Обговорюємо on-call в роботі айтівців: переваги, недоліки, підводне каміння

Привіт, спільното! Нещодавно ми обговорювали з вами «червоні прапорці» під час пошуку роботи, і вирішили розкрити тему он-колів, що згадуються в одному з коментарів.

Як уточнюють в обговоренні, on-call — обов’язок в неробочий час почати фіксити проблему упродовж 15 хвилин по дзвінку.

Чи стикались ви з цим процесом? На яких умовах погодились би працювати в такому режимі? Розкажіть нам ✍️

👍ПодобаєтьсяСподобалось2
До обраногоВ обраному2
LinkedIn

Найкращі коментарі пропустити

У нас (давно) замовник намагався таке від нас попросити, але у команди було так багато запитань до організації процесу і до справедливої оплати цього, що вирішили це не запроваджувати.

Для мене це суттєвий удар по work/life балансу, не настільки мені потрібні ті екстра гроші щоб сидіти 24/7 біля компьютера.

С точки зрения разработчика, любой онколл это плохо. Доя менеджмента заставить разработчиков за теже деньги работать больше (это ж ваш продукт !) таки неплохой инструмент манипулирования.

Из практики, был у нас задефайнили онколл на пятерых по неделе на каждого, l1/l2 все как полагается.
В результате:
— в отпуск не уйдешь, из пяти недель ты либо л1 либо л2
— рабочая нагрузка никуда не девалась, попросту сверху еще и онколл дьютис
— выходные в обнимку с телефоном: пойти в кино, в бассейн да или просто накидатся — не выйдет.
— p0 в любой время дня и ночи. Онколл это 24/7
— количество инцидентов зашкаливали

Итог.
После года ада, я перевелся а другую тиму.
Остальные разрабы из тимы ушли
Випи, который все это дело натянул на сову — ушли из компании
Как решение онкаллов на сейчас:
Наняли контакторов на л1, задокументировали основные пайплайны, перестали эскалировать все до разработчиков. Процесс не стал проще или дешевле, но принес облегчение всем

ЗЫ все еще вздрагиваю при звуках PD

На двох різних проектах замовники хотіли собі таку штуку за майже безкоштовно. Тобто нам казали що за час який іде на реальні фікси вони будуть платити за таким самим звичним рейтом. А те шо тобі потрібно сидіти вдома біля компа вечором/вихідні/вночі — то це ваші проблеми, типу це ж не роботу робити, то за це ми не платимо.
В обох випадках команди піднімали бунт і це все відмінялось.

Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Була така штука. Я ще тоді навіть не зрозумів що попав на on-call. Був наївним, позаду була лише робота по трудовій книжці (КЗпП). Оплата «за їжу», бо ще не знав скільки я коштую на ринку і все одно після КЗпП це були суттєво більші гроші. То був мій найперший проект на ФОПі, коли ще навіть не розумів до кінця, з якого боку підійти. Посадили мене в опенспейсі з різними операторами з котрими не перетинався за обов’язками, а вся моя команда була розподілена в інших офісах по світу. Дали IP-телефон з прив’язаним американським номером. Треба було відповідати «назва компанії, як я можу вам допомогти». На питання «ви звідки» (бо акцент) треба було відповідати «штат такий-то, місто таке-то» (там де хедофіс компанії). Лише на запитання «where are you originally from» можна було сказати що з України.

Але це був on-call у щадному режимі. Я просто чергував свою зміну з 4 дня до 1 ночі, таксі оплачувалося додатково (хоча тоді ще для мене це були суттєві гроші і я часто їхав натомість велом додому аби зекономити). Також решта команди була часом на зв’язку щоб щось мені підказати, навіть якщо це не були їхні години. На вихідних працювати не доводилося.

Через півтора року компанія почала проводити скорочення і я під нього потрапив з мотивацією «бо скорочуємо всіх хто працює віддалено». А те що я по суті прив’язаний до робочого місця через хардварний IP-телефон, то якось не рахувалося. По-справжньому віддалено я працював з дому лише один раз, це коли був дуже сильний вітер і в офісі завалився шматок фальш-стелі — всі живі і здорові, але вирішив звалити додому про всяк випадок.

Ну таке. Тімлід вибив мені на прощання подвійну зарплату.

Ось на такий «on-call на мінімалках» я в принципі би погодився. Але епічне — черги в туалет через переповненість опенспейсу — запам’яталися назавжди, опісля працював лише на справжньому ремоуті.

Дали IP-телефон з прив’язаним американським номером. Треба було відповідати «назва компанії, як я можу вам допомогти»

Це точно був oncall? Бо описане більше підпадає під категорію L1 tech support. При oncall рідко дзвонить людина (хіба це трансфер чи ексалація), зазвичай це автоматизований моніторинг проблем який створює alert що щось зламалось (чи можливо зламалось)

Оскільки я сам не розумів куди я потрапив, то зараз озираючись назад, виходить що там було все разом — L1 tech support ПЛЮС реагування на алерти від моніторингу. Тільки без роботи «цілодобово без вихідних».

