Мій перший досвід викладача IT-курсів
Привіт, спільното! Мене звати Павло. Понад п’ять років працюю у сфері IT, займався розробкою, мав досвід DevOps у невеликій компанії, та зупинився на автоматизації тестування.
Проте, хочу розповісти спільноті не про робочі будні тестувальника, а про те, як я провів свій перший курс з автоматизації тестування на Python. Він починався з основ мови програмування, а далі ми з учнями вивчали автоматизацію тестування для API, UI, SQL та тестування навантаження.
Одразу зазначу, що не маю відповідної освіти у сфері викладацької діяльності, як, власне, і переважна більшість тих, хто викладає на IT-курсах. Проте досвід ведення освітнього YouTube-каналу, відвідування та виступи на івентах, як на мене, були корисні мені як майбутньому викладачу.
Тож в цьому тексті я хочу розповісти про свої враження від викладацької діяльності. Запрошую до читання.
Чому курси можуть бути неефективні
Почну з роздумів і спостережень. Не принести очікуваної користі студенту курси можуть з багатьох причин, а якщо в одному курсі зустрічаються дві та більше — це цілковита халепа.
Викладачі з низькою кваліфікацією
На жаль, зарплатня у сфері освіти нецікава досвідченим спеціалістам. На вакансії здебільшого відгукуються ті, хто не зміг влаштуватися розробником і вбачає у викладанні спосіб тимчасового підробітку.
Я й сам з цим стикався — записався якось на курс, пройшовши який мав би засвоїти Python Basic, Python Essential і нарешті Python Advance, куди входили Django та Flask. В якийсь момент я зрозумів, що викладач взагалі не має комерційного досвіду. Тобто, він навіть не був джуном.
Малий досвід викладання
На перший погляд, здається, що цей пункт дублює перший, але ні. З мого досвіду, джун, який є хорошим спікером та випустив понад п’ять груп, базовим знанням навчить можливо і краще, ніж сіньйор-мовчун на своєму першому курсі.
Звісно, ідеальний викладач — це високого рівня спеціаліст, який ще до того ж досвідчений викладач та вмілий оратор. Але це звір рідкий, його доведеться пошукати.
Погана підготовка до занять
Навіть хорошим ораторам, добре заглибленим у матеріал, потрібно готуватися. Конспект, практичні задачі, чернетки на різні випадки.
Пам’ятаю, як проводив онлайн-воркшоп, на якому було близько 100 відвідувачів, й забув, яка кнопка на клавіатурі ставить лапки. Буває різне :)
Студенти, які не хочуть вчитися
Такі випадки завжди дивують найбільше. Скажіть мені, ну навіщо платити гроші, витрачати час і так наполегливо множити те все на нуль?
Нехай хтось з часом втрачає мотивацію. Але ж трапляються й ті, хто не має її від початку.
Як зрозуміти, що ти готовий
Мене декілька разів запрошували викладати, але завжди я відповідав, що мені це нецікаво. Тоді більшість часу я витрачав на поглиблення знань і не розумів, навіщо тими знаннями ділитися.
З часом окрім знань почав накопичуватись досвід. Зросло бажання ним поділитися і тепер наче й стало чим. Це привело мене на YouTube, де я, можна сказати, і почав свою викладацьку діяльність.
Зараз я планую, що на каналі буде вісім базових уроків по pytest та двадцять з Python. До кожного уроку я пишу тести для самоперевірки та по три задачі, до кінця квітня це вже буде реалізовано. По собі знаю — потрібно не тільки дивитись відео, але і займатися практично.
Наостанок скажу: як не крути, навчити когось — це чи не найкраща можливість розібратися в нюансах самому :)
Як зрозуміти, що у вас з навчальним закладом метч
Перш за все, необхідне попереднє спілкування. Я натрапляв на ситуацію, коли майбутніх роботодавців моя технічна кваліфікація взагалі не цікавила. Проте, як на мене, з майбутнім викладачем обов’язково має поговорити людина «в темі» та провести щось схоже на співбесіду.
Також зважайте на те, що вам доведеться перевіряти багато домашніх завдань. Мати достатньо часу на це та зручне робоче місце — як на мене, необхідність.
Приготуйтесь до налагодження процесу комунікації між викладачем та студентами. Наприклад, знайдіть зручний софт для доступу до відео, домашок та конспектів — такий може значно спростити роботу, особливо коли такий масштабний курс ви проводите вперше.
Фінансова складова
Викладання — це про що завгодно, але не про заробіток. На жаль, знання в нашій країні все ще небагато вартують. Хочете бути крутим тренером — шукайте інші мотиватори.
Підрахуймо. 34 заняття по дві години — це вже 68 годин.
Підготовка до кожного з них зайняла у мене приблизно стільки ж часу, тобто ще 68 годин. Провівши свій перший курс до кінця, я вже бачу, що хочу змінити. Тому навряд підготовка до занять другого курсу потребує менше часу.
Перевірка практичних завдань, яких було не менше 300. Це ще 25 годин досить напруженої роботи. Форс-мажорні моменти, типу зідзвонів та консультацій в чатах, навіть враховувати не буду.
Загалом, я витратив 161 годину — це 20 робочих днів по вісім годин.
Не можу розголошувати мою зарплату. Проте скажу, що варіант з фрилансом або партайм-роботою був би прибутковішим в рази.
Результати студентів
Жива зацікавлена група учнів ставить багато питань, постійно щось обговорює та коментує. Це, звісно, складніше для викладача, але добре для скорішого розвитку студентів. Я за такі групи. На старті намагаюсь сам ініціювати щось подібне, щоб студенти підхопили й весь курс пройшов в такому форматі.
Часто доводиться враховувати базові технічні навички студентів, корегуючи під них курс. Якщо слабкі знання з Linux, то з тестуванням мереж буде важко, немає сенсу додавати його в програму. Але Locust (тестування навантаження) було в тему і що головне під силу.
На жаль, на екваторі дехто почав «забивати». Я намагався виправити ситуацію, писав особисті повідомлення учням, але не намагався присоромити. Хотів дізнатися, чи курс їм взагалі потрібен, проконсультувати з проблемними моментами. Це інколи допомагало, але не завжди.
Більшість студентів приємно виросли під час проходження курсу. Якість виконаних ними практичних робіт суттєво відрізнялась від того, що було на початку. Спостерігати за цим — найприємніше у роботі викладача.
Я б хотів додати курсову роботу з її захистом, але це важко реалізувати, переважно — через проблеми з часом викладача. 18 студентів це плюс 18 годин ще й в короткий проміжок часу, адже всі закінчують курс одночасно. Доволі важко втиснути 18 годин в тиждень чи два, коли в тебе є основна робота.
Чи варто продовжувати
Яка компетенція викладача є ключовою? На мою думку — вміння мотивувати студентів. Хтось знає більше на старті, хтось менше. Хтось виконує домашні роботи, хтось ні. А хтось приносить напрацювання ChatGPT, навіть не видаливши коменти :)
Та слід пам’ятати одне. Студенти прийшли вчитися, а викладач — їх навчити. Не заробити грошей, не присоромити тих, хто гірший, не виділити тих, хто кращий.
Послухати вас, сприйняти ваш досвід, пропустити його крізь себе, перетворити в знання та практичні навички — ось чого студенти очікують від викладача. Не у всіх виходить одразу, але терпіння та наполегливість завжди беруть своє.
Викладаючи, я сам заглибився в деякі моменти, які мені не особливо потрібні на роботі, але є частиною сфери, в якій я працюю. Деякі речі, яких раніше зовсім не помічав, виходять з тіні — ти сприймаєш їх по новому, усвідомлюєш важливість. Переглядаєш дещо у власній практиці.
Зараз викладання мені цікаве. Там ще багато моментів, які можна покращити, оптимізувати та навіть автоматизувати. Впевнений, тепер, коли вже є перший викладацький досвід, в мене знайдеться на це час з наступною групою.
Також тренерство непогано відшліфовує навички публічних виступів, ораторство та вміння вести групу. Це ще одна вагома причина в ньому попрактикуватися.
Чи варто ділитися знаннями
До повномасштабної війни Україна мала досить сильні позиції у сфері IT. Зараз вони поступово просідають. Нам всім разом потрібно працювати, щоб ці показники відновити, а може й покращити. Для цього просто необхідно готувати нові кадри. Найкраще це робити, ділячись власним досвідом та знаннями, особливо якщо ви висококваліфікований спеціаліст.
Звісно, не кожен може виділити достатньо часу, щоб пів року інтенсивно працювати з групою, яка налічує понад десять людей. Та головне — це ваше бажання. Можете зробити свій YouTube-канал, чи розмістити декілька відео в мережі, чи написати статтю — навіть якщо ви вважаєте, що ваш досвід нікому не потрібен, ймовірно знайдуться люди, які давно шукали щось подібне до вашої статті (але і хейтери, можливо, будуть).
Буду радий, якщо мій досвід стане комусь у пригоді. І пам’ятайте — перш за все, викладацька діяльність розвиває саме вас.
Якщо залишились питання пишіть їх у коментах під статтею, або в LinkedIn. Також було б цікаво послухати про ваш досвід. Всім гарного дня!
24 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів