Хронічні хвороби менеджерів — та що з ними робити

Привіт! Мене звати Саша. Працюю РМ ІТ-проєктів. В управлінні проєктами, командами та продуктами вже понад 7 років. В цій статті я поділюсь власним досвідом та спостереженнями про ті софтскілові проблеми, з якими, вірогідно, зіштовхувався кожен менеджер.

Гадаю, що ця стаття буде корисна як менеджерам початківцям або тим, хто тільки збирається стати менеджером, так і менеджерам з досвідом (час від часу корисно повертатись до основ).

Сьогодні хотів би поговорити про «хвороби» менеджерів. Ці хвороби добре відомі, а про способи їх подолання написано безліч статей, книжок, постів у LinkedIn.

Попри це, «хворів» або «хворіє» на них чи не кожен менеджер. Повністю позбавитись цього — нетривіальна задача, а іноді й геть неможлива, саме тому вони і є «хронічними», тож єдиний вихід — систематичне «лікування».

Що ж це за такі недуги? Насправді вони дуже добре відомі, багато кому навіть з особистого досвіду — багатозадачність, мікроменеджмент і трудоголізм.

Не буду заявляти, що мене ці «болячки» оминули — я мав необачність підхопити їх, проте своєчасно зрозумів, наскільки вони шкодять. Тому в цій статті поділюсь власним досвідом, можливо він комусь допоможе не зробити тих помилок, яких припустився я сам.

«Я можу як Гай Юлій Цезар!.. Можливо, навіть краще за нього!»

За легендою, Гай Юлій Цезар міг робити кілька справ одночасно і став «батьком багатозадачності». Ось вже понад 2000 років людство захоплюється тим, як Цезар міг однією рукою писати листи своїм легатам, а іншою переможні реляції до сенату в Рим.

А й справді, хіба це не чудово, робити кілька справ одночасно, економити свій час і бути надефективним?! Тому вже у XXI столітті цезаріанські прийоми підхопили менеджери в різних галузях.

Пам’ятаю, кілька років тому, переглядаючи вакансії, помітив, що серед вимог до менеджера був дуже популярним софтскіл «багатозадачність (multitasking)». На щастя, з часом роботодавці прийшли до усвідомлення, що багатозадачність — це міф.

Річ у тім, що наша увага має обмежений ресурс (ресурсна теорія, D. Kahneman, Attention and Effort, Citeseer, 1973), який ми можемо розподіляти, між «фокусами уваги» поки не вичерпаємо його. Але цей ресурс дуже обмежений, оскільки пов’язаний з робочою пам’яттю. Якщо робоча пам’ять вже заповнена, то додати до неї щось нове буде складно.

Тому, відповідно до ресурсної теорії, можна робити і дві, і три, і навіть десять задач одночасно, але при цьому якість і швидкість їх виконання значно впаде. Чи можна назвати одночасне виконання десяти задач яби як повноцінним виконанням? Очевидно, що ні.

У деяких країнах, наприклад, у Великобританії та Польщі, кермування і одночасне спілкування телефоном заборонено — необхідно користуватись Bluetooth навушниками або іншими варіантами гарнітури hands free. Проте дослідження Університету Юти показали, що навіть такий варіант відвертає увагу водія (дослідження тут: N. Mesgaranietal., ‘Phonetic feature encoding in human superior temporal gyrus’, Science, 2014, 343 (6174), pp. 1005-10 і тут Д. Бернетт, «Наш дивакуватий мозок», Vivat, 2019 ISBN 978-966-942-867-7, cc. 216-218).

У чому принципова різниця між водієм, який спілкується під час керування авто та РМом, який будує фінплан під час зустріч з клієнтом? Загалом, мало в чому. У першому випадку виникає ризик потрапити в ДТП, а в другому — зробити помилку і, якщо не втратити роботу, то отримати неприємності.

Сам часто зловживав багатозадачністю, поки не помітив, що все якось хаотично і увага розпорошена, а якісь деталі взагалі залишаються поза увагою. Все-таки розкласти задачі за пріоритетами і займатись їх виконанням послідовно є ефективніше, ніж хапатись за все одразу.

Однак не варто плутати багатозадачність і паралельність виконання. Наприклад, прокинутись вранці, піти чистити зуби і поставити електрочайник — це не багатозадачність, а паралельне виконання, тобто те, що може виконуватись автономно без значного залучення уваги.

Тому закликаю відмовлятись від «багатозадачності» і намагатись автоматизовувати свою роботу та делегувати деякі задачі. Набагато ефективніше зосередитись лише на пріоритетних задачах, які не можуть бути виконані без вас і є нагальними, ніж намагатись охопити все одразу, бувши залученим у кожен процес.

«Я сам з цим розберусь...»

Ще одна поширена проблема менеджерів — мікроменеджмент. Хронічне і непереборне бажання до залученості та управління кожним процесом в проєкті або команді.

Мабуть, всі згодні з тим, що хороший менеджер обізнаний про стан всіх справ у своєму проєкті. Однак це не тотожне управлінню та жорсткому контролю кожною задачею, кожним окремим учасником команди, кожним кроком.

Наприклад, бути обізнаним про те, що після регрес-тестування, QA виявив 2 критичних баги і наступний реліз може не відбутись — це нормально. Запитувати у розробників на кожному дейлі, чи проводили вони unit-тести (принаймні, це точно не є задачею РМа) або кожного разу контролювати і перероблювати email вашого ВА до замовника — це мікроменеджмент.

Чому все-таки мікроменеджмент — це погано, навіть шкідливо для проєкту? На мою думку, є кілька причин. По-перше, мікроменеджмент забирає колосальний обсяг часу, котрий можна було витрати ефективніше. Наприклад, професійний розвиток або аналіз і покращення бізнес-процесів на проєкті.

По-друге, мікроменеджмент змушує команду відчувати недовіру з боку РМа, вважати, що РМ не бачить у членах своєї команди професіоналів, здатних виконувати проєктні задачі. Тому він все тримає під особистим жорстким контролем.

По-третє, відсутність «helicopter view». Коли глибоко занурений у якусь діяльність, важко вийти за її межі та оцінити загальну картину, що може вплинути на проєктні рішення.

Звідки все ж береться мікроменеджмент?

  1. Іноді РМи, які перейшли в менеджмент з технічних спеціальностей і мають вагомий технічних досвід, хочуть поділитись цим досвідом з командою і покращити процес розробки. Однак цей обмін досвідом може швидко перетворитись на втручання в роботу команди.
  2. По-друге, лінь: лінь щось пояснювати, організовувати якісь процеси, аналізувати і думати над шляхами автоматизації роботи (ручне виконання завжди простіше, але менш ефективне з точки зору витрати часу).
  3. По-третє, нерозуміння власних меж відповідальності як менеджера.

Як подолати мікроменеджмент і це бажання «гіперконтролю»? Для початку, потрібно довіряти своїй команді. Якщо ви з цими людьми працюєте та взяли їх на свій проєкт, отже, визнаєте професіоналізм кожного. Якщо ж ви не довіряєте своїй команді, то розписуєтесь під висновком, що погано працюєте з підбором персоналу. Дозвольте своїй команді проявити себе і показати свої скіли, не вбивайте ініціативність на самому старті.

Гарна «пігулка» від мікроменеджменту — делегування частини задач колегам. Якщо у вас велика проєктна команда — передайте проведення «1 on 1» зустрічей техлідам і зосередьтеся на роботі з ними. Клієнт попросив скласти для нього план релізів фіч? Попросіть ВА/маркетолога допомоги з аналізом конкурентів. Delivery Manager хоче отримати аналітику багів? Дізнайтесь, чи міг би QA проаналізувати дані із Jira.

Зрештою, менеджмент — це не просто управління «вручну». Це також розуміння, хто з вашої команди може виконати ту або іншу задачу максимально ефективно.

Не забувайте про автоматизацію своєї роботи. Використовуйте відповідні інструменти роботи, які дозволяють вам витрачати менше часу (не обмежуйте себе Excel-табличками). Створюйте шаблони, де це можливо, зрозумілі і прозорі процеси в проєкті: разом з командою дайте визначення DoD та DoR (це також піде на користь інженерній досконалості продукту), застосовуйте фреймворки (Scrum, Kanban).

Опишіть ваші «правила гри»: хто дає апрув на мердж, як відбувається онбординг нових членів команди, хто відповідає за організацію зустрічей, як відбувається репортинг і хто має бути поінформований.

«У мене дуже багато роботи...»

Іноді причиною мікроменеджменту може бути банальний трудоголізм. Нічого хорошого ні від першого, ні від другого очікувати не варто.

РМ — це учасник команди, який часто задає ритм роботи, формує культуру команди і трудову дисципліну. Тому і менеджеру важливо дисциплінувати самого себе. Не варто писати в робочі чати, відправляти листи, призначати «термінові» зустрічі, оновлювати статуси тасок на дошці поза «business hours».

Бувають різні дні, коли купа мітингів впродовж дня, тому часу, щоб зосередитись аби попрацювати з аналізом якихось даних бракує. Уявімо, що у вас був напружений графік протягом дня, ввечері ви вирішили пару годин попрацювати з командними метриками і знайшли кілька ідей як можна їх покращити. Тому вирішили написати команді о 22:00 про це в Slack: «проаналізував наш Lead time — давайте завтра обговоримо». Навіщо?! По-перше, це можуть сприймати як: «я тут знайшов кілька fuck-up’ів, треба поговорити про це, завтра буде розбір польотів». А по-друге, чому це не можна проговорити вранці?

Якщо написати розробнику: «фічу #204 можна готувати до релізу» не пізно ввечері, а наступного ранку, то нічого трагічного не трапиться: сонце не згасне, небо не впаде на землю, океан не висохне.

Згоден, що іноді ввечері попрацювати простіше, ніж вдень. Мій особистий пік продуктивності (кажучи про якусь творчу роботу або аналітику) між 23:00 та 01:00. Проте це мій особистий вибір, який я не «натягую» на команду.

Якщо є бажання попрацювати ввечері (аби не втратити думку або з якоїсь іншої причини), не варто одразу відправляти повідомлення в робочий час — можна скористатись функцією відкладеної відправки повідомлень, зберегти лист як чернетку, занотувати у текстовому редакторі повідомлення тощо.

Чому такий «трудоголізм» шкідливий для команди? Бо таким чином менеджер формує культуру «працювати багато = працювати добре», котра є прямим шляхом до вигорання команди. Коли команда бачить, що менеджер працює в неробочий час, то це формує підсвідомий сигнал: «Вам також треба! Беріть з мене приклад».

Наостанок про овертайми... Овертайми — це екстраординарний робочий процес, що є відповіддю на екстраординарні події на проєкті, наприклад, необхідно зробити хотфікс. Тому овертайми — це необхідність за певних обставин, а не норма.

Замість висновку

Не буду одягати білі рукавички і заявляти, що всі ці «хвороби» назавжди в минулому і я більше з цим не стикаюсь. У мене часто виникає спокуса підготувати репорт, поки сидиш на зустрічі, на якій «не дуже активний», відправити ще один лист, бо «ще ж не так вже й пізно», перепитати у розробника, чи зробив він пул реквест...

Тож ці «хвороби» хронічні, а тому їх не треба запускати, але постійно пам’ятати, чому і як вони шкодять «здоровій» роботі команди і атмосфері на проєкті.

👍ПодобаєтьсяСподобалось14
До обраногоВ обраному7
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Гарна стаття, дякую.

А ще оці різні «коли буде готове? ну що там? вже зробив?»
ІМХО, в хорошій скіловій команді на нормальному проекті — РМ не потрібен, бо там і без нього все налагоджено та працює.

А ще оці різні «коли буде готове? ну що там? вже зробив?»

Це приклад дуже поганого менеджементу — мікроменеджменту, про що і йдеться в статті. Мені прикро, що є менеджери чия робота обмежена питанням «ну шо там?».

ІМХО, в хорошій скіловій команді на нормальному проекті — РМ не потрібен, бо там і без нього все налагоджено та працює.

Згоден. Але аби все працювало і без РМа, хтось «все» має налаштувати. Повністю без РМа навряд чи вийде обійтись. Чи готова команда взяти на себе питання бюджету, ризиків, управління очікуваннями клієнта, вирішення конфліктів, контрактних питань тощо? Гадаю, що ні. Але команда може чудово створювати продукт без вказівок «як».

тут залежить від типу компанії. в класичному аутсорі — буде важко без цього)

а чи готовий менеджер передати питання бюджету, управління очікуваннями, навчити команду управляти ризиками та самостійно вирішувати конфлікти?
і чи багато менеджерів хто на справді це вміє роботи?
бо звалювати все на «команда не готова», «розробники не зрілі» — це як визнання своєї некомпетентності

а чи готовий менеджер передати питання бюджету, управління очікуваннями, навчити команду управляти ризиками та самостійно вирішувати конфлікти?

Готовий. Якщо команда зможе все це робити без участі менеджера — отже менеджер ідеально виконує свою роботу.

і чи багато менеджерів хто на справді це вміє роботи?

Не знаю. Не проводив подібних досліджень. Але сумно, що ви стикаєтесь із такими.

бо звалювати все на «команда не готова», «розробники не зрілі» — це як визнання своєї некомпетентності

Тоді не працюйте з такими менеджерами. Не всі РМи компетентні і це правда. Проте не варто «натягувати» негативний досвід на всіх РМів.

Така дилетантська думка насправді

Гарна «пігулка» від мікроменеджменту — делегування частини задач колегам. Якщо у вас велика проєктна команда — передайте проведення «1 on 1» зустрічей техлідам і зосередьтеся на роботі з ними. Клієнт попросив скласти для нього план релізів фіч? Попросіть ВА/маркетолога допомоги з аналізом конкурентів. Delivery Manager хоче отримати аналітику багів? Дізнайтесь, чи міг би QA проаналізувати дані із Jira.

А що сеньйор менеджер изволит робити?
Я так розумію, що сеньйор менеджер буде дуже зайнятий питанням: «Що там по термінах?»

Синтетичного менеджера не поважатимуть

А нафіга техліду менеджмент?

Не дуже розумію.
Із мого повідомлення моїх тільки останні три рядки.

Навчись цитувати тоді ;) Бо я теж з початку не зрозумів :)

Писав з телефону, а з нього я одразу не знайшов як.

Гарна «пігулка» від мікроменеджменту — делегування частини задач колегам. Якщо у вас велика проєктна команда — передайте проведення «1 on 1» зустрічей техлідам і зосередьтеся на роботі з ними. Клієнт попросив скласти для нього план релізів фіч? Попросіть ВА/маркетолога допомоги з аналізом конкурентів. Delivery Manager хоче отримати аналітику багів? Дізнайтесь, чи міг би QA проаналізувати дані із Jira.

Це для прикладу моїх вмінь)))

У менеджера можуть бути й інші обов’язки, зокрема: розвиток бізнесу в межах аккаунту, робота зі стейкхолдерами, робота з ризиками (особливо під час війни).

Мені сумно, що у вашому досвіді був менеджер робота якого обмежувалась питанням «ну шо там?»

Робота з ризиками +, роботи зі стейкхолдерами +, але розвиток бізнесу у межах бізнесу? Ми зараз про ПМ або це за всі ролі, де є слово менеджер? Тому що, ніколи не чув, що ПМ розвиває бізнес, тому, що в нього фокус на проекті, а не на продукті чи бізнесі. Можу помилятися, але я вважаю, що в статті дуже багато делегування для ПМ. Якщо казати за менеджерів продукту, то це вже ок.

Так, в цій статті мова переважно про РМа. Хоча описане можна застосувати до будь-якої ролі.

Так, РМ іноді займається і розвитком бізнесу, і його робота не обмежена лише проектом. Більше того, якщо РМ заглиблений суто в проект і не розуміє бізнес-цінність продукту який створює команда, то може повести проект у хибному напрямку.

Зазвичай сіньйор РМи прають з клієнтом (аккаунтом) і розвивають бізнес в межах цього аккаунту (не одноосібно). Працюючи з клієнтом, РМ розуміє бізнес і може пропонувати додаткові сервіси (нові проекти), технічний аудит, рефайнмент процесів, міграцію на інші технології тощо. Це часто можна зустріти у великих аутсорсах.

Мабуть в мене дуже вузький досвід і я не можу оцінити вірно. Звучить круто.

Мабуть дуже сіньйор ПМ може пропонувати міграції на інші технології, поки, що таких не бачив) Що мабуть підтверджує брак досвіду.

Дякую за відповідь. По делегуванню я залишився при своєму але про залучення ПМ до бізнесу я подумаю, та почитаю, буде на користь, дякую.

Мабуть дуже сіньйор ПМ може пропонувати міграції на інші технології, поки, що таких не бачив) Що мабуть підтверджує брак досвіду.

Головна ціль РМ побачити opportunity. Як я писав вище, РМ не самостійно визначає, що можна «кудись мігрувати».

