З ІТ в освіту: мій досвід викладання в сільській школі

Привіт! Я Марія. З 2018 року працювала в ІТ, а у 2023 — подалася на програму «Навчай для України», і увесь навчальний рік викладала англійську у Великодимерському ліцеї Великодимерської селищної ради Броварського району на Київщині. Чому я залишила роботу проєктної менеджерки та переїхала на рік за місто вчителювати? Розповідаю далі.

Звідки така ідея — вчителювати

Свій шлях в ІТ почала з великої компанії, де працювала сейлз, а згодом маркетинг-менеджеркою. З початком ковіду спробувала працювати на маленькому ІТ-проєкті у ролі РМ. Саме там я отримала базові навички для управління процесом розробки: опанувала необхідні інструменти для управління роботою, розібралась в понятті SDLC і що взагалі таке програмне забезпечення. Для цього довелось працювати понаднормово і проходити багато курсів: вчилася не тільки управління проєктами, але і бізнес-аналізу й тестування, бо розуміла, що ці навички мені потрібні для ефективної роботи з командами.

На останній роботі до повномасштабної війни я пропрацювала півтора року, потім звільнилася і чотири місяці не працювала взагалі. А тоді потрапила до великої компанії в Україні, де була залучена у величезний проєкт з командою розміром ~70 людей.

На жаль, рівень відповідальності, який я готова була нести, не відповідав рівню відповідальності, який компанія готова була на мене покласти. У нас було багато мікроменеджменту, а тому мало можливостей для мене приймати рішення та імплементувати їх. Там я пропрацювала лише вісім місяців і три з них я вже знала, що піду вчителювати.

Вже тоді я почала працювати й в освіті: я викладала курс «Вступ в ІТ», що здебільшого орієнтувався на внутрішньо переміщених жінок. Цей досвід приніс мені знайомство з розумними, вмотивованими жінками з дуже складними обставини в житті: переїхала з Херсона; залишилася сама, бо чоловік на війні; виховує дитину з інвалідністю; залишилася єдиною годувальницею в сім’ї...

Я бачила, як ці люди розквітають за кілька тижнів, як вони трансформуються з абсолютно «зелених» і розгублених, починають ставити технічні запитання, розуміють і вживають термінологію, виконують складні завдання. Я зрозуміла, що це дуже цінно і має великий сенс, мабуть, більший, ніж працювати над проєктами.

Саме тоді у мене з’явилось враження, що між моєю щоденною full time-працею і моїми справжніми цінностями існує розрив і мені з цим некомфортно. Звісно, повномасштабна війна в Україні теж наклала свій вплив на мої рішення: життя змінилось і ігнорувати велику кількість проблем, що є в суспільстві, було неможливо.

Пранк, який вийшов з-під контролю

Одного дня я випадково побачила статтю про «Навчай для України» — організацію, яка долає освітню нерівність у малих населених пунктах, шукаючи спеціалістів з різних галузей, які їдуть вчителювати в малі містечка й села. Це був початок кампанії з набору учасників у 2023 році.

Я побачила цю історію перед сном і трохи злякалась, бо розуміла, що це саме та шалена можливість щось кардинально змінити. Мене зачепив один із меседжів організації: «Твоя перша впливова робота». Пам’ятаю, це був момент переоцінки всієї моєї кар’єри. Я вже багато чого проробила в житті, багато де працювала, але, справді, чи це була впливова робота? На що я впливала? Який такий вплив я мала, якого не може мати інша менеджерка?

Процес відбору складався з шести етапів, але мене це не відштовхнуло, бо я знала, що маю всі шанси пройти. Тому я просто заповнила анкету і пів року потому ― добрий день, учні, я ваша вчителька англійської.

На фото: Заняття з учнями та ученицями 8 класу, вчимося робити ігри в Kahoot.

На кожному етапі взаємодії з програмою, я бачила чого від мене очікують і прекрасно розуміла, що можу програмі дати. Відбір для мене був дуже органічним: заповнила заявку, записала автоматизоване інтерв’ю, пройшла онлайн-інтерв’ю, предметне тестування з англійської, яку вирішила викладати, провела демонстраційний урок в Центрі Оцінювання та інтенсивний Літній Інститут.

Трохи стресовим для мене був сам Центр Оцінювання, на якому, окрім групової роботи, потрібно було провести короткий урок на 15 хвилин для справжніх учнів. Я озброїлась мемами, фразеологізмами, інструментами й 15 хвилин відпрацювала, як вважала, прекрасно. Зараз, коли я вже маю хорошу методичну базу, дивлюсь на свою роботу в Центрі Оцінювання з почуттям «рука-обличчя», бо розумію, що так англійської дітей не навчиш.

Наступним етапом був Літній Інститут, шеститижневий інтенсив з педагогіки, психології і методики викладання ― це одна з найбільш концентрованих освітніх подій у моєму житті. На Літньому Інституті нас розділили по громадах, хто де викладатиме. Коли дізналася, що викладатиму у Великодимерському ліцеї, перше, що зробила — загуглила, чи є там «Спортлайф». Я була наївна.

Так я і звільнилася з розробки програмного забезпечення. З усього мого середовища підтримали мене лише троє людей, всі інші ставилися з однозначним нерозумінням, що я роблю, навіщо і чи я взагалі серйозно. Один колега мені навіть написав: «Маріє, ти єдина людина, яку я знаю, що хоче вийти з ІТ, а не зайти в нього».

За літо я відпочила, відійшла від постійного стресу і підготувалася до викладання. Я багато читала: які у світі є підходи до викладання, вивчила державний стандарт щодо середньої та вищої освіти, навчальні програми; розбиралася в тому, як викладають англійську, дивилася, які є методичні рекомендації, як правильно заповнювати журнал, проходила всі курси про Нову Українську Школу, про проєктне навчання та інклюзивність.

У вересні 2023 року відбувся мій перший урок ― це був 10 клас. Спершу вони думали, що я не розмовляю українською і що я не українка і були дуже цим заінтриговані.

На фото: Готуємось до хакатону з 11 класом під час повітряної тривоги в укритті.

На фото: Учні 11 класу на хакатоні в AUK.

Як у школі вдалося використати ІТ-досвід

Мені було дуже цікаво спостерігати, як мій досвід в управлінні допомагає у роботі з дітьми. У школі значно більше менеджменту, ніж можна собі уявити. Класрум-менеджмент ― це скрам на максималках. Такої гнучкості, як треба виявляти в школі, я в жодному своєму проєкті не виявляла. Доводиться ухвалювати безмежну кількість рішень за один урок, бо маєш справу з активно налаштованими, поки що незрілими особистостями, і саме ти — основний менеджер всього процесу.

Вони, звісно, можуть заменеджерити його по-своєму, але ти відповідальна за результат і маєш бути готова до всього, що діти зроблять чи не зроблять. І щоб вони з уроку вийшли з якимось результатом, треба запастися мільйонами різних планів і не розгубитися.

Перед школою я дослідила як скрам-фреймворк адаптований під освіту. Ті скрам-церемонії, яких дотримуються айтівці у розробці, адаптовані під потреби школи, зокрема з такими поняттями, як spring goals, backlog роботи, performance review і definition of done.

Хоч ці речі й перебувають в іншому вимірі щодо того, в якому живе українська освіта, я мала можливість проявляти на своїх уроках педагогічну творчість і адаптувала свій навчальний процес під потреби дітей так, як мене цього навчив скрам.

На фото: Скриншот мого Trello для планування уроків в 6 класі.

До школи я прийшла підготовлена, а звідти вийшла зовсім іншою людиною. Я бачила, як важко дітям, завжди розуміла їх, але в якийсь момент прийняла принцип, що любити дітей і показувати їм свою любов ― це прекрасно, разом з тим їм дуже важливо знати норми і межі. І якщо вони цих меж не бачать у дорослих, то почувають себе дискомфортно, втрачають цінність дорослої людини й вчителя.

Діти насправді дуже хочуть любові, але також хочуть і дисципліни. Їм треба, щоб дорослі демонстрували їм ці норми: що можна робити, а чого не можна. Іноді діти казали мені «на нас просто треба накричати і ми будемо тихо сидіти». Мені було боляче чути, що діти нормально сприймають емоційне насилля над собою, і розуміла, що маю дати їм альтернативу: дисципліну, яка все ще буде екологічною і буде враховувати їх вікові потреби та особливості.

Те, що я бачила в IT, працює і з дітьми

Усе, що я побачила в дорослих командах, було і в дітях: прокрастинація, відсутність мотивації працювати, слабка дисципліна, бажання обдурити, якщо ти щось не зробив, але не хочеш це визнавати.

Особливо повчальною для мене була робота з дітьми над проєктами. Я об’єднала їх в проєктні групи, вони були сформовані випадковим чином, щоб діти вчилися працювати з різними людьми, навіть тими, хто їм некомфортний. Я дала їм роботу й виділила на неї кілька уроків.

В процесі я побачила всі ті самі труднощі, що бачу в IT з командами дорослих людей: фокусування на формі замість змісту, перекладання відповідальності, слабка комунікація і координація всередині команди, небажання працювати, якщо не розумієш, що саме робити. Так само як і щире захоплення і зацікавлення щось творити, якщо тобі цікавий продукт і якщо менеджер чітко доніс тобі ціль роботи та поставив процеси.




На фото: Діти працюють над проєктами.

Те, що я бачила в IT, працює і з дітьми. Емоції не мають віку, тому у своєму емоційному ставленні до роботи люди різного віку дуже схожі. З цим досвідом до мене прийшло дуже чітке усвідомлення, що ми «ліпимося» в дитинстві: якщо тебе в школі не вчили працювати в команді, ти сам не навчився, то твоєму менеджеру треба буде дуже важко працювати, щоб дати ці навички в дорослому віці. Адже дорослих людей вкрай важко чогось вчити, особливо, якщо вони самі не бачать в цьому необхідності.

Коли я аналізую вплив вчителювання на мою роботу з дорослими, то усвідомлюю, що тепер буду значно більш вимогливою до команд, ніж була раніше. Моя практика показала, що якщо дванадцятирічна дитина може визначити причинно-наслідкові зв’язки своїх зусиль і результатів, то дорослий програміст теж може це зробити, і це мінімум, на який варто погоджуватися.

Ще зі спостережень: як діти, так і дорослі дуже болісно сприймають власні провали. І дітям, і дорослим треба приймати мислення зростання: нормалізувати у своїх головах те, що провал ― це нормально, погана оцінка ― це нормально, різниця між поганим і хорошим результатом — в кількості роботи і якості її аналізу.

Не варто сприймати свій провал як константу, як щось незмінне, варто підходити свідомо до своїх навичок, зусиль і мотивів, відкрито приймати та давати зворотний зв’язок, цілитися на високу якість роботи — і тоді ти будеш рости. Саме в школі я зрозуміла, що ретро — найбільш важлива церемонія для команди, і пропускати її — ознака слабкого менеджменту і слабкої команди в цілому.

Я дуже вдячна собі за цей досвід, без перебільшення можу сказати, що він круто змінив моє життя. Якщо мені зустрічається хтось, хто хоче щось кардинально змінити у своїй діяльності, я ділюся своїм золотим кредо — «немає причин не впоратися». Сьогодні я боюся хіба тільки ракет, все інше здається дрібницями: безробіття, низька заробітна плата, стресова робота, складні клієнти... взагалі не лякають, тому що немає причини мені не впоратися.

👍ПодобаєтьсяСподобалось28
До обраногоВ обраному4
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

1. Про українське село за 30 км від обласного центру в мене досі було враження, передане далеким родичем: «орав город вчительці, за це поставила мені всі оцінки».

2. Зараз мої діти ходять у школу за кордоном і це село за 81 км від обласного центру, син (2 клас) зайняв друге місце на міжшкільному конкурсі з програмування роботів.

Якби в мене був досвід лише (1), то я б іронічно посміхнувся на цю статтю, однак маючи також досвід (2), знаю що результат залежить від того, що вкладається. На жаль, в українському селі ще потрібно дуже, дуже багато вкладати аби результат був відчутний.

Бажаю успіхів.

однак маючи також досвід (2)

«Але це вже зовсім інша історія» © 🙁

Чесно, і сама думала про це, по колишня однокурсниця тісно співпрацює із цим проектом уже багато років. Але все зводиться до питання зарплатні. Цікаво, наскільки кращим був би світ, де людям не треба було б про це думати і всі могли займатись альтруїстськими справами, до яких тягне душу

«У школі значно більше менеджменту, ніж можна собі уявити.» — прямо у серце. 🙌

П.с. пишу як колишній директор школи.😁

Товариство, дякую за ваш відгук на мою статтю.
Бачу, що є жваве обговорення і це прекрасно! Щоб внести конструктиву в нашу бесіду, зазначу, що ціль даної публікації в жодному разі не полягає в тому, щоб знецінити ІТ індустрію і, тим більше, людей, які в ній працюють. Дуже навіть навпаки: ІТ індустрія це, наразі, драйв української економіки і це покладає на нас відповідальність за суспільство в якому ми функціонуємо і, більше того — за освіту. Ті люди, які сьогодні здають НМТ завтра будуть поруч з нами писати проекти і чим більше доступних нам ресурсів ми вкладемо в цих молодих людей, тим вищий є шанс, що ми і через 10 років будемо стабільно отримувати гроші за нашу роботу.
Протягом моєї роботи в школі мені дуже допомагали мої друзі і колеги саме з ІТ, які забезпечували мені матеріальні цінності, починаючи від девайсів для роботи з дітьми і закінчуючи маркерами для дошки.
Ціль, яку я переслідувала ідучи в школу була в тому, щоб розібратися як там все працює і як я, людина, яка має доступ до ресурсів, можу посприяти учням, вчителям і освіті вцілому. Ціль, з якою була написана ця стаття: поділитися досвідом, показавши, що маючи за собою силу силенну можливостей, які нам дає ІТ індустрія можна долучитися до розвитку освіти.
Тому якщо комусь цікаво ще детальніше дізнатися про мій досвід і якщо ви хочете включитися в підтримку державної освіти в Україні, пишіть мені в Лінкед, будемо триматися разом.

Це ж яким потрібно бути альтруїстом щоб піти на таке? Ніколи мабуть не зрозумію.

Насправді буде не зовсім чесно сказати, що я це зробила з альтруїстичних мотивів. Я розуміла, що робота в школі відкриє для мене цілий пласт можливостей в сфері освіти і я зможу реалізувати себе з нової сторони. Мені це було цікаво.
Так, ця робота не була легкою і я точно програла в матеріальній компенсації, але це тимчасовий дискомфорт. Той досвід, що я отримала, мені дуже і дуже допоможе надалі розвивати освітні ініціативи, які мені цікаві.

Той досвід, що я отримала, мені дуже і дуже допоможе надалі розвивати освітні ініціативи, які мені цікаві.

Плануєте у міністерство згодом перейти? 😎

А так все гарно починалось, в кінці вийшло, що все було заради потенційного дєрібанчику😎

Ну що ж Ви так рубите з розмаху 🤔😁
Насправді, якщо хоче людина щось міняти, то звусно, що у сільській/міській школі їх починання на 90% «до дупи».
Тільки у міністерстві, та й то не факт, що зможе....
А якщо серйозно, то дівчина такі довгі та пафосні речі про отриманий досвід пише, що.... Я не знаю, хтось вірить?
Я — ні.

Ні. Громадські ініціативи наразі працюють доволі ефективно, мені цікаво розвиватися в цьому напрямку.

Ну бо дехто дуже великий матереаліст.

виглядає ніби благородно, але навіть у міській загально-освітній школі добре якщо 10% ходять в школу щоб навчатися. і справа не в тому, що освіта якась не така

Кто не видел, 1+1 не подвел, треш как обычно:
www.youtube.com/watch?v=Bd8Rf6SKmSE

В принципе, все понятно, обычное поведение 30 летних детей, балуются — пробуют всякое.

Все це круто, цікаво і корисно. І багато людей займалися б таким волонтерством. Але треба годувати свою родину.
Саме тому у школі більшість вчителів — це жінки, у яких є чоловіки-годувальники.

ПМ згорів. Питання, за скільки часу вона згорить у школі?! Про тяжке життя переміщених жінок, які змушені самі себе забезпечувати теж дуже цікаво.

Там годовая программа, уже сгорела.

Перед школою я дослідила як скрам-фреймворк адаптований під освіту. Ті скрам-церемонії, яких дотримуються айтівці у розробці, адаптовані під потреби школи, зокрема з такими поняттями, як spring goals, backlog роботи, performance review і definition of done.

Від цього треба відмовлятися навіть в ІТ. Не несіть найгірше до шкіл.

дуже цікаво було слідити за твоєю історію в лінкедині!

ти робиш велику справу, дякую тобі за твої зусілля

дуже відгукувалося про викладання та методологію, про різницю викладання дорослих та школярів, та як це усе можно поєднати із скрамом
сподіваюсь не останній такий допис!)

Працював в свій час шкільним психологом. Це прикольно, але жити на 100 баксів — даруйте.

Я собі не уявляю як можна вижити на зарплату вчителя, навіть в селі...
Масова оптимізація/ухиляння від податків приводить до сумних наслідків, низька якість освіти = бідність = низька якість освіти, замкнуте коло

Тут ще справа в тому, що «село» яке стоїть за 5 км до Києва, це трохи не одне й те саме що село котре розташоване за 5, чи 40 км від Конотопу чи Херсону.
Відповідно і школи трохи різні. Заголовок статті віддає клікбейтом.

Масова оптимізація/ухиляння від податків приводить до сумних наслідків, низька якість освіти = бідність = низька якість освіти, замкнуте коло

Боюсь что Вы не понимаете о чем говорите.

Це чудово, насправді. Проте школа, це те ще випробування. Там купа своїх нюансів[просто дофіга і ще трохи], але в будь-якому разі — удачі.

хотів навчити дітей на курсах робототехніки паять — сказали що ні це дуже небезпечно.
знайомий педагог праці в школі просто молився щоб діти порнуху не дивились на уроці, молоток взяти показати дітям це було просто дуже неприйнятно.

памятаю ми діти колись в школі дралися напильниками, аж іскри летіли.

Було б цікаво почитати, як через 5-10 років у школі вона повернулась в IT

Це річна програма. Я думаю, що вже завершилася.

управління проектами — це цікаво, бажаю знайти вашим знанням краще застосування, чим викладання іноземної мови 🤔

Це дуже благородний вчинок. Бажаю вам з достоїнством пройти це випробування :)

Чудова історія, шана авторці!

Цікаво би було почути детальніше про те, як

Ті скрам-церемонії, яких дотримуються айтівці у розробці, адаптовані під потреби школи

Коли був студентом, то також вів канбан-дошку — для себе і групи. Справді допомагає не розгубитися в домашках і дедлайнах:) А які ще айтішні елементи виявилися ефективними?

Борисе, дякую за запитання і відгук. Із задоволенням дам більше інформації.

Я була в захваті дізнатися, що існує цілий Agile Educator Guide, в якому розповідається як можна іпмлетентувати основні принципи гнучкого підходу в освіті: емпіричність, прозорість, адаптивність. Тобто все, що відбувається в класі, ми тестуємо, прозоро оцінюємо що в нас вийшло і адаптуємо свої плани і процеси під свої ж потреби.
www.agileeducatorguide.org

На практиці мені було неймовірно складно проявляти ту омріяну гнучкість у викладанні, бо класно-урочна система, яка діє в держ школі, максимально орієнтована на програму, а не на учня: вчителі зобов’язані вичитати програму, якщо учень зможе по дорозі хоч щось зрозуміти — молодець.

Щоб ви краще розуміли, коли я зайшла в школу, я мала підготувати календарний план навчання на цілий рік, в якому мала прописати до рівня завдання що ми будемо робити на кожному уроці і що діти будуть робити вдома. Це ще до того як я взагалі своїх учнів в очі побачила. Звісно ж, цей план помножився на нуль після першого уроку, який зірвала росія своїми тривогами. Реальність така, що календарний план можна було викинути в смітник на першому ж тижні навчання, хоч я дуже і дуже довго намагалась його реанімувати.

Саме тоді я і звернулась до agile: запровадила в себе таке поняття як беклог знань, які я маю дати дітям, присвоїла їм пріоритети, щоб розуміти чим буду жертвувати, прийняла для себе за норму потижневе планування (aka тижневий спринт) і вперед. Ми з дітьми, особливо старшими, часто планували скоуп роботи на тиждень разом, разом аналізували що і як ми встигли і чому не встигли, коли таке траплялось. Діти завжди знали який в нас скоуп роботи на урок, вони могли спільним голосом змінити послідовність тем уроків. Разом з тим я могла бачити якість засвоєння тем за результатами тестування: якщо середня оцінка по класу менше 50%, то значить ми не розібралися і починали все знову. Для мене було цінно, що діти не просто роблять якісь завдання, а вчаться рефлексувати на тему «а нащо все це?»
З п’ятим класом в мене дійшло до того, що я їм просто відкривала план уроку, 10 хвилин давала матеріал, а далі вони вчилися в своєму темпі, самі розбиралися, перевіряли себе і працювали як цілком собі дорослі людинки.

Звісно, не все і не завжди працювало як я б хотіла, бо я все ще була обмежена навчальними планами, програмами, росією, карантинами, відсутністю світла, відсутністю дітей і мільйоном всього іншого, але головне, чого я хотіла досягнути, я досягнула: мої уроки були не про календарний план, а про дітей, їх знання і добробут, тобто про цінність.

Хоч для когось тут життя по совісті й серцю живеться, а не по скрамбанфолу, бо там більший талєр

Вас у приклад ставити треба, як приклад здорової самодостатньої людини

Робота з проєктними команда в ІТ часто сприяє тому, щоб спробувати втілити щось добре поза ними.. І емоційно, і фізично!! Молодець!

Коли я починала свій шлях в РМ одна моя мудра наставниця мені так і сказала, що цей досвід мені допоможе з моїми особистими ініціативами. Я це запамʼятала ❤️

Побольше бы статей как люди бросают IT и становятся нормальными людьми, лайк!

Особенно от взрослых дядек, которым нужно обеспечивать семью, жилье, растить детей, уклоняться и т.д. А кроме IT больше ничего не умеешь, за что бы платили норм деньги.

Десь читав, що якраз ухилятися учителювання допомагає, що, звісно, не знімає питання забезпечення сім’ї взагалі і дітей зокрема, придбання житла в столиці та інші завдання дорослих дядьків.

То треба працювати десь 15 годин на тиждень (а скоріше всі 18) та мати відповідний диплом. Наприклад 3 години кожного дня.
Я колись працював вчителем математики ще коли був студентом, не на повну ставку звісно. Нормальна робота, але навіть після 3 годин в школі працювати ще 8 на звичайній роботі...

придбання житла в столиці та інші завдання дорослих дядьків

а шо там, в столиці ? 🤔

Фізико-математичні ліцеї з топ-20 рейтингу ЗНО.

у столичних ліцеях вчать секретам, які не можна прочитати в книжках ? 🤔

У столичних ліцеях процес навчання побудовано так, що в дитини з’являється мотивація ці секрети дізнаватися.

з’являється мотивація

я так розумію, що мотивація — це скоріше виховання, чим навчання...

а батьки тоді для чого ? 🤔

В тому і суть, що в ліцеях з топ-20 рейтингу ЗНО викладачі значно кращі педагоги, ніж батьки.

Шкода що у столиці немає водойм зі середньорічною температурою води +26 градусів Цельсія

Так, це основний недолік столиці.

Взрослый дядька, которому нужно уклоняться хДДД
вот за этим ором я и прихожу на доу, да

А что надо сразу данные бежать обновлять?

Надо было сразу бежать обновлять в 2022ом еще, когда ввели військовий стан )
Ну и сейчас тоже, конечно

Уже бегу, спотыкаюсь, волосы назад.

Та я ж не сомневаюсь даже, по первому вопросу всё было ясно )
Жаль только, что вони много

люди бросают IT
Maria Chunys, Project Manager

Self-loathing відвідувач эбаного айті, спок. Навіть ця стаття не про те, як кидають ІТ (інформаційні ТЕХНОЛОГІЇ).

Учити дітей скраму це не сильно нормально.
Там просто одна профдеформація накладеться на іншу.

Що ж ти, і всі хто лайкнули твій комент, не станете нормальними людьми? Можна хоч зараз це зробити, ніяких перешкод до цього немає. Вже завтра можете стати викладачами інформатики, англійської мови (особливо після прийнятого законопроекту, плюс є купа «нормальних» професій до яких зможете приступити через кілька місяців навчання.

Но ні, ви тільки язиком чешите, популізмом займаєтесь )

Підписатись на коментарі