«on-call на мінімалках»

Ненавиджу того, хто придумав онколл. Для мене це просто нереальний моральний тиск. Постійно згадувати про те, що як я кудись піду чи поїду якщо ж мені можуть в любий момент написати.
Трошки згладжує якщо за це додатково доплачують та проблеми трапляються рідко.
В мене так було на одній із попередніх робіт — за онколл платили близько 70 доларів в день + 50 доларів в місяць стипендія на мобільний звʼязок, + додаткові вихідні якщо щось траплялось в неробочій час. Алерти хоча і були, але не часто. Тому я навіть погоджувався бути онколл на новорічні свята — 2 тижні тиші та легкі гроші. Але це було завдяки тому, що якість коду була висока + безліч моніторингу. За приблизно два роки я прокидавсь вночі лише раз, та й то був self-repaired incident.

Потім була робота в Майкрософт... Скажу чесно — мені нереально повезло, бо мене банально забули додати в ротацію. А коли через рік згадали і моя перша primary зміна повинна була бути через два місяці, — я перейшов на інше місце (не через онколл, а інші фактори).
Але те, що я чув і бачив від колег — це повний треш. Люди взагалі не мали часу працювати над тасками, так як була безліч інцидентів, довгі мітинги і дебаг сесії, та інші жахіття. Плюс, так як ротація включала декілька команд — ти міг просто попасти на проблему з частиною проекту про яку ти взагалі нічого не знав. Ну і до купи — ні тобі доплати, ні додатковий вихідних. нічогісінько.

Я завжди під час співбесіди питаю чи є онколл, який він, як часто ротація та як часто Ви прокидались у ночі. По людям одразу видно і зрозуміло до того як вони дадуть відповідь.

Я вважаю так — якщо у продукт прям вимагає підтримки 24 на 7, для цього мають бути або спеціальні люди, або наймайте людей в різних часових поясах. Звісно, якщо все лягло і ніхто не може вирішити, я спробую допомогти, та неочікуйте що я буду вдома біля ноутбуку. (забув ще один прикол про Майкрсофт — видавли не ноутбук, а десктоп. Тому під час онколлу взагалі без шансів кудись вийти)

Ого, дякую що розповіли. Не знала, що так буває

Потім була робота в Майкрософт... Скажу чесно — мені нереально повезло, бо мене банально забули додати в ротацію. А коли через рік згадали і моя перша primary зміна повинна була бути через два місяці, — я перейшов на інше місце (не через онколл, а інші фактори).
Але те, що я чув і бачив від колег — це повний треш. Люди взагалі не мали часу працювати над тасками, так як була безліч інцидентів, довгі мітинги і дебаг сесії, та інші жахіття. Плюс, так як ротація включала декілька команд — ти міг просто попасти на проблему з частиною проекту про яку ти взагалі нічого не знав. Ну і до купи — ні тобі доплати, ні додатковий вихідних. нічогісінько.

Працював в Microsoft в Парижі майже 5 років і майже всі з них мав oncall тому може це просто якісь офісні страшилки. Будь кому хто записаний в oncall rotation мали видати SAW device (бо як без нього в prod environment взагалі не пустить) — це такий ноутбук на який заборонено будь-що встановлювати, підключати будь які девайси крім навушників і мишки, немає доступу в інтернет (тільки внутрішні ресурси) і всі диски обовʼязково encrypted. Якщо не видали — aka.ms/reportitnow бо це ризик як для інженера так і для проекту.

В плані часу — якщо oncall задачі зайняли більше 6 годин в тиждень — має бути зміна primary. Якщо цього не відбулося і хтось грається в героя то він/вона сам/сама собі і проекту робить гірше. Система має знати що вона зламана, а це неможливо, коли хтось за рахунок свого сну чи вільного часу підтримує проект будь-якою ціною. Іноді треба дати зламатись, порушити SLA і в postmortem зазначити root cause (за принципом 5 why) що проект організований таким чином що SLA в нормальних умовах неможливо дотриматися. Зробити escalate і хай вже senior leadership вирішує що з ним робити.

Онколл — точно ні, це суттєва і достатня підстава шукати більш іншу роботу.

Поставимо питання по іншому
Наприклад DOU в 23:00 починає видавати на всі запити 503 service unavailable
Хто і в який термін має це пофіксити?

Якщо власнику Доу потрібно щоб хтось працював по ночах то
або ввести позмінну роботу або найняти людей в різних тайм зонах.

Так працює будь яка галузь. Чи ти думаєш що на якісь електростанції інженер працює з 9 до 5 а потім ще ночами їздить фіксати проблеми?

Я вже писав що всі ці «он колли» це щоб зекономити гроші та 24/7 технічному супорті або позмінній роботі.

фіксити проблему упродовж 15 хвилин по дзвінку

Я навіть в робочий час не хочу/не можу таке пропонувати

Майже в усіх компаніях де я працював був чи є on-call (astreinte у випадку Франції) і я мав і маю on-call задачі останні років 10 (так це 24/7 з часом першої відповіді 5-30 хв в залежності від типу ротації і проекту).

Не у всіх випадках від був потрібний і ефективно організований але є важливі аспекти які відрізняють нормальний on-call який потрібний продукту яким реально користуються і on-call в стилі карго культу:
— On-call має бути оплачуваним (робота в вихідні і вночі мусить оплачуватись краще ніж вдень, навіть «потенційна робота» що ти маєш відповісти на дзвінок мусить оплачуватись, навіть якщо дзвінка не було). Нормально якщо за 1 тиждень on-call з 0 дзвінків але з обовʼязком на них відповідати ти отримуєш 30-40% місячної ЗП (додатково до 100% звичайної зп за цей тиждень). Висока вартість on-call змушує менеджмент не зловживати і організовувати його лише там де це дійсно потрібно.
— Має бути secondary і primary бо ніхто не ідеальний і якщо primary відповісти не може — дзвонити має secondary
— Інтервал між ротаціями 8-10 тижнів (наприклад у Франції по закону максимум 1 із 6 тижнів, але як на мене це забагато, 1 раз на квартал primary значно краще)
— Планування ротацій доступно за 3-6 місяців і враховує декларовані відпустки (плюс можливість мінятися як заздалегідь так і екстрено у випадку хвороби наприклад)
— Кожний alert має мати postmortem і або виправлений з часом або виключений як noisy
— On-call має бути по своєму проекту (проекту твоєї команди) а не випадковий проект на невідомих технологіях

Переваг у on-call теж багато — завжди треба продумувати alerting, monitoring, troubleshooting playbook коли щось проектуєш (і твої колеги роблять так само). Логи треба писати знаючи що людина яка їх буде читати посеред ночі знає тебе особисто і це покращує якість логів + можна краще бачити big picture проекту.

Не розумію чому вважають що під час on-call не можна сходити в бар. Одного разу під час on-call ротації я був саме в барі з колегами і мені прийшов alert, але саме ці колеги в барі і були відповідальні за alert і з їх допомогою питання вирішилось швидше ніж без неї.

Не розумію чому вважають що під час on-call не можна сходити в бар

Можна, але коли ти отримуєш алерт то як ##### сидиш за ноутом в той час як люди відпочивають. Причому ти псуєш вільний час не тільки собі а й своїй компанії друзів.

Це, звичайно, негативна сторона on-call якої не позбутися. З іншої сторони від компанії в барі можна і відсісти, і якщо швидко (10-20 хв) вирішити проблему не вдалося — їхати з бару додому (ноутбук + мобільний інтернет в дорозі)

якщо швидко (10-20 хв) вирішити проблему не вдалося — їхати з бару додому (ноутбук + мобільний інтернет в дорозі)

Просто чудове проведення свого вільного позаробочого часу:)
Часто ще й без додаткової оплати)

Не варто відноситися до oncall як до вільного позаробочого часу. Це робочій і оплачуваний час (на неоплачуваний oncall ніколи не можна погоджуватись). А те що коли немає alert можна займатися іншими справами це бонус.
Думаю відношення до oncall сильно залежить від оплати за alert. Наприклад якщо за 4-5 тижнів oncall в рік (2-3 alert в тиждень = до 15 alert в середньому 30 хв) оплата буде 20-25 тисяч $ (1500$ за 30 хв реальної роботи) то відношення буде позитивне. А при oncall тиждень через 3 з 30 alert в тиждень без оплати або за символічну оплату в 100$ в тиждень то відношення буде сильно негативне.

Наприклад якщо за 4-5 тижнів oncall в рік

В році 52 тижні, тобто онколл буде 8-10% часу? Це означає що треба мати 10-12 девів в тімці якщо є тільки праймарі онколл людина або 20-24 якщо ще є секондарі.

Я таких великих тімок не бачив. Зазвичай в тімці до 6 девів, тому на онклолі треба буде бути від 20% до 50% часу.
Тобто від 10 тижнів (якщо тільки праймарі) і від 20 якщо ще й секондарі.
І це від бо в тімці може бути і менше інженерів.

Онколл може бути на департмент, а не тiму

І яка тоді користь з інженера який не працював з чужими сервісами?
В мене онколл завжли був по тому з чим працює команда

Для кожного алерту є дока, що робити, iнакше буде ескалацiя на тiму. Привiд писати доки.

Для кожного алерту є дока, що робити, iнакше буде ескалацiя на тiму. Привiд писати доки.

Якщо для кожного алерту є опис що робити то чого це не може робити L2 супорт який 24/7 позмінно?

Це гарне питання. Деякi контори передають онколл за сонцем з локацiï на локацiю, щоб було у нормальний робочий час.

Oncall створюють у випадку коли має сенс 24/7 гарантія доступності і коли вартість oncall менша ніж збитки від того що щось не працює.
Вартість 1 oncall rotation в рік буде (дуже приблизно) 1 SWE year (вартість оплати 1 full time інженера за рік як зп так і інші видатки) що в залежності від локації буде 100-400k$.
Щоб виправдати таку високу ціну треба щоб:

— У випадку B2C було не менше ніж 100 тисяч DAU (але краще все ж десятки чи сотні мільйонів DAU)

— У випадку B2B контракт має зазначати SLA на рівні від 99.9% з фінансовими наслідками якщо SLA не дотримуються і ця вартість буде врахована у вартості контракту. І тоді вже клієнт вирішує чи воно йому потрібно (але майже будь-який B2B в кінці ланцюжка клієнтів буде B2C тому критерій 100+ тисяч DAU можна залишити).

І якщо у проекта 100k+ DAU і потенційно 1M+ MAU (і це все приносить від 10M$ прибутку в рік щоб ризик downtime коштував дорожче за oncall) і лише 6 інженерів то скоріше всього проект understaffed. Якщо ж це не так і немає планів агресивного upscale, то вартість oncall з бізнес точки зору невиправдана.

20 або 30 (бо oncall має бути добровільний) інженерів на проекті якій приносить від 10M$ в рік прибутку (чи економії чи іншого бенефіту який можна виміряти в $) це нормально.

тому на онклолі треба буде бути від 20% до 50% часу.

В більшості країн з сильним трудовим законодавством це буде незаконна практика.

Я таких великих тімок не бачив

Будь який maang у проекті який приносить гроші і де, відповідно, мати SLA і oncall rotation обовʼязкова вимога

бо oncall має бути добровільний

Он вище з майкрософту писав що це не було добровільно

Залежить від контракту. Я теж провів на oncall в Microsoft багато років.
В залежності від комбінації із країни резиденції, проекту, року підписання контракту і додатків до нього і колективного договору це може бути як повністю добровільно без легальної можливості «примусу» так і «по можливості добровільно» — це коли треба мінімальна кількість інженерів в ротації то спочатку питають тих хто бажає, але якщо таких не вистачає то добровольців «обирають». Все одно можна цього уникнути якщо перевестись в інший відділ, чи якщо є діти до 2 років, або як казав Satya «vote with your feet».

Не розумію чому вважають що під час on-call не можна сходити в бар

Окей я пішла в бар на іншому березі Києва, пішла без ноубуку, тут прилітає алерт, яким чином я дістануся додому за 30 хвилин? Це в Харкові можна було з будь-якої точки додому доїхати за 30хв. В Києві складніше. Якщо я піду з ноубуком то не факт що в барі буде нормальний вай-фай. Машини у мене тоді не було. Я не впевнена що убер так прям швидко приїде. Я один раз півтори години їхала з правого на лівий берег. То хіба на Хрещатику хату знімати шоб до барів недалеко було. Ходити в бар і сидіти там на стрьомі — таке собі задоволення.

Окей я пішла в бар на іншому березі Києва, пішла без ноубуку

Так собі ідея ходити кудись далеко без ноутбуку під час свого primary on-call тижня.

не факт що в барі буде нормальний вай-фай

Краще вибирати бар з нормальним WiFi. Але у крайньому випадку можна зробити з телефону Wifi точку доступу для 5G мобільної мережі.

Ходити в бар і сидіти там на стрьомі

on-call це не «на стрьомі». Якщо він дзвонить так часто що це викликає сильний дискомфорт то або з проектом, або з організацією oncall щось не так.

Машини у мене тоді не було

Їхати на машині (у якості водія) щоб посидіти в барі теж може бути не найкращою ідеєю.

Найгірше це звичайно коли твоя черга випадає на різдвяні свята, але за цей період має бути додаткова оплата чи додаткові дні відпустки для компенсації (як робота в святкові дні).

Найгірше це звичайно коли твоя черга випадає на різдвяні свята, але за цей період має бути додаткова оплата

А за інші дні нє, тільки ряздвяні свята?

Хз як можна так не цінувати свій час і своє позаробоче життя)

— Кожний alert має мати postmortem і або виправлений з часом або виключений як noisy
Переваг у on-call теж багато — завжди треба продумувати alerting, monitoring, troubleshooting playbook коли щось проектуєш (і твої колеги роблять так само).

ці дві речі характеризують саме здоровий онколл але нажаль їх присутність залежить від того, наскільки доросла організація загалом (не формальна сіеемай сертифікація і тп) і конкретні підрозділи де працюєш, нажаль це 10% організацій за відчуттями

в мене моє психічне здоровʼя таке не витримало б. Є люди які можуть таке, їм повага, я ні.

На мою особисту думку, якщо компанія потребує певних активностей інженерів в неробочий час, то відповідальністю компанії має бути найм L1, L2 інженерів, в той час як відповідальністю інженерів мало би бути написання автоматизації та іншого супровідного тулінгу і документації, який допоможе сапорт спеціалістам автономно вирішувати проблеми.
Без подібного систематичного вирішення проблеми ситуація буде шкодити всім: і бізнесу, який буде неякісно закривати бізнес-ризики, сильно покладаючись на людський фактор, і працівникам, work-life balance котрих буде порушено.

З іншої сторони, не бачу нічого поганого допомогти з якимись форс-мажорами в овертайм, навіть безкоштовно(або просто піти з роботи раніше в наступний день за витрачений час) в випадку якщо проблема не спричинена систематичним забиванням керівництва на оголошені ризики.

Знайшла класну статтю

Oncall Compensation for Software Engineers
blog.pragmaticengineer.com/oncall-compensation

Принципово не бачу в цьому великої проблеми, особливо якщо ви як і я працюєте ремоут і так більшість часу проводите вдома, в тому числі й за компом.

Звісно, мають бути якісь розумні рамки, типу з 12 ночі по 9 ранку по Києву( мій режим сну ) я не зможу відповідати і треба буде чекати до ранку.
У всіх решта випадків час відповіді до години часу. В такому разі без проблем, але звісно із компенсацією якщо трапляється робота в неробочі години.

Стосовно кіно, випивки чи тренування — ну в цьому випадку треба віддавати собі належне, що вам необхідно буде відразу встати і піти вирішувати справи, якщо прилетів реквест посеред застілля чи тренування.

С точки зрения разработчика, любой онколл это плохо. Доя менеджмента заставить разработчиков за теже деньги работать больше (это ж ваш продукт !) таки неплохой инструмент манипулирования.

Из практики, был у нас задефайнили онколл на пятерых по неделе на каждого, l1/l2 все как полагается.
В результате:
— в отпуск не уйдешь, из пяти недель ты либо л1 либо л2
— рабочая нагрузка никуда не девалась, попросту сверху еще и онколл дьютис
— выходные в обнимку с телефоном: пойти в кино, в бассейн да или просто накидатся — не выйдет.
— p0 в любой время дня и ночи. Онколл это 24/7
— количество инцидентов зашкаливали

Итог.
После года ада, я перевелся а другую тиму.
Остальные разрабы из тимы ушли
Випи, который все это дело натянул на сову — ушли из компании
Как решение онкаллов на сейчас:
Наняли контакторов на л1, задокументировали основные пайплайны, перестали эскалировать все до разработчиков. Процесс не стал проще или дешевле, но принес облегчение всем

ЗЫ все еще вздрагиваю при звуках PD

чому терпіли а не відразу не послали єфективних менеджерів?
PS я не проти онколу по бажанню з рейтом хоча б x1.5( ну або з іншою компенсацією — наприклад вихідний)

А дітей чим годувати?

Їжею.

Мова ж не про то щоб ноу лайферам дозволити заробляти додатково за онколл а про то що це впарюють як обов’язкову додаткову неоплачувану активність

Буває що пошук наступної роботи затягується
А їсти треба

Была гринка в процессе, плюс хороший вестинг впереди.
Послать так просто не выйдет. Поэтому пришлось делать непопулярный шаг и делать трансфер.
Качать права и поднимать вопрос о дополнительной оплате был в корне неверным, ибо в калифорнии мы классифицируемся как exempt employees, что коротко значит overtime не оплачиваются. С другой стороны нам платили достаточно так чтоб не уйти. Иными словами проблемам не в оплате а в изменившихся обязанностях в одностороннем порядке.

Нормальная практика для серьезного продукта, в котором реализована не 101-я долинная свистелка а решаются проблемы людей

Однако это должно быть сделано корректно, а именно:
— строго по графику
— соот. фин компенсация как факта дежурства так и работ по фиксации
— четкая градация какие проблемы имеют категорию «критическая, исправить в срочном порядке»
и так далее.

И разумеется эти срочные работы не должен быть затычкой от того, что на проекте не внедрены нормальные практики разработки.

Это именно «последняя линия обороны» на аварийный случай.

Это именно «последняя линия обороны» на аварийный случай.

Так в переважній більшості онколл це коли зекономили на L2 супорт команді.
Бо що дев в 2 ночі зробить? Пофіксає багу і залиє сам на прод?)
А оті всі рестарти, ролбеки і т.п. можуть і L2 робити

Онколл це для лохів які ще не розуміють що краще мати на 10% менше ЗП (і то не завжди менше) але бути доступним максмимум з 9 до 18 у робочі дні.

На нормальних проектах за онколл доплачують ~20%.

Єдиний варіант що напевно норм це коли це твій проект і ти і так над ним 24/7 працюєш.

Бачив один проект де девелопери чергували за графікрм і їм дійсно доплачувати.
Для не девелопера це нлрма мати ротацію і дивитися за серверами.
Це частина джентельменської цгоди про гнучкий графік.
Ти зявляєшся коли ти треба,
Я не питаю де ти решту часу (і не мікроменеджу) якщо робота зроблена

Це частина джентельменської цгоди про гнучкий графік.

Ні. Угода в мене деліверити фічі вчасно, тобто що я/команда заестімейтила то до того часу і зробити.

А яка може бути угода фіксати безлімітну кількість проблем на проді 24/7 і ще й деліверити те на що комітався?

Так це зна,ить що код твій не такий і гарний

Так проблеми на проді не тільки від коду і не тільки від мого коду.

Не вполне понимаю как это работает. Редко какой программист после 30 может работать более 5 часов. Если в нерабочее время, а не дай бог во время сна побеспокоить, то на следущий день проивзодительность упадет на 50-80%. Невыспавшийся программист это тупо балласт, который нужно насильно гнать домой и заставлять отдыхать. Ну допустим посижу я на этих онколлах. Кто-то готов будет терпеть меня сидящего, пускающего слюни с туманом в голове 80% основного рабочего времени?

У нас давали на наступний день дей-оф, відсипайся й відпочивай, проблеми немає

Ну да так ще якось можна. Хоча знову ж таки питання в матчінгу фактичного навантаження до звичного тобі ворк лайф беленсу.

Ставлюся нормально.
Думаю, що, якщо інженери зацікавлені у розробці та успіху проекту (не важливо чи це продуктова компанія, чи атсорс), то швидкий фікс проду піздно ввечері — це допустима практика.
Проте, якщо інженер просто працює 8-м годин на день, лише щоб працювати 8-м годин на день — тоді ця практика може стати важким і болісним тягарем. :)

Онколл це не «швидкий фікс» це ти обязуєшся 24/7 весь тиждень реагувати на всі проблеми протягом 15, 20, 30 хвилин. Ти ходиш всюди на стрьомі і з ноутбуком. Піти в кіно — не варіант. Піти в спортзал — так, але з ноутбуком. Піти в бар з хлопцями в пʼятницю — сорі, у тебе онкол.

Ви якось в крайнощі перевертаєте що «хто не хоче онкол» той «хоче працювати тіки 8 годин і більше не цікавитись роботою».

Всі ці варіанти елементарно вирішуються повідомленням в чаті «а може хтось взяти в мене pagerduty завтра, хочу в кіно сходити». А бухгалтерія хто кому скільки винен наприкінці місяця підіб’ється.
Звісно припускаю що є токсичні команди де взаємодопомога не практикується, але онкол то найменша проблема якщо працюєш в такій.

Кіно — це нечасто, дійсно можна відпроситися раз на кілька місяців. А що робити з регулярними активностями по типу спортзалу — просити колег підмінити по три рази на тиждень? Ну і може ж вийти так, що навіть нетоксичні колеги підмінити дійсно не можуть, якщо вже мають якісь свої плани.

Всі ці варіанти елементарно вирішуються повідомленням в чаті «а може хтось взяти в мене pagerduty завтра, хочу в кіно сходити».

Всі ці варіанти не треба буде вирішувати якщо бізнес замість того щоб експлуатувати девів 24/7 найме кілька людей на цілодобовий супорт 24/7 де люди позмінно будуть доступні.

Є графік 40 годин на тиждень. Хочеш 24/7 — наймай кілька технічних людей на супорт.

І чомусь в Європі такої єресі немає, з 9 до 5 і ти вільний.
Я взагалі про роботу не хочу думати у мій вільний час.

Так, деякі країни вже прийняли закони «Right to disconnect» коли роботодавець ще й штраф отримає, якщо буде намагатися писати/дзвонити людині в неробочий час — якщо контракт 40 годин то все, арівідерчі.

Онкол же всеиодно є
Просто розумний і цивілізований
І девелопера розбудять якщо треба
Після кількох ескалацій

Я зрозумів в чому нестиковка

Дехто пише про онкол думаючи що девелоперів ек плкатують і вони перша лінія онколу.
Можливо ніколи не бачили як це працює в інших компаніях.

Девелопери зазвичай 3 тя

Ноки на 1 й є

Я працював в компаніях де були перших два рівні. І все одно дзвонили бо «щось там не працює, заджойнся на колл», де 5 людей годину дивляся як Кумар риється в логах щоб зрозуміти що впав сервіс на який залежить мій сервіс.

Онколл це дніще яке вважається норм в америці але в країнах для людей такого немає.

Навіть в Польщі, коли ти працюєш через емплойнмент (так працює якщо не більшість то принаймі половина), то в свій перший робочий день ти заповняєш анкету чи тобі ок робота в позаробочі години (х1.5 по закону) у вихідні і чи тобі ок овертайми.
Я поставив ні.

Головне шоб це був не я. А тому комусь — успіху!

Коли нам пропонували онкол, то нас було три калєки (три програміста) на проекті, які ще лінії? Якщо нас всього троє. Ну ще піем була. Забула QA був чи ні, мав бути. Більш нікого взагалі. Замовник в США. Все.

Це зовсім мала купка людей
В більшості присутніх сотні і тисяцф

Єдина причина бути зацікавленим — отримувати % від доходів.
Якщо мені платять за 40 годин, я даю 40 годин. Мені не платять за любов.

Інженер робить все щоб потім нічого не робити.
Або щоб відкрутмти іржаву гайку її ще треба мати

яка у може бути зацікавленість у юніта на якого можна замінити за 1 день (особливо зараз черга з бажаючих)
якщо ви зацікавлений в успішному успіху власників галери/продукту, працюєтє понад 8 годин.
але при цьому у вас немає матеріального інтересу в вигляді акцій компанії або хоча б бонусів.
поздоровляю вас — це велика честь працювати в нашій компанії!

Особисто не стикався. Стикались друзі.
Їх розповідей достатньо, щоб ніколи на таке не погоджуватись.

Працюю як on-call techops support вже більше року. Команда працює по змінах. В основному на один тиждень виходить 28 — 34 годин роботи замість 40. Робота в основному тиха, все залежить від бізнес періоду, але і буває досить високе навантаження роботою, плюс стрес бо в більшості випадків ти цього не очікуєш
Плюси:
— Більше розумієш роботу проекту з середини, багато комінукації з клієтном
— Досвід роботи з різними хмарними-сервісами
— Більше вихідних ніж при стандартному графіку
— Скорочення тебе не зачіпає в будь якому випадку
Мінуси:
— Зарплата, перевели на он-колл коли ще був звичайним тестером, відповідно зарплата залишилась та сама так як рейзи замороженні вже 2 роки, а за таку роботу хотілось би отримувати принаймі в два рази більше
— Графік, загалом він стабільний і цілком можливо підтримувати work/life баланс, але якби це не було робота вечері або вночі (залежить від зміни) це все одно великий дискомфорт
— Умовно заборонено відходити від ноута, тобто постійно потрібно займатись моніторингом, бути завжди на звʼязку, відповідати на повідомлення чи алерти за 5-10 хвилин
— Проблеми зі здоровʼям, стрес та графік не дуже добре відгукуються потім на вашому самопочутті
— Якщо живете з кимось то бажано працювати в окремій кімнаті, так як алерти які сповіщають про проблеми є дуже гучні, працюють по типу програми яка повідомляє про повітряну тривогу.
Тому може приносити дискомфорт вашим рідним.

Чому навчився за півроку і ким себе бачиш через 5?

звучить кріпово. пару ідей що можна покращити
— налаштувати моніторінг шо б реагувати тільки на аномальну активність і спати коли нічого не відбувається.
— телефон на вібро, ноут на гарнітуру — гучні алерти не будуть заважати іншим. навіть якщо спите вібрація це не сирена...
— було б гарно заатусорсити коллегам в іншому часовому поясі щоб вам не працювати вніч.

Додам своїх 5копійок. On-call він різний буває. Одне коли це аутсорс, де з сотні клієнтів полюбому за тиждень зміни прилетить з десяток проблем, і ніч нормально поспати, за тиждень зміни, це щастя. А зовсім інше коли за нормальну компенсацію бути on-call для контори яку обслуговуєш сам, де все можеш зробити/поправити сам і твій спокійний сон на 99% залежить від якості твоєї праці. В першому випадку вигорання то питання часу, кинув таку роботу як тільки зміг. А в другому режимі вже 6+ років і норм.

У нас (давно) замовник намагався таке від нас попросити, але у команди було так багато запитань до організації процесу і до справедливої оплати цього, що вирішили це не запроваджувати.

Для мене це суттєвий удар по work/life балансу, не настільки мені потрібні ті екстра гроші щоб сидіти 24/7 біля компьютера.

Я стакався на робочому проекті з on-call, який не мав увазі обслуговування 24/7. Ми працювали позмінно — кожен розробник працював тиждень, а далі — заступав інший. І ми працювали лише до 11 по Києву (були на звʼязку у випадку, якщо щось станеться із продом).

Окей, навіть якщо до 11. Коли нам це пропонували — то ідея була така — треба не просто бути на звʼязку, а протягом 30 хвилин дістатися до свого ноутбука і починити проблему.

Я в той час ходила в спортзал тричі на тиждень, тренування оплачені тренеру заздалегідь, відстань пішки до спортзала 12 хвилин, в цілому поход туди займав 1.5 години. Тобто мені в зал з ноутбуком ходити чи як? Між підходами перевіряти слак? А в кіно теж з ноутом? Чи нікуди не ходити? Це суттєве обмеження життя.

Може, канєшно, залежить від того, скільки грошей за це пропонується. За багато грошей можна того тренера на дом визвати, щоб ноут не тягати

Причому я нормально можу щось починити в неробочий час. Але зараз я не __зобовязана__ то робити. Якщо я біля ноута, і бачу що щось на проді сиплеться — звісно, загляну. Якщо я поїхала всією родиною в молл гуляти — то не загляну, сорі.

Пффф, щаЗ

Повторюю: ніхто в команді не віднісся з ентузіазмом, «Вау, я так мріяв про онколл!» у всіх були якісь консерни — у когось рибалка, у когось футбол, який онколл? То шо всім вийти з айті?

Не до конца понимаю вашу мотивацию. Допустим если вам платят за такую работу жирную котлету каждый месяц и вы сами для себя установили дедлайн, что мол меня хватит на такое еще например пусть 1 год и 3 месяца. А потом будет вознаграждение в виде 1 года диснейленда и путешествий. Такое я понимаю. Но по-буддистски кушать гавно до конца жизни это плохо. Очень плохо.

Ну от ми дружно всі й відмовилися жрати гівно (понаднормово працювати за копійки, бо так барін захотів).

Чи я повинна любити проект до такого ступіню, щоб радісно кричати «слава партіі! це така велика честь!» коли мені пропонують працювати 24/7?

Чи ви про оце?

Причому я нормально можу щось починити в неробочий час

тут все простіше: таке буває 1-2 рази в рік максимум, наприклад якщо я все одно чомусь була біля ноута (на доу сиділа під чайок 😅), і побачила що прод валиться, мені не жалко зреагувати, візьму взамін в інший день вихідний. То flexibility.

Мотивація раба
Треба ширше дивитися
Гроші вільний час гнучкий час і т.д

Якщо не розумієш для чого онкол і як це використовувати як фічу.

Ну фіча в даному випадку в порівнянні з нормальним режимом роботи — або суттєво більше відпочивати, або суттєво більше заробляти. Так яка фіча в онколі для працівника?

Гроші і час

Ну і як до мене дійшло дехто плутає 1 шу дінію куди касто ери дзвонять
І 3 тю де експертиза є у лід девелоперів

Ну це рулетка, при влаштуванні на роботу цього не вирахуєш. Дійсно може попастися жирний онкол із хорошими грошима за те шо носиш ноутбук при дупі, і нечастими ахтунгами. А може попастися і алярм алярм на який нервів не хватить.

Колись працював на он-колі в тризмінному режимі, тобто 8 годин на день. Так ще в принципі можна. Але це була одна з перших робіт. Зараз би погодився на таке тіки з доплатою.

А на 24/7 онкол я навіть не знаю яка має бути доплата шоб я на таке підписався.

<

он-колі в тризмінному режимі, тобто 8 годин на день

> це була одна з перших робіт

Це нокт чи кол центр,
Перша лінія
їх на це наймають

Ми говоримо про різні речі

Ну який 24 7 30
Якийсь тиждень ти з тіми відповідальний за ескалацію.
Ну позвоеять лті з першої лінії
А може й ні

Залежно від плюшок
Ти зацікавлений працювати наперед що або подзвонили абоні

Якщо я біля ноута, і бачу що щось на проді сиплеться — звісно, загляну.

Обычно девелоперов к проду даже не подпускают. Разве что избранных. Я на одном проекте несколько лет отработал и ни разу не было допуска чтобы что-то деплоить или даже полезть в базу посмотреть, что там. У лида была такая возможностью, у людей которые занимались деплоем и у пары кюа насколько я помню.

То на великих проектах. Я працюю на невеликому, деплоїти на прод може кожен дев. В нас навіть був випадок, коли новий колега задеплоїв щось на прод опівночі (бо працює, в основному, вночі), зламав важливу функціональність, а помітили це тільки наступного дня. Колега потім пояснив, що вперше бачить назву гілки main для проду.
А от у куа ніколи такої можливості не бачила. Може, тому, що працювала тільки з мануал куа, але код вони не чіпали ніколи.

Я працюю на невеликому, деплоїти на прод може кожен дев. В нас навіть був випадок, коли новий колега задеплоїв щось на прод опівночі (бо працює, в основному, вночі), зламав важливу функціональність, а помітили це тільки
наступного дня.

Звучит как какой-то неконтролируемый хаос с непонятными правилами и непонятными отвесэтственностями у людей. Тут у меня каждое поле в базу добавленное проходит через несколько стейджингов и только через пару недель попадает в прод. Никакой самодеятельности или деплоев в полночь быть не может. Куа же не просто руками что то делают а наоборот знают о проекте в целом больше чем рядовой девелопер с достаточными навыками и языков программирования и субд.

Ну так лід і буде третя чи 2 лінія онколу

На двох різних проектах замовники хотіли собі таку штуку за майже безкоштовно. Тобто нам казали що за час який іде на реальні фікси вони будуть платити за таким самим звичним рейтом. А те шо тобі потрібно сидіти вдома біля компа вечором/вихідні/вночі — то це ваші проблеми, типу це ж не роботу робити, то за це ми не платимо.
В обох випадках команди піднімали бунт і це все відмінялось.

Краще одразу створювати саппорт тіму, можна не дуже технічну, яка чергує змінами і яка здатна на базовому рівні проаналізувати алерти, глянути графічки, запустити якісь базові тести і вже тоді прийняти рішення про ескалацію.
Це буде дешевше, збереже нерви команді і покращить карму компанії.
А онколи по тижням то шлях до вигорання.

Ну ще є 2 і 3 лінія сцпорту до якої та тімв ескалює

На онколі вже піонад 2 роки, в середньому зміна тиждень через три.
Бувало всяке — і нічні інциденти і зовсім тихі місяці — залежить від бізнес періоду.
В нашій компанії це є обов’язком, але це добре оплачується (х2) і, якщо прямо надмірне навантаження, — дають відпустки. Чи погодився б я на новій роботі на таке — ні, хіба з меншим рівнем критичності — коли вирішення інцидентів можна відтермінувати до безнес годин.
З плюсів:
+ надбавка до зп
+ нестандартні кейси змушують подивитися на проблему, код та інфраструктуру з іншої перспективи
+ з часом стає більшим розуміння глобальної бізнес моделі проєкту (у нас дуууже великий проєкт)
З мінусів:
— за умов виликого навантаження надбавка не може нівелювати втому.
— критичні проблеми (злам log4j, до прикладу) змушують багато і довго працювати понаднормово.
Висновок: розробникам з маленькою дитиною (-ми) не рекомендую.
Перед тим як погодитися на онкол треба дуже сильно зважити умови та свої сили.

Так
Побачити проблеси і пофіксити в робочий час перманентно
І спати краще

В мене таке на держслужбі (до айті) було. Треба було ще й ночувати в офісі, не оплачувалось взагалі 🙃

Ти в наряд ходив?
Особливо по їдальні
Або ще гірше в караул
Що того онуолу,
Курорт

на держ службі і не оплачувалось? як таке можливо? це хіба начальство вашу зп собі забирало...

Ставлюсь добре якщо це оплачується та добровільно.
Я зараз тиждень на місяць он-колл, це гарна надбавка до ЗП виходить. Також немає обмежень по швидкості фікса проблем.

Я такі зміни інколи беру. 25% від погодинної ставки тільки за очікування. Якщо ж виникає проблема, то плюс оплата за час вирішення.

Було таке.
Почалось коли вже працював 5 років і на ринку ти нікому крім цієї контори не потрібен із своїм рідкісним експіріенсом (в Україні це єдина компанія де таке є, а через галери такі люди не продаються), а на джуна йти не хотілось.
Нічого за це не доплачували. Але часто це рішалось реально за 15 хвилин і не сильно напрягало. Якщо прям сильно їбашив вночі то давали вихідний (не одразу) ну і право послати на*** будь кого хто запитає чого запізнився

О, я якраз підіймала цю тему тут на ДОУ кілька місяців тому. В моєму випадку, всі деви відморозились, і тема з онколом затихла — на щастя, критичні проблеми на нашому відносно новому й невеликому проекті трапляються рідко.

Так цей і захист бізнесу та й працівників.

Бізнес знає, що є SLA за яким проблему почнуть вирішивати. Робітники знають, що якщо вони не на зміні, то їм не будуть телефонувати. Робітники які на зміні, отримують частину звичайної ставки за очікування та оплату за вирішення проблем.

Питання не в тому як часто проблеми, питання як ви їх будете вирішувати, коли вони з’являться. Не завжди їх можна відтермінувати на бізнес години. А очікувати що хтось цієї ночі забажає попрацювати задурно — трохи наївно.

Ви праві, будь-який процес потрібно нормально організувати. Взагалі, у нас є команда-support, які моніторять наші проекти 24/7. Дехто з менеджменту хотів, щоб і деви були доступні 24/7 на період он-колу, але нас на той момент було тільки два бекендери в команді (та й зараз всього три), а жити півмісяця поряд з ноутбуком та інетом фізично неможливо, та й не хочеться ні за які гроші світу. Щодо оплати чітких пропозицій не було, мене запитали, скільки я сама хочу. Але я знаю «щедрість» нашого замовника, вони навіть овертайми оплачують по звичайному рейту.

Підписатись на коментарі