Закриття ФОП та зняття з обліку в податковій

Нещодавно отримали чимало повідомлень від наших клієнтів, які раніше зупинили свій бізнес і після певного часу отримали листа від податкової про зняття з обліку платника податків. Розуміємо, що таке повідомлення від податкової може викликати певне занепокоєння серед наших клієнтів. Тому вирішили роз’яснити ситуацію тут.

Спочатку розберемось, чому податкова надсилає ці повідомлення і чи дійсно потрібно підприємцеві після закриття ФОП, зніматися з обліку в податковій?

Річ у тім, що після того, як ви подали заяву державному реєстраторові (або через Дію) про припинення ФОП та подали ліквідаційну звітність — ще не означає повне закриття вашого ФОПа. Відповідно до п.п. 6 п. 11.18 розд. XI Порядку № 1588 після державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізична особа продовжує обліковуватись у контролюючих органах як фізична особа — платник податків, яка отримувала доходи від провадження підприємницької діяльності. Тобто, після подачі заяви реєстраторові та подання ліквідаційної звітності ФОП все одно продовжує обліковуватися в податковій, і саме про це теж вказують податківці у своїх листах які надходять підприємцям. Як вказує податкова у листі «...ГУ ДПС у місті Києві з метою завершення процедури припинення та зняття з обліку як фізичної особи-підприємця в контролюючому органі, пропонує вам надати документальне підтвердження щодо здійснення підприємницької діяльності». Дійсно, проведення документальної перевірки буде підставою зняття ФОП з обліку в податковій та означатиме завершення процедури припинення підприємницької діяльності.

Але чи обов’язково проходити цю перевірку?

Це наше наступне питання, і відповідь на нього — ні. Порядок проведення документальних позапланових перевірок регулюється ст. 78 ПКУ. Відповідно до ст. 78.1.7., однією з підстав здійснення документальної позапланової перевірки є припинення підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця або подача заяви про зняття з обліку платника податків. Хочемо зауважити, податковим кодексом не визначено терміну призначення документальної позапланової перевірки за заявою платника податків. Якщо ж ми говоримо про подачу заяви про зняття з обліку платника податків — то це ваше право, а не обов’язок. Тому, як висновок, ви можете самостійно ініціювати проходження перевірки в податковій, якщо бажаєте повністю знятися з обліку в податковій. Пройти документальну позапланову перевірку — це ваше право, а не обов’язок. Найчастіше це роблять клієнти, які розривають будь-який зв’язок з Україною, переїжджаючи до іншої країни. Якщо ж ви плануєте відкрити ФОП знову, ми радимо не ініціювати процедуру зняття з обліку.

У випадку, якщо перевірку ініціює податкова, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли підприємцю до початку проведення зазначеної перевірки вручено у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки. Саме тому, у тому випадку, якщо вам телефонує інспектор (що часто бувало на практиці) і просить підвезти документи в податкову — ви сміливо можете вимагати дотримання норм податкового кодексу України та оформлення процедури перевірки згідно з законодавством.

Що робити з листом?

У випадку, якщо вам надійшов лист від податкової про зняття з обліку платника податків потрібно проаналізувати ситуацію та прийняти рішення стосовно подальших дій. Якщо лист був отриманий вами на електронну пошту чи в електронний кабінет платника податків, при цьому, ви не подавали заяву про бажання отримувати документи через електронний кабінет, листування з Вами має здійснюватися шляхом надіслання за адресою (місцеперебуванням, податковою адресою) платника податків рекомендованого листа з повідомленням про вручення або особисто вручаються платнику податків (його представнику). Тому, якщо це було звичайне повідомлення на електронну пошту — ви можете не реагувати на це повідомлення. Проте, якщо такий лист ви отримали у ваш електронний кабінет платника податків, чи отримали паперову версію направлену на вашу податкову адресу — краще надати відповідь податковій. Відповідь буде залежати від рішення, чи будете ви проходити перевірку, чи ні. Якщо ви не бажаєте проходити перевірку в податковій ви можете надати відповідь щодо недотримання податковою процедури призначення такої перевірки. Ми не можемо гарантувати вам те, що після такої відповіді податкова «залишить вас у спокої». Адже дійсно, може бути таке, що наступним кроком податкової буде видача наказу на проведення перевірки по вашому ФОПові. Може бути, що вам здадуть спокій і проходити перевірку не доведеться.

Як підготуватися до перевірки та які документи потрібно надати:

Якщо все ж таки так склалося, що ви отримали наказ про проведення перевірки, або ж ви бажаєте повністю знятися з обліку в податковій — ви повинні підготуватися до податкової перевірки та зібрати для податкової всі необхідні документи. Відповідно до пункту 85.2. Податкового Кодексу України: «Платник податків зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Такий обов’язок виникає у платника податків після початку перевірки.»

Конкретного переліку документів, які ви маєте надати податковій — немає. Ми мали досвід супроводження підприємців ІТ сфери під час проходження документальної перевірки, тому на практиці можемо сформувати наступний перелік документів, що необхідний буде для податкової:

  • всі первинні документи, пов’язані з отриманням доходу: договори, акти приймання-передачі наданих послуг, інвойси;
  • банківські виписки;
  • довідки про закриття банківських рахунків;
  • книга обліку доходів.

Залежно від вашої діяльності та інших нюансів, перелік може доповнюватися. Наприклад, за наявності найманих працівників податковій можуть знадобитися зарплатні відомості. При перебуванні ФОП на загальній системі оподаткування, ви маєте також надати податковій документи, що підтверджують ваші витрати.

Питання, яке турбує всіх підприємців — за який період відбувається документальна позапланова перевірка ФОП? Нумо розбиратися.

Відповідно до статті 102 Контролюючий орган має право провести перевірку не пізніше закінчення 1095 дня (3 роки), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації. Під час дії карантину перебіг строків давності, передбачених ст. 102 ПКУ — зупинявся, тому перевірка ФОП відбувалася починаючи з 2017 року. Проте наразі, ця норма не діє, на період воєнного стану. Як обраховуються терміни наразі — не зрозуміло, адже дія карантину — завершилася, і строки мали б відновити. Якщо звертатися до податкової, відповіді на це питання нам також не вдалося отримати, вони відповідають, що наразі ДПС працює над роз’ясненнями. У своїх листах податкова все одно наполягає на перевірці документів починаючи з 2017 року, проте чи правомірне таке рішення податкової — під питанням. У цьому випадку радимо спілкуватися конкретно з інспектором, який проводитиме перевірку, але в будь-якому випадку ми вже давно наголошували клієнтам зберігати документи від 2017 року, щоб уникнути негативних наслідків.

Хочемо зауважити, що ці терміни не стосуються питань нарахування та сплати ЄСВ, адже в цьому випадку, податкова перевіряє весь період діяльності ФОП.

Отже, підсумуємо:

документальна позапланова перевірка ФОП може бути ініційована як Вами, так і податковою. Проте в другому випадку простежте, щоб виклик на таку перевірку був здійснений з дотриманням законодавства. Для проходження перевірки ви повинні будете надати податковій всі документи пов’язані з вашою підприємницькою діяльністю. У випадку, якщо ви закрили ФОП, але не плануєте зняття з обліку — документи однаково радимо зберігати. На додачу до статті, надаємо алгоритм дій ФОП при закритті підприємницької діяльності від ДПС:

👍ПодобаєтьсяСподобалось10
До обраногоВ обраному9
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Добрий день ! Так, але в певні моменти потрібно здійснити перереєстрацію щоб уникнути негативних наслідків, наприклад якщо ФОП зареєстрований на окупованій території, або якщо змінив місце реєстрації то і ФОП краще перереєструвати, щоб раптом не пропустити якийсь лист від контролюючих органів який може надійти на колишню адресу ФОП.

Що буде якщо проігнорувати листа? Які у цього будуть наслідки?

Відповідно до п. 121.2 ст. 121 ПКУ -неподання або подання не в повному обсязі платником податків документів чи іншої інформації на запит контролюючого органу в інших випадках, передбачених статтею 73 Кодексу, тягне за собою накладення штрафу в розмірі однієї мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний такий факт. Тобто наразі такий штраф може бути в розмірі 6700 грн.

Тобто платиш штраф і до тебе більше питань не буде? Що буде відбуватися у такому разі у довгостроковій перспективі? Через місяц/рік/5 років?

ОНОВЛЕНО:
Бачу у ПКУ наступне:
Сплата таких фінансових санкцій (штрафів) не звільняє особу від обов’язку подання інформації.

Тоді наступне питання: Чи є можливість проживаючи за кордоном закрити це питання не відвідуючи податкову?

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

А в який термін необхідно надати відповідь? Банк довго надсилає документи, не хотілося б, щоб інспектор образився)

Добрий день!
Згідно із нормами ПКУ, платники податків та інші суб’єкти інформаційних відносин зобов’язані надавати інформацію, визначену в запиті контролюючого органу, та її документальне підтвердження (крім проведення зустрічної звірки) протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом). Але, ПКУ не передбачено відповідальності за порушення термінів відповіді. Відповідальність передбачається у разі ненадання відповіді та\або не подання документів.

Незнаю як зараз, а далёкому 2011 мені дали пораду почекати три роки щоб не було руху грошей на рахунку. Тоді і аудиту не буде. І все закриваеться в момент )

Незнаю як зараз, а далёкому 2011 мені дали пораду почекати три роки щоб не було руху грошей на рахунку. Тоді і аудиту не буде. І все закриваеться в момент )

Тоді так і було. Але зараз є нюанс — треба буде ті три роки ЄСВ платити))

Але зараз є нюанс — треба буде ті три роки ЄСВ платити))

это не совсем так потому что это только в том случае если (продолжать) находиться на спрощений системи оподаткування (тот самый единий податок) а на общей системе уже «всё честно» и все налоги только от прибыли не от дохода даже

плюс отчётность раз в год в отличие от квартальной как то 3-й группы единый налог ))

это не совсем так потому что это только в том случае если (продолжать) находиться на спрощений системи оподаткування (тот самый единий податок) а на общей системе уже «всё честно» и все налоги только от прибыли не от дохода даже

ЄСВ це для усіх фопів, а не тільки для спрощеної системи
І це формально до податків не має відношення

плюс отчётность раз в год в отличие от квартальной как то 3-й группы единый налог ))

Півгодини раз у квартал на звіт, це взагалі ні про що. Тим більше що накосячити у декларації на загальній системі можна навіть якщо діяльності немає, я цю тему наприкінці 90-х проходив)

Доброго дня
Так, адже в такому разі три роки це термін позовної давності (але важливо навіть тоді подавати звітність відповідно до системи оподакування на якій ви перебували) та, як вже написали раніше — сплачувати ЄСВ

наразі все по іншому, підприємців можуть перевірити не за останні 3 роки, а з 2017 року податкова має право перевірити діяльність підприємця
Хоча тепер, на час війни ЄСВ можна не оплачувати (за вибором), та якщо підпадаєте під пільгу не сплачувати ЄСВ як ФОП

Як ви бачите, із 2011 — багато чого змінилося
а головною зміною із серпня 2023 року повернулися перевірки (документальні та камеральні). Та багато підприємців які закриваються, зіштовхнулися із тим що їм податкова надсилає листа про проходження документальної перевірки

Юліє, раз ви працюєте з Наталею, попросіть її дати відповіді на питання, що задані в темі. Або можете самі прокоментувати. Дякую

думаю, що на правду відповіді не буде) такі «кваліфіковані» бухгалтери))))))

Наталя, прокоментуйте, будь ласка. Я неодноразово бачила тут ваші топіки. Хочу розуміти, який посил ви несете в маси, тим паче, коли обстановка між фопами і ДПС (паном Гетьманцевим) загострюється. До того ж подивилась вашу компанію на work.ua, то там ви не мінімалку обіцяєте кандидатам

Наталя, мені тут на очі попався штатний розпис ТОВ «Маніфай», де ви є директором. Підкажіть, як ваші колеги виживають на мінімалку, а ви на 9200 грн?

це ж від цих сум ще треба відняти пдфо і збір, нє? тобто фактично суми ще менші: 5393,5 і 7406грн да?

та ж не знаю вже, що там віднімається чи ні. Хочеться почути кваліфіковану відповідь авторки посту, бо з нас двох бухгалтер вона (здається)

підказка: виплата премій (які оподатковуються у відповідності із чинним законодавством) законом не забороняється. при цьому соціалістичне щастя (лікарняний, відпустка) визначається сукупним доходом, куди ці премії входять. це такий нескладний прийом, що дозволяє вирівняти захист роботодавця у випадку звільнення співробітника із тим, що практикується в капіталістичних сшамерики, нічого особливого.

дякую, та мені не потрібні підказки, бо я не збираюсь будувати здогадки. Хочу чути тільки щиру правду, нічого особливого)

варінтів два — конверт чи премія. про конверт вголос ніхто притомний не скаже), а про премію можна взнати тільки якщо побачити податкове зобов’язання. маючи перед очима _тільки_ штатний розклад не можна зробити жодного обгрунтованого висновку. навіть якщо дуже хочеться)

А ви адвокат пані Наталі? Я і не роблю жодного висновку, поки не маю відповіді на питання

я не адвокат. а ви саме обманюєте, і саме що робите висновок, цитата "

як ваші колеги виживають на мінімалку, а ви на 9200 грн?

"
з якого дива ви вирішили що сукупний дохід складається із суми, зазначеної в штатному розкладі?

так виглядає, що у вас якась лічьная нєпріязнь© до авторки, можливо, підкріплена особистим знайомством)

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

доведіть або спитайте в авторки

при цьому соціалістичне щастя (лікарняний, відпустка) визначається сукупним доходом, куди ці премії входять

Мм.. що там зараз я не знаю, але раніше (років 12 тому) вони не входили до бази обчислення лікарняних та відпусток, саме тому що це премії. У той же час усілякі надбавки за стаж, науковий ступінь і таке інше — входили, та іноді змінювали базову ставку у рази.

Цікаво, схоже хтось під мільйонні премії підрихтував законодавство))

І не соромно вам крисятнічати? Приємно прибігти чмерити на замовлення Синючки?

Дослівно з її чату ваш, Наталя Кушнір, коментар «та ні, то не то) треба ловити хайп... в актуальній темі. Тоді там всі підтягуються швиденько. ІТшники нікого не пропустять, яду наллють, покажіть тільки куди)»

Айтішники, вас намагаються натравити на людину з ціллю помсти.

Ні, мені всеодно на те, хто в кого краде контент. Справа їхня і хай між собою розбираються. Суд там розсудить.
Я хотів показати саме тут саме Вас.
А з чого ви взяли, що є махінації з податками? З одного штатного розпису? Ійтішниця самостійно зробила такий висновок, а чи їй налили то у вуха (як і тисячам інших)? Штатний розпис може свідчити про порушення, але не доказувати його 100%.
В мене все. Більше не збираюсь з вами дискутувати. Хто має глузд, той прочитає.

Пані Наталя, перелогіньтесь!! Зареєстрували акаунт під цей комент?)

Ой ні, ой ні)) Наталі я не знаю, таких багато, всяких консультантів. Лиють гіменце одна на одну, де лиш можуть.

От тільки я не консультант, але у мене, як споживача контенту, є цікавість, чим живе його автор, про що і запитала

пані Наталю, ви так не нервуйтесь. перевірка дуже зацікавиться вашим штатним розписом) краще спрямуйте енергію на підготовку документів і збір грошиків на штрафи =)

Підписатись на коментарі