Мій перший досвід викладача IT-курсів

Привіт, спільното! Мене звати Павло. Понад п’ять років працюю у сфері IT, займався розробкою, мав досвід DevOps у невеликій компанії, та зупинився на автоматизації тестування.

Проте, хочу розповісти спільноті не про робочі будні тестувальника, а про те, як я провів свій перший курс з автоматизації тестування на Python. Він починався з основ мови програмування, а далі ми з учнями вивчали автоматизацію тестування для API, UI, SQL та тестування навантаження.

Одразу зазначу, що не маю відповідної освіти у сфері викладацької діяльності, як, власне, і переважна більшість тих, хто викладає на IT-курсах. Проте досвід ведення освітнього YouTube-каналу, відвідування та виступи на івентах, як на мене, були корисні мені як майбутньому викладачу.

Тож в цьому тексті я хочу розповісти про свої враження від викладацької діяльності. Запрошую до читання.

Чому курси можуть бути неефективні

Почну з роздумів і спостережень. Не принести очікуваної користі студенту курси можуть з багатьох причин, а якщо в одному курсі зустрічаються дві та більше — це цілковита халепа.

Викладачі з низькою кваліфікацією

На жаль, зарплатня у сфері освіти нецікава досвідченим спеціалістам. На вакансії здебільшого відгукуються ті, хто не зміг влаштуватися розробником і вбачає у викладанні спосіб тимчасового підробітку.

Я й сам з цим стикався — записався якось на курс, пройшовши який мав би засвоїти Python Basic, Python Essential і нарешті Python Advance, куди входили Django та Flask. В якийсь момент я зрозумів, що викладач взагалі не має комерційного досвіду. Тобто, він навіть не був джуном.

Малий досвід викладання

На перший погляд, здається, що цей пункт дублює перший, але ні. З мого досвіду, джун, який є хорошим спікером та випустив понад п’ять груп, базовим знанням навчить можливо і краще, ніж сіньйор-мовчун на своєму першому курсі.

Звісно, ідеальний викладач — це високого рівня спеціаліст, який ще до того ж досвідчений викладач та вмілий оратор. Але це звір рідкий, його доведеться пошукати.

Погана підготовка до занять

Навіть хорошим ораторам, добре заглибленим у матеріал, потрібно готуватися. Конспект, практичні задачі, чернетки на різні випадки.

Пам’ятаю, як проводив онлайн-воркшоп, на якому було близько 100 відвідувачів, й забув, яка кнопка на клавіатурі ставить лапки. Буває різне :)

Студенти, які не хочуть вчитися

Такі випадки завжди дивують найбільше. Скажіть мені, ну навіщо платити гроші, витрачати час і так наполегливо множити те все на нуль?

Нехай хтось з часом втрачає мотивацію. Але ж трапляються й ті, хто не має її від початку.

Як зрозуміти, що ти готовий

Мене декілька разів запрошували викладати, але завжди я відповідав, що мені це нецікаво. Тоді більшість часу я витрачав на поглиблення знань і не розумів, навіщо тими знаннями ділитися.

З часом окрім знань почав накопичуватись досвід. Зросло бажання ним поділитися і тепер наче й стало чим. Це привело мене на YouTube, де я, можна сказати, і почав свою викладацьку діяльність.

Зараз я планую, що на каналі буде вісім базових уроків по pytest та двадцять з Python. До кожного уроку я пишу тести для самоперевірки та по три задачі, до кінця квітня це вже буде реалізовано. По собі знаю — потрібно не тільки дивитись відео, але і займатися практично.

Наостанок скажу: як не крути, навчити когось — це чи не найкраща можливість розібратися в нюансах самому :)

Як зрозуміти, що у вас з навчальним закладом метч

Перш за все, необхідне попереднє спілкування. Я натрапляв на ситуацію, коли майбутніх роботодавців моя технічна кваліфікація взагалі не цікавила. Проте, як на мене, з майбутнім викладачем обов’язково має поговорити людина «в темі» та провести щось схоже на співбесіду.

Також зважайте на те, що вам доведеться перевіряти багато домашніх завдань. Мати достатньо часу на це та зручне робоче місце — як на мене, необхідність.

Приготуйтесь до налагодження процесу комунікації між викладачем та студентами. Наприклад, знайдіть зручний софт для доступу до відео, домашок та конспектів — такий може значно спростити роботу, особливо коли такий масштабний курс ви проводите вперше.

Фінансова складова

Викладання — це про що завгодно, але не про заробіток. На жаль, знання в нашій країні все ще небагато вартують. Хочете бути крутим тренером — шукайте інші мотиватори.

Підрахуймо. 34 заняття по дві години — це вже 68 годин.

Підготовка до кожного з них зайняла у мене приблизно стільки ж часу, тобто ще 68 годин. Провівши свій перший курс до кінця, я вже бачу, що хочу змінити. Тому навряд підготовка до занять другого курсу потребує менше часу.

Перевірка практичних завдань, яких було не менше 300. Це ще 25 годин досить напруженої роботи. Форс-мажорні моменти, типу зідзвонів та консультацій в чатах, навіть враховувати не буду.

Загалом, я витратив 161 годину — це 20 робочих днів по вісім годин.

Не можу розголошувати мою зарплату. Проте скажу, що варіант з фрилансом або партайм-роботою був би прибутковішим в рази.

Результати студентів

Жива зацікавлена група учнів ставить багато питань, постійно щось обговорює та коментує. Це, звісно, складніше для викладача, але добре для скорішого розвитку студентів. Я за такі групи. На старті намагаюсь сам ініціювати щось подібне, щоб студенти підхопили й весь курс пройшов в такому форматі.

Часто доводиться враховувати базові технічні навички студентів, корегуючи під них курс. Якщо слабкі знання з Linux, то з тестуванням мереж буде важко, немає сенсу додавати його в програму. Але Locust (тестування навантаження) було в тему і що головне під силу.

На жаль, на екваторі дехто почав «забивати». Я намагався виправити ситуацію, писав особисті повідомлення учням, але не намагався присоромити. Хотів дізнатися, чи курс їм взагалі потрібен, проконсультувати з проблемними моментами. Це інколи допомагало, але не завжди.

Більшість студентів приємно виросли під час проходження курсу. Якість виконаних ними практичних робіт суттєво відрізнялась від того, що було на початку. Спостерігати за цим — найприємніше у роботі викладача.

Я б хотів додати курсову роботу з її захистом, але це важко реалізувати, переважно — через проблеми з часом викладача. 18 студентів це плюс 18 годин ще й в короткий проміжок часу, адже всі закінчують курс одночасно. Доволі важко втиснути 18 годин в тиждень чи два, коли в тебе є основна робота.

Чи варто продовжувати

Яка компетенція викладача є ключовою? На мою думку — вміння мотивувати студентів. Хтось знає більше на старті, хтось менше. Хтось виконує домашні роботи, хтось ні. А хтось приносить напрацювання ChatGPT, навіть не видаливши коменти :)

Та слід пам’ятати одне. Студенти прийшли вчитися, а викладач — їх навчити. Не заробити грошей, не присоромити тих, хто гірший, не виділити тих, хто кращий.

Послухати вас, сприйняти ваш досвід, пропустити його крізь себе, перетворити в знання та практичні навички — ось чого студенти очікують від викладача. Не у всіх виходить одразу, але терпіння та наполегливість завжди беруть своє.

Викладаючи, я сам заглибився в деякі моменти, які мені не особливо потрібні на роботі, але є частиною сфери, в якій я працюю. Деякі речі, яких раніше зовсім не помічав, виходять з тіні — ти сприймаєш їх по новому, усвідомлюєш важливість. Переглядаєш дещо у власній практиці.

Зараз викладання мені цікаве. Там ще багато моментів, які можна покращити, оптимізувати та навіть автоматизувати. Впевнений, тепер, коли вже є перший викладацький досвід, в мене знайдеться на це час з наступною групою.

Також тренерство непогано відшліфовує навички публічних виступів, ораторство та вміння вести групу. Це ще одна вагома причина в ньому попрактикуватися.

Чи варто ділитися знаннями

До повномасштабної війни Україна мала досить сильні позиції у сфері IT. Зараз вони поступово просідають. Нам всім разом потрібно працювати, щоб ці показники відновити, а може й покращити. Для цього просто необхідно готувати нові кадри. Найкраще це робити, ділячись власним досвідом та знаннями, особливо якщо ви висококваліфікований спеціаліст.

Звісно, не кожен може виділити достатньо часу, щоб пів року інтенсивно працювати з групою, яка налічує понад десять людей. Та головне — це ваше бажання. Можете зробити свій YouTube-канал, чи розмістити декілька відео в мережі, чи написати статтю — навіть якщо ви вважаєте, що ваш досвід нікому не потрібен, ймовірно знайдуться люди, які давно шукали щось подібне до вашої статті (але і хейтери, можливо, будуть).

Буду радий, якщо мій досвід стане комусь у пригоді. І пам’ятайте — перш за все, викладацька діяльність розвиває саме вас.

Якщо залишились питання пишіть їх у коментах під статтею, або в LinkedIn. Також було б цікаво послухати про ваш досвід. Всім гарного дня!

👍ПодобаєтьсяСподобалось12
До обраногоВ обраному3
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Теж мав досвід викладання, проте не менторство, а саме лекції на 100-200 людей. Доволі вільно викладав, відповідав на всі питання, були практичні вебінари. Чесно кажучи, доволі непогано. Якщо на вас не навішують мільйон додаткових завдань за безплатно, то можна мати дуже навіть пристойний прибуток, все як всюди — як домовитесь так і буде. Стало трошки скучно, бо курси були лише для мануальних тестувальників, до автоматизації навіть не дивились по програмі. А в проектній роботі все ж я автомейтер і вважаю основи треба викладати. Також було місцями забагато теорії, трохи мало практики згідно фідбеків студентів. Шось переробляти не було сенсу, мені за це не платили, не пропонували, а курси комерційні, не мої. Але погоджусь про те, що якщо всі умови співпраці вам зрозумілі і підходять , то дуже навіть гарний досвід, дійсно матеріал краще навіть для самого себе запамʼятовується по новому, на співбесідах можна краще себе почувати і взагалі трохи розвиватись. Якщо перспективний напрям, то завжди буде мотивація щось нове вчити, бо студенти можуть запитати про це та і самому хочеться йти в ногу з часом.

Сам викладаю, вже більше ніж два роки. Можу сказати, що на відміну від записаних курсів коли кожен раз викладаєш матеріал вживу — то і краще пояснюєш і сам більше розумієш \ запам’ятовуєш ньюанси. Дуже допомогає підготовка та наявність конспектів і матеріалів, і це просто щасття, що в мене є нарешті матеріал на всі 32 лекції.
Моя мотивація це те, що хтось та й прийде в ІТ, і колись мене згадає «незлим, тихим словом».
Звичайно ж демотивує наявність людей з підходом «я заплатив, дайте диплом» і «я вже все знаю, що ви мені таке просте розказуєте». Мій колега по роботі теж викладав (і як на мене -дуже гарно), але був демотивований саме такими студетами тож зараз пішов з викладання.
Наша школа забезпечила багато інструментів на яких студенти можуть тренуватися, і це як на мене — великий плюс, бо є контрольоване середовище з відомою поведінкою\вимогами, не треба щоразу винаходити велосипед.
Я прямо кажу студентам: все, що я вам розкажу — можна знайти в інтернеті. Найцінніша частина, яку просто так не знайдеш — це можливість задати питання живій людині (тобто мені) і отримати вичерпну відповідь. Друга найцінніша частина — це робота з кодом (тобто виконання ДЗ), отримання відгуків на PR, за рахунок чого ви власне і зростаєте, як спеціаліст.
І все рівно, з приблизно 12 людей до 4 чоловік відвалюється після найлегших перших занять, ще 2-3 не роблять ДЗ або роблять їх з великим відставанням. Тобто лише для 5-7 студентів курс є повноцінним набуттям знань. Така от моя особиста статистика.

Чудово, що Павло сам почав викладати і зіткнувся з проблемами, які частково описав.
Також треба додати, що Павло, як я зрозумів фактично виконував функцію викладача-ентузіаста, а не повноцінного викладача на ставку. На повну ставку однією дисципліною не обмежешься, буде разів в 6 більше навантаження і на додаткову роботу десь у компанії у нього часу не вистачить.
Такі поодинокі активності ентузіастів не виправлять ситуації загалом.
Виправити ситуацію в рамках країни силами ентузіастів вже не вдасться, далі будуть тільки провали за провалами, тому що:
1) попередні 30+років система освіти ще якось виїжджала на викладачах старої школи, які могли давати нормальні знання і нікуди не могли втікти з причини віку, але зараз з причини віку — сходять з дистанції. Це якщо говорити про підготовку нормальних інженерів, а не знавців однієї бібліотеки на Пітоні по онлайн-курсах.
2) аномальний кратний розрив у зарплатні між освітою та ІТ вимив цілі покоління викладачів та науковців, при чому бізнес об’єктивно поводився як хижак — висмоктує потенціал, майже нічого не повертаючи Альма-матері.
3) відтік внаслідок війни закордон купи фахівців не тільки з ІТ, а з освіти-науки також, і назад вже повернеться мала частина, а якщо відкрити кордони — втечуть і ті хто залишився.
4) падіння якості навчального контингенту, який іде у ВУЗи, тому що в навчальній школі фактично зруйновано процес навчання, у педагогічні ВУЗи, де готують викладачів шкіл, поступають по принципу — не взяли в нормальне місце, піду хоча би то кудись, робота шкільного викладача зведена до рівня обслуговуючого персоналу, приблизно як офіціанта в закладі харчування — надання освітніх послуг, тобто ми вас обслугували, а те що ви нічому не навчилися, тому що не захотіли, чи не змогли — не має значення, викладач примушувати не може.
Фактично той ІТ потенціал у країні який був — вже скінчився. Назавжди.
ІТ компаніям прийдеться навчати під себе людей самостійно з нуля, і вкладати реальні ресурси, а не як це було до цього — паразитувати.

Нажаль те що ви говорите є жорстокою правдою, але я наприклад бачу шанс все змінити. Я думаю що тут допоможе формат спільноти, де можна буде не лише повчитись, але і поговорити для чого вчитись, поспілкуватись з людьми які як і ти тільки починають, послухати людей які рік назад пройшли цей шлях або які мають значущий досвід. Що б коли ти закінчив курси і не знайшов роботу не йти на нові курси починаючи з нуля, а далі вдосконалюватись. І хай в моєї спільноти не вийде підняти все українське айті, можливо в мене вийде допомогти працевлаштуватись одній людині, потім ще одній і так крок за кроком з допомогою інших наробимо багато автоматизаторів тестування).

Яка компетенція викладача є ключовою? На мою думку — вміння мотивувати студентів.

це досить дивно...
а нашо вам взагалі невмотивовані студенти ? 🤔

На мою думку, мотивація доволі важка і непередбачувана річ, тому певно ми і маємо стільки книг, тренінгів та інших ресурсів, які стосуються мотивації.

Якщо говорити більше з досвіду, то я б поділив би студентів на такі мало мотивовані групи:
— студенти, яким оплачує роботодавець. Хоча тут є виключення і люди, які дійсно викладаються на 100 відсотків.
— студенти, які оплативши курси, вважають, що все, що від нього потрібно було, він вже зробив, тому можна дивитись лекції через одну і не робити домашку. А якщо щось не зрозуміє, то викладач просто поганий, або школа не та.
— студенти, які приходять і на першому занятті розповідають, що вони сінйори, а коли здають домашку, то розумієш, що це навіть не рівень джуна.
— студенти, які починають вчитись і зустрічають труднощі і відразу здаються.
— ... я думаю, що ще є хтось, кого я забув.

Я вірю, що кожен, хто прийшов на курси, заслуговує на те, щоб на ньому не ставили хрест, а спробували зрозуміти його і змотивувати рухатись далі, а не шукати виправдання, чого йому курс не підходить.

Ще є момент пріоритетів. Тут я вже приведу власний приклад: сьогодні закінчив дуже крутий курс по кібербезпеці API, але на домашки в мене просто не вистачало часу через активність з каналом та особисту рутину. Я поговорив з викладачем, і він пішов мені на зустріч і дозволив домашки доздати пізніше. В мене така сама ситуація була з студентами я попросив адміністрацію школи і ми продовжили термін доздачі домашок і видачі дипломів.

Тому повертаючись до питання, не мотивовані студенти потрібні для того що б з них робити мотивованих)

в моєму розумінні викладач пропонує лише інструменти — ЯК вирішити задачу... іноді досить складну задачу...
або як навчитися вчитися...

питання ДЛЯ ЧОГО (тобто мотивація) — мабуть це скоріше проблема клієнта 🤔
................................
це лише здається — ну шо тут такого, розкажу студентам, яке класне ІТ, покажу якнайбільше можливостей...

а потім, через півроку, він до вас прийде, і скаже — не можу працевлаштуватися, бо мій сертифікат вже застарів...

Давайте розглянемо такий приклад ви зробили домашку з незначною помилкою.

Тут є три варіанта відповіді від викладача:
— просто сухо вказати що не так.
— Закатити очі і спитати ну як таке можна не знати.
— Похвалити за зроблене і додати що ви на правильному шляху і до максимального балу ще зовсім трохи.

Якщо це буде 1 раз то впринципі тут особливої ролі відповідь не грає. Але якщо ви так відписуєте 5 разів одномо ж тому студенту чередуючи тільки 1-2 варіанти то я думаю його мотивація на виконання дз впаде і не буде такою як була коли він почав вчитись.

Тому вважаю що психологія спілкування з студентами одна з найважливіших речей. Але точно не єдина.

зробили домашку з незначною помилкою.

це як ? 🤔
2+2=3,99 ?

Коли завдання не такі примітивні або складаються з декількох частин. То тоді стане зрозуміліше про що я говорю. Але тут у вас своя правда у мене своя. Якщо мої попередні аргументи не змінили вашу думку. То тут вже я думаю кожен з своїм залишиться.

я в 2019 спробувала викладати python(django)+ фронт (js/React) як парт тайм від основної роботи,
але

* багато людей просто не могли зрозуміти що таке фор луп, типу реально людина не може осягнути оце, хоча ну, як так, навіть зрозуміти що таке функція, чи просто прочитати елементарний код і сказати що комп’ютер буде робити
* інші питали щоб я їх навчила що говорити на собесе щоб зарплата була
* ми засетапили з горем пополам гитхаб акки, але, як я зараз бачу, вони всі так і залишились пустими

я зрозуміла що воно того не варто, в мене тупо сил на це не було, тому от такій досвід.

це з мого досвіду виглядає дивно, бо я в свій час тупо вивчила все що мені для роботи треба було користуючись різними ресурсами, так почала, а тут ти пояснюєш пояснюєш, але не виходить.

треба якщо вести якісь курси, то треба робити відбір на них за тестовим завданням, я так це бачу.

Так, згоден з вами, відбір і попередня співбесіда з кандидатом було б дуже круто. Хоча б поговорити на предмет того скільки в нього є часу на домашку і чи він розуміє скільки треба вчитись і що робити. Круто що ви їх не кинули на середині, а довели. А то я чув про такі групи де викладач на середині курсу просто зливався).

Вітаю, спільното !
В навчанні багато складових, але суть. дуже проста: компетентність, бажання , прийняття і довіра. Компетентність викладача повинна бути достатньою. Бажання повинно бути в обох сторін навчального процесу. Прийняття учнем учителя, готовність сприймати саме від цієї людини в поєднанні з готовністю учителя научати саме цю людину. Довіра — основа стосунків всіх рівнів. Без довіри та симпатії не буде сприйняття.
Дякую.

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

Оу, я був студентом Павла)))
Так сталось що це були мої другі курси в академії де викладав Павло, але доступ в мене був ще до 3х курсів, бо моя дівчина теж там навчалась)
Так от що я хочу сказати — Павло це був перший викладач котрий викладав дуже цікаво, готувався до кожного заняття, вчив тому що треба на реальних проектах, він завжди починав заняття з повторення і перевірки знань з попереднього уроку, кожен раз штурхав і нагадував за ДЗ.
Він відповідав на всі запитання які виникали і це було в основному не в робочі години)))
Я дуже задоволений і вдячний за ті пів року які він на нас витратив!)
Висновок: якщо ви побачите що курс веде Павло, навіть не задумайтесь, йдіть, ви отримаєте реальні і ефективні знання!!!

Особисте ДЯКУЮ Павлові за отримані знання!!!)))

Зараз після розрекламованих ІТ-курсів знайти роботу складніше

Курси навчають популярним спеціальностям де висока конкуренція
У випускників у портфоліо командний проєкт, де складно визначити хто скільки зробив

Реклама ІТ-курсів то як реклама казино, обіцяють багато грошей, але вдається працевлаштуватись одиницям

Згоден з вами, я тут ні в якому разі не захищаю чи навпаки соромлю айті курси. Вони є і є. Решта від вас залежить. Та і те що посидів на курсах не дасть вам знань, можливо щось залишиться в залишку, але більше ваш успіх від вас залежить, практика, практика і ще раз практика. Та і в тому що роботи зараз мало Війна та світова криза вина.

Не согласен с утверждением, что джун с подвешенным языком может научить чему то реальному.

На мою думку ідеальна комбінація це людина з досвідом яка вміє виступати. Але джун може навчити базовим речам, якщо готується до уроку і вміє доносити свої ідеї, а не просто продавати матеріал (тимпаче якщо пояснює якісь загальні теми). Але якщо ми говоримо про якийсь спеціалізований напрям, то тут я з вами згоден, там треба мати більше досвіду.

Джуниор как раз очень хорошо может все рассказать, потому что он как раз недавно все это учил и разбирал. Часто бывает, что джуниор знает много больше теории, чем матерый ключевой синиор, который даже на собес боится ходить, потому язык окажется в одном месте и то, с чем он работает каждый день, не сможет объяснить без бэкания и мэкания.

А разница между джуном и синиором только в том, что синиор на опыте может какие-то вещи дорассказать, чего во время преподавания чего-то новичкам особо то и не надо — все равно не поймут той боли и страдания.

И вообще, быть крутым разработчиком и преподавателем — два абсолютно не связанных навыка, которые надо качать отдельно друг от друга и наличие одного никак не влияет на второе.

ПыСы: говорю я, конечно, про что-то базовое, а не про какие-то специализированные спецкурсы по типу того, как заставить кафку обрабатывать лярд сообщения в час:) Там да, без опыта в этом не обхяснить. Но 95% рынка курсов — это курсы для свитчеров или студентов вузов.

ПыСы3: легендарный Евгений Борисов еще не имея опыта — уже преподавал, помог многим уже тогда.

Тут справа не у тому «підвищений» язик чи ніт, а справа у педагогічних скілах і вміння пояснити це лише одна із складових.
Я по приколу походив онлайн на декілька «курсів» із працевлаштуванням від галер коли вони були популярні. Там викладали їх сеньйори. От чесно ні один з них не мав достатніх для нормального викладання скілів і точно нічого не навчив. Але то таке — задача у таких курсів шукати таланти, а не навчати. Тому норм.
Але все ж якщо людина дійсно хоче чомусь навчити то скіл викладання тут ключовий і викладачу із досвідом легше буде навчитись викладати на айті курсах аніж сеньйору-інтроверту.

Підписатись на коментарі