Product Project Data Marketing Manager Owner Analyst Designer. Необхідне підкреслити

💡 Усі статті, обговорення, новини про продукти — в одному місці. Приєднуйтесь до Product спільноти!

Для початку, познайомимось. Мене звати Данило Жигамовський, в IT я понад 5 років. За цей час побув full-stack інженером, виростив і продав сітку телеграм-каналів, а останні 3 роки працюю з продуктом, 2 з яких — в Promova, українській платформі з вивчення мов.

За ці два роки я виріс із Monetization менеджера до Head of Product. Зараз моя команда налічує 30 крутих спеціалістів.

У вільний час пишу блог про продуктове айті Product IT?! WTF?, викладаю в Superludi. Ще мені пощастило прикласти руку до курсу для ВНЗ від Genesis, який у 2022-му розпочали понад 8000 студентів (можливо, ви бачили його адаптовану версію в Дії).

У цій статті хочу поговорити на важливу для мене тему розподілу ролей між посадами в IT, адже маю ціль допомогти якомога більшій кількості українців краще розуміти нашу айтішку. Зокрема, продуктову.

Вступ

І побачив Він, як люди винайшли Продакт Менеджмент.
І Продакт Оунершип.
І Проджект Менеджмент.
І сказав Він:
ШО ЗА ХРІНЬ

Такі ж замальовки можна зробити про Data/ Marketing/ Product аналітиків. І про Web/UI-UX/Product дизайнерів. І ще багато про кого.

Професії в IT, особливо в продуктовому — то дуже гротескний предмет. Окрім смішних мемів, він викликає масу серйозних непорозумінь:

  • «Васі платять ооот стільки
    🫲             🫱
    , а мені — от стільки 🤏»
  • «Чому я роблю роботу X, Y, Z, а називаюся просто X?»
  • «А чого ти це не можем намалювати? Ти ж дизайнер!»

За свій небуденний шлях в айтішці я неодноразово чув такі та схожі питання. І просто від колег за пивом, і від гравців команди — до себе, і сам ставив їх своїм керівникам.

У цій статті я хочу зазирнути в їхній корінь і показати основну причину непорозумінь — простий принцип, ясно усвідомивши який, розуміти нашу ІТ стане значно легше.

Професії vs ролі 👨‍🔧👩‍🎨👨‍🍳

Будь-який ринок праці оперує професіями (job).

Дано: купа спеціалістів зі своїми, часто унікальними, навичками і вміннями.
Задача: кластеризувати їх.
Результат: професії.

Ясно, що ідеально це зробити не виходить, тому маємо доволі розмиті межі. Мабуть, чули колись фразу «gender is a spectrum». Неоліберальні холівари лишимо високорозвиненим суспільствам, але можна впевнено сказати, що job — точно spectrum.

Компанії ж, хоч іноді вони цього й не усвідомлюють, оперують ролями (role). Це значно ширше й розмитіше поняття. Роль можна визначити як конкретний напрям робіт, які компанія хоче виконувати. Наприклад: «передача вимог бізнесу розробникам», «керування командою», «покращення метрики Х». З певною обережністю, можна сказати, що роль — це певна зона відповідальності.

Часто, відкриваючи вакансію, компанія вкладає в неї більше однієї ролі (разом їх можна назвати «посадою»). Обмежень на кількість немає.

Також, роль може стати професією. Для цього вона має містити достатньо навантаженості, щоб покрити повну зайнятість спеціаліста + така тенденція має бути серед багатьох компаній на ринку.

Підсумуємо

Ролі й професії — два способи дивитися на одне й те саме: на навички та обовʼязки. Можна сказати ось так:

Професії — спроба систематизувати ролі поміж всіма компаніями на ринку праці.

Без таких узагальнень він зламається, бо будь-яка операція чи комунікація просто потоне в уточненні нюансів.

Корінь проблеми і наша реальність 🌘

Компанія, виходячи на ринок, вимушена шукати людей певної професії. А кандидат, відповідно, вимушений називати себе спеціалістом певної професії. При цьому, компанія хоче закрити людиною внутрішні ролі. Від того, наскільки вони сходяться з професіями на ринку, залежить швидкість і успіх найму, метч очікувань з реальністю.

З власних спостережень я сформував закономірності:

  • чим старша професія на ринку, тим чіткіше вона визначається поміж учасниками: спеціалістами й наймаючими компаніями;
  • чим більша наймаюча компанія, чим більш зрілий її менеджмент, тим ближче ролі в ній до наявних на ринку професій;
  • точка недосяжного ідеалу — «1 професія = 1 роль».

Наша реальність така, що невеликих компаній та/або компаній з незрілим, стихійним менеджментом — багато. Взагалі це добре, бо значить, що українська ІТ-галузь — молода й швидко росте. Але наслідком є те, що під бажані ролі часто не підходить ніяка конкретна професія.

Ба більше, історично маючи багато аутсорсу, український ІТ-ринок зміг ± чітко сформувати інженерні професії, але не сформував продуктові. Один крок в бік від тестування або розробки — і маємо класичний Дикий Захід.

