Перспективи та виклики українського ІТ в 2024 році: на основі спостережень після відвідування Stockholm Tech Show
Привіт, ком’юніті DOU, мене звати Наталія Трубнікова, я CMO української IT-компанії Gart Solutions та консультантка з виходу на міжнародні ринки.
Кожного разу повертаючись з міжнародної конференції, везеш з собою багато інсайтів, спостережень та думок. Зазвичай, ми ділимося ними всередині команди, але цього разу, після відвідування Stockholm Tech Show, хотіла б поділитися спостереженнями щодо глобального та локального ринку IT, викликів та можливостей, які чекають на нас у 2024 році.
Забігаючи наперед скажу, що вірю, що сьогодні нам потрібно більше об’єднуватися, ніж конкурувати, щоб успішно адаптуватися до нових реалій.
Але все по черзі:)
Ринок ІТ у 2024
У 2022 році українська IT-індустрія досягла рекордного експорту послуг на суму $7,35 млрд, ставши чи не єдиною галуззю, що продемонструвала позитивну динаміку.
Однак, 2023 рік став справжнім випробуванням: у першій половині року експорт технологічних послуг знизився майже на 16%. Разом з глобальною рецесією та масовим скороченням працівників — у третьому кварталі 2023 року обсяг українського IT-експорту скоротився ще на 3,3% у порівнянні з попереднім кварталом, досягнувши $1,646 млрд, що на $56 млн менше.
Цей спад був спричинений як глобальною рецесією, так і безпековими ризиками — не всі іноземні компанії готові співпрацювати з країною, де триває війна.
Експертиза, визнана у світі
Українські технічні спеціалісти визнаються кращими у світі. У 2023 році Україна займає перше місце з 169 країн у The Good Country Index за внеском у науку та технології.
Україна є одним із регіонів світу з великим потенціалом в інформаційних технологіях, займаючи 4 місце у світі за цифровою та технологічною експертизою та є одним із провідних ІТ-аутсорсерів у Центральній та Східній Європі.
Падіння експорту IT-послуг
Оскільки Україна була відома в Європі як постачальник аутсорс-послуг, з війною утримувати і знаходити нових клієнтів стало значно складніше. Мало проєктів, бенч, звільнення — ринок продовжує переживати не найкращі часи.
2024 рік очікується досить складним для всіх учасників ІТ-ринку.
· 58% компаній розірвали контракти з клієнтами.
· 24% компаній втратили більше 41% доходу.
· Лише 49% компаній мають потенційні контракти на довгий період.
Падіння експорту IT-послуг (другої експортної галузі країни) — це не лише цифри. Це сигнал про те, що українському IT-сектору потрібна нова стратегія розвитку та диверсифікація ризиків. Благо, українська стійкість (resilience), якою так надихаються за кордоном, — це не лише красиві слова, тому багато українських компаній знайшли цікаві рішення та диверсифікували ризики наскільки це можливо.
Відповідь на найважливіше питання
Глобально, перед експортом на міжнародні ринки потрібно відповісти на питання: «Чому моя (українська) компанія/рішення буде кращим вибором на певному ринку?».
Розумію, що це питання багатьох ставить у глухий кут, і в теорії воно звучить значно легше, ніж на практиці. Але треба ґрунтовно з ним попрацювати, щоб створювати додаткову цінність вашої пропозиції (USP — unique selling points), навіть якщо у вашого продукту чи послуги немає очевидної переваги.
Наприклад:
· Ви сервісний аутсорс? Диверсифікуйте ризики/додайте цінності, створивши компліментарний ІТ-продукт.
· Ви продовжуєте бути працювати в Україні — розвивати бізнес, наймати людей, сплачувати податки, працювати на генераторах чи маєте інші історії стійкості — комунікуйте про це. Здається очевидно, але для багатьох європейців це не така вже й очевидна історія.
· Маєте клієнтів та референси на обраному ринку, історію візитів чи спільні контакти? Згадуйте про це. Кожен хоче розуміти, що ви не випадково на цьому ринку, і що ви орієнтовані на «гру в довгу» та стійку співпрацю.
З неприємного: у багатьох компаніях (особливо Mid/Enterprise рівня), стоять чіткі регуляції на ризики роботи з країною, в якій війна. Тому, як би вас не підтримували на словах, на ділі ви будете стикатися з такими кейсами повсякчас.
Окрема неприємність — це все частіші згадування, що деякі замовники замінили свою українську команду на команди з Індії, Пакистану чи Філіппін.
ІТ-продукти, як диверсифікація ризиків у 2024?
В українській ІТ-індустрії продуктових компаній налічується понад 1,6 тис., але вони мають інші проблеми — валютні обмеження та неможливість виїзду працівників за кордон (що дуже важливо для укладення угод та пошуку потенційних клієнтів, партнерів, розуміння локальних ринків і його динаміки).
Стратегія диверсифікації ризиків «піти в продукт» на українському ринку тільки набирає обертів. Продуктів стає більше, в тому числі і з’являються нові вакансії.
За даними Djinni, частка вакансій від продуктових компаній виросла з 36% у 2021 році до 55% наприкінці 2023 року. У 2024 році очікується подальше зростання кількості вакансій у цьому сегменті. За даними IT Association Ukraine, згідно зі звітом The Digital Tiger — the Power of Ukrainian IT research for 2023, станом на кінець 2023 року, структура ІТ-компаній за сегментами була наступною (що лише підтверджує активний ріст ІТ-продуктів).
· Business productivity software 14%
· Martech & Media 13,7%
· FinTech & InsurTech 10%
· HealthTech 7,1%
· E-commerce & Retail 6,7%
· DefenceTech 4,1%
Що в тренді у 2024?
Попит на ІТ-послуги у світі буде зростати. Навіть за умов сильної конкуренції та викликів сьогодення, Україна помітно зміцнює свої позиції на міжнародних ринках в найбільш прогресивних ІТ-технологіях, як AI (ШІ), Blockchain, AR/VR, CyberTech, Cybersecurity, DefenceTech, EdTech, FinTech, GovTech, тощо.
Виклики 2024 року
2024 рік буде складним для всіх учасників ІТ-ринку. Багато компаній втратили значну частину доходів через розірвані контракти.
Однак, в епоху глобальних політичних та макроекономічних викликів, адаптивність та комунікація — наше все.
Рекомендації для гравців ІТ-ринку:
1. Диверсифікуйте бізнес-ризики: Фокус на продукти, адаптивна команда з мінімальним відсотком незадіяних людських ресурсів, відкриття офісів чи юридичної особи у різних локаціях та пошук нових клієнтів можуть допомогти зменшити ризики. Подумайте, що може допомогти саме вам.
2. Активна комунікація з клієнтами та командою:
Пояснюйте клієнтам, що українські компанії здатні адаптуватися до викликів та виконувати свої зобов’язання. Завжди виконуйте зобовʼязання, управляйте ризиками, комунікуйте з командою і допомагайте їй якісно та впевнено комунікувати з замовниками. Нижче наведу приклади основних міфів (на основі даних IT Association Ukraine) з якими я постійно стикаюся та працюю. Також, серед міфів я чула про складнощі оплачувати послуги чи виводити кошти на рахунки. Буду рада, якщо поділитеся в коментарях з якими побоюваннями, найчастіше, працюєте ви.
3. Партнерства з конкурентами / екосистемними організаціями:
Навіть якщо раніше ви не практикували партнерства з конкурентами, спробуйте обʼєднуватися з тими, з ким у вас спільне бачення і не пряма конкуренція. Створюйте проєкти, розвивайте співпрацю, обмінюйтеся досвідом, беріть участь у спільних тендерах та інше — допомагайте один-одному та отримуйте з того власну вигоду теж.
4. Грантові можливості:
Використовуйте гранти, консультації та міжнародні програми для розвитку бізнесу та впровадження інновацій. Зараз — саме час заручитися підтримкою; тим паче фокус багатьох країн і їх державного та муніципального управління — на побудові співпраці з Україною, державним та приватним сектором та відбудові України.
Також компаніям слід звертати увагу на проєкти міжнародної допомоги в Україні, передусім від USAID: USAID Агро, USAID Конкурентоспроможна економіка України, USAID Кібербезпека. Тут є прямі гранти на впровадження інновацій всередині країни.
Також, рекомендую відвідувати конференції по відбудові України та інтеграції України в ЄС, де ви зможете дізнатися про можливості саме для вашого бізнесу, познайомитеся з основними стейкхолдерами та розберетеся в специфіці кожного окремого ринку, з яким працюєте або плануєте розпочати свою експортну діяльність.
Декілька заключних слів
Український IT-сектор має великий потенціал для відновлення та зростання у 2024 році. Незважаючи на виклики, адаптивність українських компаній вражає, спеціалісти та компанії знаходять своє місце на міжнародних ринках, а тому, рекомендую бути спраглими до нових можливостей та створювати колаборації та партнерства.
Час мислити «out of box»! Давайте створювати та обʼєднуватися, щоб просувати бренд українського ІТ на міжнародній арені.
Щодо уточнюючих питань — завжди рада відповісти на них в коментарях чи LinkedIn.
10 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів