Чому Україні потрібен факультет продакт-менеджерів

Привіт, я Сергій Корольов, керівний директор продуктової студії Railsware. І сьогодні хочу порушити питання, яке може стати відповіддю на помірний песимізм стосовно української ІТ-індустрії. Світ уже знає Україну як «житницю Європи». Багато хто пророкує нам і статус «Кремнієвої долини» Європи. Утім, щоб дорости до цього звання бракує принаймні одного важливого елементу.

Почнемо з сухих цифр від Нацбанку: обсяг українського ІТ-експорту в квітні 2023-го майже на 7% нижче за минулорічний, перший воєнний квітень. А за перший квартал сукупний виторг ІТ-експортерів на 14% нижче, ніж за аналогічний період 2022-го. Так, база порівняння висока, адже торік вітчизняна ІТ-індустрія завершила з рекордними у більш ніж $7 млрд, а українські айтівці забезпечують трохи менше половини загального експорту послуг.

Що ховається за бюрократичними формулюваннями? Якщо подивитися на рейтинг ІТ-компаній за виторгом, в лідерах бачимо переважно сервісний бізнес. Спрощено кажучи, основна стаття нашого ІТ-експорту — людино-години вітчизняних розробників. І з війною попит на них скоротився (чимало закордонних бізнесів вирішили не ризикувати).

До того ж значна кількість фахівців ще до чи після 24 лютого виїхала за кордон. Через тривалість війни багато хто з них вже почав змінювати податкове резидентство, тож дивуватися статистиці не варто.

Утім, панікувати чи впадати в песимізм теж не варто. Скажу більше. У нас є всі приводи для оптимізму щодо майбутнього українського ІТ.

  • Значна кількість інженерних талантів. Так, частина з них залишила країну, але їхня кількість і далі зростатиме, зокрема, завдяки світчерам. Важливо не втрачати якість при цьому.
  • Досвід. Українські фахівці довели, що вміють швидко опановувати різні технології та індустрії. А також накопичили значну експертизу — не лише розробницьку, але й маркетингову, дизайнерську тощо.
  • Гнучкість та мотивація. Вітчизняна індустрія показала, наскільки швидко може адаптуватися навіть до найкритичніших умов. Українці заряджені на перемогу — не лише на полі бою, але й в повоєнному економічному стрибку.

Підвалини для цього потрібно закладати вже зараз, як і вектор подальшого розвитку. Так, статус другого найпотужнішого ІТ-сектору в Центрально-Східній Європі — це приємно. Але ми можемо і маємо бути амбітнішими. І самих амбіцій — недостатньо.

Відхід від сировинної моделі

Вислів «сировинний придаток» звучить образливим формулюванням. Він нам знайомий з підручників історії («Україна була сировинним придатком російської імперії») чи з новинних заголовків («росія перетворилася на сировинний придаток Китаю»). Утім, відкладімо в бік емоційну складову і подивимося суто на факти. Сам термін просто описує економіку, яка базується на постачанні ресурсу більш технологічно розвиненим країнам.

І тут варто не потрапляти в ментальну пастку. Московія зробила внутрішній ребрендинг цього поняття, охрестивши себе «енергетичною наддержавою». Це не змінило її сутності країни-бензоколонки. І нам не варто обманювати себе «брендами» на кшталт «світової житниці» чи «цифрового тигра Європи». За обома стоїть сувора правда: ми і далі узалежнюємо свій економічний успіх від експорту ресурсів.

Ще 10 років тому схожі дебати фокусувалися на металургії: мовляв, ми експортуємо руду, а не метал чи промислову продукцію. Нині ж, наприклад, ми продаємо зерно, а не харчову продукцію. Неочевидно, але це стосується і ІТ: ми продаємо, грубо кажучи, мізки інженерів, а не програмні рішення.

В Україні (як, до речі, і в сусідній Польщі) в ІТ домінує сервісний бізнес. Кожен пʼятий долар нашого ІТ-експорту зароблений пʼятьма найбільшими компаніями, які надають послуги розробки ПЗ.

Водночас у в рази меншій Естонії, 10 найбільших ІТ-компаній — продуктові. Чому ж у нас не так? Тут ми повертаємося до ключового елементу, якого нашій ІТ-індустрії бракує: прошарку потужних фахівців з продукту — продакт-менеджерів.

Потрібні не лише інженери

Українські розробники не потребують додаткового представлення. Наших девелоперів знають і цінують в усьому світі — і бурхливе зростання вітчизняної ІТ-індустрії лише підтверджує це. Але визнаймо правду: країна заробляє мільярди, просто продаючи години їхньої роботи. Не результати, не ідеї, не цифрові рішення.

Нещодавно в LinkedIn віральною стала доволі стара метафора. Якщо ви маєте кілограм руди, можете продати його за долар. Можете виплавити метал — і продати за $10. Можете виплавити з нього голки — і отримати $100. Або, умовно, деталі для мікроскопів — і вже за $10 000. Звісно, це спрощення, але воно чудово показує ідею доданої вартості. І українське ІТ наразі повільно крокує від продажу руди до металу.

Рекордні сім мільярдів ІТ-експорту — далеко не межа. Значна частина цього прибутку походить, по суті, з погодинного гонорару за «оренду» наших розробників. Дохід від продуктів натомість не привʼязаний до часу чи зайнятості фахівців. До прикладу наведу цифри з нашого продукту Mailtrap.io (не піару заради, а просто щоб оперувати відомими мені даними): команда з 36 людей, з яких третина розробників, створює рішення, яке вже приносить під три мільйони доларів щорічно. А таких продуктів у нас уже три, і кожен має потенціал приносити десятки мільйонів.

Уявіть, що таких продуктів в Україні створюються сотні. Так, я інженер і звик мислити практично. Розумію, що десятки і сотні успішних диджитал-рішень не виникнуть нізвідки. І для цього потрібні не лише фахові розробники. Необхідні професіонали, які знаються і на технологіях, і на ринках, і на дизайні, і на маркетингу. Тобто, продакти.

Почнімо еру становлення продактів

Ця професія на українському ринку лише переживає своє становлення. Власне, якщо інженери, дизайнери чи маркетологи можуть отримати фахову освіту, продакт-менеджери такого привілею ще не мають. Як наслідок, маємо викривлену експертизу: продуктовий фахівець, що виріс із дизайнера, погано розуміється на технологіях чи ринках. Розробникові бракує дизайнерських підходів і уявлення про користувачів тощо.

Саме тому нам потрібна системна освіта для продактів. І це точно не формат кількамісячних курсів: за цей час просто неможливо дати ґрунтовні знання і щодо технологій, і щодо дослідження ринків, і щодо засад UI/UX, і щодо аналізу даних. Додайте сюди фундаментальні бізнес-курси та невідʼємні юридичні нюанси — і отримаєте повноцінний бакалаврат.

І такі люди справді потрібні українській економіці. Приплюсуємо мінімум чотири роки від сьогодні — у 2027 запит на них стане ще гострішим. Ми вміємо працювати з технологіями, і у нас уже є досвід розвитку ІТ-компаній. А продакти — ті, хто стають містком між бізнесом і технологіями. Вони розуміють бізнесові цілі, вміють аналізувати ринок, розробляти стратегії продукту, керувати його розробкою та впровадженням на ринок.

Такі фахівці — ключові особи, які забезпечують успіх продукту в умовах сучасного ринку. І достатня їхня кількість (не десятки, але сотні і тисячі) — запорука не лише економічного відродження України, але й її гідного місця у світовій економіці. Не постачальника «дешевих робочих рук» чи «дешевих мізків» — а розробника успішних цифрових продуктів.

Вигадувати велосипед тут не потрібно. У нас уже є університети з супутньою інфраструктурою, вже є бізнеси і фахівці, спроможні поділитися знаннями, вже є люди, готові опановувати нове і будувати успішну диджитальну економіку.

Лишилося всього-на-всього звести усі ці фактори в одне рівняння: як-от факультет чи фах продакт-менеджменту в українських вишах.

І тоді Україна вкотре доведе, що здатна виходити з порочних кіл — у цьому випадку, свого статусу ресурсної економіки — і справді стати «Кремнієвою долиною Європи». Не постачальником світлих голів інженерів, але розробником крутих і успішних продуктів.

👍ПодобаєтьсяСподобалось13
До обраногоВ обраному1
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
І тоді Україна вкотре доведе, що здатна виходити з порочних кіл

Смішно. Не збагну, на кого такі фрази розраховані. Поки що Україна вкотре доводить лише здатність входити в порочні кола, а не виходити з них. Імітацій виходів з порочних кіл бачив безліч, а от реальних прикладів виходу з порочних кіл я в Україні не бачив ніколи.

В КНУ ФІТ есть кафедра Управления Проектами, там как раз готовят ПМов, правда только на магистратуре.

Досить скептично дивлюсь на пропозицію. Зараз достатньо джерел для навчання. І вони всі крос бордер. Щоб Україна рухалась в бік такої скоби Сілікон валлей, треба щоб тут були перш за все умови для інвестицій (умовний ЕПАМ це не інвестиція, Греммерлі з хедквоткр в Києві — інвестиція), далі сировинні продукту це дуже багато про майндсет підприємства. Наша культура рухається в цьому напрямку, але це досить інертна штука. Це потребує часу

умовний ЕПАМ це не інвестиція, Греммерлі з хедквоткр в Києві — інвестиція

Епам та інші аутсорсери — це не інвестиція, тут ви праві.
Але і Грамарлі — це не інвестиція: хедквотер у них в СФ, тут лише офіс; коли ще років 5+ дивився вакансії та позиції працівників, то в «оншор локаціях» у них були усілякі керівники та ресерчери, а в офшор — до рівня тімліда. Власне різниця між ними та топ-5 доу — це об’єми, у них об’єми нижчі.
Та і щось довго ця інвестиція не окупається. Про Грамарлі як про єдинорога говорять вже років 5-10, а ніяк не видно, щоб від них відколювались нові українські єдинороги

Я мав на увазі що лише коли в нас в Україні будуть хедквотерс умовних Гремерлі в товарних кількостях, можна буде про щось казати. До того можна навіть створити факультет продукт менеджменту, але він в кращому випадку буде випускати людей з високим рейтом за годину...

Щось телефон виправляє.... Сировинні = стосовно

Якщо ви маєте кілограм руди, можете продати його за долар. Можете виплавити метал — і продати за $10. Можете виплавити з нього голки — і отримати $100. Або, умовно, деталі для мікроскопів — і вже за $10 000. Звісно, це спрощення, але воно чудово показує ідею доданої вартості. І українське ІТ наразі повільно крокує від продажу руди до металу.

Щоб отримати 10$ треба буде вкласти багато зусиль, фізичних насамперед. Щоб отримати $100 треба буде вкласти $10000 і щоб отримати $10000 треба окрім того що вкласти багато доларів ще й мати впливових друзів. І навіть якщо все це є треба буде вкласти багато-багато часу та нервів, щоб все працювало якийсь час. Про факультет продакт-менеджменту то взагалі гумор. Вже собі уявляю декана, замів, лабораторні з продакт-менеджменту та кілька сотень йолопів-студентів бо нормальні технарі не пройшли на вступних іспитах з української

як-от факультет чи фах продакт-менеджменту в українських вишах.

В чому проблема проходити онлайн курси і вчитись в американців/європейців?

о! бачу як шагі вже кліпають новеньких Продактів, а Україна вся в молочних реках і кісельних берегах

Імхо, продактом краще ставати після 2-3 років роботи в: продакт-аналітика, перформанс-маркетинг та розробка. Глибокий досвід в одній з цих сфер може стати вагомим мультиплікатором для продакта

Шараги живуть своїм життям. Там немає кому навчати продукт-менеджменту.

Якщо людина хоче стати продактом — вона може спокійно піти в Genesis it school і за пів-року опанувати базові речі і можливо навіть отримати топову роботу.

Факультет — скоріше всього, погано вибраний термін.

Наврядчи, цей напрям тягне на окрему спеціальність. Якось дивно звучить PHD з product management.

Ну і сам менеджмент — досить усталена сфера. Окремих особливостей в ІТ не так і багато.

Інша справа, що є сенс розвивати свою «школу» в цьому напрямку. Можливо навіть як кафедру ... тощо.

Є сенс збирати best practices, case-и, підходи. Формувати ± стандартизовані прсібники, навчальні програми, тощо. Створювати способи обміну ідеями: аля коференції різного калібру.

В тому чи іншому вигляді, це, звісно, відбувається ... але, згоден з вами, що процес не достатньо організований.

фраза «цей напрям тягне на окрему спеціальність» — свідчить про те, що ви говорите про предмет, якого не розумієте.

У продакт-менеджменту один з найбільших порогів входу в айті, при чому це максимально різностороння сфера

Можете обгрунтувати своє твердження?

Зараз продактів взагалі не готують. Більше того, цю роль виконують або техліди або PM або сейлзи або SEO або команди колегіально. Окремих продактів не так багато.

Вірним є те, що продакт менеджментом займаються люди, що взагалі не мають освітньої бази щодо цієї ролі. І, очевидно, робляться помилки.

Тільки от, виявляється, що бачення продукту тут значно важливіше, ніж формальні знання та методики.

Ви вірно кажете, що поріг входу тут великий ... але не із-за великого багажу формальної освіти. Поріг входу великий із-за того, що не кожен може подивитись на продукт з потрібної точки зору, побачити перспективу і вірні вектори докладання зусилль.

Те, що не готують це не значить, що це не окремий серйозний напрямок. Я свідок запуску одного продукту в великій компанії. Спочатку вирішили, що треба зробити продукт, який робить те то і то то. Ну тому що комусь в верхах прийшла ідея. Продакту не було. Тобто були маркетологи, які задали тон і дизайн продукту, рекламу, дизайнери, ну і собсно розробники. Всі займались своєю роботою. Всі роботу виконали гарно, і ні до кого претензій нема. Але по ітогу продукт нікому не потрібний, бо вже є аналоги, і він не має якоїсь унікальної цінності. Тому що не було людини, яка відповідала за ціль продукту, його позиціонування і т.д. Тепер його перепилюють, в надії, що в новій ніші вистрелить.

Продакту не було.

Не було людини, яка б взяла на себе персональну відповідальність за те, щоб зробити щось цінне. Це проблема. Це помилка. Так робити не треба. Але до чого тут «факультет»?

Те, що не готують це не значить, що це не окремий серйозний напрямок.

Можливо, в мене досить специфічний погляд на речі ... але, як на мене це не так працює.
Коли появляється нова область знаннь, то порядок може бути приблизно такий:
— Спочатку створюється експертне середовище — люди, які шарять і круто роблять свою роботу.
— Потім створюються платформи для обміну досвідом. Зазвичай це конференції. Часто ініційовані компаніями чи спільнотами. По нормальному, тут мали б підключитись університети і зайнятись організацією networking-у на себе.
— Потім появляються якісь common knowledge — перелік влучних статей, виступів, про які всі знають, на які посилаються, які обговорюють.
— Потім появляються невеликі курси, треннінги, книги, онлайн курси, спецкурси в університетах (аля 1-2 семестрових курси)
— Коли об’єм матеріалу переганяє за курсів так 5-10. До цього всього додаються необхідні базові предмети і організовується група у ВУЗі зі спеціалізацією.
— Коли на цей напрям набирається стабільна група, а краще 2-3 — робиться кафедра.
— Коли таких груп стає штук 10 — можна думати про факультет.

Цей перелік не те щоб точний і не те щоб повний. І на цьому шляху ми ледве десь на 2-3 кроці знаходимось ... і то це не точно. Як на мене, починати з кінця — це як у вашому прикладі — коли проект є, а продукта немає.

Спробуйте подивитись на питання створення освітнього середовища для продукт менеджерів як на проект і уявіть себе в ролі продукт менеджера цього проекту :)

Додам, на вході обов’язково є оцінка «вірності докладання зусиль». Сьогодні ту оцінку роблять фахівці, котрі самі не дуже з потрібної точки зору. Чому є впевнення, що не дуже? Бо існує контртеза тому, що написано у статті: насправді продактів вагони. Ті продакти випускаються всіма вишами країни. Вони — доменні експерти. Але, для ІТ-ринку вони непомітні, що і є приводом писати такі статті.

Наразі, позитивний вхід у таких обставинах, то результат або помилки, або довіру нерелевантним історичним даним. Зробити спецкурс ПМ означає додати ваги останній опції, тобто збільшити базу нерелевантної історичної інформації про кандидатів. Тобто вибір на більшій базі буде робити легше, але результату не буде все одно. Тут писав dou.ua/forums/topic/44074 що головне не знання інструментів, та атомарних навичок, які буде засвідчувати сертификат освіти, а розуміння проблеми та її коренів.

Ви вірно кажете, що поріг входу тут великий ... але не із-за великого багажу формальної освіти. Поріг входу великий із-за того, що не кожен може подивитись на продукт з потрібної точки зору, побачити перспективу і вірні вектори докладання зусилль.

якщо проще — бабки інвесторам, зарплати розробникам.
але з цієї точки зору на продукт дивляться одиниці.

якщо проще — бабки інвесторам, зарплати розробникам.

Мені здається, що люди які первинно дивляться на гроші, приречені робити маячню.
Гроші, витрати та способи монетизації — це важливо, але це лише один з параметрів.

Коли ви робите аутсорс — вам платять за роботу.
Коли ви робите продукт — ви платите за роботу.

«Коли ви робите продукт — ви платите за роботу» що ?)|

Коли ви робите продукт — вам платять юзери за вирішення їхніх проблем

Юзери вам платять значно пізніше ... ці продажі ще зробити треба.

Ваша теза має місце, коли продукт на етапі підтримки чи оновлення.

Коли ж продукт в розробці — ви платите за роботу ... більше немає кому. Є, звісно, різні механізми інвестування, але суть це міняє не сильно.

Так, спокійно:

1) «зараз продактів взагалі не готують» — це проблема нашого ринку та насилля галер, але навіть в Україні є місця де вирощують крутих продактів (Genesis)

2) «цю роль виконують або техліди або PM або сейлзи» — pm це про операційні процеси, техлід про якісну розробку та сопорт проду — продакт-менеджмент це зовсім інший домен, про селзів взагалі мовчу. Ви раше просто не розумієте, що це за позиція, але видаєте нічим не обгрунтовану оцінку
— «SEO або команди колегіально» — про такі кейси я взагалі не чув
— «Окремих продактів не так багато» — це в Україні

3) Продакт-менеджментом займаються люди в яких майже завжди є свій хороший бек-граунд в айті + хороше розуміння всіх інших продуктових процесів. Ось платформа Reforge для підготовки продактів, з мінімальною ціною підписки в 10к баксів на рік

4) Можливість знайти нішу та сформувати якісну продуктову стратегію — це якраз про патерни та фреймворки рісьорчу, аналітики, дизайну експерементів та прийняття рішень ака root couse, problem solving, okr’s, gist/rice, і тд... а не про «інспіраційне продуктове бачення»

є місця де вирощують крутих продактів (Genesis)

То може розкажете, чого ті «круті продакти» досягають? Які продукти вони привели до успіху? В чому був виклик?

Продакт-менеджментом займаються люди в яких майже завжди є свій хороший бек-граунд в айті + хороше розуміння всіх інших продуктових процесів.

І ось тут типова помилка, фактично це «БА на стероїдах». Хоча ні, тут скоріше описано просто нормальний тімлід, що ще й цікавиться навколишніми процесами (БА, маркетинг, бюджет).
Продукт менеджмент — це набір практик з бізнес сторони, а не ІТ. У ТС просто бізнес — це програмерський софт.
Ключове для продукт менеджера — це якраз розуміння домену + набір практик як досліджувати домен та як приймати рішення (це різні наукові напрямки).

1) Headway, Betterme, Hily, ScanGuru, Jiji, Promova і чимало топових проектів, з багатомільйонними оборотами та на перших позиціях в своїй ніші

2) Я не описував функціонал продакта, я описав, що потрібно для того щоб пробувати стати продактом. Для того щоб бізнес-аналітику чи тімліду стати продактом — потрібно ще чимало додаткових скілів та знань

«Продукт менеджмент — це набір практик з бізнес сторони», ні.

Продакт створює цілі та бачення продукту, декомпозує їх на OKR’s, та вибудовує стратегію їх досягнення, синхронізує всі напрямки (маркетинг, продуктова аналітика, ui/ux, розробка, qa) + відбирає талановитих людей в кожен з цих напрямів (це якщо дуже загалом).

Бізнес-аналітика — це лише незначна частина компетенцій продакта, а тімлід з певною глибокою сферою компетенції та розумінням піпл менеджменту — швидше за все значно гірше розумітиме інші стовпи продукту, просідатиме аналітиці, рісьорчі, вмінні працювати з невизначеностю, продуктових фреймворках, прийнятті рішень та головне — в баченні та стратегії...

Headway, Betterme, Hily, ScanGuru, Jiji, Promova і чимало топових проектів,

про які ніхто не чув :)
Хоча про беттермі чули читачі еб...го.іт: Синьожовтий тренувальний костюм на виступі — це гівномаркетинг рівня «буча камбуча».

синхронізує всі напрямки (маркетинг, продуктова аналітика, ui/ux, розробка, qa) + відбирає талановитих людей в кожен з цих напрямів (це якщо дуже загалом).

Ви зараз описали СЕО маленької контори, який займається мікроменеджментом :)
Продукт менеджер не має впливати на найм програмістів на КуА, як мінімум.

1) Ну да, гавнопродукти, подумаєш, якийсь там Хедвей, що топ-1 в категорії книжкових самарі і про який пишуть топові світові медіа чи Hily, що в топ 10 дейтінгів в США з ревеню тільки по ST в 3 лями $

Насправді, «я не знаю прод — значить він гавно» — це взагалі максимально примітивний баєс, боюсь уявити як ви там лідите

2) Продакт у продуктовій компанії — це фактично сео, тільки він не ризикує грошима

2) Продакт у продуктовій компанії — це фактично сео, тільки він не ризикує грошима

:)

СЕО — це найманий працівник, він так само не ризикує грошима, якщо у нього немає акцій. Що аналогічно продукт менеджеру

Hily, що в топ 10 дейтінгів в США з ревеню тільки по ST в 3 лями $

en.wikipedia.org/wiki/Hily
Stable release
4.0 / August 2, 2019; 3 years ago

apps.apple.com/app/id1250946975
#33 in Social Networking

Насправді, «я не знаю прод — значить він гавно» — це взагалі максимально примітивний баєс,

Я не казав, що щось гівно. Я просто сказав, що це такі круті продукти, про які я чомусь не чув. Причин тому може бути багато. Наприклад, те що вони нішеві посередні аплікуху, яких мільйони, а не круті продукти, як сраний тіндер, про який знають навіть ті хто не користуються

1) Багато знаєте СЕО в яких немає долі в компанії ?) Як їхній перформанс ?

2) #33 in Social Networking — так це ж дуже широка категорія (включно з соцмережами), серед дейтінгів в топ 10, до того ж зараз у них рейтинг на юс 4.2, що до речі вище ніж у твіттера

Братюня, а що сталось з

не бачу сенсу це продовжувати

?

1) Багато знаєте СЕО в яких немає долі в компанії ?) Як їхній перформанс ?

А ти не задумувався, що є причиною, а що є наслідком?
СЕО, якщо він не фаундер, не ризикує своїми грошима. Стоки — це спосіб мотивувати найманого працівника заробити більше, аналогічно як і продукт менеджер.
Але це все нас лише відводить від теми, що ви поки плутається в посадових обов’язках продукт менеджера. Про найм розробників і куа було дуже смішно.

2) #33 in Social Networking — так це ж дуже широка категорія (включно з соцмережами), серед дейтінгів в топ 10, до того ж зараз у них рейтинг на юс 4.2, що до речі вище ніж у твіттера

У мене штатівський апстор (іОС) і я не бачив там Хілу в топ-10 (апп стор сторі), але то таке, може він сам регіон змінив.

Уявімо, що ви підібрали обмеження в яких мобільна аплікуха потрапила в топ-10. Як це показує якість продукту? Чи професійність продукт менеджера?
Ти повністю ігноруєте важливу частуну:

То може розкажете, чого ті «круті продакти» __досягають__? ... __В чому був виклик?__

«Зробитит продукт» і «зробити крутий продукт» не є синонімами.

Аха, який же ж ти дріб‘язковий))

Давай краще так, в тебе в LinkedIn написано — Lead Software Engineer, виходячи з твоїх слів ти лівою ногою міг би виконувати обов’язки продакта. Ось три базові питання, які на джуна продакта поставлять в умовному FAANG:
— Яке LTV у Netflix ?
— Скільки вони заробляють ? (тільки не гуглити а розрахунками)
— Як нетфліксу підняти LTV на 30% ?

Давай краще так, в тебе в LinkedIn написано — Lead Software Engineer, виходячи з твоїх слів ти лівою ногою міг би виконувати обов’язки продакта.

Ну раз ми на ти перейшли, то давай ти краще навчишся читати:

тут скоріше описано просто нормальний тімлід, що ще й цікавиться навколишніми процесами (БА, маркетинг, бюджет).

Значення слова «описано» треба пояснювати? Треба пояснювати чиї слова я інтерпретував?
Є ще складніше питання:
Треба пояснювати, що те речення було сформовано з метою показати невідповідність твого опису реальному об’єкту?

Ну і якщо ми вже пішли дивитись лінкедіни, то піду гляну чи є у тебе досвід в ІТ десь окрім Гінезіса (і цікаво чи більше ніж 2-3 роки)

«ми на ти перейшли, то давай ти краще навчишся читати» — агресивне прагнення звернення на «ви» від незнайомців, багато про що свідчить, не бачу сенсу це продовжувати

багато про що свідчить, не бачу сенсу це продовжувати

Ти забув:
— звернутись по імені
— написати «крапка»
— побажати «удачі»

Зазвичай тіпи типу тебе так зливаються.

— Яке LTV у Netflix ?
— Скільки вони заробляють ? (тільки не гуглити а розрахунками)
— Як нетфліксу підняти LTV на 30% ?

Доречі, цікаво ... LTV — абревіатура, що має як мінімум два різних значення, що підходять в контекст цих питаннь: loan to value та lifetime value.

Без детальних знаннь про Netflix адекватно відповісти на жодне з цих питаннь не вийде.

Звісно, якщо про Netflix відомо, що це «стрімінгова компанія, що працює по підписці і знімає фільми в промислових масштабах», можна по кожному питанню щось сказати... тільки от, це будуть роздуми на вільну тему.

«Як нетфліксу підняти LTV на 30» — якщо мова про lifetime value — то відповідь — ніяк :) ... інакше вони б це вже зробили б.

.... я до того, що Lead SE, який має голову на плечах (повинен ж мати, lead ж та й engineer ж, математична освіта і все таке), відносно легко нагенерить по 2-3 відповіді на кожне питання. І наврядчи вони будуть гірші порівняно з продактом, який детально НЕ вивчав netfix ... зі звітами, статистикою, оцінкою моделей поведінки, детальними костами, тощо.

1) Можна
2) Ні, ти можеш звужувати невизначеність для прийняття рішень, і це одна з основних функцій продакта. На «роздумах на вільну тему» і опирається венчур
3) Вони простійно працють над цим. Замість пошуку шляхів вирішенння проблеми, ви просто по дефолу сприйняли її, як нерішаєму та капітулювали

Ваші відповіді якраз чудово демонструють, відмінність майндсету продакта та розробника

«Lead SE легко нагенерить по 2-3 відповіді на кожне питання, адже в нього математична освіта»
— освіта != вмінню працювати з невизначеністю та приймати рішення
— вміння писати код та базовий піпл-менеджмент != вмінню вирішувати проблеми юзерів і досягати цілей для компанії
— накинути на вентилятор рандомних відповідей != створити вирішення проблеми юзерів, на основі існуючих цілей компанії/продукту та наявних данних про проблеми, а потім приорітизувати ці рішення для визначення найкращих + я вже не говорю про знання існуючих патернів вирішення певних проблем

Я не дуже хочу коментувати кожну тезу ... мені здається ми говорим десь про одне і те ж ... але в розрізі «склянка напівпуста чи напівповна»

Коли ви задаєте конкретне питання (яке LTV у Netflix) і очікуєте ± конкретну відповідь в умовах невизначеності і повної відсутності інформації ... це дорівнює «накинути на вентилятор рандомних відповідей» і не залежить від освіти і досвіду кандидата.

знання існуючих патернів вирішення певних проблем

Стандартні підходи, розібрані реальні та гіпотетичні кейси та подібне — це, поки, єдине з ваших тез чим «крутий продакт» буде відрізнятись від «крутого Lead SE».
Тільки от Lead SE буде більш занурений в предметну область (хоч і biased) і буде краще бачити продукт як цілісну річ.

Ігоре, попри те, що розмова дещо емоційна, вона насправді викрила принципову відмінність фахівців з технічного та бізнес боків.

Особливо наочно то у ІТ. ІТ, бо у цій методологічній парадигмі кожен намагається вирішити проблему обчислювальними методами. Точність є примусовою спадщиною цього методу. З бізнесової точки зору, надмірна точність може бути контрпродуктивною. Похід за відповіддю через цифру скорочує необхідність у тотожних перетвореннях. А тотожні перетворення є інструментом обробки причинно-наслідкових зв’язків.

Нагадаю, існує інша методологія, що сприймає аналітичні рішення. Наприклад, можна скиглити, що первинних даних для LTV немає. А можна вивести аналітичну формулу, у якій буде пара змінних. Така відповідь не дасть детермінованого значення, але дасть змогу формалізувати розуміння того, що коїться. Якщо дізнатися пари фактів, то, підставив значення змінних, ви зможете обчислити шукане LTV не тільки для компанії Х, а й для багатьох інших. На загал, такий підхід виглядає більш якісним.

Але й це ще не все. Добрий продакт, на відміну від звичайних фахівців, знає 1) модальності людської упередженості та 2) стандартів якості у своєму домені. Тому формула LTV буде містити переважно 1) суб’єктивні змінні, залишаючи загальні об’єктивні факти здебільше осторонь. 2) Результат буде функцією посилення суб’єктивних вподобань, де коеф. посилення буде більший за актуальний стандарт привабливості. Кінцевий результат буде асимптотою багатьох окремих результатів й має перевершити очікування кожного окремого суб’єкта оцінки.

Цьому не навчить університет, бо то є біг по конкретним ринковим даним без можливості узагальнення, та ще й біг без фінішу. Скептицизм та удосконалення методів переконання знаходяться у вічній боротьбі, як щит та меч.

Ідея чудова. Давайте щось конкретне робити. Є якийсь план, Сергію?

Чому в нас бракує продуктових компаній взагалі і цифрового нотаріату, зокрема

Коли ми вперше почали розробляти наш першопочатковий продукт для цифровізації нотаріату — e-notarius.co.ua, ми були сповнені грандіозних амбіцій. Ми прагнули створити систему, яка кардинально змінила б спосіб ведення роботи нотаріусами в Україні, адаптуючи їх до вимог сучасної доби.

Однією з перших функцій, на яку ми зосередилися, став розумний механізм бронювання. Ми усвідомлювали, що час є найбільш цінним активом, і хотіли полегшити його економію для наших користувачів. Ця функція автоматизує процес бронювання, виключаючи потребу у телефонних дзвінках чи особистих переговорах для організації або перепланування зустрічей. Користувачі мають можливість легко та оперативно коригувати свої бронювання за потреби.

Наступним етапом стала розробка автоматизованої системи. Нашою метою було звільнити нотаріусів від рутинних завдань, дозволяючи їм концентруватися на більш пріоритетних питаннях. Система також забезпечує безпечний та зручний інтерфейс для користувача, гарантуючи плавний та приємний користувацький досвід.

