Від хайпу до реального використання — як освіта може використати потенціал AI-технологій вже зараз

Привіт! Мене звати Іван Примаченко, я співзасновник освітньої платформи Prometheus. Вже 8 років ми з командою створюємо освітні програми, на яких зареєструвалося більш як 2 500 000 українців, серед яких понад 1 000 000 — це слухачі IT-курсів.

З початку 2023 року проникнення AI-технологій в усі сфери життя — одна з головних тем для обговорення. Згідно з результатами щорічного опитування McKinsey частка компаній, які використовують AI в своїй роботі зросла більше, ніж удвічі у 2022 році, в порівнянні з 2017 роком. Шаленими темпами AI стає і складовою частиною освіти в Україні: від шкіл та університетів до освітніх компаній.

Наш досвід впровадження інновацій в освіті підштовхнув команду Prometheus почати експерименти з ChatGPT подібними застосунками і проаналізувати потенціал AI-технологій в навчанні.

Тож далі я поділюся першими висновками нашою команди зі спільнотою, яка своїми руками творить майбутнє IT-освіти в Україні.

Довга зима AI в освіті

Роками штучний інтелект називали майбутнім освіти в ЗМІ та на конференціях. Але в реальному світі його «використовували» в основному маркетологи EdTech-стартапів.

Коли я вчився в Стенфордському університеті в 2019 році, один з гостьових лекторів, що був засновником помітної освітньої компанії, жартував, що серед бізнесів, які згадують AI в описі свого продукту, 99% використовують на бекенді лише кілька простих формул.

Такий «штучний інтелект» міг рекомендувати слухачам контент для перегляду чи ідентифікувати студентів, що відстають від графіка навчання. Але мав дуже слабке відношення до AI — яке б визначення ми йому не дали.

Нарешті, ситуація змінюється. У випадку з ChatGPT-подібними застосунками, ми вперше опиняємося в ситуації, коли AI починає масово використовуватися в навчальному процесі. Від школяра, що отримує миттєві відповіді на свої питання під час виконання домашнього завдання — до викладача, що використовує штучний інтелект для генерації завдань для своїх студентів.

Перший шок

На початку травня 2023-го акції відомої EdTech-компанії Chegg, що надає допомогу у виконанні домашніх завдань і онлайн-репетиторстві, впали на 42% після коментаря генерального директора щодо шкоди, яку ChatGPT завдає їхньому бізнесу. Дохід компанії цього кварталу становитиме $178 млн — відчутно нижче попередньої оцінки аналітиків у $193 млн.

І це не дивно. ChatGPT вже допомагає мільйонам школярів і студентів робити те ж саме, що продає їм компанія, тільки робить це швидше і дешевше. А, відтак, становить екзистенційну загрозу менторам Chegg та іншим подібним компаніям.

Паралельно з обвалом акцій Chegg хвилі від початку масового застосування ChatGPT та подібних застосунків розходяться і по всій індустрії освіти.

Перші AI-студенти та AI-мисливці

Досвід Edtech-стартапу з AI-інструментами 👇Зміни вже відбуваються, але на передовій цих змін не викладачі, не провайдери освітніх послуг, навіть не стартапи — ці зміни першими впроваджують самі студенти.

В опитуванні, проведеному Intelligent в США в травні 2023 року 30% студентів відповіли, що використовували ChatGPT в навчанні. Вони генерують реферати, збирають інформацію для виступу, брейнстормлять ідеї проєктів — і все це лише кількома запитами до AI.

Гостро постає питання, як викладачі і навчальні платформи можуть бути впевнені, що тексти і лабораторні роботи справді створені студентами, а не згенеровані штучним інтелектом.

На цьому фоні виникла нова мікроіндустрія застосунків, які начебто перевіряють тексти на «сліди AI». Ці програми масово купують і впроваджують в навчальний процес західні університети та школи.

Але і в них не можна бути впевненими на 100%. Коли черга дійшла до перевірки цих застосунків, то виявилося, що згідно з їхніми результатами Біблію та Конституцію США наполовину написав ChatGPT — очевидно, відразу після винайдення машини часу.

Навряд найближчим часом ми побачимо продукти, що здатні точно ідентифікувати тексти, створені штучним інтелектом. Але точно побачимо багато спроб продати неефективні «анти AI» продукти в школи та університети.

Як зміниться навчання під впливом AI

Щоб мінімізувати ризики використання AI в навчанні, провідні навчальні заклади будуть впроваджувати формати навчання, сфокусовані на живій взаємодії: офлайн та вебінарних дискусіях, персоналізованій менторській підтримці та практичних проєктах.

В такому підході є очевидні переваги для збільшення якості навчання, але існують й обмеження — його важко масштабувати на велику аудиторію. Це буде дорога привілейована освіта для обмеженої кількості слухачів.

Тому, щоб забезпечити доступ мільйонам людей до якісної освіти, виникне низка освітніх продуктів, які перейдуть в гібридний формат навчання. Вони поєднають класичні освітні формати на кшталт лекцій та лабораторних робіт з інтегруванням AI-технологій, що буде давати студентам миттєвий зворотній зв’язок, автоматизують рутинні задачі викладачів та поступово створять принципово новий підхід до навчання.

Як зміниться викладання під впливом AI

Студенти вже активно використовують AI для навчання, найближчим часом черга дійде і до викладачів. Їм важливо навчитися використовувати можливості штучного інтелекту, що з одного боку здатно автоматизувати їхню рутину, а з іншого — звільнить час для живого спілкування зі студентами і тестування креативних ідей.

Генерувати навчальні плани, створювати презентації, готувати завдання з написання коду з автоматизованою оцінкою за допомогою AI — все це вже зараз починають робити ChatGPT-подібні застосунки.

Другий великий напрямок, що доведеться освоїти викладачам — створення персоналізованих помічників, які будуть давати миттєвий зворотній зв’язок слухачам на їхні роботи.

Уявіть собі систему, яка на вході отримує лабораторну роботу студента, миттєво перевіряє код, вказує на місця, де є проблеми і надає підказки, до якого розділу курсу варто повернутися, щоб виправити цей баг. За цим стоять великі нові можливості для всієї системи освіти.

Нарешті третій напрямок, як штучний інтелект буде впливати на викладання — це додаткова мотивація слухачів. Тут AI набагато ближче до застосування в реальному житті, ніж в попередньому прикладі.

Слухачі хочуть не просто якісні матеріали — вони потребують підтримки і мотивації в навчанні. Індивідуальне підбадьорювання кожного слухача, що економічно і логістично неможливе забезпечити викладачам-людям, стає тривіальним за допомогою AI-технологій.

Перспективи застосування AI в українській освіті

В Україні ситуація буде дещо інша, ніж в країнах Заходу. Навряд наші найбільші університети та школи найближчим часом інтегрують або розроблять свої технологічні рішення на основі ChatGPT-подібних застосунків. Все це стане відповідальністю приватного сектору.

Українські університети будуть повільними в адаптації до AI-тренду. Тому першочергово мають адаптуватися найактивніші студенти і викладачі, щоб зробити власне навчання та викладання кращим та ефективнішим.

Щоб допомогти їм та українській освіті в цілому, ми на Prometheus запустили безкоштовний курс «Початок роботи з ChatGPT», де за кілька коротких лекцій новачок разом з автором курсу, регіональним директором Microsoft Олександром Краковецьким, вчиться ефективно користуватися ChatGPT.

Перспективи AI в освіті в найближчі роки залежать не тільки від технічного прогресу (подолання «галюцинацій», що властиві ChatGPT-подібним застосункам, покращення точності відповідей, особливо за межами текстових задач тощо), а й від швидкості впровадження їх в освітню систему.

AI ще довго не замінить викладачів, але може стати надзвичайно потужним інструментом в їхніх руках. Як казав класик: «ми переоцінюємо зміни, що відбудуться в найближчий рік, але недооцінюємо зміни, які відбудуться в найближчі 10 років».

👍ПодобаєтьсяСподобалось2
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Уявіть собі систему, яка на вході отримує лабораторну роботу студента, миттєво перевіряє код, вказує на місця, де є проблеми і надає підказки, до якого розділу курсу варто повернутися, щоб виправити цей баг.

це більш релевантно саме для IT-предметів, але чи є у вас якісь думки як цей асистент може виглядати для гуманітарних предметів?

В мене зовсім протилежна думка

Все перетвориться в нагенеровану помийку, де неможливо буде відрізнити факти від вимислу

GenAI це не утопія, а дистопія, його обмеження ви вже згадали. Всього навсього «залишилось» подолати їх. Не замінить ШІ нікого й нічого.

Ось наприклад з недавнього
www.bbc.com/...​/world-us-canada-65735769

З часом ШІ інструменти стануть інструментальною нормою як став калькулятор і комп’ютер. Але займуть нішу де ці неточності й галюни не матимуть значення.

Викладачі й уні навпаки наберуть більшої ваги, можливо навіть повернуться рекомендації викладачів як норма.

Питання кваліфікації стане дуже гострим, і довіра до самоука що не склав якийсь усний чи письмовий іспит, і за кого хтось не вписався, впаде просто до нуля.

У світі з ШІ як взагалі відрізнити якість курсів А від курсів Б, коли навіть весь курс можна буде створити з нічого на коліні

Якщо про мотивацію, то в навчанні багато важить енергетика й кваліфікація викладача. Самоосвіта з планшетом не сексі, це прісно. Завжди знаєш що це не посправжньому. Зараз от хоч є якась ілюзія що курс онлайн створений кимось хто розбирається й має вагомий досвід.

Мабуть стане можливо й дуже доступно опанувати вузькі спеціальності, але коли це доступно сотням тисяч як перетворити це в перевагу? Ніяк. Прослухав курс? Добре. Здав іспит онлайн? Добре. Але що це значить? Нічого

В мене от на проекті є внутрішні комплаєнс курси, дуже нудні, де треба слухати віртуальних дядю й тьотю, і переварювати тони тексту. Для ШІ якраз проривна ніша, як і якісь вузькоспеціалізовані курси підвищення кваліфікації чи щось подібне. Вивчити пітон за три дні на рівні написати вебапку там.

Але кваліфікованим викладачам фундаментальних дисциплін нема чого боятися. Як і кваліфікованим людям в будьчому

Підписатись на коментарі