською говорити недостатньо. Використовуйте ключові слова саме так, як їх використовують вони, як вказано у JD. Працює, як магія — вони підсвідомо розуміють, що ви своя людина. Не тикайте всюди he, якщо вас запитують про гіпотетичного колегу, а то потрапите у ряди сексистів, навіть якщо ви жінка :)

В англійській є чарівне they — ним нікого не образите. Послухайте кілька подкастів від компанії, подивіться їхні інтерв’ю на YouTube. Більше зрозумієте про людей в ній, про їхню культуру, мову, стиль спілкування, бачення.

5. Precondition yourself for interviews in English

Співбесіда — це завжди стрес, англійською — подвійний. Мінімізуйте його. Я завжди раджу три техніки, які діють безвідмовно:

  • дихання (будь-яка вправа з дихання, навіть глибокий вдих і видих). Якщо ви контролюєте своє дихання, значить вже контролюєте процес;
  • рух (присідання, прес, стрибки, танці, прибирання) та power poses. Допомагає зняти тривожність та підзарядитися бойовим духом;
  • англійська (улюблений подкаст, відео, пісня, розмова англійською з вашим котом безпосередньо перед інтерв’ю). Налаштуйте свій мозок на мову, особливо, якщо знаєте, що перші хвилини англійською для вас найважчі.

6. Cultural mission of Ukrainians

Кожного разу, коли ви починаєте говорити на співбесіді в іноземній компанії, ви представляєте 43 млн людей. Себе, мене, DOU, ІТ-спільноту і цілу Україну. За вами мірятимуть чесноти країни, судитимуть чи такі прекрасні ті українці, як пишуть у газетах, чи нацисти й расисти, як каже рашистський бот, чи ті, що постійно щось просять: гроші, зброю, роботу.

Тому ваше завдання ретельно підготуватися до інтерв’ю і бути кращою версією себе. Не розкисати, навіть якщо будете лажати. Таке може статися, то вже лажайте гідно. Ви — людина, професіонал, ви українець / українка. Славу й честь нам виборює ЗСУ, наше завдання: нести естафету далі у професійному та культурному просторі.

👍ПодобаєтьсяСподобалось83
До обраногоВ обраному63
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Царь

Вызывает антирес
Ваш технический прогресс:
Как у вас там сеют брюкву -
С кожурою али без:..
Посол
Йес!
Царь
Вызывает антирес
Ваш питательный процесс:
Как у вас там пьют какаву -
С сахарином али без:..
Посол
Йес!
Царь
Вызывает антирес
И такой еще разрез:
Как у вас там ходют бабы -
В панталонах али без?
Посол
Йес!

Я готую до інтерв’ю як українців, так і англомовних native speakers. В різний час я готувала до інтерв’ю і менеджера з Deutsche Bank, і Sr. Embeded Engenner з Bosch, і Quantuum Engineer з Accenture.

Допустили місспелінг назв посад тих, кого ви готували до співбесід англійською => Sr. Embedded Engineer і Quantum Engineer

Змінила, дякую! Ви, напевно, у минулому QA)

Навіщо все це, коли скоро і рекрутерів, і програмістів, замінить ШІ?

Тут головне не стресувати. Щоб незручні паузи не заповнювать своїм базіканням не по темі і не наговорить лишнього. Бо в мене так і було))

В українських ІТ компаніях з іноземним капіталом не так проходять співбесіди?
Ніби останні років десять все приблизно так само, хіба що українською, або з власником(CEO), технічними працівниками іноземцями англійською.

Все правильно написали. Однако, парадокс ситуации в том, чтт такой процесс человек с интеллектом не пройдет, а пройдёт середнячок (который очень хочет получить эту работу) и когда наниматель поймет что человек не тянет его просто уволят. В американские и канадские конторы нужны люди с интеллектом — иначе смысл им иммигрантов нанимать — своих таких полно (которых сложно уволить).
Ещё, у них фишечка увольнять людей день в день.
вот такая грустная правда.

у них фишечка увольнять людей день в день.

Компенсацию при этом выплачивают не за 1 день, а намного больше

а типа у нас ни разу не увольняли за 1 день? и при этом еще кидок на последнюю зп или в лучшем случае часть отпускных

Дякую що поділились такою ціною інформацією, та не забуваєте про українськомовну спільноту.

Дякую, цікаво!)

Дякую, гарна стаття

Дякую за гарну статтю. Є над чим замислитися і з чим працювати ))))

Яка чудова стаття Марино! Побігла далі ділитися +

Дуже дякую за статтю. Буквально завтра співбесіда англійською, то ваша стаття якраз доречна :)

Рада, що пригодилась) Щасти вам на співбесіді!

How tall is the highest building in Toronto?

отвечайте таким интервьюверам прямо, что они морочат голову вам вопросами не по теме, а еще лучше don’t waste my/our time. получите отказ, но зато хоть покумекают, прежде чем подобную дичь спрашивать

Тогда сразу лучше свой бизнес открывать, если всех посылать прямо на собеседовании. И там клиент, которому если что то подобное ляпнуть, в стиле советской торговли по типу «ходят тут всякие» и отказывать тоже надо вежливо уметь. Если работа нужна надо выкручиваться, попытаться прикинуть или вообще загуглить прямо на собеседовании и т.п. — зачем собственно и задаётся вопрос. А тем более если живете в Торонто — надо было поинтересоваться, от чего местные это и спрашивают вопрос этот по типу «тебе культура интересна или так приехал?». Тоже самое в вашем собственном городе — неплохая идея поинтересоваться. P.S. Такие вопросы задаются не спроста, условно проверить базовую эрудицию — перед тобой человек с живым умом или среднестатистический тупица. Иногда задают квадратное уравнение решить из курса 5 класса школы, и далеко не все его как оказывается в состоянии решить — это после ВО и т.д.

Якщо «треба прогнутись» то чого б одразу в рашку не піти? Де це прогнутись закінчиться? Нагадую, якщо вони себе так ведуть на співбесіді (наголос на «спів», себто разом) то працювати там буде ще гірше

Ніхто не забороняє у разі чого відмовитись від офера. А заявляти щось по типу «ці питання не стосуються роботи, я не були не них відповідати» це може лише якщо щось неприйнятне спитали. Найвища будівля в Торонто, чи щось подібне по типу — скільки шариків для пін-понгу влізе в вагон метро, це питання із вміння рішати реальні матиматичні завдання на практиці, хочь на перший погляд які виглядають абсурдно.

Як висота найвищої булівлі відноситься до культури?
Культура це музеї, театри, виставки.
А цю висоту і місцеві можуть не знати, якщо тільки це не якийсь гіммік.

тебе культура интересна или так приехал?"

Ну...
Яка довжина човна у якому Либедь, Кий, Щек та Хорій? 😎
Не гуглити!!!

До чи після того як від човна відвалився хвіст з Щеком і Хоривом? :)

дякую, поради допоможуть більше самфй впливати на ситуацію, а не «якось буде»)

Дякую. Більше шансів має той, хто знає правила гри)

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

— Будь-ласочка, розгляньте нашу вакансію, просто спробуйте
— Ну добре
— Чому ви хочете покинути вашу компанію?

Ви запропонуєте вдвічи більшу зарплату?

Підписатись на коментарі