Як ФОПу (JDG) платити податки в Польщі в пару кліків

Відкрили чи хочете відкрити ФОП (JDG) в Польщі, але думаєте що це складно? Хочу на власному досвіді ведення JDG показати що це не так складно як більшість думає, і що податки можна платити за 10хв в місяць за пару кліків. Стаття розрахована більше на айті, або людей в кого декілька інвойсів в місяць.

Спочатку, як і всі, я теж хвилювався за юридичну сторону питання і вирішив доручити цю роботу бухгалтеру, але чим більше я занурювався в юридичні деталі, тим більше розумів що нічого складного немає. А халатна робота бухгалтерів, підштовхула мене взяти цю роботу в свою руки. В Польщі існують сервіси які допомагають автоматизувати ведення ФОП.
Наприклад:
1. Wfirma
2. Infakt

Обидва мають безкоштовний період, щоб зрозуміти чи зручно Вам користуватися сервісом.

Я розповім про перший, так як він має найбільший функціонал і максимальну автоматизацію. Але, справедливості заради, інтерфейс зручніше в інфакті, та й він трохи дешевше. Наприклад, інфакт коштує 15—25zl, а вфірма 49zl, або 59zl з консультаціями бухгалтера. Якщо ви хочете мати можливість подавати всі декларації з одного місця, то раджу зупинити свій вибір на першому сервісі. Так як Infakt, наприклад, тільки генерує файл для ZUS, але не відправляє його.

Як налаштувати Wfirma

Це треба буде зробити один раз, після реєстрації. Тобто, перша оплата подактів, може зайняти більше ніж 10 хвилин. Але, це найскладніша частина.

Крок 0. Реєстрація. Бажано одразу ввести NIP, щоб сервіс підтягнув Ваші данні з реєстру.

Крок 1. Після реєстарції переходим в Налаштування (Ustawienia) і нам треба буде цей блок.

Крок 1.1. Podatki — Ogólne

В цьому вікні треба вибрати дату початку ведення JDG і з якого місяця ви хочете рахувати податки в системі. Хоч перший місяць роботи бухгалтерію вела стороння фірма, я всеодно вибрав «Miesiąc rozpoczęcia prowadzenia księgowości w systemie» такий самий як місяць реєстраці ФОП, щоб система максимально точно рахувала всі доходи. І, обов’язково, треба перенести руками ваші старі інвойси, якщо ви робили їх в іншому сервісі. Або, можна ввести попередній дохід в цій же формі нижче:

Номер рахунку підставиться автоматично.

Крок 1.2. Podatki — ZUS

Якщо ви тільки почали діяльність, то скоріше за все Ви маєте ульгу на старт. Це і треба вибрати в цьому вікні налаштувань. Рахунок теж підставляється автоматично. Але, можна перевірити на eskladka.

Крок 1.3. Podatki — Podatek dochodowy

Тут треба буде вибрати «Ewidencja Przychodów (ryczałt)», а у вас скоріше за все ryczałt якщо Ви в айті і свій відсоток подохідного податку. Для розробників це 12%. А також вибрати Вашу податкову, її можна подивитися в biznes.gov.pl у pdf файлі першого вньоску який Ви робили при реєстрації.

Крок 1.4. Podatki — Podatek VAT

Цей пункт досить індивідуальний. Давайте розберемося. Якщо Ви працюєте з польскою фірмою (або з фізособами неважливо з якої країни), то Ви повинні платити VAT, але якщо Ваш дохід меньше ніж 200 000zl в рік, то ви звільнені від цього податку. Якщо Ви працюєте з фірмами з ЄС, то Ви повинні бути зареєстровані в VAT-UE що і треба вказати у цьому вікні. Якщо ж Ви працюєте з країнами які не входять в ЄС, то Ви взагалі можете нічого не вказувати.

А також, після налаштування, треба буде зверфікувати профіль (Weryfikacia), щоб користуватися підписом сервісу для автоматизації відправки декларацій.

Також раджу налаштувати дашборд, щоб було зручніше працювати в майбутньому.

Перейдемо до самого цікавого.

Як платити податки в Wfirma

Крок 1. Виставляємо нашу першу фактуру, яку потім ми будемо просто клонувати.

Функціонал виставлення фактури обширний, можна налаштувати мову, рахунок, валюту, дату продажі, термін оплати. Також можна додати і зберігти контрагента за NIP (повинно підтягнути данні з реєстру VAT UE). В налаштуваннях також можна налаштувати шаблон фактури. В цілому, цей крок досить індивідуальний. Єдине що, якщо це платіж від компанії з ЄС (але не Польщі), то в коментарях (Opis) треба додати текст «reverse charge».

Крок 2. Коли гроші зайшли, вписуємо приход платежу. Натискаємо на фактуру в списку фактур на головній, переходимо на Płatności — Dodaj. Вибираємо суму і дату коли платіж зайшов на рахунок.

Крок 3. Розраховуємо подохідний податок (PIT).

На головній сторінці, якщо Ви правильно налаштували дашборд, у Вас буде така табличка. Нажимаємо PIT -> Wylicz

Місяць і рік (якщо в серпні, то за липень).

Тут залишаємо все так, воно візьме відсоток який вказаний у фактурі і в налаштуваннях. Якщо цікаво, що за 188.08zl, це 50% ЗУС сплаченого за попередній місяць, ця сума буде вирахувана з Вашого доходу і тим самим буде знижений трохи податок на доходи. Сервіс сам це рахує.


Крок 4. Вираховуємо ZUS.

Все на тому ж дашборді на головній сторінці (Start). Нажимаємо як і раніше ZUS -> Wylicz

Тут залишаємо все як є (в моєму випадку я плачу в серпні за липень):

Після цих кроків повинно вийти так:

Тепер залишилось подати декларації і сплатити податки.

Крок 5*. Крок не для всіх, а тільки для тих працює на замовника з ЄС. Генеруємо VAT UE декларацію. Натискаємо VAT UE -> Generuj.

Тут все залишаємо як є.

Крок 6*. Висилаємо декларації VAT UE. Якщо Вам треба відправляти VAT UE декларації, натискаємо VAT UE -> Wyślij. Якщо ні, то переходим на наступний крок.

Якщо Ви раніше зверифікували профіль, то у Вас повинен вже працювати підпис від wfirma. І можна просто відправляти в ужонд.

В залежності від дня тижня, це займає від пару хвилин, до наступного дня. Можна моніторити статус тут. Якщо зелений, то все добре і Ужонд отримав Вашу декларацію.

Крок 7. Відправляємо декларацію в ZUS.

Натискаємо ZUS DRA -> Wyślij.

І натискаємо Zleć do podpisu s wysyłki.

Так само, можна перевірити чи висилка пройшла успішно. І раджу це робити.



З цієї ж сторінки можна відправити декларацію до ZUS, якщо Вам так зручніше:




Крок 8. Так, декларації відправлені. Тепер можна платити. На головній сторінці, якщо Ви все зробили успішно, з’явилися суми податків і кнопки Zapłać.
Натискаємо по черзі на них і платимо. Комісія складає всього 1zl з платежу.
На цьому все. Делкрацію подані, податки сплачені. Перший раз може бути складно і довго, потім це буде займати лічені хвилин.

Але, хотів би написати ще пару нюансів.

1. Курсові різниці. Якщо дата продажі (виставляється у фатурі) і дата оплати відрізняється, що частіше всього відбувається, так як якщо послуги надаються по безстроковому контракту, то дата продажі це останній робочий день місяця. В такому випадку, треба враховувати курсову різницю. Wfirma це також вміє, в налаштуванях треба увімкнути таку опцію (Podatki — Funkcje księgowe):

Після цього, якщо дата продажі і дата зарахування оплати (Płatności) буде відрізнятися, треба зайти в Różnice kursowe — Od przychodów і, якщо є платежі на які треба виставити DW, вибираєте їх і натискаєте Wystaw DW:

Все, курсова різниця порахована і буде враховуватися при вираховуванні податку на дохід.

2. Для тих хто працює на Upwork, наприклад, треба сплачувати VAT на імпорт (комісії біржі, коннекти). Для цього є декларація VAT 9M, і велика перевага цього сервісу, що він вміє її генерувати і відправляти. Більшість сервісів не вміють.

3. Якщо Ви працюєте з фіз особами, наприклад, на тому ж Upwork, то місце надання послуг буде Польща. А отже виникає обов’язок платити VAT. Але, пам’ятаємо що до 200 000zl в рік ми не платимо його (ліміт рахується тільки з платежів від польських фірм чи фіз осіб). Тому, у фактурах треба замість «reverse charge» як ми писали, писати: «Podstawa zwolnienia z podatku VAT (w związku ze stawką VAT zw.): Zwolnienie ze względu na nieprzekroczenie 200 000 PLN obrotu (art. 113 ust 1 i 9 ustawy o VAT).»

Перехід з Ulga na start на Obniżone składki через 6 місяців.


Якщо ви розпочали свій бізнес першого числа місяця, то в цьому випадку пільга діятиме протягом 6 місяців, включно з місяцем, у якому було зареєстровано бізнес.
У разі, якщо бізнес було зареєстровано не першим числом місяця, то пільга діятиме 6 повних місяців + неповний місяць, у якому було зареєстровано бізнес. Але в будь якому випадку, wfirma попередить Вас про те що треба зробити перехід.

Найкращий гайд по переходу можна почитати тут: sobolevbel.github.io/...​jdg/zus_obnizone_skladki


Але, wfirma дозволяє зробити перехід прямо з системи, і подати всі декларації через них. Я так не робив, але можливість є:


Можливість подати дві декларації які потрібні для переходу

Так, ви подали декларації в ZUS, у вас їх прийняли. Тепер треба зробити так, щоб wfirma розуміла що ж Вам тепер рахувати.
Заходимо в Налаштування (Ustawienia) — Podatki — ZUS.
І тут змінюємо Tylko zdrowotne — 6-miesięczna ulga na start на 2 letni preferencyjny ZUS.

Якщо вибрали dobrowolne chorobowe при подачі заявки в ZUS, треба виставити його теж. В мене стоїть Nie, бо я не бачу в ньому сенсу і не вибирав його раніше.


На цьому перехід закінчений, з наступного місяця відрахування в ZUS повинні стати більше (niestety).

Стаття буде доповнюватися, по потребам, буду вдячний за фідбек.

Якщо у вас залишилися питання, залюбки допоможу, якщо це буде в моїх силах. Пишіть в коментарях.

👍ПодобаєтьсяСподобалось39
До обраногоВ обраному28
LinkedIn

Найкращі коментарі пропустити

випадок, коли айтішник написав бух. статтю для айтішників на порядок корисніше, ніж то роблять бухгалтери на ДОУ.

а, ну так, український бух не може ж монетизувати польського ФОПа, йому краще в сотий раз написати, що валюту, котра заходить на ФОПа, треба продати, щоб мати можливість ті гроші використовувати, чи розписати календар платежів на 2023 рік, котрий і так на кожному стовпі розписаний.

Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

таке питання: чи подавали ви український ІПН при реєстрації JDG?

UPD: 24.01.2024
Доповнив гайд, додав:
1. Момент по курсовим різницям, wfirma їх рахує автоматично, але треба зробити ще 1 клік
2. Додав момент по переходу з ульги

Ще скоро буде PIT 28, wfirma теж дозволяє подати декларацію.

Підкажіть, будь ласка, чи може JDG платити комусь за послуги і списувати це як розхід і не сплачувати з цього податки?

Можна обрати тип опадаткування Skala podatkowa чи Podatek liniowy і на них списувати розходи пов’язані с підприємницькою діяльністю. Не на Ryczałt, який обирає більшість іt-шників.

У айті мало що можна списати, і в будь якому випадку можна списувати ват на робочу техніку навіть на ричалті

Питання на рахунок VAT
Я правильно зрозумів, що якщо послуги надаються(JDG) країнам ЄС або третім країнам нп США, то тоді теж не платиться VAT не залежно від доходу, лише треба вказати reverse charge?

Так, але для ЄС ще треба реєструватися як VAT UE

випадок, коли айтішник написав бух. статтю для айтішників на порядок корисніше, ніж то роблять бухгалтери на ДОУ.

а, ну так, український бух не може ж монетизувати польського ФОПа, йому краще в сотий раз написати, що валюту, котра заходить на ФОПа, треба продати, щоб мати можливість ті гроші використовувати, чи розписати календар платежів на 2023 рік, котрий і так на кожному стовпі розписаний.

Дякую за детальний опис, дуже корисно і доступно.
Скажіть будь ласка, куди і чи потрібно взагалі надавати/надсилати новий довгостроковий b2b контракт (Umowa b2b) між JDG та іноземним контрагентом (за межами ЄС)? Наприклад в Україні такий контракт треба обов’язково надати деяким банкам, щоб підтвердити перший трансфер.
2. Був би вдячний, якщо є можливість у когось поділитися зразком Umowa b2b між JDG та іноземною компанією за межами ЄС, який складено польською та англійською мовами.

Банк може запросити, а може не запросити :)
Зразку немає, їм байдуже. В мене просто англ мовою як і був в Україні, тільки дані ФОПа змінилися

Можете, будь-ласка, розповiсти детальнiше про декларацiю VAT-9M?
Цiкавить саме кейс з Upwork. Що це таке, як виглядає, як платити i т.д.?

VAT-9M

Це основна причина чому я вибрав wfirma, вона вміє її робити і відправляти.
Бо я глянув як її самостійно робити, то це звісно те задоволення, там треба софт (від адоб наче), щоб підставити під ту форму свої данні, потім зайти на сторінку держ органа, і там відправити. Ну і кудись там сплатити.

wfirma вміє робити її і відправляти, і платити теж з кабінету.

Так, я це зрозумiв. Моє питання було більш про саму декларацію, а то я не розумію, про що вона i як відноситься до комісії Upwork (скільки треба платити i т.д.)

Наприклад, я маю такий сценарій:
* Працюю з 01 по 07 число (пн-нд) на hourly rate (i після цього до кінця місяця не працював)
* 08 числа (пн) додаю фактуру в WFirma на 100$ вiд клієнта ABC.
* 12 числа (пт) отримую 90$ на свій рахунок на Upwork и при цьому оплатив 10% (=10$) комісії Upwork.

Тобто податок в Польшi я плачу з 100$, хоча фактично отримав 90$.
10$ комісії я не можу додати в витрати, тому що маю Ryczałt.
До 20го числа наступного місяця я плачу 12% вiд 100$ + ZUS.
Наприклад, клієнт з США, тому VAT немає и вказую «reverse charge».

Питання: до чого тут декларацiя VAT-9M, коли її подавати, скільки платити і коли?

(я не маю JDG в Польші, на даному етапі просто цікавлюсь и можливо, що щось не так розумію, як все це працює)

до чого тут декларацiя VAT-9M, коли її подавати, скільки платити і коли?

Платити 23% від 10$, так как 10$ це імпорт послуг. Апворк перекладає на вас зобов’язання сплатити ПДВ у своїй країні. І, на відмінну від експорту, немає звільнення.

Цитую:
Неплатник податку на додану вартість, який придбав послугу з-за кордону, зобов’язаний подати податкову звітність — подати ПДВ-9М та сплатити суму до податкової інспекції до 25 числа місяця, наступного за місяцем надання послуги (наприклад, коли платник податку придбав послугу, виконану в червні 2022 року, зобов’язаний подати декларацію та сплатити податок до 25 липня 2022 року).

poradnikprzedsiebiorcy.pl/...​eniem-sposobu-wypelniania

Дякую за інформацію, буду розбиратися!
Ще кілька питань:
1. Чи треба в такому разі реєструватись та бути платником VAT в Польші?
2. Як WFirma генерує декларацію VAT-9M? В тому плані, чи ви якось вказуєте (в витратах?), що Upwork взяв комісію в 10$ якогось числа місяця і він автоматично рахує податок і від якої суми в злотих? Чи він тільки надає UI для заповнення декларації та її відправки, а ви вже самі вписуєте необхідну суму (конвертуючи USD в PLN по правильному курсу)?
3. Як саме виглядає оплата? Тобто ви відправляєте декларацію VAT-9M і на якийсь рахунок робите переказ? Звідки отримати рахунок на який робити оплату?

Десь бачив, що ват плавиться обов’язково і без ліміта, якщо в КВЕДах є консультації, а не тільки програмування. Там виходить, що податок не 12, а 8, зато обов’язково ват. Чи знаєте щось про це? І чи працює правило резиденства фірми в цьому випадку?

Так, для консультацій ВАТ обов’язковий.
www.biznes.gov.pl/pl/portal/00246#4

Цитую:
Musisz płacić VAT od początku prowadzenia działalności gospodarczej, niezależnie od wysokości przychodów, jeśli zajmujesz się sprzedażą towarów lub usług wymienionych w ustawie o VAT.

Pamiętaj! W takim przypadku musisz rozliczać VAT nawet wtedy, gdy nie przekroczysz 200 tys. zł limitu sprzedaży.

świadczysz usługi:
w zakresie doradztwa (z wyjątkiem doradztwa rolniczego)

А якщо фірма замовник знаходиться не в ЄС?

Якщо не ЄС та не Польща та якщо у вас PDK (КВЕД) не забовʼязує то ви можете працювати без VAT.

Дякую за статтю!
Актуально

Немає за що
Бачу що бухи трохи багато хочуть, за роботу яку вони роблять 10 хвилин. Ще й не консультують по податкам. Тобто роблять тільки те, що я описав в статті. Мені б таку роботу :)

Мені б таку роботу :)

Оскільки ти вже знаєш, як і що робити — можеш її виконувати :)

PIT річний можна буде самому порахувати в цих сервісах? І якщо інвестуєш в акції, то певно все ж треба бухгалтера

Дякую за статтю!

Крок 5*. Крок не для всіх, а тільки для тих працює на замовника з ЄС.

Я правильно зрозумів що якщо замовник з США то VAT платити не треба, і ніяких декларацій подавати не треба ?

Так, ват не платиться і не подається декларація.
Але на рахунок ніяких, то треба ЗУС подавати декларацію.

Під замовником з США розуміється прямий контракт чи через укр кантору ?

А як укр контора, яка немає юридичних адрес поза Україною, заплатить кошти на рахунок польського банку? Але навіть якщо чудом заплатить, то Україна теж не в ЄС.

Не вірно сформував, мав на увазі укр кантора в польщі або польска кантора в яких замовник з США. Тобто тут мається на увазі рахунок з якого зайшли конкретно тобі гроші шоб був штатівським вірно ?

Не важливо на кого ви начебто працюєте, головне хто платить кошти і кому виставляються інвойси.

Якщо JDG є платником податку (наприклад, доходи від 200 тис. зл. на рік) і замовник з США, то це буде експорт послуг зі ставкою VAT 0%. Тоді платити податок не потрібно. Але декларацію подавати необхідно.

Так ви ж не будете плательщиком ВАТ, бо цей ліміт рахується тільки на послуги які вимагають внутрішній ВАТ. А експорт послуг в США не вимагає його.

Не стикався з таким поясненням. Є посилання на це? Цікаво.
Знайшов на www.biznes.gov.pl/pl/portal/00246#3 (переклад на українську):

Звільнення фізичних осіб від ПДВ
Ви можете скористатися особистим звільненням від сплати ПДВ, якщо ваші доходи (вартість продажів) не перевищували ліміт у 200 000 злотих у попередньому році. злотий.

Важливо! Ліміт продажів не включає суму податку та:

1. Постачання товарів у межах Співтовариства та продаж поштою з території країни та продаж поштою на території країни.
2. Продаж товарів і послуг, звільнених від ПДВ, за винятком, серед іншого, операції з нерухомістю.
3. Реалізація товарів, які віднесені до основних засобів та нематеріальних активів, що підлягають амортизації.

Як я розумію, то цей список видів продажу товарів/послуг використовуюється для рохрахунку ліміту. Ніяких обмеженнь стосовно експорту за межі Польщі/ЄС не вказано.
Хіба що 2-й пункт, про послуги які звільнені від ПДВ. Але звільнені це «Без ПДВ», експорт послуг — «0% ПДВ».

Przy eksporcie usług do kraju poza Unią Europejską usługa nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce — miejscem świadczenia usługi jest kraj nabywcy, nabywca zapłaci VAT w swoim kraju.

Przy świadczeniu usług na rzecz kontrahenta z UE usługa nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce — miejscem świadczenia usługi jest kraj nabywcy, a nabywca zapłaci VAT w swoim kraju.

А тепер притягуємо це:

Продаж товарів і послуг, звільнених від ПДВ

Щось я не зрозумів про цей ліміт.
Зараз працюю на умовну галеру.
Як В2В.
Також галера вимагала щоб зарееєструвався як платник VAT-R.
Отримав на днях перший інвойс від галери, де написано сумма за послуги плюс 23 відсотки ват. Тобто, умовно, 1000 злотих це зарплата (з якої ще 12 відсотків та інші зуси треба заплатити) плюс 230 злотих це ват. На рахунок отримую 1230 злотих. Ліміт покищо не вичерпаний. Це що, я маю право залишити собі ці 230 злотих ссилаючись на цей ліміт?

Ще є кведи по яким vat треба завжди платити, консультації 62.02.z та ще якісь.

А, ну якщо кведи про програмування то так, тоді мені заляви не не буде.

Ні. Якщо вже виставив (ти, а а не галера тобі) фактуру з ват, то мусиш його заплати. Якщо використовуєш звільнення, тоді виставляєш фактуру без 23%.

Якщо Ви працюєте з фіз особами, наприклад, на тому ж Upwork, то місце надання послуг буде Польща.

Звідки така інформація?

www.biznes.gov.pl/pl/portal/00272#1

Платити чи не платити VAT залежить від місця надання послуги. Якщо це експорт за межі Польщі (клієнт за межами Польщі), то VAT не сплачується. З VAT в межах EU — інша історія. Але тим не менш це конкретне твердження мені не виглядає коректним 🤔

Місцем надання послуг фіз особам є завжди Польща.

sip.lex.pl/...​i-uslug-17086198/art-28-c
www.parp.gov.pl/...​opejskiej-zagadnienia-vat
www.ksiegowego.pl/...​ontrahentow-zagranicznych

Тут навіть приклад по 3му лінку є.

Привет. А подскажите что за халатное ведение бухгалтера было и как вы это поняли?

Відповіді по декілька днів.
Неправильно порахувала податок, бо курс не той взяла.
Не сказала що треба ПДВ платити за імпорт.
Кидала данні на оплату податків в останній день.
Не сказала що з фізичної особи я повинен платити ПДВ.
Не сказала що треба фактуру виставляти за останній робочий день місяця в моєму випадку.

Це те що перше згадав. І це все за місяць.
Зрозумів, бо сидів в чаті який тут вже кидали, де люди з досвідом :)

А что имеется в виду под «ПДВ платити за импорт»?

Це те що я писав в статті

Для тих хто працює на Upwork, наприклад, треба сплачувати VAT на імпорт (комісії біржі, коннекти).

Что за чат, можно ссылку

А який податок для аналога ФОП в Польщі?

Залежить від діяльності. Для розробки це 12%

Але це більше ніж в Україні. Завжди думав, що в Україні найвищі податки і через це їх ніхто не хоче платити.
А який податок платить компанія за звичайного працівника, не ФОП?

5% це найвищі податки? Боюсь уявити що Ви скажете про податки в США/Канаді/Данії
В Україні їх не хочуть платити бо:
1. можуть, і нічого не буде
2. не бачать сенсу, бо частину вкрадуть, неприємно
3. не бачать результати від сплати податків

Ну, наприклад калькулятор infakt каже що якщо Ви хочете отримати 20.000zl на руки, работодавець витратить на Вас 39.300zł.
А при тих самих витратах на ФОПі, Ви б чистими отримали 32.263zł

Скоріше не вважають Україну своєю країною. Думати, що мої податки все одно вкрадуть і не платити їх це те саме, що красти чужі податки.
Не раз бачив вулиці з шикарними 2-4 поверховими будинками, але без асфальту, з ямами ніби там кожен день танки їздять...
Можливо колись люди зрозуміють, що сплата податків в тому числі покращує їхній і загальний добробут

Не можу сказати, я платив.
Просто чув такі варіанти від людей.

В більшості своїй не платять бо можуть, і немає контролю.

Я 10 років платив податки, і не 5 % і таки їх вкрали і крадуть навіть зараз. Якщо всі будуть платити великі податки, зразу будуть і дороги і інфраструктура і медицина і т.д. ні... просто хтось побудує ще собі паласи, купить дорогі тачки і відправить дітей у Лондон. Спочатку повина бути чесна судова система, ефективні антикорупційні органи і зміна менталітету, бо красти і на...ти державу у багатьох на генетичному рівні.
15 років тому я працював на Лук’янівці в Києві, мав білу ЗП і платив великі податки. На роботу їздив розбитим трамваєм часів СРСР. Зараз у Вроцлаві до офіса можна доїхати по новій транспортній лінії або по новим велодоріжкам біля неї wroclife.pl/...​unwaldzki, Kochanowskiego.
А на Лук’янівці все їздить той старенький трамвай часів СРСР, це мабуть тому що люди не платять податки.

Дивлячись на Польщу 90х, і зараз. І дивлячись на Україну, в мене чомусь є відчуття що Україна звернула десь не туди. Причому геть не туди.

не Україна «погана» зверунуда кудись не туди.
Є причини на все, що відбувається.
Дивлячись на Польшу «яка звернула туди» в деяких життєвих ситупціях інколи просто соромно за таких «розвинутих європейців».
ось наприклад деякі причини хто куди навіщо «звернув»
www.youtube.com/watch?v=u2dXfy7qB2A

Соромно чи ні, але показники кажуть самі за себе. Головна задача держави зробити рівень життя громадян краще.

А причини дійсно є. Наприклад, вибрати комуняку одразу як позбавилися комуняк. Звучить тупо, але чомусь наші батьки і інший мудрий народ вирішив що це найкраща ідея.

Саме так. На відміну від Польщі де присутність совка на їх території це окупація та національне горе.
Хоча поляки таки ж самі слов’яни.

Мабудь багато хто думає, що не треба платити податки бо їх все одно вкрадуть. А потім виходять зі своєї відремонтованої, чистої, охайної квартири в обдертий, брудний, смердючий під’їзд, йдуть до новенького рендж ровера, який вони поставили в болото, яке колись було газоном, обходячи десятиметрові калюжі, сідають в машину та їдуть комфортно на роботу зі швидкістю 5км на годину по розбитій дорозі.

Які податки... у мене був будинок на 1000 квартир, з яких платили комуналку вчасно не більше 40%. Інші або платили з запізненням в півроку, або взагалі не платили (це було до війни). І коли ми вибороли ОСББ ситуація не дуже змінилась. В результаті, в будинку якому не було 10 років, буквально все було в жахливому стані, з 3-х ліфтів працював тільки один і той не завжди, постінйі затоплення і відключення води. На всі звернення відповідь, що по законодавству з тими хто не платить нічого зробити не можна. Це менталітет, з податками, і тими хто краде податки те саме. Я все більше переконуюсь що в Україні без жорсткої диктатури і чіткої програми розвитку нічого не змінити.

До речі, знаю що зараз багато хто задається питанням як отримати польский PESEL, без якого працювати не можна.
Моя ситуація: виїхав в 2022, на території ЄС в 2022 був може тижні два сумарно.
В цьому році був в Польщі, перетинав кордон в аеропорту Кракова, через 4 дні ЄС покинув.
Три дні тому перетнув кордон з ЄС в Нідерландах.
Вчора у Вроцлаві отримав PESEL зі статусом UKR. Процес максимально простий: заповнюєш анкету, жінка з України, яка працює в ужонді її перевірила, зробила потрібні ксерокопії ксерокси та підказала де краще зробити фото (там потрібна одна фотографія).
Черги майже немає. Упорався може за годину, максиму півтори і то, півгодини робив фото.

Як що ще забукати єлектрону чергу на час, то взагалі 15 хвилин ото все займає. Якщо взяти договір оренди то ще замельдоватись можно за цей час

Дякую. Саме те, що треба!

Я теж використовую inFact, але я викупила пакет з податковим консультантом. в Польші набагато складніша податкова система ніж в Украині. раніше у мене був досвід з бухгалтерамі в Польші до inFact. Я не була дуже задоволена.
inFact Мені дуже подобається. 400 зл в місяць, я щаслива. Мені не потрібно про це думати.

А якщо ще не відкрив JDG чи допоможе в цьому Wfirma ?

Ні, в цьому допоможе гайд: sobolevbel.github.io/jdg/registration
У wfirma треба реєструватися коли вже отримати JDG, і там вже з відкритим jdg, якщо взяли тариф з бух консультаціями (за 10zl в місяць), можна питати якісь свої нюанси.

Відкривання по гайду займає 15 хвілин, навіщо ото платити більше 100 злотих, а подекуди мати річний контракт з бухами які його відкриють. Багато питань ми виришуемо в телеграмі, де допомогаемо одне одному t.me/JDG_PBH

Дуже дякую за статтю.

Питання: якщо ви виставили фактуру в одному місяці, а гроші зайшли в наступному, то за який місяць цей дохід оподатковується?

За той за який виставили фактуру. Але, це для Ryczałt, для інших типів оподаткування бачив що буває по іншому. Тут платиться по фактурам податок. Тобто, може бути ситуація що фактуру Ви виставили, а гроші Вам ще не зайшли. Але Ви вже винні податковій гроші :)

Дякую. Так, я питав про Ryczałt. Мені бухгалтер те ж саме каже, просто це звучить дуже дивно, тому я і у вас спитав) А що ж робити, якщо наприклад фактура так і не була оплачена? Іноді таке буває. Або вона може бути оплачена через 2 місяці чи щось таке

якщо наприклад фактура так і не була оплачена

Цікавий кейс. Як мені підсказали в чаті, йти до суду і вимагати гроші у контрагента. Але податки всеодно платити.

Стосовно 2х місяців, то це вже Ваші проблеми. Я бачив +/- такі кейси з біржами, коли продажа вже відбулася, але біржа ще гроші не виплатила. І доводиться людям з власного гаманця платити податки.

Я теж у липні відкрив JDG, і вирішив вести справи самостійно.

На що треба звернути увагу — це код 62.02 (Doradztwo w IT) — у Польщі всі консультанти мають нараховувати і сплачувати VAT у своїх фактурах, але якщо ви просто розробник, то можна написати листа з роз’ясненням і запитом щодо звільнення вас від податку VAT.

Крім того, важливо відкрити бізнес-рахунок, бо якщо цього не зробити і отримувати фактури на особистий рахунок, то податкова почне моніторити ваші особисті рахунки.

Стосовно ставок податків — Ryczałt не завжди є оптимальним. Наприклад, на загальній ставці ви можете купити меблі/ноутбук/телефон/курси польської, і записати їх на видатки фоп, і це зменшить вам базу оподаткування в тому місяці.
Або якщо у вас є діти чи ви жертвуєте гроші на благодійність, то ви можете отримати податкову пільгу в кінці року (і це можуть бути значні суми).

І щодо сервісу — банки нерідко мають інтегровані бухгалтерські сервіси, я наприклад плачу 9 злотих в місяць за Księgowość z Żubrem.

На що треба звернути увагу — це код 62.02 (Doradztwo w IT) — у Польщі всі консультанти мають нараховувати і сплачувати VAT у своїх фактурах

Так. Але якщо це не основний КВЕД, то думаю можна влізти в ліміти коли ВАТ платити не треба.

важливо відкрити бізнес-рахунок

Там ще є нюанси по лімітам. Якщо у Вас більше 15.000zl зп, то Ви зобов’язані відкривати його.
ibb.co/TLFWcr7

Ну, і плюс це зручніше, звісно. Особливо коли на карту побиту доведеться робити виписки. Навіщо їм знати скільки разів на тиждень ви купуєте пиво в жабці?

банки нерідко мають інтегровані бухгалтерські сервіси, я наприклад плачу 9 злотих в місяць за Księgowość z Żubrem.

Цікаво. А які послуги вони надають?

Та всі, просто за різні підписки.
Найпростіше — це генерація фактур, список контрагентів, імпорт фактур з pdf/jpg, доволі інформативний дашборд, нагадування про видатках, декларуванню і т п, електронна PKiR.

У більш дорогих тарифах — планер видатків, автоматичне маркування транзакцій під фактури і т.д.

Чи ви кожного місяці зможете генерувати таки видатки у ИП чи швидко перетнете ліміт з нашими то прибутками та почнете сплачувати 32 відсотки замість 12 на ричальті ?

32 замість 12 починається після 120000 злотих на одного чи 240000 злотих доходу в рік на сім’ю. Ще один бонус загальної шкали — можливість рахувати ліміти разом з дружиною/чоловіком, які не працюють в айті.

Я обрав загальну систему, бо мені за 4 дітей в рамках цього самого ліміту 240000 на сім’ю повернуть всі податки на прибуток. Але особисто вам ричалт може бути вигіднішим (до речі, бухгалтер мені про ці всі тонкощі шкал не розповідала, і хотіла вписати на ричалт)

Бо в Польщі кожен займається своїм, як мені сказали :)
І податками з нюансами займається податковий консультант.
Я того і відмовився від буха, бо все що вона робить, це робить декларації, які wfirma робить і відправляє автоматично.

В Польщі бухам не можна займатись оптимізацією податків кліентів, за це штрафи. А податковий дораца ніякої відповідальності за результат з його дорацтва не несе. Він дае тільки ті поради які в діях його компетенції, а на всі проблеми каже ну ви може не надали мені всю потрібну інформацию. Як адвокати прям)

А ну я не врахував що у вас такий нізький дохід ніжче 50к брутто на рік ще й без додаткового доходу від дружини, якій ок бути без пенсії в Польщі та з 4 дитинами на руках.. Розумію питань немає, може вам так краще.

Дякую, що турбуєтесь про мою дружину і дітей 🙃
Якщо ви так турбуєтеся про пенсію, то чому ви працюєте як підприємець, а не по UOP?
Зараз нам дійсно краще на загальному податку, і до 30000 зл/міс брутто мені все ще буде вигідно на загальній системі, бо до 240000 зл на рік у мене вважайте немає податку на доходи. Коли буду отримувати більше — то буду думати, як міняти оподаткування.

Ну наприклад тому що я не по b2b працюю, а маю декількох контрагентів з окремими договорами як в Польщі так і за кордоном. Жінка, так працює на UOP, бо иппотечні вимоги нажаль враховують ризики одного джерела доходу у вигляді відсотків, а про амературу мені та дружині зус забеспечуе, бо виплати йдуть.
А на кшталт 30к зл місячно брутто, ви дуже помиляетесь, адже 24/3 це всього 8 місяців далі вже 32 відстоки. Тож може для пана це буде відкриттям, но 20к в місяц нетто для айті можно цілком як раз на UOP знайти. ще й на дітей зверху буде в кінці року доплата.

Ну звісно, краще платити 12×12, ніж 0×12+4×32 😂 це ж елементарна математика.

Мій коментар взагалі був про те, що треба враховувати всі переваги і недоліки систем оподаткування, які бувають досить неочевидними, а ви зараз намагаєтесь мене переконати, що краще бути багатим та здоровим, ніж бідним та хворим.

Тому дуже радий за вас і за доходи вашої сім’ї, але я теж знаю, що і навіщо я роблю.

Давайте порахуємо. Ви вказали, що витрати на дітей становлять не 0*12, як написали, а загалом по PIT/O 1112 злотувок за перших двох + 2 тисячі на третього і 2700 злотувок на четвертого та інших дітей щороку. Отже, загальна сума ульги на дітей становить 6924 злотих на рік за 2022 рік. При цьому не рахуємо наявну допомогу від держави 500+, оскільки вона не враховується у вирахуваннях податків, а соціальні внески сплачуються разом із зус.

Щоб отримати нульовий податок, ми розраховуемо, що 6924 складає 12% щорічного доходу, який за відношенням повинен складати 57 700 злотих в рік заробітку. Будь-яка сума доходу, що перевищує цю суму, буде підлягати податкам.

Також ви вказали, що можливо отримати церковний бонус в розмірі 6% від щорічного доходу, припустимо, що це максимальна сума 240 000 злотих, яку ви вказали як 0*12. За таких умов, церква очікує 14 400 злотих на рік.

Отже, підбиваючи підсумок, якщо ви враховуєте ульга на дитину та церковний бонус, виходить, що загальна сума податків становить 21 324 злотих на рік. Ваша розрахункова сума податку 12% від 240 000 злотих складає 28 800 злотих. Таким чином, ви ефективно сплачуєте 7 476 злотих податку на рік, а не 28 800. Так це класно, якщо в тебе всього 240000 злотувок брутто річних доходу

Загальна система оподаткування не обмежується лише 12% ставкою, і вона вимагає від вас не лише сплачувати податки, але й ведення обліку та обґрунтування витрат. Більше того, існують суворі вимоги до підтвердження витрат, а також можливість списання.

Ми сподіваємось, що у вас є професійний бухгалтер, який знає ці процедури. Припустимо, що щомісячно вам потрібно сплачувати 300 злотих без ПДВ (податок на додану вартість) за бухгалтерські послуги, загалом це становить 11 076 злотих втрат на рік. Також додамо 4 рази по 32%, і вже буде важко не досягти 28 800 на рік.

Давайте порахуємо. У 2022 році ліміт 12/32 був 85528 злотих, тож від податків по PIT-DZ (ulga 4+) звільнялися доходи до 85528 злотих на особу.
www.e-pity.pl/...​iczenia/ulga-na-4-dzieci
Я припустив, що за підвищенням ліміту 12/32 у 2023 році так само буде підвищений ліміт для ulgi 4+. Якщо я помилюся, то це буде означати, що ліміт по оподаткуванню не 240000 злотих на рік, а 171056 для однієї сім’ї (плюс 30000 злотих на людину в рік, що не оподатковуються).

А тепер йдіть, почитайте інформацію по посиланню, і спробуйте ще раз в математику, бо у вас минулого разу не дуже вийшло 😄

ок давай порахуемо з ульгой 4+, при доході як ви кажете 30к шо для вас вигідно. отже маемо сплачених податков на огульній системі за рік 15 748,16 злотих з урахуванням ulga4+ та ulgi prorodzinnej) проти 30 000 злотих * 12 місяців * 12% = 43 200 злотих на рік. на річальті. Що становить лише 36.40% від речалту. Треба ще додати мінімального буха по 300 злотих + ВАТ та вийде 38.32% від ричалта за 30к приьутку ежемесячно. Так можемо казати що ваши довуди до 30к щомфсчно мают право на життя. Дякую

Я на вихідних теж вирішив трошки зайнятися математикою, і відкрив для себе, що PIT-DZ поширюється на всіх позарольнічих підприємців, Ryczalt в тому числі (трясця тому бухгалтеру, яка мені казала, що на ричалті немає жодних податкових пільг).
Тому визнаю вашу правоту щодо зручності ричалту навіть для менших рівнів доходу, через нижчі ставки відрахувань у ZUS.
Дякую за дискусію, в іншому разі я б про це не дізнався.

В мене іноді виникає відчуття що бухгалтери нічого не знають про податки.
Вони просто рахують те що може порахувати софт.

Дуже дякую. Тільки планую відкриття ФОП.

А можна ще якось наступного разу детальніше про ЗУС? Оці пільги, вирахування, малий зус, великий зус, новий лад і т.д.

про відкриття ИП в Польщі та питання про зус та питання легалізації все є на гитхабі sobolevbel.github.io/jdg/zus

Так, класний гайд.
Того я написав більше про повну автоматизацію, ніж про те що вже є в гайді, і по факту доповнив його. Так як вони там описують тільки infakt, який не є повністью автоматизованим сервісом.

Дякую за статтю! Я поки що користуюсь послугами бухгалтера, але вже починаю приглядатись до сервісів, тому що все дійсно виглядає не складно. Дивилась на Wfirma місяць тому, але UX видався заплутаним. З твоїми скрінами виглядає вже не так страшно :)

Так, Wfirma в плані UX трохи наплутано. Але, скоріше за все, це через те що ДУЖЕ багато функціоналу. Infakt в плані ux в рази краще, але як я писав в статті, там не все автоматизовано. Я ж хочу робити все в одному місці. Особливо мене підкупив момент з подачею декларації на імпорт послуг (важливо для бірж).

теж хочу все в одному місці, тому прийдеться це освоїти)

Підписатись на коментарі