Сучасна диджитал-освіта для дітей — безоплатне заняття в GoITeens ×
Mazda CX 30
×

Десять та одна порада для IT-початківця з ведення ФОП

Автор: Юрій Крюков, старший юрист компанії Таксер.

Багато айтівців, на самому початку своєї кар’єри, отримують доходи без реєстрації ФОП (мотивуючи тим, що обіг невеликий, ніхто на це не зверне уваги тощо). Але це не так, адже банк може заблокувати рахунок та вимагати документи, що підтверджують легальність коштів, а якщо про це дізнається податкова — буде ще гірше, бо вони можуть накласти штраф від 17000 до 34000 грн (за здійснення господарської діяльності без реєстрації) та ще з усіх надходжень доведеться сплатити податок на доходи фізичних осіб (18%) й військовий збір (1,5%).

Тому, перед початком своєї кар’єри в ІТ, рекомендую зареєструвати ФОП, щоб уникнути непорозумінь з податковою та банками. Зараз це не важко, адже реєстрацію можна провести онлайн, подавати звіти можна онлайн та сплачувати податки можна не виходячи із дому. Достатньо, щоб був електронний підпис та Інтернет.

У цій статті хочу звернути увагу на моменти, які джунам здаються незначними, але можуть нашкодити ФОП надалі:

  1. адреса реєстрації ФОП повинна збігатися з місцем реєстрації проживання фізичної особи. Тобто, якщо ви зареєстровані у Львові, а фактично проживаєте у Харкові — ФОП потрібно реєструвати у Львові (за місцем реєстрації фізичної особи);
  2. номер телефона та електронна пошта, яку потрібно вказати під час реєстрації ФОП — краще створити робочі телефон та пошту, адже після реєстрації туди можуть надходити рекламні дзвінки та повідомлення (тобто, спам). При цьому, телефон та пошта повинні бути на зв’язку;
  3. IT-ФОП бажано обирати третю групу спрощеної системи. Ця група має право надавати послуги будь-кому, тоді як друга група має право надавати послуги лише населенню та іншим платникам єдиного податку (перша група взагалі може надавати лише побутові послуги). У третьої групи ставка податку становить 5% від доходу ;
  4. взагалі, на третю групу переводять з дати державної реєстрації (якщо подана відповідна заява або є відмітка про перехід на єдиний податок у заяві на реєстрацію ФОП) та перед тим, як отримувати гроші на ФОП, рекомендую впевнитись, що вас перевели на спрощену систему оподаткування. Податкова може не прийняти заяву про перехід на спрощену систему через помилки, відхилити через податкову заборгованість як фізичної особи тощо;
  5. потрібно слідкувати за сумою отриманих доходів у календарному році, щоб не перевищити ліміт, дозволений на спрощеній системі. У 2023 році для третьої групи ліміт становить 7 818 900 грн. Якщо цей ліміт буде перевищено, ФОП буде змушений перейти на загальну систему з першого числа наступного кварталу та сплатити 15% єдиного податку від суми перевищення (якщо не перейти та кошти будуть надходити й у наступному кварталі також — з суми, отриманої у кварталі, коли ФОП вже мав би бути на загальній системі сплачується 19,5%, це податок на доходи фізичних осіб та військовий збір);
  6. у заяві на спрощену систему оподаткування завжди потрібно вказувати, що це реєстрація або зміни. Крім цього, заповнюються не лише ті рядки, які змінюються — заповнюються усі рядки. Наприклад, якщо ви додали лише один КВЕД, усе одно потрібно буде заповнити рядки: 1-4 (у 4 рядку, окрім адреси, обов’язково потрібно вказати контактний номер телефону), 5.4, 6 (потрібно вказати усі місця провадження господарської діяльності), 8 (тут вказуються усі старі та нові КВЕДи) та 9;
  7. дохід від здійснення господарської діяльності можна отримувати лише на рахунок ФОП. На рахунок фізособи (навіть власний) отримувати дохід по ФОП — заборонено. Інакше, податкова вважатиме це доходом фізичної особи з оподаткуванням податком на доходи фізичних осіб (18%) та військовим збором (1,5%);
  8. готівкові розрахунки потрібно проводити лише через касовий апарат (РРО/ПРРО). Безготівковими розрахунками вважається оплата з рахунку клієнта на рахунок ФОП, через касу банку;
  9. отримувати кошти можна лише за тими КВЕД, що є у ФОП в реєстрі платників єдиного податку. Якщо отримувати дохід за КВЕДами, яких у ФОП не має — податкова, заднім числом, анулює реєстрацію платника єдиного податку (наслідки цієї події є у п’ятому пункті);
  10. платники єдиного податку не можуть враховувати витрати у своїй діяльності. Тобто, якщо клієнт повинен сплатити (за рахунком/інвойсом) 100 євро, але, на рахунок ФОП надійшло лише 95 євро (через комісію банку або платіжної системи) — у дохід потрібно врахувати 100 євро;
  11. для розрахунку доходу валюту, отриману ФОП, необхідно перевести в гривню за курсом НБУ на дату отримання (незалежно від того, коли ця валюта перерахована на гривневий рахунок). При цьому, обов’язкового продажу валюти не має — її можна зберігати на валютному рахунку скільки завгодно.

Сподіваюсь ця стаття допоможе вам визначитися, що та як робити далі. Та, якщо будуть питання — будь ласка, питайте у коментарях.

👍ПодобаєтьсяСподобалось9
До обраногоВ обраному3
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Але це не так, адже банк може заблокувати рахунок та вимагати документи, що підтверджують легальність коштів, а якщо про це дізнається податкова — буде ще гірше

Щось ця фігня не працює, маю багато знайомих які отримують гроші просто на валютні картки в тому ж приваті багато років по 3к+ на місяць і навіть з банку жодного разу не поцікавились

остання ситуація яка трапилася у підприємця : він в січні отримав кошти, які одразу зарахувалися на поточний рахунок, але банк одразу з тим надіслав лист про надання інформації за що надходження. Підприємець не побачив листа від фін моніторингу банку, і не надав їх в банк, і вже наступний лист який він отримав це із податкової де його просять надати всі первинні документи із 2018 року

Також такі банки як приват та укрсиббанк переважно але найчастіше при першому надходженні валюти від клієнта просять передати в банк згідно якого котракту надходять кошти

Я не казав про підприємців, я казав що рух коштів є і люди не мають ніякого статусу працевлаштування (не працівники і не підприємці), тому в казки про податківців які їм щось надішлють не вірю взагалі, а в те що банк зацікавиться — такого ще також не сталось, значить це не системний підхід. Те що тих хто погодився платити податки штормлять — це і так зрозуміло, а тих хто ніяк не фігурує ніде — держава продовжує непомічати (зате і далі публікують статистику про 25% безробіття)

пам’ятаю що десь до 2017 року айтівці так спокійно отримували кошти, а потім банк блокував отримання та просили надати пояснення що це за регулярні надходження
і тоді всі масово ринулися реєструватися як ФОП
тому це до тих пір поки вам не подзвонили

Але якщо ваші знайомі отримують кошти у валюті як фіз особа на свої особисті картки, то вони повинні декларувати ці кошти, як іноземний дохід і сплачувати ПДФО 18% та 1,5% війс збору

Час від часу варто логінитися в особистий податковий кабінет з електронним ключем і переглядати розділ «Стан розрахунків з бюджетом». Можуть бути сюрпризи в колонці «Податковий борг».

cabinet.tax.gov.ua/login

Хочеться, щоб цю сіру схему заборонили раз і назавжди, а українців влаштовували по людським міжнародним європейським контрактам (а не як *идло-рабів з приховуванням від замовників реальної винагороди спеціалістам).

Підтримую, але зараз набіжать коршуни, які «я нічєго странє нє должен» і «мєня насільно дєржат»

Не знаю, що там приховане, але 5 відсотків — це 5 відсотків + мінімальне ЄСВ, а 20 (+22 від ЄСВ) — це більше. Гроші не беруться нізвідки, за все заплатить працівник

Приховане не те, що він платить, а те, що не отримує ;) Наприклад, джуна продали за 5 шт$ замовнику, а він отримує 500 $ і платить 5% податку. Питання, а де інші 4500 $ ;)

Та й взагалі, люди, які залишились без роботи з відкритим ФОПом ще за кордоном, не мають права на соцдопомогу (навпаки, мають сплачувати ЄСВ). Так кому таке підприємництва потрібне ? Це геноцид, а не підприємництво. А скільки галери «накрутили бабла» га мертвих фопах? Взагалі, це сіра схема по легалізації грошей невідомого походження через Україну (щоб через тисячі рахунків ФОПів заплутувати транзакції). Короче, цю богодільню потріюно прикривати (хоча самих бухгалтерів та HRів можна було б залити на цій схемі, бо вони до ІТ не мають відношення : дають лише допоміжні консультації)

Десять та одна порада для IT-початківця з ведення ФОП
потрібно слідкувати за сумою отриманих доходів у календарному році, щоб не перевищити ліміт 7 818 900 грн.

