Що таке дизайн-система та чому це потрібно tech-бізнесу
Привіт, я Марія, дизайн-лід студії twid. Я давно працюю з диджитал- та tech-проєктами. Дизайн для цих сфер має особливе значення, бо тут мало зробити стильно та цікаво. Існують челенджі, про які мало хто замислюється, але для брендів вони вирішують дуже багато.
Спойлер: цілісний влучний візуал робить диджитал-продукт матеріальним, створює відчуття «тактильності», наближує аудиторію. І ще один спойлер, про який ви вже певно здогадалися з назви статті: дизайн-система допоможе цього досягнути. Давайте розбиратися, як.
Особливості брендингу для технологічних бізнесів
Я певний час рефлексувала з приводу цього, коли стала помічати, які типи проєктів почали заходити в нашу marketing & tech-агенцію: венчурні бізнеси, стартапи, геймдев-студії, web3-фонди, криптоплатформи та всі інші бізнеси, де продукт часом максимально важко осягнути візуально, лише на словах. Ця сфера розростається все швидше. І всі намагаються бути сучасними та технологічними.
«А чим відрізняється стиль для IT від стилю, який я робила для не-IT-клієнтів?», — питала я себе.
Іноді компаніям надто важливо показати, що вони сучасні. І тут виникає перший челендж: різниця між брендами стає все менш помітною, коли кожен думає, як зробити дизайн якомога «диджитальнішим». Бізнес виглядає так, що, окрім «сучасний», більше про нього нічого сказати.
Я мала факапи саме з клієнтами, які не мають сформованого позиціювання, і доводиться спиратися на їхнє досить загальне бачення. Тоді я починала шукати, яка ментальна конструкція має вибудовуватися при асоціації з брендом, щоб додати якесь емоційне забарвлення в майбутній дизайн.
Ясна річ, він дуже технологічний. Але це перший рівень, який навіть не обговорюється, бо зараз все більше бізнесів переходять у цей пласт.
Я подивилася на дизайни, які створила для деяких клієнтів, і зрозуміла, що вони виглядають не лише технологічно. Відтоді особливість для цих бізнесів я сформувала так: найкращий спосіб робити цікавий бренд для tech-бізнесу — не робити його як бренд для tech-бізнесу.
В результаті, треба дивитися на нього і розуміти, що це достатньо універсальний дизайн, де окрім цифрової сучасності ти бачиш щось ще. Найцікавіше, що такий дизайн підходить для якогось культурного фестивалю, виробника окулярів, і всього, що не IT. Так у компанії більше шансів створити по-справжньому унікальний стиль.
Що більше ми зараз технологізуємось, то більше цінується зусилля зробити дизайн «живим» й інакшим. Це як культура прийняття всіх рас, релігій, національностей, статей і статури, яка зараз активно розвивається. Люди не мають боятися бути різними. Бути інакшими, виділятися — це добре.
Так само бренди сьогодні повинні бути інакшими, бо в іншому випадку — вони просто не цікаві своїй аудиторії. Якщо продукти чи сервіси можуть часто бути схожими, скопійованими, чи мати незначні відмінності, то атмосфера візуальної унікальності притягує набагато більше, залишає слід у пам’яті. Тоді людина по той бік екрана відчуває бренд не як щось безлике, трохи стирається цей уявний диджитал-екран.
Тому, мабуть, для мене особисто слідкування за останніми трендами — це парадоксально неактуальне заняття. Бо створення сучасної айдентики якоюсь мірою означає відмову від штампів і всього, що «як у всіх». Успішність бренду в сучасній культурі залежить від уваги користувачів. Тож треба намагатися бути особливими для людей.
Що таке дизайн-система?
Якщо за теоретичним визначенням, то дизайн-система — це комплексний набір правил, прийомів та інструментів, що визначають вигляд дизайну бренду. Кольори, шрифти, іконки, верстка, підхід до контенту і навіть анімації.
У певному плані диджитал-бренди виграють в офлайн-брендів через те, що їхнє середовище більш адаптоване до змін. У цифровому просторі легше бути максимально гнучким і залишати дизайн завжди актуальним.
Наприклад, елементарні коригування логотипа чи кольору. Інтернет-перепалки в коментарях на рахунок зміни форми лого здаються більш емоційними, коли це стосується якогось відомого офлайн-бренду, знак чи лого якого люди звикли сприймати сталим.
Більшість не люблять зміни. Але цифрові бренди ніби дійсно можуть мати більш динамічний дизайн, який безболісно і непомітно підправляється за потреби. І дизайн-система здається корисним інструментом, щоб актуалізуватися.
На відміну від звичайних брендів, для технологічних більш необхідна ця гнучкість. Нетехнологічним компаніям часто дизайн потрібен більш канонічний і сталий. Щоб завоювати любов користувачів, зазвичай буває достатньо одного прийому, який тиражується.
Tech-компаніям важлива загальна цілісна естетика дизайну. Увага до деталей — це те, що створює стиль. Вона може не мати одного впізнаваного прийому, але мати ряд візуальних елементів, які і створюють загальне враження та можуть потроху апгрейдитися з плином часу.
Дизайн-система дозволяє бренду отримати свій пакет візуальних рішень, щоб він усюди комунікував цілісно. При цьому бренд не закований: можна бути різноманітним у рамках визначеного стилю та користуватися системою як конструктором. Головне, що є чітке розуміння, із чого збирати знову й знову. Тому це не вимагає величезних зусиль, економить ресурс компанії та дозволяє бренду довго жити з такою гнучкою системою.
Дизайн-система має працювати на впізнаваність бренду
Дизайн-система — це набір інструментів, які дозволяють бренду швидко, організовано та влучно адаптувався і під банер, і під сайт, і під продукт. Прояви дизайну в різних каналах не повинні бути однаковими.
Існує багато нюансів, які складно врахувати без продуманої дизайн-системи. Наприклад, лендинг компанії не має виглядати так само як і постер, бо тоді дизайн виглядає одноманітним та «приїдається». До того ж декорування не має перекривати комунікацію.
Сайт може бути більш функціональним, соцмережі більше контентоцентричні. Іноді вистачає невеликого вкраплення брендових форм, іноді кольору та шрифту, іноді графіки. Уся ця digital-екосистема має працювати на впізнаваність бренду, але дизайн кожного носія має адаптуватися під функцію.
Щоб візуальна мова мала комплексний підхід, треба дивитись, як дизайн працює в усіх ключових каналах бренду.
І ще одне важливе правило для компаній, що мають продукт (софт, апку тощо): брендинг не має йому суперечити. Інакше виникає відчуття дисонансу. Інтеграція з ключовими диджитальними каналами бренду — це одна з основних особливостей дизайн-систем. Тут може бути алегорія на організм, який у різних його частинах функціонує по-різному. І все разом впливає на загальний стан.
Як у дизайн-системі використати передові технології
Наостанок, доволі простенька й очевидна тавтологія: tech-бізнес може найбільш нативно використовувати передові технології та персоналізувати це під дизайн бренду. Адаптивна дизайн-система часто містить сучасні інструменти — генератив, фільтри, інтерактивний контент, ШІ тощо. Упаковані у зрозумілий процес так, щоб ними міг користуватися майже будь-хто. Не самоціль їх інтегрувати, аби показати: «Ми теж вміємо користуватись міджорні». Я ставлюсь до цього як до більш практичних речей. Так, вони теж можуть задавати настрій, розвивати стиль, але є ще одним доступним інструментом для реалізації творчих задумів.
Як створити цікаву дизайн-систему для tech-продукту
- Один із моїх перших дизайнів у студії був для Pawa — ML-венчурного фонду. Тоді ми відштовхувались від назви і від того, що командна гра важлива в цій сфері. Використання маскотів приїлося в ентертеймент-сфері, але у венчурних бізнесах ніколи не зустрічалося. Вийшов нуарний і досить інтелігентний за вайбом дизайн. Я б уявила його і для якогось івенту про кіно, однак він все ще залишається досить героїчно-технологічним.
Цей кейс класно транслює, як «нетехнологічний» дизайн може зробити диджитал-проєкт яскравішим та впізнаваним.
- З останніх дизайнів, це Neurons Lab. Вони роблять ШІ ближчим для інших компаній: це справжня лабораторія, яка знаходить трансформаційні рішення задачок із зірочкою.
ШІ та наука — вони десь на перетині цих двох понять. Все незрозуміле мені в одному бренді. Коли працювала над проєктом, то захотілося зробити щось на межі: технологічно та науково. Трохи журнальна верстка задавала цю атмосферу ерудованості і здавалася нетиповою для використання в технологічній сфері.
Це, мабуть, видно, бо чую порівняння з науковим журналом. Але було б цікаво побачити такий дизайн на космічному кораблі. Коли в пошуках кольору зʼявився градієнт, він додав загальне враження чогось інноваційного і дослідницького. Таке відчуття, яке надихає аудиторію компанії.
