Зміна освітньої програми з Node.js в закладах вищої освіти — досвід Yalantis

Всім привіт, мене звати Еліна Іванова — я Educational project Lead у компанії Yalantis. 6 березня стартував наш курс Higher Education Camp. Його головна мета — трансформування академічної освітньої програми на технічних факультетах. Найкращий вплив приватних IT-компаній на навчальний процес у закладах вищої освіти — це удосконалення викладання матеріалу з додаванням реальних кейсів від фахівців-практиків.
Викладачі можуть як посилити мотивацію та залученість студентів, так і сприяти їх зменшенню, втраті інтересу. Звісно, варто посилювати перше, тому ми і вирішили почати з головних стейкхолдерів для студентів.
Мотивація до змін має бути головною ціллю для всіх учасників процесу. Тут мова йде про викладачів та загалом відкритість ЗВО до змін.

Щодо якості освіти поза ЗВО. Я не зовсім вірю, що можна стати якісним backend розробником без технічного бекграунду. Це обіцяють «інфоциганські» курси, що розраховані на 2-3 місяці і з майже 100% гарантією отримання офера після. Тому я радію, коли свідомі компанії роблять колаборації із ЗВО і покращують освітню програму. Прийти із запропонованим переліком тем, які навряд чи будуть імплементовані — не ефективно. Ефективно виявити потреби ЗВО, спитати про їх «болі» та чого не вистачає для викладання дисциплін. Вирішення деяких проблем може бути просто не на часі. Особливо зараз, коли багато речей просто відійшли на другий план через ситуацію у країні.

Чому ми обрали Node.js?

Графік зі звіту StackOverflow

Згідно даних StackOverflow, Node.js — абсолютний лідер у світі технологій, займає 47,12 % ринку. Крім того, у звіті вказується, що четверо з пʼяти back-end та full stack розробників використовують фреймворки Node.js.



Топові компанії, які використовують Node.js

Рейтинг ДОУ аналітики за зиму 2023 — node.js на другому місці серед фреймворків, які використовують українські full-stack та в топ-3 серед back-end розробників.

Щодо українського ринку, за аналітикою Djinni, кількість вакансій у 2022 році порівнюючи з 2021 не тільки не зменшилась, а і зросла. Тим часом як інші мови програмування поступили свої лідерські позиції.



Оновлення освітньої програми відбудеться на початку навчального року 2023, але програма розрахована на поступову імплементацію впродовж наступних двох років.
І ось чому не так швидко. Коли ми проводили попередню реєстрацію на курс в опитувальнику для викладачів, ми поставили питання «Які предмети, пов’язані з Node.js викладались у студентів до цього?». У третині ЗВО не викладалось з Node.js нічого. У більшості вишів викладається JavaScript та основи вебпрограмування. У деяких присутній вебдизайн. Тільки в окремому ЗВО Node.js є як вибіркова дисципліна «Основи розробки програмного забезпечення на платформі Node.js».
Після опитування, ми зрозуміли реальний обсяг робіт. Якщо десь потрібно просто оновити програму, то десь потрібно допомогти імплементувати її з 0.
Як би не було, курс неможливо повністю ввести у програму. Отримані знання можна імплементувати частинами, в залежності від того, яка дисципліна викладається. У більшості випадків це вебпрограмування.

Як це було?

Як я казала вище, ми звернулись до ЗВО першими. Наша компанія має підписані меморандуми з університетами Києва, Дніпра та Львова, тому допомога в оновлені програми — це частина співробітництва з ними.
Комунікація у ЗВО була з деканами факультетів спеціальностей «121 Інженерія програмного забезпечення», «122 Комп’ютерні науки», «126 Інформаційні системи та технології». На курс була попередня реєстрація та відбір, що почався ще у листопаді. Після цього було анкетування для розуміння рівня володіння Node.js у викладачів. Ми питали про:
— досвід з реляційними та нереляційними БД;
— з якими архітектурами стикались на практиці;
— чи був досвід написання тестів;
— чи був досвід з Typescript або з іншими мовами з типізацією;

Стало зрозуміло у чому саме є прогалини.

До цього ми тричі мали практику курсів з Node.js у Yalantis School, тому залучили до процесу колег рівня Senior і Tech Lead, які брали в них участь. Це практики, які розуміють проблеми студентів та сучасної освітньої програми. Багато хто з них сам закінчив ЗВО не так давно.
З грудня місяця ми почали готувати програму з урахуванням сучасних реалій: тривоги, світло, перебої зі звʼязком. Курс доступний у записі.

Проблеми відбору учасників


Отже, у нас була попередня реєстрація та відбір на курс.
Головним чинником для нас була мотивація та перспектива реальної імплементації нових знань. Більшість зареєстрованих викладачів були не готові імплементувати зміни у програму ні в цьому, ні в наступному роках. Їх метою було отримати сертифікат за прослухані години лекцій. Або реєструвалися ті, хто на навчальну програму впливати міг через обмежені повноваження. Були й ті, хто не готові робити домашні завдання через подвійне навантаження. Масові скорочення торкнулись і сфери освіти. На жаль, без практики немає й ефективного засвоєння матеріалу.


Були випадки, коли на курс реєструвались викладачі з не технічних спеціальностей, таких як «Культурологія», «Історичні науки» та інші. Це викладачі, що мали на меті світчинг. За такий короткий проміжок часу це неможливо. Хоча бажання навчитись принципово новому захоплює.


Яким буде курс?

Наш курс доступний у записі. Учасники курсу мотивовані та самоорганізовані люди. Ми додали тестування з теорії по кожній лекції для перевірки засвоєного матеріалу. Щотижня будуть практичні домашні завдання. Розуміємо, що буде багато питань, тому, крім запису, було додано Q&A сесії з авторами курсу.
Всього курс налічує 17 тем, 40 годин матеріалу, 9 Q&A сесій та 16 учасників. Учасники будуть навчатися у підгрупах. Після закінчення курсу ми надаємо час та сапорт у імплементації знань до освітньої програми. На початку навчального року, викладачі мають представити нам оновлену програму.
У наступному розділі автори нашого курсу дадуть свої коментарі з приводу курсу.

QA від авторів курсу
- Mykola Levkiv, Node.js developer Yalantis

Чого бракувало навчальній програмі, поки ви вчилися у ЗВО, що допомогло б краще розумітися на Node.js ?

Я думаю, що більшість побажань до навчання у ЗВО однакові від спеціальності до спеціальності. А саме, ближча до практики викладка матеріалу (щоб у студентів було більше розуміння роботи, яку вони будуть виконувати). Тобто відповіді на різноманітні «навіщо/для чого/на що звернути особливу увагу?» питання, а не «як?».

Які практичні вправи та проєкти можна запропонувати студентам для кращого вивчення Node.js?

Думаю, що можна запропонувати студентам вибрати такий проєкт самостійно. Можливо, у них є якась повсякденна проблема, вирішення якої вони б хотіли автоматизувати за допомогою вебсайту? Якщо так, то чому б їм не дати таку можливість під час проходження Node.js-курсу?)


— Bogdan Gres, Node.js developer Yalantis

Які головні теми повинні бути включені в оновлену навчальну програму Node.js?

В курсі ми занурились майже у всі теми необхідні у комерційній розробці:

  • JS/TS та платформа Node.js
  • взаємодію з базами даних та брокерами
  • криптографію та кібербезпечність додатка
  • патерни та архітектура веб додатків
  • розглянули сучасні методи взаємодії з інфраструктурою, починаючи з локального середовища і закінчуючи продакшн версією

Які можливі перешкоди можуть виникнути при вивченні Node.js, і як їх можна подолати?

З перешкод я б назвав тільки недостатню кількість часу, бажання та натхнення, бо з усім матеріалом можна впоратись при методичному вивченні і практиці.

— Arkadii Zelenskyi, Node.js developer Yalantis

Чого бракувало навчальній програмі, поки ви вчилися у ЗВО, що допомогло б краще розумітися на Node.js?

Навчальна програма ЗВО пропонувала досить обмежений набір актуальних інструментів. Здебільшого, на заняттях розглядалися застарілі технології та підходи до розробки web-застосунків. За інструменти розробки клієнтської частини виступали HTML, CSS3, JS та jQuery. Для серверної частини використовувався PHP з обмеженою взаємодією з базою даних.

Які можливі перешкоди можуть виникнути при вивченні Node.js, і як їх можна подолати?

При самостійному вивченні може бути спад мотивації у вивченні Node.js. Навчання у групі зі спільними домашніми завданнями може бути ефективнішим. Всесвіт JS пропонує великий набір різноманітних технологій, фреймворків та бібліотек. Через це може бути складно визначити необхідні технології для вивчення та порядок їх освоєння. Сучасна web-розробка — це комплексний процес. Для людей, хто тільки починає свій шлях в IT, може бути складно розібратися з усіма компонентами web-розробки та зрозуміти як вони працюють разом. З цим може допомогти досвідчений друг, або кваліфікований ментор.



Отже, Higher Education Camp — новий та цікавий проєкт для нас. Ми не відмовляємось від формату навчання фахівців рівня Trainee та Junior у рамках Yalantis School. Наші школи для тих, хто вже має технічну базу з ЗВО, яку треба структурувати та покрити незначні прогалини. Тому ми обираємо паралельний шлях.

А поки хочу дізнатись які програми співпраці з ЗВО є у ваших компаніях та чи мали ви практику зміни освітньої програми у вишах?

👍ПодобаєтьсяСподобалось1
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Щодо українського ринку, за аналітикою Djini

Правильно писати Djinni через дві n, а djini то вже фішинг (вид шахрайства).

дякую за уважність! Виправила )

Підписатись на коментарі