Тут вам і узагальнення/ стереотипи 🥲 Дизайнер? Малює! Аналітик? Рахує!
І відсутність ієрархічних тайтлів 📈 Візьмемо продактів. В калькуляторі зп DOU далі, ніж Product Manager, немає нічого. Product Lead, Director of Product, Head of Product, VP of Product — ноуп.
І дивні зарплати 💵 🆚 💰Один Product Owner отримує $1500, а інший — $5000. Головне їх один одному не показувати!
І незрозумілі обовʼязки 🦄 Не витратив пів години співбесіди на розпитування й уточнення? А ти «любіш ріскавать»!

Щоб всьому цьому запобігти, треба, щоб якомога більше учасників ринку розуміли вищезгадані принципи, тому поглянемо на них ще з одного ракурсу.

Пояснення ✨в схемах і мемах✨

Щоб краще показати відмінність між ролями та професіями, я проілюстрував її на найбільш показовому кейсі — продакт менеджменті і його розвитку з ростом компанії.

Пару слів про продактів. Ця професія має цікаву і давню історію. Вона існує на Заході ще з доцифрових часів. З тих пір product management пережив купу метаморфоз, а до нас його перенесли вже кілька разів переосмисленим, всю історію загубивши десь по дорозі. Дослідження ринку продакт менеджерів у 2021 році підтвердило, що це не пройшло безслідно:

  • Цілих 12 зон відповідальності зазначалися щонайменш половиною зі 388 респодентів, як їхні основні обовʼязки.
  • Найбільш згадувана «болячка» продактів — «Відповідальність за все та виконання задач суміжних ролей»

Нормальна ситуація, коли в одній компанії продакт вміє і робить все, а в іншій те ж саме роблять вже три людини з різними бейджиками. Зазвичай це повʼязано і напряму залежить від розміру компанії та, відповідно, кількості роботи. Типовий процес зображено нижче. Уточню для розуміння: скляночки — це ролі, а рідини різного кольору — це окремі посади.

Спочатку є один продакт, що закриває різні ролі:

Компанія виростає, зʼявляється більше роботи й більше ресурсів. Продакт не встигає, а клонувати його не можна.

Але можна найняти окремих людей на певні ролі. Вуаля!

Якось так 🙃

Сподіваюсь, різницю між професіями й ролями пояснити я зміг. Наостанок скажу, що поки «екзотичні» професії існують на українському ІТ ринку (хай так буде завжди :) ), чітко й детально проговорюйте їхні обовʼязки на інтервʼю. Дякую за увагу!

P.S. Я бачу велику користь для українського продуктового ІТ не тільки в конкретних прикладних порадах і лайфхаках, а й в тому, щоб «дешифрувати» і ось такі фундаментальні принципи, як в цій статті, і конкретні професії, що «перевезли» до нас із Заходу, але забули пояснити, і всі інші можливі «сірі зони». У своєму телеграм-каналі я стараюся робити все це. Пишу там про продуктовий менеджмент, дизайн і аналітику. Іноді приправляю це дрібкою цікавого рандому. Підписуйтесь, буду радий вас бачити! А тут у коментарях буду радий обговорити викладені думки.

👍ПодобаєтьсяСподобалось4
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Метою статті було зрозуміти ІТ в Україні? Поза того бажання, бажано додати текст про те, як те, що є, повязано зі станом розбудови ІТ. Тобто, як має бути за західним лекалом, наочно й різнобарвно. Не зрозуміло, чому у нас не так. Стаття ніякого зв’язку не розголошує.

Вважаю, що актуальний стан не через те, що погано скопіювали, чи не хотіли. З огляду на те, що через певний час все одне, буде схоже, як на заході, тема конче потрібна для обговорення. Бо, якщо не буде спільного розуміння, зріст буде повільний й схожий на винахід ровера. А якщо тему проробити то може бути стрімкий розвиток ринку.

"

в IT я понад 5 років

" все, тут далі на пенсію. людина пізнала світ ІТ ))

Готовий обговорити конструктивні зауваження від більш досвідчених колег

кількість коментарів — головна конструктивна відповідь на дану тему ))

Спробую дещо узагальнити.
У компанії є посади.
Зазвичай 1 людина = 1 посада.
Наприклад: Product Owner

У кожної посади є ролі.
В ідеальному світі людина на своїй посаді виконує одну роль, але ми живемо не в ідеальному світі :( Тому зазвичай на посаді є одна основна роль і декілька додаткових.

Наприклад:
Product Manager
Project Manager
People Manager
QA

У кожної ролі є свої обовʼязки. І людина, яка займає посаду з додатковими ролями, зазвичай виконує деякі обовʼязки цих додаткових ролей (в стартапі з початку більшість обовʼязків). А під час зростання, намагається позбавити себе додаткових ролей і додаткових обовʼязків. І під час цього у компанії й зʼявляються додаткові посади під ці додактові ролі.
Приклад.
Людина на посаді Product Owner також ставить задачі в Jira на розробників і слідкує за їх прогрессом (обовʼязки проджекта), проводить позапланові 1-2-1 з ключовими співробітниками, якщо бачить негайну потребу у цьому (обовʼязки пипл менеджера) та додатково тестує продукт перед релізом (обовʼязки QA).

При цьому інколи така людина вважає себе чистим Product Owner і вважає що усе це обовʼязки цієї посади. А інша людина вважає це обовʼязками інших, додаткових посад. Звідси й місскомьюнікейшен.

Підписатись на коментарі