Product Project Data Marketing Manager Owner Analyst Designer. Необхідне підкреслити
Для початку, познайомимось. Мене звати Данило Жигамовський, в IT я понад 5 років. За цей час побув full-stack інженером, виростив і продав сітку телеграм-каналів, а останні 3 роки працюю з продуктом, 2 з яких — в Promova, українській платформі з вивчення мов.
За ці два роки я виріс із Monetization менеджера до Head of Product. Зараз моя команда налічує 30 крутих спеціалістів.
У вільний час пишу блог про продуктове айті Product IT?! WTF?, викладаю в Superludi. Ще мені пощастило прикласти руку до курсу для ВНЗ від Genesis, який у
У цій статті хочу поговорити на важливу для мене тему розподілу ролей між посадами в IT, адже маю ціль допомогти якомога більшій кількості українців краще розуміти нашу айтішку. Зокрема, продуктову.
Вступ
І побачив Він, як люди винайшли Продакт Менеджмент.
І Продакт Оунершип.
І Проджект Менеджмент.
І сказав Він:
ШО ЗА ХРІНЬ
Такі ж замальовки можна зробити про Data/ Marketing/ Product аналітиків. І про Web/UI-UX/Product дизайнерів. І ще багато про кого.
Професії в IT, особливо в продуктовому — то дуже гротескний предмет. Окрім смішних мемів, він викликає масу серйозних непорозумінь:
- «Васі платять ооот стільки
🫲 🫱
, а мені — от стільки 🤏» - «Чому я роблю роботу X, Y, Z, а називаюся просто X?»
- «А чого ти це не можем намалювати? Ти ж дизайнер!»
За свій небуденний шлях в айтішці я неодноразово чув такі та схожі питання. І просто від колег за пивом, і від гравців команди — до себе, і сам ставив їх своїм керівникам.
У цій статті я хочу зазирнути в їхній корінь і показати основну причину непорозумінь — простий принцип, ясно усвідомивши який, розуміти нашу ІТ стане значно легше.
Професії vs ролі 👨🔧👩🎨👨🍳
Будь-який ринок праці оперує професіями (job).
Дано: купа спеціалістів зі своїми, часто унікальними, навичками і вміннями.
Задача: кластеризувати їх.
Результат: професії.
Ясно, що ідеально це зробити не виходить, тому маємо доволі розмиті межі. Мабуть, чули колись фразу «gender is a spectrum». Неоліберальні холівари лишимо високорозвиненим суспільствам, але можна впевнено сказати, що job — точно spectrum.
Компанії ж, хоч іноді вони цього й не усвідомлюють, оперують ролями (role). Це значно ширше й розмитіше поняття. Роль можна визначити як конкретний напрям робіт, які компанія хоче виконувати. Наприклад: «передача вимог бізнесу розробникам», «керування командою», «покращення метрики Х». З певною обережністю, можна сказати, що роль — це певна зона відповідальності.
Часто, відкриваючи вакансію, компанія вкладає в неї більше однієї ролі (разом їх можна назвати «посадою»). Обмежень на кількість немає.
Також, роль може стати професією. Для цього вона має містити достатньо навантаженості, щоб покрити повну зайнятість спеціаліста + така тенденція має бути серед багатьох компаній на ринку.
Підсумуємо
Ролі й професії — два способи дивитися на одне й те саме: на навички та обовʼязки. Можна сказати ось так:
Професії — спроба систематизувати ролі поміж всіма компаніями на ринку праці.
Без таких узагальнень він зламається, бо будь-яка операція чи комунікація просто потоне в уточненні нюансів.
Корінь проблеми і наша реальність 🌘
Компанія, виходячи на ринок, вимушена шукати людей певної професії. А кандидат, відповідно, вимушений називати себе спеціалістом певної професії. При цьому, компанія хоче закрити людиною внутрішні ролі. Від того, наскільки вони сходяться з професіями на ринку, залежить швидкість і успіх найму, метч очікувань з реальністю.