Інформація, звичайно, корисна і про це дійсно не варто забувати. Проте це 213 864$ на рік або 17 822$ на місяць. Наскільки ймовірно, що ІТ-початківець буде отримувати стільки? Та й не тільки початківець... Це треба дуже сильно постаратися, щоб вийти за ліміти — або бути супер-мега-про, або мати декілька робіт. Звичайно були статті, що деякі люди в Україні отримують 20к+ на місяць, але дивлячись на загальну статистику — це дуже поодинокі випадки.

актуально для тих, хто розподіляє кошти з одного ФОП на команду. Такі бувають (

адреса реєстрації ФОП повинна збігатися з місцем реєстрації проживання фізичної особи. Тобто, якщо ви зареєстровані у Львові, а фактично проживаєте у Харкові — ФОП потрібно реєструвати у Львові (за місцем реєстрації фізичної особи);

А чому це проблема?
За 10 років жодних проблем навіть з пропискою та реєстарцією фоп у донбабве, хоча фактично жив у Харкові, а потім у Закарпатті.
Чи це щось нове через війну?

ні, у цьому плані немає нічого особливо нового (хоча, банки іноді блокують рахунки ФОП, які зареєстровані на окупованих територіях). Крім того, норма, щодо реєстрації ФОП за місцем реєстрації фізичної особи, є вже давно. Взагалі, фізична особа, коли переїжджає (на інше постійне місце), повинна повідомити про це відповідний орган реєстрації (така процедура замінила собою прописку). Але, дуже малий відсоток фізосіб (та ФОП) про це повідомляють

Дочитав до третього пункту і зрозумів що далі читати сенсу немає. Наче все правильно але дуже поверхнево.
От цікаве питання — так чому третя а не друга? Тому що третя може надавати послуги нерезидентам. Якщо б співпрацювати тільки з Українцями то айтівцю було норм і на другій

Не зовсім зрозумів, що ви маєте на увазі. У третьому пункті вказано, чому бажано обрати саме третю групу:

друга група має право надавати послуги лише населенню та іншим платникам єдиного податку

. Там вказані переваги третьої групи (можливість надання ВЕД послуг та юридичним особам) та вказано кому може надавати послуги друга група. Якщо розписувати усі недоліки та переваги єдиного податку — це може бути дуже великий текст (навіть у цьому «поверхневому» тексті ви дочитали лише до третього пункту). Дякую за ваш коментар, якщо у вас будуть ще питання — завжди радий вам відповісти

не зовсім згодна
адже переважно ФОП в сфері ІТ, надають послуги компаніям на загальній системі. А ФОП на другій групі заборонено надавати послуги підприємцям на загальній системі — це порушення перебування на спрощеній системі!
Навіть, якщо ви поки працюєте лише із спрощенцями, завжди є ризик, що колись ви про це забудете і отримаєте оплату від ТОВ на загальній системі
Краще перед реєстрацією бізнесу, отримати консультацію бухгалтера чи навіть бухгалтера та юриста
Якщо виникне потреба, звертайтесь до нас @MBA_My_Best_Accountant

А з чим саме ви не згодні? адже, в третьому пункті саме так й написано, що айтівцям краще обрати третю групу, тому що друга група може надавати послуги лише спрощенцям та населенню

Юрій, не згодна була саме на коментар Вільного Художника, який і прокоментувала

Пробачте, не з тією інтонацією прочитав())

Я би не звернулась за консультацією до бухгалтера, який читає одним місцем

це була відповідь на питання в чаті, не варто дивитися одним місцем

Дійсно, не дивіться. Все правильно кажете, але не робите

не витрачайте мій час та час людей які будуть читати ваші «влучні» зауваження. Замість хамства та суперечок краще займіться чимось корисним

Якщо навести курсор на будь-який коментар, внизу зправа з’явиться посилання на коментар-оригінал. Може так до вас дійде. Хоча, навряд.

Дякую, ви підтвердили мої підозри. Dixi.

Ні, не норм. Бо на другій группі ти не можеш надавати послуги юридичним особам на загальній системі оподаткування, а це — 95% всіх українських підприємств.

для послуг, частіше за все, обирають третю групу (тут можна надавати послуги будь-кому). друга група це для торгівлі.

Бо друга група не може працювати з юрособами. Ваш кеп

Підписатись на коментарі