stopRU — рік потому. Як розвивався, помилявся та залучав нових користувачів stopRU

Привіт, мене звати Тарас, і я хочу розповісти вам про рік життя моєї розробки stopRU — браузерного розширення для дерусифікації YouTube. Стаття з минулого року про виникнення ідеї та її реалізацію — за посиланням. Цього разу я розповім про те, що вдалось, а що ні, про спроби залучення користувачів, покращення роботи програми, а також покажу трохи статистики.
Про stopRU
Програма працює за схожим підходом на різних сторінках: коли відкривається YouTube, то вона шукає відеоблоки. На відео, яке підпадає під «російські» критерії, програма робить відгук системі, клікає «Не цікавить» чи «Не рекомендувати канал». Якщо немає можливості дати відгук на відео, наприклад, на сторінці пошуку, тоді stopRU просто затіняє його. Відео, які підвантажаться після прокручування, теж будуть проаналізовані. Більше інформації на сайті.
Приклад роботи stopRU на головній сторінці YouTube
Що змінилось в продукті за рік
Алгоритм визначення російських відео. Важливо не видаляти випадкового українські відео. Спершу російським вважалось відео, де присутні винятково російські літери, утім, такий підхід був досить радикальним. Деякі українські відео потрапляли під фільтр, і я отримував багато зауважень і критики від користувачів. Зараз програма перевіряє назву відео та каналу на наявність російських літер (ё, ъ, ы, э), відсутність українських (ґ, є, і, ї), білоруської (ў). Як зберегти у видачі білоруський контент, болгарський та інші кириличні відео — питання досі відкрите.
Архітектура програми. Її довелося переписати. Змінилась від ідеї ланцюжка функцій з ретраями до черги, яка періодично опрацьовується. Це дозволило якісніше опрацьовувати відео, не губити їх та зменшити кількість помилок. Тепер простіше відповісти на питання, що і чому відбулось чи не відбулось.
Розширення функціонала. Я додав підтримку багатьох сторінок YouTube. Тепер перелік виглядає ось так:
- головна сторінка — видаляє;
- сторінка пошуку — затіняє;
- сторінка «Що нового» — затіняє;
- сторінка відео, рекомендовані відео — видаляє;
- сторінка відео, коментарі — затіняє;
YouTube Kids. Додав підтримку YT Kids — це був один з найпоширеніших запитів від користувачів. YT Kids виявився набагато простішим і за основний сайт, і ніж я того очікував. Зараз розширення працює на більшості сторінок:
- YT Kids, головна сторінка — видаляє;
- YT Kids, сторінка відео рекомендацій — видаляє;
- YT Kids, сторінка пошуку — видаляє;
- YT Kids, сторінка «Дивитися знову» — видаляє.
Тепер є думка розширити програму на YouTube Music. Почав користуватись сервісом, щоб зрозуміти, що там потрібно зробити. Пишіть в коментарях, якщо знаєте.
Підтримка Firefox. Довелось уніфікувати трохи код і тепер різниця між версією для Chrome та Firefox зводиться до декількох рядків. Очікувано, на Firefox менша аудиторія. Кожен реліз перевіряється автоматично і швидко, на відміну від Google.
Білий список каналів. Як і з багатьма нововведеннями, на це вплинула велика кількість запитів користувачів, і я таки реалізував білий список каналів. Мені не хотілось йти на компроміс, проте я обмірковував та вирішив, що категорію людей, яким потрібен білий список, краще залучити на свою сторону, ніж мати їх в опозиції. Так, усі канали вони не додадуть. Це буде декілька російських каналів, а всі решта будуть чиститись — і всі задоволені. Також буде на один привід менше писати мені не дуже позитивні відгуки :) Запити від користувачів працюють!
Статистика
Користувачів можна рахувати по-різному, та я звернусь до даних від платформ розміщення. Google Chrome — 13 424, Mozilla Firefox — 693.
Кількість видалених відео. Це дані, які я збирав самотужки в Mixpanel. Загалом на момент написання статті — це три мільйони видалених відео за рік від початку роботи програми. Підозрюю, що частину подій не відстежив коректно :)
«Не цікавить», «Не рекомендувати канал» в часі
Видалення на YouTube Kids
Скасовували видалення 158 000 разів, з тих, що вдалось відстежити
Донати. Це не комерційний проєкт. Та було цікаво, що з цього вийде. Ділюся цифрами та міркуваннями. Рік тому був скандал з Patreon, люди не хотіли ним користуватись, а Buy Me a Coffee я вимкнув, бо компанія не хотіла виводити гроші на українські банки. Специфіка роботи програми така, що мало хто з користувачів відкриває попап-розширення. І то, напевно, відкриває тільки тоді, коли щось не те відбулось: програма видалила зайве, або ж навпаки пропустила російське відео. Я активно не закликаю до підтримки, в країні війна, і є важливіші речі. Попри все, дякую тим користувачам, які підтримують.


Доходи на Patreon і на Buy Me a Coffee (підписка)
Як я поширював продукт (що працювало, а що ні)
Гарний продукт — це добре, продукт з користувачами — неймовірно. Мій шлях поширення почався з вузького кола друзів, щоб зрозуміти, що все працює не тільки на моєму ПК.
Кількість користувачів stopRU на Google Chrome
Стаття на DOU стала основним публічним виходом у світ. З підсиленням постами у Facebook та Instagram. Це принесло перших 700 користувачів, багато ідей до покращення та групу амбасадорів. Окремо варто виділити ще одну цінність — публічна валідація спільнотою. Бачив, як люди в дискусіях використовували факт публікації для аргументу, що програма безпечна, бо перевірена спільнотою DOU. Я й сам уже цим користуюсь часом :)
Від статті я отримав значно більше, ніж очікував. Також відзначу, що інформація про stopRU не покинула бульбашки спільноти, в інших медіа було тихо.
Пости в соцмережах. Якщо у вас небагато друзів у Facebook чи підписників в Instagram, це все одно працює. Працює те, що вони вас знають, довіряють і роблять поширення, розповідають знайомим. Ефект може бути кращим за публікацію в багатьох ЗМІ. Це зараз гарно видно на волонтерських зборах. Цінуйте ваших друзів, інвестуйте у ваш соціальний капітал.
Пресреліз. Зробив сайт, щоб швидко з анімаціями розповісти про stopRU. Написав текст. Склав список медіа, в Google шукав щось в дусі «новини України», перевіряв на SimilarWeb. Далі розсилка, 96 листів :) Великі медіа навіть не відкрили листа, менші — публікували. Були й такі, що самі писали. Деякі просто копіювали пресреліз. Також писали статті російською про те, як позбутись російських відео :) У підсумку багато розголосу і посилань на сайт, проте мало встановлень.
Блогери. Неслась хвиля статей в медіа, і я вирішив, що варто її підтримати залученням влогерів. Тоді сподівався, що українські YouTube-творці мали б розповідати про розширення, адже воно корисне і для них: глядач тематичного каналу, скоріш за все, обирає між українських контентом та російським контентом. А якщо поставити розширення, то у видачі глядача залишаться тільки українські відео. Та це не працювало. Писав холодні листи, і вони залишались холодними. Гадаю, що причин тут декілька, і одна з них — люди боялись рекламувати незрозумілі програми. Найкраще працювали блогери, яких я знав через одне-два рукостискання. Я написав пости в соцмережах з проханням допомогти, хто знає лідерів думок, щоб мої друзі з ними комунікували. І це спрацювало.
Радіомарафон. Можливість сказати кілька слів на всю країну. Не знаю, скільки людей його слухають. Напевно підвищує знання про продукт, та користувачів більше не сильно стає.
Twitter. Twitter-акаунт проєкту я зробив уже після першої статті, і втратив можливість залучити аудиторію. Це була помилка, бо я не мав куди писати користувачам про покращення. Мав надію, що заведу акаунт, напишу декілька твітів і понесеться. Не понеслось.
Та майже за рік один пост незнайомої мені людини завірусився (1.6K поширень, 6К лайків, 220К переглядів) — і це принесло близько 3К користувачів. Дякую пану. Гадаю, що успіх в тому, що все було природно і щиро.
Горнятка. Партнерство з каналом УТ-2, де у випусках ведучі користуватимуться горнятками з логотипом stopRU. Тільки почали, про результат поки важко судити, та маю надію, що це дасть невеликий, проте стабільний прихід користувачів.
Користувачі. Ідея в тому, щоб користувача, якому сподобався продукт, зробити рекламником stopRU. Люди не зобов’язані цього робити. Та якщо їм справді сподобалось, чому б ні. У відповідь на відгук почав писати та просити, щоб розповіли друзям. Не знаю, як поміряти, та вірю, що спрацює в довгій перспективі.

Так виглядає інтерфейс stopRU
Плани на майбутнє
Фільтр за словами. Це можливість користувачу створити перелік слів, які він вважає російськими. Відео буде вилучено, якщо в назвах траплятимуться ці слова та не буде російських букв. Зараз програма чистить досить добре, та для цього потрібно декілька ітерацій — час. Є гіпотеза, що додавши такий фільтр, можна зменшити кількість ітерацій. Що тут поробиш, люди просять — треба робити :)
Англійська мова. Із цікавого — це те, що є іноземні користувачі, без стосунку до України, у яких у рекомендаціях зʼявляється російський контент. Пишуть, що дуже незручно з українським інтерфейсом користуватись, тому планую додати англійську версію.
Safari. Довго відкладав міграцію, та кількість запитів уже перевалила за десятки. Стримувало те, що там мало користувачів і треба платити $100 на рік за акаунт розробника.
Мобільна версія. Поки не знаю, як це красиво зробити. Та велика кількість люду, а особливо діти, споживають відео через мобільні пристрої, тому вважаю, що це дуже важливо. Є очікування, що там аудиторія більша, ніж у вебпродукту. З ідей реалізації — зробити застосунок-обгортку на мобільну вебверсію YouTube. Сайт YouTube має обмежений функціонал, та думаю, що це допустимо. Взагалі не знаю, чи таке сподобається Google Play. Діліться ідеями, як би ви розв’язували дану проблему, буду вдячний.
Окрім покращень у продукті, є бажання достукатись до великих YouTube каналів — 24, ICTV, ТСН. Вони й далі дублюють назви російською мовою. Не знаю, для чого це роблять, можливо й досі вірять в «широку аудиторію».
Підсумок
Підтримуйте військо. Створюйте продукти — країні потрібно зростання ВВП. Утілюйте вашу ідею. Спробуйте якомога швидше залучити користувачів. Вони дадуть вам силу та мотивацію йти далі. З двох ідей обирайте простішу ;)
А ще підписуйтесь на Twitter, там будуть оновлення.
Найкращі коментарі пропустити