Bird — 5 років! Як ми масштабували застосунок для оренди в Лондоні та зробили ШІ-дизайнера інтерʼєрів
Привіт. Я — Арсеній, засновник та дизайнер застосунку оренди квартир bird.
Сьогодні пташці виповнюється пʼять років, і я хочу розказати, як триває наш політ. Так, у цьому тексті буде багато пташиних аналогій. А ще буде багато картинок, тому що я дизайнер.
Кожен рік в bird — як сезон епічного серіалу. З несподіваними поворотами, успіхами, фаном, факапами і шикарними гучними фіналами.
Ідея
— Денис, а як би було круто, якби всі квартири в оренді були ось такими красивими мінімалістичними картками. Ще й на мапі, от було б круто!
— Так, було б круто (посміхається).
Саме так я памʼятаю початок роботи над bird, в обговоренні з Денисом, одним із фаундерів ЛУН. У 2018 році ЛУН виповнилось 10 років, і на річницю ми зробили відеоконцепт, як ми бачимо майбутній продукт пошуку нерухомості. Вийшло епічне відео під трек Seven Nation Army, яке ми презентували всій команді на великому екрані під час святкування дня народження.
Саме в цьому відео були ключові елементи інтерфейсу майбутнього: футуристична 3D-мапа, фільтри, АІ-помічник, commute time, 3D-планування квартири, спільний пошук та, звісно, покупка квартири в один клік. І якщо покупка квартири здавалась максимально нереалістичною на той час, то 3D-мапа виглядала дуже і дуже реалістично. На ЛУН тоді вже була мапа, але нею було незручно користуватись з телефона.
Я — фанат iOS-застосунків. Колись замість мобільного телефона я купив собі iPod touch (на iPhone тоді не вистачало грошей) і отримував неймовірне задоволення від встановлення всього, що було в Appstore і вміщалось у 16 гігабайтів мого девайсу.
А ще в той час я переїжджав від батьків і шукав першу в своєму житті квартиру. І все, чим я користувався, здавалось дуже повільним і незручним. Я відчував на кінчиках пальців, які фічі мають бути, щоб полегшити пошук.
Зрештою, складаючи всі три елементи — бачення майбутнього, любов до iOS-застосунків та активну фазу пошуку квартири — в мене почали зʼявлятись перші ескізи майбутнього bird.
Секретна розробка і запуск
Коли є чітке бачення того, що потрібно зробити — час летить блискавично. Ми швидко знайшли iOS-розробника (до речі, на той момент йому було 17 років, і він був наймолодшим співробітником компанії), і ми почали розробку. Для того, щоб запуститись швидше, ми обрали максимальний фокус. Тільки iOS. Тільки Київ. Тільки оренда квартир.
Дуже великою перевагою стало те, що в ЛУН вже були всі оголошення. Саме в цьому полягає одна з головних суперсил ЛУН — в фантастично-потужній агрегації та обробці оголошень. Це дуже сильно спростило нам задачу, і в результаті нам потрібно було відобразити готові оголошення у мобільному застосунку.
Не обійшлось і без несподіванок. Коли застосунок був майже готовий, виникло питання — яка має бути назва? ЛУН? ЛУН Оренда? Чи якась інша? На момент запуску функціонал аппу був дуже обмежений (точніше, крім 3D-мапи не було нічого), тому не хотілось отримувати негативні відгуки від користувачів ЛУН, які вже звикли до всіх фіч на сайті.
Ще ми дуже хотіли залишити мапу такою ж темно-футуристичною, якою вона була в концепті. А в ЛУН на той час всі інтерфейси були світлі. Зрештою ми вирішили запуститись з іншою назвою та брендом. До того ж, перевірити на життєздатність
— А чому саме bird?
— Ну, ти — як пташка — літаєш над містом, обираєш собі гніздечко.
Саме таке пояснення мені подобається найбільше. Але походжень назви у нас багато. Наприклад, тоді логотип ЛУН був помаранчевий квадратик, логотип Flatfy (ще один продукт ЛУН) — круглий, і мені хотілось закрити всі базові геометричні фігури. Залишався трикутник. А трикутник був дуже схожий на дзьоб пташки. Водночас його можна було влучно використати як елемент керування в застосунку — він був схожий на стрілку компаса.
Головним кольором став темно-синій, акцентним кольором — жовтий. Але не просто жовтий, а особливий жовтий, який нагадує Сімпсонів, мій улюблений мульт в дитинстві.
За три місяці ми зробили MVP. Мапа працює. Оголошення є. Іконка є. Запускаємось!
Запуск і перший рік
13 грудня 2018 року в Appstore вилупилось пташеня оренди квартир. У першій версії була тільки 3D-мапа. Не було жодних фільтрів, і неможливо було додати квартиру в обрані. Але map is the king.
Саме тоді я почав вести телеграм-канал, де розповідав про кожне оновлення, кожну подію, яка в нас відбувалась. Я й досі його веду, хоча пишу набагато рідше. Потрібно збільшити регулярність.
Разом з лоунчем ми запустили рекламу, почали спостерігати за кількістю активних користувачів, а також за відгуками. Перші відгуки були позитивні, користувачам дуже подобалась наша мапа, що тішило.
Наша перша реклама мала лише одну картинку, і лише одне слово на ній: «Переїжджай». Жодної інфи про застосунок, 3D-мапу або оренду квартир. І ця картинка успішно крутилась в рекламі декілька місяців, приносячи першу тисячу інсталів.
Але крім позитивних відгуків одразу зʼявилось багато запитів на фічі: фільтри, обране, деталі оголошення. Ми й самі користувались аппом і дуже швидко зрозуміли, що слід робити далі. Нашою головною задачею було якнайшвидше відчути, чи справді продукт життєздатний, потрібен на ринку.
Крім розробки, не забували і про розваги. На 1 квітня анонсували колаборацію з Apple — BirdPod за 999$. 52 користувачі натиснули на кнопку «Хочу».
На Великдень я заховав на bird-мапі золоте пасхальне яйце і пообіцяв, що особисто доставлю паску тому, хто його знайде. Тоді його не знайшли (а воно було заховане на острові Пасхи), але я повторював цю традицію декілька років, і в результаті був один переможець, якому я доставив смаколик.
А так ми обирали назву домену для сайту. Моя улюблена версія — bird.dog, потрібно було купувати її.
Також виникла ідея податись на дизайн-нагороду Red Dot Design Award. У той час ця міжнародна нагорода тільки починала набирати популярність, агенція Banda тоді назбирала багато таких. Було цікаво, чи здатен взагалі застосунок отримати її? Я змонтував відеопрезентацію, заповнив заявку, відправив і забув. А через пару місяців отримав лист — ми виграли, причому одразу в двох номінаціях. Це було неочікувано, приємно, на рівні з відчуттям «неможливо».
Ще більш неймовірні відчуття були, коли ми приїхали на нагородження в Берлін.
В кінці року у bird було вже 100,000 інсталів, 5,000 оцінок в Appstore з середньою 4.9 з 5, і головне — захопливі відгуки від користувачів. Тоді ми вирішили розкрити секрет про те, що bird — це експериментальна розробка компанії ЛУН. Експеримент успішно виконано, bird підтвердив свою життєздатність і летить далі.
Відсвяткували свій перший день народження тортом.
Другий рік
Ми зрозуміли важливе: робити корисні класні лавфічі, які перевищують очікування користувачів, настільки сильно, що вони розповідають про них своїм друзям — це наш шлях. Його ми притримувались постійно.
На День Святого Валентина ми зробили тіндер для квартир — Квартіндер. Це саме той момент, коли вже на рівні неймінгу відчули: Це. Буде. Бомба. І хоч фіча була фанова, користувачі зробили в ній 1,200,000 свайпів. Згодому, у 2022 році, ми перетворили квартіндер на повноцінну робочу фічу.
Разом з фановими фічами, ми вирішували біль на ринку оренди квартир. Наприклад, ми зрозуміли, що багато користувачів шукають нові, свіжі квартири, і вони не хочуть переглядати квартири з бабціним ремонтом. Разом з командою Flair
А на перше квітня ми зробили фінальну вишеньку на темі килимів: додали фільтр, який все робив навпаки — показував тільки квартири з килимами. Штучний інтелект розпізнавав килими з 99.9% точністю.
Коли ми зробили фічі прокачані штучним інтелектом, я вперше відчув силу AI.
Ми продовжували досліджувати ринок оренди, і дуже швидко знайшли великий біль — фейкові оголошення. Квартири, яких насправді не було на ринку, — їх неможливо було зняти. Шахраї використовували ці оголошення як заманухи. Ми почали розслідування, як цю проблему можна вирішити.
Обожнюю моменти, коли можна вирішити проблеми людей за допомогою технологій. Ми навчили штучний інтелект розпізнавати фейкові оголошення, враховуючи десятки параметрів, водночас представили штучний інтелект у застосунку під власним брендом — bird AI. Фіча стала гучною і помітною, про неї розповідали, навіть знімали випуски на телебаченні.
Найбільш грайливу фічу ми зробили на Новий рік: запустили гру Flappy Bird. Її можна було увімкнути, перевернувши айфон горизонтально. У цю сховану фічу зіграли 7000 людей, зробили 92 000 спроб, а 12 переможцям я подарував bird-шкарпетки.
Не обійшлось і без фейлів. У кінці року в нас зʼявилась неймовірна можливість розмістити рекламу bird у вагонах київського метро. «Геніальна» ідея, яка у нас виникла — надрукувати велетенський QR-код з посиланням на застосунок, без жодних пояснень та підказок, куди цей код взагалі веде. За цілий місяць в нас було менше 100 установок. Це був сильний урок про те, що реклама має бути зрозумілою.
Третій рік
Після повернення зі свят ми одразу продовжили робити лав-фічі, ті, що перевищують очікування користувачів. На 14 лютого bird поцілив у серце кожної лайкнутої квартири. За цей день ми отримали рекордну кількість натисків на кнопку «Додати в обране».
На 1 квітня анонсували запуск доставки їжі: bird eats. Мене досі питають, коли ми запустимось. Відповідаю: от-от.
Ми продовжували досліджувати ринок оренди, і знайшли біль, про який ніхто не каже: перегляд квартири. Для того, щоб переглянути квартиру, трьом людям (орендарю, рієлтору і власнику) потрібно домовитись, знайти час, приїхати, зустрітись, переглянути квартиру. Перегляд — одна з найскладніших і найважливіших офлайнових подій у процесі оренди.
Наше рішення — bird select: розділ з квартирами, у кожної з яких є відео румтур. Тобто її можна переглянути прямо з телефона.
Ми вирішили зробити з кожної select-квартири цукерку: додали назву, зняли відео-румтур прекрасної якості, створили детальний опис, зазначили інформацію про те, чи можна жити з тваринами та дітьми, чи є паркомісце, а ще дозволили запис на перегляд через телеграм. Фантастика.
Bird select, крім прекрасної продуктової фічі, дозволила побудувати красиву модель монетизації: рієлтори платили частину комісії за здачу квартири, якщо користувач прийшов через застосунок. Водночас конверсія здачі select-квартир була вища, ніж у звичайних квартир: користувачі вже переглядали квартиру на румтурі, а на живому перегляді були готові підписувати договір.
Референсом підсвітка селект-квартир на мапі стала моя улюблена гра Heroes III. Недарма провів за нею тисячі годин.
До кінця року ми розмістили 100 квартир у розділі select, перевіривши фічу на життєздатність.
На свій третій день народження ми анонсували запуск у Лондоні. Пташка була готова підкорювати нові країни.
Четвертий рік
22 лютого 2022 року ми зібрались в офісі ЛУН на презентацію стратегії запуску в Лондоні та домовились, що всією командою bird поїдемо у британську столицю, щоб краще відчути місто та ринок оренди.
А 24 лютого почалась повномасштабна війна. Перший місяць робили все для підтримки себе та близьких. В ЛУН запустили Корисну Карту з аптеками, магазинами та заправками. За офіційним зверненням розробили карти для ТРО. Збирали гроші на ЗСУ.
Ринок оренди квартир впав, але не в нуль. Ми були здивовані, що навіть у перші дні війни люди продовжували користуватись застосунком, шукати собі домівки, телефонувати за оголошеннями.
Через місяць, коли всі в команді були у відносній безпеці, ми все-таки вирішили запустити Лондон, незважаючи ні на що.
Під час розробки ми швидко відчули відмінності Лондона з Києвом. Лондон просто неймовірних розмірів. Недарма кажуть, що в світі є два міста: Нью-Йорк та Лондон. Він велетенський. Місто складається з 32 велечезних районів (borough), які, своєю чергою, з ще більшої кількості мікрорайонів (315 мікрорайонів). Усе ще поєднано гігантською транспортною мережею: метро (Underground, Overground, DLR), залізниця, автобуси. Якщо в Києві у нас 52 станції метро, у Лондоні — більше 500.
До того ж додаються культурні особливості. Наприклад, лондонці шукають житло за поштовими індексами: всі їх знають і використовують. А в Україні поштових індексів ніхто і не знає. Враховуючи всі особливості ринку і нового міста, ми почали швидко адаптувати продукт, постійно збираючи фідбек від лондонців та експатів.
І почали думати про запуск. У нас зʼявилось бажання розділити український та лондонський апп. По-перше, ми хотіли максимально швидко адаптувати та тестувати нові фічі в Лондоні, не витрачаючи час на адаптацію для України. Друге — назва «bird» вже була в популярного застосунку електросамокатів. І третє — ми не знали, як відреагують інші гравці на новий агрегатор оголошень. Так зʼявилась назва і застосунок birb, призначена для усіх європейських міст. А bird — в Україні.
Ми розуміли, що застосунок не підійде всім, але деякі люди точно мають зацінити нашу 3D-мапу. У Києві найбільшими поціновувачами були айтівці та креативники, тому ми вирішили саме їм дати покористуватись аппом в першу чергу. Ми зробили доступ в застосунок за інвайтами, і створили запрошення для всіх знайомих та знайомих знайомих, які працюють в найбільших IT-компаніях в Лондоні: Google, Meta, Microsoft, Monzo, Revolut, Wise.
Людям було неймовірно приємно отримувати персональні інвайти в застосунок, і вони залюбки ділились фідбеком. Так ми отримали перших 100 користувачів і море корисних інсайтів про болі в процесі пошуку квартир.
Оскільки в той час у нас не було великого бюджету на маркетинг, ми почали думати, як нам зробити гучний запуск іншим шляхом. Вирішили запуститись на Product Hunt — платформі, яка публікує запуски нових стартапів в усьому світі.
Одним з головних елементів для подачі на Product Hunt було відео. Нам потрібно було бути помітними, тому замість нудного стандартного відео ми записали реп-сингл. У цьому нам допоміг український репер OTOY. Досі передивляюсь з посмішкою.
28 травня, на день Києва, ми запустились. Запуск і підтримка українців була настільки активною, що birb посів перше місце за кількістю воутів, отримавши нагороду #1 Product of the Day.
Гучний запуск на Product Hunt допоміг отримати перші тисячі користувачів, і лондонська пташка почала взлітати. Ми отримували величезну кількість фідбеку, і швидко розуміли, які фічі робити далі.
Швидко виникло питання, як залучати нових користувачів без великого маркетингового бюджету. Оскільки запуск реклами в Лондоні коштує дуже дорого, ми пішли іншим шляхом, і почали залучати користувачів через Тікток. Також ми почали експериментувати із запуском невеликих рекламних кампаній у Тіктоці.
Разом з розвитком Лондона ми продовжували спостерігати за станом ринку оренди в Києві. Він повертався до тями. Ми зрозуміли, що оренда квартир досить стабільна, оскільки людям в будь-якій ситуації потрібно десь жити. Влітку, в пік сезону, ринок оренди в Києві повернувся до показників, що були до початку повномасштабного вторгнення.
Це був чудовий знак, тому ми на деякий час переключитись з Лондона та запустили Львів — друге за популярністю місто в Україні. Разом із запуском ми зробили «Великий літній лендліз» — перенесли всі нові фічі, які створили у Лондоні, в український застосунок: олівчик (можливість малювати довільну область на мапі), пошук, квартіндер.
Одна з найприємніших подій року: birb став учасником української делегації на найбільшій IT-конференції у Європі — Web Summit. Сама Олена Зеленська завітала до нас на стенд, і ми разом дивувались, які високі ціни на квартири на Печерську.
Дуже складний рік. Але bird продовжував летіти: підкорював Лондон та Львів.
Пʼятий рік
На 1 квітня ми разом з командою Flair зробили нову неймовірну АІ-фічу: АІ-дизайнер інтерʼєрів. Ми навчили штучний інтелект робити ремонти квартир, але тільки у двох стилях: совковий-з-килимами та скандинавський. У кожного користувача зʼявилась можливість перемалювати ремонт будь-якої квартири в застосунку. 20,000 користувачів скористались фічею, і ми отримали море позитивного фідбеку.
Наступною великою АІ-фічею став AI-match. Ми створили рекомендаційну систему нового рівня — штучний інтелект навчився рекомендувати оголошення, враховуючи навіть стилістику квартири.
Хоча це була наша перша ітерація АІ-рекомендацій, користувачі були вражені якістю. Було багато відгуків, що штучний інтелект зрозумів, що їм потрібно, і рекомендував варіанти, яких вони навіть не помічали до цього.
Кожен місяць ми продовжували спостерігати за станом ринку, публікували статистику цін. У липні ми зробили прогноз: у кінці серпня буде пік попиту на оренду квартир (так і сталось), і ціни будуть зростати (також так і сталось).
Ми максимально готували застосунок до активного спекотного сезону оренди, щоб користувачам було ще зручніше користуватись bird для пошуку. Тому додали фільтри «Можна з тваринами» та «Можна з дітьми», кнопки чатів, які дали можливість писати рієлторам, замість того, щоб дзвонити, покращили мапу та якість оголошень.
І ледь-ледь втримались, щоб не зробити найспекотніший АІ-фільтр літа.
А ще ми отримували дуже багато фідбеків з проханням розширитися на інші міста. Ми вирішили запуститись ще у трьох українських містах-мільйонниках: Харкові, Одесі та Дніпрі. Через те, що в нас вже був досвід зі Львовом, запустились ми дуже швидко.
Крім розробки, ми зробили потужну маркетингову та PR-підготовку, тому запуск був справді гучний. Настільки гучний, що Одеса, яку ми запустили от-от, почала наздоганяти Львів, який ми запустили рік тому.
В листопаді ми вдруге представили Україну на конференції WebSummit. Пітчили наш новий концепт, давали інтервʼю журналістам, показували, як в Україні навіть під час війни створюються продукти світового рівня.
І ось сьогодні bird — 5 років. Happy birdsday!
Що далі
Ми хочемо створювати прекрасний лав-продукт, який перевищує очікування. Продукт майбутнього, який за допомогою сучасних технологій може покращувати досвід однієї з найважливіших дій у житті — оренди домівки.
Що буде далі? Ми віримо, що майбутнє за АІ. Наступного року ми хочемо зробити так, щоб не користувачі шукали собі квартири, перебираючи сотні оголошень, а bird сам, за побажаннями користувача, знаходив найкращі квартири. Звучить, як магія. Але саме це ми і створюємо.
Дякую команді bird, Flair та ЛУН. Саме ви за ці пʼять років зробили пташку такою крутою, розумною, сильною і помітною.
Дякую всім нашим користувачам. Дякую, що користуєтесь, пишите відгуки, відправляєте баги та пропозиції, хвалите і скаржитесь. Ми читаємо всією командою весь фідбек і хочемо стати ще краще.
Найкращий спосіб привітати нас сьогодні — розкажіть в коментарях, як вам bird допоміг у пошуку квартири.
Ну й одразу відповім на головне питання «А коли буде на андроїд?» — чекайте анонс! 😉
31 коментар
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів