Work-life balance: кордони, які ми встановлюємо самі

Ви не планували ненавидіти своє життя. Але кожного дня рухатись по задачах все складніше, і навіть вихідних вже недостатньо щоб відновитись. А може ви навіть досягли ТУ САМУ ціль і відчуваєте спустошення замість гордості й ейфорії. Це — привід зупинитися й замислитися про те, що настав час дещо змінити у своїх звичних шаблонах поведінки. Привід замислитися про пошуки того самого work-life balance, рецептами й гарантованими способами досягнення якого останнім часом рясніють соцмережі... Але чи все так однозначно?

І хоч саме питання життєвого балансу належить до категорії «вічних», проте термін work-life balance вперше з’явився в обігу на порубіжжі 1970-1980х рр., коли представники покоління бебі-бумерів прагнули досягти рівноваги між кар’єрою, родиною та іншими сферами свого життя. Зараз про важливість гармонії між робочим та особистим говорять на кожному кутку, адже останнім часом проблема лише ускладнилася.

Робота з 9 до 18 поступово втрачає актуальність. Завдяки ремоуту співробітники можуть займатися вирішенням професійних питань коли завгодно і звідки завгодно. Багато хто перевіряє робочу пошту навіть у відпустці, завершує проєкт вихідними, або відповідає колегам в робочих чатах задовго після закінчення робочого дня. При цьому стираються усі кордони між робочим та особистим.

До того ж працювати більше нас нерідко підганяють приклади успішних керівників та бізнесменів, які не жаліючи себе досягли карколомних успіхів. Ми, стиснувши зуби продовжуємо тягнути лямку понаднормової роботи, намагаючись бодай трошки бути схожими на них. Ну як тут не пригадати вислови засновника одного з найбільших онлайн-маркетплейсів Alibaba Джека Ма, про те, що працювати 12 годин — норма, або ідола технократів Ілона Маска, який за 12 років зміг дозволити собі лише дві відпустки по тижню кожна?!

Проте всі ми різні і те, що спрацювало для фігурнатів списку Forbes, може стати непосильним для пересічного фахівця української компанії. Кожній людині потрібно визначитись самостійно, що для неї буде тим самим балансом кар’єри та особистого життя, адже обставини і контекст у кожного різні.

У чому важливість work-life balance?

Дослідження в усіх сферах показують, що працівники, які досягли балансу між роботою та особистим життям, продуктивніші, мотивованіші, здоровіші та мають більшу лояльність до роботодавця. Досягнення відповідного балансу надзвичайно важливе для ментального і навіть фізичного здоров’я членів команди. Відсутність рівноваги між цими пунктами загрожує тривогою, невпевненістю в собі й емоційним вигоранням, яке, до речі, встигло потрапити до міжнародного класифікатора хвороб Всесвітньої організації охорони здоров’я з визначенням «Синдром, який визнається як результат хронічного стресу на робочому місці, що не був успішно подоланий...»

Емоційне вигорання стає дедалі частішим явищем, внаслідок якого співробітники втрачають «іскорку в очах», працюють без запалу, що не може не позначитися на результатах їх роботи. До того ж, воно призводить до серцево-судинних захворювань і виснаження емоційно-енергетичних ресурсів. До речі, за даними Американського інституту з вивчення стресу, взаємозв’язок між стресом внаслідок переробіток та серцевими нападами настільки очевидний, що у великих американських містах останній прирівнюється до виробничої травми и і, навіть, належним чином компенсується.

Простіше кажучи, перебування у стані «робота нон-стоп» шкідливе як для співробітників, так і для бізнесу.

Виклики для бізнесу

Відповідно до дослідження Global Talent Trends-2022, головним пріоритетом для співробітників стає гнучкість work-life балансу. Дедалі більше усвідомлюючи взаємозв’язок між роботою та ментальним здоров’ям, люди хочуть працювати в компаніях, які цінують їх час, фізичне й емоційне благополуччя, адже людський організм не призначений — ні фізично, ні інтелектуально, або емоційно — для постійної виснажливої роботи і пов’язаного із нею стресу. А роботодавці починають розуміти, що для залучення й утримання фахівців необхідно давати командам більше вільного часу, тож починають переглядати корпоративну культуру компаній.

То ж як підтримувати work-life balance в своїй організації?

Дізнайтеся, що саме потрібно співробітникам

Ви не зможете розв’язати проблему, не дізнавшись її суті. Тож першим, але найважливішим кроком на шляху до встановлення work-life balance має стати анкетування співробітників. Це допоможе вам дізнатися, яких саме змін потребують робочі процеси.

Гнучкий графік

Сама можливість гнучкого графіку демонструє, що роботодавець цінує співробітника не лише як трудову одиницю, але й як особистість. При такому форматі роботи співробітники отримують більше контролю над власним життям та працюють більш охоче.

Наприклад, датська HR-консультантка Камілла Крінг в даному контексті пропонує універсальну концепцію, яка дозволяє компанії укласти зі співробітниками чудову для обох сторін угоду про трудовий режим. В центр планування робочого графіку Крінг рекомендує поставити біологічний годинник окремого співробітника. Адже, як зазначає фахівчиня, продуктивність та якість життя можна покращити, дозволивши людям синхронізувати свою роботу з біологічним годинником. Бо у суспільстві, яке базується на знаннях, вставати рано вранці вже немає великої необхідності — йдеться про час, коли люди найбільш продуктивні.

В QArea свідомі того, що, враховуючи поточні обставини, співробітники не завжди можуть виконувати завдання у рамках класичного робочого дня. Тому гнучкий графік — найбільш вдалий спосіб організації робочого часу в умовах турбулентності.

• Можливість дистанційної роботи

Пандемія коронавірусу та повномасштабне вторгнення росії внесли корективи у роботу багатьох компаній, змусивши перевести команди на ремоут. Втім навіть зараз деякі роботодавці все ще побоюються того, що перебуваючи вдома, співробітники працюватимуть менш ефективно. Втім дослідження доводять протилежне: працюючи з дому, співробітники на 13% продуктивніші, ніж в офісі. Тож якщо ви затятий консерватор, де офісна робота — догма, все ж розгляньте можливість дати членам команди попрацювати декілька днів з дому — це дозволить їм попіклуватися про себе, при цьому не пропускаючи роботу.

У нас в компанії співробітники можуть скористатися вибором: працювати дистанційно, або ж відвідувати офіс. Маємо чотири сучасні локації, обладнані усім необхідним, для безпечної та ефективноїї роботи. Тож кожен член команди сам обирає де йому краще та комфортніше працювати.

• Ставка на якість

Затягнутий робочий день негативно впливає на продуктивність співробітників та їх емоційний стан. Згідно з дослідженнями, працюючи понаднормово, кожен третій співробітник відчуває тривожність, кожен другий — роздратування. Тому замість заохочення членів команди працювати від світанку до заходу, краще сфокусуватися на ефективності процесу.

• Ініціативи, які допоможуть подбати про свій стан

Довготривалий робочий день часто змушує співробітників просто забути про фізичну активність, та, як наслідок, жертвувати здоров’ям. Але можна мотивувати персонал подбати про себе, запропонувавши скидки на абонемент, або відшкодувавши вартість занять у спортзалах.

До речі, в QArea підтримуємо співробітників у їх прагненні бути здоровими, тож практикуємо відшкодування витрат на заняття спортом.

Взяти життя під контроль: чекліст для співробітників

Що ж потрібно робити працівникам, аби отримати збалансоване життя та почуватися щасливими? Ось п’ять золотих правил, які допоможуть працювати з комфортом:

• Правильно управляйте часом

Наріжний камінь в питанні дотримання балансу — тайм-менеджмент. Рецепт доволі простий: визначтесь, скільки часу вам потрібно витрачати на всі активності та сфери життя, щоб перебувати у стані відносної рівноваги і постарайтесь привести свій графік до цього значення.

• Робіть перерви

Перерви нам необхідні задля того, аби поповнити енергію і з новими силами працювати більш ефективно. Дослідження Ілінойського університету показало: навіть відносно невеликі паузи в роботі позитивно впливають на продуктивність, знижують рівень стресу та втомлюваності.

• Підтримуйте фізичну активність

Фізичні навантаження — нагальна необхідність при щільному графіку. Спорт та медитація — надзвичайно ефективні для того, аби впоратись зі стресом. Ендорфіни, які виділяються під час тренувань — те, що може підняти настрій та надовго зарядити бадьорістю.

• Позбавтесь зайвого

Коли кожен день розписаний похвилинно, знайти баланс стає ще тяжче. Ми настільки зайняті роботою, громадською діяльністю, побутовою рутиною, що рідко приділяємо час собі. І, певно, єдиний спосіб вийти з ситуації — викреслити зі свого життя все зайве. Зробивши це, ми звільнимо місце в планувальнику для того, що дійсно важливе і може приносити радість.

• Зробіть перший крок

Не ставте собі за мету змінити у своєму житті все і одразу. Наприклад, якщо ви ніколи не займалися спортом, то ваш задум почати бігати від завтра марафонські дистанції щодня, швидше за все, так і залишиться нереалізованим. Краще почати з короткої пробіжки, поступово збільшуючи дистанцію. Формування нових звичок вимагає часу. Тож якщо ви рухатиметесь до великої мети маленькими кроками, щоразу радіючи невеликій перемозі, вам буде легше зберегти мотивацію та запал.

На перший погляд, підтримка work-life балансу може здаватись чимось недосяжним, але дотримання власних установок й пріоритетів, правильно спланований час, а також підтримка фізичної активності можуть наблизити вас до внутрішнього спокою та наділити здатністю жити збалансованим життям незалежно від обставин.

👍ПодобаєтьсяСподобалось0
До обраногоВ обраному1
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

По дослідженням каліфорнійського університету (було проведено в 2022 р) ще ніхто у світі не досягнув work-life balance.

Anna Fridman, дякую за коментар! Так, але прагнення до досягнення цього балансу має стимулювати нас на його пошуки.

Burn-out is included in the 11th Revision of the International Classification of Diseases (ICD-11) as an occupational phenomenon. It is not classified as a medical condition.

Підписатись на коментарі