Тут багато чого було натхнено формулами, рівняннями, молекулярністю. Наприклад, підхід до графіки такий примітивний і нейронний, щоб дизайнери клієнта мали свободу використовувати її по-різному.
Математичні вирази замість нормальних речень здались гіковською фановою штукою, особливо для їхньої обізнаної аудиторії. Тож тепер будь-який заголовок може бути написаний так, як напише тільки Neurons Lab.
Навіть підхід до діаграм пропрацювали так, щоб і цей візуальний елемент грав на користь впізнаваності клієнта. Це всього пара прикладів цікавинок. З невеликих наукових артефактів склався єдиний загальний настрій. Всі ці прийоми гнучкі та відкриті до покращення.
- Massive Black — американська студія, яка займається IP-девелопментом, розробкою візуального стилю, створенням ключових персонажів, сеттінгів та сцен у відеоіграх.. Вони мали чітку комунікацію в диджиталі: це презентація робіт. Айдентика вже була: логотип, знак, чорний колір. Треба було придумати стиль навколо, подружити з вже наявним «надбанням» та запакувати його завдяки дизайну в найефективнішому вигляді.
Після дослідження того, як створюються концепт-арти, прийшла до прийому з морфінгом від загальної кострубатої форми до деталізованого образу. Він універсальний, працював і сам по собі, і як обрамлення для їхніх візуалів. Навіть логотип став арто-центричним: додались варіанти пекшотів, інтро і аутро. Був ще ряд прийомів, які допомагали задавати певний настрій навколо бренду, але моушен-графіка стала ключовою для ідентифікації.
Це не таке типове рішення, щоб анімація стала головною у стилі, але тут це було доречним. Тому варто дивитися на кожен бренд окремо та шукати, які саме прийоми його посилять.
- Crystal Blockchain надає можливість аналізувати блокчейни та встановлювати зв’язок між кримінальними діями та реальними організаціями. Інструмент пов’язує різні блокчейн-об’єкти та надає докази фінансовим слідчим. Він юзерфрендлі, має візуалізацію операцій, тому в ньому легко розбираєшся і вчасно бачиш ризикову транзакцію. Це був, мабуть, перший проєкт, де в парі з іншим дизайнером я побачила продукт зсередини.
На брифінгу клієнт попросив залишити значок кристала, бо люди вже звикли, що «Кристал — це кристал». Досить прямолінійно, але іноді це добре, тим паче для такого складного софта.
Ми теж подумали: «Транзакції — малюємо транзакції». Це в лоб і чесно, швидко показує, про що продукт. Дизайн вийшов чистий і технічний: взяли їхній софт, прибрали зайве та залишили саму суть.
Для того ж Crystal ми використали Midjourney, бо потрібно було з чогось створювати контент. А у сфері відстеження кіберзлочинів взагалі сумно з ним — стокові валізки та гроші, неоново-блакитні технологічні патерни в повітрі. Не хотілося, щоб клієнту довелося брати те, що розмазало б мінімалістичну айдентику. Тож намагалися підібрати такі підказки для ШІ, щоб генерувався якомога витонченіший і чистий вигляд зображень.
Кожен із цих кейсів — про диджитал, сучасність, технології. Кожен проєкт має свої особливості та фішки і саме дизайн дозволяє організувати швидку «доставку» цих особливостей до користувачів.
Як креаторка, я шукаю нестандартні рішення, які зроблять tech-продукти видимими та осяжними. Як дизайн-лід, я маю створити дизайн-систему, щоб вона була комфортною в роботі для самого клієнта та його команди. Адже хороший дизайн може стати посереднім, якщо не знати, як його використовувати і не мати... дизайн-системи.
Наостанок, ще раз пройдемося основними пунктами:
- Головне — не бійтеся використовувати «нетехнологічний» дизайн. Ви здивуєтеся, як нестандартно та яскраво може виглядати ваш брендинг.
- Синхронізуйте продукт і бренд: дисонанс призведе до розфокусу уваги користувачів, а узгодженість — до формування цілісного образу компанії.
- Адаптуйте дизайн під різні канали, залежно від цілей присутності бренду.
- Використовуйте різні тулзи, щоб знайти неочевидні рішення.
Дизайн-система може розвиватись разом із бізнесом, реагувати на зміни. Та й кому як не диджитал-бізнесу треба в першу чергу тримати руку на пульсі.
6 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів