5 поширених помилок щодо емоційного інтелекту серед новачків в IT

Усі статті, обговорення, новини для початківців — в одному місці. Підписуйтеся на телеграм-канал!

Чому люди з високим рівнем емоційного інтелекту не завжди зоряні у своїй кар’єрі? З чим ЕІ може прийти на допомогу, а з чим — ні бельмеса?

А ось і ми попали в ядро проблеми! Наші молоді колеги часто шукають ту «чарівну пігулку», що миттєво відкриє їм двері в усі IT-королівства. Чи це стосується «миті слави», великих грошей чи ідеального work-life balance, їхні очі завжди спрямовані на великий приз. І так, емоційний інтелект безумовно є тим маленьким чудовим помічником, який може допомогти нам у найнеочікуваніший момент. Але, чуєте, не варто робити з нього своєрідного тотему, який вирішить всі ваші проблеми. Розіб’ємося, що тут що, на прикладі п’яти поширених заблуд про ЕІ, які наші молоді програмісти часто вважають за чисту монету.

Помилка 1. Програміст з високим ЕІ завжди задоволений та привітний

Це досить поширене непорозуміння. Насправді все стоїть не зовсім так. Особа з високим рівнем емоційного інтелекту відчуває весь спектр існуючих емоцій. Так, вона може хвилюватися, засмучуватися та злитися. Але в чому тоді її перевага? Той, у кого розвинений ЕІ, знає, як зробити так, щоб емоції йому не заважали, а допомагали у житті та на роботі. Іншими словами, не емоції керують ним, а він керує емоціями, забираючи від них те, що потрібно в данний момент: енергію, правильний настрій та стан для вирішення завдань.

Наприклад, іноді в деяких ситуаціях пригодиться навіть злість, а радість і спокійний настрій будуть тільки заважати, а ось роздратування допоможе досягти кращого результату. Тому і важливо знати, як емоції впливають на пам’ять, мислення, дії, і навчитися вміло «жонглювати» емоціями, змушуючи їх працювати на себе.

І так, емоційний інтелект не врятує від негативних емоцій. Вони будуть виникати. І тільки від ЕІ залежить те, як наш IT-спеціаліст з ними справляється, наскільки легко та швидко виходить з неприємних емоційних ситуацій.

Розглянемо на прикладі?

Уявіть, вам «упала» задача, яку ви ніколи не робили в житті. Задача велика як слон: навіть незрозуміло, з якого боку до неї підступитися. А ще вона складна, нудна, але важлива. І ви не маєте уявлення, як її виконати цілком, а знаєте тільки перші кілька кроків. Отже, злість та агресивні емоції, спрямовані в потрібне русло, дадуть правильний заряд енергії, щоб почати її виконувати та досягти результату.

Помилка 2. Емоційний інтелект — це емпатія та співчуття

Ще одна поширена думка, що емоційний інтелект вирощує в нас лише емпатію та співчуття. Але якби це було дійсно так, техніки ЕІ не використовувалися б так ефективно при рішенні різноманітних завдань у світі IT та побудові кар’єри. Бо насправді, емоційний інтелект — це і саморегуляція, і розуміння причин виникнення емоцій, і керування комунікацією, стресом, мотивацією, і встановлення меж і якість відносин з оточуючими людьми, а також ефективні техніки для прийняття правильного рішення навіть у умовах невизначенності.

На світанку своєї кар’єри у сфері управління хостингом, коли я проходил через перші звільнення учасників команди та вів переговори на цю тему, виявилося, що емпатія, яка в мене особливо розвинена, навіть заважає. Людяність, бажання допомогти, поставитися на місце розробника, дати ще один шанс, п’яте попередження і надія, що учасник команди все зрозуміє, усвідомить і виправить те, що потрібно, пару разів зіграли злою жартівливою шуткою. Тому важливо вміти проаналізувати ситуацію і вчасно реагувати, не затягувати прийняття суворого рішення, якщо цього вимагає ситуація.

Помилка 3. Люди з високим рівнем емоційного інтелекту завжди успішні

І знову ми про «успішний успіх». Хотілося б, щоб це було так. Але, на жаль. Щоб бути успішним у кар’єрі в IT, наприклад, мало мати тільки добре розвинені soft skills, основою яких є емоційний інтелект. Поруч з цим важливі і сильні hard skills, так звані професійні навички, знання та досвід у професії.

Умовно кажучи, якщо ви початківець-програміст і не знаєте азів алгоритмів, то яким б високим не був ваш ЕІ, вершин кар’єрних ви не досягнете. Але це працює і навпаки: коли у вас сильні професійні компетенції, але слабкі soft skills, вам буде важко рухатися по кар’єрному рівню.

Близько 10 років тому серед моїх колег був backend розробник. Хороший спеціаліст, виконував усі показники. Але кожного разу після закриття його тасок всі були з відчуттям, що робота зроблена не до кінця. І все тому, що важливо не тільки виконувати свої обов’язки, а й будувати свій персональний бренд всередині команди, яка оцінює вашу роботу.

Помилка 4. Емоційний інтелект — це маніпулятивні техніки

Давайте спочатку вирішимо, що таке маніпуляція? За визначенням, це прихований вплив на людину з метою змінити її поведінку або рішення для отримання особистої вигоди. А тепер подивимося, як діє емоційний інтелект? Управління емоціями в ЕІ — це взаємодія та вплив на емоції людини відкритим шляхом, спрямоване на вирішення професійних завдань.

Нещодавно переглядав фільм «Форд проти Феррарі». Там був момент, коли головному герою пропонують сповільнити в гонці, щоб його догнали члени команди, тому що маркетологи і PR-фахівці хочуть зробити фото для таблоїдів, що три машини Ford фінішували в гонці одночасно. І далі — душу щипаючий діалог тренера з гонщиком, який є прикладом управління рішенням людини, її емоціями. А саме використовується техніка управління за цінностями. І все відбувається дуже відкрито.

Таким чином, жодних прихованих впливів на інших людей володарі розвинутого емоційного інтелекту не мають. Але, звісно, все є отрута, і все є ліки. Тому тут завжди зона відповідальності самої людини. І тим логічніше тоді, знову-таки розвивати свій емоційний інтелект, щоб не потрапити у пастку маніпуляторів.

Помилка 5. В IT немає місця емоціям, тому емоційний інтелект не потрібен

Дуже шкідлива думка з категорії «хлопці не плачуть». Насправді, Д. Канеман і А. Тверськи отримали Нобелівську премію, довівши, що жодне рішення людина не приймає без емоцій. Саме емоції впливають на наші дії, на здатність будувати причинно-наслідкові зв’язки, будувати відносини, керувати комунікацією, конфліктами. Тому, якщо ви хочете приймати ефективні рішення в IT, або щоб такі рішення приймали ваші колеги, потрібно розвивати емоційний інтелект і враховувати емоції, а не блокувати їх.

Якщо ви ще не читали випадок з медичної практики під назвою «Пацієнт Елліот», то рекомендую. Скорочено: 1982 рік, до невролога А. Дамасіо звертається пацієнт після видалення пухлини лобової долі мозку. Після операції його пацієнт втратив здатність приймати рішення. Зовсім будь-які. Що з’їсти на сніданок? У якому ресторані пообідати? Яким ручкою підписати договір? Він годинами дуже раціонально зважував усе «за» і «проти». І рішення все одно не приймав. Це не було пов’язано з розумовою діяльністю Елліота, його IQ тести були на тому ж рівні, як і до операції.

А ось проблема була в тому, що під час видалення пухлини пошкодили орбітофронтальну кору, яка відповідає за включення емоцій в процес прийняття рішень. І це доводить, що емоції є ключовими складовими процесу прийняття рішень.

Висновок

Ми бачимо, що емоційний інтелект пронизує всі сфери нашого життя. І доки одні люди вірять заблудам, інші — будують успішні проекти та кар’єри в IT. На якому боці бути — вирішувати тільки вам! Але питання розвивати чи не розвивати емоційний інтелект вже не встає. Встає питання — як?

Топові Джуни, які навчаются на проектах, підвищують свої навички ЕІ набагато швидше, адже наймогутніший стимул — це «шкура неубитого ведмедя»! Реальні виклики та необхідність адаптуватися до динамічного середовища командної роботи не лише відкривають очі на важливість емоційного інтелекту, але й надають можливість його активного розвитку. Кожен проект стає полігоном для відточування навичок управління емоціями, комунікації та вирішення конфліктів.

Так, важливість технічних знань у світі IT беззаперечна, але справжній професіоналізм виявляється там, де технічна грамотність поєднується з високим рівнем емоційного інтелекту. І це не просто модний тренд, а об’єктивна необхідність сучасного ринку.

👍ПодобаєтьсяСподобалось1
До обраногоВ обраному1
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Скажіть, це переклад з російської чи згенерований ШІ? Дуже оковирно написано.

Скажіть, це переклад з російської чи згенерований ШІ? Дуже оковирно написано.

Ну ШІ генерував би більш «літературно».
Скоріше за все автор дуже довго був в російськомовному середовищі (що логічно враховуючи, як у нас формувалось ІТ середовище), але за кілька статей все буде ок. Ключовий позитив — що стаття українською.

може ЕІ то і непогано, але не повинно виправдовувати нитіків

а стаття виглядає як переклад з російської, або намагання всунути побільше нерозмовних слів

Credibility від чувака, який гордо несе в світ назву topizdato, стрімко прямує до нуля. Здається хтось не робив домашку по «софт скілах»

1. Эмоционального интеллекта не существует. Это выдуманный современными психологами термин для продажи инфопродуктов и литературы

5 поширених заблуд щодо

Заблуда — це людина/особина, що випадково прийшла або часто губиться і її потрібно шукати, іноді бродяга. У сусідів бабусі був собака заблуда, зникав на кілька днів, а потім його знаходили в сусідньому селі.

Чому не використати слово «помилка» не ясно.

Видредагував. Стало краще?

Видредагував. Стало краще?
5 поширених заблуд щодо

Не виправлено, перевідкриваю баг :)

Наступний баг:

З чим ЕІ може прийти на допомогу, а з чим — ні бельмеса?

ні бельмеса не розумію/знаю — це наче сталий вислів не розділяється (означає зовсім не розумію), що має означати «ні бельмеса» не ясно, але дуже сумніваюсь що щось на кшталт «не допоможе/буде не корисним».

UPD.
Погуглив
uk.wiktionary.org/...​i/ні_бельмеса_не_розуміти
Бельмес «дурний; дурень» (з турецької bilmez, що є варіан­том bilbes).
Не впевнений, що воно підходить по змісту.

На жаль, відредагувати заголовок не можна

Для керівників: частіше хваліть по ділу

Для працівників: вибирайте керівників, що щиро цікавляться вашими успіхами в проєкті та кар’єрі

Ми в topizda.to пробуємо пірінгову самооцінку. До цього провели 360, зараз подивимося наскільки воно зможе змінити ситуацію із самооцінкою

Найкращий керівник — топ***а.тий

Віл керівника треба одне — щоб не заважав.

Підписатись на коментарі