З власних спостережень я сформував закономірності:
- чим старша професія на ринку, тим чіткіше вона визначається поміж учасниками: спеціалістами й наймаючими компаніями;
- чим більша наймаюча компанія, чим більш зрілий її менеджмент, тим ближче ролі в ній до наявних на ринку професій;
- точка недосяжного ідеалу — «1 професія = 1 роль».
Наша реальність така, що невеликих компаній та/або компаній з незрілим, стихійним менеджментом — багато. Взагалі це добре, бо значить, що українська ІТ-галузь — молода й швидко росте. Але наслідком є те, що під бажані ролі часто не підходить ніяка конкретна професія.
Ба більше, історично маючи багато аутсорсу, український ІТ-ринок зміг ± чітко сформувати інженерні професії, але не сформував продуктові. Один крок в бік від тестування або розробки — і маємо класичний Дикий Захід.
Тут вам і узагальнення/ стереотипи 🥲 Дизайнер? Малює! Аналітик? Рахує!
І відсутність ієрархічних тайтлів 📈 Візьмемо продактів. В калькуляторі зп DOU далі, ніж Product Manager, немає нічого. Product Lead, Director of Product, Head of Product, VP of Product — ноуп.
І дивні зарплати 💵 🆚 💰Один Product Owner отримує $1500, а інший — $5000. Головне їх один одному не показувати!
І незрозумілі обовʼязки 🦄 Не витратив пів години співбесіди на розпитування й уточнення? А ти «любіш ріскавать»!
Щоб всьому цьому запобігти, треба, щоб якомога більше учасників ринку розуміли вищезгадані принципи, тому поглянемо на них ще з одного ракурсу.
Пояснення ✨в схемах і мемах✨
Щоб краще показати відмінність між ролями та професіями, я проілюстрував її на найбільш показовому кейсі — продакт менеджменті і його розвитку з ростом компанії.
Пару слів про продактів. Ця професія має цікаву і давню історію. Вона існує на Заході ще з доцифрових часів. З тих пір product management пережив купу метаморфоз, а до нас його перенесли вже кілька разів переосмисленим, всю історію загубивши десь по дорозі. Дослідження ринку продакт менеджерів у 2021 році підтвердило, що це не пройшло безслідно:
- Цілих 12 зон відповідальності зазначалися щонайменш половиною зі 388 респодентів, як їхні основні обовʼязки.
- Найбільш згадувана «болячка» продактів — «Відповідальність за все та виконання задач суміжних ролей»
Нормальна ситуація, коли в одній компанії продакт вміє і робить все, а в іншій те ж саме роблять вже три людини з різними бейджиками. Зазвичай це повʼязано і напряму залежить від розміру компанії та, відповідно, кількості роботи. Типовий процес зображено нижче. Уточню для розуміння: скляночки — це ролі, а рідини різного кольору — це окремі посади.
Спочатку є один продакт, що закриває різні ролі:
Компанія виростає, зʼявляється більше роботи й більше ресурсів. Продакт не встигає, а клонувати його не можна.
Але можна найняти окремих людей на певні ролі. Вуаля!
Якось так 🙃
Сподіваюсь, різницю між професіями й ролями пояснити я зміг. Наостанок скажу, що поки «екзотичні» професії існують на українському ІТ ринку (хай так буде завжди :) ), чітко й детально проговорюйте їхні обовʼязки на інтервʼю. Дякую за увагу!
P.S. Я бачу велику користь для українського продуктового ІТ не тільки в конкретних прикладних порадах і лайфхаках, а й в тому, щоб «дешифрувати» і ось такі фундаментальні принципи, як в цій статті, і конкретні професії, що «перевезли» до нас із Заходу, але забули пояснити, і всі інші можливі «сірі зони». У своєму телеграм-каналі я стараюся робити все це. Пишу там про продуктовий менеджмент, дизайн і аналітику. Іноді приправляю це дрібкою цікавого рандому. Підписуйтесь, буду радий вас бачити! А тут у коментарях буду радий обговорити викладені думки.
5 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів