Як мотивувати працівників волонтерити

Цифрові продукти — це можливість розповісти про себе світові, комунікувати з сучасними користувачами, бути на найкоротшій відстані одного кліку від споживачів/клієнтів/відвідувачів чи покупців. Але створення та впровадження технологій — процес ресурсозатратний та дороговартісний. А що робити, якщо це державна установа, неприбуткова чи благодійна організація? Для таких структур створення та використання технологічних рішень — процес ще складніший, але надзвичайно необхідний.

Ми у SoftServe протягом багатьох років отримували звернення від локальних організацій та державних структур зі всіх куточків України щодо допомоги зі створенням сайтів чи мобільних додатків. В якийсь момент, ми зрозуміли, що варто спробувати допомогти, адже запити, з якими до нас звертались були надзвичайно цікавими, важливими і корисними ініціативами, які так потрібні українському суспільству зараз. Ми також зрозуміли, що наші ІТ-спеціалісти готові працювати поза своїми прямими робочими задачами. Головне — це змотивувати їх, запалити ідеєю створювати цифрові продукти, які можуть мати вплив та бути рушіями змін в тому чи іншому напрямку.

Open Tech команда у SoftServe

Так у 2020 році зʼявився OpenTech — корпоративна благодійна програма, ініційована та створена працівниками SoftServe. Open Tech згуртовує спеціалістів, які готові дарувати свій час та вміння задля вирішення гострих соціальних проблем. Як ми збираємо та менеджимо волонтерські проєктні команди, як працюємо зі спільнотою волонтерів та як, зрештою, мотивуємо овертаймити заради добрих справ. Про це розповім детально в цьому матеріалі.

Відбір проєктів, з якими цікаво працювати

За час існування OpenTech, ми переконались в тому, що волонтерство об’єднує класних та вмотивованих людей, але не в таких кількостях, не в тих часових рамках та з досвідом не в тому tech стеці, який нам потрібно. До того ж, проєкти можуть тривати довгий час, протягом якого важливо підтримувати мотивацію працівників, які, окрім основної роботи, волонтерять на додатковому проєкті.

Ми намагаємося заохочувати наших колег до волонтерства в різний спосіб. Найважливіше — це обрати цікавий проєкт для розробки.

Це може бути складне технологічне рішення, робота над яким приноситиме відчуття створення чогось абсолютно нового, кращого, того, що буде вирішувати проблему, яка не мала рішення до тих пір. Або ж проєкт для організації, робота якої захоплює потенційних волонтерів. Наприклад, Ukraїner — мультимедійний українознавчий проєкт, який має багато прихильників та користувачів серед наших колег. Або ж сайт для фонду компетентної допомоги армії «Повернись живим», з яким ми почали працювати ще наприкінці осені 2021-го і продовжуємо кооперацію донині. Або ж робота над технологією, яка допоможе визначати рівень болю пацієнта (трохи спойлер). Всі ці проєкти є цікавими для тех-волонтерів, з точки зору потенційного імпакту, або ж потреби пошуку креативного рішення із застосуванням передових технологій.

Відповідно, під час вибору організацій і проєктів варто керуватись інтересами цільової аудиторії (волонтерів), зробити попереднє опитування та попросити фідбек після релізу. Таким чином можна прогнозувати, що ініціатива співпадатиме з цінностями та інтересами потенційних волонтерів.

Спільні активності із замовником

Так сталось з проєктом Ukraїner, з яким ми на звʼязку вже кілька років і працюємо над застосунком, що допоможе мандрівникам досліджувати Україну шляхами, пройденими командою. Частина волонтерів, які працювали над проєктом, зустрічали 2021 рік в колі команди Ukraїner у відповідь на їхнє запрошення. Це були спільні рефлексії та мрії про майбутні проєкти для нашої країни, живе спілкування, музика і танці на засніженому подвірʼї серед Карпатських гір.

Часто згадуємо також театралізовану екскурсію для команди волонтерів від нашого партнера Національного музею історії України. Захід відбувався під час повномасштабного вторгнення росії, відповідно більшість експонатів музею нашої столиці вивезені до безпечних місць задля їх збереження. Проте, це не завадило працівникам Музею оживити історію театралізованим дійством і таким чином віддячити й додати спогадів нашій команді, яка працювала над створенням нового сайту музею.

Замовники вдячні волонтерам і часто самі ініціюють подібні зустрічі з ними. Це поглиблює зв’язок між командами та відчуття причетності до проєкту, тим самим — сприяє прогресу.

Фото зі сторінки Богдана Логвиненка. Новий Рік з Ukraїner та волонтерами OpenTech

Велика війна і системність

Завдяки тому, що ми вчасно розбудували механіку та підходи до роботи з нашими проєктами, з початку повномасштабної війни ми могли взяти в роботу більше запитів, спрямованих на допомогу Україні та постраждалим від війни.

Кількість благодійних ініціатив та, відповідно, запитів на допомогу з технологічною складовою стрімко зросла. Так, реакцією на нові реалії була робота: всі ми брались за все. Але і тут особливо важливо відслідковувати, аби спеціалісти-волонтери не вигорали, часом зупинялись і неодмінно відчували, що їхні зусилля не є марними. Адже, у більшості випадків, їхній імпакт буде видимий і відчутний не одразу.

З початку повномасштабної війни нам вдалось реалізувати 26 проєктів, серед яких безоплатний та анонімний сервіс для постраждалих від насильства, пов’язаного з війною Аврора (спільно з UNFPA); додаток із різноманітними інтерактивними іграми для дошкільнят, який працює офлайн та допомагає відволіктись під час подорожей до безпечного місця або у бомбосховищі НУМО (спільно з UNICEF); сайт зі збору, оцінки й аналізу інформації про матеріальні втрати України від війни Damage.in.ua (спільно з KSE Institute, Офісом Президента України та Міністерством економіки, Центром економічної стратегії, Антикорупційним штабом, Інститутом аналітики та адвокації, Трансперенсі Інтернешнл Україна та ДП «Прозорро.Продажі), та інші.

Всі ці проєкти стартували і розроблялись у складний період на початку великої війни, але всіх нас драйвить той внесок, який спільно творимо.

Запис подкасту з Максимом Зінчуком, операційним менеджером «Повернись живим»

Подяки, визнання та навіть подкасти

Волонтерам важливо висловлювати вдячність за їх час та роботу. Ми намагаємось це робити в різний спосіб — це може бути комунікація про проєкти та висвітлення їхнього внеску для зовнішньої аудиторії, інтеграція теми інтелектуального волонтерства в традиції та події, як у компанії, так і назовні.

  • Комунікація на зовнішніх корпоративних ресурсах

Кожен проєкт твориться і реалізовується конкретними людьми, всіх їх можна побачити на нашому сайті. У фідбек-формах, ми часто отримуємо коментарі на кшталт — «нарешті я зробив щось зрозуміле і можу пояснити мамі, чим я займаюсь на роботі». Тобто волонтери працюють над «видимими» продуктами, якими ми користуємось щодня, та з відомими партнерами, як-от фонд «Повернись живим», Veteran Hub, UNICEF, Міносвіти, WWF, Український Культурний Фонд і багато інших. І це завжди спільне дослідження проблеми, пошук відповідних технологічних рішень та якісні зміни в досвіді користувачів.

Ми дбаємо про те, щоб внесок волонтерів не був не поміченим: про всі ці проєкти та волонтерів, причетних до їхньої реалізації, ми активно розповідаємо як на сайті Open Tech, так і у корпоративних соцмережах SoftServe чи інших зовнішніх медіа-ресурсах.

  • Зовнішні офлайн-івенти та шеринг експертизою

Звісно, в умовах повномасштабного вторгнення, наша компанія відмовилась від грандіозних офлайн-івентів, проте зʼявились інші ідеї з благодійною складовою — до прикладу, SoftServe Underground. Це серія подій, які відбувались в безпечних локаціях, часто в бомбосховищах, в різних містах України з найбільшою кількістю наших працівників. Тема інтелектуального волонтерства інтегрована в адженду подій та команди представляють проєкти, над якими вони працювали. Для них це класна нагода розповісти для ширшої аудиторії про соціальний проєкт, над яким вони працюють, та почути щире захоплення від зовнішніх слухачів.

Доповідь команди Open Tech під час події у Львові

  • Внутрішні ініціативи та традиції

Віднедавна, у нас закріпилась традиція: щороку на початку грудня запрошуємо наших працівників та партнерів поділитись своїми враженнями та, найголовніше, соціальним впливом проєкту, над яким спільно працювали. До цього дня ми також готуємо унікальні подарунки і дякуємо командам за їхній внесок.