Останньою, але не менш суттєвою, стала розробка цифрового асистента. Ця інноваційна функція підготовлює клієнтів до зустрічі з нотаріусом, керуючи їх крок за кроком через процес збору всіх необхідних документів та інформації.

Однак, як це часто трапляється з інноваційними проектами, ми зіткнулися з такими жахливими речами, що поставили хрест на нашому продукті.

Все почалося з того, що ми захотіли дізнатися про ціни на нотаріальні послуги і вирішили надіслати запити на рахунки через електронну пошту. Виявилося, що всі електронні скриньки нотаріату були знищені, коли Міністерство юстиції визнало банкрутство державного підприємства і закрило його, на заміну створивши нове ДП «Національні інформаційні системи». Цікаво, що пошта регіональних відділень продовжувала працювати, а от нотаріат — ні, вже не працювала. Невідомо з якою метою це було зроблено, але в реєстрі Міністерства юстиції була купа непрацюючих електронних скриньок нотаріусів на домені notary.gov.ua.

Цей випадок засвідчив необхідність цифровізації у сфері нотаріату. Це підкреслює важливість створення стабільних та надійних цифрових каналів зв’язку, які можуть полегшити доступ до нотаріальних послуг та забезпечити їхню ефективну роботу в сучасному світ

Наступний етап — коли класичний підхід до розробки не працює.

Ми провели маркетингове опитування, зібравши відгуки від приблизно 1000 нотаріусів, вибраних випадковим чином з реєстру, і отримали зацікавленість приблизно 400 нотаріусів. Стало зрозуміло, що більшість нотаріусів — це люди похилого віку, і вони не хочуть вивчати щось нове, тому часто ставляться до інновацій скептично. Тим не менш, молоде покоління було готове до змін.
Але нас чекав сюрприз після того, як ми розробили мінімально працездатний продукт (MVP) і запросили зацікавлених нотаріусів. Як ви здогадуєтеся, результат був нульовим. Однак, ми отримали цінний урок — нотаріуси використовуватимуть лише те, що рекомендує Нотаріальна Палата України (НПУ).
Це дало нам зрозуміти, що для успішної імплементації нашого продукту важливо забезпечити підтримку та рекомендації від Нотаріальної Палати України. Тому наш наступний крок полягав у співпраці з НПУ, з метою роз’яснення переваг нашого продукту та демонстрації його важливості для сучасного нотаріату.

Ми представили MVP регіональному представнику НПУ, до якого було найшвидше дістатися. Очікування були різні — від «нам за законом не можна, вибачте» до «чудово, приходьте на засідання палати та розкажіть усім такого-то числа».
Реальність виявилася суворою, вітчизняною і нагадувала часи Радянського Союзу!
Представниця НПУ, сувора пані, поставила руки на свої пишні стегна і почала лаяти нас, наче школярів. Мовляв, хто ви такі, я вас не знаю, йдіть... ну, ви розумієте.
Що ми робимо мобільні іграшки на зразок тетрісу, а вони — представники юридичної еліти, адже працюють з НЕРУХОМІСТЮ! І ніколи нотаріат не опуститься до прийому послуг через якесь застосунок, а навпаки — громадяни повинні приходити і терпляче чекати, поки нотаріус зшиває документи нитками.
У своєму гнівному запалі вона так кричала, що обприскала нас своєю слиною. Було надзвичайно неприємно, що у нас еліта може плювати на тебе з дзвіниці — і в буквальному сенсі також.
Але ми не зупинилися — адже є ж Міністерство Юстиції, яке керує ними! І ми вирішили звернутися туди.

Крадіжка, обман та підлість
В Мін’юст ми вирішили звернутися з двома ідеями: представити MVP і попросити через них вплинути на НПУ. А ще дізнатися, чи можемо ми взяти їхній неробочий поштовий домен notary.gov.ua і відновити його роботу з поштою для нотаріусів.
За першою пропозицією ми одразу отримали відмову — кажуть, НПУ — це не урядова організація і ніяк вони на них вплинути не можуть, навіть самі страждають від нотаріальної мафії, яка їм перешкоджає в реалізації ініціатив.
За другою — нас навіть похвалили за чудову ідею, порадили брати з них гроші за обслуговування, але тільки за умови — це має бути захищена пошта, яку схвалить підрозділ СБУ — Спецзв’язок.
Через 2 місяці Мін’юст випустив пілотний проект цифровізації нотаріату, безцеремонно використавши всі наші розробки з MVP. При цьому, на питання — чому вони так поступили з нами — ми отримали відповідь у стилі — а вас тут не було. Але при цьому могли брати участь у їхній програмі як тестовий вендор. Ну що ж — ми зареєструвалися і почали чекати процедури включення в їхню програму. До речі — НПУ відреагувала на ініціативу дуже негативно — Мін’юст сказав правду — мафія ще та!

Очікуючи відповіді, ми пішли другим шляхом — створити безпечну пошту для нотаріату. Ну що ж — пройти Спецзв’язок не просто, але якщо ми зробимо пошту на базі Google WorkSpace — проблем не має бути. На всякий випадок зв’язавшись зі Спецзв’язком, ми уточнили, чи пройде пошта від Google їхню перевірку і отримали відповідь — швидше за все, так, і вирушили в місцевий облсовіт, щоб попросити їх зареєструвати для нас домен. І звичайно — отримали відмову реєстратора. Кажуть — порушення, немає такого державного органу або регіону.
Ми звернулися в МінЦифру з проханням допомогти. Вони відмовилися допомагати, кажуть реєстратор все вірно відповів. Тоді ми задали питання про домен blockchain.gov.ua — як же він пройшов реєстрацію — і отримали повну тишу у відповідь. Схоже, на цьому компетенції МінЦифри закінчилися — ну дякую, що не плюнули. (До речі — вони все ж плюнули, але пізніше).

І тут ще дві події — відповідь від партнера Google і відповідь від Мін’юсту про включення нас в програму тестового вендора. Перед партнером довелося вибачитися — ми не змогли отримати домен для пошти, а він запропонував нам гарну угоду — 500 скриньок безкоштовно на рік, щоб ми могли розпочати роботу.
Щодо Мін’юсту, нас «обрадували» тим, що передали керівництво пілотної програми своєму ДП. Ну що ж, це було передбачувано — ще одне обдурювання.
Вже без великої надії ми зв’язалися з їхнім ДП, а тут ще й війна почалась — тому ми особливо не розраховували на відповідь. Але ДП раптово відповіло у стилі: «Чим можемо допомогти? Грошей немає, зараз війна, і у нас ще й проблеми з реєстрами через обстріли».
Тоді ми запропонували їм альтернативний варіант роботи з реєстром на папері — як у системах авторизації є резервні коди, так вони можуть створити наклейки з QR-кодами, а нотаріуси будуть використовувати їх і передавати результати на папері з наклейкою.
ДП подякувало нам, а через якийсь час ми дізналися, що Мінцифра все-таки виступила проти нас, узяла нашу ідею та випустила додаток Нота.

