Чому я перестала займатись самоосвітою і записалась на курси

У цій розповіді я ділюся своїм досвідом вивчення програмування з нуля і розказую про те, як проходила моя самоосвіта, як я обирала собі курси і чим моє навчання на курсах відрізнялось від навчання з ментором.

Ви не почуєте від мене тут порад чи відповіді на питання, що краще — вчитися самій чи на курсах. Але дізнаєтесь про рішення, які я приймала і результати, які вони приносили.

Мене звати Тетяна Макар.

Самоосвіта і навчання з ментором-репетитором

З самого початку я була переконана, що стану фронтендщицею. Однак робота на бекенді виявилася мені ближчою, і я почала вчити Java.

Якийсь час я вчилась самостійно, і в процесі навчання у мене виникало багато питань, на які я не вміла знаходити відповіді простими і зрозумілими мені словами. Це мене сповільнювало, тож я вирішила трохи змінити формат і звернутись по допомогу до ментора.

Мій ментор був також моїм репетитором, який допомагав з навчальними ресурсами та індивідуально пояснював теми, з якими у мене були труднощі. Довший час я не могла собі уявити кращого навчання, ніж навчання з ментором: не було жодної теми, яку я не могла зрозуміти.

На кожне своє запитання я отримувала чітку відповідь, а на кожний теоретичний матеріал мала цікаве практичне завдання. Я знала, що не вчу нічого зайвого, а проходжу тільки ті теми, які мені обов’язково знадобляться для роботи в реальному проєкті. І найголовніше — я була володаркою свого часу і сама вирішувала, як довго мені проходити якусь тему і коли переходити до наступної.

Також я сама вибирала, в якому форматі, мені вчитися найкомфортніше — за книжкою, відеокурсом чи розв’язком конкретних задачок. Я пробувала і комбінувати кілька форматів, і строго їх чергувати. Наприклад, один місяць я виділила суто на читання книги «Effective Java» від Joshua Bloch, а далі у мене був місяць роботи над пет-проєктом.

Моя самоосвіта тривала 11 місяців, але це не були 11 місяців регулярного чи стабільного навчання. Паралельно з вивченням програмування, я вчилась в автошколі і готувалася до здачі іспиту з теорії. Потім сталось повномасштабне вторгнення, і треба було якось навчитись жити в нових реаліях. Далі були два місяці в Італії, де замість того, щоб сидіти і вчити Java, я вчила італійську, підтримувала побут дому господарів, в якому жила, і страждала думками про те, як мені жити далі.

Заощадження закінчувались, а вміла я мало, щоб знайти роботу програмісткою, і я розуміла, що мені треба визначитися з пріоритетами.

Я повертаюсь в Україну і доводжу розпочате до кінця: дочитую свою першу книгу по Java і допроходжую курс на Coursera.

Під кінець своєї самоосвіти я мала два пет-проєкти, дві прочитані книги по Java і три пройдені курси. Я вміла створювати бренчі для роботи над конкретним функціоналом, робити pull-ріквести, створювати issues і писати readme файли до своїх проєктів на ґітхабі.

Я знала, як користуватись Інтеліджем, підключати базу до свого Java проєкту і читати помилки після запуску програми. А з найскладнішого, що я вже вміла робити, — це створювати ендпоїнти з CRUD-операціями і писати логіку методів з використанням опшиналів, лямбд і стрімів. І, враховуючи всі ці навички, я почувала себе дуже невпевненою.

Одного разу я зустріла знайомого, який приблизно паралельно зі мною почав вчити Java з цим же ментором, а потім пішов на курси. Коли я побачила, наскільки впевнено він себе веде і навіть уже говорить про пошук роботи, то перша думка, яка у мене виникла: «Що це за зухвальство?». А насправді я просто йому заздрила.

Того ж місяця я перестала займатись самоосвітою і пішла на платні курси для джавістів.

Причини покинути самоосвіту

Невпевненість у своїх навичках не була єдиною причиною перестати займатись самоосвітою. Був ряд інших моментів, які мені не подобались.

Коли я почала працювати над своїм першим пет-проєктом, то майже кожного дня піддавалась сумнівам, чи варто мені саме це завдання робити чи, можливо, натомість зробити щось інше.

Я не знала, чи мені краще написати один метод, і пов’язати його з усіма іншими частинами проєкту, чи краще обмежитись якимось одним класом і одразу написати до нього кілька різних методів.

Питати ментора на кожному кроці, як мені думати, не хотілось, але і сама себе я не могла організувати так, щоб ґрунтовно закріпити якийсь матеріал на практиці. Я не знала, коли мені зупинитись вчити якусь тему і мені здавалось, що я або десь недопрацьовую, або десь топчусь на місці. Мені не вистачало нового професійного оточення.

11 місяців я вчилась і спілкувалась на тему навчання тільки з однією людиною — зі своїм ментором. Спочатку це мені дуже подобалось, бо я настільки вигоріла у своїй попередній професії, що мене дратувало будь-яке спілкування з іншими людьми.

Але вже десь під кінець року я відчула, що мені не вистачає цієї професійної тусовки, цих розмов і жартів з однодумцями і здорової конкуренції. Я не бачила, як інші люди справляються з тією самою задачею, що й у мене, і сама не знала, як я вчуся на фоні інших.

Мені було потрібне спілкування з іншими студентами та викладачами, щоб почути неупереджені коментарі на мій код від ще когось. Мені настільки було важливо потрапити в це нове середовище, що я навіть змирилась з тим, що буду ще раз вчити теми, які вже проходила. Це було складне рішення, але коли я його приймала, я ще не знала, що моя попередня підготовка з ментором допоможе мені на курсі, який я явно недооцінювала.

Через те, що я сама складала собі навчальну програму і не була в цьому експертом, я не могла передбачити деяких моментів, за які потім платила своїм емоційним невдоволенням.

У мене не було систематизованої практики по всій теорії, яку я вивчала. Десь пройшла один курс, десь — другий, а потім почала писати пет-проєкт. З одного боку, знання нашаровувались, а з іншого — мені не вистачало відчуття якоїсь загальної картини, де я зараз, що я вмію і скільки мені ще треба вміти.

Найбільший когнітивний дисонанс відбувся тоді, коли я місяць читала книгу по Java, а потім працювала над пет-проєктом, де треба було вчити нові технології і підходи, а теорію з книги я майже не застосовувала.

Коли я починала вчити програмування я думала, що освіта не має значення, і що головне це вміти писати код. Але коли мене спитали, де я вчилась, а я відповіла, що вчилася з ментором, то це прозвучало не надто переконливо.

Крім слів, у мене не було жодного документа, який би підтвердив, що я не самозванка. Курси я проходила, але сертифікати не купляла. Мені було потрібне документальне визнання своїх вмінь з боку авторитетної установи.

Слабшали мої навички самоорганізації і дисциплінованості. Я жаліла себе. Здавалось, що я і так вже багато вивчила за сьогодні і завтра можна зробити собі вихідний.

Я не знала, куди приведе мене моя самоосвіта і скільки часу це займе в кінцевому результаті. Якщо на курсах є чіткі дати, коли цей курс почнеться і закінчиться, то в моїй самоосвіті акценту на дедлайнах довший час не було.

У наших заняттях з ментором увага приділялась тому, щоб я навчилась робити щось добре і правильно, незалежно від того, скільки часу це займе. Але час — це важливий фактор, і я не була готова ризикувати ще одним роком свого життя, експериментуючи з різними навчальними форматами. Мені потрібно було йти перевіреною дорогою, щоб досягти рівня підготовки, якого я від себе очікувала.

Та з усіх причин перестати займатись самоосвітою найвагомішою причиною було моє бажання відділити своє професійне життя від особистого. Мій наречений був моїм ментором-репетитором.

Впродовж місяців нашого спільного навчання це не було для мене проблемою. Це стало проблемою тоді, коли я усвідомила, що вся моя освіта зав’язана на одній людині. А мені була потрібна своя незалежність.

У мене з’явилась потреба в особистих досягненнях. Я відчувала, що мені потрібно вийти з вакууму і навчитися бути самостійнішою. Зрештою, я бачила, що мені не підходить поєднувати особисте життя і карʼєру в одній людині, і треба було щось з цим робити.

Піти на курси для мене означало піти ва-банк: вкласти весь свій час і ресурс, щоб вчитися фул-тайм. І я була до цього готова. Я знала, що коли почнуться курси, ці душевні зустрічі з родиною та друзями та безпричинні поїздки посеред тижня до котів і бабусі відійдуть на задній план. У мене з’явилась нова ціль і все, що я тепер роблю, буде або наближати мене до неї або віддаляти.

Вибір курсів

Коли я обирала для себе курси, я визначила, що мене цікавлять тільки курси при ІТ-компаніях.

Важливим фактором було те, щоб компанія мала своїх спеціалістів з розробки навчальних програм. Я вже знала, що таке дивитися нудні двогодинні записи на YouTube і робити вправи, які не відповідають моєму рівню знань, тож формат навчання був для мене на першому місці.

Я знайшла такі курси. Навіть два. Обидва вони з першого погляду здались мені хорошими і мені було досить складно обирати. Та у мене в пріоритеті було якнайшвидше почати своє незалежне навчання, і з рішенням я не барилася.

Після відвідування вступних занять і там, і там я вибрала собі курс. І ось чому:

  • відома мені репутація. Про ці курси всі мої знайомі і однокласники відгукувались, як про курси, на які важко попасти і на яких важко вчитися. Мене це тільки мотивувало. В моєму житті вже давно не було визначних досягнень, а закінчення таких курсів могло б це виправити.
  • навчання на 9 місяців. Звучало, як щось серйозне. Мені здавалося це хороший тест на те, наскільки мені цікаво займатися програмуванням. Була також думка, що внаслідок тривалого навчання я зможу якось компенсувати відсутність вищої технічної освіти і розвинути спосіб мислення, з яким мені було б простіше жити і працювати.
  • живі лекції. Я і так була у добровільній соціальній ізоляції і якесь живе спілкування навіть під час лекцій мені було потрібне, як повітря. До того, ж викладачі здались швидкими і компетентними практиками, з яких хотілось брати приклад.

Не вирішальним, але додатковим бонусом було те, як за мене змагалась менеджерка по роботі зі студентами. Я відчувала, що в мені зацікавлені, і мені це було дуже приємно.

Хоч нам не обіцяли працевлаштування в компанії після цих курсів, я знала, що у мене буде шанс проявити себе і я зможу закласти хороший фундамент для старту своєї нової кар’єри.

Я налаштовувала себе на тривале навчання. Я готувала себе до того, що треба буде вчити багато нового. Але я не могла уявити, що на восьмому місяці свого фул-тайм навчання я буду на грані своєї психологічної витримки і відчуватиму сильну потребу почати працювати і заробляти своїми новими навичками.

Навчання на курсах

Моє навчання на курсах дуже сильно відрізнялося від навчання з ментором-репетитором. Це два абсолютно різні підходи, які виявились для мене однаково важливими, і я це зрозуміла вже на першому занятті.

Темпи були шалені. На те, що я вивчала з ментором тижнями, тепер відводилось одне заняття або його частина.

Прийти на ці курси з попередньою підготовкою було все одно що прийти на плавання і вже вміти трохи плавати. Було легше. Я встигала за групою і вчасно здавала домашні. Були і ті, хто знав щось більше за мене, як і ті, хто знав менше. І в цьому була краса: можна було самій себе оцінити і зрозуміти, де ще себе можна підтягнути.

Я зрозуміла, наскільки індивідуальне навчання з ментором-репетитором прокачало мене у деталях і дуже практичних моментах, а курси давали знання про те, як це все влаштовано. З кожним самостійно розв’язаним завданням росла моя впевненість.

Відчуття конкуренції, як виявилось, мало для мене велике значення. Але ще більше значення для мене мало спілкування з іншими студентами. На курсах мені пощастило зустріти працелюбних і кмітливих людей, з якими мені б хотілося підтримувати зв’язок і можливо навіть попрацювати в одній команді в майбутньому.

Товчення на місці, якого я найбільше боялась, не було. Було повторення і систематизація знань, яких мені якраз не вистачало.

Я розв’язувала багато типових задачок. Вони були маленькі і точкові і їх можна було зробити, подивившись лекцію чи прочитавши презентацію. Ментор також давав мені завдання, але вони були інакші. Вони були комплексні і мені ще треба було пошукати статті про те, як таке завдання зробити. Але навіть якщо мені і вдавалось зробити це велике завдання, на другий день я дивилась на свій код і мені здавалося, що ще раз я це не напишу.

На курсах я вчила не тільки Java. Я писала запити до бази даних, об’єднувала фронтенд з бекендом і піднімала їх у віртуальному середовищі, робила автоматизацію процесів розробки і вчилась працювати з комп’ютером за межами IDE.

Більш детально про своє навчання на курсах я розказую у своєму LinkedIn.

А як вчитеся ви?

Було б цікаво почитати в коментарях про ваш досвід вивчення програмування.

👍ПодобаєтьсяСподобалось18
До обраногоВ обраному3
LinkedIn

Найкращі коментарі пропустити

Я скажу свою думку. Вона може не збігатися з думкою інших. Загалом ситуація на ринку така, що курси вже не актуальні, тому що вчать людей за старою схемою, зараз уже не актуальною. У середньому, для входу в айті потрібно 1-2 роки, тобто новачкові потрібно бути на вищій стадії джуніора і навіть наздоганяти мідла, щоб знайти роботу. Для цього потрібно просто все кинути та нон-стоп писати якийсь пет-проект увесь цей час, не зупиняючись, постійно комітити. І вчитись. Кожен день. Та не працювати ніде 1-2 роки.
Курси морально застаріли, тому що готують trainee, тоді як багато компаній вимагають мінімум strong junior-ів, а то й мідлів. Мінімум. Навіть ось глянув відео на цю тему, де Ілля Клімов сказав ту саму думку, що за нинішніх умов знайти роботу — 1-2 роки. А це, по суті, робить українську айтішку егалітарною (не для всіх), бо не всі можуть дозволити собі такі інвестиції часу.
Це зрозуміли ще не всі.
Єдиний плюс деяких курсів — це нетворкінг. Все інше практично не має сенсу, і навіть шкідливо.
І ще додам. Якщо комусь потрібні курси як «підсрачник», то ця людина має зрозуміти одну річ — якщо тобі не подобається програмування, якщо тобі потрібні якісь мотивації зі сторони та підсрачники, то ти сильно помилився при виборі діяльності. Або тебе просто обдурили маркетологи в інтернеті. Думаю, знайдуть роботу тільки ті, кому це реально потрібно і кому реально подобається саме програмування. А всі, хто прийшов за гарним життям та хорошими грошима — у тих нема жодних взагалі шансів. Ці двері вже назавжди зачинилися. Багато компаній просто не хочуть виставляти вакансії, тому що налітають до тисячі резюме, тому знаходять собі джунів іншими шляхами. Ви перегляньте статистику, 500 осіб на одну вакансію. Це майже дурдом.

Резюме
Курси застаріли, майже стали безглуздими, за винятком нетворкінгу. Айтішка стала для айтішників, егалітарною, тому 95/100 претендентів ніколи не знайдуть роботу, бо програють конкуренцію більш ідейним, хто прийшов не через рекламу, а просто тому, що любить це. Курси, які не пропонують нетворкінгу всередині компаній, — це жахливі паразити.

З власного досвіду можу сказати, що цінність курсів не скільки в самому матеріалі, викладанні, рівню менторингу (хоча це все важливо), скільки в допомозі мобілізації внутрішніх ресурсів, певного поштовху і стимулу не зупинятись. Напевно це індивідуально, проте не всі в змозі себе змусити вчитись (особливо, коли працюєш на старій роботі і в тебе ще сім’я, діти...), одразу налагодити тайм-менеджмент, продовжувати, коли вже втрачаєш віру тощо. Тому платні курси це саме про це, принаймні для мене. Вони дають певний фрейм навчання, а вже сам фрейм заповнюється в тому числі і самоосвітою (без цього ніяк).

Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Я повністю погоджуюсь з тим, що курси вже застаріли. Інформацію яку дають на курсах можна знайти в інтернеті в вільному доступі, це не проблема. Основна проблема мені здається — це внутрішня мотивація і структура навчання, яку дають курси. Але не кожні курси програмування дійсно дають результат. Мені іноді здається, що курси просто штампують людей а потім на ринку є купа спеціалістів початківцік які не мають досвіду і хочуть знайти роботу. Я викладала курси програмування в декількох школах і можу одразу сказати що у кожної школи свій підхід до навчання, але варто вибирати ті, де дійсно дають максимально практику і розуміння як взагалі працювати в реальних проектах.
Я бачу що це велика проблема на разі, оскільки на ринку дуже мало вакансій і дуже багато спеціалістів важливо мати більше практики і досвіду. На курсах їх не отримаєш на жаль. Тому варто шукати або пет проекти, або по знайомим або проходити якісь курси які націлені саме на практику і занурення в реальні процеси.
Я на разі якраз створюю такі буткемпи для початківців, щоб у людей була змога відчути на практиці і отримати досвід реальної розробки) Кому цікаво і актуально (а всім хто навчається це актуально) заходьте до мене і приєднуйтесь до наступного потоку =) Детальніше тут www.instagram.com/lkarpenko_pro

Ну записалась і записалась)

Таню, ти крута! Поцікався ще kood/Johvi коли захочеться ще цікавішого IT-драйву ну чи іншими подібними школами в світі від Ecole42

Мені позавчора в Speak Up сказали, що якісь вчені довели, що 98% успіху це самоосвіта.
Якщо потрібен сержант давати «чарівну пи...ну» то курси :)
На першому курсі в «кубіку» вкладачі, який викладали дискретку, алгебру, програмуання казали, що ІТ сфера це професія в якій доведеться вчитись все життя і весь час відчуватимете, що чогось не знаєте.
Бо знати все неможливо. Ви не Будда, який досяг нірвани.

Я в статті якраз відповіла на це питання :)

Я скажу свою думку. Вона може не збігатися з думкою інших. Загалом ситуація на ринку така, що курси вже не актуальні, тому що вчать людей за старою схемою, зараз уже не актуальною. У середньому, для входу в айті потрібно 1-2 роки, тобто новачкові потрібно бути на вищій стадії джуніора і навіть наздоганяти мідла, щоб знайти роботу. Для цього потрібно просто все кинути та нон-стоп писати якийсь пет-проект увесь цей час, не зупиняючись, постійно комітити. І вчитись. Кожен день. Та не працювати ніде 1-2 роки.
Курси морально застаріли, тому що готують trainee, тоді як багато компаній вимагають мінімум strong junior-ів, а то й мідлів. Мінімум. Навіть ось глянув відео на цю тему, де Ілля Клімов сказав ту саму думку, що за нинішніх умов знайти роботу — 1-2 роки. А це, по суті, робить українську айтішку егалітарною (не для всіх), бо не всі можуть дозволити собі такі інвестиції часу.
Це зрозуміли ще не всі.
Єдиний плюс деяких курсів — це нетворкінг. Все інше практично не має сенсу, і навіть шкідливо.
І ще додам. Якщо комусь потрібні курси як «підсрачник», то ця людина має зрозуміти одну річ — якщо тобі не подобається програмування, якщо тобі потрібні якісь мотивації зі сторони та підсрачники, то ти сильно помилився при виборі діяльності. Або тебе просто обдурили маркетологи в інтернеті. Думаю, знайдуть роботу тільки ті, кому це реально потрібно і кому реально подобається саме програмування. А всі, хто прийшов за гарним життям та хорошими грошима — у тих нема жодних взагалі шансів. Ці двері вже назавжди зачинилися. Багато компаній просто не хочуть виставляти вакансії, тому що налітають до тисячі резюме, тому знаходять собі джунів іншими шляхами. Ви перегляньте статистику, 500 осіб на одну вакансію. Це майже дурдом.

Резюме
Курси застаріли, майже стали безглуздими, за винятком нетворкінгу. Айтішка стала для айтішників, егалітарною, тому 95/100 претендентів ніколи не знайдуть роботу, бо програють конкуренцію більш ідейним, хто прийшов не через рекламу, а просто тому, що любить це. Курси, які не пропонують нетворкінгу всередині компаній, — це жахливі паразити.

Посилання на відео з паном Климовим, будь ласка

Курси морально застаріли

Я думаю проблема в іншому. Курси це відображення попиту. А попит йде з боку людей, які не знають, що треба робити, щоб опинитися у айті. Вони вважають, що єдина перешкода це брак знань. Курси закривають це: хочете знань? Будь ласка, будемо вас пічкати. А потім спрацьовує те, що кожна людина необ’єктивна та не любить зізнаватися у власних помилках. Тому замість «курси погані, я витратив кошти задарма», виникає позиція «курси гарні», але... яле я тупий, IT це сумно, у мене немає часу, ...

А насправді потрібні не знання, потрібна навичка, яка досягається вправами. pet-проект це гарна вправа. При цьому, оцінка в 1-2 роки мені здається трохи перебільшеною. Більше того, як раз через 2-3 місяці вже буде зрозуміло.

людей, які не знають, що треба робити, щоб опинитися у

тобто «не знають»? береш і в’буєш а шо воно чимось відрізнється від усього будь чого іншого?

... окрім звісно вітчизняної «практики» як то рада уряд вот єто всьо аж до самого самого ))

ЗЫ: є такий кумедний пан японський аніматор тов. міядзакі у нього мультики куменді суто інший світ от скажімо основний напрям сюжету хтось кудись попадає і шо він починає дєлать з точки зору потойбічного світу японського менталітету? вони сцуко починають в’ябувать!

маленька дівчинка потрапляє у потойбічний світ шо вона дєлає? отримує робочий одяг і починає мити поли

старенька бабця потрапляє у дивний будинок з духами і чаклунами шо вона дєлає? так само закочує штани натягує маску на обличча і починає вимітати бруд та драїти усе

... тут навіть хуже бо воно дійшло і до американців )) багатенька леді втрачає пам’ять і потрапляє до будинку простого карпентера ага ну не сама починає але просто береться до роботи руками і таки вичищає і надраює усе як треба

людей, які не знають, що треба робити, щоб опинитися у

бо йошкін кот люди не звикли не привчені і не виховані в’бувать )) от на’бувать єто да єто наше всє не на’беш не проживеш )) а компютер він же ж тупий як ти його на’беш?

тобто «не знають»? береш і в’буєш а шо воно чимось відрізнється від усього будь чого іншого?

Відрізняється дефіцитом спеціалістів по факту. Індія ще 20 років тому анонсувала підготовку IT кадрів, та обіцяла підготувати стільки мільйонів розробників, скільки треба. Але... Багато людей, які вміють вкалувати, йшло в айти, але щось не вийшло. Тому або вони робили щось не так, або це їм не дано.

Я теж звільнилась з роботи і тільки тоді почала вчити програмування.

Или проще говоря — вайти в украинское ойти это сизифов труд и бессмысленная затея в обозримом будущем. Ситуация не в пример хуже чем даже в 2015, когда маленький рынок столкнулся в толпой желающих стать прогерами и получать зарплату в твердой валюте. Сейчас имеем классические ножницы — вакансий стало меньше, а желающих трудоустроиться больше.
На позиции сеньеров конкурс 10 человек на вакансию, о чем тут говорить вообще.

Даже если боевые действия закончатся прямо завтра, границы для желающих удрать откроют, а рынок вернется к постепенному росту, пройдет минимум несколько нет прежде чем местные конторы смогут переварить имеющиеся объемы свободной раб силы.

Или проще говоря — вайти в украинское ойти это сизифов труд и бессмысленная затея в обозримом будущем.

А що краще? Вчитися на бармена?

А что вы таки имеете против барменов? Работу поди попроще найти, опять же..

Я не маю нічого проти. Просто щоб порада була конструктивною, має бути альтернатива.

на автомеханика-електрика например.
машин все больше, електричек тоже все больше
обслуживать придется — ого сколько.

перепрошить авто — все чаще звучит.

и ИИ угрожать этой профессии будет не скоро.

Навіть не для електричок, а звичайних ДВЗшок доброго електрика дуже важко знайти, а, враховуючи середній вік авто в Україні — було б дуже актуально.

Реальная альтернатива на мой взгляд, это целить на трудоустройство в странах центральной европы, если уж так хочется стать девом. Курсы ТАМ, master degree, неважно. Есть финансируемые ЕС фонды помагающие в этом направлении, хотя их конечно немного.

Можно и западной, но тут уж языковый барьер преодолеть будет не в пример сложнее.

Так он міністри навпаки кажуть, що робочої сили не вистачає і будуть завозити в Україну індусів-таджиків

Рабочей силы — для чего? Возможно они имеют в виду работяг-разнорабов, предвкушая как в страну пойдут деньги фондов ЕС на восстановление и распил.

Егалітарний — це навпаки заснований на рівності і однаковій доступності.

Айтішка стала для айтішників, егалітарною
ніколи не знайдуть роботу, бо програють конкуренцію більш ідейним, хто прийшов не через рекламу, а просто тому, що любить це.

ага як у старі добрі 90-ті коли долар був ще 5 але то певно навіть після 98-го року бо я пам’ятаю долар був узагалі по 2 ))

ЗЫ: цікаво що поганого у тому щоби справу робили люди які просто люблять свою справу?

Я повністю погоджуюсь з тим, що курси вже застаріли. Інформацію яку дають на курсах можна знайти в інтернеті в вільному доступі, це не проблема. Основна проблема мені здається — це внутрішня мотивація і структура навчання, яку дають курси. Але не кожні курси програмування дійсно дають результат. Мені іноді здається, що курси просто штампують людей а потім на ринку є купа спеціалістів початківцік які не мають досвіду і хочуть знайти роботу. Я викладала курси програмування в декількох школах і можу одразу сказати що у кожної школи свій підхід до навчання, але варто вибирати ті, де дійсно дають максимально практику і розуміння як взагалі працювати в реальних проектах.
Я бачу що це велика проблема на разі, оскільки на ринку дуже мало вакансій і дуже багато спеціалістів важливо мати більше практики і досвіду. На курсах їх не отримаєш на жаль. Тому варто шукати або пет проекти, або по знайомим або проходити якісь курси які націлені саме на практику і занурення в реальні процеси.
Я на разі якраз створюю такі буткемпи для початківців, щоб у людей була змога відчути на практиці і отримати досвід реальної розробки) Кому цікаво і актуально (а всім хто навчається це актуально) заходьте до мене і приєднуйтесь до наступного потоку =) Детальніше тут www.instagram.com/lkarpenko_pro

мені колись 25 кадр допоміг — набагато дешевше, рекомендую

[01] берем книжку Effective Java, читаєм трохи, потім ставим на неї монітор, щоб був на рівні очей, і зручно було читати SO
[02] дивимось якесь відео з 25тим кадром
[03] пишем 20 вебапок на Java/Spring
[04] jmp 01

Але мабуть можна й відлистать...

По-перше, вам дуже пощастило, що ваш чоловік програміст і зміг вам довго і детально пояснювати та розжовувати ази. Тому в першу чергу, передайте йому привіт і подякуйте за витримку. :-) У більшості новачків такої можливості не має.

По-друге, самоосвіта має йти поряд з курсами чи основною освітою. Одне без іншого нічого толкового не дає, тому стаття корисна для новачків. Завжди потрібно і навчання і самостійна робота.

А по-третє, щось мені здається, що скоро в Україні мідл на Java буде заробляти менше аніж покоївка в Італійському селищі. І це все дякуючи зеленій владі, а не йо**ній русні. І тут з’являється питання — а чи варто було в такий час?... Втім, дівчат поки випускають (чи довго таке ще буде?), тому ще є час схаменутись. ))

По-перше, вам дуже пощастило, що ваш чоловік програміст і зміг вам довго і детально пояснювати та розжовувати ази.

А от подумав, а чи це дійсно добре? Тут багато людей пишуть подяку ментору, який порадив писати правильно... Але дуже багато сильних знайомих починали самостійно, робили не правильно, наступали на граблі, а потім виростали в дуже сильних розробників. Бо один з найважливіших скилів для програміста це вміння фіксити баги. А де його можна прокачати? На відповідних проектах :-)

Взагалі, код я пишу 10% часу, а 90% шукаю, чому він не працює. Тому саме написання коду не є велика проблема. Код пишеть AI, код пишуть індуси, код пишуть студенти, це не є головний стопер вайті. А от вміння фіксити баги, ще й так, щоб вони не виникали знову, це дуже потрібно.

Перш ніж писати код і фіксити баги, треба розуміти наприклад що таке драйвер, чим він відрізняється від скрипник, чим відрізняється клас від об’єкта, що таке розширення файлу (я не жартую, багато вайтівайтішників цього не знають) і тому подібні речі, які на курсах можуть не розповідати, а от ментор дасть відповідь. Та і хто вам сказав, що людина, яка пише код з ментором не робить помилок і не намагається їх же знайти потім самостійно? Вчитись на своїх помилках — це звісно корисно, але це може затягнутися на роки, а тут люди вже хочуть працювати і робити щось грамотно.

Ну... по-перше, на це можна знайти відповідь в інтернеті. Не кажучи про те, щоб запитати ChatGPT. Знову ж таки, коли я починав, то що таке драйвер я не чув. Що таке клас не знав, що таке об’єкт також. Тільки про розширення файлу знав, бо це одразу було видно у Norton Commander. Але це ніяк не завадило мені навчитися програмувати.

Ну... а взагалі, що треба для програмування? Змінна, умова, цикл та відлагодження. Ну функція. Якщо за місяць ти у цього не розібрався, то далі йти сенсу немає. Якщо розібрався, то далі просто треба зрозуміти, як усе інше зробити через означене вище. І розібратися у цього ну точно треба не роки.

Ще одна помилка, як на мене, полягає у тому, що люди часто хочуть перестрибнути через основи, заморочуються тим, що таке драйвер, клас, об’єкт, замість того, щоб вивчити основи програмування. І тоді дійсно так, через два роки можна отримати людну, яка не вміє програмувати, але... знає багато термінів та може їх пояснити.

Тобто для вас розуміння різниці між класом та об’єктом — це не основи програмування?! Я не про визначення, я про розуміння цих понять.

Програмування це не ООП. Я вчився програмувати на чистому Сі, де немає класів, об’єктів. Навіть, коли я пізніше починав читати Греді Буча, та отримав купу теоретичної інформації, то... навіть зараз я досить скептичний відносно корисності цього. Зараз моє захоплення ООП я вважаю скоріше помилкою.

Основи програмування це вміння відлагодити код. Наприклад, написати робочий інтерпретатор для власної простенької мови програмування.

Взагалі, коли 15 років тому студенти починали вивчати програмування з Pascal, то становилися сеніорами у 20, то для більш старших розробників дуже часто питали на співбесідах, чи буде вам комфортно працювати під керівництвом студента.

Основи програмування це вміння відлагодити код. Наприклад, написати робочий інтерпретатор для власної простенької мови програмування.

Основи програмування — це в першу чергу вміння створювати алгоритми з усього що робиш і бачиш навколо себе. Точніше, дії — алгоритми, а характеристики, опис об’єктів — ООП. Щоб щось відлагодити, спочатку потрібно щось вартісне написати, а відлагоджувати гівно-код, який не працює, бо він гівно-код... Тупе заняття. В таких випадках треба все переписувати, а не відлагоджувати.

І знову ж таки... Поняття ООП для вас це зайве, а «написати робочий інтерпретатор для власної простенької мови програмування» — це щось потрібне для азів програмування? Таке відчуття, ніби я спілкуюсь з доцентом кафедри програмування при університеті, який 25 років викладає програмування, але не написав ще жодного повноцінного проекту.

вміння створювати алгоритми

Як раз створювати це не дуже велике питання. Розібратися, чому воно не працює... Проблема зазвичай тут.

Щоб щось відлагодити, спочатку потрібно щось вартісне написати, а відлагоджувати гівно-код, який не працює, бо він гівно-код...

Ну, по-перше, якість коду достатньо суб’єктивна річ. Один і той же код для одного може бути ідеальним, для іншого — говнокодом.

Тупе заняття.

Як на мене, з точку зору навчання, саме те що треба.

це щось потрібне для азів програмування?

Я не скажу що потрібне, я скажу що корисно. Або будь-який інший проект, який цікаво зробити, який достатньо складний, щоб там можно було помилятися.

я спілкуюсь з доцентом кафедри програмування при університеті, який 25 років викладає програмування,

Університет я колись закинув, і у мене як раз 25 років практичного досвіду роботи розробником.

це в першу чергу вміння створювати алгоритми з усього що робиш і бачиш навколо себе

я вже почав радити таким людям «а що є таке програмування» от ти візьми і запиши на листочку як робити яєшню ... ага «узяти яйця» звідки вони візмуться? )) ... оце і є програмування

розуміння різниці між класом та об’єктом

=>

що треба для програмування? Змінна

об’єкт це та сама змінна і є )) але чи справді людям то є цікаво?

Забавно, тогда почему бы не делать минимальный отбор по техническому образованию или добавить его в плюсы, если так сильно мешает отсутствие основ.

))) мене ніхто не просив рекламувати ці курси чи писати цілу статтю про своє навчання.
Більше того, курси дізнались про статтю вже після того, як я її опублікувала.

З власного досвіду можу сказати, що цінність курсів не скільки в самому матеріалі, викладанні, рівню менторингу (хоча це все важливо), скільки в допомозі мобілізації внутрішніх ресурсів, певного поштовху і стимулу не зупинятись. Напевно це індивідуально, проте не всі в змозі себе змусити вчитись (особливо, коли працюєш на старій роботі і в тебе ще сім’я, діти...), одразу налагодити тайм-менеджмент, продовжувати, коли вже втрачаєш віру тощо. Тому платні курси це саме про це, принаймні для мене. Вони дають певний фрейм навчання, а вже сам фрейм заповнюється в тому числі і самоосвітою (без цього ніяк).

Так, платний спортзал зал проти займати вдома.
Крім того, курси то комьюніті, знаю курси де викладачі рекомендували таланти потім на роботу.
Ну і між студентами обмін де хто пробував і т.д.

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

Кстати, для тех, кто что-то уже самостоятельно изучил по джаве, но понимает, что нужно ещё учиться и учиться, рекомендую ресурс Академия Ковалевского. В частности, 3-недельный бесплатный курс Java bootcamp. Бесплатный, потому не реклама. Набор идёт в каждом месяце.
Я на них случайно попал по заиетке в Фейсбуке, прошел курс и остался в восторге. Прокачал скилы собственно по джавакору и получил первый опыт работы в google cloud.

Для новичков и тех, кто учиться самостоятельно, это вообще бесценный опыт- по структуре обучения, нужно сдавать дз двум ревьюверам, в качестве каковых охотно участвуют выпускники и представители комьюнити. Поэтому ревьюверы могут объяснить, хорошую программу вы написали или говнокод. Хотя скорее всего это будет конечно говнокод, но вы хоть поймёте почему.
Для новичков это очень полезно, так как на этом уровне развития ты не можешь трезво оценивать свой код и можешь считать его норм, хотя на самом деле он совершенно кошмарный.
Жаль, ничего подобного jcb больше в интернете не встречал. Хотелось бы подобного не только по кору, а по спрингу.

Якщо ви вже мали пет проекти і мали нормально знань, чому не подавали резюме на позиції? Пройшли б технічні інтерв’ю і може б зрозуміли свої недоліки. А так, будь-яка освіта стикається зі стагнацією, тому потрібно знаходити реальну роботу, щоб прогресувати.

Я подавалась. Але щоб дійти до технічного інтерв’ю треба було спочатку пройти відбір на інших етапах.

Я не одна така, хто хотів попасти на технічну співбесіду. І вочевидь, десь мені тих знань не вистачало.

Крім того, не варто забувати, в який час це все відбувалось. Тоді були блекаути і вакансій було ще менше ніж зараз.

Я не могла чекати з моря погоди і надіятись, що виявлю свої недоліки завдяки вакансії, яка можливо колись з’явиться.

Мені потрібно було робити все, що залежить від мене, і піти на платні курси було моїм єдиним варіантом підтримувати свій прогрес.

Крім того, я вважаю, це було ще було питання самооцінки. Мені здавалось, що я неготова і що мені треба знати більше. Це теж мене зупиняло.

А так то я з вами згідна: ходити на технічні співбесіди це корисно.

Ну... курси не варіант для мене, бо того що я хочу я не можу знайти.

З ментором аналогічні справи.

Тому зазвичай я повільно читаю, при цьому роблю відмітки у книзі. Щоб не забути, де зупинився, але, найважливіше, щоб не читати швидко. Тоді часто виникає ситуація, коли ти щось розумієш не правильно, але виникає відчуття, що усе ОК. Книжка виглядає так: pic

Якщо матеріал досить складний, то щоб зробити обмірковування ще більш повільним, я переписую текст з відмітками. Наприклад: pic

Також я люблю малювати збоку риси, що я прочитав. Так бачиш свій прогрес: pic

Вправи... Зазвичай я працюю з книжкою швидше, ніж справи. Особливо якщо це TAoCP :-) Але так, зазвичай пробую їх виконувати також: pic.

Когда я 2 года назад решил перейти на джаву и андроид из программирования ПЛК(от этого меня уже тошнило), то сначала попробовал учиться по Ютуб. Быстро понял, что мне это не подходит: полученные таким образом навыки были отрывочные и не структурированные.
Я понял, что просто зря трачу время. Поэтому пошел на годовые курсы в Шаг за 1000 евро.

Когда начал учиться по их программе, то с удивлением обнаружил, что современное программирование я вообще от слова совсем, не знаю. Дело в том, что я учился в колледже и потом работал в АСУТП в процедурной парадигме. А на курсах мне открыли глаза на то, что такое ООП. Этот год учебы я считаю одним из лучших в своей жизни. Было очень интересно учиться, постигать новое, выполнять домашние задания, общаться с преподавателем и коллегами. При самостоятельной учебе я бы не смог получить столько навыков и информации даже за 8 лет. И я нисколько не преувеличиваю. Иногда даже один дельный совет от специалиста(в данном случае ментора) может сэкономить месяцы и годы ошибок.

И это я, с большим опытом хоть и процедурного, но программирования. Что тогда говорить о тех, кто пробует войти в ИТ с нуля. Я думаю, большинство самоучек столкнувшись с первыми трудностями, типа циклов, бросают учебу. Поэтому я всем рекомендую не пожалеть денег и пойти учиться на курсы.

Ну... я розумію, що чисте фунціональне програмування може викликати певні проблеми: коли тобі забороняють користуватися змінними та циклами, то ти відчуваєш себе боксером, якому заборонили користуватися кулаками. Але ООП... Я починав з процедурного програмування у часи, коли ООП не було. Сам перехід пройшов дуже непомітно. Та й що таке ООП? Simula-like ООП? Ну... напиши ручками VMT та зрозумій, що це ООП не більше ніж синтаксичний цукор. Дінамічне ООП? Напиши свій інтерпретатор з варіантним типом.

Якщо брати поради... Ну... на жаль 10-15 років тому мені ніхто не порадив вчити Haskell, чи я не прислухався... вже не пам’ятаю :-)

Ну а так, я скоріше попрошу рекрутерів не запрошувати кандидатів, де в резюме є ШаГ.

Ну... напиши ручками VMT
Напиши свій інтерпретатор з варіантним типом.

Це початківець має робити чи що?) Це якийсь лол

Ну... я таке писав у школі років у 14-15. Що там складного?

Що там складного?

Не в курсі. Ніколи такого не писав

Почему вы попросите не приглашать выпускников именно шаг? Не то, что бы мне даже теоретически хотелось бы с вами работать(явно нет). Но какая-то мотивация для такой фразы у вас же должна быть. Вы считаете их программу не качественной или преподавателей плохими? Выпускников каких курсов вы предпочли бы взять в команду?

Вы считаете их программу не качественной или преподавателей плохими?

Напевне усе відразу плюс низька з/п у викладачів :-) Ну а так у мене був період у житті, коли я працював над власним проектом, та вирішив, можливо треба нести у маси щось світле, та відгукнувся на вакансію бути викладачем. Ну... офер мені зробили у суботу, і на моє «треба подумати» відповідь була або ти погоджуєшся зараз і в понеділок проводиш заняття, або ми дзвонимо наступному.

тому ти вирішив мстити студентам шагу?

Ні, просто мій висновок що система, яка працює таким чином, не може виконувати свої обов’язки. Тому краще економити час.

"

Я починав з процедурного програмування у часи, коли ООП не було

" ООП парадігма існує з 1960-х, а активно використовуватись ООП почало з 1990-х(C++/Java/Python etc.) . Коли ви кажете починали? Просто уточнення.

Коли ви кажете починали?

Мікрокалькулятор МК-52 наприкінці 80-х, потім MSX BASIC, Turbo C 1.5, це початок 90-х. Перші мови, які традиційно відносять до ООП, це були Pascal 5.5 та Borland C++ 3.1. Але знову, вони сприймалися як невеличкий синтаксичний цукор. Перша ООП бібліотека, яку я використовував, це була Turbo Vision, і це було 1995 або 1996. Java почала активно з’являтися у просторі, як на мене, десь на початку 2000-х, і то завдяки аутсорсу банківської сфери. Python ще трохи пізніше.

ООП парадигма існує з 1960-х,

Але ще Алан Кей казав, що коли він використовував термін ООП, то мав на увазі щось не схоже на Java. Взагалі, парадигма ООП... Що таке парадигма? Що таке ООП? Усе це взагалі по взагалям. Я навіть заліз у wiki, та знайшов щось:

Programming paradigms are a way to classify programming languages based on their features.

Ну добре, це питання класифікації... А там дуже багато суб’єктивного, смаку, маркетингу, ... От що спільного у Python та Java, що це обидві ООП мови? Ключове слово class? Деталі реалізації абсолютно різні.

Дякую за розгорнуту відповідь. Сам теж в 90-х починав з процедурної мови C. Вже потім був C++ та пізніше Java. Професійно зараз працюю з Roku Brightscript, котрий взяв по троху від інших мов. Гарного дня вам!

Чому ви вирішили стати програмістом? Що вам подобається в програмуванні?

У мене відбулось професійне вигорання, і я вирішила кардинально змінити професію.

Я все життя уникала технічних спеціальностей і ось вирішила кинути собі виклик і навчитися робити те, чого так боялася.

А що подобається мені в програмуванні я напевно зможу відповісти після того, як трохи попрацюю програмісткою на реальному проєкті. Зараз я тільки вчуся це робити.

Для того щоб відповісти на питання, що подобаєтсья в програмуванні, не потрібно бути на реальному проекті, як і не потрібно ставати професійною співачкою, щоб відповісти на питання, чому вам подобається співати.

Самоосвіта по напрямку data analysis. Практично щодня протягом року. Платформи — Udemy, Codacademy, DataCamp. Книги. Не існує ідеальних курсів чи книжок — різні джерела доповнюють одне одного.
Технічний результат — більш 80 свідоцтв про закінчення і сертифікатів, 16 учбових проектів, 1 пробний свій проект.
Технології — Python, SQL/PostgreSQL, Power BI, Excel
Виникають питання — google, StackOverflow, документація etc.
Визначаєш по ходу слабкі місця — знаходиш курс (книгу) іншого автора і розглядаєш питання з іншого боку, бо кожен лектор із своїм баченням (особливо в статистиці ))

ух ти! це багато. Як застосовуєте ці знання? Ви вже працюєте на роботі за цим напрямком?

Питання застосування досить цікаве загалом. З одної сторони ти невпевнений, що знаєш достатньо, з іншої сторони... потрібна ще самоосвіта як себе просувати на ринку. ) Немаловажний фактор. Цьому теж потрібно навчитися.
Це питання питань. Поки що пишу пару проектів, готуюсь до сертифікації Microsoft Power BI PL-300... Але вже э сумніви, що черговий документ щось додасть — потрібно навчитися як себе пропонувати і активно це робити.

Звичайно, це мій субʼєктивний досвід, плюс ситуація на ринку не та що три роки тому, але все ж, можливо буде корисно. Свою професійну карʼєру я починав навіть без уявлення що мені потрібно знати. Поступово це розуміння приходило після проходження співбесід: пройшов співбесіду — отримав відмову — попросив фідбек — підтягнув моменти в яких провалився, і така рекурсія поки не отримаєш роботу. Для прикладу SQL я освоїв на рівень необхідний для отримання першої роботи після декількох провалених співбесід в процесі виконання тестових завдань (фактично гугління завдання, і намагагння імплементувати знайдене рішення для своєї задачі), хоча справжнього розуміння для чого він взагалі в мене в перший робочий день не було) Для професії аналітика на мою думку, набагато більшу роль грає майндсет, тому що коли ти не бачиш закономірностей в даних, і тобі не цікаво їх шукати, і тим більше ти не зможеш пояснити ці закономірності зрозумілими для бізнесу словами, тож неважливо де ти побудуєш для цих даних графік- в екселі, павер-біай, чи матплотліб на пайтоні, цінність останніх в такому випадку рівно 0. В будь якому випадку вам удачі, і не забувайте про софтскіли)

Дякую за пораду. Згоден з вами на всі 100. Якщо ти не розумієш смисл даних, то власне нічого шукати — хіба що по прямій вказівці (але кому то потрібно). Ти все рівно нічого не побачиш, а отже й цікавості не буде — а це рушійна сила. Перш за все вивчити домен з його особливими статистиками, показниками і т.д. Короче, спочатку осмислити, що перед тобою )

Так курси це і є один з видів самоосвіти.

Ні. Самоосвіта — це навчання без допомоги іншої людини. Коли одна людина вчить іншу людину — то не може бути «самоосвіта».

Олег, дякую, що ви відповіли. Бо я вже думаю, можливо я щось не так розумію в цьому світі)))

тобто додаткові дії зі сторони учня не виконуються? О_О
домашні завдання, вивчення додаткових тем це не самоосвіта?
учень виступає в ролі обєкта, а не субєкта?

За завданням лектора. Чи універ — теж самоосвіта?

окей, що тоді не є самоосвітою?
якщо учень в будь-якому випадку у будь-якій сфері мусить докласти зусиль щоб навчитись чомусь новому?

Із вікі. Поза межами інстутиційних структур (універів, курсів, шкіл, тощо...)

Шляхи самоосвіти:
— систематичне читання і звернення до авторитетних джерел (на паперових, електронних носіях);
— аналіз матеріалу джерел, перевірка їх на практиці;
— прослуховування лекцій, доповідей в установах, до яких особа не залучена офіційно;
— використання порад фахівців заради підвищення власних знань чи майстерності;
— дослідницька діяльність після досягнення певного рівню освіти, експерименти, моделювання, праця помічником під керівництвом освіченого фахівця тощо.

то я в Руслана питався)
бо моя думка співпадає з вашою, я так розумію

Тобто ви йдете на курси, платите за них гроші, щоб вам давали домашне завдання і ви сами все вивчали? Ок. Як скажете. Флаг вам в кулак.

На самом деле, так оно и есть. Главное на курсах это домашние задания, которые ты должен выполнить. Но ещё курсы дают внешнюю мотивацию- дедлайны, моральную ответственность за выполнение дз. Поддержку комьюнити- при первых сложностях, например на циклах, не бросить учебу, а поделиться проблемами и получить помощь.
Естественно, можно сказать что это работает только со слабохарактерным и слабомотивированными людьми, а я совсем не такой- я сильнохарактерный и высокомотивированный... Только лично я видел довольно много таких высокомотивированный, которые по 10 лет пытаются самостоятельно изучить программирование, но дальше основ продвинуться не могут.

Человек идет в ИТ но не способен самообучаться. Я бы на этом сразу бы и закончил.

Нюанс в том что самоосвитой заниматься можно бесконечно долго. И при этом так и не найти работу.

То треба теж закінчувати, бо зазвичай конкурувати вийде з тими, хто займається самоосвітою краще.

Заниматься можно чем угодно и как угодно долго и не найти работу. Причем здесь это?

ИТ это инженерия, и тут учиться нада каждый день, если ты это не можешь — то это область не для тебя. все довольно просто. Кста замечу, что самообучаться нужно в любой норм области.

Вы будете каждый раз на курсы ходить когда что то не выходит? Так открою страшную тайну. Все курсы — это базовый уровень. Как собсно и лекции в универе. А все отсальное это самообучение онли.

Є різниця між невмінням самообучатися і вибором більше ефективного способу обучатися — курси. Я сам коли хотів ML вивчити, не знав за що хапатися і з чого починати, тому пройшов курси на курсері. Було набагато ефективніше і зекономило багато часу.

Звісно не все на курсах зрозуміло, тому додатково гуглив і дивився відосіки на ютюбі по тій чи іншій темі. Но курси позволяють структурувати процес навчання.

Курсы курсам рознь.
Как бы очевидно понятно что курсы при серьезных галерах лучше всех других вариантов. Там ведь как правило уже есть конкретный проект, под который идет набор и подготовка народа для веслания.

Другой момент что с нынешним состоянием украинского рынка, тут хоть курсы у Линуса Торвальдса проходи, шансы найти работу не ахти

Курси мабуть прикольно бо в них є така собі стратегія. Але ви можете найти роадмап профессії що вам найбільш імпонує й йти по ній. (на крайній випадок chatGPT). Вважаю що самоосвіта на сьогодні один із головних скілів. Бо коли виходить новий фреймворк то мало хорошіх курсів по ньому але є дока, це як приклад.

дуже цікава думка. Можливо справді після того, як ти вже знаєш, як тобі вчитися, що тобі вчити і для чого та самоосвіта, то це робочий варіант.

По своему опыту скажу, что даже самые лучшие курсы в мире не заменят самообразования.

Майже всі курси (інших ще не бачив) починаються з «змінна це кошик» і закінчуються «Generics і багатопочність почитайте самі». Ідея в тому, що найпростіший матеріал розжовують 3 заняття, а потім їм не вистачає часу.

Як працює threading — різниця між hard/soft, імплементація в джаві і наприклад GIL в пайтоні — було в матеріалах курсу з coursera. Там можна знайти курси різних вузів і підібрати потрібну програму для себе.

шишки и проблемы, которые ты насобирал лично и лично преодолел на порядок полезнее кейсов, когда тебя ведут за ручку и все разжовывают
в 2023-м году неодолешие самообразование в сфере IT это диагноз
это преимущественно всякие хитрожопые войтивайтишники, которых к IT не стоит подпускать на пушечный выстрел

которые ты насобирал лично и лично преодолел

Є купа шишок які нереально набити на локальному пет-проекті. Банально, питання перфомансу. Можна гімнокодити як хочеш, бо база в 10 записів, і ти єдиний юзер. І поки тобі досвідчені люди не скажуть що ця кустарщина «ляже» за 5 хвилин в продакшені — ти і не зрозумієш що не так.

p. s. ні, ми не розглядаємо варіант коли початківці уміють в load test

ну так идея то очень простая — осиливаешь уровень джуна, потом растешь на реальных проектах. это раз.
а два — в хороших учебниках и образовательных материалах все прекрасно разжовывают, включая и нюансы, связанные с производительностью. вопрос только с какого уровня скиллов подступаться к таким материалам.

тричі «ххха». Є купа шишок, які ви будете набивати протягом всього свого робочого циклу, доки не станете сеніором, і там теж шишки будуть.
А джуни для того і джуни щоб їм сказали: так робити не можна. До речі, в книгах часто пишуть як правильно, але не завжди «як треба». Коли я знаю, що в цій моделі точно буде не більше 100 записів, то я можу просто забити на багатопоточність, масштабування і все інше. Бо якщо планувати на 10 років вперед, то ніколи не зможеш запуститись.

Як багато курсів покриває питання перформансу? І як багато на тих курсах досвідчених людей, які зможуть побачити, що ця кустарщина «ляже» за 5 хвилин?

чому ж я не здивований що ви сенйор) Та тому що джун не написав би такого, бо він розуміє актуальну ситуацію на ринку для новачків. Удачі зараз з саморозвитком вкатитись в ІТ 😂.

во-первых, я не родился синьором и львиная доля моих профессиональных навыков это самообразование, причем самообразование в эпоху, когда не было доступа к Интернету и любую информацию надо было выгрызать по крупицам.
во-вторых, в нынешней ситуации проблемы с трудоустройством в индустрии имеют не только джуны, но и люди с большим опытом. бумажка с курсов особой роли в этой ситуации не играет, а всем тем, кто сейчас без опыта пытается «войти в IT» я говорю о том, что не стоит этого делать, а надо продолжать учиться и ждать лучших времен.

"

во-первых, я не родился синьором

" я мав на увазі що коли ви вкатувались в ІТ, то це була абсолютно інша історія, і тоді ти реально міг сам інфу з книжок почитати, та міг претендувати на джуна. Зараз же вимоги для джуна в рази вищі. І якщо зараз вчитись не з курсів, а з книжок, то і років за 2-3 ти роботу не знайдеш (

хочется верить в миф, что существуют волшебные супер курсы на пару месяцев после которых сразу возьмут на работу? ради бога, верь

Олександре, ваш досвід вивчення програмування в таких суворих умовах безумовно викликає повагу. Але чому ви пишете російською? У нас вроді би війна в країні і мова має значення.

существуют волшебные супер курсы на пару месяцев после которых сразу возьмут на работу

я навчався на таких курсах, як би неймовірно не звучало) 2 місяці і один тиждень з моменту старту навчання на курсі і я вже мав офер. Курси від мейт, може чули

побежал советовать дюжине своих знакомых синьоров, которые уже полгода работу ищут...

Не знаю, я вже на межі «закінчити самонавчання -> піти на курси». Перед початком кардинального світчингу розумів, що знаю html/css і базу js. Сам верстав прості сайти з gulp. Тому вирішив, що курси для абсолютних нулів і пішов на udemy. Пройшов один повноцінний курс від html до react, а далі повна самоосвіта. Зараз після 6 місяців я роблю більшість тестових на позиції trainee/junior але постійно чогось не вистачає. Там архітектуру не так зробив, там код некрасивий і т.д. Одного разу на інтерв’ю не зміг розказати що таке «поліморфізм» і т.д. Руки вміють, а голова тільки чула про всю оцю теорію: ооп, солід, драй, багатопоточність, ci/cd і т.д.
Тому зараз розглядаю для себе курси не як «навчимо тебе фронтенду і ти навіть будеш мільйонним з Фільмотекою в резюме», а як можливість структурувати знання, вивчити теорію і деякі курси дуже гарно натягують на проходження співбесід. От оце мені потрібно.
Автор крута і молодець.

Там архітектуру не так зробив, там код некрасивий

Бо це і є основна складність в самонавчанні без менторства. Зробити щоб воно просто працювало — окей, але немає людини яка оцінить це з точки зору якості.

Коли навчав джунів, то часто пропорція часу виходила 1:2 — одну одиницю часу джун запилює щось працююче, а ще дві одиниці часу іде на рефакторинг, причесування, кодстайл і т. д.

Згоден з думкою про зробити працююче і зробити «масштабоване, підтримуване, протестоване» і т.д.
Я якось начитавшись статтей про те як же корисно мідлам і сеньйорам мати свого менті і вони взагалі б’ються аби взяти когось собі на поруки і додати рядок про це у резюме, пішов у лінкед стукати меторам. Життя не таке як іноді пишуть. Хто зайнятий, хто у пошуку роботи сам, хто більше не менторить і т.д.

З особистого досвіду можу сказати, що найкраще підтягують теорію та структурують знання спеціалізована література. Тим більше якщо вже є досвід кодингу.

На інтерв’ю React junior питають про поліморфізм і ооп?

Влад, дякую, що поділились своєю історією!
І дякую дуже за позитивний фідбек :)

тільки курси при ІТ-компаніях

Такі курси мені навпаки здались максимально безглуздими. Так, наче виділяють дійсно практикуючих розробників, але таке враження що їх відправили туди за якісь гріхи на проекті. Ментори максимально довго тягнуть із фідбеками по лабам, на запитання відповідали не дуже охоче. Коротше максимально не зацікавлені у цій активності.
Спочатку трохи проходився по курсам, але потім як дізнався як вони влаштовані сам компілював собі програму навчання за цими принципами та виходили програми як на мене кращі та актуальніші за ті курси.

Думаю найбільша цінність таких курсів — отримання оферу у випадку якщо ти покажешся їм перспективним

Так а що з роботою? Вдалося влаштуватися?

Крім слів, у мене не було жодного документа, який би підтвердив, що я не самозванка.

І що з освітою? Якщо технічна, то можна казати, що були предмети із програмування

всі новини щодо пошуку роботи у мене в мене в Лінкедіні, заходьте почитати)
а освіта в мене вища, але нетехнічна.

В мене враження від курсів залишились негативні. Спочатку навчався самостійно, а потім вирішив піти на одні дуже відомі курси, тут у них багато позитивних відгуків) Пройшов з 2 спроби, бо трішки підвела англійська. Але вже після початку навчання я зрозумів, що багато чого вивчив самостійно, а менторт, то і самі не дуже шарять, склалось враження що вони самі вчора закінчили цей курс. А коли Гуглив вирішення деяких задач, то взагалі майже 1 в 1 знайшов такий курс на англомовному ресурсі безкоштовно. І зваживши всі за і проти, я відмовився від проходження курсу.

класно, що ти знайшов свій формат навчання) молодець!

Про менторов это правда) они берут несколько человек с прошлого потока к себе, тем самым повышая % трудоустроенных студентов )

Святослав вдало підмітив мій статус)

Класна історія! Бажаю успіхів у пошуках роботи. Впевнена, у вас все вийде класно

A що з promprylad.renovation, Тетяно?

У Промприлада зараз активна фаза будівництва. Однак я там вже як 3 роки не працюю.

Підписатись на коментарі