Є дві основних ознаки дійсно хорошого менеджера:

1. Все організовано, все добре працює і без менеджера
2. Всі думають, що менеджер нічого не робить

Не дуже розумію, як це стосується мого коментарю тому, що мій коментар спрямований на зайве і дивне для мене делегування (можливо я маю недостатньо досвіду, щоб оцінити).

Думка цікава і критерії здаються досить вірними. Хоча не уявляю повного виключення ПМ із процесу делівері. Це по пункту два.

Якщо у вас велика проєктна команда — передайте проведення «1 on 1» зустрічей техлідам і зосередьтеся на роботі з ними. Клієнт попросив скласти для нього план релізів фіч? Попросіть ВА/маркетолога допомоги з аналізом конкурентів. Delivery Manager хоче отримати аналітику багів? Дізнайтесь, чи міг би QA проаналізувати дані із Jira.

Класичне «знайди лоха який зробить за тебе роботу».
От нащо техліду проводити 1:1 мітинги? Він техлід а не тімлід чи менеджер

1:1 мітинги має проводити безпосередній керівник, котрий безпосередньо працює з членом команди. Якщо у менеджера на проекті 5 команд, то він буде, вірогідно, працювати з техлідами/тімлідами/СМами, а не з кожним інженером окремо.

Ой типове «керівник це наступна стадія еволюції» і якщо людині навішати менеджерских обов’язків він буде стрибати від щастя.
Ні. Техліди/архітекти керують стеком, а не командами. Так це роль і одній людині можуть навішати їх багато.
Але ніколи не думали що людині може бути до в подоби взяти на себе відповідальність за технічний стек/архітектуру, а за команду ні.

Іноді все ж доводиться робити не лише те що до вподоби, а й те що необхідно.

Я так роблю тільки коли, пардон, жопу малому мити доводиться. А інше — грошей то чим більше то краще, але нервові розлади лікуються вкрай довго і складно

1:1 мітинги має проводити безпосередній керівник, котрий безпосередньо працює з членом команди. Якщо у менеджера на проекті 5 команд, то він буде, вірогідно, працювати з техлідами

У вас в глобалі всі менеджери не розрізняють тех і тім лідів чи це тільки ви?

Техлід це не керівник, це технічний спеціаліст.

Ніколи не приходила думка, що в різних компаніях обов’язки можуть відрізнятись? Те що у вас техлід не робить в іншій компанії може робити.

Те, що якась компанія не називає речі своїми іменами — проблеми суто цієї компанії. В цілому, в ІТ сфері (особливо на західному ринку) є чітке розділення між ролями TechLead та TeamLead.

І у всіх є чітке розуміння, в чому різниця між ними: кандидати на TechLead позицію очікують, що вони будуть здебільшого зайняті питаннями стеку та технологій у команді; кандидати на TeamLead позицію розуміють, що буде більший акцент на роботі із людьми; замовники теж мають відповідні очікування та бачення.

Якщо у вас інакші погляди на ситуацію, то це суто ваше суб’єктивне бачення, яке не розділяє майже ніхто, окрім вас. Це потрібно розуміти і не робити pikachu face, коли вам на це вказують.

По-перше, жодних проблем не бачу.
По-друге,

І у всіх є чітке розуміння

часто відрізняється від того, що відбувається на практиці.

Повертаючись до суті питання: проблема про яку йдеться в статті не про те хто буде проводити 121 — TechLead чи TeamLead, а те як уникнути овертаймів і мікроменеджменту.

Половина статті це суб’єктивна думка, бо (там де нема посилань на дослідження) це опис досвіду. А досвід річ суб’єктивна. Погоджуватись чи не погоджуватись up to you. Ваш повчальний тон вважаю недоречним.

Техлід = System Architect
Тімлід = Lead Engineer/Developer

Проведення 1-2-1 мітингів не є роботою техліда, ... якщо в умовному GlobalLogic PM = Account Manager, то навіть при наявності достатньо часу такий спеціаліст буде недостатньо компетентним для 1-2-1 мітингів, інше діло, якщо PM — це для клієнта billable позиція і з вимогою від неї певного технічного бекгранду (=роль Product Owner).

Техлід = System Architect
Тімлід = Lead Engineer/Developer

=\

Техлід = Техлід
System Architect = System Architect
Тімлід = Тімлід
Lead Engineer/Developer = Lead Engineer/Developer

Підписатись на коментарі