Звісно, можна сказати, що такі невдачі — типові для початківця-підприємця, але ось у чому питання — чому з усіх організацій тільки партнер Google пішов нам назустріч і зробив хорошу пропозицію, у той час як інші наші організації — брехали та крали?
Чи можна безпечно розробляти продукт у державі, органи якої крадуть інтелектуальну власність, силові структури — вилучають обладнання, а законодавча влада демонструє повну політичну безсилість?

перша ваша помилка — ви взагалі не вивчили ринок перед розробкою. все інше — це наслідки цієї помилки.

В деяких розробників є досить поширений баєс, що «якщо я розробляю продукти — то я можу їх створювати»

Єдина помилка — спробувати співпрацювати з державними оганами по принципу чесної конкуренції, з вулиці. Це ж корумповане болото, яке не проти цініцатив тільки в одному випадку — їх будуть втілювати свої люди

Водночас у в рази меншій Естонії, 10 найбільших ІТ-компаній — продуктові. Чому ж у нас не так? Тут ми повертаємося до ключового елементу, якого нашій ІТ-індустрії бракує: прошарку потужних фахівців з продукту — продакт-менеджерів.

Ось цей вислів і є основною помилкою подальшої аргументацї.
Продукти роблять багато талановитих людей із України, але incorporation або статутно вони належать до Естонії, Штатів, Uk та інших юрисдикцій, де працюють права інвесторів. Як інвестор та фаундер кажу :)
Продакти це не вчені-мікробіологи або теоретики квантової фізики. Набір навичок і знань не такий вже і великий. І тому факультет або університет, це перебільшення і дуже велике.
Тому запускаючи кафедру ми створимо професію, додамо до неї диплом, але гроші (за межами непоганої ЗП) так і будуть надходити у бюджети інших країн. І для економіки України ці люди стануть такою ж професією для «придатку» як і аналітики, девопси та інші професії.

Погоджуюсь. На жаль все ще досить багато кейсів, коли на продуктовий бізнес в Україні здійснюється тиск. І з точки зору бізнесу безпечніше усе це будувати в Україні, з Українськими розробниками та продакт-менеджерами, але реєструвати в іншій, більш юридично безпечній країні.

«Продакти це не вчені-мікробіологи або теоретики квантової фізики. Набір навичок і знань не такий вже і великий.» — лол, що ?) Як ви це визначили ?

та не зважайте, все ок. То мені друзі розповідали. Я сам взагалі і не чув що то таке.

Я не розумію чим MBA не влаштовує?
Продакт менеджери, овнери і т/д це ж ролі у проекті, а не спеціальності. Це ж вам не випускати з ПТУ токарів 4-го розряду, тут треба давати знання які допоможуть зайняти ту чи іншу роль, а не професію

Продакт овнер — это роль, продакт менеджер — это специальность. Пишу это как продакт с MBA :) MBA точно не о том как стать продакт менеджером и успешно создавать и развивать продукты. MBA добавляет новый уровень к уже существующей специальности, но не заменяет базовые и специфичные для конкретной специальности.

Тут пишуть про рівень навчального закладу та період навчання.
На мою думку для продакта потрібно на базі діючих факультетів робити спеціальність продакт менеджерів.

1. Мати софт скіли щоб залучати і підтримувати команду. Є талановиті люди з точки зору комунікації і без навчання у вузі. Проте на мою думку людина яка проходить через технічний вуз успішно- вона матиме додаткове загартування.

2. Мати знання в практичному напрямку де є потреба створювати продукт що буде додавати цінність і заробляти. Тобто це ті хардскіли які зараз і так в університетах є.

3. Мати знання як працює економіка продукту, те що курс HBS займає півроку — не показово. Там люди розуміються в економіці і не факт що їх метою є стати продактом, можливо скоріше керувати продакт менеджером. А наприклад для технічного вузу це може бути курс з економіки продукту і поведінки споживачів довжиною на рік+.

4. Бажано мати певну базу в технічному напрямку. Бажано якщо продукт буде матеріальним, а не тільки soft. Це міг би бути хаб де збираються команди із зацікавленими до вирішення практичних задач студентами та викладачами. Можливо з задачами які цей хаб отримує, можливо зі спонсорами.

Якщо це все вже разом існує — чудово.

На мою думку для продакта потрібно на базі діючих факультетів робити спеціальність продакт менеджерів.

На базі якого? Ось в чому проблема. Треба принципово різні напрямки:
— щось економічне, управлінське
— бізнес аналіз (не впевнений, що він у нас існує як спеціальність, а не частина іншої)
— УІ/УХ (наче як на основі 2-х спеціальності — щось про графіку та щось про психологію)

те що курс HBS займає півроку — не показово.

Якраз показово, але у значенні показує тенденції принципи, а не у значенні є тотожним.
Спробуйте описати програму навчання або хоча б компетенції і зрозумієте, що це в кращому випадку «сертифікатна програма», а не факультет+ (та і на кафедру не потягне).

Лишилося всього-на-всього звести усі ці фактори в одне рівняння: як-от факультет чи фах продакт-менеджменту в українських вишах.

Ось це «всього-на-всього» — це про стратега-не-тактика. Ідея цікава, але імплементація буде дуже складної, навіть якщо відкинути бюрократію. Нафпростіше:
Хто буде навчати в умовах «сировинної структуру» зараз? Як будуть верифікувати рівень підготовки викладачів?
А це ви ще про середню вмотивованість студентів не знаєте :)

Тому всі ці «факультети» реально зведуться до «курсів при компанії»

1. На базі університету з топ переліку хочаб. Приватним то буде потрібно якщо буде замовлення від приватного бізнесу.
2. Програми пишуть люди за гроші якщо у них є на це час і натхнення.
3. Ви коментуєте не мій пост.

1. На базі університету з топ переліку хочаб

Зварювальний факультет універу з топ переліку — КПІ влаштовує?

2. Програми пишуть люди за гроші якщо у них є на це час і натхнення.
3. Ви коментуєте не мій пост.

Ваш пост теж чудово вписується в

це про стратега-не-тактика.

1. Чому ні? Чи продукт обов’язково тільки софт? В тексті статті

Нині ж, наприклад, ми продаємо зерно, а не харчову продукцію.

питання стосується не тільки продакт-менеджерів it, але й продакт- та бренд-менеджерів з інших сфер.
формально це професії, яких не існує ні в класифікаторі, в вишах немає програм навчання.
попит є, людей немає, всі якось приходять в професію, але комплексного підходу немає.

Якщо казати про базові навички, то окремі програми навчання можна зробити. Тим надати вигляд системності. Вихлопом буде суттєве зменшення рівня ЗП у всіх тих фахах. Галерний бізнес отримає нові позиції на продаж. Продуктового ІТ в Україні у бажаному обсязі все одно не буде.

На мою думку, зараз є дві помилки міркування. 1) наголос на навички, а не на відповідність потребам. 2) нехтування інерцією системи. Потрібно спочатку усунути, чи налагодити об’їзд помилок, а потім випускати фахівців у тираж.

Відомо, що віддалення від ринку негативно впливає на можливості продуктових компаній утримувати належну частину ринку. Ще суттєвий період розвитку ІТ-галузі Українські продукти вимушено мають продаватися деінде. Є безліч історій як внутрішній ринок України не готовий сприймати нові продуктові ідеї. Візьміть хоча-б доповідь Polina Jitnyuk.

Ці обставини системні, і їх не подолати точковими діями на кшталт боротьби з корупцією. Система у тому, що ще з радянських часів бізнес в Україні умовно зветься «птахофабрика» dou.ua/...​rums/topic/37626/#2385420. Правлячим структурам у державній владі й у комерційних компаніях зручно тримати рівень свідомості працівників, як у курки. Таких гусей простіше щипати ©. Заради того вистроюються штучні перешкоди та забобони. ІТ-галузь у сучасному втіленні буде підтримувати статус кво. За статистикою 2018 року середня зарплатня фахівця з України була вищою за фахівця з Польщі. Є думка, що різниця обумовлена не через якісь суперові фахові якості українців, а банально через більшу Українську діаспору за кордоном. Та діаспора сприяє встановленню ділових зав’язків та валу контрактів, який десь у два рази вищий за Польский. Тобто, фірми у Польщі здебільше працювали на внутрішній ринок, а фірми з України на люкративні закордонні ринки, де краще платять. Підтримувати високу частку ІТ-фахівців за кордоном конче важливо для ІТ-галузі України. А це можливо зробити лише за нестерпні умови утримання на внутрішньому ринку. Тобто, чим більш виразна гусько-курківність фахівця, тим стабільніші доходи галузі.

В ситуації, коли на внутрішньому ринку суцільні курки та жорстока охорона статусу кво, розвиватися продуктовим фахівцям нема де. Продуктовий фахівець — це не про перелік базових навичок. [Схожа динамика спостерігається у відомих детективах з Великої Британії. Детективи Скотленд-ярду ну дуже освідченні, але розв’язати справи не можуть. Викрити шахраїв по багатьом фактам — індукційна задача, одна з найскладніших. Тобто, зрозуміти зміст злочину по даним важко. Шерлок з іншими колегами по цеху працювали інакше: від сенсу злочину до необхідних даних. Тобто, використовували дедукцію, що за витратами щонайменше на порядок дешевше та простіше.] Продуктовий фахівець це про сенс щось робити, та пошук засобів то забезпечити. Візьміть хоча-б доповідь Polina Jitnyuk. Вона починала з рішень, замість того, щоб шукати валідований ринок, тобто зі споживачів, для яких її діяльність має економічний сенс. Як навчити ПМ задовільнять потреби, працювати зі змістом? Для цього потрібна перш за все доменна експертиза. Доменні знання вже надають виші. Доменна практика окремо. Але досвідчений сенс-орієнтовний фахівець не буде куркою. І то є проблема у ІТ-галузі. Галузь не готова не то що терпіти, сприймати впевнених людей з уявою про право, діловодство, та багато інших аспектів бізнесу.

А що заважає створювати продукти для ворлдвайд в Україні ?

Пагане розуміння гедоністичної компоненти продукту? Точніше, розробляти можна, вигравати у конкурентів складно. Хиба що привабливість ніші низька, що самі Українці та Малазійці в ній копирсаються. Насправді, чому б вам не відповісти на своє питання? Ви ближче до первинних даних так само, як деякі ПМ-и ближче до споживачів.

Синтетичний джуніор манагер
Без знання продукту чи технологій
Без досвіду

Нафіг

Загалом, згоден. Питання ще й в тому, чому продуктових компанiй так мало залишається вдома.

Десятка баксів не у всіх є) особливо в укр джунів

Чому Україні потрібен факультет продакт-менеджерів

Та треба університет

Вище беріть — ціле міністерство.

Чому Україні потрібен факультет продакт-менеджерів

Чому цілий факультет, чому недостатньо однієї кафедри? Які наукові дослідження будуть вести працівники цих кафедр?
Опишіть програму навчання, хоча б приблизно.

Проблема ІТшечки в тому, що для більшості (якщо не всіх) спеціальностей тут не потрібна повноцінна вища освіта. Щоб підготувати норм спеціаліста достатньо 1-2 роки.
Той же продукт менеджмент думаю можна закрити за 2-5 специалізованих курсів по семестру кожен. Де тут на цілий факультет роботи не ясно.

www.hbs.edu/coursecatalog/1765.html
half-course — один семестр

на курсах займає взагалі кілька тижнів

Навіть в спорті є наука. Досі йдуть запеклі баталії як краще тренуватись, харчуватись, проводяться дослідження з розділенням людей на групи. Наприклад вивчається вплив інтенсивного кардіо на зростання силових показників і роботи в цій галузі ще багато. Хоча б здавалося, тягай залізо і в тебе все буде, простіше нема куди. Те що для початку роботи достатньо 2 років я згоден, як і з тим що багатьом цього буде досить, але те що методології вже досягли свого максимуму і більше не мають куди розвиватися — категорично ні.

Навіть в спорті є наука.

Угу, тільки слово «навіть» тут зайве. Ті хто здавав екзамен (випускний) по фізкультурі в школі, можуть підтвердити, що не треба було випендрюватись :)
Але ж питання було не про спорт, а про конкретну спеціальність. Де в ній наука? Де наука в бізнес аналізі я розумію, в УІ теж, в УХ, в менеджменті проектів. Що тут специфічного поки не розумію.

ви напевно плутаєте проджект і продакт менеджмент)

Що навело вас на цю думку? Проектні менеджери займаються БА, УІ, УХ?

Підписатись на коментарі