Гайд: що робити мобілізованому ФОП на спрощеній системі оподаткування
Наразі багато фахівців у сфері IT служать в Збройних Силах України та, повертаючись, знаходяться у ситуації, коли не знають, як та коли відновити свою підприємницьку діяльність. Покроково зрозуміємо, які подальші дії потрібно вжити підприємцю (на спрощеній системі оподаткування) під час мобілізації та демобілізації.
Чи потрібно припиняти підприємницьку діяльність у разі мобілізації?
Відповідно до ч. 3 ст. 39 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» за громадянами України, які призвані на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, або прийняті на військову службу за контрактом, у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану на строк до закінчення особливого періоду або до оголошення рішення про демобілізацію, не припиняється державна реєстрація підприємницької діяльності фізичних осіб — підприємців (далі — ФОП).
Відтак, припиняти підприємницьку діяльність — не потрібно, ФОП, виключно, за власним бажанням може прийняти рішення щодо закриття ФОП (припинити здійснювати підприємницьку діяльність).
Чи потрібно сплачувати податки та подавати звітність мобілізованому ФОП?
У разі не провадження підприємницької діяльності у період проведення мобілізації нарахування податків і зборів фізичним особам — підприємцями не здійснюється.
Відтак, підприємці на спрощеній системі оподаткування, які були призвані на військову службу під час мобілізації або залучених до виконання обов’язків щодо мобілізації за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, під час особливого періоду, на весь період їх військової служби звільняють, від обов’язку нарахування, сплати єдиного податку та єдиного соціального внеску «за себе» (далі — ЄСВ), подання податкової звітності з єдиного податку та податкової звітності з податку на доходи фізичних осіб, відповідно до глави 1 розділу XIV «Спеціальні податкові режими» Податкового кодексу України (пункт 25 підрозділ 10 розділ XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України).
Чи потрібно підприємцю повідомляти податкові органи про мобілізацію ФОП?
Так, потрібно.
Підставою для звільнення щодо неможливості виконання ФОП податкових обов’язків (тобто звільнення від нарахування, сплати ПДФО, ЄП та ЄСВ) є заява ФОП та копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, із зазначенням даних про призов такої особи на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, які подаються до контролюючого органу за місцем податкової реєстрації самозайнятої особи протягом 10 днів після її демобілізації (або якщо особа перебуває на лікуванні (реабілітації) у зв’язку з виконанням обов’язків під час мобілізації — 10 днів після закінчення лікування (реабілітації)).
Наймані працівники ФОП, який мобілізований:
Якщо, попри мобілізацію, ФОП продовжує свою діяльність і має найманих працівників, то на цей час підприємець може:
- розірвати трудові договори з працівниками з власної ініціативи (п. 10 ч. 1 ст. 40 КЗпП). Своєю чергою, не можуть бути звільнені працівники, які є вагітні та жінки з дітьми відповідно до ст. 184 КЗпП та мобілізовані працівники відповідності до ст. 119 КЗпП.
- уповноважити іншу особу (керівника на своє місце) на яку покладається обов’язок нараховувати й утримувати із заробітної плати (чи інших доходів) найманих працівників ПДФО, військовий збір і ЄСВ (в тому числі дотримання уповноваженою особою ч. 2 ст. 6 Закон України «Про ЄСВ»). Суми нарахованих уповноваженою особою податків сплачуються до бюджету демобілізованою ФОП протягом 180 календарних днів (6 місяців) із першого дня її демобілізації без нарахування штрафних і фінансових санкцій.
Чи повинен мобілізований ФОП подавати звітність з ПДВ?
Законом №
Відтак, мобілізований ФОП — платник ПДВ, за звітні періоди, в яких відсутні операції з постачання або придбання товарів/послуг та відсутні інші показники, які підлягають декларуванню, не зобов’язаний подавати податкову звітність з ПДВ.
Демобілізований підприємець: строк сплати податків, подача звітності.
1. Протягом 10 днів після демобілізації (або якщо особа перебуває на лікуванні (реабілітації) у зв’язку з виконанням обов’язків під час мобілізації — 10 днів після закінчення лікування (реабілітації)) ФОП до контролюючого органу за місцем податкової реєстрації подає наступні документи, а саме:
- заяву у довільній формі;
- копію військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, із зазначенням даних про призов такої особи на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період.
2. Протягом 6 місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні або впродовж 1 місяця з дня закінчення дії наслідків, які унеможливили виконання таких обов’язків ФОП зобов’язаний виконати свій податковий обов’язок щодо нарахування, сплати та подання податкової декларації платника єдиного податку.
Додаткового нагадую, що тимчасово, з 1 березня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом 12 місяців після припинення або скасування воєнного стану, ФОП, мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе. Якщо підприємець не сплачує єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ЄСВ), він не набуває страхового стажу.
3. Протягом 6 місяців із першого дня демобілізації ФОП сплачує до бюджету суми нарахованих уповноваженою особою податків за найманих працівників ПДФО, військовий збір, ЄСВ.
Податкова звітність про суми податку, нарахованого та утриманого протягом строку військової служби самозайнятої особи уповноваженою особою з найманих працівників та інших фізичних осіб, подається демобілізованою самозайнятою особою особисто.
У разі виникнення додаткових запитань, радо відповім на них в коментарях.
9 коментарів
Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.