Як менеджеру практично прокачати ефективне делегування
«Ніхто не зробить так, як мені треба!», «Краще зроблю сам, ніж проситиму», «Ой, довше пояснювати, ніж робити», «Тільки я можу закрити це завдання». Такі фрази можна почути, мабуть, від кожного другого менеджера. І не лише початківців, а й тих, хто вперто вірить у свою незамінність і відмовляється прийняти факт, що хтось може зробити на такому ж рівні або навіть краще.
Мене звати Орест Дмитрасевич і останні дев’ять років я займаюсь управлінням та менеджментом в різних ролях: я був скрам-мастером і допомагав робити еджайл-трансформації, керував маленькими та великим проєктами та програмами (від трьох до 85 людей), будував проєктні офіси та розвивав PM-компетенції в ELEKS та Abto Software.
Зараз я — менеджмент-консультант та засновник платформи розвитку лідерів Kaizen Hub, де ми прокачуємо рівень професійності українських PM та допомагаємо українським бізнесам подолати операційний хаос. Одним з наших проєктів є ютуб-канал, де ми обговорюємо всі дотичні до менеджменту та лідерства питання. Буду вдячний за ваші підписки!
Типові помилки менеджера-початківця — закривати собою всі завдання, боятися просити допомогу, хаотичний розподіл обов’язків і, як наслідок, ефективне делегування зазнає фіаско. Я сам таким був і чудово це розумію — саме тому і хочу поділитись з вами своїм досвідом, який допоміг мені почати делегувати.
Чому людям важко делегувати: причини в голові
Делегування — це навичка, яка формується з досвідом і практикою. Якщо ви не народилися з приміткою «За замовчуванням вміє делегувати», то з вами все ок. Малюки вчаться тримати ложку, учні — ручку, перукарі — ножиці. Менеджери повинні навчитися делегувати.
Є кілька причин, чому керівники можуть ухилятися від делегування завдань. У скількох з них ви можете знайти себе чи вашого менеджера?
- Вважаєте, що для пояснення завдання знадобиться більше часу, ніж для того, щоб виконати його самостійно.
- Хочете відчувати себе незамінними для своєї команди через наявність унікальних конкретних знань.
- Насолоджуєтесь виконанням певної роботи, тому не хочете її віддавати нікому.
- Відчуваєте провину за додавання додаткової роботи для вашої команди.
- Відсутність впевненості чи довіри до того, кому потрібно передати завдання.
- Вірите, що ви єдині, хто може правильно виконувати роботу.
Я, мабуть, був у всіх шести ситуаціях з шести — і це теж окей в певних ситуаціях і контексті. Дійсно, якщо це термінове завдання, то немає сенсу витрачати час на пояснення і ще й можливо потім переробляти за кимось. Але без делегування ви не тільки перевантажите свій графік, а ще й заберете класні можливості для навчання та розвитку у членів вашої команди.
У перші роки своєї роботи керівником я, здається, найбільше страждав від другого пункту. Тоді здавалось, що я мушу забирати на себе всі задачі й тільки так доведу свою важливість для команди. Але мені пощастило з менеджером, яка на той момент сказала, що не бачить ніяких проблем, якщо я на роботі дивитимусь серіал за умови, що в моїй команді все працюватиме добре :)
Це змусило мене переосмислити ставлення до ролі менеджера і я зрозумів, що нема нічого страшного в тому, щоб, наприклад, прийти до свого керівництва і сказати, що у вас вже все добре з поточною командою і є вільний час для додаткових завдань — це буде вам лише в плюс! І взагалі, зараз я можу сказати, що одна з основних задач крутого менеджера — це стати непотрібним своїй команді :)
Як почати делегувати
Вам відразу треба прийняти, що ефективне делегування вимагає довготривалої адаптації, і результат не буде помітним відразу. До того ж спочатку часу на організацію процесу йде у два-три рази більше. Це нормально. Ці початкові вкладення дадуть вам змогу бути ефективнішими в довгостроковій перспективі. Менеджер повинен почати з самоустановки, що виконавець готовий до покрокової реалізації завдання.
Проте для успішного делегування треба закрити п’ять факторів:
- Чітка й зрозуміла інструкція: ніхто не зобов’язаний читати ваші думки (за винятком, якщо ви менеджер екстрасенсів). Але тут важливо також не переборщити — делегування це здебільшого про те, щоби розповісти про очікуваний результат, ніж про максимально чіткий план дій. Тобто, ви кажете людині, що очікуєте в кінці, а як цього результату досягти — має вирішувати вже людина, якій делегували. Бо інакше це просто постановка завдань, а не делегування.
- Прописані етапи виконання завдання з адекватними дедлайнами (терміново «на вчора» — не підходить).
- Контроль і фіксація статусів виконання завдань, але без фанатизму, коли перевіряється кожен крок і вимагається звіт раз у годину. Відразу на початку домовтесь про чіткі майлстоуни, коли ви обговорюватимете хід завдання.
- Аналіз попередніх результатів: цікавтеся, підказуйте, пропонуйте допомогу з повагою до чужих ідей, ініціативи (проактивні виконавці цінуються).
- Баланс між зауваженнями та заохоченням: при робочій субординації не забувайте, що ви делегуєте людям, а не роботам (діалог вітається).
Довіряйте людям, яким делегуєте. Відпустіть внутрішнього перфекціоніста. Аналізуйте сильні сторони виконавців — використовуйте людський ресурс зі здоровим глуздом без стресу та вигорання.
Сім рівнів делегування
Також важливо розуміти, що делегування це не чорно-білий прямолінійний процес — делегувати можна по-різному. В цьому плані мені дуже допоміг інструмент з Management 3.0 — Delegation Poker. Цей підхід визначає сім рівнів делегування і допомагає вам передати відповідальність іншим людям у контрольований і поступовий спосіб.
Отже, які ж рівні делегування можуть бути?
- Tell. На цьому рівні ви приймаєте рішення за інших і можете пояснити свою мотивацію. Обговорення цього питання не бажане і не передбачається. Тобто — жодного делегування, це можна назвати й нульовим рівнем 🙂
- Sell. Ви все ще приймаєте рішення замість команди, але тут вже намагаєтеся переконати їх у правильності вибору, і цим допомагаєте їм відчути причетність.
- Consult. Ви спочатку запитуєте команду і враховуєте їхню думку, але фінальне рішення за вами. Тут вже починає зароджуватись командна робота.
- Agree. Ви обговорюєте ситуацію зі всією командою і під кінець цього обговорення досягаєте консенсусу щодо рішення.
- Advise. Тут влада починає поступово переходити до команди — ви висловите іншим свою думку і будете сподіватись, що вони прислухаються до ваших мудрих (чи не дуже 🙂) слів, але фінальне рішення буде їхнім, а не вашим.
- Inquire. Ви дозволяєте команді прийняти рішення, лише запитуєте в них про обґрунтування після цього.
- Delegate. Рівень «Боженька»! Ви повністю залишаєте рішення за командою і навіть не хочете знати про деталі, щоб не засмічувати ваш мозок.
Важливо розуміти, що цю концепцію не слід застосовувати до окремих маленьких задач — набагато краще це працюватиме, якщо ви визначите ключові сфери прийняття рішень і що з цього ви делегуєте.
Для прикладу, я як менеджер проєкту визначив, що вибір проєктної методології буде відбуватись на другому рівні делегування: я приймаю рішення про те, який фреймворк використовувати, і продаю його команді. Як консультант, я частіше працюю на п’ятому рівні — я пропоную рішення організаціям, а вони вже вирішують, чи дослухатись до мене, чи ні.
Більше про рівні делегування і загалом про те, як почати делегувати, ми також обговорювали в цьому епізоді подкасту «Майже Вчасно».
Підсумок
Як підсумок, скажу лише, що іноді найцінніше, що ви можете зробити як менеджер — це делегувати вашу роботу. Делегування не тільки дає вам більше часу, щоб зосередитися на завданнях, які мають більш стратегічне значення, це також дає членам вашої команди можливість брати участь у цікавих проєктах та розвиватись.
4 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів