Успішна кар’єра в IT: як знайти себе в галузі технологій
Привіт! Мене звати Антон Мужайло і я займаю позицію Senior Solution Architect у GlobalLogic. Моя робота полягає у розвитку бізнесу компанії, а саме у технічних консультаціях для вирішення технічних та організаційних проблем наших клієнтів.
Уявіть собі замовника, який шукає конкретну технічну експертизу для розробки певного рішення та має вибір серед багатьох компаній, і тому оголошує тендер, який я маю допомогти виграти. Потрібно запропонувати не тільки ресурси, експертизу та вирішення існуючих викликів, але й довести, що це — найоптимальніший підхід, і що ми дійсно спеціалізуємось на цьому. Додайте до цього існуюче середовище, підходи, постанови зі сторони клієнта, в яке наше рішення має вписатись.
Це постійна гра в лікаря та пацієнта: потрібно постійно балансувати між швидким ефектом лікування симптомів та стратегічним ефектом лікування причини симптомів. Адже при відсутності швидких результатів «пацієнт» зазвичай звинувачує лікаря у некомпетентності. Те ж саме відбувається через певний час, якщо лікувати симптоми, але не лікувати причину.
Але це не завжди було так. За останні 11 років у галузі я пройшов довгий шлях, займаючи посади в різних напрямках, таких як автоматизація тестування (test automation), тестування продуктивності (performance testing), робота з апаратною інфраструктурою (configuration engineer), архітектура програмних рішень (solution architect), управління командою (team leader) та проєктний менеджмент (project manager).
За час цього чималого шляху я наробив багато помилок (здається навіть більше, ніж будь-хто інший), але кожна з них допомогла мені навчитись речей, які зробили мене тим, ким я є сьогодні. Якби 11 років тому я міг повідомити собі про те, чого мені очікувати та на що варто звертати увагу — це стало б надзвичайно корисним досвідом для молодшої версії мене. Тому, якщо ви, так само як я колись, шукаєте своє місце в IT, то цей матеріал має бути корисним для вас.
Як обрати напрям для реалізації себе в ІТ: інтереси та здібності
Я глибоко переконаний, що успіх в будь-чому можливий лише тоді, коли ви займаєтеся тим, що вам дійсно подобається. Саме тому, ключовим фактором є обрання напрямку. Обирайте не те, на що за вашими мірками ви здатні, а те, що вам більше подобається, адже легше — не означає краще.
Обрати напрям для реалізації себе в ІТ може бути складно, оскільки існує безліч професійних спеціалізацій та напрямків, тому завжди керуйтесь виключно власною зацікавленістю.
Перш за все, вам потрібно зібрати максимальну кількість інформації про технічні, напівтехнічні та нетехнічні професії в галузі. Розібратися в цьому можна за допомогою онлайн-курсів, вебінарів, блогів, статей подібних на цю, і тематичних відео, приміром, як огляд рекрутингу в IT та ще 14 професій у цьому відеоплейлисті. Після перегляду спробуйте зрозуміти, що саме вас цікавить.
- Технічні ролі охоплюють розробку (вебзастосунки, мобільні застосунки, embedded та ін.), тестування (QA), DevOps. Вони вимагають глибоких знань у технічній сфері, тому, якщо ви любите вирішувати складні технічні завдання — це може бути ваш вибір.
- Напівтехнічні ролі, такі як продуктовий дизайн, техпідтримка, бізнес-аналітика, пошукова оптимізація (SEO) вимагають як технічних, так і нетехнічних знань. Ці ролі підходять для людей, які, окрім технічних задач також воліють займатись аналізом та роботою з людьми.
- Нетехнічні ролі такі як проєктний менеджмент, HR та Recruiting пов’язані з управлінням та координацією проєктів, людськими ресурсами та рекрутингом. Якщо ви любите працювати з людьми та керувати процесами — ці посади точно для вас.
Мінімальне розуміння напрямків необхідне для того, аби ви не вчили якийсь з них протягом багатьох місяців, витративши сили та кошти, а потім зрозуміли, що «не йде». Хоча, можливо, ви захочете, як я, побігати з напрямку в напрямок та на власному досвіді зрозуміти, що саме вас цікавить більше. Але тоді ваші здобутки у кар’єрі можуть дещо затягнутись. 🙂
Обираючи майбутню професію, не варто в першу чергу орієнтуватись на зарплатні рейти. Проте, з власного досвіду стверджую, що будь-які талановиті спеціалісти гарно себе почувають у фінансовому плані, а найпростіший шлях стати таким спеціалістом — це, повторюсь, робити те, що подобається.
Кожна людина має власний талант, який може ховатись досить глибоко. Проте, він відкривається виключно через використання можливостей. Наприклад, ви ніколи не дізнаєтесь про ваш талант у публічних виступах, якщо не спробуєте цього.
Талант, як і будь-яка інша навичка, з часом та практикою розвивається та поліпшується. Навіть якщо ви не виявили його на початку кар’єри, не варто засмучуватись. Потрібно постійно навчатись та експериментувати, аби розкрити свій справжній потенціал.
Крім того, важливо не порівнювати себе з іншими та не ставити нереальних цілей. Кожен має свій шлях розвитку, інакше відчуття безнадії може перекреслити усі попередні здобутки. Завжди шукайте можливості до вдосконалення, наприклад, інтерншипи, волонтерську роботу, онлайн-курси тощо.
Врешті решт, пам’ятайте, що кожна людина унікальна, і що ви можете розкрити свій талант та досягти успіху у кар’єрі, якщо будете працювати над своїми навичками та знаходити задоволення у своїй роботі.
Self Branding, або Як не стати одним з багатьох
Безліч людей не розуміють, наскільки важливим в епоху інтернету та соціальних мереж є створення власного, професійного бренду. Перш за все, ваше ім’я повинно бути усюди. Всі ваші роботи, проєкти та досягнення повинні мати зв’язки з вами. Кожен результат мусить мати автора, оскільки якщо ви не вкажете своє ім’я — це зробить хтось інший.
Люди можуть не знати вас особисто, але вони мають знати ваше ім’я, яке стійко асоціюється з прикладом кваліфікованого та надійного спеціаліста. Помітність та впізнаваність — ключ до власного бренду, а ім’я, пов’язане з результатами та досягненнями, і є ваш бренд.
Навіщо це треба? Поміркуймо. Уявіть вашу спеціальність в університеті. Умовно
Розглянемо деякі практичні кроки, що допоможуть якісно виділитись серед спеціалістів зі схожими навичками та досвідом.
🔈 Не мовчіть. Мовчання — це, звісно, золото, але постійне мовчання — пил. Ми не помічаємо пил, поки його не стає надто багато. Коли людина весь час мовчить — виникає питання: «А яка роль цього співробітника та чим він взагалі зайнятий?» Щоб уникнути цього, потрібно мати власну думку та доносити її під час обговорень та робочих зустрічей, а також власну позицію в професійному плані, яку ви маєте відстоювати.
Таким чином, ви будете сприйматись, як надійний та кваліфікований спеціаліст, з яким потрібно рахуватись. Водночас людина, яка часто змінює власну точку зору, або швидко підтримує будь-які інші, навіть протилежні від власної думки, інтуїтивно вважається ненадійною.
🧿 Сфокусуйтесь. Не потрібно бути всім для всіх. Іншими словами оберіть свою нішу та зосередьте на ній свою увагу та зусилля. Неможливо подобатись усім. Ким би ви не були, що б ви не робили — завжди знайдуться ті, кому це не сподобається. Ви це легко можете перевірити у коментарях до будь-якої статті, (особливо цієї 🙂) або у відгуках до будь-якого продукту.
Оберіть коло людей, думки яких вам важливі, та сфокусуйтесь на них. На решту можна дивитись через широку призму байдужості, лише інколи виділяючи для себе дійсно корисні зауваження. Пам’ятайте, будь-який, навіть найсуворіший фідбек є лише точкою зору однієї людини, та не має бути прописною істиною. Але якщо він є конструктивним та має логічні аргументи — це можна (і потрібно) використати для вдосконалення себе.
🆕 Постійно пробуйте нове. Як я зазначав раніше — кожен має талант, а для його визначення необхідно не стояти на місці та постійно пробувати щось нове. Людина, яка постійно прогресує має ширший досвід, адже більшість об’єктів, процесів і технологій перетинаються, іноді навіть дуже несподіваним чином. Така людина бачить «велику картинку» та може передбачити наслідки ледь не кожної ймовірної зміни.
Заповнюємо профіль LinkedIn якісно👇🌐 Публічність та соцмережі. Зовсім не обов’язково мати акаунт у кожній соцмережі та щоденно писати про себе. Однак, професійну сторінку на LinkedIn, з підтвердженими навичками та досвідом варто було б завести. Конференції, тренінги, будь-які публічні виступи — це ще один шлях досягнення публічності. Вони вимагають навичок публічного мовлення та роботи з аудиторією, але врешті окупляться серйозною перевагою над конкурентами.
💾 Зберігайте власні досягнення. Вони мають бути помітними у вашому резюме, на згаданому раніше LinkedIn, на першому слайді ваших виступів тощо. Скромність — це добре, але публічність ваших досягнень — це не про скромність, а про результати вашої кар’єри.
👥 Networking та співпраця з людьми. Спілкування з новими людьми є найбільшим джерелом нових можливостей та працює за простою формулою: більше нових людей — більше нових можливостей. Навчання дає лише знання, а не досвід. Досвід зазвичай люди отримують під час застосування знань.
Активна участь у професійних заходах, тематичних форумах та спільнотах, де ви можете познайомитись зі спеціалістами зі своєї галузі, обмінятись досвідом та ідеями, а також знайти нові можливості для розвитку, неодмінно принесе свої преференції.
🙋🏻♂️ Стратегія «Yes Man». Впевнений, більшість з вас бачили цей фільм. Якщо ні — рекомендую. Не слід відмовлятися від можливостей, навіть якщо ви не впевнені у своїх здібностях або навичках. Люди, взагалі, вкрай рідко бувають у чомусь впевнені.
Головне — чітко визначити свої можливості та готовність до допомоги. Це дозволить отримати новий досвід, знайомства та поєднання необхідних навичок. Коли виникає шанс, його потрібно використовувати без зволікань. Тому важливо готуватися та мати якомога більше знань, навичок та досвіду, які можуть знадобитись у такий момент.
Наприкінці зауважу, що ця стаття є акумуляцією мого досвіду. Вона не є чітким алгоритмом для виконання, а, радше, збіркою ідей на основі фактів з власного життя та зроблених помилок. Вказані твердження не претендують на абсолютну правду, але чудово спрацювали в моїй кар’єрі.
Що скажете про цей матеріал? Чи знаходите в ньому корисні поради для пошуку свого шляху в IT та чи використовували ви схожі підходи у своїй кар’єрі?
63 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів