Тренди використання сучасних технологій у веброзробці на 2024 рік

Усі статті, обговорення, новини для початківців — в одному місці. Підписуйтеся на телеграм-канал!

Вітаю, мене звати Юрій Лучанінов, я JavaScript Team Lead у MobiDev. Базуючись на досвіді власних клієнтських проєктів, я провів огляд ключових інноваційних технологій та методик веброзробки та ділюся висновками зі спільнотою DOU.

Тренд № 1. Вибір технологій веброзробки для оптимальної інфраструктури

Успіх вашого проєкту часто залежить від інфраструктури, на якій він побудований. Це особливо важливо для стартапів та малих бізнесів, які повинні обирати доступні та масштабовані рішення для подальшого розвитку.

Водночас стартапи не завжди мають можливість інвестувати у дорогі й складні зміни інфраструктури, тому важливо уникати невизначеності та розставляти пріоритети при виборі інфраструктури для веброзробки.

Враховуйте свої потреби щодо продуктивності, масштабованості, пропускної здатності, обслуговування тощо. Для оптимального вибору архітектури та її розгортання можна залучити DevOps-інженерів.

Для прикладу, дієвим підходом являється безсерверна архітектура. Однак неправильне розділення функцій продукту на мікросервіси може призвести до зайвих витрат. З іншого боку, хмарні платформи пропонують швидкість розробки, але вимагають більших інвестицій. Важливо визначити, яку інфраструктуру ви можете собі дозволити і яка буде найкращою для вашого проєкту.

Існують чотири найбільш поширених моделі використання хмарних технологій для побудови архітектури продукту:

  • Backend as a service (BaaS);
  • Platform as a Service (PaaS);
  • Infrastructure as a Service (IaaS);
  • Functions as a Service (FaaS).

Кожна з них має свої переваги та обмеження. Розглянемо кожну модель детальніше, щоб визначити, яка найкраще підходить для вашого проєкту.

BaaS в сучасних технологіях веброзробки

Оскільки вебпрограми та мобільні програми потребують схожих серверних служб, BaaS також містить Mobile Backend як послугу (MbaaS). Клієнти вебзастосунків і мобільних застосунків здійснюють підключення до бекенду сервера у хмарі для доступу до основних функцій. Завдяки універсальності багатьох бекенд-функцій, як-от управління базами даних та аутентифікація користувачів, BaaS став широко поширеним рішенням.

Головною метою провайдерів BaaS є забезпечення потреб веброзробників у хмарних обчисленнях за допомогою інтерфейсів програмування застосунків (API) або комплектів розробки програмного забезпечення (SDK). Серед найбільш відомих провайдерів BaaS можна виділити Firebase, AWS Amplify та Azure Mobile Apps.

FaaS: Детальний розбір

Розглянемо детальніше один з цих прикладів. Firebase — це функція Google Cloud, яка виросла у самостійний сервіс. Це безсерверне архітектурне рішення, що дозволяє розробляти, запускати та управляти функціоналом застосунків.

З використанням BaaS компанії можуть отримати широко масштабовану інфраструктуру. FaaS дозволяє бізнесам автоматизувати масштабування як у більшу, так і у меншу сторону. Крім того, ця модель хмарного хостингу ідеально підходить для розробки з використанням підходу мікросервісів.

До провідних провайдерів FaaS належать IBM Cloud Functions, Amazon AWS Lambda, Google Cloud Functions, Microsoft Azure Functions та OpenFaaS. Якщо ваш проєкт потребує гнучкості та адаптивності, хмарні сервіси такого типу можуть стати ідеальним рішенням.

PaaS: Можливості і обмеження

Модель PaaS орієнтована на надання інфраструктури, необхідної для розробки застосунків. Це дає розробникам можливість проєктувати, тестувати та розміщувати свої проєкти безпосередньо на платформі. Вони отримують доступ до широкого спектра шаблонів, інструментів, бібліотек і коду, що значно прискорює процес розробки. Такий підхід є чудовим рішенням для забезпечення швидкої та ефективної роботи.

Однак PaaS не є універсальним рішенням. Наприклад, вона не завжди є оптимальним варіантом для модернізації застарілих застосунків. Існує також питання безпеки даних — оскільки PaaS базується на інфраструктурі, яка не належить вам, це може створювати ризики для ваших даних. Крім того, такий підхід може призвести до залежності від провайдера, ускладнюючи перехід до послуг інших провайдерів без значних витрат на перехід.

Тренд № 2. Масштабування продукту для великих команд через мікросервіси

Попри зниження популярності підходу архітектури мікросервісів в останні роки, мікросервіси все ще залишаються актуальним рішенням для масштабування великих і складних продуктів, які включають кілька міжфункціональних команд.

Якщо продукт має кілька бізнес-доменів або потребує інтеграції з застарілими системами чи сторонніми сервісами, мікросервіси можуть забезпечити модульний підхід для окремого управління та обслуговування різних компонентів.

Системи контейнеризації, такі як Docker та Kubernetes, дозволяють розробникам легко розбивати проєкти на відокремлені частини. Важливим є питання визначення, які саме функції продукту варто переносити на мікросервіси, щоб не ускладнювати систему без потреби. Це вимагає детального планування, аналізу поточного стану системи та професійного погляду архітекторів.

Мікросервіси навряд можна назвати економічно ефективним рішенням для більшості проєктів. Скоріше, це ефективний спосіб масштабування для великих систем, розробка яких зайшла в глухий кут.

Правильний розподіл функціональності на окремі мікросервіси може забезпечити гнучкість у подальшій розробці та знизити витрати на підтримку. Кожен мікросервіс може бути розроблений для обробки певної точки інтеграції, забезпечуючи більшу адаптивність до нових вимог бізнесу.

Ще одна перевага такого підходу полягає у здатності інтегрувати різноманітні технології, оскільки кожен мікросервіс може бути побудований з використанням різних мов програмування та фреймворків.

Наприклад, комплексну е-комерційну програму можна розділити на мікросервіс керування користувачами, побудований на PHP, який має широкі бібліотеки для такого роду завдань, і сервіс, що відповідає аналітиці даних на Python, який чудово підходить для обробки даних.

Тренд № 3. Створення платформонезалежних рішень з використанням PWA

Якщо ваш проєкт націлений на декілька платформ в рамках проєкту з веброзробки, прогресивні вебзастосунки (PWA) можуть бути вдалим рішенням. Це чудовий вибір для стартапів, у тому числі для невеликих команд всередині вже розвинених компаній.
Наявність кросплатформових вебзастосунків значно спрощує доступ до вашого проєкту для широкої аудиторії. Крім того, ця технологія дозволяє розробникам швидко вивести вебзастосунки на ринок.

Серед переваг PWA можна відзначити:

  • єдину кодову базу для застосунка, що працює на різних платформах;
  • доступ до PWA через браузер або можливість «встановлення» подібно до нативних застосунків;
  • адаптивний вебдизайн;
  • невеликий за обсягом розмір;
  • адаптованість під SEO, можливість індексації PWA пошуковими системами.

Проте слід враховувати, що PWA мають обмежені можливості і не можуть повноцінно використовувати рідні функції платформи, на якій вони працюють, через обмеження браузера. Деякі платформи також не підтримують певні функції PWA залежно від типу пристрою.

Чи варто використовувати PWA для вашого проєкту? Якщо стратегія передбачає швидкий вихід на ринок та охоплення декількох платформ за допомогою однієї кодової бази, то моя відповідь — так.

PWA — це швидший і більш економний спосіб запуску застосунків для стартапів, а також відмінний варіант для великих компаній, які прагнуть зробити свої застосунки більш доступними. PWA також можуть працювати в офлайн-режимі. Ця технологія має багато перспективних ніш для корпоративного програмного забезпечення та швидкої трансформації застарілих вебзастосунків.

Прогресивні вебзастосунки мають значний потенціал для розвитку в галузі веброзробки. Це чудовий варіант для компаній, які мають на меті покращити доступність своїх продуктів та потребують швидкого виходу на ринок.

Нещодавно у неофіційних джерелах з’явилася інформація про те, що Apple тестує відключення PWA для Європи в новому оновленні iOS. Також, у Євросоюзі набув чинності закон, який змушує Apple додати сторонні магазини додатків на iOS.

У відповідь Apple представила нові умови для розробників, які наче й не порушують закон, але з іншого боку дещо його перекручують. Що це за умови?

По-перше, це комісії, які роблять новий процес безглуздим. Наприклад, розробники застосунків у Європі із заробітком $10 млн на рік повинні будуть віддати Apple півмільйона доларів на місяць або $6,2 млн на рік!

Тобто Apple забирає понад 60% від прибутку програми зі стороннього магазину. А для розробників, які заробляють менш як $0,57 з кожного користувача, прибуток виявиться взагалі негативним. Тобто вони ще залишаться винні Apple. І це без урахування інших витрат.

Схема досить хитра, тому розрахунки можуть бути різними залежно від різних початкових даних. Але Apple все ж пішла на компроміс із ЄС на максимально вигідних для себе умовах. Ви хотіли альтернативні App Store магазини — ви їх отримали. Але, як то кажуть, є нюанс.

Друга умова — це можливе обмеження progressive web apps (PWA). Це вебсайти, які завдяки сучасним браузерам можуть практично не відрізнятися від нативних застосунків.

Такі PWA компанія спочатку не контролює. Наприклад, через санкції Apple видалила мобільні програми багатьох банків з AppStore, але PWA допоміг вирішити цю проблему і банки запустили повноцінні вебкопії нативних застосунків.

В останній бета-версії iOS 17.4 розробники знайшли докази того, що компанія тестує відключення їхньої працездатності для європейських користувачів. Тобто тепер такі програми працювати перестануть.

Можливо, це просто баг і до офіційного релізу його виправлять. Але це поки невідомо.

Тренд № 4. Орієнтація на підхід API-first у веброзробці

Складні системи та платформи часто покладаються на API для досягнення цілей в бізнесі. Підхід, заснований на API з початку проєкту, спрощує роботу над фронтендом та бекендом. Він гарантує, що розробники можуть зосередитися на реалізації ключових функцій застосунка і забезпеченні доступності даних у чітко визначеному та структурованому форматі.

Representational State Transfer (REST) добре відомий своїм широко застосовуваним набором правил. Однак, з’явилася альтернатива, GraphQL, що дозволяє надавати описи даних у API. Це надійна технологія для компаній, що шукають рішення, орієнтоване на API.

Серед переваг GraphQL:

  • можливість робити точніші запити, зменшуючи обсяг переданих даних;
  • необхідність лише одного endpoint;
  • жорстка типізація, що дозволяє розробникам оцінювати помилки ще до виконання завдання;
  • можливість комбінувати запити.

Ще одна перевага GraphQL — зменшення залежності між фронтенд- та бекенд-розробниками. Бекенд-розробникам достатньо лише одного разу описати схему даних. Після узгодження схеми, фронтенд-розробникам не потрібно створювати нові endpoints або змінювати дійсні. Створення запитів та комбінування даних ґрунтується на описаній схемі, що зменшує взаємні блокування, затримки та проблемні місця, роблячи розробку вебзастосунків легшою та ефективнішою.

Більшість застосунків потребують складних масивів даних для рендерингу сторінок. Однак нові фронтенди отримують тільки необхідні дані, без затримок завдяки GraphQL. GitHub, New York Times та інші організації вже перейшли на GraphQL. Однак важливо переконатися, що ваша команда розробників знайома з цими різновидами API. В іншому випадку, традиційний REST може бути кращим варіантом.

Тренд № 5. Розглядаємо HTML-over-the-Wire замість традиційного SPA

Одним з ключових трендів у веброзробці останніх років є зростання вимог споживачів до інтерактивності та динаміки вебзастосунків. Для створення таких застосунків альтернативою односторінковим застосункам (SPA) може стати HTML-over-the-Wire.

Налаштування інфраструктури фулстек може забирати багато зусиль і ресурсів. REST API має обробляти логіку домену, а також потрібно налаштувати сам API, забезпечити безпеку, валідацію, та серіалізацію даних. Однак традиційні бекенд-фреймворки, як Ruby on Rails, пропонують більш гнучкий підхід.

З Ruby on Rails Hotwire бекенд займається рендерингом шаблонів та виконанням бізнес-логіки. Також згодом можна додати інтерактивні компоненти та віджети з Ruby on Rails Hotwire. Крім того, вебсайти, вже створені на Ruby on Rails, можуть інтегрувати ці інтерактивні елементи.

Технологія HTML-over-the-Wire кидає виклик стереотипам односторінкових застосунків. З одного боку, це економний інструмент у веброзробці. З іншого боку, багато відомих компаній цінують свободу модернізації застарілих вебзастосунків за допомогою сучасних функцій.

За допомогою HTML-over-the-Wire сервер виконує рендеринг шаблонів і відправляє оновлення HTML-фрагментів через з’єднання WebSockets. Бекенд зберігає сесію користувача та стан UI, що сприяє швидшому завантаженню сторінок.

Ця техніка усуває необхідність у складному рендерингу JavaScript, поліпшуючи основні вебпоказники сторінки з погляду SEO. Немає потреби в проміжному REST чи GraphQL API. Однак такий підхід пов’язаний з певними труднощами, оскільки неможливо швидко розробити адаптивний вебдодаток.

Ми розглянули далеко не всі бізнес-кейси. Зокрема, HTML-over-the-Wire може бути не найкращим вибором для застосунків, які включають багато сторонніх інтерактивних JavaScript-віджетів, таких як WYSIWYG-редактори, інтерактивні карти та 3D-візуалізація. Підтримка PWA також малоймовірна для HTML-over-the-Wire. Однак це все одно гарна альтернатива традиційним SPA.

Тренд № 6. Прийняття штучного інтелекту та машинного навчання як одного з ключових вебтрендів

Нещодавня революція штучного інтелекту зробила його найважливішим трендом веброзробки цього року. Далекоглядні стартапи, які прагнуть отримати перевагу на ринку, а також компанії, які хочуть модернізувати свої вебзастосунки, вже користуються перевагами ШІ.

Інтелектуальний пошук і чат-боти

Замість того, щоб просто шукати ключові слова, інтелектуальний пошук використовує прогресивні техніки для отримання більш актуальної інформації на запити. Natural language processing (NLP) є ключовою частиною процесу якісної обробки пошукових запитів, оскільки допомагає якісно зрозуміти сенс пошукового запиту, щоб отримати кращі результати.

Чат-боти зі штучним інтелектом — це перевірений засіб для використання подібних технологій у вебзастосунках. Користувачі можуть вводити питання, так само як вони б звернулися по допомогу до іншої людини.

Чат-бот розшифровує запитання за допомогою NLP і береться до роботи. Наприклад, чат-бот на сайті SaaS-стартапу може відповідати на запитання, використовуючи інформацію безпосередньо з вебсторінок сайту.

Альтернативний підхід до інтеграції моделей ML

Інтеграція ШІ може вимагати значних обчислювальних потужностей. Однак хмарні сервіси з інструментами ML можуть стати реальною альтернативою. Важливо зрозуміти, чи такий підхід допоможе саме вашому проєкту.

У багатьох випадках для вирішення завдань за допомогою машинного навчання не завжди потрібна нейронна мережа або графічний процесор. Ми можемо обійтися комбінацією простих моделей та інструментів, а також відповідними сервісами для розробки на Python.

Тренд № 7. Вибір технічного стека, що дозволяє виконувати веброзробку повного циклу

Багато компаній можуть скористатися перевагами розробки застосунків, використовуючи один технологічний стек. Такий підхід, відомий як фулстек, часто виявляється більш економічно ефективним.

Розробники, що працюють з повним стеком, здатні виконувати різноманітні завдання, що знижує необхідність наймати окремих спеціалістів для фронтенду та бекенду. Вебзастосунки, створені на базі єдиного стека, зазвичай більш надійні завдяки їх високоефективній інтеграції.

На ринку таких рішень лідирує фреймворк Node.js. Це дозволяє розробникам використовувати JavaScript як ключову технологію для всього проєкту. Компанії-розробники Node.js підтримують багато різних архітектур і можуть оптимізувати робочі процеси, спростити обмін кодом і підвищити продуктивність.

Однак це не єдина технологія веброзробки, яка доступна розробникам. C# також може бути потужним інструментом завдяки фреймворку Blazor. У Blazor нема потреби використовувати API для UI. Однак, довготривалі операції або сценарії з великим користувацьким навантаженням можуть вимагати використання API.

Вибір технологічного стека буде залежати від кількості факторів, особливо, якщо ви сфокусовані на інноваційних технологіях.

Обираючи технологічний стек, зосередьтеся на його особливостях. Кожен сучасний інструмент для веброзробки має свої переваги та недоліки, коли мова йде про будь-яку ідею для бізнесу. У боротьбі за амбітні цілі, проєктним командам доводиться стикатися із численними викликами, особливо коли вони працюють на перетині технологічних просторів.

Тренд № 8. Впровадження доповненої реальності за допомогою WebAR

WebAR — інноваційний спосіб покращення взаємодії з користувачем, поліпшення візуалізації продукту та підвищення маркетингових зусиль для підприємств будь-якого розміру та сфери діяльності. Доповнена реальність зазвичай асоціюється з нативними застосунками на мобільних пристроях. Проте, ARInsider повідомляє, що WebAR має найбільший потенціал зростання серед усіх технологій доповненої реальності.

Попри те, що WebAR має чудову сумісність, йому не вистачає активних користувачів. Це створює менш конкурентне середовище для вебпродуктів, які допомагають впровадити доповнену реальність. Оскільки смартфони, планшети та ПК можуть запускати цей додаток лише через браузер, застосункове програмне забезпечення не потрібне.

Хоча WebAR відрізняється відмінною доступністю, він не має достатньої потужності і функціональності. WebAR не може використовувати всі переваги вбудованих функцій доповненої реальності, доступних на пристроях, і покладається на обмеження браузера.

Хоча WebAR, можливо, і не є потужним, його доступність та еволюція є критично важливими, щоб відстежувати їх з плином часу. Це може бути одним з найважливіших способів взаємодії з інтернетом у майбутньому.

Одним із найпопулярніших застосувань WebAR є візуалізація продуктів. Рішення для віртуального примірювання, як-от косметика, широко використовуються такими брендами, як Maybelline та L’Oréal. WebAR також ефективний для залучення учасників на заходах, де користувачі можуть спробувати віртуальні виставки та ігрові активності. Соціальні мережі можуть інтегрувати WebAR, надаючи користувачам можливість створювати фільтри, ефекти та віртуальні об’єкти, щоб покращити свої дописи

Тренд № 9. Використання рішень no-code/low-code для веброзробки

Веброзробка вимагає часу. Кодування програмного забезпечення та перевірка правильності роботи всіх його компонентів займає багато часу і є складним завданням. Усунення цього кроку є метою методів no-code та low-code. Розробники можуть використовувати візуальні інтерфейси drag-and-drop, щоб швидше створювати застосунки. Це може скоротити час виходу на ринок та уможливити швидке оновлення.

Зростання кількості приватних розробників призвело до збільшення попиту на застосунки для організацій. У результаті виникли рішення low-code та no-code, щоб задовольнити цей попит. Лідерами в цьому напрямку є Salesforce, Appian, Mendix Technology BV, Microsoft, Pegasystems, Zoho Corporation Pvt. Ltd., OutSystems та Oracle Corporation.

Хоча рішення low-code та no-code корисні, в багатьох ситуаціях вони мають обмежені можливості. Ці системи в першу чергу орієнтовані на надання готових компонентів і шаблонів, які можуть обмежувати кастомізацію та гнучкість. Також організації можуть стати залежними від платформи та натрапляти на труднощі під час міграції або інтеграції з іншими системами.

Платформи low-code ідеально підходять для MVP та простих проєктів. Однак, якщо маєте бажання розширити або впровадити складніші функції в майбутньому, краще переглянути інші варіанти.

Тренд № 10. Акцент на вебдоступність

Зробити свою продукцію доступною для всіх має бути метою кожного бізнесу у світі. Кожен користувач повинен мати можливість користуватися вашим продуктом незалежно від фізичних вад: зору, слуху тощо.

Це не тільки правильно, а в деяких країнах ще й вимагається законом. Правила доступності вебконтенту (WCAG) регулюють ці питання міжнародному рівні. Дотримання цих правил може допомогти бізнесу уникнути потенційних юридичних проблем.

Власники продукту мають моральне та законне зобов’язання бути інклюзивними до людей з інвалідністю. Такі кроки також мають свої конкурентні переваги.

Вебдоступність — це динамічний процес. Завжди є місце для вдосконалення, коли йдеться про інклюзивність. Дотримуючись рекомендацій щодо доступності та ставлячи користувача на перше місце, компанії можуть пропонувати продукти, які будуть корисними для всіх.

Майбутні тренди у веброзробках

Деякі з найважливіших технологій веброзробки цього року — це розробки low-code i no-code та штучний інтелект. Обидві ці технології матимуть величезний вплив на світовий ринок через прискорення розвитку та підвищення якості.

Хоча штучний інтелект може значно покращити процес веброзробки, людський досвід і креативність мають вирішальне значення для успіху бізнесу. Відповідальне використання штучного інтелекту — ще одна важлива тема. Оскільки технології продовжують розвиватися, дотримання правових та етичних стандартів стане ще важливішим.

Завершуючи цей посібник, я хочу висловити глибоку подяку нашій команді експертів, чия професійна експертиза та внесок є фундаментом для його створення. Щирі слова вдячності Антону Логвиненку, Сергію Рикову, Максиму Шевченку, Сергію Кобі, Любові Затолокіній, Андрію Макарову та Аліні Аксенцевій. Ваші поглиблені знання та досвід, отримані через роботу над ключовими проєктами MobiDev, забезпечили не лише технічну точність, але й актуальність матеріалу.

👍ПодобаєтьсяСподобалось5
До обраногоВ обраному3
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Я чомусь очікував в статті згадок про HTTP/3 і QUIC, JAMstack, Accelerated Mobile Pages, Component-Driven Development, Signals in JavaScript чи ще щось такого плану. Нові технології та інструменти ростуть як на дріжжах і хочеться бути в курсі, щоб не прозівати якусь корисну річ

Підписатись на коментарі