  • Власні канали та побудова спільноти

Аби тримати зв’язок з волонтерами, важливо побудувати систему внутрішньої комунікації всередині команди. У SoftServe, ми маємо окрему групу волонтерів Open Tech, на яку може підписатись будь-хто охочий. Тут ми розповідаємо про проєкти, над якими працюємо, та про команди, які до них залучені. Також — інформуємо про апдейти, проводимо надихаючі та knowledge-sharing події, і основне — розповідаємо про ті результати та вплив, який вдається досягнути спільними зусиллями. Це дарує відчуття визнання і приналежності до чогось спільного та важливого.

  • Визнання серед працівників

Щороку на внутрішній події SoftServe Awards ми відзначаємо внесок наших game changers у компанії. Серед усіх інших номінацій, окремо представлена номінація «Волонтер року». На цю категорію номінуємо наших колег, які виділяють свій вільний час та долучаються до волонтерських Open Tech-проєктів. Переможців оголошують під час онлайн-трансляції в live-режимі, топ-менеджмент та всі працівники компанії вітають та аплодують внеску волонтерів. Також, переможці номінації отримують нагороду та ексклюзивні брендовані сувеніри.

  • Подкаст «Це солюшн: добрий код»

Ще одним важливим форматом комунікації про наші волонтерські Open Tech проєкти став україномовний подкаст, який ми запустили спільно з мандрівним Radio SKOVORODA. Подкаст «Це солюшн: добрий код» розповідає про те, як айтівці за допомогою технологій створюють круті та важливі речі, що мають вагомий вплив у суспільстві. Наприклад, розробляють сайт для «Повернись живим», що дозволяє фонду збирати мільйони донатів, чи створюють платформу для проєкту Look4Paws спільно з Кормотех, що дає шанс бездомним тваринам знайти свою нову сім’ю.

Фото з запису першого епізоду подкасту «Це солюшн: добрий код» про OpenTech

Родзинкою проєкту став формат подкасту та присутність обидвох сторін проєкту — представника неприбуткової організації, для якої наша команда волонтерів створює рішення, та проєктний менеджер проєкту зі сторони Open Tech. В етерах обговорювали процес роботи над проєктом з перспектив замовника та розробника: початок співпраці, особливості та функціонал технічного рішення, а також про те, для чого взагалі нові технічні рішення неприбутковим компаніями, як-от музею чи фонду.

Згадували і про те, як змінилась співпраця над проєктами з повномасштабним вторгенням росії (спойлер — практично не змінилась, проте частково бізнес швидше адаптувався до змін і наші партнери згадують це як одну з причин впевненості, що країна вистоїть). Звісно ж, знайомили ближче з Open Tech ініціативою, розповідали про синергію і важливість бути відкритим до ідей та думок задля досягнення бажаного. Нещодавно саме завершився перший сезон подкасту.

Звісно, подкаст чи knowledge-sharing на подіях — лише деякі з форматів, які допомагають заохочувати та комунікувати про волонтерські проєкти, назовні та внутрішньо. Це — те, що працює для нас, проте тут лімітів немає і ви можете випрацювати свої власні формати.

Основне — тримати фокус і свідомо будувати систему мотивування волонтерів. Ваші працівники повинні відчувати, що їхній внесок має значення та є помітним для інших. Також важливо не лише дякувати волонтерам особисто чи внутрішньо в компанії, а і допомагати світу ззовні дізнатись про внесок ваших працівників, які витрачають свої зусилля та вільний час, долучаючись до проєктів на волонтерських засадах.

Добро вертається сторицею, однак інколи йому потрібно допомогти. Будь-які методи заохочення та подяки працюють, якщо є продуманими, системними і щирими.

👍ПодобаєтьсяСподобалось3
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Захоплююсь командою та волонтерами Open Tech👏 До речі, у першому епізоді подкасту «Це солюшн: добрий код» Тая розповідає ще більше про ініціативу, роботу команди, процес відбору проектів, співпрацю IT з неприбутковими організаціями і тп:
career.softserveinc.com/...​ta-didzhytal-volonterstvo

Підписатись на коментарі