Закриття ФОП та зняття з обліку в податковій
Нещодавно отримали чимало повідомлень від наших клієнтів, які раніше зупинили свій бізнес і після певного часу отримали листа від податкової про зняття з обліку платника податків. Розуміємо, що таке повідомлення від податкової може викликати певне занепокоєння серед наших клієнтів. Тому вирішили роз’яснити ситуацію тут.
Спочатку розберемось, чому податкова надсилає ці повідомлення і чи дійсно потрібно підприємцеві після закриття ФОП, зніматися з обліку в податковій?
Річ у тім, що після того, як ви подали заяву державному реєстраторові (або через Дію) про припинення ФОП та подали ліквідаційну звітність — ще не означає повне закриття вашого ФОПа. Відповідно до п.п. 6 п. 11.18 розд. XI Порядку № 1588 після державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізична особа продовжує обліковуватись у контролюючих органах як фізична особа — платник податків, яка отримувала доходи від провадження підприємницької діяльності. Тобто, після подачі заяви реєстраторові та подання ліквідаційної звітності ФОП все одно продовжує обліковуватися в податковій, і саме про це теж вказують податківці у своїх листах які надходять підприємцям. Як вказує податкова у листі «...ГУ ДПС у місті Києві з метою завершення процедури припинення та зняття з обліку як фізичної особи-підприємця в контролюючому органі, пропонує вам надати документальне підтвердження щодо здійснення підприємницької діяльності». Дійсно, проведення документальної перевірки буде підставою зняття ФОП з обліку в податковій та означатиме завершення процедури припинення підприємницької діяльності.
Але чи обов’язково проходити цю перевірку?
Це наше наступне питання, і відповідь на нього — ні. Порядок проведення документальних позапланових перевірок регулюється ст. 78 ПКУ. Відповідно до ст. 78.1.7., однією з підстав здійснення документальної позапланової перевірки є припинення підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця або подача заяви про зняття з обліку платника податків. Хочемо зауважити, податковим кодексом не визначено терміну призначення документальної позапланової перевірки за заявою платника податків. Якщо ж ми говоримо про подачу заяви про зняття з обліку платника податків — то це ваше право, а не обов’язок. Тому, як висновок, ви можете самостійно ініціювати проходження перевірки в податковій, якщо бажаєте повністю знятися з обліку в податковій. Пройти документальну позапланову перевірку — це ваше право, а не обов’язок. Найчастіше це роблять клієнти, які розривають будь-який зв’язок з Україною, переїжджаючи до іншої країни. Якщо ж ви плануєте відкрити ФОП знову, ми радимо не ініціювати процедуру зняття з обліку.
У випадку, якщо перевірку ініціює податкова, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли підприємцю до початку проведення зазначеної перевірки вручено у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки. Саме тому, у тому випадку, якщо вам телефонує інспектор (що часто бувало на практиці) і просить підвезти документи в податкову — ви сміливо можете вимагати дотримання норм податкового кодексу України та оформлення процедури перевірки згідно з законодавством.
Що робити з листом?
У випадку, якщо вам надійшов лист від податкової про зняття з обліку платника податків потрібно проаналізувати ситуацію та прийняти рішення стосовно подальших дій. Якщо лист був отриманий вами на електронну пошту чи в електронний кабінет платника податків, при цьому, ви не подавали заяву про бажання отримувати документи через електронний кабінет, листування з Вами має здійснюватися шляхом надіслання за адресою (місцеперебуванням, податковою адресою) платника податків рекомендованого листа з повідомленням про вручення або особисто вручаються платнику податків (його представнику). Тому, якщо це було звичайне повідомлення на електронну пошту — ви можете не реагувати на це повідомлення. Проте, якщо такий лист ви отримали у ваш електронний кабінет платника податків, чи отримали паперову версію направлену на вашу податкову адресу — краще надати відповідь податковій. Відповідь буде залежати від рішення, чи будете ви проходити перевірку, чи ні. Якщо ви не бажаєте проходити перевірку в податковій ви можете надати відповідь щодо недотримання податковою процедури призначення такої перевірки. Ми не можемо гарантувати вам те, що після такої відповіді податкова «залишить вас у спокої». Адже дійсно, може бути таке, що наступним кроком податкової буде видача наказу на проведення перевірки по вашому ФОПові. Може бути, що вам здадуть спокій і проходити перевірку не доведеться.
Як підготуватися до перевірки та які документи потрібно надати:
Якщо все ж таки так склалося, що ви отримали наказ про проведення перевірки, або ж ви бажаєте повністю знятися з обліку в податковій — ви повинні підготуватися до податкової перевірки та зібрати для податкової всі необхідні документи. Відповідно до пункту 85.2. Податкового Кодексу України: «Платник податків зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Такий обов’язок виникає у платника податків після початку перевірки.»
Конкретного переліку документів, які ви маєте надати податковій — немає. Ми мали досвід супроводження підприємців ІТ сфери під час проходження документальної перевірки, тому на практиці можемо сформувати наступний перелік документів, що необхідний буде для податкової:
- всі первинні документи, пов’язані з отриманням доходу: договори, акти приймання-передачі наданих послуг, інвойси;
- банківські виписки;
- довідки про закриття банківських рахунків;
- книга обліку доходів.
Залежно від вашої діяльності та інших нюансів, перелік може доповнюватися. Наприклад, за наявності найманих працівників податковій можуть знадобитися зарплатні відомості. При перебуванні ФОП на загальній системі оподаткування, ви маєте також надати податковій документи, що підтверджують ваші витрати.
Питання, яке турбує всіх підприємців — за який період відбувається документальна позапланова перевірка ФОП? Нумо розбиратися.
Відповідно до статті 102 Контролюючий орган має право провести перевірку не пізніше закінчення 1095 дня (3 роки), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації. Під час дії карантину перебіг строків давності, передбачених ст. 102 ПКУ — зупинявся, тому перевірка ФОП відбувалася починаючи з 2017 року. Проте наразі, ця норма не діє, на період воєнного стану. Як обраховуються терміни наразі — не зрозуміло, адже дія карантину — завершилася, і строки мали б відновити. Якщо звертатися до податкової, відповіді на це питання нам також не вдалося отримати, вони відповідають, що наразі ДПС працює над роз’ясненнями. У своїх листах податкова все одно наполягає на перевірці документів починаючи з 2017 року, проте чи правомірне таке рішення податкової — під питанням. У цьому випадку радимо спілкуватися конкретно з інспектором, який проводитиме перевірку, але в будь-якому випадку ми вже давно наголошували клієнтам зберігати документи від 2017 року, щоб уникнути негативних наслідків.
Хочемо зауважити, що ці терміни не стосуються питань нарахування та сплати ЄСВ, адже в цьому випадку, податкова перевіряє весь період діяльності ФОП.
Отже, підсумуємо:
документальна позапланова перевірка ФОП може бути ініційована як Вами, так і податковою. Проте в другому випадку простежте, щоб виклик на таку перевірку був здійснений з дотриманням законодавства. Для проходження перевірки ви повинні будете надати податковій всі документи пов’язані з вашою підприємницькою діяльністю. У випадку, якщо ви закрили ФОП, але не плануєте зняття з обліку — документи однаково радимо зберігати. На додачу до статті, надаємо алгоритм дій ФОП при закритті підприємницької діяльності від ДПС:
35 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів