Удвічі більше виконаних завдань — як Edtech-стартап впливає на мотивацію навчатись завдяки UI/UX

Привіт! Я Аня Яригіна, UI/UX-дизайнерка та менторка в Edtech-cтартапі, який допомагає вивчати ІТ-професії — Mate academy. Нашим основним продуктом є власна LMS-платформа, де безпосередньо відбувається навчання студентів. Підвищення показників утримання та залученості користувачів на цій платформі є однією з ключових задач нашої retention-команди.

Мій колега Олександр Бартосюк раніше вже описував у блозі, як ми використовуємо гейміфікацію для утримання студентів. У цій статті я наведу приклади трьох рішень, де саме завдяки UI/UX-дизайну ми покращували досвід взаємодії студентів з платформою і впливали на зростання згаданих вище показників. Зокрема, ми:

  • на 30 хвилин збільшили середній час перебування на платформі щотижня;
  • підвищили x2 показник виконання щоденних мінізавдань;
  • 43% студентів з вільним графіком навчання за власним бажанням почали встановлювати дедлайни.

UI/UX-дизайн та нагороди

Ціль — утримання. Завдяки тому, що студент отримує нагороди (бейдж), він мотивується продовжувати навчання.

Нагороди дають лідам і студентам додатковий спосіб взаємодії з нашою LMS-платформою як під час навчання, так і під час проходження базових курсів. Проте щоб ефект мотивації таки виник, ми хотіли зробити цю фічу простою у розумінні. Щоб умовне отримання нагороди надихало, а не навпаки — створювало для студента зайві питання.

Крок 1. Спершу я проаналізувала потреби, уподобання, основні дії на платформі та мотивації користувачів для того, щоб визначити, які нагороди будуть найкращими та найціннішими для них.

Крок 2. Я визначила сфери, де користувачам могла знадобитися мотивація чи заохочення. Для цього обрала фокус на поведінку користувачів на нашій платформі в перші дні. Я шукала поведінкові патерни, наприклад, які дії вони виконують і які функції вони використовують найчастіше. Також зважала на те, що ми хочемо просунути й з чим хочемо познайомити користувача.

Крок 3. Провела аналіз конкурентів, щоб дослідити, які нагороди вже існують на навчальних платформах. Результат оформила в документ, у якому описала всі типи досягнень з видами активностей та типами користувачів (для лідів, для студентів flex курсу та full-time). Типи досягнень ми затверджували командою, оцінювали всі ідеї і обирали ті, які найкраще відповідають цілям утримання студентів. А також я описала правила та критерії, за якими будуть розподілятися нагороди. Наприклад, «вирішуй принаймні 10/20/30 щоденних завдань, щоб отримати досягнення», де кількісне значення ми встановлювали таке, щоб нагорода була, з одного боку, досяжною, а з іншого — такою, що орієнтує студента стосовно результату, який ми від нього очікуємо.

Крок 4. Сформувала категорії нагород, щоб різні ачівки (нагороди) стимулювали різні дії. Тут для нас важливо врахувати декілька важливих аспектів:

  • ключові показники ефективності в навчанні, на які ми хочемо цим повпливати;
  • конкретні дії користувачів, які ми хочемо підвищити;
  • довгостроковий вплив винагороди, щоб упродовж всього навчання це було не лише досяжно, але й челенджево.

Крок 5. Щоб у підсумку графічна частина всіх досягнень добре виглядала у фінальному макеті, я адаптувала графічну частину нагороди так, щоб її було легко перевикористати під велику кількість інших досягнень з різними градієнтами та під різні категорії. Також продумані окремі назви досягнень і час, коли студент їх отримує.

Фінальний вигляд досягнень. Імена студентів замінені на вигадані.

Результат

Ми запускали цей продукт з нуля. У середньому за місяць наші студенти відкривають 46 тисяч нагород сумарно у всіх категоріях. Такий стартовий результат виправдав усі очікування.

Якщо говорити про конкретні дії, то завдяки нагородам нам вдалось підвищити взаємодію з різними категоріями. Наприклад, одна з таких категорій, коли студенти можуть оцінювати те, як їхні завдання перевірили ментори. Усе це відбувається у межах платформи та сприяє підтримці високої якості менторської допомоги. Завдяки цим нагородам частка користувачів, які оцінюють перевірку домашніх завдань ментором, зросла на 20%.

Заохочення завдяки streaks

Ціль — залучення. Необхідно заохотити студентів, які навчаються у власному темпі, навчатись регулярно.

Streaks — це популярний мотиваційний інструмент, який використовують для заохочення людей підтримувати послідовну поведінку чи звичку протягом певного часу.

Ми мали гіпотезу: якщо додати певний гейміфікований функціонал, що спонукає користувачів повертатися на платформу частіше та не робити довгі перерви впродовж курсу, зрештою студенти закінчать курс раніше або в межах адекватних термінів. Тобто вони не затягнуть з навчанням.

Спочатку ідея реалізації була така: запустити стрики у вигляді смуги з «вогників», на якій користувач може побачити власні дні навчання, «заморожені стрики» та пропущені дні. А оскільки за підтримання смуги стриків ми даємо XP, це також потрібно було показати.

Дещо зупинюсь на концепції «заморожених стриків». Ми бачили в ній потенціал, щоб з одного боку — покращити користувальницький досвід (UX), а з іншого — зменшити ризики, пов’язані зі зменшенням інтересу користувачів через втрату смуги з вогників через пропуск.

Втрата смуги демотивує, оскільки люди сприймають це як невдачу в досягненні мети. Тому, навіть якщо ми хочемо сформувати щоденну звичку, ми повинні дати змогу користувачам за потреби пропускати. Заморожені дні дозволяють користувачам відпочивати без втрати мотивації та віри у свої здібності.

Так ми ухвалили рішення надати користувачеві змогу протягом кожних п’яти днів навчання пропускати один день. Важливим було, щоб користувачеві було очевидно, що він справді може його пропустити. До того ж пропущені дні могли б накопичуватись на майбутнє, щоб використовуватись у важливих ситуаціях або для відпусток. Це надає користувачам ще більше гнучкості та зберігає зацікавленість у продукті. Що також важливо — такий підхід зменшує ризик «виходу з гри»: для багатьох користувачів тривала смуга навчання без пропусків може стати психологічним бар’єром і призвести до втрати інтересу до продукту.

Ми припустили, що ця функція допоможе зробити продукт більш привабливим і юзер-френдлі на шляху до досягнення цілей у навчанні, зберігаючи водночас баланс і віру у власні здібності.

Крок 1. Необхідно було проаналізувати вдалі кейси рішень, що існують, адже якісних прикладів конкурентів з реалізації цього функціоналу дуже багато. Серед них Duolingo, Apple Fitness, Snap, Streaksapp. Проаналізувавши їх, я ухвалила рішення зробити це у вигляді віджету на сторінці, щоб користувач завжди бачив, який у нього сьогодні день стрику.

Крок 2. Найцікавішим зі сторони UI було пропрацювати, щоб рішення виглядало не перевантажено, а іконки зберігали стиль Mate academy. Аби максимально передати користувачам вигляд замороженого елемента без додаткового пояснення «що це таке і як працює» — я відмальовувала іконки для замороженого «вогника» самостійно.

Скриншот-приклад вигляду першої версії стриків на платформі. Імена студентів замінені на вигадані.

Крок 3. Після релізу ми зібрали фідбеки та з’ясувалося, що наші студенти доволі довго тримають стрик. Аби не знецінювати велику кількість днів, яку користувач проводив на платформі, показати, як багато днів студент навчався і як багато було досягнуто, ми внесли корегування в UI. Після зміни відображення стриків студенти почали бачити «вогні» у межах календарю, а також отримали можливість гортати календар та порівнювати свою ефективність з минулим місяцем.

Скриншот-приклад вигляду першого оновлення стриків як календаря на платформі. Імена студентів замінені на вигадані.

Хотілося також зберегти вже зрозумілий елемент іконки «вогника», і я, гадаю, нам вдалося реалізувати це добре.

Результат

Після запуску стриків середній час перебування на платформі збільшився на 30 хвилин на тиждень, а студенти щодня вирішують вдвічі більше мінізавдань, ніж раніше.

М’які дедлайни

Ціль — утримання. Уникнути проблем з тим, що немає граничного терміну виконання завдань.

Ми задумались над імплементацією дедлайнів, щоб позбутись фактору невизначеності та використати це як спосіб вплинути на студента продовжувати навчатись та проходити курс у необхідний часових рамках. Так би мовити, інтегрувати зовнішню силу, яка підштовхує до навчання та визначає для студента день Х, аби уникнути проблем з відсутністю останньої дати виконання завдання.

Крок 1. Перед тим як почати працювати над UI/UX-дизайном фічі, разом з командою ми провели опитування щодо можливих рішень для встановлення дедлайнів.

Для контексту: існує дві основні групи студентів, які навчаються на парт-тайм курсі:

  • ті, хто обирав його через самостійність, відсутність рамок і можливість рухатись у власному темпі;
  • ті, хто хотів, щоб на парт-таймі були дедлайни, оскільки самомотивація не завжди спрацьовує і краще мати зовнішню силу, яка б підштовхувала до навчання.

У підсумку 38,2% студентів сказали, що хочуть мати дедлайни, навіть не зважаючи на ситуацію з електроенергією та повномасштабну війну загалом.

Базуючись на опитуванні, ми повинні були розробити логіку функціоналу, де студенти:

  • можуть входити та виходити з режиму дедлайну в будь-який час;
  • мають установити режим особистого дедлайну, тобто повинні обрати час, протягом якого вони хочуть завершити курс.

Крок 2. Щоб проаналізувати схожі патерни встановлення / налаштування будь-якої фічі, я провела юзер-тести. На тестуванні завжди добре видно, коли людина губиться і щось не розуміє, можна легко простежити за живими емоціями та діями. За їхньою допомогою ми виявили, що було незрозумілим для користувачів, які моменти в налаштуваннях інтерфейсу викликають питання та де студентам не ясно, як працює дедлайн.

Крок 3. Зібравши цю інформацію, ми покращили UX-фічі, щоб взаємодія з налаштуванням дедлайнів під свій курс була проста і зрозуміла. Основною складністю стало врахувати всі технічні аспекти. Зокрема, зрозуміти, як вираховувати прогрес студента та з якої теми рахувати старт для нових дедлайнів.

Скриншот-приклад вигляду дедлайнів на платформі. Імена студентів замінені на вигадані.

Результат

Ми також запустили цей функціонал з нуля і від моменту запуску 43% студентів парттайм використовують м’які дедлайни. Своєю чергою, цей показник дозволяє зіставляти обраний темп навчання студентів з бажаними часовими рамками з нашого боку та ще більш якісно координувати взаємодію зі студентом.

До речі, результат має навіть дещо вищий показник за цифри опитування (38,2% охочих), яке ми проводили перед початком імплементації рішення. Таке невелике збільшення маємо у зв’язку з тим, що ті, хто не виступав за дедлайни, уже після додавання фічі на платформу, почали використовувати її.

Висновки

Щоб задизайнити ці фічі, мені стало в пригоді проведення глибинних інтерв’ю та користувацьких тестувань. Завдяки ним я виявила унікальні потреби, уподобання та больові точки студентів в необхідному для підвищення мотивації до навчання контексті.
Активна взаємодія з розробниками — запорука успіху. Це дозволило мені отримувати інформацію про технічні обмеження до того, як представити дизайн. Про що ще варто подбати:

  • Під час дизайну різного функціоналу пам’ятайте про дотримання єдності дизайну. Коли це цікаві гейміфіковані фічі, існує велика спокуса додавати різні локальні особливості та побічні елементи. Проте зрештою це може негативно вплинути на єдність продукту.
  • Враховуйте всі думки на юзер-інтерв’ю та опитуваннях, фокусуйтесь на потребах користувачів. Завдяки цьому ми одразу визначили, що не кожна фіча може бути актуальною всім юзерам, а функціонал повинен бути для користувача добровільним і ненав’язливим.
  • Завжди пропонуйте фідбек. У нашому випадку дуже добре спрацьовують форми зворотного зв’язку, де студенти завжди активні і відкриті. Ми постійно залучаємо їх до надання фідбеку про новий функціонал. Аналізуємо їхні коментарі та пропозиції. На основі результатів тестів і збору відгуків завжди є ще ітерації і вдосконалення.
  • Стежте за ринком, як інші продукти рухають метрики утримання, аналізуйте нові підходи та фічі. Також відстежуйте ефективність уже імплементованого функціоналу на платформі для виявлення, що працює найкраще. Обов’язково підсилюйте це, поступово впроваджуючи розширені функції.
👍ПодобаєтьсяСподобалось12
До обраногоВ обраному3
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Всю жизнь наверное ждал проплаченную статью от мати-академи c альт аккаунта

Вітаю, Романе)
Ви можете знайти мене в LinkedIn, якщо маєте сумніви щодо акаунту :) Колонка, до речі, вийшла без жодних промо-історій.
Якщо у вас є натхнення написати свою, ось тут DOU опублікувало правила: dou.ua/forum-articles-howto

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

Підписатись на коментарі