Вихід на ринок Європи та екстремальний досвід адаптації
Усім привіт! Мене звати Олена Тимоха, вже майже шість років я є HR Business Partner продуктової IT-компанії Brightech.
Хочу поділитися практиками виходу компанії на ринок Європи та екстремальним досвідом адаптації, рекрутингу, HR-процесів та й просто пристосування команди в новій країні.
Наша команда влетіла на ринок Польщі навесні 2022 року під звуки вибухів початку повномасштабного вторгнення. Складалася вона з відважних жінок і не менш відважних дітей. Добиралися довго (багато хто — через кордон з Молдовою), тож час подумати про місце нашої нової дислокації в Польщі був. Чому саме Вроцлав? По-перше, це місто вважається IT-столицею, де відкрили філіали відомі на весь світ компанії IBM, Nokia і Google. По-друге, його віддаленість від кордонів з нашими недружніми «сусідами» надавало відчуття захищеності.
Думки про відкриття представництва в Польщі назрівали в нашій команді вже не перший рік. Ми планували, як то пишуть у бізнес-виданнях, вивчити ринок, законодавство, розрахувати ризики та, створивши бізнес-план, рушити далі. Але життя та події змусили нас пропустити цей важливий етап і одразу перейти до практики.
Перші кілька місяців були надскладними: паралельно з розв’язанням особистих питань, як-от легалізація в Польщі, оформлення всіх необхідних паперів та пошук хоч якогось житла в цьому переповненому українськими біженцями місці, необхідно було знайти приміщення для нашого нового офісу. За місяць ми орендували коворкінг, де розмістилася наша команда. Ми змогли трохи видихнути та працювати в більш звичному режимі.
Наступне завдання стало не меншим випробуванням: розібратися в податковому і трудовому законодавстві нової для нас країни та стати привабливим роботодавцем на місцевому ринку праці. Без знання польської мови це було майже неможливо. Так в нашому порядку денному з’явилися регулярні заняття з репетиторами, а трохи пізніше — й уроки для співробітників на базі нашого офісу.
Більшість із наших спеціалістів залишалося в Україні. Роздаючи задачі на онлайн-мітингах, коли почали лунати звуки сирени через монітор, наші сусіди-поляки в коворкінгу тривожно озиралися. Ми ж продовжували працювати, не знаючи напевно, чи виконавці цих задач вийдуть на зв’язок на наступний мітинг. І українська частина команди, і та, що перебувала в Польщі, морально підтримувала одна одну, не видаючи своєї тривоги.
Частина співробітників опинилися в різних країнах світу: в Європі, Мексиці та США. І ось майже за один день наша стабільна й злагоджена офісна система роботи перетворилася на розгалужену мало не по всьому світу онлайн-команду з різними часовими поясами й умовами життя. Це стало ще одним викликом для HR і проджект-менеджерів. Найскладнішим був період зимових вимкнень світла. Ми оперативно змінювали локації та офіси в Україні, шукали відносно безпечні місця біля альтернативних ліній електропередач. Наша польська частина команди як могла підтримувала своїх українських колег: ми закупали та відправляли на Батьківщину генератори та старлінки, завжди були на підхваті, коли хтось через обстріли та відсутність світла не міг вчасно закінчити завдання, намагалися підтримати морально.
Останнє стало незвичайним викликом для HR-спеціалістів. Як забезпечити моральний дух людей, коли хтось працює під обстрілами, а хтось — стресує через міграційні проблеми? Зовнішні клієнти з США, які, на щастя, не розуміли глибини цих процесів, очікували звичної для себе усмішки, рівня сервісу та дотримання строків і якості.
Що допомогло нам вистояти
У нас просто не було інших варіантів. І які б труднощі нас не спіткали, ми розуміли, що хлопцям з нашої компанії, які пішли на фронт, значно складніше.
Тож ми намагалися стати для наших співробітників тим острівцем стабільності, на який вони завжди можуть розраховувати: допомагали з переїздом та компенсували частину вартості оренди житла на новому місці, облаштовували робочі місця, де б вони не перебували, постійно лишалися на зв’язку. Згодом нам навіть вдалося поновити деякі наші традиції, як то піца-день в останню п’ятницю місяця та тімбілдінги. Але головною задачею стало збереження існуючих проєктів та пошук нових, аби уникнути скорочення працівників у цей важкий час.
У чому різниця найму в Україні та Польщі
Різниця у трудовому законодавстві та процесів найму співробітників. Між Польщею та Україною існує принципова різниця у розмірі податків та взаємних обов’язках як працівника, так і працедавця. Тут прогресивна система оподаткування: відсоток залежить від заробітної плати — що вона більше, то більше платиш. Ми звикли, що в рідній країні зазвичай легко та швидко вирішується питання розриву трудових відносин. У Польщі все інакше: культура й законодавство виводить цей процес на термін кількох місяців, який має бути глибоко пропрацьований юридично.
Тому рекомендуємо знайти надійних партнерів, що допоможуть на перших кроках розібратися з податковим і трудовим законодавством. Не бійтеся ставити питання і уточнювати інформацію; давати собі право на помилки з обов’язковим їх виправленням по принципу «7 разів впав і 8 піднявся»; а ще — виконувати і поважати закони і правила країни, де будуєш бізнес.
Найм в Польщі триває кілька місяців — і це норма. Будьте готові зіткнутися з дуже великою кількістю паперів і погоджень. А ще: тут не поспішають. Система взагалі бюрократична і передбачає багато писанини «руками по паперу», що в діджиталізованій системі IT в Україні рідкість.
Ще одна порада: необхідно вчити мову тієї країни, у якій зараз працюєш. Англійської буває недостатньо для побудови довіри та гарної комунікації. Місцеві жителі завжди тепло реагують на рідну мову, навіть якщо і з помилками.
Work & Life balance
Work & Life balance в Європі — це не просто лозунг чи модний вислів. Тут спеціаліст може отримати догану за перепрацювання як ознаку майбутнього вигоряння та зниження продуктивності. На вихідних чи поза межами робочого часу турбувати працівника з робочих питань — ознака поганого тону як мінімум. Це просто потрібно врахувати та поважати. Вихідні та святкові дні — особистий час працівників, будь-які справи зачекають до понеділка.
Що необхідно, щоб стати привабливим роботодавцем для місцевих спеціалістів
Конкурентна заробітна плата. Зручний офіс в гарному районі міста з усіма вигодами, комфортними робочими місцями та зоною для відпочинку та ланчу. Можливість працювати віддалено. До речі, більшість поляків закінчують свій робочий день уже о 16:00, починаючи о
Погляд у майбутнє
Особисто мій девіз цього періоду життя: «Перед минулим схили голову, перед майбутнім засукай рукава». Щодення праця і здатність будувати плани на майбутнє — це особиста перемога кожного українського спеціаліста, який працює зараз чи то вдома, чи то за кордоном. Утримувати й розвивати економіку, не просідати морально та бути привабливим роботодавцем для спеціалістів всього світу — таку задачу Brightech ставить собі зараз.
3 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів