Як отримати першу роботу в ІТ

Привіт! Мене звати Андрій, я Lead Recruiter в компанії Cleveroad, маю десять років досвіду як рекрутер та вже шостий рік працюю як менеджер. Наша компанія має багаторічний досвід роботи зі стажуваннями та добре знає, як підготувати молодих фахівців з рівня Trainee до Senior. А рекрутери кожного дня спілкуються з початківцями та мають багато корисних порад, як потрібно і чого бажано уникати під час пошуку першої роботи.

Про можливості ChatGPT не писав хіба що ледачий. І ні для кого не секрет, що під час пошуку роботи кандидати користуються ним для виконання тестових, підготовки до інтервʼю та навіть під час співбесід. У цій статті я хочу розповісти про те, як розумно використовувати AI в процесі найму, а також про те, чи потрібна англійська та як узагалі потрапити в ІТ.

Спираючись на свій досвід, виділю три етапи, на які початківцям варто звернути увагу:

  • навчання;
  • пошук роботи (зокрема інтервʼю);
  • адаптація на новому місці.

Навчання

Мотивація. Перше і найголовніше питання — навіщо? Чому саме ІТ? Часто можна почути такі версії, як-от вищий дохід у галузі, цікавіші задачі, менше навантаження тощо — просто рай на землі! Насправді потрібно чітко розуміти, що вас мотивує і що у вас для цього вже є, а чому потрібно вчитись.

Якість. Якщо ви розглядаєте варіант навчання на курсах, то, окрім вартості та часу навчання, знайдіть інформацію про викладачів, почитайте відгуки, також зверніть увагу на можливість працевлаштування надалі та сертифікати. У часи популярності ІТ-спеціальностей є багато фейкових курсів, які можуть скоріш нашкодити, аніж допомогти, а також вдарити по бюджету. Під час навчання вимагайте зворотний звʼязок від ментора та практичні вправи. Чиста теорія не надто ефективна.

Проактивність. Це, напевно, найважливіший аспект. Не зупиняйтеся на курсах, шукайте додаткові джерела, підписуйтесь на спікерів, читайте відповідну літературу, за можливості відвідуйте івенти. Займайтесь самонавчанням. Окрім фахових знань, будуть перевагою, наприклад, іноземна мова, знання універсальних програм, на кшталт Photoshop, Excel, Google sheets.

Помилки та міфи на цьому етапі:

  • «Без англійської мене не візьмуть». Так, англійська важлива, її можна і треба вчити, але не всі компанії та посади потребують цього на старті. Зверніть увагу на продуктові компанії, здебільшого в них ви не будете спілкуватись безпосередньо із замовником, а тому можна почати без англійської.
  • «У мене зовсім інша спеціалізація / сфера діяльності, хіба я зможу перейти в ІТ?». Сфера не так важлива, важливі ваші навички.
  • «Зараз я виберу найпростіший курс, а з його сертифікатом уже потраплю в ІТ». Не шукайте найпростіший, шукайте найцікавіший! Вам необхідно вижати максимально знань і користі з навчання.
  • «У ІТ багато заробляють». Так, у ІТ більш прозора карʼєрна система, але заробляють добре ті, хто ефективно працює.

Пошук роботи

Усе, що стосується СV, та поради, як його оформити, писати не буду, бо зараз й без того є дуже багато статей та сервісів, як це зробити. Головне: пишіть про те, що вмієте (і побільше), і не вказуйте те, що не робили; пишіть охайно, грамотно.

Ефективне використання соціальних та професійних мереж — це потужний та вигідний шлях до пошуку роботи!

Починаємо з простого, з «пасивного пошуку». Він не потребує активної діяльності, але може бути гачком для рекрутерів та роботодавців. Вам стануть в пригоді такі ресурси: Djinni, DOU, Work.ua, Rabota.Ua тощо. Пости у власній сторінці на LinkedIn, Facebook, Instagram та навіть Threads (може хоч у цьому питанні буде корисним).

Важливо! Перед використанням соціальних та професійних мереж, переконайтесь, що ваш профіль готовий до цього «випробування»: чи презентабельна у вас фотографія, чи немає недоречного контенту тощо.

Активний пошук — це вже «продаж» себе. Розпочинайте з друзів, знайомих, тих, хто може швидко відповісти та поширити ваше CV. Можна звернутися до рекрутерів у компаніях, до яких ви хочете долучитись, поцікавитись вакансіями, залишити своє резюме на майбутнє. Узагалі, якщо ви напишите активним у LinkedIn рекрутерам, то вони вам допоможуть у репості вашого резюме, проконсультують щодо вакансій і ситуації на ринку. І чи не найочевидніше: треба «моніторити» вакансії та надсилати CV.

Розвивайте своє комʼюніті, і це трансформуються в бажане. У цьому можуть допомогти івенти, ваші пости в соціальних мережах, коментарі. Якщо вакансій мало, можна спробувати пошук за іншим тайтлом, схожі за синонімами позиції. Якщо немає відповіді — непогано нагадати про себе, тому що резюме могло загубитись, або ж рекрутер був неуважний.

Обовʼязково потрібно мати при собі супровідний лист, який зацікавить та надасть перевагу саме вам. Тезисно в ньому має буде лаконічна відповідь на питання «Чому саме ви?». Ваша мотивація працювати в цій компанії, на цій посаді тощо. Має чіпляти.

Помилки та міфи на цьому етапі:

  • некоректно складене резюме;
  • відсутність або нецікавий супровідний лист;
  • недостатнє комʼюніті або пасивна поведінка на ринку;
  • «рекрутер не відповідає — піду напишу відгук». Спочатку треба нагадати про себе, відгук не прискорить найм, скоріш ускладнить комунікацію;
  • відмова від тестових завдань — їх треба виконувати. У разі детального фідбека ви отримаєте досвід та навчитесь новому. GPT Chat можливо використовувати, але в міру. Як інструмент — він ок, але якщо копіювати, не перевіривши, слово в слово, то отримаєте відмову.
  • не лякайтесь вакансій та викликів, іноді вакансія виглядає як для супермена, а на співбесіді виходить зовсім інша історія. Треба пробувати — як мінімум, отримаєте досвід та теми для навчання. Як рекрутер, бачив на практиці не один кейс, коли відкривали вакансію на middle-senior, а закривали талановитим junior.

Співбесіда

Співбесіда — це також важливий етап у пошуках першого місця роботи, до якого потрібно ретельно готуватись. Інтервʼю зазвичай розділяється на знайомство з рекрутером та «технічне».

Співбесіда з рекрутером більш спрямована на оцінку ваших Soft Skills. Загалом, це дуже важливо: під час найму початківців для компанії більш важливі софти, ніж професійні навички. Професійним навичкам вас навчили на курсах, та й компанія продовжуватиме навчати, а от навчити відповідальності чи розвинути ініціативність важче та довше. Тому дуже важливо показати ваші сильні якості, наприклад, відповідальність. Згадайте, що були старостою в університеті, розкажіть про ваші ініціативи на роботі, навчанні, опишіть, як ретельно готували диплом, як старанно вчились — це все допоможе рекрутеру описати вас як сильну особистість.

Soft Skills важливіші за Hard Skill — доведено тисячами співбесід! Вчіться їх показувати та продавати на інтервʼю.

Перше, що потрібно перед співбесідою, — вивчити компанію, проєкт. Якщо не знайшли інформації в мережі, то можна попередньо розпитати все, що вас цікавить, у рекрутера на першому інтервʼю. Дізнайтесь також з ким відбуватиметься інтервʼю, що будуть питати та які теми підготувати. Подбайте про якісний звʼязок, тихе приміщення, техніку (з телефона краще не заходити) тощо. Про охайність та чисте приміщення думаю казати не варто. Це все надасть, по-перше, впевненості, тому що інтервʼю (особливо перше) трохи нервова штука (а коли ще й звʼязок відвалюється та кіт на голову лізе, тоді...).

Під час співбесіди важливо спілкуватись ввічливо, лаконічно та відверто. Якщо все ж таки хвилюєтесь — так і скажіть, це нормально, випийте води, зробіть паузу. Це краще, ніж давати неправильні відповіді. Якщо не знаєте щось — так і скажіть, або попросіть підказку, не треба вигадувати відповідь. Здебільшого менеджер, який наймає, не очікує правильної відповіді з першого разу, але очікує, що ви розумієтесь у галузі, у якій воно виникає. Спробуйте описати своїми словами, про що йдеться — логіка ваших роздумів буде оцінена.

Відвертість — це коли беруть на роботу не того, хто більше знає, а того, хто каже, що не знає.

Обовʼязково підготуйте ваші запитання на кінець інтервʼю, подякуйте за запитання. Якщо отримали відмову — не опускайте руки, це досвід. Зробіть висновки, повторіть теми, у яких «плавали», і пробуйте далі.

Помилки та міфи на цьому етапі:

  • не знаєте, куди прийшли на інтервʼю;
  • поганий звʼязок;
  • шумно, щось відволікає від співбесіди;
  • відсутність запитань до компанії;
  • дуже виражена знервованість;
  • намагання приховати правду чи ухилитись від відповіді.

Адаптація в новій компанії

Мало влаштуватись на роботу, треба ще пройти випробувальний період. Усі керівники цінять проактивність. Не 24\7, але ваша готовність до завершення задач, додаткове навчання у вільний час покаже вас як зацікавлену людину та натхненного співробітника.

З приводу навчання: зазвичай є ментор, але все ж таки всі цінують самостійність. Без крайнощів, не потрібно боятись задавати питання, але водночас не потрібно сидіти на руках у ментора.

Ініціативність: погляньте на процес, подумайте, що можна покращити (можливо документацію давно ніхто не оновлював), чи проведіть воркшоп на тему, у якій добре знаєтеся. Є ідея — зробіть. Це 100% побачать та оцінять.

Знайдіть щось спільне між вами та компанією поза роботою, це може буде волонтерська, спортивна діяльність тощо. Така «позашкільна» робота обʼєднує та формує міцні звʼязки. Наостанок хочу додати, що жодна онлайн-комунікація не замінить живу зустріч, тому якщо є можливість поспілкуватись вживу з колегами — зробіть це.

Підсумки

  • Відповідаємо собі: «Навіщо?». Чому саме ІТ? Що хочемо отримати на виході?
  • Не біжимо за грошима, намагаємося знайти інтерес та досвід.
  • Ретельно вибираємо курси, які відповідають запитам, надійні та перевірені.
  • Не обмежуємо себе курсами, навчаємось самостійно.
  • Ретельно готуємо резюме та пишем відповідний супровідний лист.
  • Публікуємо своє резюме у професіональних та соціальних мережах. Попередньо піклуємось про свої акаунти.
  • Активно розширюємо комʼюніті в online- та offline-форматах.
  • Використовуємо активний пошук через знайомих, рекрутерів, івенти та пошукові ресурси.
  • Готуємось до співбесіди з рекрутером та роботодавцем.
  • Робимо висновки після співбесід, готуємось ще раз.
  • Не лякаємось вакансій, ідемо на всі інтервʼю, пробуєм усі тестові.
  • На випробувальному періоді показуєм свою ініціативність, зацікавленість та проактивність.
👍ПодобаєтьсяСподобалось2
До обраногоВ обраному1
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

«Про можливості ChatGPT не писав хіба що ледачий.»

Так ця стаття ж написана чатомжпт...

Щось ні слова про ’Державну службу зайнятості’, думаю в них є багато відкритих вакансій

Зверніть увагу на продуктові компанії, здебільшого в них ви не будете спілкуватись безпосередньо із замовником, а тому можна почати без англійської.

Мені от просто цікаво, що порадить топікстартер, якщо у продуктовій компанії вся документація на англійській? А якщо компанія оплачує одразу навчання, але воно також на англійській?

Загалом — ось ці всі клікбейтні пости відірвані від реальності. І англійська непотрібна, і співбесіда з рекрутером важливіша, ніж технічна (лол), і супровідний лист обовʼязково цікавий (шо ви там взагалі хочете побачити від людини без досвіду?).

Перше і найголовніше питання — навіщо? Чому саме ІТ?

серйозно? Це найголовніше? Я навіть ніколи до цього не задумувався над цим «найголовнішим» питанням. У мене дівчата питали — нащо ти йдеш в технічний вуз, треба в економісти йти. Але то було давно. Чомусь вони теж пішли в IT-фірми або вчителями англійської або HR... Зараз я не думаю, щоб хтось питав себе навіщо? Чим ще можна займатися у житті?

Наша компанія має багаторічний досвід роботи зі стажуваннями та добре знає, як підготувати молодих фахівців з рівня Trainee до Senior.

Ейджизм — це ...

Ну може вони мають досвід підготовки молодих, а старих — не мають, бо приходили тількі молоді. Тому чому ейджизм)

Є компанії, які наймають молодих бо на них можна навалювати повно роботи, буквально їздити

Наша компанія має багаторічний досвід роботи зі стажуваннями та добре знає, як підготувати молодих фахівців з рівня Trainee до Senior.

Стосовно багаторічної брехні про дату заснування компанії то погоджуюсь, за бажанням оформлю у статтю з доказами, якщо комусь зі спільноти буде цікаво подібне почитати.

Підготовка з trainee до senior.....
Пхахахахаххахахахах

Ось мене саме це твердження насторожило та змотивувало подосліджувати компанію Cleveroad

Мені здається що тут і так все ясно, але ваше право досліджувати)

Поки є два варіанти початку для нової статті про компанію Cleveroad.

Перший, що компанії також обманюють з накруткою досвіду через дату заснування.
Така поведінка є віддзеркаленням хвилювання кандидатів, які думають дописати собі досвід також.
Перцю може додати дилема працевлаштування кандидата з фальшивим досвідом у компанію з фальшивою датою застування.

Другий варіант початку статті це зосередитись на стажуванні в компанії, підготовці фахівців з рівня Trainee до Senior, на скільки це є правдою та чи здатна компанія далі втримати цих фахівців, з відповідними посиланнями на відкриті дані.

Й третій варіант це облишити ситуацію з обманом про дату заснування бо цього замало, щоб почати критикувати компанію.

Підписатись на коментарі