Як я стала UI/UX дизайнеркою. Моя історія
Всім привіт! Мене звати Маша Королькова, і я працюю UI/UX дизайнеркою у команді HOSTiQ.
Я зробила перші кроки в дизайні у 2012 і з того часу працювала у різних його сферах: реклама, модні журнали, дизайн друкованих книг і верстка електронних, робота з оформленням івентів. Я працювала в компаніях, в агентствах і на фрилансі. Зараз мені цікаво розвиватися у вебдизайні та продуктовому дизайні, а ще мені неймовірно пощастило бути залученою до роботи саме над українським продуктом.
Я хочу поділитися моєю історією розвитку та сподіваюся надихнути когось із читачів на перші кроки в дизайні.
Маленький дисклеймер: я чудово розумію, що коли я починала, все було інакше — менша конкуренція, нижча планка для входу. Водночас зараз набагато більше ресурсів для розвитку, фриланс став поширеною та зручною практикою, побільшало компаній, які шукають дизайнерів на аутсорс.
Ситуація швидко змінюється та змінюються умови для новачків, але якщо є велике бажання, я вважаю, що починати ніколи не пізно. Тим більше, що згідно з дослідженнями IT-асоціації CompTIA, попит на фахівців у сфері розробки інтерфейсів і дизайну лише зростатиме.
Початок: чи варто йти у художній ВНЗ
Свого часу я не наважилася вступити до художнього вишу через невпевненість у своєму академічному малюнку. У результаті, обираючи між дизайном, екологією та соціологією, я зупинилася на останньому. Довгий час диплом соціолога ніяк мені не допомагав, але в результаті ці знання знайшли застосування зараз, коли я почала вивчати поведінку користувачів, UХ-ову сторону дизайну.
Після закінчення університету я зрозуміла, що таки мрію працювати дизайнером, і почала активно шукати профільні курси. Чесно кажучи, на той час не було різноманіття пропозицій, а ті курси, які були доступні, мали суперечливі відгуки. Я хвилювалася та вагалася, проте вирішила спробувати, за що собі дуже вдячна. З того часу я пройшла багато навчальних програм та майстер-класів. Безплатні та платні, довжиною в пів року та експрес-варіанти за 3 дні. Десь я здобула більше знань, ніж очікувала, а десь — скоріше розчарувалася.
Мій особистий висновок із ситуації такий: якщо ви рано зрозуміли, що дизайн — це ваше, і у вас є така можливість — здобувайте вищу профільну освіту, це буде крутим стартом. Ви відразу потрапите у художнє середовище, вдумливо пройдете всі основи, у вас буде багато часу для практики.
Однак якщо ваш шлях не такий прямий і з якоїсь причини вступити до ВНЗ — не варіант, це не катастрофа. Навчитися на курсах реально, але це може зайняти більше часу та вимагатиме більшої мотивації, щоб організувати себе, свій навчальний план і сам процес. Проте тут теж є свої плюси: ви самі обираєте, у кого вчитися та які саме навички опанувати.
Моє пересувне робоче місце з 24 лютого. Виявилося, що на орендованих квартирах часто немає робочого столу, тому я завела свій — розкладний :) Від великого монітора на час відключень світла довелося відмовитись, але він повертається!
Перша робота: як я отримала роботу дизайнером без досвіду
Мої перші курси включали кілька напрямків дизайну одночасно: поліграфія, ілюстрація, анімація, відеомонтаж, 3D. Це дуже зручно для новачків, щоб зрозуміти, чим хотілося б займатися, та базово опанувати відповідні програми. Як тільки я зустріла свій метч — дизайн журналів — паралельно з навчанням почала переглядати вакансії.
Отримати першу роботу було найважче. На свій перший проєкт я потрапила, звичайно ж, завдяки удачі. Але в мене була своя система пошуку: я вибирала вакансії, що може і містили вимоги, яким я не зовсім відповідала, але які пропонували завдання, що були мені під силу. Я додавала емоційний мотиваційний лист до свого резюме, в якому розповідала, як це конкретне завдання я могла б і хотіла вирішити і яким чином, попри те, що я новачок.
Видавництво, яке стало моїм першим робочим досвідом (дякую тому, хто в мене повірив), терміново шукало дизайнера на заміну. З першого разу вони не відгукнулися на моє резюме. Але коли я помітила, що вони публікують термінову вакансію три тижні поспіль, я написала ще раз і запропонувала зробити тестове завдання. І зрештою мене прийняли! HR сказала, що її підкупила моя наполегливість та адресність мого листа.
З першим робочим досвідом у кишені було вже простіше подаватися на вакансії все вище та вище, які включали більший рівень відповідальності та вимагали ґрунтовніших знань.
На деяких роботах я працювала в команді дизайнерів. Це дає дуже сильний поштовх у зростанні, тому що можна вчитися на прикладі колег, просити поради, покладатися на підтримку. Коли я працювала сама, то шукала інформацію на форумах і в професійних спільнотах, в книгах і на курсах. Це довше, але теж працює.
Коли я прийшла у свою нинішню компанію, мій досвід теж не повністю відповідав запропонованій посаді. Але я дуже хотіла працювати в продуктовій компанії і була готова багато вчитися. Мені хотілося побачити роботу над реальним продуктом, коли можна брати участь на різних етапах дизайну: від ідеї до реалізації, паралельно перевіряючи ефективність та зручність для користувачів.
Спершу було дуже складно. Це була нова сфера для мене, нова команда, доводилося звикати до нових процесів.
Іноді виникали досить незручні ситуації :) Наприклад, коли я надсилала колегам чернетку макета та чекала колективного обговорення для підготовки фінального варіанту (як я звикла працювати), а мої напрацювання брали як готову роботу і налякані розробники йшли до мене з питаннями.
Деякі мої завдання так і не були затверджені в роботу, частина не дійшла до етапу впровадження, але деякі ідеї, які я принесла, були реалізовані, і це неймовірно приємні відчуття!
На проєкті нас двоє дизайнерів і завдання найрізноманітніші. Вони можуть стосуватися продуктової, маркетингової, брендингової, технічних сторін. Іноді можуть стати в пригоді навички ілюстратора, аніматора, копірайтера, ретушера... Так що синдром самозванця зі мною і зараз: я бачу, що можна було б робити краще, та як багато нових напрямів було б корисно опанувати і використовувати в роботі.
Нескінченний процес: що повинен знати та вміти «хороший дизайнер»
Щоб підтримувати в собі оптимальний баланс мотивації, натхнення та нових знань, я намагаюся проходити
Але, крім цього, мені подобається дивитися трохи ширше та планувати свій вільний час на кілька напрямів нових знань, які я для балансу чергую.
Теорія
Через те що я не вчилася у художньому виші, я мала прогалини в теорії дизайну. Зараз у мене є план вивчити найважливішу теоретичну базу самостійно. Є списки книг, які становлять класичну основу «хорошого дизайнера», і в цих книгах є вправи, які дають дуже багато інформації для роздумів.
Для мене важливими книгами з теорії дизайну стали:
- «Мистецтво кольору» та «Мистецтво форми» Йоханнес Іттен,
- «Взаємодія кольору» Джозеф Альберс,
- «Нова типографіка» Ян Чіхольд,
- «Модульні системи в графічному дизайні» Йозеф Мюллер-Брокманн,
- «Graphic Design: A New History» Stephen J. Eskilson,
- «Graphic Design Basics» Amy E. Arntson,
- «100 Things Every Designer Needs to Know About People» Susan Weinschenk,
та ще багато інших. Їх можна підглянути у списках літератури до вивчення на факультетах дизайну.
Плюс, для кожного напряму дизайну є свої класичні книги, які слід прочитати. А також щороку видаються нові книжки про сучасний дизайн і додаються нові принципи, а окрім книжок існують чудові документальні фільми та, звичайно ж, курси з основ дизайну 😁
📌 В Україні видавництво ArtHuss спеціалізується на книгах для дизайнерів. А ще, у відкритому доступі можна переглянути гарні безплатні мінікурси з кольору та композиції.
Практика
Сюди відношу відточення навичок роботи у профільних програмах, пошук лайфхаків для прискорення та автоматизації звичної роботи, а також вивчення нових програм та нових напрямів, які можуть стати в пригоді.
Наприклад, я працюю здебільшого у Figma, і з того моменту, як я вивчила роботу з Auto Layout та компонентами, моє життя заграло новими фарбами. А ще можна заглибитись у плагіни для Figma та створювати власні. Можна вивчити комбінацію Figma та Webflow — і це теж стане новим джерелом можливостей.
📌 Подібні уроки публікують самі розробники програм, корисно стежити за їх акаунтами, наприклад, за профілем Figma в YouTube.
Софт-скіли
Для кожного рівня (стажер-джуніор-мідл-сеньйор-лід) дизайнеру будуть важливі свої софт-скіли. Часто від викладачів я чула, що хорошого дизайнера відрізняють саме дрібниці, наприклад те, як він презентує свою роботу.
Для себе планую поступово пропрацьовувати такі навички:
- презентація,
- тайм-менеджмент,
- вміння збирати вимоги та формулювати ТЗ,
- вміння давати та отримувати зворотній зв’язок,
- методики командної роботи,
- робота з конфліктами у команді,
- наполегливість (але з цим непросто :)).
Є безліч книг і тренінгів для розвитку софт-скілів для дизайнерів, головне — не забувати інтегрувати нові практики у свою щоденну роботу.
📌 Поради, як покращити софт-скіли + розповіді про реальні кейси можна знайти у цій відеобібліотеці.
Нетворкінг
Не люблю термін «нетворкінг», можна переформулювати його як «знайомство з іншими дизайнерами» особисто або через статті, книги, кейси. Інакше кажучи, спілкування від слова «спілка» — обʼєднання людей зі спільними інтересами та цілями.
Раніше я недооцінювала цей пункт, але для мене стало відкриттям, що довкола дуже багато блискучих дизайнерів і вони готові ділитися своїм досвідом, відповідати на запитання, розповідати про свої проєкти та процеси. Чесно кажучи, більшість завдань дизайнерів не унікальні, і тому порада досвідченого колеги може заощадити дні, тижні та місяці спроб винайти «власний велосипед».
📌 Такі поради можна знайти в чатах випускників після курсів, наприклад, в Telegram ось тут. Також є профільні чати для дизайнерів, де можна брати участь в обговореннях або навіть у спільних проєктах, на кшталт каналу Дизайн-борщ. Ну, і не забуваємо про особисті соцмережі дизайнерів.
Особисті проєкти
Дизайн — це про вирішення проблем. Але іноді розв’язування на роботі лише одноманітних завдань може призвести до втрати мотивації та відсутності у портфоліо визначних робіт.
Як пише у своїй статті дизайнерка Джесіка Волш, проєкти, які ви робите для себе, дозволяють вам повністю проявити свою креативність, різноманітність навичок і направити все це на вирішення важливих саме для вас проблем.
Для цього спробуйте завести список, такий собі shit list, в який заноситимете моменти, що вас хвилюють, злять або закликають до дії. Час від часу заглядайте в нього, думаючи, що з цього ви могли б вирішити та як саме. Це може бути щось локальне — наприклад покращення сайту вашої улюбленої музичної групи, або щось складніше — як-от відсутність можливості сортувати сміття у вашому місті. А, може, вас взагалі турбує проблема світового порядку і ідея, як вирішити її, виникне саме у вашій голові?
Для рішення цих проблем можна провести дослідження, скласти план, залучити друзів та колег. Навіть якщо ви не зайдете далі концепту — як мінімум, у вас може вийти цікавий кейс для портфоліо :)
І останнє, моє найулюбленіше...
Організація дня та планування
Зараз багато дизайнерів діляться своїми практиками планування дня і я щиро вдячна їм за це! 😍Проблема нестачі часу — одна для всіх :)
Як нас навчав викладач, у всіх людей на день однакова кількість годин. Якщо відняти з 24 годин час на сон, роботу та особисте життя, залишитися близько 2 годин на день, які ви можете інвестувати у свій розвиток. Від того, на що ви витратите ці 2 години, і залежить ваш ріст і майбутнє.
Від кількості книг та уроків у черзі до перегляду може заболіти голова. Але якщо запланувати на день, тиждень або три місяці завдання на свої 2 години на день, то можна поступово рухатися у своєму темпі. На око згадую систему планування від однієї ілюстраторки (оригінал ще російською).
Наважитись розпочати щось нове завжди складно, адже розрахувати все наперед неможливо. Але якщо маєте щире бажання стати дизайнером — дійте! Головне — кінцевий результат у вигляді кар’єри вашої мрії. Маю надію, що моя історія та поради допоможуть вам обрати найкомфортніший і найпряміший шлях до своєї мети.
На цьому все, дякую за увагу!
2 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів